PDA

View Full Version : Ervaringen V/d Haar strats



riva
22 mei 2020, 18:58
Olla Medegitaristen,

Ik ben me aan het oriënteren in een nieuwe strat,
Na lang wikken en wegen en alle merken af te surfen(fender cs/suhr/realguitars) ben ik uiteindelijk bij v/d Haar terecht gekomen.
Heeft iemand ervaring met dit merk, op youtube klonken ze erg goed en dynamisch.
Ik zie verschillende headstocks, fender achtige en de nieuwere doen me denken aan een ibanez roadstar.

Ik hoor graag jullie mening, thanks alvast.
Groeten Jeroen

the sure thing
22 mei 2020, 20:52
Prima gitaren, ik heb er 10 jaar geleden een paar jaar een exemplaar gehad. Sindsdien in love met Suhr V60 LP elementen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Brum
23 mei 2020, 00:00
YouTube... Dynamisch... Juist!:D

riva
23 mei 2020, 01:00
Hahah ik weet het, YouTube is alhoewel mega gecomprimeerd, wel een handige tool om een 1e schifting te maken..
Weet zeker dat de exemplaren die ik heb gehoord dynamisch zijn.
Kan goed tussen de regels luisteren😅

Erik de Perik
23 mei 2020, 02:29
Nooit op eentje gespeeld maar wel gehoord van een pro dat het nogal hit or miss is met dit merk. Suhr is altijd raak.

arjanb01
23 mei 2020, 07:01
Maar Suhr is ook nieuw bijna 3x zo duur dus dan moet het wel raak zijn.
Ik heb zelf een Haar Strat gehad, in 2007 nieuw gekocht, 2014 weer verkocht. Was een Olympic white relic met mint slagplaat. Geoliede nek en uitvoering met nog een Fender kop. Suhr v60lp’s erin. Heerlijke gitaar. Weggedaan om financiële ruimte te maken maar wel jammer dat ik hem weggedaan heb.
Ik zou je aanraden die oudere haar strats te testen, van de nieuwere weet ik niks, maar die headstock is wel een deal breaker voor me. Marktplaats in de gaten houden of naar Haar guitars in IJsselstein gaan, wellicht hebben ze wat oudere Haars gebouwd tussen 1999 en pakweg 2014 met de Fender kop.

Bolkedebeer
23 mei 2020, 09:26
Prima gitaren, een nieuwe kun je naar je eigen wensen laten opbouwen.
Sowieso goed idee om afspraak te maken in IJsselstein.
Kun je het hele bouwtraject zien en een paar gitaren checken die al klaar zijn.

Ook fijn om wat mooie amps te proberen.

telerocker
23 mei 2020, 10:26
Nooit op eentje gespeeld maar wel gehoord van een pro dat het nogal hit or miss is met dit merk. Suhr is altijd raak.

Een bevriende gitarist had een Dick Dijkman, Haars, Fenders, totdat hij een Suhr Classic HSS (in IJsselstein !! ) kocht. Geen enkele van zijn planken kon daaraan tippen, zei hij. Ik vond zijn Haar HSS (met de oude kop) trouwens ook een goede gitaar.

riva
23 mei 2020, 12:03
Bedankt allemaal voor de tips so far,
Suhr heb ik er 4 van mogen spelen, uitzonderlijk goed afgewerkte gitaren inderdaad, en precies iedere gitaar consistent, maar helaas voor mij te klinisch en de halzen zijn te magertjes voor mij, om die rede heb ik mijn Luke ooit verkocht.
Ik wil altijd graag een mooie diepe bas op een gitaar , ook met een 010 setje erop.dus kom dan meestal uit bij een halsdikte rond 22.5(1th) tot 24.8(12th)
Meer hals is ook meer geluid.
Groeten

Brum
23 mei 2020, 15:20
Ik zal niet meer beginnen over Warmoth...:hide:

Een serieuze noot, probeer 's bij Zwier te informeren. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gehoord die een Zwier slecht vond en alles naar eigen keus. Ook zeker niet de duurste. Zou me ook niet verbazen dat een Zwier goedkoper is dan een Haar strat.

Pter
23 mei 2020, 16:33
Nou, dan gooi ik usacustomguitars en musikraft ook maar in de ring, maar zelfbouw is niet waar ts naar op zoek is volgens mij. Mocht dat wel zo zijn heeft Fred Dons wel de nodige info mocht die hier nog rondhangen, anders Orpheo.

