PDA

View Full Version : Sound & Style Humbucker true grit bare knuckle



paulluke
17 mei 2020, 09:25
Beste mensen, ik loop tegen het volgende op: ik heb een bare knuckle set in mijn Musicman Luke laten monteren. Over de 2 single coils ben ik te spreken maar de humbucker (true grit) is in het hoog te schel. Even ter info; ik gebruik een Lex Bos overdrive en een Kool&Elfring buizen versterker (ace 50watt). Heeft iemand dezelfde ervaring meegemaakt? Maar belangrijker, welke humbucker te kiezen die meer warmte heeft....? Ik lees graag jullie reacties. Gr paul

D3nnis
17 mei 2020, 09:36
Wat voor single coils zitten er in?

Jan Buurman
17 mei 2020, 11:36
Ik heb de True Grit in een explorer gehad. Ik vond hem verschrikkelijk vlak. Het is ook de budgetline van Bare Knuckles. Omdat ik een BK fan ben hoopte ik op een fijne budgethumbucker.
Misschien hoor jij het schel in het hoog door gebrek aan andere frequenties? Er zit nu een Crawler in. Me happy!

kwispelhond
17 mei 2020, 12:29
Wel een 500K of hoger pot erachter?

telerocker
17 mei 2020, 12:32
Music Man gitaren hebben vaak een natuurlijke brightness, dus een Crawler (mits je een BKP wilt) is the way to go als je ook een beetje PAF-pedigree wilt behouden. Ik speel al jaren naar tevredenheid met een Crawler-Irish Tours combinatie.

Brum
17 mei 2020, 12:43
In het Bare Knuckle medium output kamp, de Abraxas. Vrij warme humbucker. Ik heb 'm ook in een gitaar zitten, met het idee om het hoog wat te temperen. Maar wel een andere prijs dan die True Grit, wel even duurder.

Zit het 'm ook alleen in het schelle hoog en je zoekt het wel in medium output? Sowieso denk ik dat je je niet te blind moet staren op de output, als dat wel het idee is, maar op de voicing. De Dimarzio Super Distortion is een voorbeeld van een high output humbucker die ook redelijk warm gevoiced is, maar het echt niet alleen moet hebben van ladingen gain. Je ziet ze dan ook vaak gecombineerd met single coils in superstrats, ondanks de output.

edit: Die eerder geopperde Crawler vind ik ook een tof element, die ik ook in een aantal gitaren heb gehad. Maar je krijgt er wel een pak mids bij. Ik vind het ongeveer een PAF-achtige met meer power en meer mids. Ik weet ook niet of dat element wel perse je hoog gaat temperen.

D3nnis
17 mei 2020, 12:48
Maar toch...schel zelfs in verhouding tot de single coils...Ik ga me dan ook weer afvragen of de spoelen van de humbucker niet parallel staan ipv in serie.
Maar die kans is niet zo groot dat dat zo zonder overleg gebeurt zou je zeggen.

telerocker
17 mei 2020, 12:55
In het Bare Knuckle medium output kamp, de Abraxas. Vrij warme humbucker. Ik heb 'm ook in een gitaar zitten, met het idee om het hoog wat te temperen. Maar wel een andere prijs dan die True Grit, wel even duurder.

Zit het 'm ook alleen in het schelle hoog en je zoekt het wel in medium output? Sowieso denk ik dat je je niet te blind moet staren op de output, als dat wel het idee is, maar op de voicing. De Dimarzio Super Distortion is een voorbeeld van een high output humbucker die ook redelijk warm gevoiced is, maar het echt niet alleen moet hebben van ladingen gain. Je ziet ze dan ook vaak gecombineerd met single coils in superstrats, ondanks de output.

edit: Die eerder geopperde Crawler vind ik ook een tof element, die ik ook in een aantal gitaren heb gehad. Maar je krijgt er wel een pak mids bij. Ik vind het ongeveer een PAF-achtige met meer power en meer mids. Ik weet ook niet of dat element wel perse je hoog gaat temperen.

Ik heb zowel Mules als een Crawler. Dat hoog in een Crawler wordt nooit irritant schel, maar er zit wel voldoende treble in. Die Crawler is zeker niet geschikt voor elke gitaar. Vooral helder klinkende elzen/essen bolt-ons knappen er doorgaans mee op. De Abraxas is the middle of the road tussen de Mule en de Crawler.

D3nnis
17 mei 2020, 13:00
Die Crawler is zeker niet geschikt voor elke gitaar. Vooral helder klinkende elzen/essen bolt-ons knappen er doorgaans mee op.

Is de Crawler volgens jou wat te donker als je een gitaar hebt die niet heel fel is?
Ik heb een best donker klinkende MM silhouette special met een Nailbomb en 2 irish tours (volumepot 500k); ik zit te denken om de nailbomb eruit te gooien.

