PDA

View Full Version : Gibson en compensated bridge zuiver?



maanen
18 mei 2020, 23:41
Ik heb een oogje op een Gibson les Paul special tribute. De gitaar heeft een wraparound brug met vaste punten waarop de intonatie wordt bepaald. Helaas dus niet af te stellen.

Heeft iemand ervaring met dit soort les Pauls? Is de gitaar goed geïntoneerd en zuiver?

Ik hoor graag van jullie!

Grt!

LRS
19 mei 2020, 06:35
Hoe die wrap around brug van Gibson in elkaar zit, kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar degene die in der tijd op m’n PRS McCarty zat (gitaar heb ik niet meer, kon niet wennen aan het wide fat halsprofiel) was redelijk goed instelbaar. Ze hadden daarvoor kleine horizontale imbus boutjes op de uiteinden voorzien waarmee je op de studs de afstand tot die studs kon instellen. Dus beide E snaren goed geïntoneerd, de rest volgt de gulden middenweg van het profiel van het staartstuk. Meningen zullen er vast over verschillen, maar ik was er prima tevreden mee. Mocht de Gibson brug niet of minder instelbaar zijn, en niet naar je zin, zou je een PRS brug kunnen overwegen.

Pepe
19 mei 2020, 07:44
Ik begrijp je wel maar het is niet wat je zegt.
Aan de brug van een akoestische gitaar valt niks af te stellen, bij een wraparound kan je de hoog/laag en voor/achter veranderen.
Wat een probleem kan zijn is de stemming,
traditioneel is die van een gitaar onzuiver, vooral de G kan je gek maken en bij de wraparound lijkt dat wat prominenter te zijn,
er zijn compensated alternatieven als dat een issue wordt
of doe de Zen benadering wat 90% van de gitaristen sinds 1952 doen, acceptatie en buig het om als quirk naar een positieve eigenschap.

LRS
19 mei 2020, 08:17
Dat is ook wat ik aangeef; dat ik er prima tevreden mee was ;-) ik weet dat de intonatie waarschijnlijk niet 100% was, maar minstens zo goed als m’n Tele met traditionele brug. Als dat niet goed genoeg is voor de TS, dan is die Gibson wss niet aan hem besteed.

Napoje
19 mei 2020, 09:24
Als het je stoort kan je hem toch altijd vervangen zo’n intoneerbare brug?

NLF
19 mei 2020, 09:35
Bijna alle intoneerbare bruggen hebben zo hun problemen voor zover ik het begrijp. Ik heb op dit moment twee bruggen in bestelling uit Amerika 2-e hands via e-bay. Komen binnenkort. Eentje is gewoon normale wraparound maar dan van mojotone dus compensated, de andere is volledig intoneerbaar. Ga kijken wat werkt. Close enough for rock n roll, zo zeggen ze dat toch?

Napoje
19 mei 2020, 09:53
Dan moet je er ook true temperament frets opzetten want van de intonatie van de frets klopt ook niets.
Net zoals bij een traditionele telecaster brug die ook niet echt goed geïntoneerd kan worden.

Maar heel weinig mensen stoort dit, het is toch een beetje corksniffing allemaal.

guitarkid2
19 mei 2020, 10:46
Benden....gewoon alles benden

maanen
19 mei 2020, 11:41
Ik hoor graag van je hoe die intoneerbare brug je bevalt!

Pepe
19 mei 2020, 12:05
Wat je kan doen als tip zijnde
ik ben lid van de FB groep Les Paul juniors en Specials
zou je ook lid van kunnen worden en daar een & ander vragen
daar zitten 5200 mensen met allemaal een educated mening over de wraparound

Luke-wannabe
19 mei 2020, 12:19
'Uncle Larry' aka 'Little Tommie Bukovac' heeft een wraparound ontworpen die heel goed schijnt te zijn. Is wel alleen voor 50's exemplaren. Music city bridg heet dat bedrijf.

https://www.musiccitybridge.com/

barno
19 mei 2020, 12:56
onlangs gebruikt op een bouw: good stuff

http://www.mojoaxe.com

Belangrijkste is dat de brug 100% op de juiste plaats op de body staat. Gek genoeg is dat zelfs bij productiegitaren niet altijd het geval.

