PDA

View Full Version : Mijn 2e compacte rack



ateng
28 mei 2020, 21:00
Moet nog ff hier en daar wat tweaken maar voor inpluggen en spelen ben ik nu al tevreden.
Verbaasd me echt hoe strak mijn HH V800 klinkt en ik denk ook mede door de Thiele cabs maar toch heb niet het idee dat ik over een SS versterker speel.




https://www.youtube.com/watch?v=HuGxTO9NKug

Erik de Perik
28 mei 2020, 21:31
MosFets klinken nogal 'muzikaal' en EvH zal die V800 niet voor niets hebben uitgekozen. Goeie sounds hoor en lekker compact....!! Clean klinkt te gek, de lead vraag ik mij af of dat goed doorkomt vanwege het laag, is natuurlijk wel wat lekker is en de mixer kan er wel wat anders van maken.

Ik ben half bezig met een rack set. Zou dan moeten bestaan uit een stereo 412 kast, Peavey 50/50 in 1 case en H&K Access, G-major, GX-700 en een buizen preamp door een maat van mij gebouwd in een andere case. Keuze van de kast is wel wat..... Zelfbouw buikkast met Beyma (weet niet meer welke), Kitty Hawk met Celestions (2 types maar ik weet niet meer welke) en een London City kast met Celestion G12T-75. Oh en dan zou ik ook nog m'n Bogner 212 met V30's stereo kunnen maken.

ateng
29 mei 2020, 09:53
MosFets klinken nogal 'muzikaal' en EvH zal die V800 niet voor niets hebben uitgekozen. Goeie sounds hoor en lekker compact....!! Clean klinkt te gek, de lead vraag ik mij af of dat goed doorkomt vanwege het laag, is natuurlijk wel wat lekker is en de mixer kan er wel wat anders van maken.

Ik ben half bezig met een rack set. Zou dan moeten bestaan uit een stereo 412 kast, Peavey 50/50 in 1 case en H&K Access, G-major, GX-700 en een buizen preamp door een maat van mij gebouwd in een andere case. Keuze van de kast is wel wat..... Zelfbouw buikkast met Beyma (weet niet meer welke), Kitty Hawk met Celestions (2 types maar ik weet niet meer welke) en een London City kast met Celestion G12T-75. Oh en dan zou ik ook nog m'n Bogner 212 met V30's stereo kunnen maken.

Aah je hebt je Access nog!
Ja ik moet nog ff meer tijd nemen met mn soundjes maken dus kijken hoe ik dat doe met het laag. Balen dat ik het nu niet kan checken tijdens optreden want dat is meestal wel mijn referentie om mijn rig af te stellen. Zo stand alone is het inderdaad lekker om je laag zo in te stellen dat je het voelt en dat voel je lekkers met een V800 en 2 Thiele cabs :)

GX-700 is bij mij een blijvertje al vanaf eind '90 en de Peavey 50/50 heb ik ook voorbij zien komen op MP alleen ben niet zo van EL84. Je hebt genoeg keuze wat speakercabinets betreft.

miyaru
29 mei 2020, 10:57
Klopt van de Mosfets..... Ik heb nog een oude Trace Elliot Tramp op zolder staan, en die draait op 1 12AX7 en voor de rest pre amp en poweramp op Mosfets. Ik moet zeggen dat dat gebakje best heel aardig klinkt. Toevallig zat ik vanochtend nog even op marktplaats te kijken naar een JMP-1 van Marshall. Ook een leuke voorversterker!

Midwolda
29 mei 2020, 13:21
Daar zitten heel wat mooie Todd Rundgren/Utopia geluiden in... nice!

tnijland
29 mei 2020, 19:40
Mooi rack hoor en het clean klinkt echt fantastisch. De lead sound klinkt imo wat verzopen (no offense).

Verder had ik verwacht de de Boss t.o.v. de Lexicon niet echt mee zou kunnen komen dus ben wel benieuwd wat je er als meerwaarde van ervaart. Mijn 2e vraag is of je nog brom en ruis problemen hebt ervaren tijdens het opbouwen want dat is toch wel een nadeel van rack equipment.

