PDA

View Full Version : alternatieven Martin en Gibson



NLF
21 mei 2020, 12:16
Even een vraag: ik weet dat er veel goede Japanse kopieen zijn gemaakt van de elektrische modellen van Fender en Gibson. Weten jullie ook of er ook goede kopieen zijn gemaakt van akoestische gitaren (Martin, Gibson)? En zo ja: wat zijn de merken? Met andere woorden: als je geen D 18 of 28 wilt kopen omdat je dat wat te duur vindt, wat doe je dan? Ik weet dat Takamine ooit Martins nabouwde, Alvarez Yairi bouwde eigen dingen geloof ik. Wat zijn de betaalbare akoestische bakken?

Fobo
21 mei 2020, 13:13
Niet om het af te doen, maar ga eens naar de site van Bex en/of Thomann, en gebruik de filters om het aanbod in jouw prijsklasse vinden. Dan heb je een beginpunt van je zoektocht.
Weet je al zeker dat het een Martinkloon moet/gaat worden?

NLF
21 mei 2020, 13:21
Geen interesse in nieuw. Tweedehands is altijd voordeliger. Vroeger een D16 gehad uit de jaren negentig (dat is een hele andere gitaar dan ze nu maken!). Die was super super goed en ik baal nog steeds dat ik m weg heb gedaan. Ik zoek eigenlijk wel zo'n gitaar. De laatste keer dat ik gitaren heb uitgeprobeerd (bij TFOA, ze hadden toen net zo'n oude D 16 als ik had verkocht dus de vogel was gevlogen) konden alleen de D18 en D28 mij bevallen (en de rest niet of net niet of helemaal niet)

NLF
21 mei 2020, 13:22
Gibson (kopie) kan ook maar is natuurlijk een heel ander verhaal /ander karakter en eigenlijk niet te vergelijken

Fobo
21 mei 2020, 13:38
Geen interesse in nieuw.
Is de issue ook niet. Jij vraagt welke merken goede kopieën van gekende merken er zoal zijn. Ik beantwoord je vraag met een voorstel hoe je daarnaar kunt zoeken; niets meer, niets minder.

Eigenlijk ben je dus op zoek naar een goedkopere/minder dure uitvoering/kloon van de Martin D16, 18, of de 28?

Taylor heeft een vrij brede prijzen range, maar heeft als instrument natuurlijk volstrekt ander karakter.

LaurentB
21 mei 2020, 13:38
Wat Martinachtigen betreft weet ik dat Blueridge heel overtuigende gitaren maakt.

kwispelhond
21 mei 2020, 13:55
Akoestische gitaren werden (en worden!) net zo hard gekopieerd als de elektrische varianten. Ik heb zelf een Ibanez York liggen uit 1972, body is letterlijk een nagebouwde D18, de hals is een Gibson hals incl. -open book- kop. Je kon deze ook met Martin of Fender kop krijgen maar het profiel was voor alle halzen anders: Martin kop = V-profiel, Gibson kop = breder en voller en Fender kop = dun en smal. Er zijn in die tijd ook perfecte kopieën gemaakt van bijna alle Martin en Gibson modellen en dat gebeurt nu nog maar dan met wat aanpassingen zodat het niet te veel lijkt op het origineel.

Merken moet je verder niet te veel naar kijken want dat was net zo'n rare chaos als bij de elektrische gitaren, er waren wel wat merken die voornamelijk akoestische gitaren maakte: Suzuki en Morris schieten me zo even te binnen.

Ernest01
21 mei 2020, 13:57
Misschien eens naar Sigma gitaren kijken ?
Hebben 'ongeveer' dezelfde specs als Martin gitaren.

arjanb01
21 mei 2020, 15:40
+1 voor Sigma.
Mooie specs voor ver onder de 1000 euro.

NLF
21 mei 2020, 17:35
Is de issue ook niet. Jij vraagt welke merken goede kopieën van gekende merken er zoal zijn. Ik beantwoord je vraag met een voorstel hoe je daarnaar kunt zoeken; niets meer, niets minder.