Pepe
19 mei 2020, 14:43
Wat ik eigenlijk niet zo snap van die 'compensated' bruggen
die van Gibson zijn dat ook,
althans, op die van mij
de enige non compensated bruggen die ik ken zijn de Gretsch rockingbar en de Dano rosewood
en beide zijn ook probleemloos (hoewel er van alles te koop is om je non problem op te lossen)

https://i.pinimg.com/originals/39/b4/3b/39b43b795407ba717dcd880e9fa4970a.jpg
https://i.pinimg.com/originals/81/fb/9d/81fb9dfc135c3393bb5e655f9d1633fc.jpg

kwispelhond
19 mei 2020, 15:35
Ja, maar die 2 zijn voor een omwonden G, tegenwoordig hebben we bijna allemaal een niet-omwonden G dus alleen daarvoor al.....

Mitch
19 mei 2020, 16:08
Bijna alle intoneerbare bruggen hebben zo hun problemen voor zover ik het begrijp. Ik heb op dit moment twee bruggen in bestelling uit Amerika 2-e hands via e-bay. Komen binnenkort. Eentje is gewoon normale wraparound maar dan van mojotone dus compensated, de andere is volledig intoneerbaar. Ga kijken wat werkt. Close enough for rock n roll, zo zeggen ze dat toch?

Hier een tevreden Mojotone gebruiker. Nagenoeg perfect geintoneerd, gaat absoluut niet hinderlijk zijn.

NLF
19 mei 2020, 18:01
Heb er meerdere bruggen op gehad. Een Wilkinson maar die was net niet zuiver en omdat de stemschroeven ook gaar waren was je eindeloos aan het stemmen. Toen heb ik er een hele dure TonePros op gehad. Maar die was veel te high tech, klonk echt anders (dood) en voelde heel stug aan. Bovendien ingewikkeld in hoogte te verstellen met een moeilijke sleutel etc. Dus daarom ga ik t nu proberen met wat meer simpel ding (mojotone). Heb die intoneerbare erbij besteld omdat ik t probleem met die junior nu eindelijk eens een keer wil oplossen.

maanen
19 mei 2020, 22:49
Wat je kan doen als tip zijnde
ik ben lid van de FB groep Les Paul juniors en Specials
zou je ook lid van kunnen worden en daar een & ander vragen
daar zitten 5200 mensen met allemaal een educated mening over de wraparound

Ben lid! 😄 Bedankt voor de tip!

Little Jay
20 mei 2020, 07:41
'Uncle Larry' aka 'Little Tommie Bukovac' heeft een wraparound ontworpen die heel goed schijnt te zijn. Is wel alleen voor 50's exemplaren. Music city bridg heet dat bedrijf.

https://www.musiccitybridge.com/

€206 maar..... koopje!

Luke-wannabe
21 mei 2020, 20:25
Als je daarmee je vintage gitaar bruikbaar maakt vind ik het het waard.

Little Jay
21 mei 2020, 21:24
Als je daarmee je vintage gitaar bruikbaar maakt vind ik het het waard.

Tsja dat is misschien wel zo maar dat kan toch best goedkoper? Zit hooguit een tientje of zo metaal in.

Brum
21 mei 2020, 22:12
Ach en wat heb je er aan als het ontwerp van de kop een veel groter stemmingsprobleem met zich meebrengt.

maanen
22 mei 2020, 11:55
Ach en wat heb je er aan als het ontwerp van de kop een veel groter stemmingsprobleem met zich meebrengt.

Hier heb ik iets voor gevonden: string butler

https://laplaceonline.com/the-string-butler-north-america-product-information/

Pepe
22 mei 2020, 13:33
Tsja dat is misschien wel zo maar dat kan toch best goedkoper? Zit hooguit een tientje of zo metaal in.

50 euro voor een uurtje spelen is best een mooi uurloon.