Brum
17 mei 2020, 13:08
Ik heb zowel Mules als een Crawler. Dat hoog in een Crawler wordt nooit irritant schel, maar er zit wel voldoende treble in. Die Crawler is zeker niet geschikt voor elke gitaar. Vooral helder klinkende elzen/essen bolt-ons knappen er doorgaans mee op. De Abraxas is the middle of the road tussen de Mule en de Crawler.

De Abraxas is wel echt de minst schelle van de drie. Ik heb ze dan ook alle drie.:D Persoonlijk vind ik de Abraxas eerder in het Mule straatje zitten, met uiteraard wat meer output en iets ronder in z'n hoog. De Crawler heeft i.t.t. tot de Mule behoorlijk meer mids, wellicht meer mid-laag. Die Mule is een echte PAF-achtige, dus juist zelfs een beetje mid-scooped. Dat maakt ook dat ie behoorlijk helder is. De Bare Knuckle elementen waar ik tot nu toe ervaring mee heb, ook single coils, vind ik sowieso nooit erg schel. Die Bootcamp reeks ken ik dan weer niet. Zou best kunnen dat die wel wat schel kunnen zijn, zoals beschreven.

Brum
17 mei 2020, 13:20
Is de Crawler volgens jou wat te donker als je een gitaar hebt die niet heel fel is?
Ik heb een best donker klinkende MM silhouette special met een Nailbomb en 2 irish tours (volumepot 500k); ik zit te denken om de nailbomb eruit te gooien.

Misschien is een doodordinaire SD JB wel iets voor je? Toevallig net gister weer 's wezen experimenteren met in dit geval een JB in m'n SG (ten faveure van een Crawler, die echt wel weer ergens in een andere gitaar terug komt:D). Zat weer 's wat filmpjes te neuzen op YouTube, waar ook die JB weer voorbij kwam, ook in een SG. En verdomd, dat geluid en ik ben nooit vriendjes geweest met de JB... Dus toch maar weer 's proberen en verdomd, ik kan me niet herinneren dat dat zo goed werkte in m'n SG!:crazyhappy: Ook een pak feller dan de Crawler. Die vind ik ook erg tof, maar was toch nieuwsgierig geworden. De JB blijft voorlopig even zitten tot ik de drang weer niet kan onderdrukken om er weer 's iets anders in te proppen. Misschien dat het ook erg versterker afhankelijk is, of een element hit or mis is? Ik heb geen idee, maar op de Splawn was het knallen.:ok:

D3nnis
17 mei 2020, 13:28
Hmm, aan de JB had ik al eens eerder zitten denken. Misschien probeer ik wel eerst de elementen die er standaard in zaten, toen de nailbomb erin ging zocht ik "meer van alles" maar toen was ik nog jong :)

telerocker
17 mei 2020, 16:05
Is de Crawler volgens jou wat te donker als je een gitaar hebt die niet heel fel is?
Ik heb een best donker klinkende MM silhouette special met een Nailbomb en 2 irish tours (volumepot 500k); ik zit te denken om de nailbomb eruit te gooien.

Als je gitaar onvoldoende 'cuts' zou ik de Crawler links laten liggen. Dan zou ik eerder richting Emerald of Rebel Yell gaan.

telerocker
17 mei 2020, 16:07
Misschien is een doodordinaire SD JB wel iets voor je? Toevallig net gister weer 's wezen experimenteren met in dit geval een JB in m'n SG (ten faveure van een Crawler, die echt wel weer ergens in een andere gitaar terug komt:D). Zat weer 's wat filmpjes te neuzen op YouTube, waar ook die JB weer voorbij kwam, ook in een SG. En verdomd, dat geluid en ik ben nooit vriendjes geweest met de JB... Dus toch maar weer 's proberen en verdomd, ik kan me niet herinneren dat dat zo goed werkte in m'n SG!:crazyhappy: Ook een pak feller dan de Crawler. Die vind ik ook erg tof, maar was toch nieuwsgierig geworden. De JB blijft voorlopig even zitten tot ik de drang weer niet kan onderdrukken om er weer 's iets anders in te proppen. Misschien dat het ook erg versterker afhankelijk is, of een element hit or mis is? Ik heb geen idee, maar op de Splawn was het knallen.:ok:

De combinatie is ook van belang, maar het begint bij een uitgebalanceerde set pickups in je gitaar. Een Crawler in een SG is ook niet zo voor de hand liggend trouwens, wegens mids op mids. Maar goed, niet elke SG is hetzelfde.

