PDA

View Full Version : Polka Dots And Moonbeams



Little Jay
21 april 2020, 07:57
Getver, wat is het toch moeilijk om foutloos te spelen als dat rode lampje aan staat.... take 5 of zo en toch nog wat foutjes, maar soi.

Een ballad voor het slapen gaan: Polka Dots And Moonbeams.

https://youtu.be/Tc5rFLk_Pjo



https://youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Tc5rFLk_Pjo

Fobo
21 april 2020, 10:16
Ja hoor, erg mooi weer! Foutje maakt het charmant...;)
Maak jij de arrangementen zelf?
Wat me nog opviel: het droge plok-geluid van de Gibby bij Round Midnight hoor ik hier niet terug, en - zo te zien aan de stoffige kop (van de gitaarhals natuurlijk:soinnocent:) - heb je geen snaren verwisseld. Andere instellingen?

Little Jay
21 april 2020, 10:24
Ja dit arrangement heb ik zelf gemaakt:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200421/1218581cd2ee4fb15253134f7ddda1f0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200421/3cd6ab53f684838cbd66e9431d66fbc5.jpg
Inderdaad heb ik een andere sound geprobeerd. Snaren zijn nog steeds een jaar oud ;-) maar instelling op de versterker is anders: mids eruit, bass terug, iets meer treble. En iets meer galm. Oh en ik heb deze keer een Sennheiser e609 (?) gebruikt ipv een SM58.

Harald
21 april 2020, 10:26
Wat Fobo zegt! Sound is hier gewoon prima. Ik vind deze een stuk beter dan die Round Midnight opname, ook qua spel en arrangement.

Klein dingetje, bij 1'17'' leg je een barree met de wijsvinger, daarna strek je met de pink, en moet je ook nog doorsliden. Daar zit door de strekking een kleine hapering. Heb je al eens geprobeerd het om te draaien? Pink neerzetten, aanslaan, sliden, en met,of precies voor de slide die barree met de wijsvinger pas neerzetten? Vermoed dat je daarmee de angel uit dat stukje haalt. Dan zou je die basnoot net na de melodienoot krijgen, maar dat werkt daar misschien zelfs wel beter.

FransT
21 april 2020, 10:35
Applaus!
Ik ben het met Fobo en Harald eens:
Foutje maakt het charmant, en: sound is prima en ook ik vind deze fijner dan de Round Midnight opname.

Ik zou willen dat ik het zo voor elkaar kreeg.

Harald
21 april 2020, 10:35
Vlak voor dat punt zit in je tab een foutje, noot op de hoge E snaar die je op de B snaar speelt (ook veel logischer). Afgaande op de tab zou je die slide gewoon met de pink vanuit die dim greep die ervoor zit moeten maken, en dan de barree neerzetten. Dan is het een makkelijke stretch daar.

Little Jay
21 april 2020, 11:22
Vlak voor dat punt zit in je tab een foutje, noot op de hoge E snaar die je op de B snaar speelt (ook veel logischer). Afgaande op de tab zou je die slide gewoon met de pink vanuit die dim greep die ervoor zit moeten maken, en dan de barree neerzetten. Dan is het een makkelijke stretch daar.

Leuk dat je er zo diep induikt! Is dat maat 14 in de tab?

Harald
21 april 2020, 11:33
Ja, maat 13 en 14. In maat 13 heb je een noot in de tab op de verkeerde snaar staan. Kan een copy en paste dingetje zijn geweest. Daarna krijg je die strekking. Daar kijk je ook wat moeilijk, en het hapert, viel me de eerste keer kijken al op, blijkbaar heeft mijn interne gitaarleraar met dat quarantaine gedoe te weinig te doen... Gelijk terug gezocht om te kijken wat er aan de hand was. Hoeft niet, kleine aanpassing en het speelt makkelijk weg. Kan ook een kleine memoryglitch bij het spelen geweest zijn.

Little Jay
21 april 2020, 11:44
ah ja die losse A in maat 13 hoort op de B-snaar idd.