Brum
23 mei 2020, 17:01
Misschien zoekt de ts er in eerste instantie niet naar, maar heeft wel een beeld bij een gitaar, die je niet erg snel bij productie modellen ziet. Vandaar. Maar Zwier is niet anders dan Haar. Ook gewoon een bouwer, met ook wat gitaren op voorraad. Eventueel zou je bij Zwier ook wat custom dingetjes kunnen aangeven en ik weet uit eigen ervaring dat Zwier daar belachelijk goedkoop in is. Dit terwijl Zwier erg hoog staat aangeschreven. Internationaal zelfs. Ik heb ook nooit begrepen waarom deze man een niet veel grotere populariteit geniet, ook zeker als je ziet voor wie hij al gebouwd heeft.

D3nnis
23 mei 2020, 17:11
Ik heb ook nooit begrepen waarom deze man een niet veel grotere populariteit geniet, ook zeker als je ziet voor wie hij al gebouwd heeft.

Dat zie je bij meer NL bouwers.
Misschien wel een generatie dingetje; minder actief op Facebook en zo.

the sure thing
23 mei 2020, 17:15
Misschien zoekt de ts er in eerste instantie niet naar, maar heeft wel een beeld bij een gitaar, die je niet erg snel bij productie modellen ziet. Vandaar. Maar Zwier is niet anders dan Haar. Ook gewoon een bouwer, met ook wat gitaren op voorraad. Eventueel zou je bij Zwier ook wat custom dingetjes kunnen aangeven en ik weet uit eigen ervaring dat Zwier daar belachelijk goedkoop in is. Dit terwijl Zwier erg hoog staat aangeschreven. Internationaal zelfs. Ik heb ook nooit begrepen waarom deze man een niet veel grotere populariteit geniet, ook zeker als je ziet voor wie hij al gebouwd heeft.

+1. Sjak Zwier vind ik een geweldige persoonlijkheid. Bescheiden in de omgang. Mijn Haar heeft uiteindelijk plek gemaakt voor een Zwier telecaster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

telerocker
23 mei 2020, 17:17
Misschien zoekt de ts er in eerste instantie niet naar, maar heeft wel een beeld bij een gitaar, die je niet erg snel bij productie modellen ziet. Vandaar. Maar Zwier is niet anders dan Haar. Ook gewoon een bouwer, met ook wat gitaren op voorraad. Eventueel zou je bij Zwier ook wat custom dingetjes kunnen aangeven en ik weet uit eigen ervaring dat Zwier daar belachelijk goedkoop in is. Dit terwijl Zwier erg hoog staat aangeschreven. Internationaal zelfs. Ik heb ook nooit begrepen waarom deze man een niet veel grotere populariteit geniet, ook zeker als je ziet voor wie hij al gebouwd heeft.

Misschien is Sjak goed in bouwen, maar minder goed in sales en marketing. Zijn standaardlijn strats en tele's hangt wel bij Bax, maar verder zie je ze bijna nergens. Terwijl Haar en Smitty ook in Duitsland verkrijgbaar zijn, tenminste dat was de afgelopen jaren het geval.

Brum
23 mei 2020, 17:31
Dat zie je bij meer NL bouwers.
Misschien wel een generatie dingetje; minder actief op Facebook en zo.

Klopt en dat zal er ook zeker mee te maken hebben, wat telerocker ook aangeeft. Hele goeie bouwers, voor de insiders echt wel bekend als superkwaliteit, maar minder aansprekend voor de 'gewone' consument. En dat terwijl Sjak inderdaad een vreselijk makkelijke man is, waar je heel goed mee kan communiceren wat je wilt. Ik wil Erik v/d Haar nou niet helemaal afkraken, hij zal ongetwijfeld een goed product leveren, maar die communicatie heb ik bij hem anders ervaren... Maar commercieel gezien zal Erik v/d Haar het zeker beter doen, gezien de naamsbekendheid.

telerocker
23 mei 2020, 17:38
Klopt en dat zal er ook zeker mee te maken hebben, wat telerocker ook aangeeft. Hele goeie bouwers, voor de insiders echt wel bekend als superkwaliteit, maar minder aansprekend voor de 'gewone' consument. En dat terwijl Sjak inderdaad een vreselijk makkelijke man is, waar je heel goed mee kan communiceren wat je wilt. Ik wil Erik v/d Haar nou niet helemaal afkraken, hij zal ongetwijfeld een goed product leveren, maar die communicatie heb ik bij hem anders ervaren... Maar commercieel gezien zal Erik v/d Haar het zeker beter doen, gezien de naamsbekendheid.

