PDA

View Full Version : Verschil dure en goedkopere gitaar



Pagina's : [1] 2

ronny666
18 april 2020, 11:10
Ik vraag me nu de laatste weken af na een zoektocht naar een gibson les paul of een fender strat waarom er zo vreselijk veel verschil in de gitaar prijzen is?

Ik weet dat er verschil zit in waar de gitaar gemaakt wordt dit resulteert vaak in een betere afwerking.
De elektronica qua bedrading, pickups en pots zijn van betere kwaliteit bij de duurdere maar verder? Een mahonie houten body is toch niet anders bij een gitaar van 300 dan bij een gitaar van 3000?

Ik zie soms echt mooie gitaren voorbij komen van 500-600 waarbij ik dan denk als ik de elektronica vervang deze niets onderdoet voor een gitaar van 3x de prijs?

Misschien dat iemand me dit kan uitleggen?

benwave
18 april 2020, 12:30
Daar gaan we weer

Brum
18 april 2020, 12:30
Harley Benton in 3... 2... 1....

Pepe
18 april 2020, 12:45
Custom shop moet je uitzoeken.

NLF
18 april 2020, 13:11
Een gitaar klinkt nooit beter dan degene die erop speelt :-)

Pepe
18 april 2020, 13:12
Wat? Je bedoelt..... het zit hem in je vingers?

Tupelo
18 april 2020, 13:59
Toch mooi dat GN hiertoe geevolueerd is; zou de eigenaar ggz geld ontvangen ? If not ? Aanvragen ! :D

Mitch
18 april 2020, 14:13
Nou vooruit:
Productie kosten
Arbeidskosten
Overige bedrijfskosten
Reclame kosten

Winst marges
Marketing prietpraat

En een snufje kwaliteit.


Zoiets?

denis.hermans
18 april 2020, 14:28
Het is een combinatie van factoren : betere hardware, locatie van productie ( loonkost) , soort lak en tijdsduur daar aan besteed en ook een stuk naambekendheid en "merk"waarde.

ronny666
18 april 2020, 14:43
Ik snap je reactie niet helemaal?

ronny666
18 april 2020, 14:44
Toch mooi dat GN hiertoe geevolueerd is; zou de eigenaar ggz geld ontvangen ? If not ? Aanvragen ! :D

Ik snap je reactie niet helemaal?

ronny666
18 april 2020, 14:46
Het is een combinatie van factoren : betere hardware, locatie van productie ( loonkost) , soort lak en tijdsduur daar aan besteed en ook een stuk naambekendheid en "merk"waarde.

Maar een domme vraag misschien maar wat ik zei een gitaar body is toch niet van een andere kwaliteit als de prijzen zo verschillen, nu zat ik naar een fender player serie strat te kijken. Die body is toch niet anders dan die van een dure Amerikaan? Sta er gewoon versteld van de verschillen, een gitaar van 4000 euro is dan toch gewoon onzin?

telerocker
18 april 2020, 15:00
Hier zijn al tig draadjes over op gitaarnet. Ik pak er eentje.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?94393-Is-een-dure-gitaar-nou-zoveel-beter-dan-een-huidige-middenklasser

D3nnis
18 april 2020, 15:05
Er zijn allerlei verschillen op te noemen. Het zal een eeuwige discussie zijn wat je wel en niet puur geluidskwalitatief terug hoort, maar je kunt ook eisen stellen aan uiterlijk, gewicht, aantal delen waaruit de body mag bestaan (en deling netjes in het midden, of niet, dat soort dingen), etcetera.

Bij veel van die dingen kun je je afvragen hoe veel de zuivere kostprijs daardoor omhoog gaat, maar je moet bij dit soort dingen al gauw loslaten dat de verkoopprijs hard gekoppeld is aan de kostprijs.

Zoals met alles.
Remblokken van een BMW 5-serie zijn ook niet 4x zo duur om te maken dan die van een VW polo.

bat
18 april 2020, 15:25
Natuurlijk is een gitaar van 4000 euro over het algemeen onzin (als in er zijn er maar weinig gitaren met zo'n prijs die echt zoveel meer hebben gekost om te maken en te marketen), maar als ze het ervoor vragen zullen er waarschijnlijk ook mensen zijn die het ervoor betalen. Wie heeft er dan gelijk?

Er zit wel wat verschil in, maar dat hele rijtje is al door Mitch genoemd.

Tupelo
18 april 2020, 15:31
Ik zit een beetje met de designvraag in dezen.
Duesenberg is relatief duur.
Volgens mij van behoorlijke kwaliteit; voorbereid in Korea geloof ik, geassembleerd in Duitsland ?
Nu geloof ik dat er veel kwaliteit uit Korea komt, mijn persoonlijke bang for the buck land op dit ogenblik.
De lat ligt hoog, de prijs ligt laag.
Maar met Duesenberg komen dus allerlei frivole modelletjes terwijl de rest van de markt aldaar redelijk conservatief blijft bouwen.
Doen ze handig, want de keuze bijzondere modelletjes blijft toenemen, alsof het niets kost (of steeds minder en verwaarloosbaar vergeleken met stratjes maken), terwijl de prijs voor de consument hetzelfde blijft.

ronny666
18 april 2020, 16:16
Hier zijn al tig draadjes over op gitaarnet. Ik pak er eentje.



http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?94393-Is-een-dure-gitaar-nou-zoveel-beter-dan-een-huidige-middenklasser

Bedankt volgend de eigenaren merken ze het zelf wel dus maar dat mag ook wel als je een epiphone van 500 vergelijkt met een 2000+ gibson... Dat is dus het stukje kwaliteit en afwerking neem ik aan.

duckman
18 april 2020, 16:34
je gaat ervan uit dat er maar 1 soort mahonie is en geen kwaliteitsverschil in hout. Dat is een verkeerde aanname,
https://www.wood-database.com/wood-articles/mahogany-mixups-the-lowdown/
https://www.lmii.com/blog/2017/10/07/wood-grading/

Ook of je een 1, 2, 3 of multipart body hebt, droogtijd, etc etc.
Dus ja daar zit groot verschil in en dat merk je in de prijs.


Ik vraag me nu de laatste weken af na een zoektocht naar een gibson les paul of een fender strat waarom er zo vreselijk veel verschil in de gitaar prijzen is?

Ik weet dat er verschil zit in waar de gitaar gemaakt wordt dit resulteert vaak in een betere afwerking.
De elektronica qua bedrading, pickups en pots zijn van betere kwaliteit bij de duurdere maar verder? Een mahonie houten body is toch niet anders bij een gitaar van 300 dan bij een gitaar van 3000?

Ik zie soms echt mooie gitaren voorbij komen van 500-600 waarbij ik dan denk als ik de elektronica vervang deze niets onderdoet voor een gitaar van 3x de prijs?

Misschien dat iemand me dit kan uitleggen?

Duhsjaak
18 april 2020, 16:56
Een dure gitaar is 21% over €3.500,-
Een goedkope 21% over €300,-
Dat maakt uit als NL aan Shell (die hier nauwelijks belasting betaalt) geld heeft beloofd voor bedrijfskosten als gevolg van Corona.

Dus support de lokale economie en koop een dure gitaar.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
18 april 2020, 16:57
Zoals met alles.
Remblokken van een BMW 5-serie zijn ook niet 4x zo duur om te maken dan die van een VW polo.