Het was ook even een memory-glitch daar.

pasqual
21 april 2020, 11:56
Geluid is prima. Ik heb weinig met deze muziek en zonder enige kennis van zaken vraag ik me af of het zo hoort om op deze manier te spelen? Ik bedoel nogal staccato? Is dat een keuze of jouw manier van spelen? Geen kritiek hoor maar ik vraag me dat af omdat ik er eerder voor zou kiezen om het vloeiender te spelen. Nogmaals, geen idee of het zo hoort...

Little Jay
21 april 2020, 12:35
Geluid is prima. Ik heb weinig met deze muziek en zonder enige kennis van zaken vraag ik me af of het zo hoort om op deze manier te spelen? Ik bedoel nogal staccato? Is dat een keuze of jouw manier van spelen? Geen kritiek hoor maar ik vraag me dat af omdat ik er eerder voor zou kiezen om het vloeiender te spelen. Nogmaals, geen idee of het zo hoort...


Staccato? Vind je het staccato? Echt?

Fobo
21 april 2020, 12:44
Durf het bijna niet te vragen: zou je Round Midnight nog ’n keer willen spelen, maar dan met je nieuwe instellingen.


...en zou je dat arrangement met mij willen delen...?:hide:

pasqual
21 april 2020, 12:59
Staccato? Vind je het staccato? Echt?

Staccato is nogal overdreven omschreven (bij gebrek aan een betere benaming) maar ik kan niet zeggen dat ik het vloeiend gespeeld vind. Ik spreek dan ook bewust niet over de kwaliteit van je spel want wat je hier laat horen kan ik simpelweg niet. Dit heeft meer te maken hoe ik iets graag zou horen.

Little Jay
21 april 2020, 14:41
Durf het bijna niet te vragen: zou je Round Midnight nog ’n keer willen spelen, maar dan met je nieuwe instellingen.


...en zou je dat arrangement met mij willen delen...?:hide:

Hahaha, jij durft! Dat arrangement heb ik nog niet uitgeschreven..... Ga ik mee aan de slag. Ik twijfel nog of ik de melodie van RM in het begin niet een octaaf hoger moet spelen.. misschien eerste rondje laag, tweede rondje hoog of zo. Ik ga denk er over na ;-)

Duhsjaak
21 april 2020, 15:55
Analoog aan het lied ‘Even the bad days are good’, zelfs het kutgeluid is goed. Beter geluid is beter vanzelf, dat dan weer wel.
En laat maar doorkomen de volgende slapeloze nacht.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
21 april 2020, 18:32
Staccato is nogal overdreven omschreven (bij gebrek aan een betere benaming) maar ik kan niet zeggen dat ik het vloeiend gespeeld vind. Ik spreek dan ook bewust niet over de kwaliteit van je spel want wat je hier laat horen kan ik simpelweg niet. Dit heeft meer te maken hoe ik iets graag zou horen.

Is prima gespeeld hoor. Hier eentje in octaven van Wes Montgomery:


https://www.youtube.com/watch?v=gMuWWfKUQ6c

En eentje op een dikke vette L5:


https://www.youtube.com/watch?v=xO1sDY2dmaw

Harald
21 april 2020, 19:26
Die L5! Heerlijke toon, dik, warm, maar toch helder :)

Mooie van Wes is dat hij, ondanks vrij donker geluid, dikke snaren, en geen bends of vibrato, eigenlijk toch altijd redelijk vocaal klinkt.

Erik de Perik
21 april 2020, 20:39
Die L5! Heerlijke toon, dik, warm, maar toch helder :)

Mooie van Wes is dat hij, ondanks vrij donker geluid, dikke snaren, en geen bends of vibrato, eigenlijk toch altijd redelijk vocaal klinkt.

Ja die L5 is het helemaal hè! Mag ook wel voor dat geld maar toch, ik snap dat lui zo'n gitaar willen, dan is het gelijk goed. Beha;love als je eigenlijk niet kunt spelen.

Bij Wes vooral ook omdat hij met z'n duim speelde. Verhaal was dat z'n vrouw het volume van een plectrum niet fijn vond. Ze hadden 6 kinderen samen.

Little Jay
21 april 2020, 21:33
Haha, van die Chris Whiteman (op de L5) versie heb ik een paar licks gepikt ;-)

Maar die prijzen! De L5 Wesmo kost €9.599 nieuw bij Thomann en de L5 CES NA zelfs €11.988. Nou heb ik best wat over voor een mooie toon maar 10 ruggen...... ik zou de gitaar niet eens mee naar een optreden durven nemen......

