PDA

View Full Version : Tuners



soepel58
5 mei 2020, 13:41
Hoi, ik heb vandaag wat gezocht naar nieuwe tuners voor op m'n Epiphone Sheraton II.
Ik heb ook gezocht op Marktplaats en gezocht naar Grover Rotomatic tuners.
Wat mij daarbij opviel is, dat er veel advertenties opstonden van EVM Hardenberg en vooral de prijzen die deze firma hanteerde, daar waar andere bedrijven (Thomann, Bax, Amazon etc.) veel duurder zijn.
Kun je 'n setje Grovers kopen voor pakweg 4 tientjes?
Daarbij leken ze origineel; er gaat 'n filmpje op internet waaraan je dit kunt zien.

Ik weet niet of dit bericht hier thuishoort, zo niet dan 'n welgemeend sorry.

Kan, in 't andere geval, iemand me uitleggen wat voor firma dit is en waarom ze zo goedkoop zijn?

Met vriendelijke groet,
Frans

Renin
5 mei 2020, 13:46
Enig snel zoekwerk levert op dat ook Thomann Grovers heeft van 4 tientjes...maar ook van 8 tientjes. M.a.w. Grover heeft diverse soorten :)

Heb je wel dezelfde vergeleken met elkaar?

guitarkid2
5 mei 2020, 16:50
lijkt er op dat EVM Hardenberg vriendjes is met ene Ali
Express of zonder opzet ???

kwispelhond
5 mei 2020, 18:11
Kopen van zo'n particulier is inderdaad niet zonder risico, je moet er wel vertrouwen in hebben dat je niet deze krijgt voor je 40,- euro:

https://nl.aliexpress.com/item/4000646991990.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.67894 0aaPC8doZ&algo_pvid=a85fe3e5-bf17-450f-a5a0-acb7855db84e&algo_expid=a85fe3e5-bf17-450f-a5a0-acb7855db84e-5&btsid=0b0a119a15886913068363329e0b23&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_

(hoeven overigens helemaal geen slechte tuners te zijn, het is echter in ieder geval wel een zeer lucratief verdienmodel voor oplichtertjes)

Erik de Perik
5 mei 2020, 18:19
EVM's aanbod heeft een forse Aliexpress uitstraling.

https://www.marktplaats.nl/u/evm/10432450/

Niks mis mee, maar dan kun je beter rechtstreeks kopen, scheelt een stuk, duurt wel langer.

Napoje
5 mei 2020, 20:43
Evm harderberg heeft mij ooit kwaliteits locking tuners aangesmeerd. Op mijn vraag of het beter was dan de goedkoopste alitroep reageerde hij positief dus ik bestelde 2 setjes. Toen ik de handel geleverd kreeg bleek her dus wel de goedkoopste alimeuk te zijn met speling op de tuners, slecht verchroomd, slecht lockend. Die locking tuners vind je ook voor 10€ op aliexpress.

Trap er dus niet in

almarvk
5 mei 2020, 20:58
Duidelijk verhaal dus.

Net zoals als die Grandado meuk. Nepper dan nep allemaal.

telerocker
5 mei 2020, 21:24
Juist op stemmechanieken zou ik niet bezuinigen. Als ik ergens een bloedhekel aan heb, is steeds moeten stemmen tijdens een gig.

Napoje
5 mei 2020, 21:57
Op AliExpress heb je grovers van 10€ die ik lekker links zou laten liggen. Die verkoopt EVM waarschijnlijk. Verdient hij zelf 20€ aan.

Maar er zijn ook koreaanse setjes van rond de 30€ die prima zijn. Die komen van Jin Ho, een koreaanse OEM parts fabriek. Die maken ook o.a. Wilkinson tuners die prima zijn. Het is dus niet allemaal bagger uit china.

