PDA

View Full Version : iemand bekend met Jonker Guitars?



LRS
23 april 2020, 10:04
En zo ja, wat zijn je ervaringen met de instrumenten van hem? Ik heb interesse in een Strat type gitaar, en zit te denken aan een gitaar van eigen bodem. Hij lijkt me een vrij nieuwe speler in de markt, of heb ik het mis? Z’n vindbaarheid op internet is niet helemaal top maar dat kan gewoon te maken hebben met gebrekkige marketing (of een bewuste keuze) en hoeft wat mij betreft helemaal niks te zeggen over de kwaliteit van zijn gitaren. Zijn de producten te vergelijken met Haar/Zwier/Smitty/DeGier? Bij voorbaat dank voor de feedback!

arjanb01
23 april 2020, 10:31
Deze toch?

https://www.jonkerguitars.com/

Verbaasd me trouwens dat hij geen juridisch gezeik met Suhr krijgt. Headstock lijkt er erg veel op.
Ook lettertype van z’n bedrijfslogo is erg Fenderish.
Wel mooie gitaren. Prijzen zijn vrij normaal voor een custom bouwer.

Da Vinci
23 april 2020, 10:44
Ja en dit doet me ook ergens aan denken...

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e58f5454ba80761c88f14fd/1585398277825-GABKN18KEGCHKXYM8ABC/ke17ZwdGBToddI8pDm48kK60W-ob1oA2Fm-j4E_9NQB7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsM WxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0kD6Ec8Uq9YczfrzwR7e2Mh 5VMMOxnTbph8FXiclivDQnof69TlCeE0rAhj6HUpXkw/20191025_134644.jpg?format=1500w

Waarschijnlijk vliegt hij nog voldoende onder de radar of de merken denken rationeel na. Je koopt in deze prijsklasse niet per ongelijk een Jonker terwijl je eigenlijk een Suhr of PRS wilde.

LRS
23 april 2020, 10:49
Thx, ja dat is em. dat van die kop op z’n Strats zag ik ook, maar wss heeft hij er nog geen gezeik mee omdat hij (nog) niet zo veel exposure heeft, en zo klein is dat hij ze nog niet is opgevallen. Ik begreep van Erik Smid dat hij toen hij begon, gewoon Fender koppen maakte, totdat hij aan de weg begon te timmeren en er een brief van de firma uit Corona California op de mat plofte met de strekking: listen very carefully, we will say this only once... Haar zal ooit hetzelfde zijn overkomen denk ik. Anyway, ik vroeg me af of er hier mensen (goede?) ervaringen met deze bouwer hebben.

Da Vinci
23 april 2020, 10:54
Ja en Kauffmann ook. Oke, dat is een winkel en die kreeg verder ook niks meer geleverd als hij de headstocks zou blijven gebruiken. Maar later heeft hij er Fender toch uitgegooid volgens mij. GuitarFactory gebruikt fender licenced necks en dan heb je dat gezever niet. Maar evengoed koop je een niet-Fender strat of tele met juiste headstock vorm onder en ander merk.

Kwaliteit van Jonker ken ik helaas niet. Qua prijs zit hij een beetje op het niveau van Haar zo te zien. Kwestie van testen zou ik zeggen.
Als je tweede hands waarde een dingetje vindt zit je bij Haar denk wel beter.

guitarkid2
23 april 2020, 11:45
Vraag me af of statmodellekes nou partocasters zijn of van af nul uit een paar planken zijn gemaakt
Prijzen doen het eertse vermoeden

Ook de prijzen van de akoestiekjes vin ik erg laag voor een niet fabrieksgitaar

Kakihara
25 april 2020, 15:53
Thx, ja dat is em. dat van die kop op z’n Strats zag ik ook, maar wss heeft hij er nog geen gezeik mee omdat hij (nog) niet zo veel exposure heeft, en zo klein is dat hij ze nog niet is opgevallen. Ik begreep van Erik Smid dat hij toen hij begon, gewoon Fender koppen maakte, totdat hij aan de weg begon te timmeren en er een brief van de firma uit Corona California op de mat plofte met de strekking: listen very carefully, we will say this only once... Haar zal ooit hetzelfde zijn overkomen denk ik. Anyway, ik vroeg me af of er hier mensen (goede?) ervaringen met deze bouwer hebben.