Net remblokken van Bosch gemonteerd. Bij de automaterialenhandel vroeg men of ik goed of goedkoop wilde hebben. Goedkoop kwam dan uit Azië.
Staat er toch “Made in China” op het doosje van Bosch


https://media2.giphy.com/media/14smAwp2uHM3Di/giphy.gif

D3nnis
18 april 2020, 17:02
Haha, gelukkig zijn er nog véél duurdere dan die van Bosch.

Net als laatst met de wasmachine. Koolborstels op. Motor is een Siemens. Koolborstels in Siemens doosje waren flink duurder dan in Bosch zakje.
Merkloos durfde ik niet aan. Misschien stom, maar als ze de commutator opvreten door te hard materiaal oid dan ben ik verder van huis.
Dit gaat om relatief kleine bedragen en gevolgen, maar ik vind het lastige afwegingen wel.

arjanb01
18 april 2020, 17:13
Wat? Je bedoelt..... het zit hem in je vingers?

Dat zegt mijn vriendin ook altijd. Het zit inderdaad in de vingers. Dit weekend nog maar eens doen😂😁

Pepe
18 april 2020, 17:35
Duesenberg is relatief duur..

Yes it is.
Begon als dure hippie DIY cursus Formentera, dat bestaat nog steeds,
advocaten en architecten met vrouwen op blote voeten en kraalkettingen
enniehoe, Duesenberg begon met het TV model, dat kostte, eind negentig, 1000 euro in de winkel, concurrent van Epiphone, dezelfde gitaar is nu 2400.
Waarom? Omdat het kan.
Beetje ook de essentie van handel, alle goedbedoelde rekensommetjes over arbeid en materiaal ten spijt.
Volgende vraag is, waarom het kan.
Marketing.
In de USA is het merk als exotisch exclusief in de markt gezet, PRS level. Dat is mooi, van Epi naar PRS.
En langzaamaan heeft men de Europese prijzen daarop aangepast want je gaat je handel niet met eigen handel beconcurreren.

Ander verhaal is EKO. Die hadden een half dozijn concurrenten in Italie. Die hebben ze allemaal opgekocht maar vervolgens niks veranderd want nu konden ze de concurrentie controleren.
Dat was slimmer dan nieuwe concurrenten op de markt moeten verwelkomen.

Erik de Perik
18 april 2020, 17:54
Begonnen ooit toch als Rockinger?

Pepe
18 april 2020, 17:55
Ja, die zat er tussen, of er voor... was ik zowaar vergeten.

Heeft Göldo er ook niet iets mee te maken?

Ik zie, totaal uit de lucht gegrepen, die eigenaar van Max altijd voor me als ik aan Duesenberg denk.

D3nnis
18 april 2020, 18:03
Heeft Göldo er ook niet iets mee te maken?


Daar staat me ook iets van bij ja.

ronny666
18 april 2020, 18:11
je gaat ervan uit dat er maar 1 soort mahonie is en geen kwaliteitsverschil in hout. Dat is een verkeerde aanname,
https://www.wood-database.com/wood-articles/mahogany-mixups-the-lowdown/
https://www.lmii.com/blog/2017/10/07/wood-grading/

Ook of je een 1, 2, 3 of multipart body hebt, droogtijd, etc etc.
Dus ja daar zit groot verschil in en dat merk je in de prijs.

Ja dat wist ik dus niet, want ze vermelden vaak de houtsoort erbij maar verder dus niks volgens mij.
Je leest vaak mahonie body met een maple top erop. Of zie ik dat verkeerd

mountainman
18 april 2020, 18:28
Ja, die zat er tussen, of er voor... was ik zowaar vergeten.

Heeft Göldo er ook niet iets mee te maken?

Ik zie, totaal uit de lucht gegrepen, die eigenaar van Max altijd voor me als ik aan Duesenberg denk.


Bezig baasje die Dieter Gölsdorf. Heeft nog veel meer bedrijfjes (gehad). Hier staat een hele lijst: https://www.goeldo.de/en/the-company

Voor mijn Starplayer Fullerton TV heb ik in 2013 nog €1500 neergeteld, nieuw inclusief koffer. Kun je nu zeker 60% bij optellen en dan krijg je er niet eens een koffer bij.

Pepe
18 april 2020, 18:59
Goed werk, we zijn weer helemaal bij.

telerocker
18 april 2020, 19:06
Ik heb nog een tijdje een Diego strat gehad, ook een merk van Göldo. Was best een aardige gitaar.

Tupelo
18 april 2020, 19:07
Dat zat qua prijs net een beetje boven een Mexicaanse Fender toch ?
Zou het type gitaar zijn waar je in de toekomst een leuke deal op MP mee doet; goede strat of tele voor weinig geld, want geen doozy. :D
Of juist the holy grail, want pre-doozy ofzo...

telerocker
18 april 2020, 19:43
Dat zat qua prijs net een beetje boven een Mexicaanse Fender toch ?
Zou het type gitaar zijn waar je in de toekomst een leuke deal op MP mee doet; goede strat of tele voor weinig geld, want geen doozy. :D
Of juist the holy grail, want pre-doozy ofzo...

Weet ik niet meer precies. Volgens mij zaten ze nieuwe rond de 700 (gulden), maar kan me vergissen.

Napoje
18 april 2020, 20:17
Ja die heeft ook nogal wat luchtkastelen gebouwd...

duckman
18 april 2020, 21:08
Dat is inderdaad een veel gebruikte combinatie met les Pauls. Full mahonie kan ook, bijv SG.


Ja dat wist ik dus niet, want ze vermelden vaak de houtsoort erbij maar verder dus niks volgens mij.
Je leest vaak mahonie body met een maple top erop. Of zie ik dat verkeerd

Erik de Perik
18 april 2020, 21:20
Hout is een natuurproduct dus daar zit nog wel eens verschil in, iedere haring smaakt tenslotte ook niet hetzelfde. Ik denk wel dat het gebruikte hout, zeker voor de body, qua sound wat minder voorspelbaar is dan er vaak beweerd wordt. De hals, mensuur en pickups doen sowieso meer.

Misery Signals
18 april 2020, 22:18
Toch mooi dat GN hiertoe geevolueerd is; zou de eigenaar ggz geld ontvangen ? If not ? Aanvragen ! :D


Weet je, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer.

Ik was/ ben volledig klaar met topics over slaapkamerversterkers van 5w-10w, liefst nog met ingebouwde effecten en dit bij voorkeur voor een budget beneden 300 Euro.

Op een bepaald moment houdt het op. Niemand lijkt nog geld aan muziekspullen te willen spenderen en elke keer opnieuw werd er het typische arsenaal van Yamaha THR, Marshall DSL-5 en andere budget zooi doorlopen.

Tja, veel nieuw leuks lijkt er gewoon ook niet meer uit te komen. Hoe anders kan je een versterker of gitaar blijven maken zeg.

Soit, mijn mening natuurlijk. Op een bepaald moment ben je zelf ook wel klaar met muziekspullen kopen.

En er wordt ook veel meer op elkaars kap gezeten dan vroeger.

Erik de Perik
18 april 2020, 22:27
Weet je, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer.

Ik was/ ben volledig klaar met topics over slaapkamerversterkers van 5w-10w, liefst nog met ingebouwde effecten en dit bij voorkeur voor een budget beneden 300 Euro.

Op een bepaald moment houdt het op. Niemand lijkt nog geld aan muziekspullen te willen spenderen en elke keer opnieuw werd er het typische arsenaal van Yamaha THR, Marshall DSL-5 en andere budget zooi doorlopen.

Tja, veel nieuw leuks lijkt er gewoon ook niet meer uit te komen. Hoe anders kan je een versterker of gitaar blijven maken zeg.

