PDA

View Full Version : Gemiddelde gewicht kale Stratocaster body?



JGD
13 mei 2020, 19:59
Dag allemaal,

Ik heb bij Northwest Guitars in de UK een prachtige seafoam groene Strat body gekocht.
"2 piece American alder".

Het idee is om een echte goede stevige Strat te knutselen.

Nu weegt de body 1.85kg, volledig kaal, alleen hout. Dit is redelijk accuraat.

Dat lijkt me zo licht mensen....?
Anderzijds echter, ik lees ook vaak dat 4 lbs (=1.81kg) redelijk gangbaar is.
Andere sites/forums reppen weer over 5lbs.

Hoe kijken jullie er daar tegen aan?

Misschien pieker ik om niks (ben ik ERG goed in).

Is 1.85kg licht? Of gewoon "normaal"?

Ik wil natuurlijk geen loodzwaar ding, dan had ik wel een Gibson gekozen.
Maar hij moet wel gewoon mooi vol klinken, sustain hebben, ik wil wel een GITAAR in mijn handen.


Jullie meningen zijn erg welkom!!

Erik de Perik
13 mei 2020, 20:06
Jij piekert om niets.

pasqual
13 mei 2020, 20:57
Jij piekert om niets.

Dat was de vraag niet:soinnocent:

JGD
13 mei 2020, 22:22
Wat dan op zich zelf ook weer niet echt een antwoord is overigens....;)

Napoje
13 mei 2020, 22:23
Als je op 3,5 kg met hardware valt het niet tegen. Moet je geen dik messing blok eronder schroeven. En heel goed kijken naar het gewicht van je tuners. Wil je meer tone of superlicht?

Pepe
14 mei 2020, 02:27
Het gemiddelde gewicht is 2.1643 kilo.

AoDf
14 mei 2020, 08:29
Als je bij het huidige aanbod van alder stratbodies bij Warmoth kijkt zie je dat de meeste zo rond de 1.8kg wegen. Alles onder 1.8kg lijken ze als "extra light" bodies te verkopen. 1.85kg valt volgens Warmoth normen dan in categorie normaal.

Zou me geen zorgen maken. Liever een stratbody wat aan de lichte kant dan andersom zou ik denken.

https://www.warmoth.com/Pages/ClassicShowcase.aspx?Body=2&Shape=1&Type=1&Paint=0&Path=Stratocaster,Standard,Unfinished&core=1

telerocker
14 mei 2020, 09:14
Gewicht zegt volgens mij weinig over de klank. Ik heb een HSS-strat met een swampash body. Echt een vedergewicht, maar de gitaar klinkt als een klokje.

Orpheo
14 mei 2020, 09:17
Dag allemaal,

Ik heb bij Northwest Guitars in de UK een prachtige seafoam groene Strat body gekocht.
"2 piece American alder".

Het idee is om een echte goede stevige Strat te knutselen.

Nu weegt de body 1.85kg, volledig kaal, alleen hout. Dit is redelijk accuraat.

Dat lijkt me zo licht mensen....?
Anderzijds echter, ik lees ook vaak dat 4 lbs (=1.81kg) redelijk gangbaar is.
Andere sites/forums reppen weer over 5lbs.

Hoe kijken jullie er daar tegen aan?

Misschien pieker ik om niks (ben ik ERG goed in).

Is 1.85kg licht? Of gewoon "normaal"?

Ik wil natuurlijk geen loodzwaar ding, dan had ik wel een Gibson gekozen.
Maar hij moet wel gewoon mooi vol klinken, sustain hebben, ik wil wel een GITAAR in mijn handen.


Jullie meningen zijn erg welkom!!

Een body van 1.5 tot 2 kilo is niet zo raar hoor. de hals zelf is ongeveer 500 tot 1000 gram, hardware is ook ongeveer 1000 gram. Met slim je onderdelen kiezen zou je met die body een gitaar kunnen maken van 3.5 kilo en dat is medium weight.

'mooi vol klinken' en 'sustain' zijn geen gevolgen van de massa, trouwens. Een loodzwaar blok essen hoeft echt niet meer sustain te hebben dan een superlicht blok Spanish Cedar. Ik heb nu een LP gebouwd die onder de 3 kilo aantikt en dat ding is een pareltje van resonantie, sustain en power. Wat je wilt is dat de basis van het houtbewerken goed is gegaan: dat de hals strak in de neck pocket zit, dat je een brug hebt met een relatief hoge dichtheid (een heel kleine trem baseplate met een ieniemini blokje van messing dat maar 200 gram weegt, is écht beter dan een gigantische trem die evenveel weegt; kijk maar naar het verschil tussen de Washburn Wonderbar versus een échte Floyd Rose). Als die basis goed is, kan je met pickups de juiste tone aansturen.

JGD
14 mei 2020, 09:54
Dank allen!

Dan laat ik het los en ga lekker zorgeloos een mooie gitaar optuigen :strat:

Kim Wilson
14 mei 2020, 12:16
Het gemiddelde gewicht is 2.1643 kilo.
Dat is bij benadering dan, toch?

Pepe
14 mei 2020, 12:34
Pin me er niet op vast.


Een jaar of 15 geleden, ik had een vriend die een partij Fender bodies op de kop had getikt. Waren van de Highway serie. Die tikten allemaal 2.2 kilo aan. Opgetuigd kom je dan rond de 3.7 uit.
Was opmerkelijk, die consistentie.
Bestonden allemaal uit 3 delen. Dat wisten we omdat hij 1 body als experiment in een oven gestopt had, vraag me niet waarom, en die lijmnaden loslieten.

jerome
18 mei 2020, 18:59
In de oven...😳😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
18 mei 2020, 19:02
Waarschijnlijk in de oven gestopt om er meer vocht en dus gewicht uit te krijgen.

Pepe
18 mei 2020, 19:09
Ik ken een soortgelijk verhaal van Bennie Jolink
vertelde dat ze een keer gitaren op de bbq gelegd hadden en alle vocht er in 1 keer uit
claimde dat de gitaren daarna veel beter klonken
kan me er iets bij voorstellen maar dan niet bij gelakte lijkt me

Erik de Perik
18 mei 2020, 19:11
Bennie lulde nog wel eens wat bij elkaar ;)

Pepe
18 mei 2020, 21:28
Dat is het hele idee, ongeveer de waarheid maar dan iets leuker maken.

Napoje
18 mei 2020, 21:38
Ik heb een tele gebouwd met een body van pauwlonia die nog geen kilo weegt. En toch klinkt ie als een klok, een haast acoustisch geluid en sustain zat. Jammer dat het nogal kwetsbaar hout is. Maar gewicht zegt dus inderdaad niets.

Pepe
18 mei 2020, 21:45
Over licht gesproken,
ik heb een strat van balsa hout
daar worden sigarendoosjes en model zweefvliegtuigjes van gemaakt,
wel een harde poly lak erop om te voorkomen dat het deukt
niettemin, al vrij snel moesten we iets verzinnen voor het tremblok dat onderin het hout indrukte
en toen mijn riem aan de achterkant het hout bereikte heb ik dat met vloeibaar hout moeten opvullen want daar vormde zich in no time diepe gleuven in het hout

Napoje
18 mei 2020, 22:09
Over licht gesproken,
ik heb een strat van balsa hout


Zal wel lekker wat neckdive geven. Bij mijn tele is dat al een ding.

Pepe
18 mei 2020, 22:47
Nee, geen last van eigenlijk maar strats diven sowieso niet volgens mij