PDA

View Full Version : Optredens en concerten post Corona?



Jan Buurman
29 april 2020, 13:57
Ik maak wel een beetje zorgen over de toekomst van concerten en optredens na deze pandemie. Hoe gaan we dat doen? Ik ben bang dat het nooit meer hetzelfde zal zijn. Sowieso in de 1,5 meter maatschappij lijkt mij het onmogelijk om nog naar een concert te gaan.
Zou ik mijn laatste gig gegeven hebben?
Hoe zien jullie dat?

arjanb01
29 april 2020, 14:17
Sowieso tot en met eind van dit jaar verwacht ik geen optredens meer.
Het is denk ik daarna vanaf 2021 van maand tot maand kijken wat er door kan gaan.

Jan Buurman
29 april 2020, 14:20
Maar op welke manier? Zouden de zalen er nog uitzien als “vroeger”? Schouder aan schouder? Pogoën? Dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden.

Harald
29 april 2020, 15:16
Voor pogoën met een pogo stick heb je dan weer wel ruimte.

Ik denk dat bandoptredens erg lastig wordt, behalve op grotere podia. En de vraag is wat daar daadwerkelijk mogelijk is. Die hebben veel bezoekers nodig.

Met anderhalve meter worden huisconcerten ook redelijk onmogelijk trouwens.

Gezien de grootte van het gemiddelde kroeg podium denk ik dat een clubje van 3 wel de max is. En dan heb je met een behoorlijk lege kroeg een uitverkocht optreden. Zeer de vraag of kroegbazen daaraan mee willen doen.

Als tafeltjes met plexiglas schermpjes een optie wordt zou al iets meer kunnen denk ik.

Stevig balen iig.

D3nnis
29 april 2020, 16:41
Als die anderhalve meter echt blijvend zou zijn, dan is alles wel zo'n beetje afgelopen.
Of in ieder geval, alles wat leuk is.

Jan Buurman
29 april 2020, 17:11
Als die anderhalve meter echt blijvend zou zijn, dan is alles wel zo'n beetje afgelopen.
Of in ieder geval, alles wat leuk is.

Dat dus... en die theorieën zijn er serieus.

Erik de Perik
29 april 2020, 17:27
Veel mensen en zelfs deskundigen denken dat er een vaccin gaat komen, maar dat is natuurlijk helemaal niet zekere. Tegen de Coronavirussen MERS en SARS is ook geen vaccin.

Midwolda
29 april 2020, 17:43
Er is wel gezocht naar een vaccin tegen MERS en SARS maar die zoektocht is gestaakt toen de virussen (virae? virii?) "doodbloeden" voordat het vaccin klaar was. Dat was dus commercieel niet interessant meer.
Kan met SARS-CoV-2 ook zo gaan, en anders zoeken we door want 7 miljard klanten is goeie biznizz.

Jan Buurman
29 april 2020, 18:30
Men verwacht meer mutaties en andere pandemieën in de toekomst. Bij die theorie gaat men ervan uit dat de maatschappij anders georganiseerd moet gaan worden. Er zijn wetenschappers die beweren dat alles nooit meer hetzelfde zal worden. Bij dat scenario ziet het er niet best uit voor kunst en cultuur.

D3nnis
29 april 2020, 18:34
Men verwacht meer mutaties en andere pandemieën in de toekomst.

Dat kan natuurlijk best zo zijn, en ook allemaal leuk en zo, maar waar waren deze experts een half jaar geleden?

Erik de Perik
29 april 2020, 18:59
Dat kan natuurlijk best zo zijn, en ook allemaal leuk en zo, maar waar waren deze experts een half jaar geleden?

Die wisten toen nog van niets.

Plant
29 april 2020, 20:26
... Zouden de zalen er nog uitzien als “vroeger”?...

Begin maar eens met de vraag of de zalen er in het najaar nog wel zijn.

piezo
29 april 2020, 21:23
Hee, stelletje doemdenkende schlemielen!