Eigenlijk ben je dus op zoek naar een goedkopere/minder dure uitvoering/kloon van de Martin D16, 18, of de 28?

Taylor heeft een vrij brede prijzen range, maar heeft als instrument natuurlijk volstrekt ander karakter.

Nee klopt. Sorry van mijn reactie.

Ik zit te kijken of ik (in de toekomst) niet een gitaar kan kopen die kwalitatief gezien net zo goed is maar alleen minder duur omdat een D 28 (ook tweedehands) behoorlijk wat geld kan kosten. Qua kwaliteit zit ik vast aan de sound van die D 16 die ik ooit gehad heb. Dat ronkende geluid zit in mijn hoofd en ik moet in ieder geval een gitaar hebben die minstens net zo goed is.

Taylor is inderdaad een heel ander verhaal en die kunnen ook nog best prijzig zijn, Guild idem dito.

Fobo
21 mei 2020, 18:15
Qua kwaliteit zit ik vast aan de sound van die D 16 die ik ooit gehad heb. Dat ronkende geluid zit in mijn hoofd en ik moet in ieder geval een gitaar hebben die minstens net zo goed is.
Oow, dan maak je het speelveld voor jezelf - hoe begrijpelijk dan ook - toch wel erg klein denk ik.
Tja, dat wordt mogelijk een lange rondgang langs gitaarwinkels, maar ook hier geldt: de reis is minstens/net zo leuk als het moment van aankoop.
Ik ben benieuwd...

duckman
21 mei 2020, 18:35
ik vind Levinson erg goed , http://levinsonguitars.com/ , is van dezelfde man als Blade elektrisch. Zelf heb ik een LG 243NS, lijkt op een OM28.

Powderfinger
22 mei 2020, 09:08
Blueridge en Furch, al zijn de topmodellen ook niet goedkoop.

Kim Wilson
22 mei 2020, 12:45
Ik heb een Sigma D28 kopie, en dat is echt een superfijn gitaartje. Als je Martin zoekt voor minder geld, is Sigma jouw keus.

rozh
22 mei 2020, 12:46
Van wat ik heb gezien is eastman nog een stapje beter voor een vergelijkbare prijs. Heb dan ook een eastman aangeschaft tijdje terug en een maatje van me recentelijk ook. erg blij mee!

Kim Wilson
22 mei 2020, 13:35
Zou kunnen. Waar baseer je dat op? Ik heb zelf een flink aantal verschillende gitaren getest, van Richwood tot Taylor en Martin, en voor dit geld (€300 tweedehands) ben ik nog niks beters tegengekomen. Bij de lokale gitaarwinkel waren ze ook erg onder de indruk.

LRS
22 mei 2020, 13:42
Hier nog een groot fan van Eastman acoustische gitaren. Mijn AC412-CE is weliswaar wat meer orchestra model a la Taylor, maar ze hebben idd ook de geijkte Martin (dreadnought) kopieën in het programma. Enorm veel waar voor je zuur verdiende centen. Enige nadeel dat ik van mijn AC412-CE kan bedenken, is de nukkige plek in de klankkast tbv de 9V batterij voor de ingebouwde pre-amp. Batterij verwisselen (eens per jaar) = snaren los halen.

rozh
22 mei 2020, 13:51
Zou kunnen. Waar baseer je dat op? Ik heb zelf een flink aantal verschillende gitaren getest, van Richwood tot Taylor en Martin, en voor dit geld (€300 tweedehands) ben ik nog niks beters tegengekomen. Bij de lokale gitaarwinkel waren ze ook erg onder de indruk.

de eastmans die ik vastgehouden heb en bespeeld heb. de sigma's die ik bespeeld heb enz. heb (net als de meeste gitaristen?) wel eens bijna alle akoestische gitaren in een winkel bespeeld.

