PDA

View Full Version : Electr. gitaar via DI naar mixtafel, thuis goed, studio knuddegeluid



Stratman70
3 mei 2020, 19:32
Hallo, ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid en kennis kan geven over het volgende probleem:

Thuis neem ik mijn gitaar op via mijn effectenboard (Boss ME-80 naar Bigsky met speakersim) met een jack kabel naar een mengtafeltje en zo weer naar de laptop (om op te nemen met Magix music studio) en het geluid is in orde: geen geclip, overcompressie, vervorming of schelheid. Het is zuiver en goed (genoeg, je wil altijd nóg mooier natuurlijk)
Maar als ik in de studio kom waar we oefenen en ook optreden, dan gaat het niet via een jack kabel, maar gaat er een DI tussen (Behringer DI 100 DI box) en gaat dan dus met een XLR in de mengtafel. En daar klinkt mijn geluid niet zoals thuis: het klinkt scheller, gecompresseerder, karakterloos en overstuurd. Ookal wordt de DI op 0 Db gezet; het maakt niet uit.
het geluid wordt thuis op precies hetzelfde volumeniveau de DI ingestuurd en dus volgens mij ook uitgestuurd.
Ik hoor wel van de geluidsman een verhaal over 'gebalanceerd/ongebalanceerd', maar daar snap ik niet zoveel van.
Ik wil gewoon in de studio hetzelfde geluid als thuis.
Maar het is dus anders. Weet iemand waar dit aan ligt?
Bij voorbaat hartelijk dank voor het antwoord.

Erik de Perik
3 mei 2020, 19:58
De DI maakt van jouw ongebalanceerd signaal een gebalanceerd, maar dat hoort het geluid niet zo negatief te beïnvloeden. Al eens een ander DI geprobeerd? Je moet natuurlijk wel rekenen dat iets over een PA altijd anders zal klinken dan over een koptelefoon of een paar kleine boxen.

Stratman70
3 mei 2020, 21:06
De DI maakt van jouw ongebalanceerd signaal een gebalanceerd, maar dat hoort het geluid niet zo negatief te beïnvloeden. Al eens een ander DI geprobeerd? Je moet natuurlijk wel rekenen dat iets over een PA altijd anders zal klinken dan over een koptelefoon of een paar kleine boxen.Dank voor je reactie. Ja, andere DI ook geprobeerd, was hetzelfde. Ik hoor het via in ear monitoring.

guitarkid2
3 mei 2020, 21:45
even thuis opnemen en dan testen
dan weet je of het aan de signaal keten ligt

Plant
3 mei 2020, 23:29
Thuis neem ik mijn gitaar op via mijn effectenboard (Boss ME-80 naar Bigsky met speakersim) met een jack kabel naar een mengtafeltje...


Ik wil gewoon in de studio hetzelfde geluid als thuis.

Waarom sluit je het dan niet hetzelfde aan? Die studio zal toch ook wel gewoon jack inputs hebben?
Als het dan wel werkt zoals thuis, dan weet je zeker dat die Behringer DI 100 roet in het eten gooit.

Werkt het dan alsnog niet zoals thuis, dan zit er in die studiomixer of verder in de keten iets mis.

Da Vinci
3 mei 2020, 23:32
Thuis neem ik mijn gitaar op via mijn effectenboard (Boss ME-80 naar Bigsky met speakersim) met een jack kabel naar een mengtafeltje en zo weer naar de laptop (om op te nemen met Magix music studio)

Maar als ik in de studio kom waar we oefenen en ook optreden, dan gaat het niet via een jack kabel, maar gaat er een DI tussen (Behringer DI 100 DI box) en gaat dan dus met een XLR in de mengtafel.

Thuis zit er dus geen DI tussen?
Zit in de studio ook de ME-80 en Bigsky tussen? Want dat haal ik er niet helemaal uit.
Dan zou eerst de vraag zijn om het helemaal 1-op-1 te vergelijken.

Ik heb ooit zelf met mijn Pod gerepeteerd waar de mengtafel op de xlr ingangen enkel microfoonsignaal kon hebben en geen line signaal. Die microfoon input gaat finaal clippen op het lijnsignaal van de Pod. Had er een DI tussen, volgens mij op -20db, en dat werkte prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
4 mei 2020, 06:16
Ik zou de me80 via je Jack output met een betere DI naar de tafel sturen wat Da Vinci al aangaf.
Andere optie is Jack output Boss me80 rechtstreeks naar Jack input van de mengtafel als deze Jack inputs heeft.
Voorwaarde is dan wel dat de Boss me80 speakersim functie heeft.

D3nnis
4 mei 2020, 07:41
Is er ook een andere XLR kabel geprobeerd tussen DI en mengtafel?
Ik heb zo'n geintje weleens gehad met een foute kabel; zat er toch nét ergens een klein beetje signaalkabel tegen de ground. Niet genoeg om niks te horen, maar genoeg om te horen dat het niet goed is.

