PDA

View Full Version : Blues Deville 410 ( begin jaren 90)



Pagina's : 1 [2]

larsje
2 juni 2020, 22:52
Update, zoemetje in de reverb is verholpen. Shield zat niet goed. Werkt nu weer naar behoren.

Little Jay
2 juni 2020, 23:11
Update, zoemetje in de reverb is verholpen. Shield zat niet goed. Werkt nu weer naar behoren.

Goed man! Wordt steeds beter zo!

fredjuh
3 juni 2020, 08:59
Ze zijn nu al afgebroken en ik heb er niet eens wat mee gedaan.

Een PTP computer hoef ik niet maar zoiets simpels als een buizenversterker zou dat van mij best nog steeds mogen zijn.

Dat is wel gek, dan zijn ze echt verkeerd toegepast. Het vertinde deel (=uiteinde) moet voldoende ondersteund worden door bijvoorbeeld een dikke klodder hot glue en wellicht nog wat plastic of een connector om te voorkomen dat het vertinde uiteinde gaat buigen. Een vertinde koperlitze breekt veel sneller dan een kale.

Pak maar eens een katoenen doek en drenk een stukje in secondelijm. Zodra de lijm droog is zul je de doek bij het harde stuk makkelijk kunnen breken. Waar geen lijm zit gaat dat veel lastiger.

larsje
3 juni 2020, 10:36
Jazeker, hij begint echt lekker te klinken. Kreeg eergisteren nog een goede oplawaai van de versterker. Krijg er steeds meer ontzag voor 😂

cluseau
3 juni 2020, 12:54
Kreeg eergisteren nog een goede oplawaai van de versterker. Krijg er steeds meer ontzag voor 😂

Pas je wel op, als je harder begint te jodelen dan je amp zou ik een andere hobby zoeken.

larsje
3 juni 2020, 13:23
Haha, inderdaad. Zelf van scratch bouwen die ik nooit meer. Modden wel, maar is toch pittiger dan verwacht 😉

fredjuh
3 juni 2020, 13:50
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je volwassen bent zou ik stoppen met kloten aan amps. Als kind heb ik wel eens een oplawaai gehad. Twee keer geloof ik. Als je opgroeit dan word je zorgvuldiger dus dan kun je dit soort hobby's aan.

Als je als volwassene de zorgvuldigheid niet hebt, dan gaat die er ook niet komen. Dan kun je het dus maar beter laten.

cluseau
3 juni 2020, 14:52
Nou dan kan ik er wel mee stoppen zeker, ik word wel een aantal keer per jaar opgeladen door een flitsende opneuker. Niet dat ik het niet voel hoor maar na al die jaren raak je er aan gewend

larsje
3 juni 2020, 16:50
Al 47, maar Lars was al vergeven dus werd het larsje, vond ik wel geinig....

Erik de Perik
3 juni 2020, 17:08
Dat is wel gek, dan zijn ze echt verkeerd toegepast. Het vertinde deel (=uiteinde) moet voldoende ondersteund worden door bijvoorbeeld een dikke klodder hot glue en wellicht nog wat plastic of een connector om te voorkomen dat het vertinde uiteinde gaat buigen. Een vertinde koperlitze breekt veel sneller dan een kale.

Pak maar eens een katoenen doek en drenk een stukje in secondelijm. Zodra de lijm droog is zul je de doek bij het harde stuk makkelijk kunnen breken. Waar geen lijm zit gaat dat veel lastiger.

Wellicht te vaak verplaatst of zo. Het is de flatcable tussen preamp pcb en die van de eindbuizen. Sowieso wellicht beter om die laatste te vervangen door buisvoetjes op het chassis. Aangezien ik er geen trafo's bij heb gelijk overstappen naar 2 x 6V6 hooguit.

fredjuh
3 juni 2020, 17:30
Hahahaha ach ja, ik ben ook geen expert in wanneer zo'n schok nou echt dodelijk is. (Ja ok iets van 30 mA door het hart was het toch?)

Maar ja soms lees je hier dingen waar je toch een beetje van gaat fronsen.

cluseau
3 juni 2020, 18:34
Hahahaha ach ja, ik ben ook geen expert in wanneer zo'n schok nou echt dodelijk is. (Ja ok iets van 30 mA door het hart was het toch?)

Maar ja soms lees je hier dingen waar je toch een beetje van gaat fronsen.


Wat voor de een veilig is is voor de ander een ware shock. Ik ben 63 en heb in mn leven zoveel opneukers gehad dat ik er allang niet meer zou moeten zijn. Als jochie van 12 had ik een tv chassis op tafel liggen en zat dan vonken te trekken van de 17kv. Dat gaf zo'n lekkere ozon geur. Moet er nu toch niet aan denken dat mijn kleinzoon zulke dingen uitvreet. Ik denk ook dat "de angst voor" een factor is die meespeelt. Bij mij is het gewoon nonchalance. Vind het niet fijn maar lig er ook niet van wakker. Stel je voor als ik aan het werk ben en bij elke actie de stekker er uit moet trekken en de elco' ontladen, nee ik werk lekker onder spanning hoor.

larsje
3 juni 2020, 21:23
2 doorgebrande weerstandjes vervangen, weer de PCB kaputt, draadje en hij doet het weer. Die grijze, ja wat is het eigenlijk, kabel die aan V1 zit is niet helemaal tof meer. Als ik daar een tik op geeft hij een goede kraak (was erger toen die twee kapotte weerstanden er nog in zaten). Gevoelig spul. Maar de amp begint echt lekker te klinken. Morgen nog even in die twin stack mod duiken. Bias denk ik nog even over na.

cluseau
3 juni 2020, 22:02
Kraken van die kabel is normaal

larsje
3 juni 2020, 22:06
Gelukkig 🤓

larsje
3 juni 2020, 23:48
Oh ja lampje werkt ook nog steeds niet. Nieuwe erin, maar blijft uit.

larsje
4 juni 2020, 10:34
Zou ik die bias ook zo kunnen monteren door de weerstand R87 eruit te knippen. En vervolgens de pootjes gebruiken (dier nog inzitten om de potmeter aan te monteren. Ik wil eigenlijk dat grote board er niet meer uithalen......

cluseau
4 juni 2020, 10:40
Zou ik die bias ook zo kunnen monteren door de weerstand R87 eruit te knippen. En vervolgens de pootjes gebruiken (dier nog inzitten om de potmeter aan te monteren. Ik wil eigenlijk dat grote board er niet meer uithalen......

Dat kan maar hierin schuilt een groot risico. Ten eerste is de bias bijna niet af te stellen omdat je de spanning kan regelen tussen 0 en max negatief. Dit grote gebied valt dan helemaal over de regelaar en het minst geringste dat je hem afsteld geeft een grote zwaai aan de bias. Daarnaast ben je ook in staat de bias helemaal op 0 te zetten en je buizen in no time verbranden.

Daarbij is een dergelijke montage een vies gezicht en ook nog eens mechanisch zwak = onbetrouwbaar.

Little Jay
4 juni 2020, 11:43
Frans samenvattende: niet doen :-D

😎😎😆😆

cluseau
4 juni 2020, 12:20
https://i.imgur.com/QigxqUB.gifvhttps://i.imgur.com/QigxqUB.gif

larsje
4 juni 2020, 15:45
Ik heb net een nieuwe bias berekening gemaakt met die voltage drop methode. Ik meet qua weerstand 56 ohm op buis 1 en 59 ohm op buis 2 tussen B+ en pin 3 van de eindbuizen (nadat de versterker was opgewarmd). En ik meet een voltage verschil van 1,12 VDC op buis 1 en 0,96 VDC op buis 2 t.o.v. B+. Dan kom ik uit op 20mA op buis 1 en 16mA op buis 2. De spanning op B+ is 478VDC. Dit kan toch niet kloppen? (en ik zal het vast fout berekenen....)

larsje
4 juni 2020, 16:32
d'r is ook iets mis met het vermogen van de amp nu. Als ik hem vol aan zet kom ik echt niet aan die 65 watt. Net ter check even mijn 18 watt aan de speakers gehangen en die ging veel en veel harder. Ik ben niet zo'n opgever, maar het groeit mij een beetje boven mijn hoofd geloof ik....

cluseau
4 juni 2020, 17:26
d'r is ook iets mis met het vermogen van de amp nu. Als ik hem vol aan zet kom ik echt niet aan die 65 watt. Net ter check even mijn 18 watt aan de speakers gehangen en die ging veel en veel harder. Ik ben niet zo'n opgever, maar het groeit mij een beetje boven mijn hoofd geloof ik....


Misschien ben ik een eikel maar hier kan ik niet veel mee. Voor mij gelden alleen meetgegevens (wel binnen zekere grenzen natuurlijk). Als het zo overduilijk is dat je vermogen te kort komt kan dat betekenen dat je het vermogen niet kan leveren maar ook dat je gewoon te weinig gain hebt. Het laatste lijkt me gezien jouw akties het meest aannemelijke.

Wat heb je nu weer verkloot volhouwer :hide:.

larsje
4 juni 2020, 17:35
Als ik in DH zou wonen was ik al lang langs gekomen. Maar als je nog wilt helpen op afstand graag.

larsje
4 juni 2020, 17:54
ik heb net mijn pre amp van een andere amp aan de eindtrap gehangen. Dat maakte geen verschil.

cluseau
4 juni 2020, 17:56
Als ik in DH zou wonen was ik al lang langs gekomen. Maar als je nog wilt helpen op afstand graag.


Ben niet te beroerd om te helpen maar zou ff niet weten hoe zonder jou in gevaar te brengen. Kijk ik weet waar ik mijn vingers in kan prikken onder spanning maar bij jou wil ik dat risico niet nemen.

Je kan proberen een signaal toe te voeren aan de "amp in' jack. Kijk of dat een beetje volwassen klinkt, desnoods met een pedaaltje ervoor.

edit:
te laat, je hebt het net gedaan.

cluseau
4 juni 2020, 17:58
ik heb net mijn pre amp van een andere amp aan de eindtrap gehangen. Dat maakte geen verschil.
Dus je verwacht het probleem in de eindtrap.

Punt is dat de fasedraaier er ook nog is, daar kan het ook fout gaan.


edit:
Moest ff 24 pagina's terug voor het schema :sssh:

Ik denk dat je eerst maar eens een lijstje moet maken van de instellingen.

fasedraaier pin:
1
3
6

eindbuizen pin:
3
4
5

larsje
4 juni 2020, 17:59
Ach van die spanning, ik kijk wel een soort van uit. Bij die biasmeting heb de multimeter kabels, etc. vastgezet. Ik zit niet meer met twee handen in de amp

cluseau
4 juni 2020, 18:03
Weet je wat mij nou nog het meest verbaast;

je hebt pas 1394 berichten op je naam staan. :dontgeti:

larsje
4 juni 2020, 18:06
Haha! Dit is de laatste keer Frans. Hierna is het gitaarnet een stuk rustiger

Little Jay
4 juni 2020, 18:14
Weet wel dat door de mods het vermogen veel geleidelijker vrij komt (kan eerlijk gezegd niet zo goed beredeneren waar dat door komt).