Maar goed de eastman pch kost 340 en die is dus echt nice.

ik heb zelf een OM-model van €575, deze vond ik het best klinken van alle eastman, taylors en martins die ze daar hadden in die kamer. Na een tijdje heb ik een lr baggs anthem heb laten plaatsen, ook echt super blij mee.

Swaag
22 mei 2020, 14:15
Zoveel mensen, zoveel meningen..
Zo heb ik mijn Martin D-35 wel eens vergeleken met de Sigma variant (hoewel dat denk ik een D-28 kloon was) en ik miste toch wel die volheid en warmte die mijn Martin wel heeft.
Eastmann kan ik niet beoordelen, nooit op gespeeld. Furch heb ik wel in handen gehad en dat vond ik mooier dan de Sigma.

Kim Wilson
22 mei 2020, 15:05
Misschien is het bij Sigma dan meer exemplarisch, want aan vol geluid heb ik geen gebrek. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat die van mij gewoon echt goed klinkt. Damn, ik lijk nu wel een fanboy, maar ik herken in die van mij niet jullie ervaringen.

RoryVDW
24 mei 2020, 18:15
Mijn broer heeft een taylor 416 ce..nog nooit een Martin in mijn handen gehad..maar die taylor is toch een prachtgitaar kwa geluid en speelbaarheid...is een Martin nog beter dan?

D3nnis
24 mei 2020, 18:42
Ik ben niet zo heel erg thuis in alle verschillende akoestische gitaren, maar over "beter" praten is al snel lastig in het prijssegment waar je met die Taylor over praat.
Zelf heb ik wel vaak met Martins dat de sound me enorm bevalt. Test er iemand akoestische gitaren dat ik vaak bij de Martin gitaren (zonder op dat moment te weten dat het een Martin is) iets heb van "hee, mooi geluid", maar dat is meer smaak dan kwaliteit.

arjanb01
24 mei 2020, 19:15
Zelf hoor ik het verschil tussen Martin en Taylor wel.
Martins klinken over het algemeen wat voller, meer laag, wat dieper.
Taylors vind ik vaak wat opener en sprankelende klinken, meer hoog in de klank.
Zoek je trouwens een goed taylor alternatief: Mayson ! Heb er vorig jaar eentje gekocht en krijg nog steeds een glimlach als ik een vol G akkoord aansla😁
Het aparte is dat de klank wat voller wordt als je zachter aanslaat en als je harder aanslaat de sprankel in het geluid klinkt waar Taylor om bekend staat.

RoryVDW
24 mei 2020, 19:45
Dat klinkt intressant...ga da merk eens opvolgen zie



Zelf hoor ik het verschil tussen Martin en Taylor wel.
Martins klinken over het algemeen wat voller, meer laag, wat dieper.
Taylors vind ik vaak wat opener en sprankelende klinken, meer hoog in de klank.
Zoek je trouwens een goed taylor alternatief: Mayson ! Heb er vorig jaar eentje gekocht en krijg nog steeds een glimlach als ik een vol G akkoord aansla😁
Het aparte is dat de klank wat voller wordt als je zachter aanslaat en als je harder aanslaat de sprankel in het geluid klinkt waar Taylor om bekend staat.

Napoje
24 mei 2020, 21:13
Harley Benton. Altijd beter dan het origineel. :)

Erik de Perik
25 mei 2020, 00:46
Custom Shop kwaliteit voor de prijs van een bezoek aan de kapper.

arjanb01
25 mei 2020, 06:32
Dure kapper dan.
M’n thuis kapster kost 10 euro, daar heb je geen Harley Benton voor.😂
Misschien komt dat nog, als ze binnen 5 minuten een gitaar kunnen fabriceren daar in Bamië.

Kim Wilson
25 mei 2020, 07:03
Mijn broer heeft een taylor 416 ce..nog nooit een Martin in mijn handen gehad..maar die taylor is toch een prachtgitaar kwa geluid en speelbaarheid...is een Martin nog beter dan?

Vooral anders. Een Taylor klinkt smooth, een Martin heeft meer punch. Modern versus hillbilly.