Soit, mijn mening natuurlijk. Op een bepaald moment ben je zelf ook wel klaar met muziekspullen kopen.

Volgens mij ben jij ook een van de weinigen die 'de goeie merken' als sig heeft. Ik snap dat de wereld best ingewikkeld is, maar een bak geld uitgeven voor iets betekent niet automatisch dat het dan past en goed is.

Erik de Perik
18 april 2020, 22:27
Weet je, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer.

Ik was/ ben volledig klaar met topics over slaapkamerversterkers van 5w-10w, liefst nog met ingebouwde effecten en dit bij voorkeur voor een budget beneden 300 Euro.

Op een bepaald moment houdt het op. Niemand lijkt nog geld aan muziekspullen te willen spenderen en elke keer opnieuw werd er het typische arsenaal van Yamaha THR, Marshall DSL-5 en andere budget zooi doorlopen.

Tja, veel nieuw leuks lijkt er gewoon ook niet meer uit te komen. Hoe anders kan je een versterker of gitaar blijven maken zeg.

Soit, mijn mening natuurlijk. Op een bepaald moment ben je zelf ook wel klaar met muziekspullen kopen.

En er wordt ook veel meer op elkaars kap gezeten dan vroeger.


Volgens mij ben jij ook een van de weinigen die 'de goeie merken' als sig heeft. Ik snap dat de wereld best ingewikkeld is, maar een bak geld uitgeven voor iets betekent niet automatisch dat het dan past en goed is.

Napoje
18 april 2020, 22:29
Je hebt je geld maar in een sampler gestoken zie ik..

Erik de Perik
18 april 2020, 22:35
Je hebt je geld maar in een sampler gestoken zie ik..

Ik niet hoor, allemaal goedkope gitaren ;)

Misery Signals
18 april 2020, 22:41
Volgens mij ben jij ook een van de weinigen die 'de goeie merken' als sig heeft. Ik snap dat de wereld best ingewikkeld is, maar een bak geld uitgeven voor iets betekent niet automatisch dat het dan past en goed is.

Ik bedoel niet dat het duur moet zijn of dat iedereen veel geld moet uitgeven. Da's geen verwijt, het leven wordt er niet gemakkelijk op, da klopt. Maar voor zo'n forum als dit dat leeft van passie en nieuwe dingen kopen, heeft dat toch wel gevolgen.

Mijn punt is, dat er gewoon altijd dezelfde topics langs komen omdat er steeds gevist moet worden in hetzelfde beperkte segment. Je kan gewoon bijna niet anders dan steeds opnieuw dezelfde raad geven, dezelfde versterkers aanprijzen,...
Het probleem ligt, zoals ik zei, ook wel bij innovatie. We hebben intussen alles wel gehad. Transistor, lampen, hybride, modeling, profiling. Qua effecten is er echt alles al gepasseerd.
Er worden hier ook heel erg weinig nieuwe spullen getoond, dus ja, ik denk dat mensen gewoon andere prioriteiten hebben dan gitaren kopen. En ook het optreden circuit ligt voor lange tijd op zijn kont.

Feit dat het off-topic gedeelte hard wordt aangevuld en dat er veel meer dan vroeger wordt gebekvecht, wil ook wel wat zeggen.

Erik de Perik
18 april 2020, 23:47
Oh ok, jouw "Ik was/ ben volledig klaar met topics over slaapkamerversterkers van 5w-10w, liefst nog met ingebouwde effecten en dit bij voorkeur voor een budget beneden 300 Euro.

Op een bepaald moment houdt het op. Niemand lijkt nog geld aan muziekspullen te willen spenderen en elke keer opnieuw werd er het typische arsenaal van Yamaha THR, Marshall DSL-5 en andere budget zooi doorlopen."
bedoelde je anders?

Het gaat hier wel altijd/vaak over gitaren, effecten en versterkers.

no 1 hops
19 april 2020, 07:38
Ander verhaal is EKO. Die hadden een half dozijn concurrenten in Italie. Die hebben ze allemaal opgekocht maar vervolgens niks veranderd want nu konden ze de concurrentie controleren.
Dat was slimmer dan nieuwe concurrenten op de markt moeten verwelkomen.je had dat ook met het moeder bedrijf van saturn en mediamarkt, kruidvat en trekpleister, gamma en karwei en neem dan de automerken die eenzelfde moederbedrijf hebben.
en natuurlijk de ziektekosten verzekeringsbranche waarbij een paar grote spelers zijn van meerder 'goedkopere' conculega's

Gibson en Fender die concurrenten opkochten en daarna een slapen bestaan lieten leiden en niets meer produceerden.
een verdienmodel dus ;-)

no 1 hops
19 april 2020, 07:48
zou je ervaring/beleving ook kunnen komen omdat er in Nederland waarschijnlijk maar weinig prof gitaristen zijn die de meerwaarde van duurdere apparatuur ook daadwerkelijk benutten?
de handel zal waarschijnlijk ook het grootste deel van hun boterham verdienen aan de mensen die dus thuis spelen of dermate weinig optreden dat de duurdere apparatuur voor hen niet nodig is.

de mate van kwaliteits controle is dermate omhoog gegaan dat het verschil tussen budget en high-end veel kleiner is geworden.
als je dat verschil dan ook nog niet kan ervaren is de portemonnee vaak de beslissende factor

no 1 hops
19 april 2020, 07:55
voor de TS
de beste gitaar is de gitaar waar je het lekkerste op speelt en je het geluid brengt dat je zoekt.
afwerking, de tijd die men daaraan spendeert materiaal keuze zoals bijvoorbeeld frets.
als ze snel slijten zit je al gauw aan een reparatie aan de je zo weer een paar honderd euro kan kosten.
soms speelt kwaliteit van het materiaal ook mee in het speelgemak.

speel je al gitaar, dan is het beste dat je naar een grote winkel gaat met goed aanbod en gewoon gitaren gaat bespelen.
voelt een goed aan, ga dan via versterker uitproberen om te luisteren of hij de klanken levert die je zoekt.
puur op basis van specificaties en prijs kan je niets zeggen.

Jan Buurman
19 april 2020, 09:09
Fijn Hops.

Ik erger mij er een beetje aan dat een jonge nieuwkomer (inschatting) die geïnteresseerd is in gitaren maar net komt kijken op een denigrerende manier ontvangen wordt. Ja, de vraag is waarschijnlijk al eens gesteld. Ja, je kan de zoekfunctie gebruiken. Maar als de hulpvaardige forumleden nu gewoon reageren en al de “doorgewinterde experts” nou gewoon even niet reageren.
We zijn allemaal als broekie begonnen en hebben waarschijnlijk allemaal “domme” vragen gesteld.

Wijs die jongen de weg of hou je kop.

the sure thing
19 april 2020, 09:28
Mooie woorden Jan Buurman!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
19 april 2020, 09:32
Mijn duit in het zakje: een goede gitaar met een slechte gitarist klinkt slecht. Een slechte gitaar met wen goede gitarist KAN goed klinken.

Het gaat om een combi van factoren, waarvan de kwaliteit van het instrument mede bepalend is.

Er is op youtube een filmpje van Carlos Santana op een strat met milde overdrive. Hij klinkt nergens naar, terwijl Carlos BINNEN ZIJN GENRE supergoed is. De strat zal ongetwijfeld een USA strat zijn, maar icm met de rest klonk hij ruk.