Sjak is een topgozer.

arjanb01
23 mei 2020, 18:27
Topic gaat over Haar strats, vervolgens wordt er geluld over Suhr en Zwier.
Bijzonder.... de TS vroeg om ervaringen met vd Haar strats😬
En vervolgens mij had hij nu voldoende info om te gaan testen.

riva
23 mei 2020, 18:33
Zwier heeft ook mijn interesse gewekt..bedankt Brum..
Ik dacht dat die alleen akoestische en telecasters bouwde, blijkt het een veelzijdige bouwer te zijn, en inderdaad een fijnere persoonlijkheid dan Erik v/d Haar,

D3nnis
23 mei 2020, 18:34
Topic gaat over Haar strats, vervolgens wordt er geluld over Suhr en Zwier.

Het gaat nog over gitaren, dat valt al niet tegen :)

Brum
23 mei 2020, 18:37
Topic gaat over Haar strats, vervolgens wordt er geluld over Suhr en Zwier.
Bijzonder.... de TS vroeg om ervaringen met vd Haar strats��
En vervolgens mij had hij nu voldoende info om te gaan testen.

Kan je nagaan, dan krijgt hij er nog een aantal goedbedoelde gratis tips bij ook. Hoe mooi kan het zijn.

riva
23 mei 2020, 19:04
hahah no worries ben blij met alle tips, ik heb de beste man al een mail gestuurd, ben er blij mee! wat een passie heeft die man, ik ben enthousiast!

Pter
23 mei 2020, 19:10
Misschien is Sjak goed in bouwen, maar minder goed in sales en marketing. Zijn standaardlijn strats en tele's hangt wel bij Bax, maar verder zie je ze bijna nergens. Terwijl Haar en Smitty ook in Duitsland verkrijgbaar zijn, tenminste dat was de afgelopen jaren het geval.


Op de site bij Bax zijn ze al lang niet meer in de verkoop, iets van 1400 euro kosten ze volgens mij, verder ben ik ze nog nergens tegen gekomen.

the sure thing
23 mei 2020, 22:06
Misschien is Sjak goed in bouwen, maar minder goed in sales en marketing. Zijn standaardlijn strats en tele's hangt wel bij Bax, maar verder zie je ze bijna nergens. Terwijl Haar en Smitty ook in Duitsland verkrijgbaar zijn, tenminste dat was de afgelopen jaren het geval.

Sjak WIL gewoon niet commercieel zijn. Het is een relaxte levensgenieter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

telerocker
24 mei 2020, 01:08
Op de site bij Bax zijn ze al lang niet meer in de verkoop, iets van 1400 euro kosten ze volgens mij, verder ben ik ze nog nergens tegen gekomen.

Oh dat kan goed, ik ben al maanden niet meer bij Bax geweest.

Erik de Perik
24 mei 2020, 01:21
Topic gaat over Haar strats, vervolgens wordt er geluld over Suhr en Zwier.
Bijzonder.... de TS vroeg om ervaringen met vd Haar strats😬
En vervolgens mij had hij nu voldoende info om te gaan testen.

Heb je wel een punt hoor. Je hebt ook van die lui die over een buizenversterker beginnen terwijl er een modeling vraag gesteld wordt.

Pepe
24 mei 2020, 01:26
vd Haar strats zijn geweldig want iedereen die er eentje gekocht heeft zegt dat.
Maar dat geldt voor elke gitaar eigenlijk.