Brum
22 mei 2020, 13:50
Hier heb ik iets voor gevonden: string butler

https://laplaceonline.com/the-string-butler-north-america-product-information/

Recentelijk ook aangeschaft.:)

Luke-wannabe
29 mei 2020, 09:25
Hier speelt Tom Bukovac op een gitaar met zo'n brug als waar ik het over had in het begin.

https://www.youtube.com/watch?v=lGyNNFvaplA

NLF
17 juni 2020, 15:57
Ik hoor graag van je hoe die intoneerbare brug je bevalt!

compensated brug van Mojotone inmiddels binnen en zit nu op mijn LP jr. Werkt prima. Andere brug krijg ik nog binnen maar alles is vertraagd ivm corona.

Mitch
17 juni 2020, 22:30
Fijn hè? Prima spul.

Hoe lang duurde je verzending uit de VS trouwens? Ik wacht nog met smart op onderdelen om mijn JM project af te maken :(

NLF
18 juni 2020, 22:42
Het duurde e-i-n-d-e-l-o-o-s. Niet normaal. Het zou eerst 3 of 4 weken duren maar volgens mij ben ik inmiddels toch al zeker 10 weken verder. Ik wil trouwens wel even kijken naar hoe die volledig intoneerbare brug klinkt / werkt dus wacht ook nog steeds. Wacht ook op bestelling van 2 pickups bij Thomann. Dus voorlopig veel wachten ...

mountainman
19 juni 2020, 01:13
Het duurde e-i-n-d-e-l-o-o-s. Niet normaal. Het zou eerst 3 of 4 weken duren maar volgens mij ben ik inmiddels toch al zeker 10 weken verder. Ik wil trouwens wel even kijken naar hoe die volledig intoneerbare brug klinkt / werkt dus wacht ook nog steeds. Wacht ook op bestelling van 2 pickups bij Thomann. Dus voorlopig veel wachten ...

In april nog bij Mojotone een setje Broadcaster Quiet Coil Tele pickups inclusief solderless wiring harness besteld. Duurde toen slechts 9 dagen.
Wel een tegenvaller was de rekening die ik pas ruim een maand later kreeg van FedEx voor invoerrechten en inklaringskosten. :sneaky:

Orpheo
19 juni 2020, 07:43
In april nog bij Mojotone een setje Broadcaster Quiet Coil Tele pickups inclusief solderless wiring harness besteld. Duurde toen slechts 9 dagen.
Wel een tegenvaller was de rekening die ik pas ruim een maand later kreeg van FedEx voor invoerrechten en inklaringskosten. :sneaky:

Dit is toch geen verrassing? Dit krijg je altijd, tenzij je een BTW verleggingsregeling hebt. Speaking of: ik betaal nooit inklaringskosten aan Fedex, alleen invoerrechten (omdat bij mij de BTW verlegd is). Misschien omdat ik een zakelijke account heb?

Fedex is echt mijn beste vriend in de logistiek. Als je élke dag met zendingen bezig bent is werken met Fedex echt geweldig want zij zijn zo ontzettend vlot. Voor mijn werk verzend ik wekelijks naar de USA en het komt steevast binnen 48 uur binnen.

NLF
19 juni 2020, 08:58
Mmmmmh... Ik kan dus nog een rekening krijgen. Aaiaiaiaa. Maar goed we zullen wel zien.

Die brug zat er op en de gitaar was eigenlijk goed bespeelbaar. Maar ik wilde de snaren ietsje hoger hebben en kijken of ik de intonatie nog net iets beter kon krijgen. Dus ben ik er aan gaan zitten draaien. En nu krijg ik m niet meer zuiver (hahaha). Tsja. Ik zit met mijn junior al heel lang te klooien. Het is een geweldige gitaar maar die tuners en die bruggen is echt een gedoe.

Mitch
25 juni 2020, 13:17
Dan klopt toch gewoon ergens de afstelling niet, zou je denken. Maar de aktie veranderen bij de brug verandert wel iets aan de intonatie, maar ook weer niet zó veel. In mijn ervaring had ik met die mojo brug ruim mogelijkheid om aan te passen. Welke snaardikte gebruik je?

denis.hermans
25 juni 2020, 15:58
Gitaristen een raar ras : staat er een intoneerbare brug op de gitaar dan hollen we naar de (online) winkel om ze te vervangen door een "vaste" (compton,...) . Staat er een "vaste" op dan vinden we dat dan weer niet goed en moet het ding weer intoneerbaar zijn 😅

NLF
26 juni 2020, 00:14
Dan klopt toch gewoon ergens de afstelling niet, zou je denken. Maar de aktie veranderen bij de brug verandert wel iets aan de intonatie, maar ook weer niet zó veel. In mijn ervaring had ik met die mojo brug ruim mogelijkheid om aan te passen. Welke snaardikte gebruik je?