RB-1
25 mei 2020, 13:33
Vooral anders. Een Taylor klinkt smooth, een Martin heeft meer punch. Modern versus hillbilly.
Ik zou het nog net iets anders verwoorden: "nou ja..:roll:" tegenover "Yess!!!:dance:"
Voor mij mist een Taylor wat de meeste Martins tot heel goede gitaren maakt.
Als resultaat daardoor een beetje "neuzig" (te veel hoog mid en te weinig sub laag)

Kim Wilson
25 mei 2020, 13:39
Ja, ik ben ook geen Taylor liefhebber. Ze lijken wat minder dynamiek te geven, en ik speel graag ritmisch, dat lukt niet best op een Taylor. Ik snap wel heel goed waarom ze populair zijn, want ze klinken te gek, maar ik hou meer van de Martin sound. Veel puntiger.

Fobo
25 mei 2020, 14:21
Ik zou het nog net iets anders verwoorden: "nou ja..:roll:" tegenover "Yess!!!:dance:"
Voor mij mist een Taylor wat de meeste Martins tot heel goede gitaren maakt.
Als resultaat daardoor een beetje "neuzig" (te veel hoog mid en te weinig sub laag)
Jij hebt het over jouw beleving van de klank van beide gitaren, en welk aspect de één bij jou doet prevaleren boven de ander. Maar dat verklaart geenszins een door jou gesuggereerd verschil in kwaliteit van de gitaren.

munkie
25 mei 2020, 15:07
Ik heb een oude Takamine EG-330B, is ruwweg het Dreadnought Martin model. Maar met mahonie achter-en zijkanten, klinkt denk ik heel anders dan een Martin. Ik heb ook 2 gitaren van Recording King, een dobro en een 12 fretter met een dikke V hals, een echte fingerpicker. Beide uitstekend voor het geld.

Pepe
25 mei 2020, 15:08
Paar namen die nog niet genoemd zijn,
Als ik een goede -oude- Martin copie zou willen scoren zou ik het, net zoals bij de elek. gitaren bij 75/85 Japanners zoeken: Tokai Cat Eyes, Yamaha FG, Martin Sigma, Morris, Yamaki en Yairi bijvoorbeeld.
Basicly dezelfde materialen maar beter in elkaar gezet dan de USA concurrentie destijds.
Ook veel meer vibe vind ik met lakken verkleurd en in de nerf gezonken maar lastiger dan een gitaar bij Thomann bestellen dus voor de meeste geen optie.
Ik vind het dan juist weer leuk, digital guitar hunting (https://reverb.com/news/greats-from-japanese-acoustic-guitar-golden-age).

Deze handerlaar ken ik al heel lang, soms krijg je gratis zijn zang er bij!


https://www.youtube.com/watch?v=KewVsGTiZEA

jahallozeg
25 mei 2020, 15:18
Ik zou zeker naar Eastman kijken

RB-1
28 mei 2020, 09:38
Jij hebt het over jouw beleving van de klank van beide gitaren, en welk aspect de één bij jou doet prevaleren boven de ander. Maar dat verklaart geenszins een door jou gesuggereerd verschil in kwaliteit van de gitaren.Verschil in kwaliteit? Dan is dat verkeerd overgekomen.
Ik wil geenszins suggereren dat Taylor kwalitatief minder zou zijn, integendeel, dat ziet er allemaal perfect uit.
Ik vind het alleen muzikaal gezien de mindere van de meeste Martins.
Maar wat ik al zei, ik heb daarvan ook zeer tegenvallende (als: 'Is dat nou een Martin?') exemplaren van in handen gehad.
Alleen van Taylor moet ik de eerste nog bespelen die me wel een goed gevoel geeft. Ik vind ze 'knerperig', for lack of a better word....
Niet meer en niet minder...