€ 26,98 | Grover Guitar Tuning Pegs Machine Heads Tuners Chrome / Set Made in Korea
https://a.aliexpress.com/_BTw9Vu

soepel58
5 mei 2020, 23:01
Dank jullie, allemaal!
Valt me wel op, vanuit gaande dat de tuners 'fake' zijn, dat er behoorlijk aan gewerkt wordt om ze meer te doen lijken.
Heb 'n filmpje gezien waarin zo'n 7 verschillen genoemd worden tussen de echte Grovers en de fakes, zoals het ronde plaatje aan de achterkant v.d. tuner, dat 'spiegelend' moet zijn en niet dof verchroomd bijv.
Die van EVM waren zwaar spiegelend.

Nogmaals bedankt,
Frans

Erik de Perik
5 mei 2020, 23:23
Juist op stemmechanieken zou ik niet bezuinigen. Als ik ergens een bloedhekel aan heb, is steeds moeten stemmen tijdens een gig.

Heeft vaak meer met de topkam te maken dan met de tuners. Slechte tuners stemmen moeilijker, je draait voorbij het punt waarvan jij denkt dat je moet zijn en omgekeerd. Ik heb verschillende gitaren met minder goede tuners en die ontstemmen zelden.


Op AliExpress heb je grovers van 10€ die ik lekker links zou laten liggen. Die verkoopt EVM waarschijnlijk. Verdient hij zelf 20€ aan.

Maar er zijn ook koreaanse setjes van rond de 30€ die prima zijn. Die komen van Jin Ho, een koreaanse OEM parts fabriek. Die maken ook o.a. Wilkinson tuners die prima zijn. Het is dus niet allemaal bagger uit china.

€ 26,98 | Grover Guitar Tuning Pegs Machine Heads Tuners Chrome / Set Made in Korea
https://a.aliexpress.com/_BTw9Vu
Bij Aliexpress moet je wel een beetje weten waar je koopt, klopt helemaal. Jij kent ook de Donlis pups.


Dank jullie, allemaal!
Valt me wel op, vanuit gaande dat de tuners 'fake' zijn, dat er behoorlijk aan gewerkt wordt om ze meer te doen lijken.
Heb 'n filmpje gezien waarin zo'n 7 verschillen genoemd worden tussen de echte Grovers en de fakes, zoals het ronde plaatje aan de achterkant v.d. tuner, dat 'spiegelend' moet zijn en niet dof verchroomd bijv.
Die van EVM waren zwaar spiegelend.

Nogmaals bedankt,
Frans
Doe effe een linkje van dat filmpje aub.

Kim Wilson
6 mei 2020, 14:01
Ik heb laatst de tuners van mijn tele vervangen, en die blijft nu een stuk beter in tune. Vooral na wat stevig opdrukken ontstemde hij nogal. Dat is nu verholpen. Dus het zit niet altijd in de topkam.

MarkS
6 mei 2020, 14:14
EVM Hardenberg (Erik) is dus kennelijk een beetje grootschaliger gaan opereren. Tot een tijdje terug alleen maar Epiphone knobs/pickguards/trussrod covers. Heb destijds wel es wat bij hem gekocht.

Tupelo
6 mei 2020, 15:26
Veel variabelen bij ontstemmen.
Tuners één daarvan.
Grootste winst te behalen door maar meteen locking tuners te nemen.
Wat de kosten betreft; ik vind Gotoh prijs/kwaliteit verhouding voldoende.

soepel58
7 mei 2020, 17:29
Dit is het filmpje:

How to Spot Fake Grover Guitar Tuners

https://www.youtube.com/watch?v=ZtieMGLzhQU

Frans

Erik de Perik
7 mei 2020, 18:53
Dit is het filmpje:

How to Spot Fake Grover Guitar Tuners

https://www.youtube.com/watch?v=ZtieMGLzhQU

Frans

Ik zou niet te veel waarde aan dat soort filmpjes hechten. Er zijn natuurlijk ook goede kopieën en die haal je er niet uit, dan moet je ze openen bijvoorbeeld. Op m'n SG en een LP zitten Gibson Deluxe tuners (Kluson), die van de SG zijn echt de andere nep. Uiterlijk verschillen ze ook wel wat, kan door het leeftijdsverschil van zo'n 25 jaar komen, maar ze voelen redelijk hetzelfde aan. Beide gitaren zijn erg stemvast, behalve als je ze in de originele koffer meeneemt, dan staan ze te hoog.