Enne, om het rack nou compact te noemen ;-)

telerocker
29 mei 2020, 20:07
Tof zo'n timewarp rack. Zelf begin ik er niet aan. Mijn set is compact genoeg. )

Erik de Perik
29 mei 2020, 20:48
Ja ik heb m’n Access nog. Niet dezelfde als eerst, want die had ik geleend. Heb er zelf eentje gekocht met originele controller voor wehnag

ateng
29 mei 2020, 23:18
Klopt van de Mosfets..... Ik heb nog een oude Trace Elliot Tramp op zolder staan, en die draait op 1 12AX7 en voor de rest pre amp en poweramp op Mosfets. Ik moet zeggen dat dat gebakje best heel aardig klinkt. Toevallig zat ik vanochtend nog even op marktplaats te kijken naar een JMP-1 van Marshall. Ook een leuke voorversterker!
Jaaa de JMP-1 is te gek en die heb ik in mn grotere rack zitten.

ateng
29 mei 2020, 23:23
Mooi rack hoor en het clean klinkt echt fantastisch. De lead sound klinkt imo wat verzopen (no offense).

Verder had ik verwacht de de Boss t.o.v. de Lexicon niet echt mee zou kunnen komen dus ben wel benieuwd wat je er als meerwaarde van ervaart. Mijn 2e vraag is of je nog brom en ruis problemen hebt ervaren tijdens het opbouwen want dat is toch wel een nadeel van rack equipment.

Enne, om het rack nou compact te noemen ;-)
Hahaha vergeleken met mn andere rack is deze wel compact :)
Lexicon gebruik ik alleen voor galm en voor de rest vind ik detune en chorus niet bijzonder. GX-700 heeft een mooiere detune, dikkere chorus en volume midi te regelen met een expression pedaal.

Nee geen brom uit de speakers.

tnijland
30 mei 2020, 10:29
Hahaha vergeleken met mn andere rack is deze wel compact :)
Lexicon gebruik ik alleen voor galm en voor de rest vind ik detune en chorus niet bijzonder. GX-700 heeft een mooiere detune, dikkere chorus en volume midi te regelen met een expression pedaal.

Nee geen brom uit de speakers.

Goed om te horen. Ben zelf ook nog bezig om wat 19" racks met allerlei spullen die ik over de jaren heen verzameld heb op te bouwen. Met humfrees heb ik de modules in het rechter rack geïsoleerd t.o.v. het rack zelf. Dat hielp al behoorlijk om de brom van met name de Mesa Boogie spullen naar beneden te halen.

Hier een fotootje van de boel in opbouw:

https://www.mupload.nl/img/1lt9kpuwt7.jpg


Daarom is het wel leuk om te zien dat er nog meer rack afficiados zijn ;-)

D3nnis
30 mei 2020, 10:51
Humfrees....dat vind ik zo'n waardeloze klotedingen. Het werkt wel, maar je behuizing hoeft maar ergens een andere behuizing te raken en er is alsnog niks opgelost. Voor thuis kan het prima werken, maar met zooi waarmee gesleept wordt heb ik er niet zo'n hele goede ervaringen mee.

Grappig dat je het mesa spul als hoofdoorzaak van de brom ziet; bij mij is de pedalpro écht de nr 1 boosdoener.

ateng
30 mei 2020, 21:56
Goed om te horen. Ben zelf ook nog bezig om wat 19" racks met allerlei spullen die ik over de jaren heen verzameld heb op te bouwen. Met humfrees heb ik de modules in het rechter rack geïsoleerd t.o.v. het rack zelf. Dat hielp al behoorlijk om de brom van met name de Mesa Boogie spullen naar beneden te halen.

Hier een fotootje van de boel in opbouw:

https://www.mupload.nl/img/1lt9kpuwt7.jpg


Daarom is het wel leuk om te zien dat er nog meer rack afficiados zijn ;-)

Egnater M4 vind ik nog steeds een super preamp!!

Ben ook niet zo van de humfrees hoor want dat moet je echt precies goed doen anders bromt het nog steeds.
Heb samen met Brian Swerdfeger mijn rack zo bomvrij mogelijk gemaakt door gebruik te maken van starground

Erik de Perik
31 mei 2020, 19:04
Hahaha vergeleken met mn andere rack is deze wel compact :)
Lexicon gebruik ik alleen voor galm en voor de rest vind ik detune en chorus niet bijzonder. GX-700 heeft een mooiere detune, dikkere chorus en volume midi te regelen met een expression pedaal.

Nee geen brom uit de speakers.