D3nnis
24 mei 2020, 07:15
Oh dat kan goed, ik ben al maanden niet meer bij Bax geweest.Geen batterijen nodig gehad de afgelopen tijd? :D

telerocker
24 mei 2020, 10:53
Geen batterijen nodig gehad de afgelopen tijd? :D

Op mijn board draait niks op batterijen en snaren koop ik per 5 dozen van 10. ))

Er hing de laatste keer ook geen HAAR, om on topic te blijven. )

Da Vinci
24 mei 2020, 15:13
Maar Suhr is ook nieuw bijna 3x zo duur dus dan moet het wel raak zijn.
Ik heb zelf een Haar Strat gehad, in 2007 nieuw gekocht, 2014 weer verkocht. Was een Olympic white relic met mint slagplaat. Geoliede nek en uitvoering met nog een Fender kop. Suhr v60lp’s erin. Heerlijke gitaar. Weggedaan om financiële ruimte te maken maar wel jammer dat ik hem weggedaan heb.
Ik zou je aanraden die oudere haar strats te testen, van de nieuwere weet ik niks, maar die headstock is wel een deal breaker voor me. Marktplaats in de gaten houden of naar Haar guitars in IJsselstein gaan, wellicht hebben ze wat oudere Haars gebouwd tussen 1999 en pakweg 2014 met de Fender kop.

Een Haar Trad S kost 1699 en een Suhr Classic S 2899. Dat is nog geen twee keer te duur.

Bij Haar ga je geen classic headstock meer vinden. Juridische kwestie etc.
Op MP komt wel eens een Haar voorbij, ik heb een zoekertje staan dus zie ze praktisch allemaal. Je moet een beetje geluk hebben wil je een oude headstock tegenkomen, denk dat 90% van het aanbod met nieuwe is. Helemaal wanneer je ook specifieke wensen hebt mbt de neck. Maar geduld is een schone zaak.

Zag laatst iemand die een Fender headstock op een vrij recente had zitten. Was custom order en vanwege de headstock zonder certificaat want daar hoort een datum op dat kan als bewijs dienen. Tenminste dat was het verhaal dat er bij zat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
24 mei 2020, 15:16
Suhr heb ik er 4 van mogen spelen, uitzonderlijk goed afgewerkte gitaren inderdaad, en precies iedere gitaar consistent, maar helaas voor mij te klinisch en de halzen zijn te magertjes voor mij, om die rede heb ik mijn Luke ooit verkocht.


Ik speel op een Suhr en een Luke en heb ooit een Kauffman verkocht omdat ik de hals te dik vond. Misschien voor jou een optie? Qua prijs ook goed te doen. Mijne was wel slecht afgewerkt maar kan exemplarisch zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
24 mei 2020, 16:08
Het is net als met elke gitaar, uitproberen werkt toch altijd het beste om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken. Haar gitaren zijn ook redelijk eenvoudig zelf uit te proberen bij bijvoorbeeld TFOA of Max Guitars.

M.b.t. de kwaliteit, ik heb zelf meerdere Haar gitaren gehad en ben er persoonlijk wel erg tevreden over. Mijn voornaamste werkgitaar is een heavy relic zwarte Haar stratocaster met een reverse headstock en HSS elementen (2x Mike Landau single coil en 1x Suhr SSV humbucker). Het is een van de fijnste gitaren die ik heb omdat zowel de speelbaarheid als de klank erg goed zijn.

RoryVDW
24 mei 2020, 16:42
Ik was ooit eens van plan een Haar strato te kopen op tweedehands omdat ik al veel goede dingen gelezen had erover...maar toen ik ze bij die persoon in handen had en bespeelde was ik zeker niet onder de indruk..heb ze niet gekocht..ze lag mij totaal niet..voelde zelfs goedkoop aan en de sound was ook dat niet.. Iemand zei hier ..het is erop of eronder..wel ..deze was toch eronder..dit was mijn enige ervaring met Haar.

apekop
24 mei 2020, 18:47
Ik speel al meer dan 10 jaar dagelijks op een Haar SSS strat met voodoo pick-ups en oude headstock. Prima gitaar. Wel wat problemen mee gehad in het begin. De snaren liepen te dicht langs de hals en de fretten waren te ver afgevlakt aan de zijkant van de hals waardoor de hoge E af vaak langs de hals liep. Volgens Haar kon dat niet en lag het aan de klant en reageerde hij een beetje uit de hoogte. Ging destijds via een retailer, dus ik heb hem nooit zelf ontmoet. Uiteindelijk heeft hij het na wat heen en weer gedoe en lichte tegenzin wel opgelost. Ik vond zijn reactie toen wel wat tegenvallen. Maar goed dat is al weer lang geleden, vergeven en vergeten (nou, vergeten niet helemaal anders schrijf ik dit niet).