Mijn BDLX kon ik vóór de mods nauwelijks op 2 zetten en dan knalde ‘ie de kamer al uit. Na de mods kan ik ‘m veel verder opendraaien. Maar volgens mij is ‘ie nog even hard als ‘ie op 10 staat (nooit het max vermogen gemeten trouwens, is ook lastig zonder scope). Dus misschien lijkt het of je vermogen mist maar is dat niet zo. Heb je ‘m al op 10 gezet?

Dus zoals Cluseau al zegt: zonder cijfers en metingen weten we eigenlijk niks......

cluseau
4 juni 2020, 18:17
Haha! Dit is de laatste keer Frans. Hierna is het gitaarnet een stuk rustiger

Geen punt maar kom er later op terug, tis nu voedertijd.

larsje
4 juni 2020, 18:18
En de pre amp ligt er weer uit, tsjezus! Ik ga ook ff eten

larsje
4 juni 2020, 19:56
Ik ben de pre amp buisjes aan het meten. Ik meet de goede waarde op alle pinnen, behalve op pin 6 van buis 1 meet ik 60V klopt dat wel? Ik dacht dat ik daar veel meer zou moeten meten.

larsje
4 juni 2020, 20:05
En de pre amp doet het weer, buisvoetje opnieuw gesoldeerd...

larsje
4 juni 2020, 20:21
Amp kraakte als een dolle, twee nieuwe eindbuizen erin. Gekraak voorbij. Grijze printkabel op V1 was bijna door, kabel van R9 naar pin 6 van V1. Die ga ik nu met een draadje rechstreeks verbinden.

larsje
4 juni 2020, 20:27
Vermogen is er ook weer!

larsje
4 juni 2020, 21:01
https://s201.photobucket.com/user/larsratering/media/Mobile%20Uploads/15912970051417477091902033619137_zps9c4isrx6.jpg.h tml

larsje
4 juni 2020, 21:03
Voor die twin stack, verbind ik middelste aansluiting met de linker of rechterkant? Ik kan de print aan niet zo goed zien, vandaar de vraag.

Little Jay
4 juni 2020, 23:34
Gezien op de rug van de pot de twee linkse (of links en midden zo je wil)

Hier is mijn twin stack mod op de oude pot:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200604/f14b78413f20c08dd53bdfb7005e4861.jpg

Had ik ook gedaan zonder de print uit te bouwen

larsje
4 juni 2020, 23:39
Ik had ff een foto erbij gedaan. Just to be sure 😉. Vanuit die kant links dus?

larsje
4 juni 2020, 23:40
Thanks, duidelijk!

larsje
4 juni 2020, 23:53
Ik heb net nog even die voltage drop gemeten op de nieuwe buizen. Die is nu nog maar 0.87vdc. klopt dit wel? Want dat zou wel heel weinig mA betekenen toch?

cluseau
5 juni 2020, 09:21
Ik heb net nog even die voltage drop gemeten op de nieuwe buizen. Die is nu nog maar 0.87vdc. klopt dit wel? Want dat zou wel heel weinig mA betekenen toch?

Als je vermeld waar je dat meet en onder welke omstandigheden kan ik daar een oordeel over geven. Doe je dat met die shuntmethode? bias adapter? over de dc weerstand van de trafo?

Snap je, ik moet wat meer weten zonder dit godvergeten 300 post tellende draadje weer door te moeten spitten en kan ook niet zeker zijn van wat je nu precies doet.

Zo ben je al het vermogen kwijt, stopt je preamp met werken en ineens is alles als sneeuw voor de zon verdwenen zonder dat we ook maar een glimp mogen opvangen van wat je doet. Houd het wel spannend, dat dan weer wel.

larsje
5 juni 2020, 09:50
Haha, zo is het Frans. Komt ie....

''Ik heb net een nieuwe bias berekening gemaakt met die voltage drop methode. Ik meet qua weerstand 56 ohm op buis 1 en 59 ohm op buis 2 tussen B+ en pin 3 van de eindbuizen (nadat de versterker was opgewarmd). En ik meet een voltage verschil van 1,12 VDC op buis 1 en 0,96 VDC op buis 2 t.o.v. B+. Dan kom ik uit op 20mA op buis 1 en 16mA op buis 2. De spanning op B+ is 478VDC. Dit kan toch niet kloppen? (en ik zal het vast fout berekenen....)"

larsje
5 juni 2020, 09:51
Gezien op de rug van de pot de twee linkse (of links en midden zo je wil)

Hier is mijn twin stack mod op de oude pot:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200604/f14b78413f20c08dd53bdfb7005e4861.jpg

Had ik ook gedaan zonder de print uit te bouwen

Fijne mod, hij begint echt lekker te klinken.

larsje
5 juni 2020, 09:55
Ik ga voor die bias een potmeter bestellen, boren op de printplaat ga ik maar eens NIET doen (scheelt ook weer 100 berichten)...

cluseau
5 juni 2020, 10:29
Haha, zo is het Frans. Komt ie....

''Ik heb net een nieuwe bias berekening gemaakt met die voltage drop methode. Ik meet qua weerstand 56 ohm op buis 1 en 59 ohm op buis 2 tussen B+ en pin 3 van de eindbuizen (nadat de versterker was opgewarmd). En ik meet een voltage verschil van 1,12 VDC op buis 1 en 0,96 VDC op buis 2 t.o.v. B+. Dan kom ik uit op 20mA op buis 1 en 16mA op buis 2. De spanning op B+ is 478VDC. Dit kan toch niet kloppen? (en ik zal het vast fout berekenen....)"

Je berekening gaat er op lijken ;)

Als het goed is kom ik op 9.5Watt (7.7Watt). Werkt wel maar zal verrot koud klinken. Alleen goed te zien op de scoop en toonfiets.


Heb je een oude BDL? De nieuwere hebben namelijk een biaspot en meetpunt.

Overigens een flink verschil in je buizen. Mogelijk als je 20Watt in gaat stellen dat je beter uitkomt. Anders maar een ander setje er in.

Dan snap ik geen reet van je oude buizen. Zijn die in 1 dag ineens hun vermogen kwijt? Beetje onzin hoor.

Little Jay
5 juni 2020, 10:36
Hij heeft een oude Deville, zonder bias-pot idd.

Er gebeuren raadselachtige dingen.... dan ineens kapot, dan ineens werkt 't weer..... pilot lampje werkt ook nog steeds niet? Zit er niet ergens een los of intermittent contactje?

Maarre... laat die posts maar komen hoor, zit toch maar een beetje suf thuis te werken tot 1 september mag ik niet naar kantoor. Zonder Larsje zou de quantaine er heel anders uitzien :-D

cluseau
5 juni 2020, 10:40
Hij heeft een oude Deville, zonder bias-pot idd.

Duidelijk.

Voor de zekerheid, je hebt van die mensen die met alle geweld een tweede biaspot willen inbouwen. :hide:

Little Jay
5 juni 2020, 10:42
Duidelijk.

Voor de zekerheid, je hebt van die mensen die met alle geweld een tweede biaspot willen inbouwen. :hide:

Hihihi... ja....

Nou laat het dan een bias-balance pot tussen de buizen zijn, dan kun je ook ongematchte buizen gebruiken (oh nee wat zeg ik nu, straks breng ik Lars op ideeën....)

Little Jay
5 juni 2020, 10:44
Maar als je het nu wel lekker vind klinken (met twin stack mod) dan geloof ik niks van die bias-meting. Zó koud zou volgens mij nergens naar moeten klinken?!?

larsje
5 juni 2020, 10:56
De raadselachtigheid zit in het volgende. Volgens mij was die grijze connectie op V1 al een tijdje kasjewijlen. Die ging er ineens uit. Ik vermoed dat ook de originele buizen toch een optater hebben gehad, waardoor dat vermogen weg was. Ik heb gisteravond een draadje gemaakt van R9 rechtstreeks op de buis gezet. Ik heb dus ook de eindbuizen gelijk vervangen door JJ's, die lijken nog kouder te staan.

fredjuh
5 juni 2020, 10:56
Mwa, dat (koude instelling) hoor je pas als je hem wat harder zet hoor. Slaapkamerniveau is nog niet eens 1 Watt.

larsje
5 juni 2020, 11:15
Maar als je het nu wel lekker vind klinken (met twin stack mod) dan geloof ik niks van die bias-meting. Zó koud zou volgens mij nergens naar moeten klinken?!?
Ik bedoelde dat ik hem beter vind klinken met mods, en volgens mij stond hij al te koud afgesteld.

larsje
5 juni 2020, 11:20
Hij heeft een oude Deville, zonder bias-pot idd.

Er gebeuren raadselachtige dingen.... dan ineens kapot, dan ineens werkt 't weer..... pilot lampje werkt ook nog steeds niet? Zit er niet ergens een los of intermittent contactje?

Maarre... laat die posts maar komen hoor, zit toch maar een beetje suf thuis te werken tot 1 september mag ik niet naar kantoor. Zonder Larsje zou de quantaine er heel anders uitzien :-D
Hier hetzelfde geen werk, pas vanaf september. Vandaar ook wel dit project, ik vind het ergens leuk om te klussen. Zelfs al heb ik niet zoveel kennis. Mijn ego kan wel wat hebben 😁. Kon hem vrij goedkoop kopen (400 euri) en was wel benieuwd. Ooit zo'n HR deville gehad, maar daar was ik niet zo kapot van. Maar wilde toch graag een Fender amp hebben. Qua speakers zit er nog 1 originele Fender Eminence in, een Jensen en 2 nieuwe eminence speakers in.

larsje
5 juni 2020, 11:27
En inderdaad pilot lampje werkt nog steeds niet 🙄

cluseau
5 juni 2020, 11:53
En inderdaad pilot lampje werkt nog steeds niet 🙄
Daar is een oplossing voor

larsje
5 juni 2020, 11:56
Gelukkig maar, alles kost vanzelf op, met een beetje boel hulp natuurlijk. Net ook de aankoop van de eeuw gedaan en zo'n bias adapter gekocht.

Little Jay
5 juni 2020, 12:24
En inderdaad pilot lampje werkt nog steeds niet 🙄

Lampje kan gewoon de geest gegeven hebben natuurlijk.....

fredjuh
5 juni 2020, 12:25
Jemig, tot september! Nou, lekker hobbyen dan!

(Ik ben gek genoeg juist net begonnen met werken. Blijkbaar hebben ze gasten die wat van boutjes en vonken weten hard nodig. :soinnocent:)

larsje
5 juni 2020, 12:28
het is een nieuwe....

