PDA

View Full Version : Mesa Boogie Thiele cabinets



ateng
29 april 2020, 23:30
Heb m toch maar gehaald... 1x12 Thiele kasten met EV12L speakers.
Was aan het brainstormen wat voor kasten ik wou voor mn compacte rack dus dan kom je uiteindelijk toch op 1x12. Maar die klinken meestal niet zo vol als een 2x12 en een 2x12 wil ik niet. Na vele research toch maar voor een Mesa Boogie kasten gekozen vanwege zn Thiele ontwerp en de EV12L speakers. Had nog gekeken naar Pacific Woodworks cabinets maar verzendkosten was niet interessant en 2 stuks lastig te krijgen omdat ze niet meer gemaakt worden.
In principe zijn de Boogie kasten precies hetzelfde als de Pacific alleen vind ik de Pacific wel vet eruit zien :)
Zat te denken om de speakerdoek te vervangen door een metalen grill en dan zijn het net Pacific Woodworks cabinets.



https://i411.photobucket.com/albums/pp194/mdjababoe/Compact%20rig_zpssjf64ia8.jpg (https://s411.photobucket.com/user/mdjababoe/media/Compact%20rig_zpssjf64ia8.jpg.html)

arcane
30 april 2020, 01:10
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat nou Thiele inhoudt. Kan iemand me dat uitleggen?

dml
30 april 2020, 05:49
Heb m toch maar gehaald... 1x12 Thiele kasten met EV12L speakers.
Was aan het brainstormen wat voor kasten ik wou voor mn compacte rack dus dan kom je uiteindelijk toch op 1x12. Maar die klinken meestal niet zo vol als een 2x12 en een 2x12 wil ik niet. Na vele research toch maar voor een Mesa Boogie kasten gekozen vanwege zn Thiele ontwerp en de EV12L speakers. Had nog gekeken naar Pacific Woodworks cabinets maar verzendkosten was niet interessant en 2 stuks lastig te krijgen omdat ze niet meer gemaakt worden.
In principe zijn de Boogie kasten precies hetzelfde als de Pacific alleen vind ik de Pacific wel vet eruit zien :)
Zat te denken om de speakerdoek te vervangen door een metalen grill en dan zijn het net Pacific Woodworks cabinets.


Welkom bij de club :blast:

Heb 'm ooit eens zelf gebouwd, of in ieder geval de TL806 behuizing, volgens mij een beetje zoals jij 'm wil.
Check hier: https://www.gitaar.net/forum/index.php?read,17,391617

showband
30 april 2020, 07:17
man dat rek moet een ton wegen!

die eindbak is toch al rond de 26kilo?

Remork1970
30 april 2020, 09:02
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat nou Thiele inhoudt. Kan iemand me dat uitleggen?

Basreflexsysteemberekening.

R.s.

Erik de Perik
30 april 2020, 11:37
De zogeheten Thiele parameters.

arcane
30 april 2020, 16:30
Basreflexsysteemberekening.

R.s.

Dus dat net als bij een basgitaarcabinet er zo'n gat in zit aan de voorkant, om het maar even simpel te zeggen?

Erik de Perik
30 april 2020, 16:37
https://nl.qwe.wiki/wiki/Thiele/Small_parameters

ateng
30 april 2020, 21:56
Welkom bij de club :blast:

Heb 'm ooit eens zelf gebouwd, of in ieder geval de TL806 behuizing, volgens mij een beetje zoals jij 'm wil.
Check hier: https://www.gitaar.net/forum/index.php?read,17,391617
Yes zo ziet mn Boogie kasten er ook uit... waar heb je dat metalen gril gehaald?

ateng
30 april 2020, 22:00
man dat rek moet een ton wegen!

die eindbak is toch al rond de 26kilo?

Ooh jaaa zware bakken!! Mn compacte rack is net zo zwaar als mn 14HE rack! Misschien dat ik van eindtrap ga switchen want bedoeling is om mn compacte rack thuis te hebben dus moet makkelijk in en uit kunnen laden.

ateng
30 april 2020, 22:01
Dus dat net als bij een basgitaarcabinet er zo'n gat in zit aan de voorkant, om het maar even simpel te zeggen?
Nou... nee niet zomaar een gat aan de voorkant :)

Erik de Perik
30 april 2020, 22:18
Eigenlijk wel, maar dan berekend. Oppervlak van het gat en lengte van de buis bepalen. Is de buis niet langer dan de plaatdikte, dan is de diameter automatisch groter. Echt bijzondere reflexontwerpen zie je vooral bij de fabrikanten van PA kasten. Vroegah nog wel eens een baspoort uit zitten rekenen, heel modern met een boekje van Philips, de specs. van de speakers en een rekenmachine.