Ooit eens een 1:1 blinde test tussen een Boss RV-70 en Lexicon LXP-1 gedaan, beide ongeveer in dezelfde prijsklasse. Conclusie was dat beide even bruikbaar waren maar dat de Boss wat moderner en meer stereo klonk.

Bij mij gaat de GX-700 wellicht sneuvelen, als de G-Major detune/modulatie effecten goed genoeg zijn. Komt dan een Quadraverb GT voor, die een paar typische mogelijkheden heeft.

Humfrees heb ik ook gehad en in tegenstelling tot wat de verkoper beweerde was het zo kut als ik verwachtte.

D3nnis
31 mei 2020, 20:51
Humfrees heb ik ook gehad en in tegenstelling tot wat de verkoper beweerde was het zo kut als ik verwachtte.

Er is ook maar 1 echte Humphries natuurlijk
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9b/JohnInman.jpg

tnijland
31 mei 2020, 22:19
Ik had humfrees besteld voor 2 racks. Het bleek dat tijdens montage van het eerste rack de kunstof kapjes vrij snel kapot konden gaan. Dat was inderdaad wel vervelend en vergde dus extra werk om het secuur en goed te monteren. Fragiel spul dus.

Als jullie dat bedoelen snap ik het maar het principe werkt volgens mij wel degelijk want de aardlus brom is behoorlijk terug gebracht.

Dus ik ben wel benieuwd waarom het bij jullie niet werkte...

D3nnis
1 juni 2020, 07:33
Dus ik ben wel benieuwd waarom het bij jullie niet werkte...

Bij mij waarschijnlijk omdat het inderdaad een fragiel klotesysteem is.

En het is nog geen harde garantie dat je een aardlus ermee oplost, want het probleem kan ook elders zitten.
Pak bijvoorbeeld de PedalPro. Als ik een kabel prik tussen de fx send van een willekeurige versterker naar de return van de Pedalpro, dan hangen de chassis van beide apparaten al aan elkaar (doorpiepen van aan/uitschakelaar versterker naar een willekeurig schroefje in de pedalpro behuizing) ook al maken ze fysiek helemaal geen contact (want amp in houten behuizing staat op rubber voetjes, rackunit los ervan), en toch bromt het als een gek.
In een rack heeft het dan weinig tot geen zin ze nog los van elkaar te maken dmv humfrees.

tnijland
1 juni 2020, 09:43
OK, bedankt voor de toelichting. Ik ben het volledig eens dat de kunstof kapjes snel kunnen doorbreken. Dit kwam bij mij doordat het schroevendraaier draaimoment rechtstreeks op het kunstof komt te staan. Nadat ik het kapje zelf met een 2e schroevendraaier tegenhield ging het beter.

M.b.t. de andere aardlus oorzaken van de pedalpro zul je met scheidingstransformatoren moeten werken als deze o.a. door Ebtech worden geleverd. Het blijft een lastige materie.

En nu weer back to topic ;-)

D3nnis
1 juni 2020, 09:47
M.b.t. de andere aardlus oorzaken van de pedalpro zul je met scheidingstransformatoren moeten werken als deze o.a. door Ebtech worden geleverd. Het blijft een lastige materie.


Ja, klopt.
Van alles geprobeerd, dit is de enige hufterproof methode gebleken.

tnijland
1 juni 2020, 17:02
@Ateng: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de PCM's reverbs zich verhouden tot de MPX G2/G1, LXP. Alex/Reflex.

Ik weet niet of je deze zelf hebt gehad maar was er wel benieuwd naar. Ik heb zelf de MPX G2 en de goedkope Reflex die beiden een hele bruikbare reverb hebben. De MPX G2 heeft maar 4 reverbs die wel redelijk veel parameters hebben. De Reflexis heel beperkt maar klinkt meteen goed en gebruikte ik destijds voor de zangsectie van onze band voordat ik ben overgestapt naar een digitale Presonus mixer.

Erik de Perik
1 juni 2020, 17:52
Het idee van de humfrees is er op gebaseerd dat de oren het enige contactpunt voor een aardlus zijn. Dat is helaas niet zo, 19" spul raakt elkaar ook via het frontje of de schroeven van de behuizing. Daar kun je nog wel wat aan doen door het spul allemaal af te plakken.