Vergeet Suhr!
Dolly !
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e58f5454ba80761c88f14fd/1584968251418-8ZEQYZ5NKF27V9RIC9RH/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEpVg-ILAPna1wRh-xAJ9fRZw-zPPgdn4jUwVcJE1ZvWQUxwkmyExglNqGp0IvTJZUJFbgE-7XRK3dMEBRBhUpwEv36x-EUL2-BSQ5feDhwGCbXuJBFqZ-erYzVouT8yOb9TwqchglLQOCYTRn7ZGxI/image-asset.jpeg?format=750w

arjanb01
25 april 2020, 16:17
Als hij maar geen gezeik ermee krijgt met de Yanks.
Die zijn hier niet zo dol op.

Tupelo
25 april 2020, 16:22
Weleens een zwarte akoestische gitaar van gezien op MP & bij Tfoa; geloof 1500 voor een 2e handsje.
Zag er goed uit, maar de naam zei mij ook niet veel.

Duhsjaak
25 april 2020, 19:47
Is er dan niemand beu van een klein studiotje/werkplaatsje waar ze de geijkte modellen maken en verwachten dat wij head over heals verliefd worden op een strat? Terwijl Da Fenderboys er ook maar geen genoeg van krijgen?
Daar waar Fender staat mag je ook LP lezen.

Kan helemaal eraan liggen dat ik de volmaakt unieke sound nog niet heb gehoord, maar ik wordt van de eerste aanblik niet hebberig.
Sorry hr/Mw jonker.
En sorry GN’ers als je vindt dat dit iets te negatief is. Dan doet Lucid uit Egmond het toch wel een vreselijk stuk beter. Je kunt dat iets vinden of niets, maar het is ra-di-kaal anders (de planken) en ik vind dat een heel leuke gedachte.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
25 april 2020, 20:52
Beter weet ik niet maar wel anders. Ook niet radicaal anders want het ontwerp lijkt wel ergens op.

apekop
26 april 2020, 00:22
Thx, ja dat is em. dat van die kop op z’n Strats zag ik ook, maar wss heeft hij er nog geen gezeik mee omdat hij (nog) niet zo veel exposure heeft, en zo klein is dat hij ze nog niet is opgevallen. Ik begreep van Erik Smid dat hij toen hij begon, gewoon Fender koppen maakte, totdat hij aan de weg begon te timmeren en er een brief van de firma uit Corona California op de mat plofte met de strekking: listen very carefully, we will say this only once... Haar zal ooit hetzelfde zijn overkomen denk ik. Anyway, ik vroeg me af of er hier mensen (goede?) ervaringen met deze bouwer hebben.

Inderdaad. Ik ben blij dat ik nog een Haar heb met de gewone Fender kop. Blijft toch het mooiste. Toch raar dat je heel de gitaar precies kan namaken zonder dat er een haan naar kraait, maar zodra je de kop na maakt er zo'n brief op de deurmat ploft. Wat is zo bijzonder aan de kop t.o.v. de rest van het design?

Over Jonker weet ik niks. Zijn gitaren zien er zeker goed uit en het zullen zeker hele goede gitaren zijn. Wel jammer dat het weer alleen maar namaak Fender/Suhr/PRS is en akoestisch namaak Gibson. Niet bijster origineel dus allemaal. Misschien is dat wel het enige wat goed verkoopt. Alleen kun je voor die bedragen ook een tweedehands Suhr of Fender USA kopen en die zijn toch waardevaster. Ik zie toch liever eigen ontwerpen en originaliteit bij een bouwer. Als je echt iets speciaals hebt van heel hoogwaardige kwaliteit denk ik dat je uiteindelijk meer kans hebt om naam te maken als bouwer dan weer de zoveelste Fender cloon.

Napoje
26 april 2020, 00:39
En natuurlijk een engelse site want we moeten niet denken dat meneer alleen aan boerjes in de buurt levert. Nee in-ter-natio-naal mensen, marketing. Daar pas dat stomme nederlands natuurlijk niet bij.

apekop
26 april 2020, 00:46
En natuurlijk een engelse site want we moeten niet denken dat meneer alleen aan boerjes in de buurt levert. Nee in-ter-natio-naal mensen, marketing. Daar pas dat stomme nederlands natuurlijk niet bij.

Dat vind ik dan weer een beetje spijkers op laag water zoeken. Smitty guitars die hier vaak wordt opgehemeld heeft ook een site in het Engels en daar zegt niemand iets van. Ik vind zeker dat iemand als Jonker ook een kans moet krijgen ook al is het totaal niet origineel. Dat zijn Panucci, Smitty of Haar en noem alle Fender imitators (niet oneerbiedig bedoeld) maar op ook niet.