Da Vinci
4 mei 2020, 10:28
Ik zou de me80 via je Jack output met een betere DI naar de tafel sturen wat Da Vinci al aangaf.
Andere optie is Jack output Boss me80 rechtstreeks naar Jack input van de mengtafel als deze Jack inputs heeft.
Voorwaarde is dan wel dat de Boss me80 speakersim functie heeft.

Betere DI wil ik niet zeggen want ik had een Behringer DI 20 :seriousf:

Denk zelf dat het 't oversturen van de microfooninput is en kan me nauwelijks voorstellen dat die Bigsky het verschil maakt, maar het is nooit verkeerd om die er even tussenuit te halen om het uit te sluiten.

Die ME80 heeft een recording uitgang dus als ik zou gaan opnemen...

En die DI op -20 zetten.

tnijland
4 mei 2020, 22:00
Dat ligt vrij waarschijnlijk aan het verschil tussen de speakers in je studio en je thuis situatie. Alle speakers klinken anders en PA speakers hebben de eigenschap om veel hoog af te stralen waardoor het erg schel klinkt. Je zult dat vast wel eens meegemaakt hebben met monitor boxen tijdens optredens.

Dus je kunt hier alleen maar met een equaliser op de mengtafel e.e.a. wat bijstellen. Verder is er vrij weinig aan te doen.

Erik de Perik
4 mei 2020, 22:07
Ik zou de me80 via je Jack output met een betere DI naar de tafel sturen wat Da Vinci al aangaf.
Andere optie is Jack output Boss me80 rechtstreeks naar Jack input van de mengtafel als deze Jack inputs heeft.
Voorwaarde is dan wel dat de Boss me80 speakersim functie heeft.

Jij denkt altijd dat je met meer geld iets beters koopt, Behringer DI's zijn echt goed genoeg.

Plant
4 mei 2020, 22:44
...Ik heb ooit zelf met mijn Pod gerepeteerd waar de mengtafel op de xlr ingangen enkel microfoonsignaal kon hebben en geen line signaal. Die microfoon input gaat finaal clippen op het lijnsignaal van de Pod. Had er een DI tussen, volgens mij op -20db, en dat werkte prima.

Goeie! Hier zou weleens het probleem kunnen zitten.

Die Behringer DI 100 is een actieve DI en het is de vraag of die behalve het signaal gebalanceerd maken en impedantie omzetten van hoog naar laag ook omlaag transformeert van lijn- naar microfoon level. Als dat 1:1 blijft heb je alleen die pad functie die je op -20dB zet, maar dat is niet voldoende.

Een passieve DI is letterlijk alleen een transformator, die zowel impedantie als signaalsterkte van hoog naar laag transformeert. Impedantie ongeveer een factor 100, signaalsterkte een factor 10 (-20dB). En daar bovenop heb je dan nog een pad-functie van nog eens -20dB of meer.

Misschien kun je beter een passive DI gebruiken met daarop de pad functie ingesteld op -20dB, dat doet effectief veel meer.

Erik de Perik
4 mei 2020, 22:56
Zou iets uit kunnen maken. Ik heb destijds een actief stereo DI vanuit stereo Red Box gebruikt en dat klonk kut. Kan het niet mooier maken.

<edit> Net even gekeken, maar passief DI

D3nnis
5 mei 2020, 07:16
Goeie! Hier zou weleens het probleem kunnen zitten

Ik denk van niet. Tenminste, de handleiding van de DI100 spreekt over "balanced microphone level output".

Midwolda
5 mei 2020, 07:30
Meet ook je kabels (en evt. patchbay) even door? Als de hot en cold van een XLR/TRS balanced cable zijn verwisseld krijg je ook een dun schel rotgeluid.

Plant
5 mei 2020, 14:41
Ik denk van niet. Tenminste, de handleiding van de DI100 spreekt over "balanced microphone level output".

O, dan zal dat het niet zijn nee.
Ik heb weleens zelf een active DI-box gebouwd zonder trafo, die spuugt line-level uit en daar heb ik al menig geluidstechnicus die nietsvermoedend de faders openschuift flink mee laten schrikken :D

Erik de Perik
5 mei 2020, 17:47
Meet ook je kabels (en evt. patchbay) even door? Als de hot en cold van een XLR/TRS balanced cable zijn verwisseld krijg je ook een dun schel rotgeluid.

Da's een goeie ja, zou zomaar kunnen!


O, dan zal dat het niet zijn nee.
Ik heb weleens zelf een active DI-box gebouwd zonder trafo, die spuugt line-level uit en daar heb ik al menig geluidstechnicus die nietsvermoedend de faders openschuift flink mee laten schrikken :D

De meest gebruikte toepassing van een DI is toch wel om van ongebalanceerd instrument naar gebalanceerd mic te gaan.