Mijn gitaarleraar destijds (conservatorium afgestudeerd) speelde op een Ibanez strat van hooguit € 300,- (destijds)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Napoje
19 april 2020, 11:04
Het zal mij verbazen als er veel echt dure gitaren aan profs worden verkocht. Een gerelicte fender customshop of een gibson historic is vooral leuk voor verzamelaars met diepe zakken. Het voegt niet zoveel kwaliteit van een gewoon goede gitaar toe. Net zoals een prs met ten top en speciale lak... kost veel duurder klinkt niet beter.

ronny666
19 april 2020, 11:31
Weet je, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer.

Ik was/ ben volledig klaar met topics over slaapkamerversterkers van 5w-10w, liefst nog met ingebouwde effecten en dit bij voorkeur voor een budget beneden 300 Euro.

Op een bepaald moment houdt het op. Niemand lijkt nog geld aan muziekspullen te willen spenderen en elke keer opnieuw werd er het typische arsenaal van Yamaha THR, Marshall DSL-5 en andere budget zooi doorlopen.

Tja, veel nieuw leuks lijkt er gewoon ook niet meer uit te komen. Hoe anders kan je een versterker of gitaar blijven maken zeg.

Soit, mijn mening natuurlijk. Op een bepaald moment ben je zelf ook wel klaar met muziekspullen kopen.

En er wordt ook veel meer op elkaars kap gezeten dan vroeger.

Tja ik kom hier soms tijden niet vanwege zulke bijdehante wijsneuzen zoals jij en die hiervoor die gelijk over de GGD begint. Walgelijk is het bijna te noemen de arrogantie waarmee veel figuren op een forum site zitten en alles als een of andere god moeten neer slaan. Ik heb gezocht en vond discussies van vaak 10 jaar en ouder en in die jaren kan er zat veranderen toch?

Ik heb zelf zat gitaren maar vroeg me toch af of de gitaar van 600 nu qua hout hetzelfde is als die van 1200? Of van andere kwaliteit hoewel het hetzelfde hout is want dit zie ik nergens op internet staan zo snel.

Daarnaast was ik daar gewoon benieuwd naar en heb ik het nergens over om zo goedkoop mogelijk uit te zijn alleen uitleg of er echt zoveel verschil in zit qua kwaliteit...

En volgens mij kan je er ook niet op klikken toch?

ronny666
19 april 2020, 11:41
Fijn Hops.

Ik erger mij er een beetje aan dat een jonge nieuwkomer (inschatting) die geïnteresseerd is in gitaren maar net komt kijken op een denigrerende manier ontvangen wordt. Ja, de vraag is waarschijnlijk al eens gesteld. Ja, je kan de zoekfunctie gebruiken. Maar als de hulpvaardige forumleden nu gewoon reageren en al de “doorgewinterde experts” nou gewoon even niet reageren.
We zijn allemaal als broekie begonnen en hebben waarschijnlijk allemaal “domme” vragen gesteld.

Wijs die jongen de weg of hou je kop.

Nee speel al een tijdje en heb er zat staan, maar ik vroeg me dit gewoon af aangezien de middenmoot steeds beter lijkt te worden met hele goede specs, wat nu dan een 3000 euro gitaar dat hem waard maakt behalve dat een amerikaan eraan heeft gezeten en wat duurdere elektronica... Houtsoort alder is toch alder of zit daar verschil in meer wilde ik niet weten eigenlijk.

Dat sommige over het GGD beginnen is exact de reden dat ik hier soms jaren niet kom...

Tupelo
19 april 2020, 11:59
GGZ he, en trek het je niet aan, het gaat om de eerste 5 retorische reacties en de relatie met vergelijkbare topics.

no 1 hops
19 april 2020, 12:07
Nee speel al een tijdje en heb er zat staan, maar ik vroeg me dit gewoon af aangezien de middenmoot steeds beter lijkt te worden met hele goede specs, wat nu dan een 3000 euro gitaar dat hem waard maakt behalve dat een amerikaan eraan heeft gezeten en wat duurdere elektronica... Houtsoort alder is toch alder of zit daar verschil in meer wilde ik niet weten eigenlijk.

Dat sommige over het GGD beginnen is exact de reden dat ik hier soms jaren niet kom...

ik heb allerlei gitaren gehad, meestal opknappers maar 1 is er gebleven, een Cort.
vanwege mij voorliefde voor Bill Lawrence pickups is dit uiteindelijk een legacy gitaar geworden.
met drie verschillende pickups van,uit de jaren 70/80, met curved blades, een G&L PTB tonecontrole wiring en een 5 standen switch met N>N+B>B>B+M>M schakeling

de gitaar is uit twee dezelfde gitaren samengesteld, nieuwe frets erop, want die waren beide versleten (en dit was volgens mij toch een redelijk top segment gitaar in die tijd toen hij nieuw was)

einde zoektocht na heel wat jaren zoeken, proberen andere slagplaten met 1, 2 of 3 pickups.

als ik deze in de handen hebt klopt het allemaal (voor mij)

https://i.ibb.co/Pz8BK4h/cort-2.jpg (https://ibb.co/XkTm1ps)https://i.ibb.co/Wkw1nMP/cort-1.jpg (https://ibb.co/k4fFKw9)

sommigen doen die zoektocht via een custom shop gitaar, en die uren kosten geld die ze er in steken.
zichzelf respecterende gitaarbouwers zullen ook de tijd nemen om goed hout, dat naar hun idee goed klinkt, voor je uitzoeken en je hebt alle keus in fretmateriaal, hoogte en breedte , vorm van de hals etc.
maar dan moet je wel heel goed weten wat je wel en niet prettig vindt.

ronny666
19 april 2020, 12:08
GGZ he, en trek het je niet aan, het gaat om de eerste 5 retorische reacties en de relatie met vergelijkbare topics.

Ok excuus verkeerd begrepen, maar die reacties alleen al. Allemaal wannabe satriani's en vai's met hun bijdehante opmerkingen... Is ook nergens zo erg als op muzikanten sites volgens mij. Bij game of motor forums nooit last van.

guitarkid2
19 april 2020, 12:38
Maw je houdt wel van een golden shower op z'n tijd ?

the sure thing
19 april 2020, 13:41
Kan iedereen z'n pielemuis weer oprollen? Ontopic please...


Ik heb lang geleden een hele middag bij KeesDee Fender CS modellen vergeleken met Fender USA modellen. Qua klank weinig verschil, maar de bespeelbaarheid en FEEL van de CS modellen was over het algemeen wel beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

MarkS
19 april 2020, 14:16
Fijn Hops.

Ik erger mij er een beetje aan dat een jonge nieuwkomer (inschatting) die geïnteresseerd is in gitaren maar net komt kijken op een denigrerende manier ontvangen wordt. Ja, de vraag is waarschijnlijk al eens gesteld. Ja, je kan de zoekfunctie gebruiken. Maar als de hulpvaardige forumleden nu gewoon reageren en al de “doorgewinterde experts” nou gewoon even niet reageren.
We zijn allemaal als broekie begonnen en hebben waarschijnlijk allemaal “domme” vragen gesteld.

Wijs die jongen de weg of hou je kop.

Forumregistratie is van 2006, dus zeker geen newbie. Verder + 10

dml
19 april 2020, 14:28
Kan iedereen z'n pielemuis weer oprollen? Ontopic please...


Ik heb lang geleden een hele middag bij KeesDee Fender CS modellen vergeleken met Fender USA modellen. Qua klank weinig verschil, maar de bespeelbaarheid en FEEL van de CS modellen was over het algemeen wel beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Benieuwd of je dezelfde conclusie zou hebben als je de betreffende gitaren geblinddoekt getest zou hebben. Is helaas niet meer uit te voeren.

the sure thing
19 april 2020, 16:10
Benieuwd of je dezelfde conclusie zou hebben als je de betreffende gitaren geblinddoekt getest zou hebben. Is helaas niet meer uit te voeren.