Napoje
26 april 2020, 00:52
Dat vind ik dan weer een beetje spijkers op laag water zoeken. Smitty guitars die hier vaak wordt opgehemeld heeft ook een site in het Engels en daar zegt niemand iets van. Ik vind zeker dat je iemand als Jonker ook een kans moet krijgen ook al is het totaal niet origineel wat hij doet. Dat zijn Smitty of Haar en noem alle Fender imitators (niet oneerbiedig bedoeld) maar op ook niet.

Ik wordt gewoon een beetje moe van die bedrijven die nederlandse werknemers en nederlanse klanten hebben of ze nou jonker of smitty heten. Als het nou een meertalige site was, prima. Helaas ben ik de laatste die dat vindt. Jammer.

apekop
26 april 2020, 00:54
Ik wordt gewoon een beetje moe van die bedrijven die nederlandse werknemers en nederlanse klanten hebben of ze nou jonker of smitty heten. Als het nou een meertalige site was, prima. Helaas ben ik de laatste die dat vindt. Jammer.

Het is je goed recht hoor! :) Tweetalig is altijd beter.
Wellicht wil hij ook in het buitenland gaan verkopen.

Duhsjaak
26 april 2020, 08:03
Ik heb niks tegen een Engelse tekst, maar wat is er nou eenvoudiger dan een vlaggetje ergens bovenin, waarmee je te kennen geeft of je NL/UK/of wat mij betreft Swahili wilt hebben.

En dan liefst ook even een native speaker laten controleren op taalgebruik en spelling.
Gisteren was ik nog op een site waar het NL zo beroerd was, dat ik mij afvroeg of dat niet te verhelpen was met een kratje bier of twee flessen wijn.
Vroeger schreef ik nog wel eens een analyse van de site of een herschreven tekst. En dan denk je NL, gratis advies? Ik ben er maar mee gestopt vanwege de sympathieke reacties, zullen we maar zeggen.

Kortom....
Succes heer Jonker!
Ik hoop dat je je gitaren laat onderscheiden door de klank, dan zal het ontwerp me minder kunnen schelen.
Vriendelijke groet, Gus

the sure thing
26 april 2020, 08:25
Heb net de site bekeken. Goede prijzen voor wrs vanaf scratch gemaakte gitaren.

Wel een punt: omdat deze bouwer nog niet bekend is, zal bij aankoop wrs de prijs al met 50% droppen omdat ze 2e hands nog niet gewild zullen zijn. Dus als je er een koopt, wees dan behoorlijk zeker van je zaak.

Het leuke is dat je al je eigen voorkeuren door kan geven en je zo een "unieke" gitaar hebt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
26 april 2020, 09:12
Even het topic kapen hoor.... Heijaards gitaren ooit iemand van gehoord?

Eerlijk gezegd wel een beeeeetje lelijk:

http://link.marktplaats.nl/m1541386993?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
26 april 2020, 09:16
Ik wordt gewoon een beetje moe van die bedrijven die nederlandse werknemers en nederlanse klanten hebben of ze nou jonker of smitty heten. Als het nou een meertalige site was, prima. Helaas ben ik de laatste die dat vindt. Jammer.

Ik zou die zinnen nog even nalezen.

apekop
26 april 2020, 09:28
Even het topic kapen hoor.... Heijaards gitaren ooit iemand van gehoord?

Eerlijk gezegd wel een beeeeetje lelijk:

http://link.marktplaats.nl/m1541386993?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Heeft ie brand gehad?

D3nnis
26 april 2020, 09:32
Ik vind dat wel een gaaf ding eigenlijk.

Da Vinci
26 april 2020, 09:38
Ik wordt gewoon een beetje moe van die bedrijven die nederlandse werknemers en nederlanse klanten hebben of ze nou jonker of smitty heten. Als het nou een meertalige site was, prima. Helaas ben ik de laatste die dat vindt. Jammer.

Smitty wordt ook via buitenlanders wederverkopers verkocht. Die gitaren staan daar in winkels/op websites en dan is het niet ondenkbaar dat met even gaat kijken op de website van de fabrikant. Het lijkt me niet meer dan klantvriendelijk daar rekening mee te houden.

Natuurlijk; je kan een tweetalige site maken. Afgezien dat dat qua content management, oh sorry, het vullen van de website, meer werk is moet je CMS er ook geschikt voor zijn. Als dat niet het geval is, wat ik me goed kan voorstellen van een website van een relatief kleine gitaarbouwer, vergt dat een aardige investering want je hele site moet overnieuw gebouwd en gevuld worden. Even wat teksten vertalen voor je buitenlandse bezoekers is een veel kortere klap.