Brum
17 mei 2020, 17:08
Ik geloof dat uitgebalanceerd niet zo mijn ding is.:D Ik ben sowieso ook wel van een flink pak mids. In de vintage hot hoek om zo maar te zeggen. Die Crawler heeft ook in een tele gezeten, die nog veel pinniger is in z'n mids en ook daarin vond ik 'm erg tof. De Abraxas deed het alleen nog even wat beter in die gitaar. De laatste tijd zit ik sowieso wat meer in de brown sound hoek, met wat meer gain en dat doet die JB kennelijk toch wat beter. Iets meer grovere grit met wat meer sizzle in z'n hoog (mooi hč, dat gitaristentaaltje) en voldoende output om de versterker een schop voor z'n donder te geven. De Crawler is wat smoother cq netter, waarschijnlijk door het mid-laag. De JB is wat rauwer. Ik heb nog een Edwards Les Paul Custom staan, die flink aangepakt moet worden. Ik denk dat de Crawler daar in gaat. Maar het kan ook maar zo zijn dat ik de JB over een tijdje weer beu ben in de SG en toch de Crawler er weer in plaats. Je weet nooit!:D

D3nnis
17 mei 2020, 17:33
In mijn (Burny) les paul heb ik Nailbombs. Dat is een combinatie waar ik nog altijd blij mee ben.

paulluke
17 mei 2020, 21:51
The irish tour single coils heb ik erin zitten.

paulluke
17 mei 2020, 21:54
Ik heb alles even doorgelezen wat een info!! Wat betreft de volumepot die is pas vernieuwd en idd een 500k is er geplaatst. Ik zal de genoemde humbuckers eens checken op you tube om een indruk te krijgen. Bedankt voor het meedenken en adviezen! Als ik er uit ben laat ik zeker even weten waar de keuze op gevallen is!

jerome
18 mei 2020, 23:10
In het Bare Knuckle medium output kamp, de Abraxas. Vrij warme humbucker. Ik heb 'm ook in een gitaar zitten, met het idee om het hoog wat te temperen. Maar wel een andere prijs dan die True Grit, wel even duurder.

Zit het 'm ook alleen in het schelle hoog en je zoekt het wel in medium output? Sowieso denk ik dat je je niet te blind moet staren op de output, als dat wel het idee is, maar op de voicing. De Dimarzio Super Distortion is een voorbeeld van een high output humbucker die ook redelijk warm gevoiced is, maar het echt niet alleen moet hebben van ladingen gain. Je ziet ze dan ook vaak gecombineerd met single coils in superstrats, ondanks de output.

edit: Die eerder geopperde Crawler vind ik ook een tof element, die ik ook in een aantal gitaren heb gehad. Maar je krijgt er wel een pak mids bij. Ik vind het ongeveer een PAF-achtige met meer power en meer mids. Ik weet ook niet of dat element wel perse je hoog gaat temperen.

De Dimarzio Super Distortion heb ik ook in mijn superstratjes zitten
Inderdaad geen gemeen hoog maar n warme sound met 250k of 300k pots en dan ook zeker geen extreme high output.
En dan ook n goeie combi met single coils.

Maar misschien toch eerst ff die 500 K pot vervangen door n 250 of 300 K pot.
En dan de humbucker ietsje verder van de snaren afstellen bij de dunne snaren.
Ik denk dat het echte scherpe en gemene hoog wel heel n stuk minder is
En inderdaad ook ff checken of toch niet per ongeluk parallel is aangesloten
Dat is toch simpel te meten met n multilmeter😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
18 mei 2020, 23:16
Overigens, single coils vind ik persoonlijk over het algemeen kut klinken met 500 K pots.
Met 250 of 300 K pots vaak warmer en voller, in ieder geval minder scherp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

paulluke
1 april 2021, 19:45
Nou t heeft even geduurd maar heb uit eindelijk de Van Zandt treu-bucker laten monteren en daar is ie lekker van opgeknapt!! Wat een verschil met de low-budget shit van bare knuckle. Bedankt voor jullie meedenken en tips!

Brum
1 april 2021, 22:25
Top dat je de goeie humbucker voor jou hebt gevonden!:ok: Het is alleen wel een compleet andere kant op dan die true grit van BK. Low gain PAF versus medium/high gain. Ik ken die true grit niet, maar ik zou er daarom niet zo stellig in zijn dat het low budget shit is (zit bijv. qua budget in SD regionen). Ik denk dat het vooral niet jouw type humbucker was. ;)

Brum
1 april 2021, 22:27
Ik lees deze zojuist nog terug.