Plant
30 april 2020, 23:46
Dat waren nog eens tijden :)
Tegenwoordig zijn daar online calculators voor te vinden, vul de getalletjes in, klik en klaar.
Niet dat je dan onder zelf rekenen uit komt, want natuurlijk hanteren fabrikanten andere eenheden en moet je maten als bv. liters opgeven in cu ft.
Of bepaalde Thiele Small parameters staan uitgedrukt in afwijkende eenheden die de calculator niet vreet.

ateng
1 mei 2020, 02:06
Dus niet zomaar een gat aan de voorkant ;)

piezo
1 mei 2020, 06:55
Een gat aan de voorkant zien we doorgaans graag, maar bij jou zie ik ook een uitsteeksel aan de voorkant.

Ik bedoel bij je 19" rek natuurlijk. Wel vaker gezien, die uitstekend wielplank. Is dat alleen ter bescherming van de knoppen, of misschien ook voor iets anders?

D3nnis
1 mei 2020, 07:17
Wielplaat is handig, dan kun je het deksel op de wielplaat zetten / laten steunen als je de vlindersloten dichtmaakt en hoef je het deksel niet in de lucht te houden.

showband
1 mei 2020, 07:59
de wielplaat steekt niet uit als de kist dicht is.
je wil die plaat zo groot mogelijk hebben omdat de wielen dan maximaal uit elkaar zitten. Dat maakt de kist stabieler bij vervoer. Ik heb een nogal hoge ondiepe en zware 19inch kist met de in ear installatie er in. Die kun je echt omduwen als je er onvoorzichtig mee omgaat.

Fobo
1 mei 2020, 09:35
Is dat het principe van de Carlson bas reflexkast?

piezo
1 mei 2020, 10:06
de wielplaat steekt niet uit als de kist dicht is.
je wil die plaat zo groot mogelijk hebben omdat de wielen dan maximaal uit elkaar zitten. Dat maakt de kist stabieler bij vervoer. Ik heb een nogal hoge ondiepe en zware 19inch kist met de in ear installatie er in. Die kun je echt omduwen als je er onvoorzichtig mee omgaat.
Logisch, meeste massa van de apparatuur zit ook nog eens aan de voorkant. Ik wil binnenkort een 19" materiaalkist op wieltjes gaan maken voor onder mijn 19" kast voor live en thuis, dus dit soort info is erg welkom. Nog een linkje naar infosite misschien?

Erik de Perik
1 mei 2020, 13:24
Is dat het principe van de Carlson bas reflexkast?

Nee een Karlson kast is wat gecompliceerder:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=40944&sid=780272654f6add54259d4deb657f804b

showband
1 mei 2020, 13:37
het idee van een Carlson kast is om hem breedbandiger te maken. dus juist geen "baskast"
voor de frequenties van bassen zou een Carlson ook niet echt geschikt zijn. een half labda van laagfrequenties is te groot

Erik de Perik
1 mei 2020, 13:39
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karlsonkast

showband
1 mei 2020, 14:21
omdat je vanuit het principe van deze inkeping op een golflengte van vier keer de lengte van de zuil werkt. die je door een inkeping met de breedte afgezet ten opzichte van de golflengte. De zuil is bij zo een kast net zo groot als de kast zelf op de kwart openingsbreedte onder en gaat gradueel vrijwel open voor hoge frequenties

met BAS frequenties die typisch tussen 40 en 120Hz zit. Is de golflengte tussen de 8,60 m en de 0,688 m. Dan valt de efficiëntie van zo een kast in werkelijkheid dus af bij lage frequenties. bij 100Hz zit je al op 3,44 m. de meeste kasten van dit type halen geen 60cm hoogte. en de opening is door de geringe breedte al niet meer in het werkingsbereik. Waardoor de werking echt het niet haalt bij een basreflexkast.

het is niet voor niets dat deze kasten maar kort populair waren. En vrijwel altijd voorzien zijn van tweeters en extra kasten.

in de jaren vijftig was het overigens populairder om de hoeken van je huis te gebruiken als hoorn voor basweergave. DAT gaf wel fantastisch laag maar is allesbehalve praktisch. philips had bijvoorbeeld de AD5032 en AD5034. maar tannoy had en heeft nog steeds prachtige "cornerspeakers"

je kan als bassist overigens prima efficiency scoren door het plaatsen van je combo ten opzichte van muren en hoeken bij stenen wanden. Zeker als je basreflex gat achterin zit. (SWR 12!) Of juist minder `dreunen` als je de versterker juist zorgvuldig niet zo neerzet

Fobo
1 mei 2020, 17:42
het idee van een Carlson kast is om hem breedbandiger te maken. dus juist geen "baskast"
voor de frequenties van bassen zou een Carlson ook niet echt geschikt zijn. een half labda van laagfrequenties is te groot
Ik dacht juist wél. Het verhaal gaat dat bij de introductie van de kast - destijds in een groot hotel - koffiekopjes elders in het gebouw door de geluidsweergave van de tafels af dreunden.

