PDA

View Full Version : NGD! Fender Player Strat HSS Floyd Rose



pasqual
14 mei 2020, 19:58
Ik heb een overbodige gitaar redelijk goed kunnen verkopen en wat doe je dan? Juist, een nieuwe kopen! Ik wilde wel weer eens een Fender en aangezien ik twee traditionele Strats heb, dacht ik er goed aan te doen om een Floyd Rose Strat aan te schaffen!
Anyway, pics:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/2eb9d5bd-ca50-464e-ad1d-4c3b55a7840c.jpg

En een familie portret:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f089a79f-34dd-4441-8e19-0335dcfd7018.jpg

D3nnis
14 mei 2020, 20:07
Gezellig kleurtje, mooie aanwinst!

arjanb01
14 mei 2020, 20:32
Gave Strat !
Klaar om flinke duikvluchten en adembenemend te shredden ! 👌💪

telerocker
14 mei 2020, 21:25
Lake Placid Blue? Of net niet helemaal? Mooi stratje, maar een vintage white slagplaat zou hem nog beter staan, denk ik.

Erik de Perik
14 mei 2020, 21:33
Een Louis Vuitton case misschien zelfs nog beter.

RoryVDW
14 mei 2020, 21:45
😍😍😍😍😍 mooi verzamelingske..

pasqual
14 mei 2020, 23:00
Dank u allen;)
De kleur is niet Lake Placid Blue, hoewel het er erg dicht tegenaan zit: Tidepool (whatever that means...).
En ik was ook aan het denken om er een witte slagplaat op te monteren maar geen vintage white (je bedoelt die "groenige" Telerocker?).
Verder heb ik net een nieuwe set snaren erop gezet: was 009-042, nu 010-046. En dan wordt je meteen herinnerd aan waarom ook alweer een Floyd een pain in the ass kan zijn: afstellen:roll:. Meteen maar een veer erbij gezet. Nadeel is wel dat het allemaal iets minder soepel gaat als met 009-042 maar ik ben toch niet zo van de duikvluchten en het schredden en net getest: de Floyd komt netjes terug op het nulpunt, ook niet onbelangrijk! Verder de vulplaat onder de toplock-nut uitgehaald, scheelt ook weer een paar tiende mm snaarhoogte bij de topkam. Ben er blij mee! Elementjes klinken zeker niet verkeerd maar ik heb wel eens betere SC's gehoord dus...;)

pasqual
14 mei 2020, 23:04
Een Louis Vuitton case misschien zelfs nog beter.

Inderdaad! Was ik ook meteen aan het denken! Thanks:ok:

telerocker
15 mei 2020, 02:53
Dank u allen;)
De kleur is niet Lake Placid Blue, hoewel het er erg dicht tegenaan zit: Tidepool (whatever that means...).
En ik was ook aan het denken om er een witte slagplaat op te monteren maar geen vintage white (je bedoelt die "groenige" Telerocker?).
Verder heb ik net een nieuwe set snaren erop gezet: was 009-042, nu 010-046. En dan wordt je meteen herinnerd aan waarom ook alweer een Floyd een pain in the ass kan zijn: afstellen:roll:. Meteen maar een veer erbij gezet. Nadeel is wel dat het allemaal iets minder soepel gaat als met 009-042 maar ik ben toch niet zo van de duikvluchten en het schredden en net getest: de Floyd komt netjes terug op het nulpunt, ook niet onbelangrijk! Verder de vulplaat onder de toplock-nut uitgehaald, scheelt ook weer een paar tiende mm snaarhoogte bij de topkam. Ben er blij mee! Elementjes klinken zeker niet verkeerd maar ik heb wel eens betere SC's gehoord dus...;)

Parchment misschien en anders gewoon white. Ik snap dat je niet te 'yellow' wilt gezien de kleur van de pickupcovers.

Tupelo
15 mei 2020, 11:14
Vind de kleurschikking wel mooi zo, fijn kleurtje blauw, zwart, wit; nice one.

pasqual
16 mei 2020, 22:48
Vind de kleurschikking wel mooi zo, fijn kleurtje blauw, zwart, wit; nice one.

Thanks! En de maple hals maakt het af:ok: Alleen dat wit van die kapjes en de knoppen zijn wel erg wit!;)

Plant
17 mei 2020, 00:30
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f089a79f-34dd-4441-8e19-0335dcfd7018.jpg

Je bent sowieso van de maple halzen zie ik.
En je ziet op de zusjes op de foto wat zwarte kapjes doen (maakt het erg zwart) en wat vergeelde kapjes en knoppen doen. Ik vind het wel ok 'as is'.
Dat vergelen komt vanzelf, of je helpt het een handje als het je niet snel genoeg gaat :ok:

edit: de andere halzen zijn ook al niet meer zo licht.