0.10. Maar het kan ook een beetje aan de stemschroeven liggen hoor. Die zijn vrij grof in die zin dat als je een beetje draait je er meteen een flink eind omhoog of omlaag gaat. En da's dus lastig stemmen.

NLF
26 juni 2020, 00:14
Gitaristen een raar ras : staat er een intoneerbare brug op de gitaar dan hollen we naar de (online) winkel om ze te vervangen door een "vaste" (compton,...) . Staat er een "vaste" op dan vinden we dat dan weer niet goed en moet het ding weer intoneerbaar zijn ��

Had ze toen allebei tegelijk besteld. Ga kijken welke ik het fijnst vind

Brum
20 februari 2021, 12:16
Even een oud topic omhoog schoppen. Hoe zijn inmiddels de bevindingen wat betreft intoneerbaar vs vaste intonatie, aangaande een wraparound brug? Ik ben me alvast wat aan het inlezen voor een brug voor een custom gitaar kit. Nou ben ik niet geheel zeker of er een wraparound brug op zit (dacht dat het standaard op deze kit zit als je verder niets upgrade bij de bestelling). Ik heb al niet heel erg veel keus wat betreft bruggen met vaste intonatie, daar ze nauwelijks voor linkshandigen geproduceerd worden. Maar ik vind ze wel mooier staan en zit dus ook te kijken naar de weinig alternatieven. Is een brug met instelbare zadels nou echt veel beter, dan is de keus wat groter. Tonepros, Pigtail, MojoAxe, Schaller, Faber en Graphtech zijn inmiddels de revue gepasseerd, maar ik ben er nog allerminst uit.

Erik de Perik
20 februari 2021, 20:36
Ik doe op al m’n Gibsons en lookalikes een wraparound op de stopbar. Breek (veel) minder vaak snaren en verbeeld mij dat het beter klinkt.

D3nnis
21 februari 2021, 07:19
Wraparound op de stopbar?
Je bedoelt dat je de snaar andersom in de stopbar doet (ball ensds zitten dan aan de element-zijde) en dat de snaar dan over de stopbar naar de brug gaat?

Erik de Perik
21 februari 2021, 09:42
Dabedoelik ja.

MikeD
21 februari 2021, 12:44
In de seventies had ik een Epiphone Scroll gekocht en die had een intoneerbare stoptail brug. werkte Okay en vergelijkbare exemplaren zijn nog wel te vinden maar vanwege z'n constructie is die wellicht 'te hoog' voor op een LP Special of SG Special. Wat er in mij optiek fraai uitziet is de Schroeder Stoptail brug (al ziet het er niet 'vintage ' uit) https://www.schroederguitarhardware.com/products/schroeder-original-stoptail
Met een prijs van US$ 125,00 blijf je waarschijnlijk net onder de grens voor invoerrechten (mits verzendkosten laag zijn) maar BTW betaal je wel. Overigens wanneer ze met USPS international track&trace verzenden kan het meevallen qua 'reistijd' ( een bestelling bij Stew~mac had ik binnen een week in huis) maar je moet wel de invoerrechten kunnen afrekenen met een QRcode op je telefoon want anders gaat het pakketje mee terug en moet je via de website van de expediteur de invoerrechten overmaken.

Overigens maakt ABM. in Duitsland ook hele mooie maar die zijn al een tijdje niet meer in voorraad

Brum
21 februari 2021, 12:56
Van de intoneerbare wraparound bruggen is er keus te over. Als dat het moet gaan worden, dan heeft de Pigtail, eventueel icm luck studs van TonePros, mijn voorkeur. Maar als een gecompenseerde brug qua intonatie maar weinig verschilt, dan overweeg ik de MojoAxe, omdat dat één van de weinig is waar ook een linkshandige versie van is. Qua materiaal is het ook keus te over. Het één geeft een wat agressievere attack en de andere weer wat meer sustain en boventonen, voor zover ik me daarover heb ingelezen. Verschillend materiaal maakt verschil, dat weet ik inmiddels wel, maar bij wraparounds is mijn ervaring hierin exact nul komma nul.