Fobo
28 mei 2020, 12:42
Verschil in kwaliteit? Dan is dat verkeerd overgekomen.
Ik wil geenszins suggereren dat Taylor kwalitatief minder zou zijn, integendeel, dat ziet er allemaal perfect uit.
Ik vind het alleen muzikaal gezien de mindere van de meeste Martins.
Maar wat ik al zei, ik heb daarvan ook zeer tegenvallende (als: 'Is dat nou een Martin?') exemplaren van in handen gehad.
Alleen van Taylor moet ik de eerste nog bespelen die me wel een goed gevoel geeft. Ik vind ze 'knerperig', for lack of a better word....
Niet meer en niet minder...
Kwestie van smaak dus...;)

Napoje
28 mei 2020, 12:49
Kwestie van smaak dus...;)

Bijna elke mening over spullen op dit forum is een kwestie van smaak...

Erik de Perik
28 mei 2020, 17:05
Egmond heeft ook gitaren voor Martin geproduceerd. Geloof alleen niet dat dit een aanrader is.


Zo'n ouwe Japanner heeft wel wat inderdaad, maar zijn ook niet echt goedkoop.

Pepe
28 mei 2020, 21:54
Ik mis een beetje de sense om te snappen waarom mensen namen gaan noemen van gitaren die je gewoon bij Bax kan halen als er specifiek gevraagd wordt om suggesties die je daar juist niet kan krijgen.

Maar je hoeft voor leuke dingen ook niet gitaren uit Japan te halen hè, op Marktplaats stonden altijd wel leuke Ibanezzen en Yamaha's alleen moet je er wel even induiken wat budget en high end is want als ze ipv hun Japanse naam een export naam krijgen is die link lost.

Of geduld hebben en een leuke deal hier maken. Mijn '94 Gibson dove heb ik voor 1100 inc case hier in de buurt opgeduikeld.

https://i.pinimg.com/originals/e2/6e/5e/e26e5e16bcfdcdbb18c9ae84d3df93cb.jpg

Erik de Perik
28 mei 2020, 22:14
Zou dat niet het verschil zijn tussen bestellen en proberen? Beetje een generatie ding. Vroegah ging je (tot vervelens toe) naar de winkel, probeerde van alles uit en kocht dan uiteindelijk iets. Nu bestelt de gitarist op basis van YT en fora iets en komt er dan soms al snel achter dat het niet is wat ze ervan verwachtten. Een prima filmpje op YT kan al snel het idee wekken dat die gitaar de oplossing is, terwijl een stukje spelen op zo'n gitaar, jou al snel weer de realiteit doet ruiken.

Pepe
28 mei 2020, 23:17
Generatie is veranderd omdat manier van shoppen is veranderd. Uitproberen lijkt gratis te zijn en ik denk dat er hele generaties zijn die dat werkelijk ook denken. Maar soit, zo gaan die dingen.
En wat YT betreft, dat is een grote marketing machine geworden en je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze niet zien dat reviews meestal betaalde reclame is.

Van de week een programma over kinderen die het verschil niet konden zien tussen redactionele content en advertenties en op het eind zei een vader tegen zijn zoontje, maar nu weet je het toch wel? Ja, zei die jongen, nou weet ik het.
Ik dacht, da's knap want ik zit in die wereld en ik tuin er nog steeds in, the best trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist hè.

Erik de Perik
28 mei 2020, 23:32
Begint al met de vader die het niet snapt ;)

Echt moeilijk is het niet; media zijn er om reclame te maken, niets is gratis en alles is geoorloofd in marketing.

Pepe
28 mei 2020, 23:36
Maar het is wel veranderd hoor vind ik
de enige dingen op tv die niet gescripted zijn actualiteit/nieuws en sportwedstrijden. Als ze het reality tv gaan noemen weet je wel hoe laat het is.
Dat was vroeger toch wel anders, men deed niet zo zijn best om net te doen alsof het niet scripted was.