Erik de Perik
17 mei 2020, 02:02
Ik heb diverse gitaren met een maple hals en slechts één met een maple toets.

pasqual
17 mei 2020, 08:32
Je bent sowieso van de maple halzen zie ik.
En je ziet op de zusjes op de foto wat zwarte kapjes doen (maakt het erg zwart) en wat vergeelde kapjes en knoppen doen. Ik vind het wel ok 'as is'.
Dat vergelen komt vanzelf, of je helpt het een handje als het je niet snel genoeg gaat :ok:

edit: de andere halzen zijn ook al niet meer zo licht.

Die halsjes van die andere Strats zijn Allparts halzen. Ik heb die een beetje geholpen met verkleuren. Allebei met ecoline gekleurd en daarna met een beetje blanke lak gefinished.

pasqual
17 mei 2020, 08:35
Ik heb diverse gitaren met een maple hals en slechts één met een maple toets.

Je was weer vroeg wakker! (Of nog laat op....).

jerome
17 mei 2020, 19:20
Ik heb diverse gitaren met een maple hals en slechts één met een maple toets.

😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
17 mei 2020, 19:22
Mooie Strat
Wat voor humbucker zit daar standaard in?
Ik heb een floyd rose Strat uit de jaren 90, een American Special series, daar zat ook n witte humbucker in, n DiMarzio, volgens mij een PAF
Bij jou ook?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
17 mei 2020, 21:31
Mooie Strat
Wat voor humbucker zit daar standaard in?
Ik heb een floyd rose Strat uit de jaren 90, een American Special series, daar zat ook n witte humbucker in, n DiMarzio, volgens mij een PAF
Bij jou ook?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, een Fender Player Alnico humbucker. Niet slecht, niet goed. Ik ga er zeer binnenkort andere pups inlepelen. De humbucker wordt vervangen voor een Seymour Duncan JB (zit momenteel nog in een andere gitaar) en de singles (Fender Player Alnico SC) worden vervangen voor Tonerider Pure Vintage. Die laatste heb ik ook in mijn main Strat en bevallen zeer goed. De humbucker krijgt de mogelijkheid om gesplitst te worden middels een push/push volume potmeter en de onderste potmeter wordt vervangen voor een TBX potmeter die dan als algemene tone-pot gaat dienen. De andere tone-pot zit er dan alleen voor de sier. Ik ga ook nog een miniswitch installeren om de hals en brug pup te kunnen combineren.

Erik de Perik
18 mei 2020, 17:30
Je was weer vroeg wakker! (Of nog laat op....).

Sinds ik op mijzelf woon, mag ik langer opblijven in het weekend :crazyhappy:

jerome
18 mei 2020, 18:50
Nee, een Fender Player Alnico humbucker. Niet slecht, niet goed. Ik ga er zeer binnenkort andere pups inlepelen. De humbucker wordt vervangen voor een Seymour Duncan JB (zit momenteel nog in een andere gitaar) en de singles (Fender Player Alnico SC) worden vervangen voor Tonerider Pure Vintage. Die laatste heb ik ook in mijn main Strat en bevallen zeer goed. De humbucker krijgt de mogelijkheid om gesplitst te worden middels een push/push volume potmeter en de onderste potmeter wordt vervangen voor een TBX potmeter die dan als algemene tone-pot gaat dienen. De andere tone-pot zit er dan alleen voor de sier. Ik ga ook nog een miniswitch installeren om de hals en brug pup te kunnen combineren.

Oké dan
Ik had in 1 van m’n HSS Stratjes ook n fijn schema
Een 3 standen miniswitch om de humbucker enkelspoelig, parallel of serie te schakelen.
En als je de 5 standenschakelaar op standje 4 zette, dan schakelde de humbucker automatisch op enkelspoelig gecombineerd met de middle pu.
Vooral die laatste stand gebruikte ik toen best wel veel.
Overigens vind ik de parallel stand ook wel klinken, maar dat hangt erg van het merk/type humbucker af.



