PDA

View Full Version : Simpele drive voor Cub 8 (el cheapo Champ-achtige)



DrHanz
6 mei 2020, 21:40
Heb een Laney Cub 8 met Warehouse speaker. Goedkoop ampje dat echter best Champ-achtig klinkt. Speel een Les Paul Special met P90's. De speaker is nogal efficiënt en de 5 watt is behoorlijk luid voordat hij overstuurt (alleen volume-knop, geen gain).

Ik zoek een drive pedaal die de amp net wat warm laat oversturen. Heb een Bad Monkey maar die maakt alles muffig, zelfs als ie uit staat. Had ooit een Barber Direct Drive, maar die was wat te gain-achtig. Tips?

wireman
6 mei 2020, 22:06
Boss BD2 (Blues Driver)

Brum
6 mei 2020, 22:09
Barber Direct Drive Compact op de low gain stand. Nee, geen lullig geintje. De low gain stand is de LG versie (duhu) en reageert wezenlijk anders en minder dicht gesmeerd dan de normale Direct Drive (ervan uitgaande dat je op de grote, zwarte trapdoos doelt).

Maxon VOP-9. Is een tubescreamer, maar warmer gevoiced, maar toch gearticuleerd. Wezenlijk anders dan een 'gewone' tubescreamer.

arjanb01
6 mei 2020, 22:13
Ik gebruikte voor een cleane amp een fulltone ocd. Jaren geleden een Fender Deluxe reverb 65 reissue gehad en daar deed ie het voortreffelijk op.
Zeker icm cleane amps een lekker pedaal voor crunch en medium gain sounds dus.
Ik zou dan wel de versie 1,4 of indien er een nog nieuwere versie is die pakken.
Op die nieuwere versies zit een toggle switch om er extra mids aan toe te voegen.

Deze dus:

https://m.thomann.de/nl/fulltone_ocd_v2.htm

Of deze tweedehands:

http://link.marktplaats.nl/m1546408000?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Of, een wellicht leuke kopie van de ocd als je niet merken geil bent:

http://link.marktplaats.nl/m1539523915?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

DrHanz
6 mei 2020, 22:13
BDDC geeft ook lekker randje bij volledig cleane amp icm P90's? En de Macon OD808 (kan ik goedkoop overnemen) of is dat meer om een al overstuurde amp verder te pushen?

DrHanz
6 mei 2020, 22:14
*Maxon dus :)

Brum
6 mei 2020, 22:18
Als stand-alone word ik persoonlijk niet heel gelukkig van een OD808 (is een 'gewone' tubescreamer). Doet het inderdaad een stuk beter als booster. Tenminste, vind ik. Een beetje gain pakt ie al wat beter, wordt meer één met je geluid. Op een puur clean kanaal klinkt het net of er een gainlaagje over het clean zit, los van elkaar in één signaal, zoiets. Ik heb 'm ook, maar doet het 'm voor mij niet als pure drive.

raabje
6 mei 2020, 22:48
Ik heb deze, een TS clone, met naast een classic stand ook een "modern" stand, zie dit filmpje vanaf 2.50

https://www.youtube.com/watch?v=Uk6QIvd8su4

Op deze stand frist ie je geluid wat op, zo gebruik ik hem. Of je dit gaat horen over een 8 inch speaker, dat weet ik niet....

telerocker
7 mei 2020, 01:02
Ik zou het zoeken in transparante od's als een JHS Morning Glory en een Wampler Tumnus.

Ace 1.15.19
7 mei 2020, 08:57
Misschien een Soul Food of andere Klon-achtige?

guitarkid2
7 mei 2020, 10:03
Nobels ODR-Mini

almarvk
7 mei 2020, 11:29
EHX Soul Food

telerocker
7 mei 2020, 13:08
TS-achtigen voor een cleane amp vind ik net als Brum zelden goed werken.

Pepe
7 mei 2020, 13:16
Nobels ODR-Mini

2 that ....

DrHanz
7 mei 2020, 14:12
Nobels ODR-Mini

Ik sleep dat Cubje het huis door, zoek een simpel pedaaltje voor de OD waar een 9-volt blokje in kan, geen extra adapter erbij. Misschien de EHX Soul Food....