Staat het je natuurlijk evengoed vrij om daar moe van te worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch
26 april 2020, 11:07
En natuurlijk een engelse site want we moeten niet denken dat meneer alleen aan boerjes in de buurt levert. Nee in-ter-natio-naal mensen, marketing. Daar pas dat stomme nederlands natuurlijk niet bij.

:seriousf:

Tja, je kan maar ambities hebben.
Of ze veinzen.
Of misschien houdt -ie gewoon van Engels.

:dontgeti:

Nee, ik begrijp dat ook nooit.

the sure thing
26 april 2020, 11:19
Als je in Nederland een Engelstalige site hebt, wekt dat de suggestie dat je internationaal werkt en je dus goed zou zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Pepe
26 april 2020, 11:21
Of je fan of geen fan bent,
het is sneu wanneer je net een pand gehuurd hebt, machines er in, website live en dan een lockdown
je kan jezelf een betere start wensen

Het argument dat Engels een nono is voor de ander klinkt een beetje raar als je zelf wel gebruik maakt van de Engelse taal.

Plant
26 april 2020, 11:24
Heeft ie brand gehad?

Er was hier iemand die dat met Les Pauls deed, macwilliams?

apekop
26 april 2020, 11:45
Als je in Nederland een Engelstalige site hebt, wekt dat de suggestie dat je internationaal werkt en je dus goed zou zijn?


Als je internationaal werkt hoef je nog niet perse goed te zijn. Net zoals dat als je alleen nationaal werkt je niet slecht hoeft te zijn. Dat andere daar een interpretatie aangeven kan zo zijn. Ik snap het wel, het is extra veel werk om je website tweetalig te maken. Als je dan voor 1 taal kiest kun je het misschien beter in het Engels doen, aangezien internet niet alleen in Nederland bekend is (psst..niet verder vertellen hè)...:) Als je het alleen in het Nederlands doet dan sluit je een grote groep potentiële kopers meteen uit.

Voor de rest gun ik Jonkers alle succes. Ik hoop alleen dat Nederlandse (en ook veel buitenlandse) bouwers eens eens wat originelers gaan verzinnen dan de Fender en Gibson clonen en modellen die daar sterk op lijken. Als je met echt een heel goed eigen ontwerp van hoogstaande kwaliteit komt en dat slaat ergens aan of een bekende knakker gaat erop spelen heb je uiteindelijk wel meer succes denk ik, en een eigen smoel. Anders wordt alles hetzelfde en ben je inwisselbaar.

Ik vind Fendertje clonen altijd de makkelijkste weg. Een beetje hetzelfde als in een tribute of top-40 band spelen eigenlijk.

bat
26 april 2020, 11:50
Inderdaad. Ik ben blij dat ik nog een Haar heb met de gewone Fender kop. Blijft toch het mooiste. Toch raar dat je heel de gitaar precies kan namaken zonder dat er een haan naar kraait, maar zodra je de kop na maakt er zo'n brief op de deurmat ploft. Wat is zo bijzonder aan de kop t.o.v. de rest van het design?
Omdat ze alleen op de vorm van de kop een trademark konden krijgen dat stand houdt in de rechtbank. Hetzelfde geldt voor Gibson, al blijven die nog wel pogingen ondernemen om ook de vorm van de body als intellectueel eigendom te claimen. Dat lukt ze niet echt (en levert ze vooral slechte publiciteit op de laatste tijd - zie het gevalletje Dean).

Bovendien moet je een dergelijk trademark actief verdedigen. Vandaar dat ze er behoorlijk bovenop zitten - Gibson en Fender.


Is er dan niemand beu van een klein studiotje/werkplaatsje waar ze de geijkte modellen maken en verwachten dat wij head over heals verliefd worden op een strat? Terwijl Da Fenderboys er ook maar geen genoeg van krijgen?
Tsja, de meeste gitaristen zijn nogal behoudend. Als je ze dan al wilt overhalen om een gitaar te kopen waar niet zo'n bekend merkje op staat, dan moet het qua uiterlijk liefst niet al teveel afwijken van wat er al is. Als de prijs dan ook wat lager is dan een customshopper van die grote merken, dan wil het nog wel eens lukken. Ik snap dat dus wel.

Deze bouwer - ik heb geen idee. Qua werk niet heel bijzonder zo op het eerste gezicht, maar als ie goed kan bouwen lijkt me er verder niks mis mee. Als de restwaarde een ding voor je is, moet je sowieso niet naar minder bekende merken en bouwers kijken.

telerocker
26 april 2020, 12:11
Omdat ze alleen op de vorm van de kop een trademark konden krijgen dat stand houdt in de rechtbank. Hetzelfde geldt voor Gibson, al blijven die nog wel pogingen ondernemen om ook de vorm van de body als intellectueel eigendom te claimen. Dat lukt ze niet echt (en levert ze vooral slechte publiciteit op de laatste tijd - zie het gevalletje Dean).