Geheel mee eens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

guitarkid2
19 april 2020, 17:21
Denk aan de bekende stratdiavarius
You know die violen
Al uit twee blindtetten is gebleken dat ze niet blblabla ect
Zijn ze het geld waard ?
Yup ik denk van wel

Wrm
Zie het als een soort medaille of zo
Kost geen drol maar .....

Napoje
19 april 2020, 18:15
Denk aan de bekende stratdiavarius
You know die violen
Al uit twee blindtetten is gebleken dat ze niet blblabla ect
Zijn ze het geld waard ?
Yup ik denk van wel

Wrm
Zie het als een soort medaille of zo
Kost geen drol maar .....

Met dit soort logica wordt er natuurlijk ook geen mechanisch zwitsers horloge of anders bmw en mercedes meer verkocht.

het kijk mij toch eens geweldig zijn met mijn dure spullen kan je ook vertalen naar naar gitaren. Want zo’n harley benton kan best geweldig zijn maar op het podium zie ik ze nooit. Geen mojo, das heel belangrijk voor de meeste artiesten. Muziek is toch erg modegerevoelig.

Of merkkleding, camera’s, Geluidsinstallaties... ga maar door. Sommige amateurgitaarbouwers hebben zelf duurder gereedschap dat professionals. Gewoon om dat het kan en ze geld zat hebben...

guitarkid2
19 april 2020, 18:37
Jij weet waarschijnlijk niet wat een top viool kost
Die strads werden niet vergeleken met 200 euro mic thomann violen
:)

tmms
19 april 2020, 18:44
Goed resonant exemplaar uit een budget reeks zoeken (proberen), en elektronica naar keus erin frutten. Kwaliteits controle is waar het verschil zit denk ik. ''elke plank boven 1000 euro is centenklopperij'':)

Pepe
19 april 2020, 18:48
''elke plank boven 1000 euro is centenklopperij'':)

Waar of niet, met zo'n uitspraak kan je echt helemaal niks.

tmms
19 april 2020, 19:01
Good old adagia keep the world go round. Wellus. Het lost niks op, maar het helpt wel even:D

Napoje
19 april 2020, 19:03
resonant... van dat woord begin ik een behoorlijk moe te worden. Beetje het bandenschoppen van de gitaarwereld...

tmms
19 april 2020, 19:07
Resonant: ja
Geen dode plekken over de hals: ja
Deels overlappend met bovenstaande: goede balans tussen de snaren: nee
Niet doen.
Ik wed dat 50% van de custom shop gitaren als American Standard verkocht wordt. Goede kwaliteitscontrole. Kun je het beste zelf doen.

guitarkid2
19 april 2020, 19:17
vin de vergelijking met een horloge wel goed
als een horloge de tijd precies weergeeft ben je klaar
de rest is ?
wat de juiste tijd voor een gitaar ?
zuivere nuts ?
zelfs bespeelbaarheid is al subjectief

Tupelo
19 april 2020, 19:18
resonant... van dat woord begin ik een behoorlijk moe te worden. Beetje het bandenschoppen van de gitaarwereld...
Ghehe... dat heb ik met sustain. :D

Moet ik misschien toelichten...
Ik houd ervan als een gitaar uitkomt, zeg maar dat 'ie responsief is, met pieken en dalen, en binnen dat wat eruit komt wil ik kunnen nuanceren, maar 't hoeft van mij helemaal niet lang door te gaan, trap wel een pedaaltje aan als 't echt langer moet.
Anyhoe, gewenste respons, dat zoek ik in het hout en in constructie, qua pups houd ik het juist graag wat underwound.
Sustain word door mij nogal geinterpreteerd als zo een stabiele piek met dominante invloed van te hete pups; don't like that.

the sure thing
19 april 2020, 19:32
Ik heb een tijd een Fender CS strat bespeeld. Daarvoor een Haar. RESONANTIE is absoluut iets waar ik op lette. Toch was ik niet 100% tevreden over de de CS strat. Ik ben uiteindelijk naar Sjak Zwier gegaan en heb de hals van de CS strat (die ik heerlijk vond) laten opmeten. En door hem een tele laten bouwen met de specs van de strat hals. De Zwier kostte mij destijds €1.300 of zo. Het is zo'n 10 jaar geleden en mijn queeste naar "de ultieme gitaar" is na aanschaf van de Zwier gestopt. ALLES is perfect aan de Zwier.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200419/075d9a51012b3bf3bdde6198bcdf5dd9.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
19 april 2020, 19:53
Vette versterker ook, die Mercury!

RoryVDW
19 april 2020, 20:32
Ik heb een tijd een Fender CS strat bespeeld. Daarvoor een Haar. RESONANTIE is absoluut iets waar ik op lette. Toch was ik niet 100% tevreden over de de CS strat. Ik ben uiteindelijk naar Sjak Zwier gegaan en heb de hals van de CS strat (die ik heerlijk vond) laten opmeten. En door hem een tele laten bouwen met de specs van de strat hals. De Zwier kostte mij destijds €1.300 of zo. Het is zo'n 10 jaar geleden en mijn queeste naar "de ultieme gitaar" is na aanschaf van de Zwier gestopt. ALLES is perfect aan de Zwier.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200419/075d9a51012b3bf3bdde6198bcdf5dd9.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dat vind ik nu een mooi verhaal zie..

Erik de Perik
19 april 2020, 20:38
Vette versterker ook, die Mercury!

Zeker! Maar ook een lekkere Tele met een beetje Ikea vibe ;)

Ik wou dat ik m'n perfecte gitaar gevonden had. Nahja, ik heb iets van 25 jaar vrijwel alleen op m'n Peer superstrat gespeeld, dus die komt dan zeker wel in de buurt. Maar sinds ik een stuk meer gitaren heb, merk ik dat ik er eentje afhankelijk van m'n bui pak. Voor optredens heb ik ook geen vaste gitaren meer, kan van alles zijn. Zo heb ik wel eens een heel optrede met een HB gedaan, me een avri Strat als backup.

RoryVDW
19 april 2020, 20:45
De perfecte gitaar varieert bij mij...lang met mijn gibson studio gespeeld..de lakglans is eraf zelfs..maar door ouder te worden en andere stijl gaat de laatste jaren mijn voorkeur naar mijn stratocaster...en mijn zoektocht is nog lang niet over..dat is ook juist het leuke aan een gitaar.

the sure thing
19 april 2020, 22:58
De perfecte gitaar varieert bij mij...lang met mijn gibson studio gespeeld..de lakglans is eraf zelfs..maar door ouder te worden en andere stijl gaat de laatste jaren mijn voorkeur naar mijn stratocaster...en mijn zoektocht is nog lang niet over..dat is ook juist het leuke aan een gitaar.

De gitaar is ook zeker afhankelijk van het genre! Maar bij mij is dat al meer dan 10 jaar disco/pop en funk. Dus geen Gibson Les Paul meer voor mij (ook heel lang gehad)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Napoje
19 april 2020, 22:59
Ghehe... dat heb ik met sustain. :D

Moet ik misschien toelichten...
Ik houd ervan als een gitaar uitkomt, zeg maar dat 'ie responsief is, met pieken en dalen, en binnen dat wat eruit komt wil ik kunnen nuanceren, maar 't hoeft van mij helemaal niet lang door te gaan, trap wel een pedaaltje aan als 't echt langer moet.
Anyhoe, gewenste respons, dat zoek ik in het hout en in constructie, qua pups houd ik het juist graag wat underwound.
Sustain word door mij nogal geinterpreteerd als zo een stabiele piek met dominante invloed van te hete pups; don't like that.