Ik heb ook n schakeling gehad waarbij je met n potmeter de humbucker ook nog eens “ traploos” van humbucker naar enkelspoelig kon draaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
18 mei 2020, 18:53
Met een push pul potmeter schakelen vond ik niet lekker werken, maar ja, dat is persoonlijk natuurlijk...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
18 mei 2020, 20:39
Met een push pul potmeter schakelen vond ik niet lekker werken, maar ja, dat is persoonlijk natuurlijk...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Klopt! Daarom ook een push/push! Werkt een stuk handiger als tijdens het spelen aan die knop te moeten trekken (Nee Erik....niet die knop!)

jerome
18 mei 2020, 21:32
Oké dan, push push, geen ervaring mee, maar ik kan me indenken dat dat wél lekker werkt
In ieder geval beter dan n mini switch denk ik...
Ik kon dat kreng altijd moeilijk vinden zonder te kijken, vooral als ik ook nog tegelijkertijd n ander gitaar programma moest schakelen en ook nog stond te zingen...
Daarom uiteindelijk maar afgekoppeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
18 mei 2020, 21:41
Oké dan, push push, geen ervaring mee, maar ik kan me indenken dat dat wél lekker werkt
In ieder geval beter dan n mini switch denk ik...
Ik kon dat kreng altijd moeilijk vinden zonder te kijken, vooral als ik ook nog tegelijkertijd n ander gitaar programma moest schakelen en ook nog stond te zingen...
Daarom uiteindelijk maar afgekoppeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deze schakelingen zal ik niet erg vaak gebruiken maar het is wél leuk dat je de mogelijkheid hebt!
Heb je toevallig nog een schema of een linkje naar dat schema van die schakelingen?

jerome
18 mei 2020, 23:30
Ik ga ff zoeken of ik m nog in mijn laptop heb staan
Het was n schema dat de miniswitch naar beneden parallel stond en naar boven single coil
In de midden stand stond ie als normale humbucker geschakeld maar dan in standje 4 werd het toch weer n single coil, erg lekker icm met de middelste pu.
Dit schema bedoel je toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
18 mei 2020, 23:33
Het waren in ieder geval 2 bestaande schema’s die ik ooit van internet geplukt en samengevoegd had in 1 schema
Ik ga ff kijken of ik die tekening terug kan vinden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
19 mei 2020, 08:58
Thanks Jerome! Ik zie het wel als je iets kan vinden.

jerome
19 mei 2020, 21:42
Schema gevonden..
Alleen ik heb geen Photobucket meer omdat je daar op een gegeven moment voor moest gaan betalen
Weten jullie nog een foto-opslagsite die gratis is?

pasqual
19 mei 2020, 21:58
Schema gevonden..
Alleen ik heb geen Photobucket meer omdat je daar op een gegeven moment voor moest gaan betalen
Weten jullie nog een foto-opslagsite die gratis is?

My Album gebruik ik.

jerome
19 mei 2020, 22:19
Ik klik op Insert Image en vul in de balk de volgende URL in:

https://myalbum.com/album/X3dDNtre5LEB

Toch krijg je de foto niet te zien...

Wat doe ik fout?

En als je op de link klikt krijg je trouwens ook niet de hele afbeelding te zien...
Ik ga als digibeet maar weer gauw gitaar spelen, daar ben ik net iets beter in... ;-)

Plant
19 mei 2020, 22:37
Even helpen:

https://myalbum.com/photo/N5Q6j2QCtKmq/1k0.jpg

jerome
19 mei 2020, 22:40
Plant, mag ik Robert zeggen?
Hoe flik je dat?
Ben ik nou echt zo'n malloot?
Ehh… ja natuurlijk...

Plant
19 mei 2020, 22:50
Robert :???:

Ik denk dat je me verwart met een ander forumlid. Lennart is de naam. En dat mag. En je bent geen malloot :)

Zo te zien share je het hele album (share album).
Je moet op de gewenste afbeelding uit het album gaan staan en dan middels de rechter muisknop 'share photo' kiezen. De bovenste link 'L' zet je tussen ...

pasqual
19 mei 2020, 22:55
Anyway....thanks!! Ik sla 'm op. Leuk om iets mee te doen:ok:

jerome
19 mei 2020, 23:12
Robert :???:

Ik denk dat je me verwart met een ander forumlid. Lennart is de naam. En dat mag. En je bent geen malloot :)

Zo te zien share je het hele album (share album).
Je moet op de gewenste afbeelding uit het album gaan staan en dan middels de rechter muisknop 'share photo' kiezen. De bovenste link 'L' zet je tussen ...