Bovendien moet je een dergelijk trademark actief verdedigen. Vandaar dat ze er behoorlijk bovenop zitten - Gibson en Fender.


Tsja, de meeste gitaristen zijn nogal behoudend. Als je ze dan al wilt overhalen om een gitaar te kopen waar niet zo'n bekend merkje op staat, dan moet het qua uiterlijk liefst niet al teveel afwijken van wat er al is. Als de prijs dan ook wat lager is dan een customshopper van die grote merken, dan wil het nog wel eens lukken. Ik snap dat dus wel.

Deze bouwer - ik heb geen idee. Qua werk niet heel bijzonder zo op het eerste gezicht, maar als ie goed kan bouwen lijkt me er verder niks mis mee. Als de restwaarde een ding voor je is, moet je sowieso niet naar minder bekende merken en bouwers kijken.

+1 en nog tien tekens!

D3nnis
26 april 2020, 12:13
Voor de rest gun ik Jonkers alle succes. Ik hoop alleen dat Nederlandse (en ook veel buitenlandse) bouwers eens eens wat originelers gaan verzinnen dan de Fender en Gibson clonen en modellen die daar sterk op lijken. Als je met echt een heel goed eigen ontwerp van hoogstaande kwaliteit komt en dat slaat ergens aan of een bekende knakker gaat erop spelen heb je uiteindelijk wel meer succes denk ik, en een eigen smoel. Anders wordt alles hetzelfde en ben je inwisselbaar.

Daar ben ik het ten dele mee eens.
Ten dele, want wat is een eigen ontwerp? Op het moment dat je een elzen body neemt en daar een esdoorn hals op schroeft, dan kun je daar een andere bodyvorm tegenaan gooien en een andere kop, maar dan heb je alleen de vorm veranderd en verder eigenlijk helemaal niks.

Mensen die het helemaal anders doen, ik noem een Ken Parker, of Aristides, of hoe heet die akoestische bouwer met die gitaren met koolstofvezel binnenkant ook alweer, zijn over het geheel genomen maar een heel klein onderdeel van de markt.
Je kunt je afvragen of dat slim is om daar op te gokken.

Zelf vind ik dat soort afwijkende bouwvormen wel interessant (ik heb oa een best wel dure parker fly gehad, niet omdat ie nou zo goed klonk maar omdat ik het een gaaf ding vond) maar uiteindelijk kom ook ik steeds weer bij min of meer traditionele instrumenten uit vooralsnog.

Aristides moet ik nog wel een keer testen overigens, die gitaren ken ik alleen van de artikelen en foto's. Maar ja, stevige prijzen, daar kun je ook andere heule mooie gitaren voor kopen, dus tja.

apekop
26 april 2020, 12:24
Daar ben ik het ten dele mee eens.
Ten dele, want wat is een eigen ontwerp? Op het moment dat je een elzen body neemt en daar een esdoorn hals op schroeft, dan kun je daar een andere bodyvorm tegenaan gooien en een andere kop, maar dan heb je alleen de vorm veranderd en verder eigenlijk helemaal niks.

Mensen die het helemaal anders doen, ik noem een Ken Parker, of Aristides, of hoe heet die akoestische bouwer met die gitaren met koolstofvezel binnenkant ook alweer, zijn over het geheel genomen maar een heel klein onderdeel van de markt.
Je kunt je afvragen of dat slim is om daar op te gokken.

Zelf vind ik dat soort afwijkende bouwvormen wel interessant (ik heb oa een best wel dure parker fly gehad, niet omdat ie nou zo goed

Nou, ik heb het dan over bouwers als deze Jerzy Drozd. Zal bij be meeste gitaristen niet bekend zijn. Maar wel bij liefhebbers van custom bassen. Ik heb er ooit eens een 6-snarige fretloze custom bas willen bestellen, maar dan zat ik al gelijk aan ruim boven de 7000 euro of nog hoger. Dat vond ik iets te gortig. Je kan ze mooi vinden of niet. De meeste modellen vind ik ook niet mooi, maar het Barcelona model wel. Hij doet in ieder geval wat anders en vaart er goed bij. Zo zijn er met name basland maar ook in gitaarland veel van dit soort kleinere bouwers die wereldwijd succes hebben. Als ze alleen Fendertje hadden gecloond zou dat waarschijnlijk heel anders zijn geweest.

https://www.jerzydrozdbasses.com/choose-your-barcelona
https://www.jerzydrozdbasses.com/

D3nnis
26 april 2020, 12:48
Ik vind dat qua design geweldig.
Net als dat ik Jens Ritter zijn bassen misschien nog wel mooier vind, maar dat is smaak.
Kwalitatief zal het ook top zijn, maar de vraag is of dit dan vernieuwend is. Als je het mij vraagt niet in die zin zoals Ken Parker en Aristides aan het pionieren zijn / waren. De vraag is alleen of dat dan gitaren oplevert die mensen willen hebben.