Little Jay
5 juni 2020, 12:33
Hier hetzelfde geen werk, pas vanaf september. Vandaar ook wel dit project, ik vind het ergens leuk om te klussen. Zelfs al heb ik niet zoveel kennis. Mijn ego kan wel wat hebben 😁. Kon hem vrij goedkoop kopen (400 euri) en was wel benieuwd. Ooit zo'n HR deville gehad, maar daar was ik niet zo kapot van. Maar wilde toch graag een Fender amp hebben. Qua speakers zit er nog 1 originele Fender Eminence in, een Jensen en 2 nieuwe eminence speakers in.

Oh werk genoeg.... ik kan mijn werk voor 90% vanuit huis doen (ambtenaar bij een ministerie, Business Analist ben ik tegenwoordig) wordt wel helemaal suf van het video-vergaderen.... maar ja, het loon loopt wel lekker gewoon door én meer tijd om lekker tussendoor gitaar te spelen. Ik mag eigenlijk niet klagen!

Klussen aan versterkers is leuk om te doen, geeft een kick om zo’n amp te fixen en te laten klinken zoals jij wil met een paar andere weerstandjes en caps!

Maar eigenlijk zou ik véél meer de theorie in moeten duiken, wat ik nu doe is toch een soort paint-by-numbers (of hooguit een Bob Ross 😆).

Mijn volgende projectje wordt misschien wel het bouwen van een Tweed Champje vanaf scratch. Heb nog een leuke 4 ohm Jensen P10R liggen waar ik een mooi cabje voor zou kunnen bouwen.

larsje
5 juni 2020, 12:35
Oh werk genoeg.... ik kan mijn werk voor 90% vanuit huis doen (ambtenaar bij een ministerie, Business Analist ben ik tegenwoordig) wordt wel helemaal suf van het video-vergaderen.... maar ja, het loon loopt wel lekker gewoon door én meer tijd om lekker tussendoor gitaar te spelen. Ik mag eigenlijk niet klagen!

Klussen aan versterkers is leuk om te doen, geeft een kick om zo’n amp te fixen en te laten klinken zoals jij wil met een paar andere weerstandjes en caps!

Maar eigenlijk zou ik véél meer de theorie in moeten duiken, wat ik nu doe is toch een soort paint-by-numbers (of hooguit een Bob Ross 😆).

Mijn volgende projectje wordt misschien wel het bouwen van een Tweed Champje vanaf scratch. Heb nog een leuke 4 ohm Jensen P10R liggen waar ik een mooi cabje voor zou kunnen bouwen.

Klinkt goed! En jij weet veel, veel meer dan ik 😁

Little Jay
5 juni 2020, 12:36
het is een nieuwe....

Lampje? Dan zou ik het heater-circuit nog maar eens goed nalopen. Maar misschien maakt ‘ie gewoon slecht contact. Ze moeten er op een rare manier ingedraaid worden, misschien zit ‘ie gewoon verkeerd.

larsje
5 juni 2020, 12:36
Jemig, tot september! Nou, lekker hobbyen dan!

(Ik ben gek genoeg juist net begonnen met werken. Blijkbaar hebben ze gasten die wat van boutjes en vonken weten hard nodig. :soinnocent:)

Lekker! Ik merk nu hoe belangrijk werk is, een soort van doel hebben zeg maar.

fredjuh
5 juni 2020, 13:12
Zeker man, dat scheelt zo ontzettend veel. Ik ben 9e jaars student omdat ik nooit echt goed heb geklikt op de universiteit. Ik verveel me snel en ik wil lekker mijn eigen doen doen. Onder de juiste omstandigheden ben ik een bom van energie en capabel-heid maar in de collegebanken komt dat dus echt niet uit de verf! Ik ben nu net een weekje aan het werk en wat een enorme mood-lift is dat zeg. Ben weliswaar moe, het is wennen, maar ik zit geweldig in mijn vel.

Ik hoop dat je het tot september weet uit te houden. :) Vooral lekker veel naar buiten! Ik kreeg laatst een filmpje met geweldige tips voor corona-tijden. klik joetjoep (https://youtu.be/snAhsXyO3Ck)

cluseau
5 juni 2020, 13:51
Plenty werk hier, zelden zo druk gehad als de laatste week

cluseau
5 juni 2020, 13:56
Lampje kan gewoon de geest gegeven hebben natuurlijk.....

Heeft hij al vervangen.

Niemand benieuwd naar de oplossing? Lekker belangrijk zeker.

larsje
5 juni 2020, 13:58
Heel erg graag!

cluseau
5 juni 2020, 14:10
Heel erg graag!


Hoe graag :crazyhappy:


Zal niet flauwer worden dan ik al ben.
https://www.tube-town.net/ttstore/images/product_images/original_images/465_0.jpg

(afbeelding ff geleend van tubetown)

Je ziet hierboven de bus met bajonet waar de lamp in zit. Daaronder de aansluitlippen. Soldeer een verbinding tussen de bus en de eerste lip en je probleem is over.

larsje
5 juni 2020, 15:03
Ga ik dat zo 'proberen' -;) - thanks!

larsje
5 juni 2020, 15:20
De bus is waar de lamp in zit vermoed ik en met de eerste lip, bedoel je het lipje waar ik nu naar kijk op de foto?

larsje
5 juni 2020, 15:21
Sorry probleem gevonden. Kabel was door!

larsje
5 juni 2020, 16:43
Little Jay, ik zag op jouw foto bij die bias mod dat je niet de de middelste lug had verbonden met de buitenste (zoals op het schema), maar dat zwart en wit respectievelijk aan de middelste en buitenste zaten. En maakte het nog uit aan welke kant ik het aansluit op het PCB (vrijgevallen verbinding op R87)?

cluseau
5 juni 2020, 17:05
.....bedoel je het lipje waar ik nu naar kijk op de foto?

Moet ik nu kunnen weten waar jij nu naar kijkt ???



https://i.imgur.com/lL6KG8j.gif

larsje
5 juni 2020, 17:10
Moet ik nu kunnen weten waar jij nu naar kijkt ???



https://i.imgur.com/lL6KG8j.gif

haha, inderdaad. Maar het is al gefixt - draadje was afgebroken...

fredjuh
5 juni 2020, 17:37
Het is wel te merken dat we thuis zitten met zijn allen hè? :seriousf:

Little Jay
5 juni 2020, 17:37
Little Jay, ik zag op jouw foto bij die bias mod dat je niet de de middelste lug had verbonden met de buitenste (zoals op het schema), maar dat zwart en wit respectievelijk aan de middelste en buitenste zaten. En maakte het nog uit aan welke kant ik het aansluit op het PCB (vrijgevallen verbinding op R87)?

Eh... ja inderdaad. Ik heb ‘m echt als variabele weerstand aangesloten. Als je het zo doet als op mijn foto gaat ‘t goed, want bij mij werkt ‘t!

Wel een weerstand in serie met de pot solderen hoor, zodat je ‘m nooit op 0k kan zetten! Ik weet zo even niet meer of ik 10k of 25k genomen had.

larsje
5 juni 2020, 17:39
oke dank je ja ik heb een 15K dacht ik met een 25K potmeter besteld. Dat is toch om de buizen niet door te branden als je hem helemaal open zet toch.

Little Jay
5 juni 2020, 17:43
Ja precies, 15k weerstand met 25k pot heb ik, werkt prima.

En het maakt niet uit hoe je ‘m in R87 soldeert - ik neem aan dat je bedoelt of je de blauwe en de witte draad op mijn foto mag omwisselen... maakt niet uit, alles staat in serie tussen de twee contactpunten.

larsje
5 juni 2020, 17:45
ik dacht al zoiets, maar ik denk check het even -;)

larsje
6 juni 2020, 08:48
Ik wil die grote caps die ik vervangen heb graag weer vastzetten met wat siliconenkit. Is er type kit dat hier specifiek voor geschikt is?

cluseau
6 juni 2020, 09:15
Ik doe dat meestal met acrylaatkit. Is het ook nog een keer schoon te maken als dat nodig is. Ik heb een tyfushekel aan die printen die vol met snot zitten. Soms krijg je het er echt niet meer af en moet je daar daar meten of een component vervangen.

Met name de huidige classe d amps zoals markbass, ampeg etc hebben daar een handje van.

larsje
6 juni 2020, 09:52
Ja alles met mate, zou jij die grijze prints ook doen die aan de pre amp buizen zitten? Die zien er nogal, tsja 'gevoelig' uit.

En is dit wat je bedoelt?
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/tape-lijm/voegkitten/bison-acrylaatkit-universeel-wit-koker-310ml/6088836

cluseau
6 juni 2020, 10:16
Yep, maar ga gewoon voor de naamloze versie of een spuit van A.C.tion

cluseau
6 juni 2020, 10:22
zou jij die grijze prints ook doen die aan de pre amp buizen zitten?

Nee, heb daar nooit storing in gezien. Ik denk dat je eerder storing krijgt in de aangebrachte mods :(


Die caps zijn vrij zware componenten die het laswerk belasten. Door de elco's met elkaar te verbinden maak je er een stijver geheel van maar doe het aub met een streepje kit en geen grote klodders. Misschien komt dat ding nog eens op mijn werkbank terecht ;)

Little Jay
6 juni 2020, 11:13
Ik heb geen kit in mijn BDLX en gaat al 27 jaar goed.....

(Ok, na een tournee door Zuid Frankrijk was destijds wel zo’n beetje elke soldeerverbinding gebroken 😏...... behalve bij de grote elco’s!)

larsje
6 juni 2020, 11:20
Dat komt omdat die grote grijze vastzitten. Daar kwam ik achter toen ik ze probeerde te verwijderen. Echt rotspul!

larsje
6 juni 2020, 12:11
Nee, heb daar nooit storing in gezien. Ik denk dat je eerder storing krijgt in de aangebrachte mods :(


Die caps zijn vrij zware componenten die het laswerk belasten. Door de elco's met elkaar te verbinden maak je er een stijver geheel van maar doe het aub met een streepje kit en geen grote klodders. Misschien komt dat ding nog eens op mijn werkbank terecht ;)

Als ik ooit in DH ben kom ik iig een treetje speciaalbier langsbrengen 😁

cluseau
6 juni 2020, 13:18
Als ik ooit in DH ben kom ik iig een treetje speciaalbier langsbrengen 😁

Tnx maar je doet mij meer plezier met een zak engelse drop haha. Een biertje en ik sta al op mn kop wwwwhahaha

larsje
6 juni 2020, 13:19
Dat wordt een hele grote zak 😉

larsje
6 juni 2020, 16:27
Is er trouwens nog iets te doen aan dat drive kanaal? Of is die het niet waard. Vind hem nogal schel klinken. Misschien als die bias beter staat dat hij wat beter gaat klinken?

tmms
6 juni 2020, 16:47
Ombouwen naar Marshall specs, heb je een Rivera.:)

Little Jay
6 juni 2020, 18:11
Ik vind bet drive kanaal prima klinken na de mods!