Pepe
7 mei 2020, 14:15
Ik sleep dat Cubje het huis door, zoek een simpel pedaaltje voor de OD waar een 9-volt blokje in kan, geen extra adapter erbij. Misschien de EHX Soul Food....

Nobel heeft ook een grotere broer die batterijen slikt.

Soul Food is Klon clone dwz, bij de tijd dat je bij clipping komt is het een ts/bad monkey

almarvk
7 mei 2020, 15:00
Zit nog wel wat verschil in hoor. Tussen m'n TS9 en Soul Food zit ontzettend verschil. Zeker tussen het gebruik van humbuckers of single coils. Hoe ze reageren op P90's weet ik niet.

EHX heeft geen 9volt batterij optie helaas.

Pepe
7 mei 2020, 15:07
Dat er verschil is is evident, is niet de point,
Bad Monkey is een mid humper en een Nobel niet.
Soul Food is met drive ook een mid humper, clean niet maar dan ook geen drive.

the sure thing
7 mei 2020, 16:31
+1 voor de Fulltone OCD


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

tmms
7 mei 2020, 17:15
Ja, heb 'm van Mooer, mooi pedaal

Erik de Perik
7 mei 2020, 17:37
Als je het financieel ook simpel wilt houden, deze Fulltone OCD clone. (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_ultimate_drive.htm)

Jan Buurman
7 mei 2020, 17:38
Ik stem voor de eerder genoemde Barber Direct Drive Compact. Er staat ook een JRockett Animal op MP. Met de snarlswitch naar beneden geeft hij ook een zeer mooie transparante low gain.
Nu ik dat zo zeg zet ik de Animal op 1 en de DDCompact op 2

Laat hem niet schieten! Het is dat ik er al één heb..
http://link.marktplaats.nl/m1547566166?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

tmms
7 mei 2020, 18:52
Is 75 euro een nette prijs?
Zat te denken, al best wel een tijd geen uitgaven op dat gebied, dat moet gevierd.:)

Jan Buurman
7 mei 2020, 19:31
75mis een koopje. Ze gaan meestal tussen de 90/100 euro.
Ik vind het een toppedaal. Ik weet niet of de rode anders is dan de zwarte die ik heb.

Ace 1.15.19
7 mei 2020, 19:36
Bij mij staat er €105 vraagprijs.

tmms
7 mei 2020, 19:39
Goeiemorgen, 230 euro nieuw.

Jan Buurman
7 mei 2020, 19:47
Dat is dan die Tour Series in dat kleine doosje. Die is wmb niet te vergelijken. Ik heb ze naast elkaar gehad en die nieuwe is linea recta terug gegaan naar de leverancier.

Jan Buurman
7 mei 2020, 19:54
De JRockett .45 Caliber vind ik ook een topper. Staat op mijn live plank.

tmms
7 mei 2020, 19:58
Thx, vind het eigenlijk te duur voor een bakje torren, maar geen weggegooid geld.

DrHanz
7 mei 2020, 21:36
Mijn Cub8 kostte 139. De Warehouse speaker vier tientjes. Ik wil eigenlijk niet meer dan 100 uitgeven om hem fatsoenlijk te laten oversturen 😄

jutter
7 mei 2020, 22:14
Mijn Cub8 kostte 139. De Warehouse speaker vier tientjes. Ik wil eigenlijk niet meer dan 100 uitgeven om hem fatsoenlijk te laten oversturen ��

Kijk eens bij de TC Electronic pedaaltjes. Te koop voor weinig en blijken wel okay te zijn.

raabje
8 mei 2020, 00:04
misschien zeg ik nu wat geks, maar ik had een RAT clone, en die was nogal gevoelig met de gain knop, beetje open was al heel veel gain.