Eigenlijk ken ik geen elektrische gitaren die te weinig sustain hebben. Misschien van die 60 ies italia kunstof dingen maar eigenlijk meer een probleem dat je bij acoustische gitaren kan hebben.

Pepe
19 april 2020, 23:14
Je kan ook teveel sustain hebben.
Soms werkt een ploinkiploink gitaar beter dan een dikke plak gelijmde mahonie.

telerocker
20 april 2020, 00:32
De gitaar is ook zeker afhankelijk van het genre! Maar bij mij is dat al meer dan 10 jaar disco/pop en funk. Dus geen Gibson Les Paul meer voor mij (ook heel lang gehad)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Lekker setje ook. Ik vind die tele zo wel onderkoeld cool. No frills gitaar. En uiteindelijk gaat het erom hoe ie klinkt en of hij fijn omzet wat jij hem voert. )

Brum
20 april 2020, 08:49
Ik heb een tijd een Fender CS strat bespeeld. Daarvoor een Haar. RESONANTIE is absoluut iets waar ik op lette. Toch was ik niet 100% tevreden over de de CS strat. Ik ben uiteindelijk naar Sjak Zwier gegaan en heb de hals van de CS strat (die ik heerlijk vond) laten opmeten. En door hem een tele laten bouwen met de specs van de strat hals. De Zwier kostte mij destijds €1.300 of zo. Het is zo'n 10 jaar geleden en mijn queeste naar "de ultieme gitaar" is na aanschaf van de Zwier gestopt. ALLES is perfect aan de Zwier.

Ik heb ook een Zwier gehad, een Esquire. Dat is de enige gitaar waar ik echt spijt van heb dat ik die verkocht heb destijds. Maar ja... Geld... Natuurlijk is resonantie iets waar je op let. Ik snap best dat bepaalde gitaren beter een kort ploinkie geluid maken en daardoor meer geschikt zijn voor bepaalde stijlen. Maar een behoorlijk resonante gitaar geeft nou juist wel die dingen die de meeste gitaristen wel het liefst hebben. Die Esquire zat een enkelspoelertje in, maar ik kon er prima mee uit de voeten voor de meer stevige stijlen. Absoluut tele geluid, maar veel voller dan menig tele die ik zelf heb gehad en in handen heb gehad (geen Fender heeft daar ooit aan kunnen tippen bij mij). Een noot die wel blijft doorzingen bij leads, een palmmute die wel dik is, echt niet elke gitaar heeft dat. Het is voor mij ook geen toeval meer dat alle gitaren met een behoorlijke hals meer resonant zijn en dat is precies wat ik tegen heb op de meeste fabrieksgitaren. Die Esquire had ook een vrij dikke hals en wederom ging het bandenschoppen meer dan prima. Had ik 'm nu nog gehad, dan had er waarschijnlijk al een humbucker in gezeten, maar man oh man, wat een te gekke gitaar was dat...:( En ik weet wie de eigenaar is en komt uit Raamsdonkveer, dus om de hoek. Ik zou 'm best kunnen benaderen, maar dan nog gaat het om de centjes...

miyaru
20 april 2020, 10:49
Ik speel nu al 25 jaar stratocaster, waarvan de laatste 15 jaar of zo op een een MIK Lite Ash Strat. Ben tevreden zo, weinig gas of zo.....

Da Vinci
20 april 2020, 12:31
resonant... van dat woord begin ik een behoorlijk moe te worden. Beetje het bandenschoppen van de gitaarwereld...

Hehe of de 'ambachtelijke' producten op de broodafdeling van de gemiddelde supermarkt.

Volg een paar Tele's op MP en dat zijn stuk voor stuk 'zeer resonante exemplaren'. Ik vraag me dan altijd af waarmee het vergelijken worden. Niet met elkaar in ieder geval.

Pepe
20 april 2020, 12:54
Ik vraag me dan altijd af waarmee het vergelijken worden. Niet met elkaar in ieder geval.

Met een simple wood resonater metertje.

https://i.pinimg.com/originals/7b/63/28/7b63287240eb63e872c548c891db76f9.jpg

Brum
20 april 2020, 12:57
De zeer resonante exemplaren van verkopers mag ik ook wel lusten. Maar als je zelf exemplaren in handen hebt gehad die echt resonant zijn, dan ga je het verschil tussen een 'gewone' plank en een meer resonante echt wel horen. Of voelen eigenlijk meer.

Pepe
20 april 2020, 13:07
Een veel gehanteerde test is de gitaar aanslaan en met je hand bij body rechtsonder vast te houden, daar zou je in meer of mindere mate het trillen vd snaren moeten kunnen terugvoelen.
Ik heb een LP die omgehangen ik hoor trillen bij mijn schouder, trillingen gaan door de strap heen, no joke.
Elke keer als ik die gitaar om heb denk ik, ohja... is waar ook....doet deze gitaar..

Maar een resonerende gitaar zegt niet veel meer dan dat trillingen voelbaar zijn, elektrisch vertaalt zich dat totaal niet. Als je een meer open ademend woody geluid wil hebben gebruik je een thinline of hollow body, dat vertaalt zich wel degelijk in een pickup.

Da Vinci
20 april 2020, 13:08
Met een simple wood resonater metertje.

https://i.pinimg.com/originals/7b/63/28/7b63287240eb63e872c548c891db76f9.jpg

Misschien wel een aardig idee om bij al die resonante exemplaren de waarde op te vragen. Kijken hoeveel er daardwerkelijk getest zijn...

Erik de Perik
20 april 2020, 13:19
Misschien wel een aardig idee om bij al die resonante exemplaren de waarde op te vragen. Kijken hoeveel er daardwerkelijk getest zijn...

Da’s een vochtmeter.

Brum
20 april 2020, 13:23
Maar een resonerende gitaar zegt niet veel meer dan dat trillingen voelbaar zijn, elektrisch vertaalt zich dat totaal niet.

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Een behoorlijk resonante gitaar ga je versterkt juist wel horen. Juist onversterkt zegt het minder, denk ik. Ik heb het idee dat een gitaar waar het mid laag meer naar voren komt, onversterkt ook harder klinkt. Maar het zegt eigenlijk niet zoveel als je 'm inprikt. Ik heb dat met een SG. Die klinkt onversterkt behoorlijk luid en die voel je ook trillen tegen je lichaam. M'n tele heeft dat onversterkt niet zo. Maar als ik die laatste inplug, dan is ie bijna niet te temmen, zo resonant is ie. Alleen zit 'm dat bij die gitaar voornamelijk in het mid hoog en kennelijk hoor je dat onversterkt niet zo. Die tele blaast de SG versterkt echt helemaal weg. Daar was ik in het begin ook echt niet meteen vriendjes mee, maar is na jaren wel m'n favoriete gitaar geworden. Is ook maar een theorie, wat betreft het mid hoog en mid laag. Het is me bij deze gitaren in ieder geval opgevallen.