Ik verwarde je met Robert Plant... :)
Anyway, thanx voor je hulp!

jerome
19 mei 2020, 23:32
Oké nog maar een schema proberen te plaatsen...
https://myalbum.com/photo/X6VT3frq3N8v/1k0.jpg
Dit schema is met een mixpot waarbij je de humbucker "traploos" naar single coil kan schakelen.
Volgens mij gaf je aan dat je 1 pot toch niet gebruikt, dan kan je die eventueel hier voor gebruiken... ;)
Ik heb nog niet verder gekeken, maar ik denk dat dit schema ook met het vorige schema is te combineren

jerome
19 mei 2020, 23:39
Ik dat andere schema per ongeluk verwijderd in My Album
Nog maar een keer...
https://myalbum.com/photo/7QF6NakAbr2a/1k0.jpg

pasqual
22 mei 2020, 19:25
Leuke schema's. Ze zijn opgeslagen, thanks!
Ondertussen ook wat geknutseld (30 dagen teruggarantie is bij deze wel verlopen:seriousf:).
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/3c567877-4538-4179-b7d6-6b46fa30210e.jpg

De Fender humbucker is vervangen voor een SD JB met push/push volumepot voor coilsplit. Onderste tonepot is vervangen voor master TBX en halselement vervangen voor Tonerider Pure Vintage.
Gek genoeg krijg ik geen enkele gitaar zo aan het klinken met hetzelfde halselement als mijn main axe. Zo is iedere Strat toch weer uniek!
Oh ja...de witte kapjes en knopjes zijn vervangen voor wat verkleurde exemplaren. Ziet er toch wat beter uit. En de SD is voorzien van een kapje....

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/2159f90d-ddd0-4bbd-9469-e11e7f7b403d.jpg

telerocker
23 mei 2020, 01:09
Leuke schema's. Ze zijn opgeslagen, thanks!
Ondertussen ook wat geknutseld (30 dagen teruggarantie is bij deze wel verlopen:seriousf:).
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/3c567877-4538-4179-b7d6-6b46fa30210e.jpg

De Fender humbucker is vervangen voor een SD JB met push/push volumepot voor coilsplit. Onderste tonepot is vervangen voor master TBX en halselement vervangen voor Tonerider Pure Vintage.
Gek genoeg krijg ik geen enkele gitaar zo aan het klinken met hetzelfde halselement als mijn main axe. Zo is iedere Strat toch weer uniek!
Oh ja...de witte kapjes en knopjes zijn vervangen voor wat verkleurde exemplaren. Ziet er toch wat beter uit. En de SD is voorzien van een kapje....

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/2159f90d-ddd0-4bbd-9469-e11e7f7b403d.jpg

Mooi! Deze foto's laten ook de kleur beter zien. Meer ice blue metallic.

Erik de Perik
30 mei 2020, 20:20
Ik heb diverse gitaren met een maple hals en slechts één met een maple toets.

Dat zijn er dus twee.... :o

pasqual
29 augustus 2020, 22:18
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/bddf74cf-b22b-4dd6-a721-46154ae36323.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/7e81cd57-4c18-4ed7-9d4a-3966bb812d42.jpg
Ondertussen nogal wat veranderd aan deze gitaar. Vooropgesteld, deze gitaar is in basis erg goed. Dat is ook de reden waarom ik 'm steeds meer mijn eigen ben aan't maken. Het hals element is ondertussen vervangen voor een Dimarzio The Cruiser (Andy Timmons o.a.). De zwarte slagplaat is ook vervangen voor een pearlloid. De Floyd Rose is een zorgenkindje ben ik achter ondertussen. Het is een "Special" en de enige reden waarom dit zo'n speciale is zal door het speciaal goedkoop geselecteerde materiaal zijn... De trem arm is echt waardeloos en moet iedere 5 seconden weer aangedraaid worden. Ik heb er een push-in systeem ingezet zoals Wilkinson dit kent en dat is een hele verbetering. De zadels moeten echt hard vastgedraaid worden want de zadels verschuiven dus richting hals na flinke bends of tremelo gebruik...(voordat je daar achter bent waarom uitgerekend een FR ontstemt!) en het ding beweegt nogal stroef!
Anyway, ik heb een Gotoh FR besteld want dit ding doet afbreuk aan een zeer behoorlijke gitaar en laat 'm goedkoop aanvoelen.

telerocker
30 augustus 2020, 00:02
De Gotoh zal een hele verbetering zijn. Ik heb een JEM 77 FP gehad met Low Pro Edge en die kon je benden tot je een ons woog, dat ding bleef gewoon op stemming. En dan is zo'n FR te gek, niet als je continu bij moet stemmen. Het wordt wel een bijzonder stratje met de Cruiser in the neck en een covered humbucker. Slagplaat staat hem trouwens goed.