D3nnis
1 juni 2020, 18:24
En dan nog zul je op zijn minst iets met telescopic ground (of hoe ze het ook noemen) doen, want anders knoop je via de sleeves van de jacks / buitenmantel van de kabel nog steeds die behuizingen aan elkaar.

tnijland
1 juni 2020, 22:00
Het idee van de humfrees is er op gebaseerd dat de oren het enige contactpunt voor een aardlus zijn. Dat is helaas niet zo, 19" spul raakt elkaar ook via het frontje of de schroeven van de behuizing. Daar kun je nog wel wat aan doen door het spul allemaal af te plakken.

Dat klopt niet helemaal want er zit ook een extra kunstof ring om de schroef die de schroef bij de doorvoer isoleert t.o.v. het rack. Dus als je ze correct monteert dan is de 19" unit met een kunstof omhulsel en de schroef zelf met een kunstof busje geïsoleerd van het rack. De 19" unit is dan geïsoleerd t.o.v. de rack rails.

Dat is dus de eerste stap. Daarna zul je dus eventueel aardlussen via de signaalpaden nog galvanisch moeten scheiden. Het is net de belastingdienst...

Erik de Perik
2 juni 2020, 06:03
Dan blijven de frontjes en de schroeven elkaar raken.

ateng
2 juni 2020, 09:40
En dan nog zul je op zijn minst iets met telescopic ground (of hoe ze het ook noemen) doen, want anders knoop je via de sleeves van de jacks / buitenmantel van de kabel nog steeds die behuizingen aan elkaar.

En daarom is starground een betere optie.

ateng
2 juni 2020, 09:50
@Ateng: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de PCM's reverbs zich verhouden tot de MPX G2/G1, LXP. Alex/Reflex.

Ik weet niet of je deze zelf hebt gehad maar was er wel benieuwd naar. Ik heb zelf de MPX G2 en de goedkope Reflex die beiden een hele bruikbare reverb hebben. De MPX G2 heeft maar 4 reverbs die wel redelijk veel parameters hebben. De Reflexis heel beperkt maar klinkt meteen goed en gebruikte ik destijds voor de zangsectie van onze band voordat ik ben overgestapt naar een digitale Presonus mixer.
Denk dat de meeste Lexicon live allemaal wel goed klinken en je t verschil niet echt zal horen. Studio of in een theater dan ga je het misschien horen. Voor stand alone reverb vind ik LPX en Reflex net zo goed als een PCM maar voor meer dan alleen reverb is de PCM80/90 echt een killer hoor. Trouwens heb nog een MPX500 en die is ook erg goed en die heb ik nu in mn rack hangen. PCM80 was van een kameraad van mij maar die heeft hij verkocht dus nu alleen een PCM90 in mn grote rack en dus de MPX500 in de compacte.
De MPX G2 ken ik niet maar denk dat het wel vergelijkbaar is als de PCM als het alleen om reverb gaat.
Je hoort echt een wereld van verschil tussen de GX-700 reverb en een Lexicon reverb dus voor mij altijd een Lexicon.

D3nnis
2 juni 2020, 11:20
En daarom is starground een betere optie.Hoe heb je dat uitgevoerd?
Ik kon het niet echt vinden via google.

Erik de Perik
2 juni 2020, 12:10
Lexicon reverbs hebben een eigen sound.

ateng
2 juni 2020, 16:53
Hoe heb je dat uitgevoerd?
Ik kon het niet echt vinden via google.

Vanaf 6:30

https://www.youtube.com/watch?v=1tGzeRbTtTQ

Erik de Perik
2 juni 2020, 18:15
Vanaf 6:30

https://www.youtube.com/watch?v=1tGzeRbTtTQ

Da's toch niet echt een nieuwtje?

D3nnis
2 juni 2020, 19:02
Nou ja, was natuurlijk n.a.v. mijn vraag.
Maar ook hierbij geldt dat je dan aan bij je patchkabels tussen de apparaten niet aan twee kanten de shield vast moet maken, want anders is dit effectief weer om zeep geholpen volgens mij.

Ik heb dit weleens eerder gezien maar ik kan me geen voorstelling maken waarom dit goed werkt. Je zult dan de aardes van je netsnoeren naar je apparaten ook moeten onderbreken, anders heb je nog geen starground.
Anders gezegd, als je de netsnoeren gewoon met aarde uitvoert, die samenkomen in eoa stekkerblok, dan heb je het toch niet gek veel slechter als wat hier getoond wordt of zie ik iets over het hoofd?

Ik kan me voorstellen dat het in grote studioruimtes voordelen biedt, zéker bij meerdere racks over verschillende ruimtes en zo, maar in 1 rack? Dat zit toch allemaal al zo dicht bij elkaar (ook elektrisch bedoel ik dan)?