Zijn we na WO I opgehouden met oorlog voeren?
Of na de Spaanse Griep opgehouden om bij elkaar te klitten?
Zijn we na het opkomen van HIV opgehouden met neuken?

Nee, want:
1) We zijn sociale apen, die zuipen, neuken, roddelen en voetbal boven alles stellen. (En kissebissen op Gitaarnet natuurlijk.)
2) We zijn te stom om iets anders te doen dan we altijd deden, ook al weten we dat daar nadelen aan zitten.
3) Nu al vinden steeds meer mensen dat het allemaal wel mee blijkt te vallen en het middel erger is dan de kwaal.

showband
29 april 2020, 21:58
juist!

gewoon optreden in de IKEA!

Jan Buurman
29 april 2020, 22:23
Hee, stelletje doemdenkende schlemielen!

Zijn we na WO I opgehouden met oorlog voeren?
Of na de Spaanse Griep opgehouden om bij elkaar te klitten?
Zijn we na het opkomen van HIV opgehouden met neuken?

Nee, want:
1) We zijn sociale apen, die zuipen, neuken, roddelen en voetbal boven alles stellen. (En kissebissen op Gitaarnet natuurlijk.)
2) We zijn te stom om iets anders te doen dan we altijd deden, ook al weten we dat daar nadelen aan zitten.
3) Nu al vinden steeds meer mensen dat het allemaal wel mee blijkt te vallen en het middel erger is dan de kwaal.

In principe sta ik er ook zo in. Maar ik werd door een aantal artikelen wel aan het denken gezet. Er sloop wel twijfel in mij. Vandaar wil ik horen hoe er hier over gedacht wordt.

pasqual
5 mei 2020, 22:11
Met de komst van de 1,5 meter samenleving moet er nog heel veel veranderen. De hele entertainment business zal op de schop moeten. Ik zie op geen enkele manier hoe je dit voor elkaar wilt krijgen! Moeten de zalen drie kwart van de stoeltjes eruit slopen en overal plexi schermen plaatsen? Gaan alle voetbalstadions voorzien worden van extra ringen om toch aan die benodigde hoeveelheid supporters te komen? Lijkt me niet... Kaartjes worden onbetaalbaar om de kosten te dekken. Het zal wel in de richting van Piezo's post gaan eindigen: Vrolijk verder waar we gebleven waren en incalculeren dat er in de toekomst wel vaker een pandemietje voorbij komt...

Plant
11 juli 2020, 01:50
Ik hoorde vandaag op het nieuws dat 1/5 van de horeca de deuren nog niet opnieuw heeft geopend. Omdat dat niet lonend is en/of omdat ze niet kunnen voldoen aan de anderhalve meter richtlijnen.

Ik weet niet of de noodsteunpakketten nog gewoon blijven doorlopen, maar dat 'gratis geld' houdt natuurlijk ook een keer op en dan is het toch zelf de broek ophouden.

Het OV heeft dat ook al in de gaten en daar gaan gewoon veel koppen rollen. Luchtvaart idem dito.

Concerten zullen er denk ik anders uit gaan zien, niet alleen qua zit-/staanplaatsen maar ook inhoudelijk. Showelementen die extra personeel vergen zul je minder aantreffen. Artiesten zullen ook met minder genoegen moeten nemen, je kunt immers niet all kosten op bezoekers afwentelen want die blijven dan ook eerder weg. De tijd dat headliners miljoenen kunnen vragen voor het verschijnen op een festivalletje ligt nu wel achter ons.

RB-1
15 maart 2022, 09:45
Showelementen die extra personeel vergen zul je minder aantreffen.M.i. het beste dat live muziek in de laatste 100 jaar is overkomen.
Lange leve de muziek!

Erik de Perik
15 maart 2022, 10:45
Ik hoorde vandaag op het nieuws dat 1/5 van de horeca de deuren nog niet opnieuw heeft geopend. Omdat dat niet lonend is en/of omdat ze niet kunnen voldoen aan de anderhalve meter richtlijnen.