Erik de Perik
30 augustus 2020, 00:13
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/bddf74cf-b22b-4dd6-a721-46154ae36323.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/7e81cd57-4c18-4ed7-9d4a-3966bb812d42.jpg
Ondertussen nogal wat veranderd aan deze gitaar. Vooropgesteld, deze gitaar is in basis erg goed. Dat is ook de reden waarom ik 'm steeds meer mijn eigen ben aan't maken. Het hals element is ondertussen vervangen voor een Dimarzio The Cruiser (Andy Timmons o.a.). De zwarte slagplaat is ook vervangen voor een pearlloid. De Floyd Rose is een zorgenkindje ben ik achter ondertussen. Het is een "Special" en de enige reden waarom dit zo'n speciale is zal door het speciaal goedkoop geselecteerde materiaal zijn... De trem arm is echt waardeloos en moet iedere 5 seconden weer aangedraaid worden. Ik heb er een push-in systeem ingezet zoals Wilkinson dit kent en dat is een hele verbetering. De zadels moeten echt hard vastgedraaid worden want de zadels verschuiven dus richting hals na flinke bends of tremelo gebruik...(voordat je daar achter bent waarom uitgerekend een FR ontstemt!) en het ding beweegt nogal stroef!
Anyway, ik heb een Gotoh FR besteld want dit ding doet afbreuk aan een zeer behoorlijke gitaar en laat 'm goedkoop aanvoelen.

Zodra je bij FR minder betaalt heb je rommel. Je hebt ook die gegoten Schaller versie met geharde inserts voor de studs; waardeloos (ook qua klank). FR heeft trouwens ook een push-in arm https://floydrose.com/collections/upgrades/Tremolo-Arms

pasqual
30 augustus 2020, 00:33
Die heb ik er al inzitten Erik. Een hele verbetering! Gelijk ook maar een groot blok erin gezet. De tremelo is momenteel stabiel maar ik heb er geen vertrouwen meer in. De Gotoh is onderweg en zal volgende week wel erin gaan. Deze FR gaat op Marktplaats in zijn originele toestand en misschien krijg ik er nog een acceptabel bedrag(je) voor.

pasqual
30 augustus 2020, 00:37
De Gotoh zal een hele verbetering zijn. Ik heb een JEM 77 FP gehad met Low Pro Edge en die kon je benden tot je een ons woog, dat ding bleef gewoon op stemming. En dan is zo'n FR te gek, niet als je continu bij moet stemmen. Het wordt wel een bijzonder stratje met de Cruiser in the neck en een covered humbucker. Slagplaat staat hem trouwens goed.

Ben ook erg benieuwd naar de Gotoh. Slechter zal het zeker niet zijn! Die Cruiser is trouwens te gek, zeker met een clean met break up! Met gain lekker open en duidelijk!
Hiervoor nog een tijdje een SD YJM Fury op de neckpositie geprobeerd maar deze is met gain te modderig. Clean met een randje weer erg mooi. Dus die staat alweer op MP;)

Erik de Perik
30 augustus 2020, 01:29
Die Gotoh is prima, ik heb 'm op een Vox Humana HSS strat zitten. Op een andere HSS heb ik een normale FR, zal wel een Original zijn, en ik heb ook nog zo'n FR2 da's een gegoten Schaller. Die had eerst nog andere zadels en die heb ik al vervangen met US FR, maar blijft niet ok qua tone.

D3nnis
30 augustus 2020, 08:00
De Gotoh floyd is helemaal niks mis mee inderdaad.
Heeft deze gitaar een recess, of ligt ie plat op de body? Ik dacht dat ik een recess zag maar weet het niet zeker. Kan zijn dat hè iets aan de snaar klem schroefjes moet doen, de gotoh is ietsje langer dan de FR dacht ik. Is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de uitsparing is.

pasqual
30 augustus 2020, 09:24
De Gotoh floyd is helemaal niks mis mee inderdaad.
Heeft deze gitaar een recess, of ligt ie plat op de body? Ik dacht dat ik een recess zag maar weet het niet zeker. Kan zijn dat hè iets aan de snaar klem schroefjes moet doen, de gotoh is ietsje langer dan de FR dacht ik. Is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de uitsparing is.

Yep, heeft een uisparing. De Gotoh heeft volgens de specs dezelfde afmetingen. Alleen het blok is 40mm ipv 36mm maar ik houdt een kleine 2mm over onder de afdekplaat. En de huidige FR loopt nergens aan.

D3nnis
30 augustus 2020, 09:42
Ik heb het even nagemeten, maar bij mij zijn de Gotohs ca 5-6mm (weliswaar onnauwkeurig gemeten) langer.
Zowel van voorkant baseplate naar achterkant baseplate, als van knife edge naar achterkant snaar-klem-schroef, alhoewel deze laatste een beetje afhankelijk is van hoe de zadels staan afgesteld natuurlijk.