Erik de Perik
2 juni 2020, 19:56
Aan één kant de shield losmaken ja. Maar bij heel veel apparaten is de behuizing geaard en dat maakt het juist zo tricky (niet qua akkoorden hoor ;) ). Om eerlijk te zijn heb ik nooit veel problemen met aardlussen gehad omdat ik dat van tevoren al onderschepte, maar mijn komende rack is de eerste in...... 15 jaar en ik merk dat ik sommige dingen (zoals MIDI en voeding over 3 draadjes) niet meer zo helder voor de geest heb, laat staan aarding.

ateng
3 juni 2020, 12:48
Ik heb dit weleens eerder gezien maar ik kan me geen voorstelling maken waarom dit goed werkt. Je zult dan de aardes van je netsnoeren naar je apparaten ook moeten onderbreken, anders heb je nog geen starground.
Anders gezegd, als je de netsnoeren gewoon met aarde uitvoert, die samenkomen in eoa stekkerblok, dan heb je het toch niet gek veel slechter als wat hier getoond wordt of zie ik iets over het hoofd?
Ja want je blijft dan aardlus krijgen. Tis het 1 of het ander qua aarding om lussen te voorkomen dus je kan aarde van het netsnoer liften als je de unit gaat stargrounden. Ga je netsnoer niet liften dan hoef je de patchkabel van de desbetreffende unit niet te stargrounden. Het gaat er om dat er 1 pad naar de starground leidt.

D3nnis
3 juni 2020, 14:46
Ja want je blijft dan aardlus krijgen.

Ik begrijp het idee van de starground wel, maar de uitvoering nog niet, geloof ik.
De chassis van mijn rackspullen hangen aan de aarde-kabel van het netsnoer.
Mijn netsnoeren komen (bij mij) samen in een (veredeld) stekkerblok, om vanaf daar aan 0, fase, en aarde gehangen te worden.

Voor dit starground principe trek ik die aarde vanaf stekkerdoos naar apparaten (op welke manier dan ook) los, om dan buiten deze apparaatsnoeren een aardedraad te leggen van ieder apparaat naar een centraal punt, om die vanaf daar aan de aarde te hangen.
Principieel heb ik nu dan toch exact hetzelfde, en heb ik alleen een 3-aderige kabel (mijn apparaatsnoeren) vervangen voor een 2-aderige jabel + een 1-aderige?

Of wordt er in de apparaten de aarde naar het chassis nog losgekoppeld van het aardpunt van de elektrische componenten zogezegd? --> dat lijkt me dan weer niet handig om dan de aarde uit je netsnoer los te gooien.

Zoals ik al zei, op het moment dat je apparatuur over verschillende stopcontacten hebt, waarbij je aardedraad van stopcontact 1 via centraaldozen richting meterkast gaat, om van daar via een verzamelklem en vanaf daar via centraaldozen aan de aarde van stopcontact 2 vastgeknoopt zit snap ik het principe helemaal, maar in een (min of meer) compact rack snap ik de werking nog even niet, dat wil zeggen, ik kan me geen voorstelling maken wat het oplevert tov wat je "gratis" al hebt.

tnijland
4 juni 2020, 20:32
Brom wordt in principe veroorzaakt door het hoorbaar worden van de wisselspanning frequentie van het lichtnet in het geluidssignaal (50Hz). Als de brom wordt veroorzaakt door magnetische inductie zoals pick-ups, dan is de frequentie het dubbele.

De stekkerdoos oplossing zal je maar beperkt helpen want een aardlus wordt al veroorzaakt zodra er via aarde een gesloten signaalkring kan ontstaan. Dat kunnen er dus meerdere zijn als je meerdere rack units hebt. Dus je hebt mogelijk al een aardlus die tussen de rack units en het de aardpunt van het stekkerblok loopt. Overdreven voorbeeld: Zou je bijvoorbeeld de preamp in het huis van de buren geaard aansluiten en met een lange draad aansluiten op de versterker geaard in jouw eigen huis dan krijg je dus waarschijnlijk een veel zwaardere brom met dezelfde aardluss(en ;-)

Dus in het geval van de centrale stekkerdoos wordt de aardlus wel verkleind maar neemt het oorzaak (aardlus zelf) niet weg. De stekkerdoos oplossing wordt vaak op podia gebruikt om de eventuele aardlussen zo klein mogelijk te houden of om storende apparatuur zoals verlichting te isoleren op een eigen voedingsnet.