Nu heb ik de Proco Rat 2 en die heeft veel meer bereik op de gain knop, en doet zoals ik het hoor ook heel aardig low gain.

https://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm

77 euro en er kan een batterij in. Als je wat anders zoekt dan TS achtige pedalen of boetiek spul. Ik vraag me af of je van de duurdere pedalen veel "speciaals" gaat merken door een 8 inch speaker.

miyaru
8 mei 2020, 11:54
Ik heb een SF '73 Champ met een 8 inch speaker, en het verschil hoor je wel degelijk, je hebt natuurlijk veel minder oomphh dan een 12 inch, maar de definitie is er wel. Ikzelf gebruik een Okko Diablo Gain + zo maak je van een eenkanaals een driekanaals versterker!!!! Zijn wel dure pedalen, kosten ruim 200 euries, maar het allerzins waard!

BorisA
9 mei 2020, 00:03
Indien je od niet per se duur, buitengewoon, boutique, .... moet zijn, maar gewoon goed moet klinken en betrouwbaar zijn: tc electronic mojomojo.

DrHanz
11 mei 2020, 21:17
misschien zeg ik nu wat geks, maar ik had een RAT clone, en die was nogal gevoelig met de gain knop, beetje open was al heel veel gain.

Nu heb ik de Proco Rat 2 en die heeft veel meer bereik op de gain knop, en doet zoals ik het hoor ook heel aardig low gain.

https://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm

77 euro en er kan een batterij in. Als je wat anders zoekt dan TS achtige pedalen of boetiek spul. Ik vraag me af of je van de duurdere pedalen veel "speciaals" gaat merken door een 8 inch speaker.

Had ooit een made in usa rat met de 'magische' chip en die klonk op laag gain inderdaad fantastisch. Helaas verkocht, en de made in china versie... Tsja...

DrHanz
11 mei 2020, 21:20
Anyway... ik kocht een tweedehands Barber Direct Drive (de oude grote doos) voor weinig, zelfde Barber die ik ooit verkocht. Is onderweg. Als ik nog eens een oude RAT zie, koop ik 'm misschien ook nog. Ook uit nostalgische overwegingen ;)

tmms
12 mei 2020, 14:38
De Animal gekocht, 85 euro excl. verzenden. Gaat een Mooer Cruncher vervangen. Heb al voorpret:)

Jan Buurman
12 mei 2020, 21:49
De Animal gekocht, 85 euro excl. verzenden. Gaat een Mooer Cruncher vervangen. Heb al voorpret:)

Ik ben erg benieuwd wat jij er van vindt. Ik vind hem geweldig. In welke set-up ga jij hem gebruiken?

PS Nette deal overigens.

tmms
12 mei 2020, 22:06
Dank je, ben er blij mee.
In eerste instantie over een Kustom 5H, met een 2x12 met G12M20's. Lijkt op een Valve Junior dat ding, iets agressiever gevoiced. Via een Jet City loadbox. Die laatste klinkt niet te best, maar is super vanwege 4, 8, en 16 ohm mogelijkheid, echt handig.
Verder heel benieuwd hoe ie klinkt over een AC30, duurt nog even.

DrHanz
16 mei 2020, 10:29
Hm. De combi Barber - Cub 8 is toch niet wat ik zocht. Te ruis-achtig. Te weinig ruimte voor low-gain. Te weinig laag (wat mijn BadMonkey wel heeft). Misschien toch de Soul Food dan maar?

Jan Buurman
16 mei 2020, 14:11
Hm. De combi Barber - Cub 8 is toch niet wat ik zocht. Te ruis-achtig. Te weinig ruimte voor low-gain. Te weinig laag (wat mijn BadMonkey wel heeft). Misschien toch de Soul Food dan maar?

De Direct Drive Compact werd ook genoemd. Daar was je blijer mee geweest. Ook de door mij genoemde Animal (nog box) had je blijer gemaakt. Ik begreep je keus voor de gewone DD al niet.

Jan Buurman
16 mei 2020, 14:13
(nog=big)




+10

MarkS
16 mei 2020, 14:37
Hm. De combi Barber - Cub 8 is toch niet wat ik zocht. Te ruis-achtig. Te weinig ruimte voor low-gain. Te weinig laag (wat mijn BadMonkey wel heeft). Misschien toch de Soul Food dan maar?

Zitten trimpots in voor Bass en Presence.... Afhankelijkvan de versie die je hebt...

Soul Food geeft je nog meer bass cut én mid hump...