Mocht het nou niet passen kun je altijd die snaar-klem-schroeven iets inkorten natuurlijk.

pasqual
30 augustus 2020, 13:26
Ik heb het even nagemeten, maar bij mij zijn de Gotohs ca 5-6mm (weliswaar onnauwkeurig gemeten) langer.
Zowel van voorkant baseplate naar achterkant baseplate, als van knife edge naar achterkant snaar-klem-schroef, alhoewel deze laatste een beetje afhankelijk is van hoe de zadels staan afgesteld natuurlijk.

Mocht het nou niet passen kun je altijd die snaar-klem-schroeven iets inkorten natuurlijk.

Het gaat om deze:
gotoh ge1996t-c fr-style
Volgens de specs is ie precies even groot. Maar komt wel goed hoor, ben niet zo snel van slag;)

Renin
30 augustus 2020, 22:13
Gotoh fr zijn verreweg de beste fr die ik iig ooit gehad heb. Goed metaal en lekker glad afgewerkt.

Erik de Perik
30 augustus 2020, 23:52
De originele FR ook hoor. Ook die zonder finetuners en de Fernades clones van toen.

pasqual
31 augustus 2020, 05:45
Die ORF is niet te betalen nieuw.

Orpheo
1 september 2020, 14:26
Die ORF is niet te betalen nieuw.

B i z a r. De OEM prijs voor de schaller-made Floyd Rose is nog geen 90 euro. De verkoopprijs ligt ruim boven de 200. Belachelijk.

Schaller heeft die gegoten versie volgens mij gediscontinued, begin dit jaar. De Lockmeister is 'hun' versie nu. Plus, de OFR die Schaller ook maakt.

De Gotoh versie kost me via de groothandel ook zo'n 95E maar heb liever echt die Gotoh dan Schaller.

Jasper.
1 september 2020, 17:59
FU-tone een optie? Maar ook alweer wat prijziger dan de Gotoh. Mocht ik de Floyd Rose 1000 eens moeten vervangen van mijn Solar dan ga ik denk ik ook voor Gotoh.
Op mijn Jackson RR24 zit een FRT O2000 volgens mij. Die is ook hartstikke prima alleen ik vind de finetuners niet heel 'fine' tunen. Mocht wel ietsje langzamer op en neer gaan qua stemmen.

D3nnis
1 september 2020, 18:06
B i z a r. De OEM prijs voor de schaller-made Floyd Rose is nog geen 90 euro. De verkoopprijs ligt ruim boven de 200. Belachelijk.

Tja, dat is handel.
Moeilijk te zeggen of dat belachelijk is.
Alhoewel, je kunt dat zeggen, maar helpt toch niet, behalve als we bij jou dan ook die gotoh voor €95,- kunnen kopen, maar volgens mij gaat dat niet goed met omzetbelasting en zo.

Over belachelijk gesproken....jouw Aristides vrienden willen ook graag €250,- extra bij upgrade van hipshot hardtail naar OFR....Dat is ook meer dan de kostprijs, toch?

pasqual
1 september 2020, 18:49
Dan valt die marge bij Gotoh nogal mee als je dat vergelijkt met ORF:???:
Enniewee, morgen of op z'n laatst donderdag zal ie binnen zijn:rockon:

Erik de Perik
1 september 2020, 19:47
B i z a r. De OEM prijs voor de schaller-made Floyd Rose is nog geen 90 euro. De verkoopprijs ligt ruim boven de 200. Belachelijk.

Schaller heeft die gegoten versie volgens mij gediscontinued, begin dit jaar. De Lockmeister is 'hun' versie nu. Plus, de OFR die Schaller ook maakt.

De Gotoh versie kost me via de groothandel ook zo'n 95E maar heb liever echt die Gotoh dan Schaller.

Ik heb er destijds 125 gulden voor betaald, maar vreemd genoeg was de DE-USA-NL route goedkoper dan rechtsreeks uit DE. IK dacht dat een Gotoh retail zo'n 100 EUR deed?
Ik blijk nog een gitaar met een FR te hebben, geen idee wat voor eentje er staat gewoon Floyd Rose op, zit op een Harley Benton (Custom Shop kwaliteit dus) en die doet het prima.

Remork1970
1 september 2020, 21:16
...en de Fernandes clones van toen.

Joh, zijn die zo goed? Ik heb een Fernandes met zo'n clone erop en ben er niet ontevreden mee, maar heb nooit een OFR of een Gotoh gehad, dus kan het niet goed beoordelen of vergelijken.

Erik de Perik
1 september 2020, 21:21
Die zijn hetzelfde. Maar dan heb ik het over de tijd dat er ook nog een FR zonder fine tuners bestond..... jaren '80 dus.


Ohja en....... ik vind dat hè. ;)

Remork1970
1 september 2020, 22:22
Het lijkt wel religie soms, die Floyd Roses en al die clones en licenseds, vind ik.