Die Schroeder wraparound vind ik dan weer niet één van de mooiste om te zien, juist om dat gekke puntje. Beetje een prolapsje.:D Sorry!:)

D3nnis
21 februari 2021, 13:05
Die Schroeder wraparound vind ik dan weer niet één van de mooiste om te zien, juist om dat gekke puntje.

Schroeder heeft ze ook zonder:
https://www.schroederguitarhardware.com/collections/two-post/products/schroeder-straight-back-stoptail

Brum
21 februari 2021, 13:10
Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Op zich staat Schroeder wel goed bekend, ik lees er veel goeie dingen over.

MikeD
21 februari 2021, 15:06
Schroeder heeft ze ook zonder:
https://www.schroederguitarhardware.com/collections/two-post/products/schroeder-straight-back-stoptail

die is idd fraaier.. nou nog m'n gas bedwingen voor een van de huidige Gibson SG special uitvoeringen in Pelham Blue of Sparkling Burgundy..... zal ik eerst weer wat moeten verkopen van The Missus....

D3nnis
21 februari 2021, 15:58
Zou je de wraparound van zo'n SG dan direct upgraden ja?

MikeD
22 februari 2021, 08:20
Zou je de wraparound van zo'n SG dan direct upgraden ja?

waarschijnlijk wel ; wanneer een gitaar niet goed geïntoneerd is en onzuiver klinkt dan lopen de rillingen over mijn rug.. bijvoorbeeld: ik heb van 2 chinese gitaren (een charvel Desolatiom DST en een Dean Colt 12 snaar) de topkammen moeten laten corrigeren omdat ze net niet goed waren.... met zo'n wraparound lightning bolt krijg ik m waarschijnlijk niet overal zuiver ...

MikeD
23 februari 2021, 15:01
overigens (tip van elders opgepikt...) een musiclily bad ass wraparound adjustable brug kost..... $ 12.15 (http://www.musiclily.com/musiclily-pro-525mm-badass-style-tune-o-matic-wraparound-adjustable-bridge-for-gibson-les-paul-electric-guitar-nickel-mx1280nk.html )

Pepe
23 februari 2021, 15:16
overigens (tip van elders opgepikt...) een musiclily bad ass wraparound adjustable brug kost..... $ 12.15 (http://www.musiclily.com/musiclily-pro-525mm-badass-style-tune-o-matic-wraparound-adjustable-bridge-for-gibson-les-paul-electric-guitar-nickel-mx1280nk.html )

Dat is toch gewoon cheap ass Ali Baba spul? Zinc alloy, pot metal.. daar wil je juist vanaf.
Althans, de meeste.
Fender noemde dat Mazak, dat zit op hun 70's strat trems, als je dat verwisselt met een brass, staal of alu block gaat alles gelijk beter klinken.

Brum
23 februari 2021, 15:43
Die goedkope bruggen zijn er te over op de markt. Maar inderdaad het materiaal is waarom het zo goedkoop is. Dit soort alternatieven sla ik toch maar over, met alle respect.

D3nnis
23 februari 2021, 16:17
Mazak heeft van die mooie 5-assige verspaningsmachines en zo.
Zamak is de zinklegering.

Tabula Rasa
23 februari 2021, 17:00
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210223/8f7bb965b60e55c9f4a9e33063a411a0.jpg
Zelf maken van een goed staartstuk misschien een optie?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

MikeD
23 februari 2021, 17:29
Dat is toch gewoon cheap ass Ali Baba spul? Zinc alloy, pot metal.. daar wil je juist vanaf.
Althans, de meeste.
Fender noemde dat Mazak, dat zit op hun 70's strat trems, als je dat verwisselt met een brass, staal of alu block gaat alles gelijk beter klinken.