Erik de Perik
28 mei 2020, 23:46
Klopt helemaal. Ik heb een paar weken terug de kindjes op m'n werk voorgelegd dat cinematografische pareltjes als Ex On The Beach, How I'm gonna fuck in the best possible way etc. gescript zijn. Dat ging er niet in bij de doelgroep. :seriousf:

Pepe
28 mei 2020, 23:59
Zo heeft dit forum een policy dat er geen reclame gemaakt mag worden want dat conflicteert met de aanwezige adverteerders.
Alsof daar allang het licht niet is uitgedaan maar soit.
Ondertussen, oh ironie, staat dit forum vol met YT filmpjes van producenten of reviewers die door producenten betaald worden.

Mijn stelregel is, 150 views is een enthousiaste gebruiker, 150.000 is een business model.

Erik de Perik
29 mei 2020, 00:11
Daar zit je niet ver naast Pepe ;)

NLF
29 mei 2020, 10:50
Het is zeker veranderd. YouTube is ook commerciëler geworden, zeker als je het vergelijkt met het prille begin. Webwinkels zijn natuurlijk ook anders dan de muziekzaken van weleer waar je ook nog vaak kon inruilen en tweedehands gitaren, amps en effecten zag staan. Jeugdsentiment. Nostalgie. Marktplaats en Ebay zijn dan wel weer een paradijs als je je weg weet te vinden. En hier op het Forum krijg je ook allerlei tips waarmee je je voordeel kunt doen. YouTube is geinig als tijdsverdrijf en om je wat te orienteren. Maar zelf uitproberen, zelf ervaren, zelf op gehoor en gevoel dingen uitzoeken en er de tijd voor nemen dat is iets wat van onschatbare waarde blijft.

Fobo
29 mei 2020, 13:19
Zou dat niet het verschil zijn tussen bestellen en proberen? Beetje een generatie ding. Vroegah ging je (tot vervelens toe) naar de winkel, probeerde van alles uit en kocht dan uiteindelijk iets. Nu bestelt de gitarist op basis van YT en fora iets en komt er dan soms al snel achter dat het niet is wat ze ervan verwachtten. Een prima filmpje op YT kan al snel het idee wekken dat die gitaar de oplossing is, terwijl een stukje spelen op zo'n gitaar, jou al snel weer de realiteit doet ruiken.
Ik denk dat dat alleen opgaat voor newbees; die hebben (nog) geen andere referentie dan hun gitaargod...

Dirk_Hendrik
29 mei 2020, 17:28
Als ik een goede -oude- Martin copie zou willen scoren zou ik het, net zoals bij de elek. gitaren bij 75/85 Japanners zoeken:

Dit is vrijwel exact wat ik een dik jaar terug aan een famililid schreef.

guitarkid
2 oktober 2020, 22:15
Ik weet niet of je al voorzien bent, maar ik kan inmiddels uit eigen ervaring meedelen dat een Eastman wel erg interessant is.
Ik heb sinds kort een AC422. Een m.i. betaalbare en fijne gitaar, erg goed bespeelbar, warm en met een LR Baggs VTC. Ik heb een D35 uit 1973 waar ik 'm één op één mee kan vergelijken en dan houdt hij zich zeer goed staande. De Eastman zou ik een fractie "omfloerster" willen noemen, e Martin is iets puntiger. Ik had de Eastman gekocht omdat mijn Taylor 414CE me niet (meer) beviel. Op zich een natuurlijk goede gitaar, maar versterkt m.n. een stuk minder dan de twee anderen.
Voor details over de Taylor en de Eastman, zie mijn twee HNGD-postjes, waarvan de ene dag dus uiteindelijk toch iet minder happy bleek! ;)

Baker
5 oktober 2020, 20:44
Ik deed ook ooit zo'n zoektocht.
Ik kwam bij een Eastman uit. Al 8 jaar happy mee.
Zie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152288-Nieuwe-akoestische-gitaar
en http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155936-HNGD-Eastman-E20D

Edit:
Ik zie dat de Eastman E20D inmiddels behoorlijk veel duurder is geworden.
Maar goed, eigenlijk alle Eastmans die ik ooit bespeeld heb waren te gek, dus ik zou ze zeker proberen als je de kans krijgt.