Hier een filmpje dat ik ooit had gemaakt om de mods te demonstreren op de BDLX facebook group:


https://youtu.be/WyoT405JZPY

larsje
6 juni 2020, 18:19
Lekker! The jazzmeister! Ja hij klinkt wel lekker fel. Ik wacht even hoe hij klinkt na die bias mod. Ik zit zelf wat meer in de bluesrock/rock/pop hoek. Maar ik snap ook dat ik er geen Marshall van kan maken.

larsje
8 juni 2020, 23:14
Morgen komt de bias adapter binnen. Ook een zelfbouw pakket en hij is 'full idiot proof' staat in de beschrijving. Dat geeft de burger moed (of niet Frans?)

fredjuh
9 juni 2020, 01:06
Het is altijd mooi als je onderdelen besteld hebt, maar het is nog mooier als anderen leuke spulletjes hebben besteld!
Ik ben tegenwoordig ook soort van burger, en het geeft mij moed. :chicken:

cluseau
9 juni 2020, 08:42
Morgen komt de bias adapter binnen. Ook een zelfbouw pakket en hij is 'full idiot proof' staat in de beschrijving. Dat geeft de burger moed (of niet Frans?)

Het heeft twee kanten als jij wat besteld:

Aan de ene kant denk ik "omg wat staat ons nu weer te wachten", aan de andere kant merk ik dat het gitaarnet in beweging houd en haal ik hier mijn broodnodige galgehumor uit. ;)

Dat laatste is nodig omdat ik als eenmanszaak niet veel reply krijg van de muren. Ik mis wel het klieren toen ik nog met collega's werkte, mag graag de boel op stang jagen.

larsje
9 juni 2020, 09:36
Het heeft twee kanten als jij wat besteld:

Aan de ene kant denk ik "omg wat staat ons nu weer te wachten", aan de andere kant merk ik dat het gitaarnet in beweging houd en haal ik hier mijn broodnodige galgehumor uit. ;)

Dat laatste is nodig omdat ik als eenmanszaak niet veel reply krijg van de muren. Ik mis wel het klieren toen ik nog met collega's werkte, mag graag de boel op stang jagen.

Dat had ik al door 😂, kan er om lachen hoor. Wieltjes zitten er inmiddels onder. Want tering wat is dat ding zwaar.

cluseau
9 juni 2020, 10:25
Zo heb ik in mijn loopbaan in een aantal werkplaatsen gewerkt en was ook verantwoordelijk voor de training.
..... SHOCK TRAINING .... om precies te zijn. Het is namelijk ontoelaatbaar dat je tijdens het meten angstig ben als je aan hoogspanning (o.a. 400V - 25kV) werkt. Hiervoor zijn degelijke trainingen ontworpen. Dit hield onder andere in dat je tijdens het meten in een apparaat van achter werd beslopen. De trainer (ik zei de gek) sloeg uit alle macht met stuk hout van een pallet op betreffende apparaat waar de pupil met zn hoofd in gedoken zat. Vervolgens werden de resultaten afgemeten aan het aantal cm die de pupil van zijn stoel kwam. Pas als hij gewoon bleef zitten werd hij als volwaardig techneut aan het team toegevoegd. Naarmate de jaren verstreken zag je de heren "groeien".

Het zijn die dingen die ik een beetje mis. Ben nu maar gewoon techneut en van alle bijkomende functies ontheven. :dontgeti:

Kim Wilson
9 juni 2020, 10:47
Zo heb ik in mijn loopbaan in een aantal werkplaatsen gewerkt en was ook verantwoordelijk voor de training.
..... SHOCK TRAINING .... om precies te zijn. Het is namelijk ontoelaatbaar dat je tijdens het meten angstig ben als je aan hoogspanning (o.a. 400V - 25kV) werkt. Hiervoor zijn degelijke trainingen ontworpen. Dit hield onder andere in dat je tijdens het meten in een apparaat van achter werd beslopen. De trainer (ik zei de gek) sloeg uit alle macht met stuk hout van een pallet op betreffende apparaat waar de pupil met zn hoofd in gedoken zat. Vervolgens werden de resultaten afgemeten aan het aantal cm die de pupil van zijn stoel kwam. Pas als hij gewoon bleef zitten werd hij als volwaardig techneut aan het team toegevoegd. Naarmate de jaren verstreken zag je de heren "groeien".

Het zijn die dingen die ik een beetje mis. Ben nu maar gewoon techneut en van alle bijkomende functies ontheven. :dontgeti:
:seriousf:

larsje
9 juni 2020, 11:36
Haha, ben ik blij dat jij niet in Nijmegen woont 😂

cluseau
9 juni 2020, 12:12
Haha, ben ik blij dat jij niet in Nijmegen woont 

Youre welcome.

Overigens is het verhaal niet verzonnen hoor. Menig HTSer is nog steeds aan het revalideren.

larsje
9 juni 2020, 13:06
De zogenaamde harde leerschool. Ik geloof dat van Hanegem bij Feijenoord nieuwe spelers in de jaren 70 verrot schopte en constant liep af te zeiken. Als hij dat niet meer deed, had je eigenlijk een probleem (zag hij het niet in je zitten). Soort van onderdompelen en degene die bovendreef had talent.

Buxtra
9 juni 2020, 14:03
De zogenaamde harde leerschool. Ik geloof dat van Hanegem bij Feijenoord nieuwe spelers in de jaren 70 verrot schopte en constant liep af te zeiken. Als hij dat niet meer deed, had je eigenlijk een probleem (zag hij het niet in je zitten). Soort van onderdompelen en degene die bovendreef had talent.

En vergeet niet dat hij zijn eigen zoon Gert toen die nog een jongetje was in de tuin ook aanpakte in menig duel om de bal. Gert heeft o.a. diverse ellebogen ontvangen maar heeft het uiteindelijk even tot prof geschopt.

Het was dus zeker ergens goed voor.

Bux

larsje
9 juni 2020, 16:28
ik heb net de bias potmeter geïnstalleerd. En die bias-adapter gemaakt. Ik meet helaas geen Ma, dus er zit iets niet goed in die adapter vermoed ik.Ik heb wel gewoon geluid, ook met die adapter erin.

Ik ga maar weer die voltage drop methode doen. Ik meet nu zonder buizen op pin 3 een spanning van 477Vdc en qua Ohm meet ik op buis 1: 54,7 Ohm en op buis 2 meet ik: 58,2 Ohm. Ik heb nog niet echt aan die biaspotmeter gezeten. Ik mee nu een voltagedrop op buis 1 van 0,56Vdc en op buis 2 0,55Vdc. Waar moet ik qua voltagedrop nu ongeveer op uitkomen?

cluseau
9 juni 2020, 17:14
Dat moet je dus ff uitrekenen. In de versterker faq staat een beschrijving met een omgezette formule. Als je die toepast komt daar zo de spanning uit die je moet weten. Dus als je el34 gebruikt ga je uit van 25watt. Wil je 80% in stellen is dat 0.8x25. Je vermogen is dan bekend. De rest staat in dat verhaal, ga het niet nog een keer typen. Daar is die faq immers voor.

larsje
9 juni 2020, 17:15
Oke doe ik!

larsje
9 juni 2020, 18:14
Als ik buis 1 op 36 mA wil krijgen betekent dit dat ik een voltage drop van 1,96Vdc moet hebben ongeveer van B+ naar pin 3. Want 1,96Vdc/54,6 ohm = 36 mA?

Klopt mijn berekening zo?

cluseau
9 juni 2020, 18:47
Als ik buis 1 op 36 mA wil krijgen betekent dit dat ik een voltage drop van 1,96Vdc moet hebben ongeveer van B+ naar pin 3. Want 1,96Vdc/54,6 ohm = 36 mA?

Klopt mijn berekening zo?


Dat zou best eens kunnen, heel normale waarden voor een 50watter.

cluseau
9 juni 2020, 19:06
Dat zou best eens kunnen, heel normale waarden voor een 50watter.


Want .......

477x0.036 is ...... 17watt.

Wel moet je de anodespanning meten met de buizen er in. Zonder buizen is die spanning veeeeeel hoger.

Plant
9 juni 2020, 20:12
Zo heb ik in mijn loopbaan in een aantal werkplaatsen gewerkt en was ook verantwoordelijk voor de training.
..... SHOCK TRAINING .... om precies te zijn. Het is namelijk ontoelaatbaar dat je tijdens het meten angstig ben als je aan hoogspanning (o.a. 400V - 25kV) werkt. Hiervoor zijn degelijke trainingen ontworpen. Dit hield onder andere in dat je tijdens het meten in een apparaat van achter werd beslopen. De trainer (ik zei de gek) sloeg uit alle macht met stuk hout van een pallet op betreffende apparaat waar de pupil met zn hoofd in gedoken zat. Vervolgens werden de resultaten afgemeten aan het aantal cm die de pupil van zijn stoel kwam. Pas als hij gewoon bleef zitten werd hij als volwaardig techneut aan het team toegevoegd. Naarmate de jaren verstreken zag je de heren "groeien".

Het zijn die dingen die ik een beetje mis. Ben nu maar gewoon techneut en van alle bijkomende functies ontheven. :dontgeti:

Achter iemand hard in de handen klappen op het moment dat de stekker in de contactdoos gaat of de netschakelaar wordt ingeschakeld.
Ik zal het zelf niet zo gauw bij iemand doen, want ik kan er zelf slecht tegen.

Maar ik heb in de nodige td's gewerkt en ken alle grappen wel.

Een collega had een geheel metalen bureauladenkast met een aantal ondiepe laden. Een andere collega had een flinke bekerelco opgeladen en die kwam rechtop net met de aansluitingen boven het front van een lade uit. Eenmaal in de lade was er nog wel wat vrije ruimte boven de elco, maar trok je de lade met de elco erin naar je toe dan kwamen de aansluitingen van de elco tegen de metalen rand :D

O wat een pret hadden we als die lade dan werd opengetrokken en de knallende vonk uit die lade kwam :blast:

larsje
9 juni 2020, 21:09
Want .......

477x0.036 is ...... 17watt.

Wel moet je de anodespanning meten met de buizen er in. Zonder buizen is die spanning veeeeeel hoger.

Ga ik dat nog even doen, want ik heb nu die potmeter helemaal open staan en hij komt daarmee niet boven de 1,64Vdc voltage drop. Apart toch?

Little Jay
9 juni 2020, 23:25
Maak je niet een denkfout met de bias-adapter? Je moet volts meten hè, geen mA. Doordat er een 1 ohm weerstand in zit zijn de (milli-)volts gelijk aan de (milli-)ampères......multimeter dus op volt stand

larsje
9 juni 2020, 23:29
Ha, dat doe ik niet goed!!! Maar als ik dat gemeten heb, dan wat?

Little Jay
9 juni 2020, 23:39
Ha, dat doe ik niet goed!!! Maar als ik dat gemeten heb, dan wat?