Ik blijf nog wel altijd kijken naar een tweede strat, maar tot nu toe nog niks beters kunnen vinden. Een Suhr of Fender CS lijkt me wel wat. Maar dan moet je net de juiste tegenkomen die ook nog een beetje betaalbaar is en dat is niet makkelijk. Liefst nog met een fretje meer, want ik mis de 22e fret wel, en dan wordt de keus weer erg beperkt want ze hebben meestal 21 frets helaas (nooit gesnapt waarom eigenlijk....).

tnijland
24 mei 2020, 19:07
Ik heb eigenlijk geen klachten over de service van Haar gitaren. Ben tevreden over de snelheid van zakendoen, problemen oplossen en heb meegemaakt dat ik een extra gitaarsnoer van hoge kwaliteit meekreeg omdat hij bij de deal uitgegaan was van een inruil zonder koffer. Had ie niet hoeven doen...

Maar ik denk wel dat je rekening moet houden met het feit dat hij continue gitaren aan het bouwen en afstellen is waardoor hij en zijn personeel niet veel tijd hebben. Proberen op locatie betekent dat je jezelf moet vermaken in zijn kleine showroom. Het is een gitaar bouw/assemblage bedrijf en geen grote winkel met verkopend personeel. Desondanks vond en vind ik nog steeds fijn dat hij wel openstaat voor particulieren die iets speciaals zoeken en dat eerst willen uitproberen.

the sure thing
25 mei 2020, 21:37
Ik heb eigenlijk geen klachten over de service van Haar gitaren. Ben tevreden over de snelheid van zakendoen, problemen oplossen en heb meegemaakt dat ik een extra gitaarsnoer van hoge kwaliteit meekreeg omdat hij bij de deal uitgegaan was van een inruil zonder koffer. Had ie niet hoeven doen...

Maar ik denk wel dat je rekening moet houden met het feit dat hij continue gitaren aan het bouwen en afstellen is waardoor hij en zijn personeel niet veel tijd hebben. Proberen op locatie betekent dat je jezelf moet vermaken in zijn kleine showroom. Het is een gitaar bouw/assemblage bedrijf en geen grote winkel met verkopend personeel. Desondanks vond en vind ik nog steeds fijn dat hij wel openstaat voor particulieren die iets speciaals zoeken en dat eerst willen uitproberen.

+1. Mooie samenvatting


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

apekop
27 mei 2020, 15:49
Het is een gitaar bouw/assemblage bedrijf en geen grote winkel met verkopend personeel. Desondanks vond en vind ik nog steeds fijn dat hij wel openstaat voor particulieren die iets speciaals zoeken en dat eerst willen uitproberen.

Zijn al zijn gitaren geassembleerd? Dus nooit van scratch af aan gebouwd?

Pter
27 mei 2020, 16:17
Ik heb in het verleden ergens gelezen dat hij beide doet.

Erik de Perik
27 mei 2020, 18:04
Kan mij goed voorstellen dat hij in het verleden partscasters en echte zelfbouw gitaren naast elkaar verkocht. Inmiddels zou hij wel wat CNC spul in huis hebben en alles zelf maken. Heb je eenmaal de juiste instellingen en kun je aan hout komen dan is het ineens een stuk gemakkelijker. Aangezien hij een PLEK machine heeft, staat hij blijkbaar niet negatief tegenover moderne technieken.

Napoje
27 mei 2020, 22:11
Zijn al zijn gitaren geassembleerd? Dus nooit van scratch af aan gebouwd?

Dat deed en doet ie wel maar dan staat er geen haar op. Een vriend van mij heeft er weleens een replacement nek laten maken. Maar met een fender kop en daar zet zijn naam dus niet Ivm licenties.

Napoje
27 mei 2020, 22:13
Kan mij goed voorstellen dat hij in het verleden partscasters en echte zelfbouw gitaren naast elkaar verkocht. Inmiddels zou hij wel wat CNC spul in huis hebben en alles zelf maken. Heb je eenmaal de juiste instellingen en kun je aan hout komen dan is het ineens een stuk gemakkelijker. Aangezien hij een PLEK machine heeft, staat hij blijkbaar niet negatief tegenover moderne technieken.