Met 2 of meerdere rack units kunnen er via de preamp->poweramp of via power-amp->preamp aardlussen ontstaan. Als je meerdere units hebt wordt het nog veel erger en is de oorzaak ook vaak lastig te vinden. In dit geval zou je idealiter een enkel aardpunt bij de input van de poweramp willen hebben die het signaal voordat het te zwaar versterkt wordt afvoert naar aarde (brom beperken). Een goede fabrikant zal dit al gedaan hebben bij het ontwerp van de versterker unit.

Vaak zie je bij racks dat deze via ground lift methodes worden ontkoppeld. Voor de veiligheid is dat meestal een DI met ground lift switch waardoor de aardlus tussen de racks units wordt verbroken terwijl beide rack units wel netjes voor de veiligheid zijn verbonden met een eigen aardpunt.

Alternatief zie je ook wel eens dat alleen de power-amp wordt geaard en dat een rack-rail wordt gebruikt om alle andere units te koppelen. Alle andere preamp en effect units zijn dan in principe geaard via de rack rail. Ze worden zelf ongeaard aangesloten op een stekkerblok zonder randaarde. Ik vermoed dat Ateng iets vergelijkbaars heeft in zijn rack. Dit is echter wel een modificatie die kan tot onveilige situaties kan leiden als de aarding via de rackrail niet correct is uitgevoerd. Een fabrikant/verzekering zal er waarschijnlijk ook geen garantie voor willen afgeven.

In mijn optiek wordt het oplossen van dergelijke problemen altijd een combinatie (eerst zoeken bij welke aardlussen de brom vandaan komt, deze vervolgens verbreken en alles uiteindelijk waar nodig via aarde aansluiten.

Dit is uiteraard mijn mening dus er zullen vast dingen zijn die ik mis in de redenering...

D3nnis
4 juni 2020, 20:50
Dat is mij allemaal geheel duidelijk.......behalve dat ik nog steeds niet snap wat nou de wezenlijke verbetering is als ik de aarde los gooi uit mijn C13/C14 stekker, om dan buiten deze kabel om dezelfde verbinding nog een keer tot stand te brengen zoals in dat filmpje.

tnijland
4 juni 2020, 21:14
Dat is mij allemaal geheel duidelijk.......behalve dat ik nog steeds niet snap wat nou de wezenlijke verbetering is als ik de aarde los gooi uit mijn C13/C14 stekker, om dan buiten deze kabel om dezelfde verbinding nog een keer tot stand te brengen zoals in dat filmpje.

Nogmaals, ik ben zelf momenteel bezig met het vinden van de aardlussen en die proberen te verbreken bij toepassing van individueel geaarde en t.o.v. geïsoleerde rack units (vandaar de humfrees).

M.b.t. de oplossing in het filmpje vergeleken met een centraal stekkerblok kan ik me ook niet zoveel voorstellen. Het enige dat ik mezelf kan voorstellen is dat iedere unit vooraf nauwkeurig is gecontroleerd door een audio specialist (bradshaw o.i.d.) en het nieuwe aardpunt ook bij iedere unit is geoptimaliseerd zodat mogelijke stoorbronnen worden geminimaliseerd.

ateng
5 juni 2020, 16:02
Dat is mij allemaal geheel duidelijk.......behalve dat ik nog steeds niet snap wat nou de wezenlijke verbetering is als ik de aarde los gooi uit mijn C13/C14 stekker, om dan buiten deze kabel om dezelfde verbinding nog een keer tot stand te brengen zoals in dat filmpje.

Omdat de aarde die via een stekker loopt niet altijd 100% een bromstroom laat leiden. Als je verschillende GND punten hebt heb je onderling potentiaal verschil en dus probeer je met 1 GND punt per apparaat om zo goed mogelijk bromstroom weg te leiden en is starground een goede methode.
Het verschilt echt per apparaat/versterker want als het niet nodig is dan hoef je geen starground toe te passen.

D3nnis
5 juni 2020, 17:40
Hmm, ik ga er toch eens mee experimenteren, thanks.
Dat je de aardelijntjes kort wilt houden leek me logisch, maar ik had nooit verwacht dat het veel zou uitmaken welk draadje daarvoor gebruikt wordt.