Ik weet niet of de noodsteunpakketten nog gewoon blijven doorlopen, maar dat 'gratis geld' houdt natuurlijk ook een keer op en dan is het toch zelf de broek ophouden.

Het OV heeft dat ook al in de gaten en daar gaan gewoon veel koppen rollen. Luchtvaart idem dito.

Concerten zullen er denk ik anders uit gaan zien, niet alleen qua zit-/staanplaatsen maar ook inhoudelijk. Showelementen die extra personeel vergen zul je minder aantreffen. Artiesten zullen ook met minder genoegen moeten nemen, je kunt immers niet all kosten op bezoekers afwentelen want die blijven dan ook eerder weg. De tijd dat headliners miljoenen kunnen vragen voor het verschijnen op een festivalletje ligt nu wel achter ons.

Een deel is niet in de horeca gestapt om hard te gaan werken. Die zullen zo het faillissement in rollen, lekker warm bedje.

Jan Buurman
15 maart 2022, 18:59
Wij ervaren dat veel horeca (voorlopig) weer opstart zonder live muziek. Voor Koningsdag bijvoorbeeld doen veel locaties waar voorheen veel livemuziek was nu zonder. Gigs regelen is een stuk moeilijker.

D3nnis
15 maart 2022, 19:13
Gigs regelen is een stuk moeilijker.

Hmmm...Wij hebben er nu 21 staan voor dit jaar. Geen enkele zelf achteraan gegaan.
Ik had juist het idee dat iedereen voor iedere scheet weer wat wil organiseren.

Jan Buurman
15 maart 2022, 19:17
Lekker man! Dan is het misschien verschillend per regio. De gigs dié wij hebben zijn buiten onze gebruikelijk regio.
Ben jaloers! ;)

Jan Buurman
15 maart 2022, 19:21
Spelen jullie voor jullie gebruikelijke vergoeding? Wij overwogen om onze gage wat aan te passen om de gehavende horeca wat te steunen.
Maar misschien is dat een rare gedachte..

D3nnis
15 maart 2022, 19:23
Zelfde prijs inderdaad.
Ik zie eigenlijk ook best wat bands die hun gage omhoog hebben gegooid, dat is ook wel interessant.

Erik de Perik
15 maart 2022, 19:28
Wat wij nu hebben staan is ongeveer voor de dubbele gage dan gebruikelijk.

D3nnis
15 maart 2022, 19:30
Netjes. Tenzij je gage bijzonder laag was natuurlijk.

Kim Wilson
15 maart 2022, 19:30
Ik heb geen vaste band, maar ben muzikaal nu drukker dan voor Corona. Je merkt dat het publiek er ook zin in heeft, als in meer bezoekers.

Jan Buurman
15 maart 2022, 19:38
Dan doen wij blijkbaar toch iets fout! :seriousf:
Wij moeten sowieso even wachten want onze drummer is herstellende van een enkelbreuk.
Lekkere timing. :-)

Erik de Perik
15 maart 2022, 19:58
Netjes. Tenzij je gage bijzonder laag was natuurlijk.


Geen idee, we deden zo'n 1.000 EUR en zitten nu op 2 à 2,5.



Dan doen wij blijkbaar toch iets fout! :seriousf:
Wij moeten sowieso even wachten want onze drummer is herstellende van een enkelbreuk.
Lekkere timing. :-)

In zo'n geval pak je toch een invaller?

D3nnis
15 maart 2022, 20:04
Dan doen wij blijkbaar toch iets fout! :seriousf:


Dat kun je eigenlijk niet zo zeggen, want is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk.
Er zijn horeca/organisatoren die er financieel beter voor staan dan ooit (sommige geluidsbedrijven ook trouwens).
Als je dat combineert met een publiek dat over het algemeen stevig inneemt, dan komt het goed, zeker als het feestjes zijn waar ook nog flink wat volk op af komt.
Als je in een bandje speelt waar mensen 2 speciaalbiertjes wegtutteren op een avond, in een kroeg die de hele coronatijd hebben zitten wachten wanneer er weer iemand binnenkomt...tja dan wordt het niks.