Erik de Perik
1 september 2020, 22:30
Klopt helemaal..... ik had gisteren nog een dienst in de Baptist Floyd Church.

Orpheo
2 september 2020, 09:22
Tja, dat is handel.
Moeilijk te zeggen of dat belachelijk is.
Alhoewel, je kunt dat zeggen, maar helpt toch niet, behalve als we bij jou dan ook die gotoh voor €95,- kunnen kopen, maar volgens mij gaat dat niet goed met omzetbelasting en zo.

Over belachelijk gesproken....jouw Aristides vrienden willen ook graag €250,- extra bij upgrade van hipshot hardtail naar OFR....Dat is ook meer dan de kostprijs, toch?

Ik heb géén idee van de prijzen en laat me daar ook totaal niet over uit.

D3nnis
2 september 2020, 09:28
Jij begon over prijzen, niet ik.

Napoje
2 september 2020, 10:03
Bedrijven die producten tegen kostprijs verkopen gaan falliet.

D3nnis
2 september 2020, 10:03
Ja, precies.

Ik weet niet waar het omslagpunt bij detailhandel ligt, maar industrieel is een factor 2 a 2,5 niks geks.

Supermarkt zal wel wat andere marges hanteren, maar dan heb je het ook over hogere volumes dan de gemiddelde floyd rose verkoper lijkt me.

Napoje
2 september 2020, 10:05
En die 90€ oem is waarschijnlijk ex btw. Die consumentenprijs inclusief.

Napoje
2 september 2020, 10:10
Ja, precies.

Ik weet niet waar het omslagpunt bij detailhandel ligt, maar industrieel is een factor 2 a 2,5 niks geks.

Supermarkt zal wel wat andere marges hanteren, maar dan heb je het ook over hogere volumes dan de gemiddelde floyd rose verkoper lijkt me.

Behalve dat het niet standaard is moet zon floyd ook afgesteld worden door een mannetje die niet voor niets werkt. En bij een floyd is dat best werk. Zo gek zijn die extra kosten niet.

D3nnis
2 september 2020, 10:35
Ik vind het van de zijlijn moeilijk beoordelen wat een reële meerprijs voor een OFR zou mogen zijn.
Alles moet uiteraard betaald worden, zowel de meerprijs van de hardware (+marge hier op) als het extra werk, en stiekem loopt dat best hard op.
Maar als ik een gitaar laat afstellen met hardtail of floating trem, dat kost me bij een pro geen 3 tientjes meer; als de stelling (waar het allemaal mee begon en wasr het mij om gaat) is dat een factor 2 tussen inkoopprijs en verkoopprijs bizar veel is, dan vind ik een meerprijs van €250,- ook veel.

pasqual
2 september 2020, 21:30
Ik heb het even nagemeten, maar bij mij zijn de Gotohs ca 5-6mm (weliswaar onnauwkeurig gemeten) langer.
Zowel van voorkant baseplate naar achterkant baseplate, als van knife edge naar achterkant snaar-klem-schroef, alhoewel deze laatste een beetje afhankelijk is van hoe de zadels staan afgesteld natuurlijk.

Mocht het nou niet passen kun je altijd die snaar-klem-schroeven iets inkorten natuurlijk.

De Gotoh is er! En inderdaad, de snaar-klem-tune-schroef;) loopt net tegen de achterkant van de cavity aan! Dat wordt een mm of 2 inkorten. Maar ook de anchors (waar de studs inkomen) moeten dieper de body in en de Gotoh anchors hebben een iets grotere diameter (11 mm vs 10 mm). En zul je zien dat ik houtboren heb t/m 10 mm....
Ach ja, morgen maar effe een geschikte houtboor kopen. Ik heb nog even overwogen om de Floyd studs te laten zitten maar je ziet nu al dat het zacht metaal is dus beter niet doen! Wordt vervolgd!

Edit:Oh ja, kleine tip...
De Floyd anchors die zijn open aan de onderkant wat betekent dat je ze er zonder gepruts makkelijk uit kunt krijgen door een schroef en het gat te mikken die net onder de rand komt (op de kop erin, dus schroefkop naar beneden). Nu de stud er in draaien en je dwingt 'm er zo uit zonder forceren. Helaas gaat dit truukje niet met een anchor waarvan de onderkant gesloten is....

D3nnis
2 september 2020, 21:55
Helaas gaat dit truukje niet met een anchor waarvan de onderkant gesloten is....

Daarvoor kun je een blokje maken met een gat erin met een diameter groter dan de buitendiameter van die draadbus. Die over de draadbus plaatsen (zorgen dat blokje nergens over de draadbus ligt), en dan een bout in die draadbus draaien, eventueel met een sluitring onder de boutkop. Dan trek je die bus er zo uit.