Maar het kan ook maar zo zijn dat ik de JB over een tijdje weer beu ben in de SG en toch de Crawler er weer in plaats. Je weet nooit!:D

En zo geschiedde!:D

paulluke
3 april 2021, 07:57
Haha Oké Oke, ik liet me wat gaan in me enthousiastere🥴. Idd een andere wending maar (voor nu 😉 ) zeer tevreden mee👌🏼🎸

paulluke
3 april 2021, 07:59
Iedereen bedankt voor al het meedenken en adviezen. Heb daardoor veel beluisterd en uit eindelijk me keuze kunnen maken!! Super 👍🏼

telerocker
3 april 2021, 13:54
Ik denk dat het idd te maken heeft met smaak/voorkeur. De True Grit is bijna een Holy Diver, met een licht scooped middengebied. Maar behoorlijk hot in vergelijking met bijvoorbeeld een low output PAF als the Mule. Je had beter een Old Guard, een Stormy Monday of een Mule kunnen proberen. Maar veel plezier met de Van Zandt. Ook dat zijn mooie pickups.

Jan Buurman
3 april 2021, 14:20
In mijn beleving komt die True Grit niet eens in de buurt van de Holydiver. Ik ben een Bareknuckle fan dus ik wilde die True Grit wel eens proberen in een Epiphone Explorer. Man, wat viel dat tegen! Daarna een Holydiver er in gepropt en dat was een heel stuk beter. Het lijkt mij dat dat best een goede vergelijking is. Later is er een Crawler in gegaan. Uiteindelijk is alles over gezet in een Gibson Explorer.

telerocker
3 april 2021, 16:13
In mijn beleving komt die True Grit niet eens in de buurt van de Holydiver. Ik ben een Bareknuckle fan dus ik wilde die True Grit wel eens proberen in een Epiphone Explorer. Man, wat viel dat tegen! Daarna een Holydiver er in gepropt en dat was een heel stuk beter. Het lijkt mij dat dat best een goede vergelijking is. Later is er een Crawler in gegaan. Uiteindelijk is alles over gezet in een Gibson Explorer.

Qua output and voicing zijn er overeenkomsten. Er zit trouwens een Crawler in my HSS-strat die er waarschijnlijk nooit meer uitgaat.)

Brum
3 april 2021, 17:31
Is de Holydiver niet een beetje Bare Knuckle zijn soortement van JB? Ik ken 'm verder niet, maar van wat ik er over gelezen en gezien heb.

telerocker
3 april 2021, 18:59
Is de Holydiver niet een beetje Bare Knuckle zijn soortement van JB? Ik ken 'm verder niet, maar van wat ik er over gelezen en gezien heb.

Volgens Tim Mills komt de Holy Diver in een HSS-strat het dichtst bij de karakteristiek van de JB. In een LP is dat de Rebel Yell, aldus Tim.


I'm going to chime in here and say for the majority of S style guitars the Holydiver is going to be closest to the original JB tone-well as close as I'd want to get anyway-great pickup by the way, the original JB and certainly one that rightly claims it's place in rock history.
In a LP the new Rebel Yell does have a similar mid push to the early JB although it is a touch brighter to my ears and the bass is a little tighter too-as per usual this will be down to the asymmetrical wind and scatterwinding too.
The early JBs I've tested-one of which was Phil's- have all been symmetrically wound, part of the SD philosophy-which accounts for the way it behaves in the high end.

Napoje
3 april 2021, 20:10
Hoeveel “kenners weten genoeg” humbug kan een mens verdragen in een topic?

lcvanderhelm
3 april 2021, 20:55
Ik ben geen kenner na ruim een half jaar nog steeds blij met mijn bareknuckle bootcamp true grit elementen in mijn les paul.
Er zal wel iets fout zijn met mijn gehoor.

Erik de Perik
3 april 2021, 21:56
Volgens Tim Mills komt de Holy Diver in een HSS-strat het dichtst bij de karakteristiek van de JB. In een LP is dat de Rebel Yell, aldus Tim.

Moest 'm even opzoeken, maar dit is 'm:


https://www.youtube.com/watch?v=QSwp48MgQIY

Jan Buurman
3 april 2021, 22:42
Ik ben geen kenner na ruim een half jaar nog steeds blij met mijn bareknuckle bootcamp true grit elementen in mijn les paul.
Er zal wel iets fout zijn met mijn gehoor.

Misschien werkt hij bij jou lekker. Bij mij viel hij erg uit de toon tov mijn andere BK's in mijn andere gitaren. Mijn persoonlijke ervaring is dus niet positief. Dat zegt verder niet heel veel over de PU toch?

telerocker
4 april 2021, 01:06
Misschien werkt hij bij jou lekker. Bij mij viel hij erg uit de toon tov mijn andere BK's in mijn andere gitaren. Mijn persoonlijke ervaring is dus niet positief. Dat zegt verder niet heel veel over de PU toch?

Soms matched een pickup niet met een gitaar of met je oren. Hele fora zijn erover vol geschreven.