D3nnis
5 mei 2020, 18:19
Ik ben wel wat de uiteindelijke oplossing in dit topic gaat zijn.


En daar klinkt mijn geluid niet zoals thuis: het klinkt scheller, gecompresseerder, karakterloos en overstuurd. Ookal wordt de DI op 0 Db gezet; het maakt niet uit.

Vooral het stukje "scheller" (wat ik even vertaald heb naar "minder laag") ben ik nog steeds erg benieuwd naar.
In mijn rack heb ik iso trafo's en met de ene preamp mis ik dan laag, en met de andere niet. Ook zoiets vaags.
Toch ergens een impedantie dingetje of zo.

Plant
5 mei 2020, 18:25
De meest gebruikte toepassing van een DI is toch wel om van ongebalanceerd instrument naar gebalanceerd mic te gaan.

Nou, de ontwerper van deze active DI-box (https://sound-au.com/project35.htm) (onderste circuit) hield daar geen rekening mee. Er zit ook nog eens geen (-20 dB) pad voor de line input. Alleen een regelaar voor als je hem aan een speaker output knoopt. Ik heb later nog wel een variant van datzelfde circuit gezien met spanningsdelers vanaf de op-amps naar XLR out om die line naar mic level verzwakking er alsnog in te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat er meer van dit soort (fabrieks)bouwsels in omloop zijn.

RoryVDW
6 mei 2020, 20:08
Ik speel ook op Boss Me80 rechtstreeks op PA. Er zit nog een rack tussen met wa extra reverbe en delay en via DI4000 naar mengtafel.
Wat enorm belangerijk is als je rechtstreeks speelt zonder versterker............steek een losse jack in uw koptelefoon uitgang!!!!!!! Dat scheelt enorm in uw geluid. Dit schakelt de amp simulatie in.. staat in heeeeel kleine letterkes in de handleiding maar een must.

harrie-beton
10 mei 2020, 10:26
Ik heb nog wat vragen.

Hoe is de keten precies, de bigsky is een reverb? Welk type speakersim?
"Boss ME-80 > Bigsky met speakersim) met een jack kabel naar een mengtafeltje"
Wat voor mengtafel.

Neem de DI eens mee naar huis en test hem daar.
Welke geluidskaart gebruik je?

Als je een mengtafel er tussen hebt is een DI niet nodig toch? Of heeft mengtafel geen XLR output?

RoryVDW
10 mei 2020, 12:34
Di box wordt meest gebruikt bij lange afstanden tussen instrumenten en mengtafel(podium), of om gebalanceerd signaal te maken. Anders heeft Di weinig nut.

D3nnis
10 mei 2020, 18:11
Di box wordt meest gebruikt bij lange afstanden tussen instrumenten en mengtafel(podium), of om gebalanceerd signaal te maken. Anders heeft Di weinig nut.

Je vergeet microfoon level nog.

Plant
10 mei 2020, 19:22
Toch is dat iets wat ik niet begrijp. Je gaat een lijnsignaal verzwakken naar microfoon niveau, een lange leiding doorsturen en in de mixer wordt dat microfoon niveau weer versterkt naar lijnniveau. Versterken levert altijd enige ruis op en dat is in dit geval helemaal niet nodig.

Bij een passive DI-box is de verzwakking 'onderdeel' van de impedantie transformatie. Je wilt van 50kΩ (ongebalanceerd) naar 600Ω (gebalanceerd) en met een transformator gaat dat niet anders dan samen met signaalverzwakking. Maar een active DI-box die je laat verzwakken naar mic level... :???: Zorg dan dat de mic input omschakelbaar line level aankan door een versterkertrap te bypassen.

RoryVDW
10 mei 2020, 22:30
Zo ne crak ben ik nu ook niet.. maar wij gebruiken enkele DI4000 van behringer. Deze zitten in ons stagerack. Alle instrumenten ( gitaar...bas..elekt.piano..ritmebox) gaan naar die DI. Het gebalanceerd uitgangssignaal van de DI per instrument gaat naar het mengpaneel zaal.(dit kan eventueel 15 meter zijn). De DI4000 heeft ook per instrument een ongebalanceerde uitgang en deze sturen we naar het monitor mengpaneel die in ditzelfde stagerack ingebouwd zit. Met dat mengpaneel regelen we het monitorgeluid af.
Dus onze DI boxen hebben 2 funkties..een storingsvrij gebalanceerd signaal naar zaalmengpaneel en als splitter voor signaal naar eigen mengpaneel monitors.
Handig toch..en een vreemde PA dienst moet geen DI boxen gebruiken en monitoren regelen wij zelf met ons eigen mengpaneel in ons rack.
Wij zijn wel maar met 3 muzikanten op podium.
Drum hebben we niet.