Multimeter aangesloten laten zitten en aan de potmeter draaien tot je de gewenste waarde van -0,036V ziet......

larsje
10 juni 2020, 12:40
Het is apart, ik meet helemaal niets op die multimeter. Ik hoor wel dat als ik aan die bias potmeter draai er iets veranderd aan de klankkleur. Helemaal links wat meer treble en rechts wat warmer. Even checken of ik die 'full idiot proof' bias adapter goed gemaakt heb 😉 Op pin acht heb ik die 1 ohm weerstand gezet. Daar heb ik onderaan aan de socket het rode draadje gemonteerd. En aan de bovenkant van de weerstand het zwarte draadje. Die gaan naar de multimeter. Ik heb die weerstand dus niet aan de pin vast gemaakt waar de buis ingaat. De rest vd pinnen van de socket aan de bijbehorende pinnen van de houder gemonteerd (waar de buis ingaat).

Little Jay
10 juni 2020, 13:33
Meet je wel gelijkstroom? Meter op DC zetten, niet op AC.

larsje
10 juni 2020, 13:36
Ja VDC meet ik mee en dan op 200m. Ik heb nog even de weerstand van de biaspotmeter aan de andere kant gemonteerd (net als bij jou). Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt...

Little Jay
10 juni 2020, 13:40
En om even alles uit te sluiten: je stopt de bias adapter toch wel tussen buisvoet en buis hè? Zonder buis erin meet je niks.....

En als dat het niet is dan heb je toch iets verkeerd gesoldeerd..... alles nog maar eens nalopen.

larsje
10 juni 2020, 13:41
zeker doe ik dat -;) maar het klopt dat ik pin 8 gebruikt heb voor de weerstand. Ik zit net een filmpje te kijken waar ze zo'n ding maken maar dan op pin 3 (de plate) op een 6L6 buis. ?!?

Little Jay
10 juni 2020, 13:45
Ik zal eens in de bouwtekening van die van mij kijken....

larsje
10 juni 2020, 13:46
op die bouwtekening gebruiken ze pin 8, maar ik zal eens kijken welke 'buis' ze als standaard genomen.

Little Jay
10 juni 2020, 13:48
Pin 8 is correct

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200610/dffc45fac5b46abada3435d1b64e033c.jpg

larsje
10 juni 2020, 14:05
ik zal nog eens in de adapter duiken -;) ik zal dit GOED KRIJGEN hahaha!

cluseau
10 juni 2020, 14:10
ik zal nog eens in de adapter duiken -;) ik zal dit GOED KRIJGEN hahaha!
Als je pin 3 maar met rust laat.......

larsje
10 juni 2020, 14:15
Aan de bovenkant van de weerstand zit nu het zwarte draadje gemonteerd. En aan de onderkant het rode draadje. Maar die weerstand maakt dus geen contact met het het deel dat de versterker ingaat. Klopt dat?

larsje
10 juni 2020, 14:57
ik heb hem even opengemaakt, het lijkt alsof ze een 1.5 ohm weerstand hebben meegestuurd.

cluseau
10 juni 2020, 15:24
ik heb hem even opengemaakt, het lijkt alsof ze een 1.5 ohm weerstand hebben meegestuurd.


Dat maakt geen reet uit. Je meting klopt alleen niet maar je moet daar nog steeds een spanning meten. Bij 1,5 ohm is het alleen wat meer.

Het is toch echt heel simpel hoor. Alle pootjes 1 op 1 verbinden met een stukje draad BEHALVE pin 8. Daar neem je een 1 ohm 1% weerstand ipv een stuk draad.

larsje
10 juni 2020, 16:11
Ik weet het (dat het makkelijk is).

larsje
10 juni 2020, 20:01
Ik heb deze gemaakt (zie clipje). Deze werkt met een onderbreking op pin 3, waardoor ik rechtstreeks de mA kan meten. Werkte ook niet. Toen maar eens de multimeter gecheckt en een nieuwe zekering erin gedaan en ja hoor toen deed hij het. Ik krijg hem echter niet boven de 27mA als ik de potmeter helemaal opendraai. Als ik hem helemaal dichtdraai kom ik op 7mA uit.

https://www.youtube.com/watch?v=WjhNSbQI_9M

cluseau
10 juni 2020, 22:35
Ik heb deze gemaakt (zie clipje). Deze werkt met een onderbreking op pin 3, waardoor ik rechtstreeks de mA kan meten. Werkte ook niet. Toen maar eens de multimeter gecheckt en een nieuwe zekering erin gedaan en ja hoor toen deed hij het. Ik krijg hem echter niet boven de 27mA als ik de potmeter helemaal opendraai. Als ik hem helemaal dichtdraai kom ik op 7mA uit.

https://www.youtube.com/watch?v=WjhNSbQI_9M

Nou snap ik er helemaal niks meer van. De biasprobe is om te voorkomen dat je met je tengels aan de hoogspanning kan komen. Door de 1 ohm weerstand is de afgelezen meetspanning gelijk aan de stroom, makkelijk en VEILIG !!!


Wat deze kneus met zn plakband niet inziet is dat
Je op deze manier alsnog aan de hoogspanning kan komen te hangen. Als je de kathode namelijk onderbreekt kan de buis naar buiten lekken. Theoretisch kan de kathode niet hoger worden dan het rooster maar daar zou ik toch niet zomaar van uit gaan. En dan dat stukje tape, belachelijk. Neem dan een stukje 32mm afvoerpijp en giet dat vol met epoxy of siliconensnot.


Je ziet Lars dat ik het er steeds moeilijker mee krijg he! :(

cluseau
10 juni 2020, 22:39
En nog wat, als je meter stroom meet doet hij dat door de spanning te registreren over een meetweerstand. Hoe komen ze er op he, geniaal, werkelijk geniaal.

larsje
10 juni 2020, 23:04
Oke, oke ik ga die 1 ohm weerstand bestellen

cluseau
11 juni 2020, 07:29
Oke, oke ik ga die 1 ohm weerstand bestellen

Bestel er dan gelijk 100, ze gaan wel eens stuk ;)

larsje
11 juni 2020, 08:09
Zal ik doen, want die 1,5 ohm was inderdaad afgebroken. Nog even over die meting van 27mA. Is die überhaupt niet accuraat? maw heb ik wat aan die meting? Ik krijg zo'n voorgevoel dat ik straks met die 1 ohm weerstand weer 27mA meet.

cluseau
11 juni 2020, 08:47
Zal ik doen, want die 1,5 ohm was inderdaad afgebroken. Nog even over die meting van 27mA. Is die überhaupt niet accuraat? maw heb ik wat aan die meting? Ik krijg zo'n voorgevoel dat ik straks met die 1 ohm weerstand weer 27mA meet.

Dat klopt maar je moet toch ergens beginnen. Eerst moet je kunnen vaststellen hoe hoog de stroom is en dan kun je aktie ondernemen om dat aan te passen want hij is idd retekoud.

Wat je nu gaat meten is iig nog lager want een 1,5 keer grotere weerstand geeft ook een 1,5 keer grotere stroomaanwijzing dan er in werkelijkheid loopt. We komen daar later op terug, eerst goed kunnen meten.

Nu ik er aan denk, je hebt straks nog meer weerstanden nodig. Als je dat niet hebt bestel dan extra zo'n heel pakket van alle voorkomende waarden uit de E24 reeks.


Zoiets (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=47_81&products_id=1330)

larsje
11 juni 2020, 08:57
Oke, kan ik eventueel werken met een andere potmeter? Ik heb dacht ik nog wel potmeters met andere waarden liggen. Ik dacht 50k of zoiets

cluseau
11 juni 2020, 10:20
Oke, kan ik eventueel werken met een andere potmeter? Ik heb dacht ik nog wel potmeters met andere waarden liggen. Ik dacht 50k of zoiets

daar maak je het probleem alleen maar erger mee. Je negatief is te hoog dus daar moeten we iets aan doen. Maar eerst moet je een juiste waarde kunnen vaststellen.

Toch is dit wel leerzaam want als het goed is ga je toch inzien dat de meest eenvoudige, snelste en zuivere manier is door de spanning over de DC weerstand van de OT te meten. Het is iig niet minder gevaarlijk dan dat ding van die youtube pik. Je zou dat nu ook al kunnen toepassen en je direct focussen op de afwijking in de bias.

edit:
Lars, heb je behalve de potmeter ook R87 aangepast ?????
Soldeer anders een 15k over R87 dan hoef je niks te slopen en blijft de mod snel ongedaan te maken.

larsje
11 juni 2020, 11:29
Oke, dan laat ik dat even. Die 1 ohm is hopelijk snel onderweg . Ik heb R87 eruit gehaald en op die twee punten draadjes gemonteerd en die verbonden aan die 25k potmeter. Op een van die lugs van de potmeter heb ik die 15k weerstand gezet. De mod van little Jay. Ik kan wel zien dat een vd vorige eigenaren wat nieuwe weerstanden heeft gemonteerd aan de buisvoeten vd eindbuizen. Maar welke waardes is me niet helemaal duidelijk. Wellicht dat dat die koude bias heeft veroorzaakt.

larsje
11 juni 2020, 11:42
wat ik zo zie zijn zowel r57 en r58 vervangen. Die zouden beiden 470ohm moeten zijn. Die R58 is in ieder geval 100K en die R57 meet ik rond de 80K (kan de kleurcodering niet goed zien). Zou ik die terug moeten zetten op 470 Ohm?

cluseau
11 juni 2020, 11:55
wat ik zo zie zijn zowel r57 en r58 vervangen. Die zouden beiden 470ohm moeten zijn. Die R58 is in ieder geval 100K en die R57 meet ik rond de 80K (kan de kleurcodering niet goed zien). Zou ik die terug moeten zetten op 470 Ohm?

Die zijn waarschijnlijk ooit 470 ohm geweest voor dat jij er aan begon te sleutelen :hide:

Die moet je dus ook ff vervangen door 470 ohm 2w type.

En dat je de kleurcodering niet meer kan zien ..... tja :soinnocent:

larsje
11 juni 2020, 12:08
Nee die zaten er al in grapjanus 😁

Little Jay
11 juni 2020, 14:52
Zou alle veranderingen door vorige eigenaren (voor zover je die kunt traceren) maar terugbrengen naar de oorspronkelijke waarden (behalve je eigen mods natuurlijk) anders wordt het allemaal wel erg onvoorspelbaar.

Regelbereik van de bias-pot is aan de krappe kant heb ik gemerkt, moet die van mij ook bijna helemaal opendraaien (of dicht hoe he het bekijkt) om op 36mA uit te komen. Door te waarde van de weerstand in serie te verkleinen kun je de bias ‘warmer’ krijgen.

larsje
11 juni 2020, 14:57
Ga ik doen, die waarden herstellen! Er is ook nog steeds iets niet goed met het eindvermogen. Hij klinkt echt harder met die twee nieuwe buizen, maar net of hij niet voluit kan. Ik heb net nog eens mijn Marshall 18 watter er aan gehangen en die gaat echt veel harder. Maar first things first eerst die 470 ohm weerstanden er weer inzetten. En dan weer verder.

cluseau
11 juni 2020, 16:29
Nee die zaten er al in grapjanus 😁


Lars, ik ben serieus nu. Met een g2 weerstand van 100k doet die buis nagenoeg niet mee. Vandaar je geringe vermogen. Aangezien aan het begin van je draad het vermogen wel goed was (toch?) kan ik niet anders concluderen dat de topic starter daar verantwoordelijk voor is.

larsje
11 juni 2020, 16:56
Lieve, lieve Frans 😉 er is echt een weerstand waar ik niet aan heb gezeten en dat is die G2 waar jij het over hebt. Ik weet niet waarom de vorige eigenaar hem erop heeft gezet. Die tweede buis voelt ook veel minder warm aan als erop gespeeld heb. Ik zal de weerstand nog eens meten als ik hem eraf heb gehaald, maar hij meet nu 100K.