En eigenlijk komt dit verschil volgens mij gewoon weer simpel neer op de vraag of je 1000 akkoorden wilt spelen voor 3 man, of 3 akkoorden voor 1000 man.

Mijn bandje waar we rockcovers mee spelen, zeg maar tussen Black Crowes en system of a down, is ook niet echt lekker weg te zetten; een proces dat jaren geleden al is gestart.



Geen idee, we deden zo'n 1.000 EUR en zitten nu op 2 à 2,5.

Wij hebben niet echt een vaste prijs, omdat het van veel dingen afhankelijk is.
Klein akoestisch tot 50 man, versterkt obv inprik festivalset, 2 sets met de hele tyfuszooi aan licht, vuurwerk etc.

Erik de Perik
15 maart 2022, 21:16
Wij hebben ons eigen geluid en licht en op een festival doen wij bijna altijd geluid en licht.

Tupelo
18 maart 2022, 20:01
2.5k ? Loont bijna om toch maar wat YouTube filmpjes en tablatuur na te slaan.

D3nnis
19 maart 2022, 07:24
Maar voor die 2,5k moet je dan ook nog met een FOH systeem gaan sjouwen, opbouwen (in het ergste geval op een festival ook nog, dus je dag is naar de klote) en tot overmaat van ramp ook nog met anderen samenspelen, Tupelo :D

Ik vind het ook een lastige om zo een prijs neer te kwakken, want het klinkt wellicht leuk, en het lijkt misschien veel, maar het is ook maar wat je er voor krijgt.

Wij speelden afgelopen oktober op een festival wat er zo uit zag:
https://i.ibb.co/S6CY7n5/IMG-20220316-155317.png (https://ibb.co/b69wRBQ)

Gaat niet lukken voor 2,5k inc licht en geluid.

arjanb01
19 maart 2022, 08:14
Het is zeker geen vetpot. Toen ik nog bij m’n laatste band speelde, was de vanaf prijs 2495 euro. Daar ging nog de provisie (15%) voor het boekingsburo eraf, licht en geluid was bijna1000 euro, reiskosten. En de rest ging naar ons. Eind van het jaar tikte de belastingdienst nog af, netto hield je dan nog geen 100 euro per optreden over als je de gage wilde uitbetaald krijgen.
Investeerde je was dat binnen de vof die we waren voordeliger.
En daarvoor was je inclusief reizen zo’n 10 uur per optreden van huis. Reken dat om per uur en je werkt dan bijna voor nop.
Blij dat ik dat niet meer heb, tijd ging ook veel op aan wachten tot je netto 2 5 uur kon spelen. 😬

D3nnis
19 maart 2022, 10:10
Ja, je kunt beter betaald krijgen voor het wachten dan voor het spelen.

Maar, ik als hobbyist kan het niet omrekenen naar "werkloon". Het is voor mij ook gewoon een avondje uit. Beetje ouwehoeren met rare mensen, maar dan met gratis entree, gratis bier, en dan ook nog een uur of twee uur een beetje op een gitaar rammen.

Pepe
19 maart 2022, 10:40
Ik heb het idee dat den artiest post corono nog meer sluitstuk van de begroting is dan ie al was.
Niet alleen bandjes, ook de klassieke wereld klaagt
vriendin (klassiek gitaar) vertelde: 200 euro voor 3 concerten inc 3 repetities en reiskosten, ik heb ze voorgerekend dat ik daar niks aan overhou.
Ik zei, laat me raden, je moet het als gratis promotie zien.
nou zei ze, ze stuurden een mail terug dat muziekmaken toch heel leuk is:

Reactie van de organisatie: "ik zou het heel vervelend vinden als dat de indruk wekt dat we voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ten koste van de musici.
De overige orkestleden zijn namelijk ook allemaal profs, die tijd konden en wilden vrijmaken voor wat zij een mooi project vinden.
Omdat het heel fijn is samen prachtige muziek te maken. Ook al betekent dat soms dat ze inderdaad net hun reiskosten eruit halen.
Sommigen van hen spelen al jarenlang mee in onze producties en wij zijn oprecht heel, heel blij met deze musici."