Pepe
26 april 2020, 12:53
Laat die man toch lekker bouwen en laat degene die zijn eigen teksten ook in het Nederlands maakt de eerste steen werpen.
En niet origineel? Ok, boe.
Wat ie doet mag blijkbaar dus als F en G het niet erg vinden, what do we care uberhaupt?
Dit lijkt me eerder een beeldrecht dingetje:



https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e58f5454ba80761c88f14fd/1584968251418-8ZEQYZ5NKF27V9RIC9RH/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEpVg-ILAPna1wRh-xAJ9fRZw-zPPgdn4jUwVcJE1ZvWQUxwkmyExglNqGp0IvTJZUJFbgE-7XRK3dMEBRBhUpwEv36x-EUL2-BSQ5feDhwGCbXuJBFqZ-erYzVouT8yOb9TwqchglLQOCYTRn7ZGxI/image-asset.jpeg?format=750w

LRS
26 april 2020, 14:29
Ok, behalve dan dat er veel meningen zijn over hoe je met een bedrijf al dan niet naar buiten treedt, zijn er helaas weinig / geen mensen hier die concreet ervaring hebben met de bouwer, als ik het goed begrijp. Ik zal eens kijken of ik na het weekend met hem in contact kan komen voor een praatje (wie is u eigenlijk) en informatie (wat bouwt u eigenlijk). Dank allemaal!

almarvk
26 april 2020, 16:05
Niemand heeft er dus tot nu toe op gespeeld. Duidelijk.

the sure thing
26 april 2020, 16:13
Niemand heeft er dus tot nu toe op gespeeld. Duidelijk.

Maar iedereen heeft al wel een mening. Prachtig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
26 april 2020, 20:10
Ik vind dat qua design geweldig.
Net als dat ik Jens Ritter zijn bassen misschien nog wel mooier vind, maar dat is smaak.
Kwalitatief zal het ook top zijn, maar de vraag is of dit dan vernieuwend is. Als je het mij vraagt niet in die zin zoals Ken Parker en Aristides aan het pionieren zijn / waren. De vraag is alleen of dat dan gitaren oplevert die mensen willen hebben.

Heeft ook wel wat weg van een mooie koffietafel met snaren.

D3nnis
26 april 2020, 20:12
Duur tafeltje, dat wel.

Erik de Perik
26 april 2020, 20:12
Ok, behalve dan dat er veel meningen zijn over hoe je met een bedrijf al dan niet naar buiten treedt, zijn er helaas weinig / geen mensen hier die concreet ervaring hebben met de bouwer, als ik het goed begrijp. Ik zal eens kijken of ik na het weekend met hem in contact kan komen voor een praatje (wie is u eigenlijk) en informatie (wat bouwt u eigenlijk). Dank allemaal!

Ik ben zo'n idioot die zijn eigen ervaringen veel belangrijker vindt dan die van lui die ik amper ken. Dat hele gebouw vind ik al niet zo belangrijk. Pas als het klaar is kun je een beeld krijgen van het instrument, een optelsom van hardware en hout is nietszeggend.

Erik de Perik
26 april 2020, 20:13
Duur tafeltje, dat wel.

Als het mooi is klinkt het automatisch ook goed.... toch?

telerocker
27 april 2020, 00:07
Ik krijg nu wel de aanvechting mevrouw Dolly te mailen met de vraagt wat ze van haar nieuwe aanwinst vindt.

apekop
27 april 2020, 00:22
Ik vind dat qua design geweldig.
Net als dat ik Jens Ritter zijn bassen misschien nog wel mooier vind, maar dat is smaak.
Kwalitatief zal het ook top zijn, maar de vraag is of dit dan vernieuwend is. Als je het mij vraagt niet in die zin zoals Ken Parker en Aristides aan het pionieren zijn / waren. De vraag is alleen of dat dan gitaren oplevert die mensen willen hebben.