Brum
16 mei 2020, 18:36
Hm. De combi Barber - Cub 8 is toch niet wat ik zocht. Te ruis-achtig. Te weinig ruimte voor low-gain. Te weinig laag (wat mijn BadMonkey wel heeft). Misschien toch de Soul Food dan maar?

Ik snapte daarom ook de keuze niet helemaal, maar da's aan jou, dus zei er maar niks van. Wat Jan Buurman ook zegt, de Barber Direct Drive Compact werd ook geopperd, met redenen die genoemd zijn en waarom die waarschijnlijk beter zou werken dan de oude grote Direct Drive trappert. Tenminste, als je dan toch in die richting zoekt. Die Compact heeft o.a. de low gain versie in het pedaal zitten en reageert heel anders dan de gewone Direct Drive. Als je meer de high gain kant op gaat, krijg je sowieso ook altijd wat meer ruis. En het laag wat je zoekt, moet eigenlijk vooral uit je versterker komen, die je dan aanvult met een overdrive cq distortion. Die Bad Monkey heeft dat inderdaad wel, maar wordt tot een bepaald punt erg sloppy (ik heb 'm ook nog ergens in de grote pedalenmand liggen). Ik denk dat je moet accepteren dat je uit zo'n klein versterkertje niet het laag krijgt wat je zoekt, met ook nog 's zo'n klein speakertje. Zet 'm 's op een 2x12 en je krijgt ineens wel een volwassener geluid met een wat breder laag. Maar dan schiet je waarschijnlijk weer je doel voorbij wat betreft compacter. De Soul Food gaat je ook niet dat laag geven, was het maar zo'n feest. Je zoekt iets in een pedaal wat al in je versterker zou moeten zitten. Wil je compact, dan is dat nou eenmaal concessies doen.

Jan Buurman
16 mei 2020, 18:42
Er staat een Barber DD Compact op MP. Hij staat er best lang dus misschien zit er een mooie deal in...

DrHanz
19 mei 2020, 10:55
Ja, was misschien niet helemaal de beste keuze. Kon hem voor weinig kopen, dat was het duwtje. Op mijn normale grote amp met 12" speaker klinkt de Direct Drive overigens wél heel fijn! Ik zag ook nog een Gain Changer staan, misschien is die nog wel geschikter dan de DD Compact? Voor nu weer even terug bij de Bad Monkey, ik ga 'm stiekem steeds meer waarderen icm met dat tiny 8" speakertje van Warehouse.

Jan Buurman
19 mei 2020, 11:02
Gain Changer ook gehad. Ik vond hem een stuk minder dan de compact. Maar dat is persoonlijk.

DrHanz
19 mei 2020, 12:19
Minder veelzijdig? Of minder klinkend?

Jan Buurman
19 mei 2020, 13:07
Ik zocht iets low gain. Maar ik vond mijn Compact in mijn set-up het mooier doen. Maar nogmaals, dat is erg persoonlijk.

tmms
24 mei 2020, 13:42
De Animal geprobeerd, jee, wat een goed pedaal! Gain op iets verder dan negen uur, mooi, mooi, mooi:)

DrHanz
29 mei 2020, 15:11
Via Marktplaats kocht ik een Proco Rat '85 Whiteface Reissue en wie schetst mijn verbazing dat die venijnige gruisbak met de distortion knop nét een heel klein beetje open eigenlijk een heel fijn low-gain pedaal blijkt :)



https://www.thegearpage.net/board/index.php?attachments/20200529_143756-jpg.240904/&temp_hash=eb32704c9fb61c238b01e9ad378c0790

Jan Buurman
29 mei 2020, 15:33
De Animal geprobeerd, jee, wat een goed pedaal! Gain op iets verder dan negen uur, mooi, mooi, mooi:)

Ikzeihuttoch! ;)

raabje
29 mei 2020, 15:34
Ja precies dat dacht ik dus ook. De RAT is eigenlijk het antwoord op alle vragen over OD en Distortion pedalen....

DrHanz
29 mei 2020, 21:28
Ja precies dat dacht ik dus ook. De RAT is eigenlijk het antwoord op alle vragen over OD en Distortion pedalen....

Amen! En hallelujah!