Tarieven van de KNTV (https://www.vrijekntv.nl/tarieven-kntv/?fbclid=IwAR2NRB59_PhNDpJkGXpYJh-H358m-Es9O4PjsWOMC57ayc6TfOF3VNDpyqA)

arjanb01
19 maart 2022, 10:44
Daarom moet je geen beroeps musicus willen zijn. Mooi gebracht van die dame van de organisatie maar omdat de laatste 20 jaar bezuinigd is op alles wat met cultuur te maken heeft, is het knijpen geblazen als er betaald moet worden.
En dat gratis bier maakte ik tijdens optredens geen of nauwelijks gebruikt van, want ik moest ook weer zelf terug naar huis als ik optredens door het land deed.
Inderdaad haal je je reiskosten er uit en that’s it.

D3nnis
19 maart 2022, 11:09
Gratis spa rood dan

Rinze
19 maart 2022, 11:42
Ik vond het wachten en rondhangen het vervelendst. Toen ik nog dronk kon ik daar de tijd mee doorkomen maar aangezien dat er niet meer in zit.. Als je zelf niet drinkt en elke keer bewust mee maakt hoe de rest (volkomen voorspelbaar) afzakt in eigen en collectieve patronen van dronkenschap, laten we zeggen dat je daar van moet houden 😅

Ik ben nu bijna drie jaar bandloos en vind het wel prima. Voel me ook te oud om in een busje met andere oude stinkerds het hele land door te raggen voor die twee uurtjes spelen, waarbij je vaak toch driekwart etmaal van huis bent. Dan heb ik het nog niet eens over het geld en andere randvoorwaarden.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

arjanb01
19 maart 2022, 11:42
Ja Spa rood lekker 😂
Maar dat werd het vaak wel dan ja…

arjanb01
19 maart 2022, 11:51
Zwaar mee eens.
En dat terwijl ik 15 jaar jonger ben dan jij Rinze. Kan dat helemaal beamen 😁
Geen hol aan dat wachten. Moet je maar zin in hebben op onze leeftijd.

Kim Wilson
19 maart 2022, 12:02
Ik heb momenteel een paar gelegenheidsbandjes, en ik ben echt super blij dat ik weer muziek mag maken. En als er weer een vaste band voorbij komt, stap ik graag weer in.

D3nnis
19 maart 2022, 12:24
Voel me ook te oud om in een busje met andere oude stinkerds het hele land door te raggen voor die twee uurtjes spelen, waarbij je vaak toch driekwart etmaal van huis bent.

Ik vind het wel meevallen.

Wij spelen meestal binnen een actieradius van een uur, anderhalf hooguit. Spelen nooit 3 sets zoals de bruiloftencollega's, hooguit 2.
En hoeven vrijwel nooit meer dan 2 uur voor speeltijd aanwezig te zijn, dus dat is op zich wel te doen.

Rinze
19 maart 2022, 12:54
Ik vind het wel meevallen.

Wij spelen meestal binnen een actieradius van een uur, anderhalf hooguit. Spelen nooit 3 sets zoals de bruiloftencollega's, hooguit 2.
En hoeven vrijwel nooit meer dan 2 uur voor speeltijd aanwezig te zijn, dus dat is op zich wel te doen.Zal ook aan de muzieksoort liggen, voor de heavier shit is er minder plek. Wij speelden erg vaak in Brabant. Nou dan weet je het wel 😆

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
19 maart 2022, 12:59
Brabant is niet ver hoor :D :D

Rinze
19 maart 2022, 14:08
Brabant is niet ver hoor :D :DNiet als je in die uithoek woont nee.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Tupelo
19 maart 2022, 17:23
Of als je wind tegen hebt.