Ritter is ook wel apart ja. Maar ik vind ze zelf niet mooi. Ik vind het meer een soort van design/kunst dingen. Het is in ieder geval vernieuwender dan die Fender en Gibson clonen. Parker vind ik ook mooi, ik heb zelf twee van die Fly gitaren gehad. Zelf denk ik dat als je zoiets aparts bouwt je meer kans hebt om je te onderscheiden als bouwer ipv te doen wat iedereen al doet. Dat getuigt van weinig fantasie.

Napoje
27 april 2020, 01:32
Ritter is ook wel apart ja. Maar ik vind ze zelf niet mooi. Ik vind het meer een soort van design/kunst dingen. Het is in ieder geval vernieuwender dan die Fender en Gibson clonen. Parker vind ik ook mooi, ik heb zelf twee van die Fly gitaren gehad. Zelf denk ik dat als je zoiets aparts bouwt je meer kans hebt om je te onderscheiden als bouwer ipv te doen wat iedereen al doet. Dat getuigt van weinig fantasie.

Ach men kopieert het wek van stradivari al 400 zonder men daar moeilijk over doet...

Pepe
27 april 2020, 01:56
Ach men kopieert het wek van stradivari al 400 zonder men daar moeilijk over doet...

Omdat gitaristen goddomme vrijgevochten creatieve klootzakken zijn die avontuurlijke instrumenten verdienen terwijl violisten.... zo'n 4 jaargetijden, hoe lang spelen ze dat nou al....

arjanb01
27 april 2020, 06:52
De meeste muzikanten willen Fender of Gibson (kopieën) dus bouwen de meeste bouwers hun bouwsels ook zo anders verdienen ze geen geld en kunnen ze naar het Uwv. Moeilijker is het niet.
De gitaar markt is al bijna 70 jaar hetzelfde. 😁

apekop
27 april 2020, 07:00
De meeste muzikanten willen Fender of Gibson (kopieën) dus bouwen de meeste bouwers hun bouwsels ook zo anders verdienen ze geen geld en kunnen ze naar het Uwv. Moeilijker is het niet.
De gitaar markt is al bijna 70 jaar hetzelfde. 

Misschien wel. Maar als ik kijk naar kleine buitenlandse bouwers die succesvol zijn, dan zijn het meestal de wat specialistischere bouwers die aparte dingen maken en daar een select publiek voor hebben. Ze kunnen daar dan ook hoge prijzen voor vragen aan klanten die juist iets anders zoeken. Iets echt customs i.p.v. iets wat je in iedere muziekwinkel kan kopen. Dus voor mijn gevoel moet je je juist onderscheiden om naam te maken in de gitaarbouw wereld.

Dus kom op gitaarbouwend Nederland, doe eens gek! Haha.

the sure thing
27 april 2020, 07:36
Sinds 3 jaar speel ik ook bas. Conclusie: gitaristen zijn veel behoudender/conservatiever kan bassisten. Bij basgitaren is in de loop der tijd veel meer variatie ontstaan. Ook gaan basgitaristen wat sneller mee in de technische ontwikkelingen zoals in-ear, klasse D versterking, enz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Napoje
27 april 2020, 08:11
Sinds 3 jaar speel ik ook bas. Conclusie: gitaristen zijn veel behoudender/conservatiever kan bassisten. Bij basgitaren is in de loop der tijd veel meer variatie ontstaan. Ook gaan basgitaristen wat sneller mee in de technische ontwikkelingen zoals in-ear, klasse D versterking, enz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

In de metalwereld zijn ze niet concervatief. Best veel ontwikkelingen laatste tijd. Multiscale, 7, 8 of meer snaren, langere mensuren. Zelfs de finish is vaak moderner.

Plant
27 april 2020, 12:05
Zal bij bassisten ook met het gewicht en afmetingen van de gear te maken hebben. Het convetionele spul is allemaal wat lomper en groter, als je dat zelf moet sjouwen wil je vanzelf naar een moderner alternatief als dat ongeveer hetzelfde kan.

D3nnis
27 april 2020, 12:09
Bassisten zijn ook vrij lui natuurlijk.

Plant
27 april 2020, 12:47
Dat kan ik be-amen (ik heb ook een bas maar ben al jaren te lui om erop te spelen :) )

the sure thing
27 april 2020, 14:19
Zal bij bassisten ook met het gewicht en afmetingen van de gear te maken hebben. Het convetionele spul is allemaal wat lomper en groter, als je dat zelf moet sjouwen wil je vanzelf naar een moderner alternatief als dat ongeveer hetzelfde kan.