showband
1 mei 2020, 21:38
ik heb nog een oud PA boek waarin adviezen voor techniek gegeven worden. Een 500 stoelen theater is het advies om toch wel 100watt en misschen meer dan een microfoon te installeren.

ergo. De perceptie van "zo hard dat koffiekopjes elders in het gebouw door de geluidsweergave van de tafels af dreunden." is nu echt wel anders dan in de tijd dat deze kasten hip waren. De zaal adviezen zijn bij sommige zalen begrenst op 103dB(A) via een convenant. Omdat de eerste de beste pa tegenwoordig daar makkelijk overheen gaat.

heb je wel eens zo een kast gehoord? Dat is alle geknutsel niet waard. Een goede basreflexkast daarintegen. :)

dml
2 mei 2020, 08:46
Yes zo ziet mn Boogie kasten er ook uit... waar heb je dat metalen gril gehaald?

Kan je meestal wel bij een PA-bedrijf kopen, heb het toen bij R&G sound gehaald. Decilux in Hengelo zou het ook wel kunnen hebben. En anders zoeken op "strekgaas".

Btw, als je nog op zoek bent naar een leuke buizen poweramp die niet zo lomp zwaar is als jouw HH, heb ik een Mesa 2:Fifty liggen waar ik van af wil. Wellicht een voordeel dat ik bij jou om de hoek woon :)

Fobo
2 mei 2020, 10:58
De perceptie van "zo hard dat koffiekopjes elders in het gebouw door de geluidsweergave van de tafels af dreunden." is nu echt wel anders dan in de tijd dat deze kasten hip waren. De zaal adviezen zijn bij sommige zalen begrenst op 103dB(A) via een convenant.
Jij hebt het over volume, jouw perceptie;), maar dat was niet de issue. Het ging namelijk over de laag-weergave: de kast kon kennelijk dermate sub-lage frequenties weergeven, die tot dan toe nog niet mogelijk waren. Die frequenties deden het werk, niet het volume.

showband
2 mei 2020, 20:27
Jij hebt het over volume, jouw perceptie;), maar dat was niet de issue. Het ging namelijk over de laag-weergave: de kast kon kennelijk dermate sub-lage frequenties weergeven, die tot dan toe nog niet mogelijk waren. Die frequenties deden het werk, niet het volume.

Nogmaals, het carlson principe van "lange golflengtes langer in de kast houden, terwijl de hoge tonen een transparante opening zien" maakt de kast inderdaad over een bepaald frequentiegebied een kast breedbandiger bruikbaar. Maar dit werkt alleen voor freqeunties waarbij de opening een halve tot kwart van de golflengte is.
Een normale kast van dit type heeft een opening onderin van max 40 a 50 cm breed.
Dat maakt dat het werkende principe stopt op +/-110Hz. Daarna is het gewoon vrijwel een "gesloten kast van minder inhoudsvolume".
En dan kun je beter een gesloten kast gebruiken.

als je weet dat een moderne kast met poort van hetzelfde formaat nog koppelt op 40 Hz? Dan weet je dat een ongekende laag efficientie niet hoort bij dit type kasten. Het is een nette manier om met simpele middelen en rekenen een breedbandige pa speaker te maken die wat zwak is in het laag. Mooi als zangset. Een goed ontworpen cornerspeaker van tien jaar ouder doet het beter op laag. Maar die waren niet portable, want afhankelijk van het gebouw.

ga zo een ding eens beluisteren.

Fobo
2 mei 2020, 23:07
Nogmaals, het carlson principe van "lange golflengtes langer in de kast houden, terwijl de hoge tonen een transparante opening zien" maakt de kast inderdaad over een bepaald frequentiegebied een kast breedbandiger bruikbaar. Maar dit werkt alleen voor freqeunties waarbij de opening een halve tot kwart van de golflengte is.
Een normale kast van dit type heeft een opening onderin van max 40 a 50 cm breed.
Dat maakt dat het werkende principe stopt op +/-110Hz. Daarna is het gewoon vrijwel een "gesloten kast van minder inhoudsvolume".
En dan kun je beter een gesloten kast gebruiken.

als je weet dat een moderne kast met poort van hetzelfde formaat nog koppelt op 40 Hz? Dan weet je dat een ongekende laag efficientie niet hoort bij dit type kasten. Het is een nette manier om met simpele middelen en rekenen een breedbandige pa speaker te maken die wat zwak is in het laag. Mooi als zangset. Een goed ontworpen cornerspeaker van tien jaar ouder doet het beter op laag. Maar die waren niet portable, want afhankelijk van het gebouw.

ga zo een ding eens beluisteren.

Nee, dat ga ik niet doen; niet nodig. Het enige dat ik benoem is dat - in tegenstelling tot wat jij beweert - het Carlson principe destijds (kort nadat ik uit papa’s verrekijker was gestuurd) een fenomeen was, omdat het een toen ongekende basweergave betrof; niet meer en niet minder. Jouw verhaal zal best kloppen, maar doet hier niet ter zake.