Erik de Perik
21 april 2020, 21:34
Haha, van die Chris Whiteman (op de L5) versie heb ik een paar licks gepikt ;-)

Maar die prijzen! De L5 Wesmo kost €9.599 nieuw bij Thomann en de L5 CES NA zelfs €11.988. Nou heb ik best wat over voor een mooie toon maar 10 ruggen...... ik zou de gitaar niet eens mee naar een optreden durven nemen......

Joh...!! :seriousf:

Duhsjaak
22 april 2020, 09:11
......... vooral ook omdat hij met z'n duim speelde. Verhaal was dat z'n vrouw het volume van een plectrum niet fijn vond. Ze hadden 6 kinderen samen.

Ook al zonder plectrum. Zijn vrouw had gelijk. Achter iedere goeie vent staat een snuggere vrouw.
Vriendelijke groet, Gus

Little Jay
23 april 2020, 12:11
Staccato is nogal overdreven omschreven (bij gebrek aan een betere benaming) maar ik kan niet zeggen dat ik het vloeiend gespeeld vind. Ik spreek dan ook bewust niet over de kwaliteit van je spel want wat je hier laat horen kan ik simpelweg niet. Dit heeft meer te maken hoe ik iets graag zou horen.

Het is denk ik beetje inherent aan het concept van (jazz) Chord Melody (wat ik hier doe of in ieder geval poog te doen): je probeert zoveel mogelijk onder iedere melodienoot iets harmonisch (akkoord of interval) neer te leggen en in de pauzes van de melodie versieringen neer te leggen. Dat levert veel overgangen en verschillende grepen en wisselingen op en ik denk dat ik wel snap dat je dat bedoelt met staccato. Fragmentarisch? Haperig? Dat kan wel opgevangen worden door akkoorden niet als blockchords maar als arpeggios (gebroken) te spelen maar gek genoeg gaat het dan stylistisch al heel snel richting klassiek of folk/country. Dus het hoort misschien ook een beetje bij het jazz-idioom?

Uiteraard kan het ook zijn dat ik gewoon een prutser ben hoor.... :-D :-D

pasqual
23 april 2020, 12:24
Het is denk ik beetje inherent aan het concept van (jazz) Chord Melody (wat ik hier doe of in ieder geval poog te doen): je probeert zoveel mogelijk onder iedere melodienoot iets harmonisch (akkoord of interval) neer te leggen en in de pauzes van de melodie versieringen neer te leggen. Dat levert veel overgangen en verschillende grepen en wisselingen op en ik denk dat ik wel snap dat je dat bedoelt met staccato. Fragmentarisch? Haperig? Dat kan wel opgevangen worden door akkoorden niet als blockchords maar als arpeggios (gebroken) te spelen maar gek genoeg gaat het dan stylistisch al heel snel richting klassiek of folk/country. Dus het hoort misschien ook een beetje bij het jazz-idioom?

Uiteraard kan het ook zijn dat ik gewoon een prutser ben hoor.... :-D :-D

Nee, je bent verre van een prutser. Ik kan heus wel kwaliteit herkennen maar gezien de filmpjes die Erik postte van die andere gitaristen, ligt het aan mijn (gebrek aan) smaak. Blijkbaar hoort deze manier van spelen bij deze stroming. Bedankt voor je reactie btw.:ok:

Little Jay
26 april 2020, 10:06
Nee, je bent verre van een prutser. Ik kan heus wel kwaliteit herkennen maar gezien de filmpjes die Erik postte van die andere gitaristen, ligt het aan mijn (gebrek aan) smaak. Blijkbaar hoort deze manier van spelen bij deze stroming. Bedankt voor je reactie btw.:ok:

Helemaal ok man! Je vindt ‘t mooi of niet, is een smaak ding. En gelukkig ben je daar helemaal vrij in!

Stratman70
11 mei 2020, 12:23
Mooi en erg knap gedaan! Chapeau!

Little Jay
13 mei 2020, 08:51
Mooi en erg knap gedaan! Chapeau!

Thanks man!