Da Vinci
20 april 2020, 13:40
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Een behoorlijk resonante gitaar ga je versterkt juist wel horen. Juist onversterkt zegt het minder, denk ik. Ik heb het idee dat een gitaar waar het mid laag meer naar voren komt, onversterkt ook harder klinkt. Maar het zegt eigenlijk niet zoveel als je 'm inprikt. Ik heb dat met een SG. Die klinkt onversterkt behoorlijk luid en die voel je ook trillen tegen je lichaam. M'n tele heeft dat onversterkt niet zo. Maar als ik die laatste inplug, dan is ie bijna niet te temmen, zo resonant is ie. Alleen zit 'm dat bij die gitaar voornamelijk in het mid hoog en kennelijk hoor je dat onversterkt niet zo. Die tele blaast de SG versterkt echt helemaal weg. Daar was ik in het begin ook echt niet meteen vriendjes mee, maar is na jaren wel m'n favoriete gitaar geworden. Is ook maar een theorie, wat betreft het mid hoog en mid laag. Het is me bij deze gitaren in ieder geval opgevallen.

Wacht ff... resonantie hoor je juist versterkt, maar niet als je 'm inprikt.
En je Tele is zo resonant dat je 'm niet voelt trillen.

Of lees ik 't nou verkeerd?

Pepe
20 april 2020, 13:44
Er is verschil tussen mechanisch en akoestisch resoneren,
ik heb het over het eerste maar jij -Brum- verbindt die 2 aan elkaar?
over akoestische resonantie weet ik al helemaal niks, laat staan wanneer iets wenselijk is of niet.

Mitch
20 april 2020, 13:46
Vind ik heel moeilijk. Een trillende body zegt natuurlijk vooral wat over doorgeven van trilling van snaar via brug naar body en topkam/stemmechaniek naar hals. Oftewel: attack, sustain. Maar de mate waarin dat 'aftappen' van trilling gebeurt doet natuurlijk andere dingen op andere frequenties, waardoor het ook best in klank verschil maakt.
Maar goed, mijn Tele heeft dat redelijk, dat als je een open A hard aanslaat dat je echt zo'n schop terug krijgt. Maar of -ie nou beter klinkt dan een ander? Ssustain is in ieder geval niet te weinig. Maar los van de prima sound, dat ding kwam pas goed door de mix op moment dat ik er andere pickups in gooide.
Mijn LP had onversterkt een erg mooi gebalanceerde klank en lange sustain, daar zijn maar in heel lichte mate trillingen voelbaar in body of hals. Met de stock pickups klonk dat ding ontzettend breierig. Met low output PAFs werd het mijn droom LP en kwam er ook uit wat ik onversterkt ook hoorde.
Mijn De Gier had ook altijd een erg mooi gebalanceerde sound onversterkt en heb ik van alles in gehad qua pickups maar heb ik ook nu pas de goede pups voor gevonden dat er ook uit komt wat je hoort. Behalve dan juist het laag, dat onversterkt echt niet opvalt, maar versterkt des te meer. Ongeacht pickup.
Enige die echt onversterkt volledig doet wat je versterkt ook perfect terughoort is mijn ouwe Gretsch. ES335 formaat maar dan helemaal hol en een heel dun, resonant (jawel) topblad. Die heeft Supertron pickups, dus blade en dan nog keramisch ook :D

Afijn.... roept u maar. Ik noem nu zo maar een paar ervaringen op maar dan zie ik er weinig lijn in.
Ik ben wél van mening dat het een prettiger gevoel geeft als een gitaar wat meer resonant is, maar niet per se. Versterkt krijg ik meer een kick als -ie precies feedbackt op het moment dat ik het wil. Maar dat is misschien mijn persoonlijke afwijking.

Brum
20 april 2020, 13:48
Wacht ff... resonantie hoor je juist versterkt, maar niet als je 'm inprikt.
En je Tele is zo resonant dat je 'm niet voelt trillen.

Of lees ik 't nou verkeerd?

Ja, dat lees je verkeerd. Ik ging in op de stelling van Pepe, dat een resonerende gitaar versterkt zich daarin niet vertaalt. Mijn ervaring is juist het omgekeerde. Ik denk alleen dat het te maken heeft welke frequentie en ik denk dat je het mid laag meer voelt, als in letterlijk door trilling, maar dat het mid hoog zich juist versterkt beter laat horen. Ik ken Pepe zijn gitaar natuurlijk niet, maar kan me voorstellen dat bij een Les Paul juist het mid laag meer doet voelen qua trilling.

Is maar een stelling hè, ik heb de wijsheid ook niet in pacht.

Brum
20 april 2020, 13:57
Er is verschil tussen mechanisch en akoestisch resoneren,
ik heb het over het eerste maar jij -Brum- verbindt die 2 aan elkaar?
over akoestische resonantie weet ik al helemaal niks, laat staan wanneer iets wenselijk is of niet.

Wat wenselijk is doet er ook niet zo toe in deze. Da's ieder voor zich. De opmerking van Tupelo bijv. kan ik ook begrijpen, dat hij juist meer een kort, percussief geluid wil. Maar het mechanische en akoestische, als het over dezelfde gitaar gaat, dan zijn die toch ook onlosmakelijk met elkaar verbonden? We hebben het toch ook over een bepaalde eigenschap, dat zich versterkt dan weer vertaalt? Ik zeg alleen dat een luide gitaar, die je voelt trillen, zich versterkt anders vertaalt dan een gitaar die dat minder heeft, omdat ie sterker is in het mid hoog. Bij nader inzien zeggen we wel een klein beetje hetzelfde. Met dat verschil dat jij zegt dat een resonante gitaar zich versterkt niet zo laat vertalen. Ik lees/hoor ook vaak gitaristen die een gitaar onversterkt bespelen en 'm dan al inpakken, want luide gitaar, dus goed. Resonant noemen ze dat dan. Ik vind dat dus bullshit en noemde dan ook twee gitaren van mij als voorbeeld, wat mijn ervaring daarmee is. Ik weet het niet, maar misschien zeggen we daarin hetzelfde? Jij hebt nogal wat gitaren, misschien herken je wat ik bedoel?

Pepe
20 april 2020, 14:01
Ik kan alleen maar iets zeggen over de trilbaarheids factor, die kan ik voelen.
Wie of wat en in hoeverre daar een frequentie relatie mee is, geen idee
op dat vlak kan je me van alles wijsmaken

Brum
20 april 2020, 14:03
@ Mitch: Ik heb ook wel de ervaring dat elementen en het karakter van de gitaar bij elkaar moeten komen. Vaak hoor je wel dat een gitaar meer dan prima is, maar klopt er iets niet. Da's soms best een zoektocht qua elementen. En als je er dan denkt te zijn, is je smaak veranderd (die verandert bij mij continu:dontgeti:). Maar wellicht ga ik ook wel te ver op dat vlak hoor. Ik kan er alleen wel meer voldoening uit halen, dan weer 's een nieuwe versterker, of pedaaltje, etc.

Brum
20 april 2020, 14:07
Ik kan alleen maar iets zeggen over de trilbaarheids factor, die kan ik voelen.
Wie of wat en in hoeverre daar een frequentie relatie mee is, geen idee
op dat vlak kan je me van alles wijsmaken

Wat ik zeg, ik heb de wijsheid ook zeker niet in pacht. Het is ook maar een theorie. Wellicht rekken we het begrip 'resonant' ook wat teveel uit. Gitaarnerds.:soinnocent:

Pepe
20 april 2020, 14:14
Wat me nog wel bijstaat
Albert Collins die vertelde de gitaar over zijn rechter schouder te dragen omdat zijn gitaar beter klonk als het kon ademen dan wanneer zijn gitaar door zijn lichaam gesmoord werd.
Had Freddie King hem verteld en dat klopte helemaal.
Fijne esoterie vind ik dat.

beetje bummer dat ook wel eens gezegd is dat het enkel linkshandigheid was waarom Collins dat deed.

the sure thing
20 april 2020, 14:59
https://youtu.be/3wbnSQQQvvk

En zo zijn er nog veel meer tests!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Bolkedebeer
20 april 2020, 15:16
Wat me nog wel bijstaat
Albert Collins die vertelde de gitaar over zijn rechter schouder te dragen omdat zijn gitaar beter klonk als het kon ademen dan wanneer zijn gitaar door zijn lichaam gesmoord werd.
Had Freddie King hem verteld en dat klopte helemaal.
Fijne esoterie vind ik dat.


beetje bummer dat ook wel eens gezegd is dat het enkel linkshandigheid was waarom Collins dat deed.