Voor zover mij voor de geest staat, waren de originele vintage Gibson ABR bruggen waar tegenwoordig kapitalen voor worden neergeteld ook van Zamak gemaakt en iedereen (nou ja... vele gitaristen die tijdschriften volschrijven en die er dus verstand van zeggen te hebben) beweert nou juist dat je 'het geluid' kunt 'verbeteren; door 'originele' en / of 'authentieke' hardware te monteren... Dus dat Zamak per definitie 'verkeerd' zou zijn, gaat mij wat ver. Ook de ABR Brugge van de bekende firma Faber zijn van Zamak (70% zink; 30% aluminium)


'Duurder' hoeft dus niet 'beter' te zijn.. 'minder duur' hoeft niet 'slechter' te zijn. kijk maar naar alle discussies over bumblebees van 6 tientjes versus een orange drop cap van een paar euro (en ik zei de gek heeft Sprague Black Beauties en Mojo Vitamin T's ..)

Erik de Perik
23 februari 2021, 17:59
En plastic nuts op die '50s Gibsons.

Brum
23 februari 2021, 18:04
Naar mijn weten waren oude Gibson wraparound bruggen van aluminium. Oud Gibson spul mag dan ook de hemel in geschreven worden door de puristen, ik denk dat er heden ten dage wel betere alternatieven zijn. En nee, dat hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Maar voor $12,- kijk ik eigenlijk wel meteen naar het materiaal. Ik heb ook een vermoeden dat de zadels ook van hetzelfde materiaal zijn en dus niet enorm duurzaam. De betere kwaliteit bruggen zijn tegenwoordig echt wel van materialen zoals aluminium, staal, messing of titanium.

Bumblebees en Orange Drops etc. is wel een hele andere discussie. Als je ziet wat zo'n condensatortje nu technisch gezien eigenlijk doet... Maar goed, hele andere discussie.:)

D3nnis
23 februari 2021, 18:50
De betere kwaliteit bruggen zijn tegenwoordig echt wel van materialen zoals aluminium, staal, messing of titanium.


Je hebt aluminium en aluminium (als we het hebben over legeringen).
Je hebt van die legeringen, veelal van die gesmede blokken die "tingggg" zeggen als je er op tikt, maar je hebt ook van dat (giet)aluminium dat hetzelfde geluid geeft als wanneer je je lepel in de dubbelvla laat vallen.
Dus ook als er aluminium staat, weet je eigenlijk nog niks.

Pepe
23 februari 2021, 20:54
Ik zou tegen ieder zeggen, ga zelf testen.
Ik heb dat ooit gedaan met strat trem zadels en blokken en Gretsch bruggen en sindsdien zet ik op alle Gretsches een roller bridge en op strats stalen zadels met een staal/brass blok.
Die roller bridge is in feite de meest basic brug, hoe minder bewegende onderdelen hoe beter. Brass klinkt iets anders dan staal maar beide geven een goede toon die niet dood slaat.
Niks irritanter dan een toon die in je brug wegsterft en je snaren doet breken.
Er zullen best meer materialen zijn die voldoen maar dat heb ik niet getest.

Prijs heeft er verder niks mee te maken, het gaat om beter.

Brum
23 februari 2021, 21:29
Je hebt aluminium en aluminium (als we het hebben over legeringen).
Je hebt van die legeringen, veelal van die gesmede blokken die "tingggg" zeggen als je er op tikt, maar je hebt ook van dat (giet)aluminium dat hetzelfde geluid geeft als wanneer je je lepel in de dubbelvla laat vallen.
Dus ook als er aluminium staat, weet je eigenlijk nog niks.

Heb je zonder meer gelijk in. Ik bedoelde alleen te zeggen dat een beetje kwaliteit brug wel minimaal van o.a. bijv. aluminium gemaakt is. Als het niet al te beste aluminium is, dan is het ook niet echt een kwaliteitsbrug uiteraard.;) En daarin ga ik er ook zonder meer in mee dat de prijs zeker niet alles zegt. En dan is het ook nog 's de keus in wat je wilt (wat ik dus nog niet echt weet wat betreft een wraparound) qua materiaal. Alles heeft weer z'n eigen karakter. Dat stond ook o.a. in een eerdere vraag, naast het verschil wel of niet intoneerbaar, maar helaas nog geen antwoord gehad.:(