Jasper.
2 september 2020, 22:14
De Gotoh is er! En inderdaad, de snaar-klem-tune-schroef;) loopt net tegen de achterkant van de cavity aan! Dat wordt een mm of 2 inkorten.


Passen de snaar-klem-tune-schroeven niet van de Floyd Special? Misschien dat die al wat korter zijn? Zal wel niet maar valt te proberen.

pasqual
2 september 2020, 22:27
Passen de snaar-klem-tune-schroeven niet van de Floyd Special? Misschien dat die al wat korter zijn? Zal wel niet maar valt te proberen.

Nog niet geprobeerd. Ga ik morgen eens doen. Thanks:ok:

pasqual
3 september 2020, 22:25
Passen de snaar-klem-tune-schroeven niet van de Floyd Special? Misschien dat die al wat korter zijn? Zal wel niet maar valt te proberen.


Nog niet geprobeerd. Ga ik morgen eens doen. Thanks:ok:

Dit was een goede tip! De snaar-klem-tune schroeven zijn een 4 mm korter van de Floyd en de schroefdraad heeft dezelfde spoed. Perfecte oplossing!
Die hele Gotoh is trouwens maar net passend. De uitsparing was voor de Floyd perfect maar de Gotoh valt een mm-tje minder ver in de studs dus de hele trem komt een fractie van een mm verder naar achteren. Maar hij loopt helemaal vrij en ziet er net iets mooier uit.
Vandaag heb ik een 11 mm boortje gekocht om de anchors van de Gotoh er in te krijgen. Netjes eerst het gat met 10 mm op de juiste diepte gebracht en daarna met 11 mm. Busjes er in geslagen ( subtiel:cooler: ) en de trem er in.

Wat het verschil betreft: Wat een enorm verschil!!! Het begint al bij het feit dat alles doordacht is. De studs draai je in de bussen en eenmaal op de juiste hoogte kun je via de bovenkant een schroef indraaien waardoor de stud zich vastzet (gaat omhoog klemvast in de schroefdraad). De finetuners draaien 10 keer soepeler dan de Floyd én staan achterover gekanteld zodat je hand beter op de trem ligt ( althans wat mij betreft ). Daarnaast beweegt de trem zeer soepel. Geen weerstand en komt goed terug op z'n nulpunt. De trem arm is super! Geen gerammel en je kunt 'm perfect afstellen naar voorkeur.
Kortom, een zeer fijne trem en z'n geld echt waard.

Rest mij nog een paar vragen:
-Waarom denkt de Firma Floyd Rose haar naam te moeten verbinden aan een inferieur gedrocht zoals de "Special"?
-Waarom kiest Fender ervoor om deze trems op hun gitaren te zetten terwijl er voor een paar tientjes meer een 10 keer beter alternatief is?
Enfin, marketing technisch begrijp ik wel want ik ben er zelf tenslotte ook ingetrapt! Ik ben ook uitgegaan van de goede naam Floyd Rose....

Hoe dan ook, ik ben erg blij met deze upgrade! En dat is het: een echte upgrade:ok:

https://myalbum.com/photo/LgRtcHrEJHsU/1k0.jpg

turboblues
5 september 2020, 14:41
https://i.imgur.com/BUbpzTJ.jpg
https://i.imgur.com/GNLFYuH.jpg
https://i.imgur.com/PNTO5mc.jpg
https://i.imgur.com/KUJjLNV.jpg
Ik ben heel tevreden (na al die jaren) van mijn "Floyd" Strat.
Het is er wel eentje dat origineel geen Floyd had. Basis was een American Series Strat (Ergens rond 2001 of zo hadden de American Standards die benaming...
De Floyd Rose (Original) is heel soepel en stemvast. Eenmaal goed afgesteld kom ik er jaren niet meer aan (enkel snaren wisselen; zelfs de intonatie blijft goed).
Zoals je kan zien op de onderste foto heeft de gitaar in zijn beginjaren wat veranderingen ondergaan.
Pickups zijn Seymour Duncan JB en Hotrails en middelste is de originele Fender.

pasqual
5 september 2020, 15:32
Nice TB! Er is dus echt wel een groot verschil tussen de OFR en de Special!
De Gotoh voelt veel beter en klinkt zelfs anders. Ik heb deze gitaar nu sinds Mei en ik kon nu al slijtage aan de studs en de knive edges zien en ik ben echt geen wilde gebruiker (van de trem;)).

Jasper.
5 september 2020, 22:50
Mooi Pasqual! De Floyd special zal qua inkoop wel goedkoper zijn voor de gitaarfabrikanten.