Ik heb een Bogner 4x12 gehad.... wil je dat nooit meer zeggen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
27 april 2020, 15:53
Ik heb nog steeds een bogner 4x12.
Mijn engl cabinet is even zwaar.
En de 4x10 van onze bassist is zwaarder.

Erik de Perik
27 april 2020, 16:55
Dat Markbass spul is lekker licht.

the sure thing
27 april 2020, 17:34
Dat Markbass spul is lekker licht.

En klinkt vreselijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
27 april 2020, 19:56
Oh krijgen we dat weer........

apekop
28 april 2020, 07:44
En klinkt vreselijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Je kan niet alles hebben he!

almarvk
28 april 2020, 08:15
In de metalwereld zijn ze niet concervatief. Best veel ontwikkelingen laatste tijd. Multiscale, 7, 8 of meer snaren, langere mensuren. Zelfs de finish is vaak moderner.

Klopt. Daar durft men nog wel een beetje af te wijken. Rest is zo conservatief als wat. Het is strat, tele of LP. En komt er een nieuwe bouwer langs, dan bouwt ie vaak een standaard strat met weinig fantasie. En heeft iedereen commentaar omdat het dan niet origineel is....

apekop
28 april 2020, 08:21
Klopt. Daar durft men nog wel een beetje af te wijken. Rest is zo conservatief als wat. Het is strat, tele of LP. En komt er een nieuwe bouwer langs, dan bouwt ie vaak een standaard strat met weinig fantasie. En heeft iedereen commentaar omdat het dan niet origineel is....

Ja, daar zit wat in. Ik zie mezelf ook niet in een bluesband spelen met een Ritter gitaar. Of in een Jan Smit tribute band met een 8 snarige mult scale. Metal met een strat dat kan dan weer wel. Maar death metal met een Gretch zou ook wel lachen zijn.

Pepe
28 april 2020, 11:42
Rest is zo conservatief als wat. Het is strat, tele of LP.

Het is gewoon, zoals elk ander instrument, een genre instrument.

Antropisch principe:
ik heb een zwager, aardappelteler,
die klaagde altijd over het weer,
nee, zei ik, dat weer is precies goed voor aardappels,
als het goed weer voor druiven zou zijn zou je die wel kweken

Je leest het, ook in dit topic, vrij vaak, gitaristen zijn conservatief
die snappen waarschijnlijk dat verhaaltje over mijn zwager ook niet

showband
28 april 2020, 15:40
Ja en dit doet me ook ergens aan denken...

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e58f5454ba80761c88f14fd/1585398277825-GABKN18KEGCHKXYM8ABC/ke17ZwdGBToddI8pDm48kK60W-ob1oA2Fm-j4E_9NQB7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsM WxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0kD6Ec8Uq9YczfrzwR7e2Mh 5VMMOxnTbph8FXiclivDQnof69TlCeE0rAhj6HUpXkw/20191025_134644.jpg?format=1500w

Waarschijnlijk vliegt hij nog voldoende onder de radar of de merken denken rationeel na. Je koopt in deze prijsklasse niet per ongelijk een Jonker terwijl je eigenlijk een Suhr of PRS wilde.

ik heb ook zo een soort partscaster. Ooit door peer dellen laten doen.
met een warmoth hals
https://www.warmoth.com/Guitar/necks/SuperwideAngledWarmoth_WarmothPro.aspx

een strat met zo een kop is niet patenteerbaar volgens mij

Napoje
28 april 2020, 15:44
Maar death metal met een Gretch zou ook wel lachen zijn.

Bijna:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/E2EaI4XZr7X0XDxt9oM1Y1s5wKqFk1r5amXHAZUeRjBYQptJW_ sMmomSfa8vxx_1k8-FPhAtxS-PHkH6Cb5dihO3qHJb_lvdxm4

Da Vinci
28 april 2020, 16:09
ik heb ook zo een soort partscaster. Ooit door peer dellen laten doen.
met een warmoth hals
https://www.warmoth.com/Guitar/necks/SuperwideAngledWarmoth_WarmothPro.aspx

een strat met zo een kop is niet patenteerbaar volgens mij

Vind het nu erg veel Silver Sky iig ;)

apekop
28 april 2020, 16:30
Bijna:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/E2EaI4XZr7X0XDxt9oM1Y1s5wKqFk1r5amXHAZUeRjBYQptJW_ sMmomSfa8vxx_1k8-FPhAtxS-PHkH6Cb5dihO3qHJb_lvdxm4

haha...over lelijk gesproken...

Napoje
28 april 2020, 19:03
haha...over lelijk gesproken...

Leuk man voor in een jazzbandje. Of bij de dreetje harzes band