Little Jay
11 juni 2020, 17:01
Snel de goede 470R weerstanden plaatsen en dan ons laten weten of het beter is geworden!
Zitten natuurlijk weer op een onmogelijke plek op de buizenprint....

;-)

larsje
11 juni 2020, 17:13
Ik heb nog twee 470 ohm weerstanden liggen hier zie ik nu. Zijn wel carbon en geen 2 watt, slag kleiner. Kunnen die ook?

Little Jay
11 juni 2020, 18:41
Ik heb nog twee 470 ohm weerstanden liggen hier zie ik nu. Zijn wel carbon en geen 2 watt, slag kleiner. Kunnen die ook?

Schematic van de DeVille zegt 1W, in mijn Blues Deluxe zit ook 1W op die plek. 2W is goed voor de gemoedsrust, geeft meer marge. Het valt uit te rekenen natuurlijk.

Heb je Carbon film of composite?

larsje
11 juni 2020, 18:49
Ik denk carbon film, maar ik weet niet zeker of ze 1 watt zijn. Zou ook weleens een half watt kunnen zijn. Laat ik het maar niet doen 😉. Ik heb wel die 330 ohm vierkante witte, maar net te laag in de ohms.

Little Jay
11 juni 2020, 20:08
Bestel maar een paartje 470/2W, weet je zeker dat je goed zit.

cluseau
11 juni 2020, 22:50
Lars, natuurlijk geloof ik je op je woord dat de vorige eigenaar aan de g2 weerstanden heeft gesleuteld maar.
In post 23 heb je het voor het eerst over deze weerstanden, je ben daar heel stellig over 100k, kon je ze toen nog wel identificeren?

Het ding kan onmogelijk gewerkt hebben met 100k vandaar mijn vermoeden dat ze gewoon 470 zijn geweest en nu hopeloos verlopen naar ongeveer 100k. Welke partyprutser zet daar nou bewust 100k in?

Paar post terug zei je dat je wel 330 hebt. Dat kan ook hoor, hoef je niet te wachten tot je die 470 ontvangt. Je kan ze zelfs helemaal doorverbinden maar dan mag je de buis niet te ver uitsturen.

larsje
11 juni 2020, 23:25
Lars, natuurlijk geloof ik je op je woord dat de vorige eigenaar aan de g2 weerstanden heeft gesleuteld maar.
In post 23 heb je het voor het eerst over deze weerstanden, je ben daar heel stellig over 100k, kon je ze toen nog wel identificeren?

Het ding kan onmogelijk gewerkt hebben met 100k vandaar mijn vermoeden dat ze gewoon 470 zijn geweest en nu hopeloos verlopen naar ongeveer 100k. Welke partyprutser zet daar nou bewust 100k in?

Paar post terug zei je dat je wel 330 hebt. Dat kan ook hoor, hoef je niet te wachten tot je die 470 ontvangt. Je kan ze zelfs helemaal doorverbinden maar dan mag je de buis niet te ver uitsturen.

Dat ging over R51 en R52 die heb ik op advies van little Jay weer teruggebracht naar de originele waarden. Ik zal het hele stuk bij de buizen eens checken morgen.

larsje
12 juni 2020, 10:08
Ik heb vanochtend nog een langsgelopen en die 330 ohm weerstanden geplaatst. De rest van de weerstanden lijkt te kloppen. Mijn waarde voor die NFB weerstand is wat lager dan in de mod van little jay.

Hij lijkt wat warmer en voller te klinken, echt veel harder heb ik niet het idee. Maar wellicht is dit ook het eindvermogen (er zit nu een 5751 in V1 en een AT7 in V3). Ik heb gelijk nog een keer die bias meting gedaan en krijg hem nu ook ingesteld op 36mA. Dus dat probleem lijkt nu ook verholpen te zijn.

Kan ik nog iets doormeten voor wat betreft dat eindvermogen?

cluseau
12 juni 2020, 10:50
Kan ik nog iets doormeten voor wat betreft dat eindvermogen?

Nee, niet zonder scoop, toonfiets en dummyload. En zo'n meting is echt veelzeggend hoor.

Dat je nu wel 36mA kan instellen komt omdat je buizen nu wel volwaardig werken.

Little Jay
12 juni 2020, 13:21
Ik heb vanochtend nog een langsgelopen en die 330 ohm weerstanden geplaatst. De rest van de weerstanden lijkt te kloppen. Mijn waarde voor die NFB weerstand is wat lager dan in de mod van little jay.

Heb je een NFB weerstand van nog lager dan 820 ohm? Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar in theorie is de negatieve feedback een signaal in tegenfase (om de bijgeluiden en ruis op te heffen). Zou je daar helemaal geen weerstand plaatsen dan wordt denk ik in principe het signaal gereduceerd tot 0 en doet de versterker niks meer, omdat de sinussen elkaar uitdoven zo redeneer ik. Volgens mij is 820 ohm zo’n beetje de laagste waarde die Leo Fender nog praktisch vond. Ik kan me voorstellen dat als je nog lager gaat dat dan de versterker wel heel erg tam en braaf gaat klinken en misschien wel vermogen en volume verliest (of in ieder geval die indruk wekt). Ik zou niet lager gaan dan 820 ohm. Heb ik ook nog nooit gezien in een versterker. Bedenk dat heel veel versterkers het zonder NFB doen (weerstand oneindig hoog zeg maar). Als je van een wat rockeriger geluid houdt is 1K5 of nog hoger denk ik veel beter. De 820 ohm doe ik juist omdat ik van een beschaafd jazzy soundje hou.....

larsje
12 juni 2020, 13:21
Dat is een mooi bericht! Ik wacht even op die weerstand waardoor ik de bias adapter wat safer kan maken. En de bias kan fine tunen. Moet ik hem een tijd laten aanstaan en wat spelen om de bias goed te krijgen.

larsje
12 juni 2020, 13:23
Heb je een NFB weerstand van nog lager dan 820 ohm? Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar in theorie is de negatieve feedback een signaal in tegenfase (om de bijgeluiden en ruis op te heffen). Zou je daar helemaal geen weerstand plaatsen dan wordt denk ik in principe het signaal gereduceerd tot 0 en doet de versterker niks meer, omdat de sinussen elkaar uitdoven zo redeneer ik. Volgens mij is 820 ohm zo’n beetje de laagste waarde die Leo Fender nog praktisch vond. Ik kan me voorstellen dat als je nog lager gaat dat dan de versterker wel heel erg tam en braaf gaat klinken en misschien wel vermogen en volume verliest (of in ieder geval die indruk wekt). Ik zou niet lager gaan dan 820 ohm. Heb ik ook nog nooit gezien in een versterker. Bedenk dat heel veel versterkers het zonder NFB doen (weerstand oneindig hoog zeg maar). Als je van een wat rockeriger geluid houdt is 1K5 of nog hoger denk ik veel beter. De 820 ohm doe ik juist omdat ik van een beschaafd jazzy soundje hou.....

Dank voor de tip! Zal die nog eens aanpassen. Rock it is namelijk 😉

cluseau
12 juni 2020, 14:51
Even voor de duidelijkheid, met een grote of zelfs oneindige terukoppelweerstand is de versterking van de eindtrap maximaal, grof, bruut, a-lineair en met de nodige vervorming/brom/ruis.

Bij een lage weerstand is er meer tegenkoppeling wat de eindtrap meer afhankelijk maakt van het ohmse gedrag. Met andere woorden gaat zich meer lineair gedragen, de ruis/brom neemt af. Nadeel is dat de versterking ook afneemt.

Het kan dus zomaar zijn dat je nu gain tekort komt en je Pmax niet gaat halen. Meja, zonder meting blijft het nattevingerwerk.

larsje
12 juni 2020, 15:18
Ja ik denk echt dat ik te laag zit. Ik ga even kijken of ik een 1.5K weerstand of iets in die orde van grote heb liggen.

Little Jay
12 juni 2020, 17:19
Ja ik denk echt dat ik te laag zit. Ik ga even kijken of ik een 1.5K weerstand of iets in die orde van grote heb liggen.

Naar 1k5 is heel subtiel hoor. Origineel was de NFB zelfs 68k. Maar wel in combi met presence pot, maar die zit er bij jou nog begrijp ik. Je kan experimenteren. Je kan ook de weerstand vervangen door 2 draadjes en een potmeter als variabele weerstand. Bijv. 25K lin. Als je wil experimenteren zou ik dat doen, want dat printje iedere keer loshalen is een ramp en niet bevorderlijk voor die grijze multikabels.

larsje
12 juni 2020, 19:56
Fredjuh gaf aan dat ik de bias tot 42mA kon instellen bij deze buis. Is dat nu iets dat je doet op gehoor. Zo van wat klinkt lekker?

cluseau
12 juni 2020, 22:30
. Is dat nu iets dat je doet op gehoor.


Ik geef t op :(

Little Jay
12 juni 2020, 22:47
Fredjuh gaf aan dat ik de bias tot 42mA kon instellen bij deze buis. Is dat nu iets dat je doet op gehoor. Zo van wat klinkt lekker?

Gast...... :-(

larsje
13 juni 2020, 08:15
Haha, ik zegt iets heel raars geloof ik. Ik weet niet waarom, maar ik zal hem op 36mA zetten. Moet ik de versterker eerst een tijd aanzetten? Of maakt dat niet uit?

cluseau
13 juni 2020, 08:59
Lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176027-Blues-Deville-410-(-begin-jaren-90)) eens na, daar staat alles in beschreven. :seriousf:

larsje
13 juni 2020, 09:11
Haha, maar Frans ik weet niet zoveel he. Dus als iemand hier een berekening weergeeft en vervolgens zegt dat je hem rond 42 kan instellen, vraag ik natuurlijk hoe het zit. Ik leer graag 😉

larsje
13 juni 2020, 09:13
Ja de middenaftakking van de UGT heeft een rood draadje en zit met connector CP3 aan de B+. Tenminste, zo lees ik het in het schema.

Maximale anodestroom in rust is (30 Watt uit datasheet)
30 Watt / 483 Volt = 62 mA

De verhouding Ig2/Ia is voor de 6L6GC in rust gelijk aan (gegevens uit datasheet)
2,8/58 = 0,048

De maximale kathodestroom in rust is dus
62 mA x 1,048 = 65 mA

Een standaard richtlijn is 70% van het maximum in rust.