Ik begreep dat als zijn gitaren met behulp van cnc machines gemaakt worden tegenwoordig.

Erik de Perik
27 mei 2020, 22:18
Beetje zoals ik schreef dus ;)

the sure thing
29 mei 2020, 21:30
Olla Medegitaristen,

Ik ben me aan het oriënteren in een nieuwe strat,
Na lang wikken en wegen en alle merken af te surfen(fender cs/suhr/realguitars) ben ik uiteindelijk bij v/d Haar terecht gekomen.
Heeft iemand ervaring met dit merk, op youtube klonken ze erg goed en dynamisch.
Ik zie verschillende headstocks, fender achtige en de nieuwere doen me denken aan een ibanez roadstar.

Ik hoor graag jullie mening, thanks alvast.
Groeten Jeroen

En? Al een keuze gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

telerocker
30 mei 2020, 19:36
Beetje zoals ik schreef dus ;)

Weet jij of hij zijn eigen gitaren een Plek-behandeling geeft?

Erik de Perik
30 mei 2020, 20:06
Ik weet het niet maar het lijkt mij wel. Vaak is een telefoontje of mail al genoeg om dat te verduidelijken. ;)

telerocker
31 mei 2020, 01:25
Ik weet het niet maar het lijkt mij wel. Vaak is een telefoontje of mail al genoeg om dat te verduidelijken. ;)

Ik ben niet op zoek. Het lijkt me wel een plus voor Haar-gitaren als ze gePLEKd zijn.

Napoje
31 mei 2020, 07:18
Weet jij of hij zijn eigen gitaren een Plek-behandeling geeft?

Ja. Zijn eigen gitaren worden allemaal geplekd

soup
2 juni 2020, 19:33
Wat is het verschil tussen CNC en Plek? Dus CNC is de computer aansturen hoe het hout gesneden moet worden en plek is voor de nek dat alles recht zit en dergelijke? Of moet ik even youtube raadplegen?

Erik de Perik
2 juni 2020, 19:48
Wat is het verschil tussen CNC en Plek? Dus CNC is de computer aansturen hoe het hout gesneden moet worden en plek is voor de nek dat alles recht zit en dergelijke? Of moet ik even youtube raadplegen?

Als je je druk maakt over de headstock ben je al niet meer op zoek naar een goede gitaar.

LRS
2 juni 2020, 19:49
CNC staat voor Computer numerical control en betreft in dit geval de machine die geprogrammeerd body’s en halzen freest.

PLEK staat voor ehh... geen idee meer; maar deze machine stelt computergestuurd je gitaar af (topkam, hals, frets).

telerocker
3 juni 2020, 00:56
CNC staat voor Computer numerical control en betreft in dit geval de machine die geprogrammeerd body’s en halzen freest.

PLEK staat voor ehh... geen idee meer; maar deze machine stelt computergestuurd je gitaar af (topkam, hals, frets).

https://sfguitarworks.com/the-plek/

Napoje
3 juni 2020, 09:27
Plek scant eerst een bestaande hals. Vervolgens geeft de computer een rapport wat er beter kan en de operator bepaald hoe hij afgesteld moet worden. (Je kan desgewenst ook de fretten lager maken). Vervolgens gaat de machine de frets bijwerken en snijd de kam in. (Gaat altijd ism een nieuwe kam heb ik begrepen). Je hebt een versie voor kleine bouwers zoals haar heeft en je hebt grote industriële versies die bv gibson gebruikt voor zijn premium gitaren.

Bolkedebeer
3 juni 2020, 09:31
Plek scant eerst een bestaande hals. Vervolgens geeft de computer een rapport wat er beter kan en de operator bepaald hoe hij afgesteld moet worden. (Je kan desgewenst ook de fretten lager maken). Vervolgens gaat de machine de frets bijwerken en snijd de kam in. (Gaat altijd ism een nieuwe kam heb ik begrepen). Je hebt een versie voor kleine bouwers zoals haar heeft en je hebt grote industriële versies die bv gibson gebruikt voor zijn premium gitaren.
Precies,
Alles wat ik erover kan zeggen is dat het werkt als een dolle.
Ook mijn niet-haar gitaren zijn bij vd Haar door de plek gegaan.
Gitaar voelt na behandeling alsof je er al jaren op gespeeld hebt.