0,7 x 62 mA = 43 mA anodestroom
0,7 x 65 mA = 46 mA kathodestroom

Deze berekening bedoelde ik...

cluseau
13 juni 2020, 10:09
Haha, maar Frans ik weet niet zoveel he. Dus als iemand hier een berekening weergeeft en vervolgens zegt dat je hem rond 42 kan instellen, vraag ik natuurlijk hoe het zit. Ik leer graag 

Lars, als iemand iets niet weet is dat helemaal niet erg en als ik het wel weet ben ik de eerste die dat graag wil overdragen maar ......

De vragen die je nu steld zijn al meerdere keren beantwoord vandaar dat ik naar je eigen topic verwijs.

De benadering van fredje is natuurlijk prima en komt op hetzelfde neer. Naar mijn mening is de wijze van nico zoals beschreven in de versterker faq net iets eenvoudiger aan de leek uit te leggen en bovendien minder afhankelijk van g2.

Doe ermee wat je wil maar als je het goed bestudeerd en naspeelt zoals beschreven kan het niet mis.

Angst voor de hoogspanning is onzin want je laat je wel verleiden door even zo gevaarlijke brouwsels van onwetende youtube knutselaars.

Amen

larsje
13 juni 2020, 10:11
Helemaal goed hoor -;) ik heb hem ingesteld op 36mA en zal hem nog eens doormeten met 'de officiele adapter' als ik die weerstand binnen heb en via de berekening van Nico. Eerst maar eens in elkaar zetten en kijken of hij het dan nog goed. Niets verbaast mij meer.

Little Jay
14 juni 2020, 00:08
Gozer, je moet echt proberen meer lering te trekken uit wat je hier voorgeschoteld krijgt (vooral van Frans, laat mij maar lekker buiten beschouwing) anders wordt het erg vermoeiend.... wat stelregels:
- meten is weten
- gehoor (‘wat lekker klinkt’) is erg subjectief en dus onbetrouwbaar
- buizen hebben parameters waarbinnen je moet blijven anders gaat ‘t fout
- als forum mogen we onze handen samenknijpen met gozers als Frans en Nico dus LUISTER GOED NAAR WAT ZE ZEGGEN! (En er zijn er zijn er meer! Fredjuh bijvoorbeeld).

Volgens mij weet je dat wel, maar je wil te snel naar het eindresultaat en je gaat vaak voor de makkelijke (=voorgekauwde) weg. Probeer toch zoveel mogelijk de achterliggende theorie mee te krijgen! En laat die ook beklijven!

larsje
14 juni 2020, 14:16
Haha, thanks. Maar ik snap hem hoor 😉. En ik weet dat mijn aanpak, als je daarover kunt spreken, wat onorthodox is. Het komt uiteindelijk altijd wel goed na heul veul posts. Maarrr...ik ben heel blij met de mods (van jou) en met Frans als steun en toeverlaat. Komt morgen nog een dank je wel voor. Maar die kost ff tijd en moeite.

larsje
15 juni 2020, 13:48
Nog een keer de berekening van Nico gebruikt:

Voor A1
6L6GC (Pmax is 30 Watt)
Uak = 469Vdc
Ra = 55 ohm.
Gewenste bias = 70%

De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:

Voor A1:
Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.

Ura = 30* 0.7 * 55 / 469 = 2,46

Voor A2:
6L6GC (Pmax is 30 Watt)
Uak = 469Vdc
Ra = 59 ohm.
Gewenste bias = 70%

De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:

Voor A2:
Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.

Ura = 30* 0.7 * 59 / 469 = 2,64

Klopt dit zo?

cluseau
15 juni 2020, 14:47
Klopt dit zo?

Eenvoudig he? En vrij nauwkeurig ook ;)

larsje
15 juni 2020, 15:39
Fijn! Maar help me even, wat zegt dat getal nu dat eruit komt. Die 2,46 bijvoorbeeld?

cluseau
15 juni 2020, 16:46
Fijn! Maar help me even, wat zegt dat getal nu dat eruit komt. Die 2,46 bijvoorbeeld?


De wet van ohm he! Je kan het ook weer terug rekenen.

Als je 2.46V meet over 55 ohm is dat een stroom van 44.7mA. Dit is nu de stroom die jij met alle geweld via een bias adapter wil meten, zij het met een grove foutmarge.

Want Pbias = Ua x Ia

Je weet Ua
Je hebt Ia berekend

Pa is dan 469 x 0.0447 = 20.97Watt

Deel je dit bias vermogen door 70% kom je op de 30Watt die de buis mag hebben.

larsje
15 juni 2020, 17:16
Super! Dank je wel 😉

larsje
15 juni 2020, 17:32
Want U=I*R. Weet je wat het erge is Frans. Ik heb op het VWO, wiskunde B en scheikunde in mijn pakket gehad. Natuurkunde laten vallen, daar pluk ik nu de wrange vruchten van 😁

cluseau
15 juni 2020, 17:52
Want U=I*R. Weet je wat het erge is Frans. Ik heb op het VWO, wiskunde B en scheikunde in mijn pakket gehad. Natuurkunde laten vallen, daar pluk ik nu de wrange vruchten van 

Dat maakt toch niet uit, je kan die paar formules toch even opschrijven en mee spelen.

P=UxI
U=IxR

Hieruit kun je van alles afleiden zoals P=UxU/R of P=IxIxR of I=√P/R etc etc.

fredjuh
15 juni 2020, 19:38
Wow, wat reken en schrijf je opeens keurig!

Iemand zijn stijl overgenomen? :soinnocent: :cheerup:

cluseau
15 juni 2020, 20:04
Wow, wat reken en schrijf je opeens keurig!

Iemand zijn stijl overgenomen? :soinnocent: :cheerup:

Eeeeh ja, idd.
Van Dirksen ergens begin 70er jaren.

fredjuh
15 juni 2020, 20:07
Haha goed om te weten Frans

(Maar ik had het over Larsje zijn mega berekening)

Dat jij netjes schrijft ben ik gewend ;)

cluseau
15 juni 2020, 20:11
Haha goed om te weten Frans

(Maar ik had het over Larsje zijn mega berekening)

Dat jij netjes schrijft ben ik gewend ;)

Whaha, ik dacht al wat bedoeld hij nou. Maar zoals gezegd altijd bereid te verklaren dus .....

Een paar topics terug ging het idd ineens de goede kant op. Kreeg zowaar het idee dat onze inzet vruchten ging af werpen ..... eindelijk ...... na dik 400 reply's.

Maar ik geloof echt dat het lichtje gaat branden, leuk toch. Daar doen we het toch voor.

larsje
16 juni 2020, 17:46
Haha, heel langzaam aan 😉

Erik de Perik
16 juni 2020, 18:01
Haha goed om te weten Frans

(Maar ik had het over Larsje zijn mega berekening)

Dat jij netjes schrijft ben ik gewend ;)

Ik wil in dit kader dan toch maar weer eens wijzen op "stam + t"

Er is meer dan de Wet van Ohm ;)

cluseau
16 juni 2020, 18:31
Ik wil in dit kader dan toch maar weer eens wijzen op "stam + t"

Er is meer dan de Wet van Ohm ;)

Weer wat geleerdt, tnx man.

fredjuh
17 juni 2020, 00:48
Veeg mij maar op, man man man. Haha. :seriousf:

Little Jay
17 juni 2020, 07:40
Veegt mijn maar op (vertaling naar het Hagenees)

cluseau
17 juni 2020, 08:43
Veegt mijn maar op (vertaling naar het Hagenees)

...... maar wel met die "t" zo gek zijn die hagenezen dus nog niet.

Als geboren en getogen scheveninger begrijpt ik het haags niet alteit.

Little Jay
17 juni 2020, 10:34
Alles valt te leren!

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200617/3f97c34175d83858160dc13a33640e6c.jpg

larsje
17 juni 2020, 12:22
Nog een vraag on topic. Ik wilde toch even kijken wat een NFB potmeter doet met de klankkleur van de versterker. Zat te denken om een (eventueel tijdelijke) potmeter van 50k te gebruiken. Maar wat valt er over die klankkleur te zeggen

cluseau
17 juni 2020, 14:09
....... Maar wat valt er over die klankkleur te zeggen

Niets......

Erik de Perik
17 juni 2020, 14:24
Ik ook geboren Hagenees.

cluseau
17 juni 2020, 14:38
Ik ook geboren Hagenees.
Auw jaa joh

Erik de Perik
17 juni 2020, 17:51
Auw jaa joh

Egwel....

Jaren terug speelde de Earring in de Rijnhal Arnhem met Billy the Kid in het voorprogramma. Maat van mij speelde in de laatste en had me op de lijst gezet. Er waren nogal wat lui meekomen die allemaal een andere verklaring voor mijn verhuizing hadden: Friesland, Duitsland, Limburg, etc........ Ondertussen werd er om ons heen wat verontrust gekeken naar ons met die luide stem en zelfvertrouwen :ok:

fredjuh
18 juni 2020, 07:56
Nog een vraag on topic. Ik wilde toch even kijken wat een NFB potmeter doet met de klankkleur van de versterker. Zat te denken om een (eventueel tijdelijke) potmeter van 50k te gebruiken. Maar wat valt er over die klankkleur te zeggen

Simpel gezegd, hoe meer NFB, hoe meer je buizenbak als een transistorbak gaat klinken. Meer NFB = minder ruis, minder ondertonen, ietsje meer clean vermogen, minder versterking, hardere aanzet van oversturing.

Op mijn versterker heb ik geen NFB. Ik hou van die ondertonen die je krijgt als je een bend-release doet terwijl er een andere snaar meeklinkt. Ik hou van die soepele transitie van clean naar overdrive, dat vettige cleangeluid, alsof je aan het neuriën bent. Juist het grote volumeverschil als je je gitaarvolume opeens open gooit voor een solo vind ik heerlijk. Kenmerkend voor Vox-versterkers.

Sommige mensen hebben liever dat het volume wat constanter blijft, dat de overdrive wat sneller aanzet. Zoals Marshall dus.

larsje
18 juni 2020, 08:42
Helder! Dit nodigt mij uit om de minder NFB optie te gaan onderzoeken -;)

Little Jay
18 juni 2020, 08:45
En denk erom: minder NFB betekent grotere NFB weerstand. Omgekeerd evenredig is altijd zo’n brain-fuck voor me.....

larsje
18 juni 2020, 19:32
Is er ook een soort van max. aan die weerstand. Ik zag dat er in dat originele schema zo rond de 60k stond bij die weerstand. Of kun je nog hoger (bijvoorbeeld 100k potmeter)

fredjuh
18 juni 2020, 19:57
Je mag zo hoog als je wilt met die weerstand maar op een goed moment hoor je het verschil niet meer. Het verschil tussen 1 dB NFB en 0 dB NFB is nauwelijks hoorbaar. Uitrekenen bij welke weerstand je 1 dB NFB hebt, sja, daar heb ik nou net geen zin in. :P

larsje
18 juni 2020, 20:53
Net die 100k er aan gezet en jeetje dat scheelt zeg, het wordt echt een beest! Ik heb die 100k b potmeter ongeveer op de helft staan. Daarboven maakt het niet zoveel uit. Er komt wel meer lawaai bij inderdaad, een lage zoem op de achtergrond. Maar die is verwaarloosbaar. Een fijne bite heeft hij nu! Ik denk dat hij klaar is 🎸🤡😇🕴️🕺🍭🎂

fredjuh
18 juni 2020, 21:34
Keurig, leuk om te horen. Dat is nou echt leerzaam. Nu weet je ook waarom transistor-amps klinken zoals ze klinken. Dat komt niet door de transistor. Dat komt door de NFB, en evt. bij 'foute' versterkers door een te lage ruststroom door de transistors.

Leuk zijspoortje trouwens; eind jaren 70 begonnen ze voor het eerst met het bouwen van écht mooie transistor eindtrappen. Hoe deden ze dat? Met zeer lineaire eind-torren (2SK134 + 2SJ49), en een gematigde hoeveelheid NFB. Precies zoals de buizenversterkers dus, maar dan zonder die onhandige uitgangstrafo. Vanaf dat moment was het niet meer zinnig om HiFi met buizen te doen.

Als je niet de luxe van zeer lineaire eindtorren hebt, zul je moeten compenseren met NFB. Vroeger was het nog best uitdagend op op een mooie, robuuste manier zo veel NFB toe te voegen. Combineer dat met een lage ruststroom-instelling (om stroom en koeling te besparen) en je hebt hét recept voor een kutversterker. Zo komen transistors aan hun slechte naam.

Little Jay
18 juni 2020, 23:34
Moet je eens naar de BluesBaby van Award Session luisteren! Da’s een transistorversterker die de NFB wél begrepen heeft! Ze hebben een ‘constant current feedback’ circuit dat - zo claimt ontwerper Steward Ward - ook nog eens de interactie tussen speaker en output trafo simuleert. Want dat is volgens hem (mede) verantwoordelijk voor de buizensound en -feel. En inderdaad klinkt dat ampje met 22 watt heel erg buizenachtig en heeft ook echt het ‘buizenvolume’ (wat natuurlijk perceptie is).

cluseau
19 juni 2020, 07:22
Met zeer lineaire eind-torren (2SK134 + 2SJ49)

Dit zijn MOSFET's, in vergelijking met een buis overeenkomend gedrag. Een transistor eindtrap klinkt toch wel anders. In de jaren 70 ben ik met servicewerk aan deze ampjes begonnen en ben de tel kwijtgeraakt maar er zijn aardige aantallen langsgekomen.

Maar, een buis is zo alineair en vol harmonischen dat hij heel anders werkt dan een transistor. In de buizeneindtrap is de gain relatief beperkt dus zuinig omspringen met NFB. Bij de transistor eindtrap is zo onwijs veel gain te behalen dat die gain bijna helemaal afhankelijk wordt gemaakt van de NFB en die geeft je dat lineare gedrag, eigenlijk kwalitatief heel goed. Dat de gitarist iets anders wil horen is gewoon een ander verhaal.

Dan de opbouw van de transistor amp, het signaal doorloopt alleen versterker elementen en ontmoet in zijn pad maar een paar condensatoren. Frequentie onafhankelijk gedrag dus en dat is bij de buizenamp wel anders met zijn caps tussen elke trap. Ook de uitgangstrafo geeft je de nodige verliezen, allemaal nadelige factoren als je het uitgangs signaal net zo wil hebben als het origineel. Zeker in de lage frequentie's is dat merkbaar, Een goede buizenamp kan zomaar 10Hz aan, niet dat we dat horen maar het zegt wel iets over de prestatie's. Daarom is de buizenamp in het nadeel als de wens bestaat het originele geluid (afkomstig van een instrument) exact te versterken maw de buizenamp kleurt het originele signaal. Of je dat als gebruiker prettig vind laat ik in het midden.

Ik sta hier geen pleidooi te houden voor het HiFi geluid hoor, ik wil alleen de verschillen duidelijk proberen te maken.:rockon:

fredjuh
19 juni 2020, 08:37
Ik vind dit een beetje discriminatie van MOSFETs Frans, dat kan tegenwoordig niet meer. :chicken::soinnocent: Een mosfet is ook maar een transistor die het goed bedoelt. :P

Alle gekkigheid op een stokje, laten we onderscheid maken tussen BJTs en MOSFETs, en het zijn allebei transistors.

Wat je zegt over de lineariteit van buizen ben ik het echt niet mee eens, buizen zijn over het algemeen een stuk beter lineair dan transistors toch? Een ECC83 of een 6SN7 met een stroombron als anodebelasting geeft (bij de juiste ruststroom) ongelooflijk weinig vervorming. Oke toegegeven, een triode-aansluitig met een stroombron is wel een vorm van feedback, maar met dat kleine beetje feedback ga je die lineairiteit nooit halen met torren.

Paartje Genalex KT77 Ultralineair aangesloten levert 45 Watt bij een voeding van 391 Volt, met een vervorming van 0,8%.
Paartje Genalex KT88 zonder enige feedback levert 100 Watt bij een voeding van 552 Volt, met een vervorming van 2,5%. Ultralineair aangesloten wordt dat 2%.

Dat vind ik indrukwekkend voor technologie uit 1956. Het is best lastig om die getallen met transistors te halen.

larsje
19 juni 2020, 16:19
Ik heb trouwens het idee dat de bas niet veel meer doet. Op zich niet zo erg. En als ik de toonregeling dicht draai is het geluid niet meer volledig weg. Dat was eerder wel zo na die mods.

Little Jay
19 juni 2020, 19:17
Ik heb trouwens het idee dat de bas niet veel meer doet. Op zich niet zo erg. En als ik de toonregeling dicht draai is het geluid niet meer volledig weg. Dat was eerder wel zo na die mods.

Oh?? Daar kan de NFB volgens mij niet de oorzaak van zijn??

larsje
19 juni 2020, 23:56
Nee, ik weet het ook niet. Ik heb alleen die twee 470 ohm weerstanden vervangen, die nfb en de bias potmeter. Is het wellicht die twin stack mod? Ik zal morgen eens checken of die nog goed zit.

larsje
21 juni 2020, 09:59
Kan het zijn dat ik inmiddels zoveel bas uit de amp heb gehaald dat die potmeter ook niets doen. Volgens mij heb C25/26 ook wat lager gemaakt, C1 ook en daarnaast een lagere waarde voor de potmeter (waar jij in jouw originele post naar verwijst) van de bas zelf. En daarnaast al jouw andere mods. Wel vreemd dat die twin stack mod het ook niet meer doet.

Little Jay
21 juni 2020, 13:55
Als het eerst wel werkte maar na de omwisseling van de NFB weerstand niet meer dan weet ik het ook niet meer, maar het lijkt op een ander euvel.

Little Jay
21 juni 2020, 14:00
R93 (nfb) zit verschrikkelijk dicht op R47. Heb je niet per ongeluk wat soldeer geknoeid?

larsje
21 juni 2020, 16:13
Dat zou best weleens kunnen natuurlijk. Ik ga het checken.

larsje
21 juni 2020, 20:14
Ik heb net even gemeten of er een verbinding is, die is er niet. Die twin stack mod moet ik nog wel keer solderen, die zit niet goed volgens mij.

larsje
21 juni 2020, 20:54
Het was die twin stack mod, die doet het weer evenals de bas

Little Jay
21 juni 2020, 23:27
https://media2.giphy.com/media/3oEjHI8WJv4x6UPDB6/giphy.gif

Little Jay
22 juni 2020, 18:43
Tsja, goed solderen is het halve werk!

Ik kocht jaren geleden een Guyatone Twin Reverb kloon van een goedbedoelende doe-het-zelver die ‘m ‘gerestaureerd’ had. Man, elk probleem dat ik met die amp heb gehad (en dat waren heel wat!) was terug te voeren op een rotte soldeerverbinding. Avonden lang heb ik dat ding zitten saneren! Heeft wel geloond trouwens, ik treed er al jaren mee op zonder dat ‘ie ooit een steekje heeft laten vallen! (Ja een keer een falende PI buis halverweg het optreden, maar even de 12ax7 van het Normal kanaal op die plek geplugd en toen ging ‘ie weer als de brandweer!).

In mijn Blues Deluxe heb ik trouwens een setje buizen in bubble wrap in een doosje achterin de kast gelegd.... je weet maar nooit 😉

Erik de Perik
22 juni 2020, 18:54
Dit topic heeft ook duidelijk een komische ondertoon ;)


Ik heb trouwens nog nooit in ongeveer 35 jaar optreden een buis kapot gehad, echt nog nooit. Tenminste niet in de zin dat 'ie niets meer deed of zo. Wel een keer een ventilator in de fik van m'n Marshall top en de eindtrafo van een geleend splinternieuw Engl combo opgeblazen. Alle andere ongemakken altijd ter plaatse op kunnen lossen, incl. een half glas bier in m'n midi controller. :D

Little Jay
22 juni 2020, 23:52
In de BDLX jaren geleden een eindbuis die de geest gaf. Klinkt raar als je één kant van je sinus mist.... 😆 Was uiteraard middenin een optreden en geen reserve bij me..... op één buis met rare crossover distortion het optreden afgemaakt...

En dus de PI van de Guyatone. Verder inderdaad nooit buizen gehad die er mee ophielden, in zo’n 30 jaar optreden. Valt dus best mee, zelfs met zo’n PCB amp 😎. Wel andere shit in de BDLX: breuken in de soldeerverbindingen in het 16v circuit.... vind ‘ie niet leuk! Gaat ‘ie van kanaal wisselen en er mee uitscheiden.....

fredjuh
23 juni 2020, 09:50
Gewoon Philips, Mullard en Telefunken gebruiken, heb je nooit problemen :strat:

Little Jay
23 juni 2020, 09:59
De 12at7 PI uit de Guyatone was een oude Duitser!

larsje
23 juni 2020, 18:45
Ik heb wel weer zin in een project. Die blues deville blijft het gewoon doen namelijk.

Erik de Perik
23 juni 2020, 20:13
De 12at7 PI uit de Guyatone was een oude Duitser!

Dat kan niet, want die blijven het altijd doen..... lees toch eens wat beter...!! :seriousf:

Erik de Perik
23 juni 2020, 20:16
Ik heb wel weer zin in een project. Die blues deville blijft het gewoon doen namelijk.

Graag wel aan iets waar ik niet in, overheen of onderdoor rijd, aan hang, mee ga trouwen, brokken aan voer, op de bbq smijt, tegenaan pis, op leun, mee kook, bezichtig, familie heb wonen..... ach je begrijpt me wel ;)

Little Jay
24 juni 2020, 12:24
Dat kan niet, want die blijven het altijd doen..... lees toch eens wat beter...!! :seriousf:

Oh ja, sorry.... 😆😆😆😆