Bij Freddie en BB kan ik met wat betreft het smoren, me wel een voorstelling maken.
Bodywise dan.
En dan bedoel ik niet de betreffende 345 of 355.

Pepe
20 april 2020, 15:25
Mooie foto van Jim Marshall van de 2 kings en Bobby Bland

https://i.pinimg.com/736x/20/10/54/2010547b049fbf65c31bc2f8bc176e95--musica-blues-albert-king.jpg

Napoje
20 april 2020, 15:33
Een veel gehanteerde test is de gitaar aanslaan en met je hand bij body rechtsonder vast te houden, daar zou je in meer of mindere mate het trillen vd snaren moeten kunnen terugvoelen.
Ik heb een LP die omgehangen ik hoor trillen bij mijn schouder, trillingen gaan door de strap heen, no joke.
Elke keer als ik die gitaar om heb denk ik, ohja... is waar ook....doet deze gitaar..

Maar een resonerende gitaar zegt niet veel meer dan dat trillingen voelbaar zijn, elektrisch vertaalt zich dat totaal niet. Als je een meer open ademend woody geluid wil hebben gebruik je een thinline of hollow body, dat vertaalt zich wel degelijk in een pickup.

En zo is het maar net!

Da Vinci
20 april 2020, 15:35
https://youtu.be/3wbnSQQQvvk

En zo zijn er nog veel meer tests!




Ha, ik had 'm fout. HB klinkt mi. beter.

Napoje
20 april 2020, 15:37
Met een simple wood resonater metertje.

https://i.pinimg.com/originals/7b/63/28/7b63287240eb63e872c548c891db76f9.jpg

Ehhhh weet je zeker dat dat geen vochtmeter is?

Erik de Perik
20 april 2020, 15:38
Ha, ik had 'm fout. HB klinkt mi. beter.

Ik had ‘m goed, maar ik heb ook zo’n HB.

Erik de Perik
20 april 2020, 15:39
Ehhhh weet je zeker dat dat geen vochtmeter is?

Schreef ik 2 uur terug al. Is een vochtmeter, waarschijnlijk omdat een resonantiemeter niet bestaat.

no 1 hops
20 april 2020, 15:46
toch een leuke discussie die waarschijnlijk tot 1 conclusie zal leiden.
hoewel we weten welke kwaliteiten er (kunnen) meespelen hangt alles af of die elkaar versterkende kwaliteiten (toevallig) bij elkaar komen en hoorbaar zijn voor de betreffende gitarist als deze geen gehoorschade heeft.

dus ik zal het nooit echt merken, bummer :-(

Brum
20 april 2020, 16:12
Yes! Harley Benton has arrived the topic! Had wat sneller gekund hoor.

Napoje
20 april 2020, 16:44
Harley benton is te duur...

Napoje
20 april 2020, 16:57
Schreef ik 2 uur terug al. Is een vochtmeter, waarschijnlijk omdat een resonantiemeter niet bestaat.

Het is een perikulator! Daarmee kan je het perikgehalte van een post meten!

Bolkedebeer
20 april 2020, 17:13
Mooie foto van Jim Marshall van de 2 kings en Bobby Bland

https://i.pinimg.com/736x/20/10/54/2010547b049fbf65c31bc2f8bc176e95--musica-blues-albert-king.jpg

Geniale foto,
Thanks!!

D3nnis
20 april 2020, 17:17
Ha, ik had 'm fout. HB klinkt mi. beter.

Had ik ook.

Pter
20 april 2020, 17:35
Ik had hem goed, met een koptelefoon is het verschil goed te horen.

D3nnis
20 april 2020, 17:45
Zeker goed te horen. Ik prefereerde de HB, toen ik het nog niet wist. Nu nog steeds.
Wel gunstig, ik zat toevallig van het weekend te bedenken of zo'n TE-52 iets is :)

Pter
20 april 2020, 18:06
Ik wou dat ik de Harley Benton beter vond klinken, eens kijken of er een filmpje van Fender vs Fazley is. :D

Da Vinci
20 april 2020, 18:26
Ik had hem goed, met een koptelefoon is het verschil goed te horen.

Ik zal ‘m nog eens over mijn AKG en Waza air luisteren. Over mijn EV actieve floormonitor klonk de HB meer open en helder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
20 april 2020, 18:27
Haha....
Het tussenstandje met een beetje drive vond ik twijfelachtig, maar clean was de HB ook al slechter gestemd, dus kan ook dat geweest zijn, maar verder, zo in het filmpje? Nee, geen klachten over de HB.
In het ergste geval gebruik je hem als freesmal, dat kost ongeveer hetzelfde :D



Ik zal ‘m nog eens over mijn AKG en Waza air luisteren. Over mijn EV actieve floormonitor klonk de HB meer open en helder.

Ik ervaar hetzelfde door mijn koptelefoon (sennheiser). Nieuwe versus oude snaren, zoiets.

Da Vinci
20 april 2020, 18:29
Zeker goed te horen. Ik prefereerde de HB, toen ik het nog niet wist. Nu nog steeds.
Wel gunstig, ik zat toevallig van het weekend te bedenken of zo'n TE-52 iets is :)

ja ik wil ook nog een tele en als je dit dan hoort denk je ook; waarom niet...

Kwam gisteren nog een mooie double bound heavy relic CS op MP in LPB. Mooi ding en hoewel natuurlijk genoeg geld een goede prijs. Maar gelukkig is ie al verkocht 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
20 april 2020, 18:31
Die TC classic van Cort zou ik ook weleens willen testen. Kost maar liefst 2x de HB, dat dan weer wel.

Erik de Perik
20 april 2020, 19:20
Het is een perikulator! Daarmee kan je het perikgehalte van een post meten!

Stel ‘m eens af dan!

the sure thing
20 april 2020, 20:10
Er was eens een forumlid hier, die had een Gibson Les Paul te koop. Die kwam ermee langs bij mij thuis. Ik had heel lang ooit een échte Gibson Les Paul gehad, dus wist hoe een Les Paul moest voelen (resonantie) en klinken.
Ik die LP van de forummer aangesloten.... speelde goed maar: ik miste SUSTAIN. Ik miste ook een bepaalde RESONANTIE onversterkt. Ik begreep het maar niet.... Na doorvragen bleek... Het was ooit een Tokai geweest! Niet netjes van de forummer natuurlijk, maar vooral: ik kwam door "de blinde proef". De Tokai was écht minder dan de USA Gibson LP. Het was te horen en te voelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

NLF
20 april 2020, 20:24
Tsja. Er zijn ook genoeg Gibsons waar ik nou niet echt helemaal kapot van ben. Het idee dat als het maar uit een Amerikaanse fabriek komt en er "Gibson" opstaat en 4000 euro kost dat het dan fantastisch is ... Nee. Echt niet. Er zijn genoeg Tokais (de oude uit de jaren 80 van de betere series) die veel Gibsons achter zich laten. Ik heb zelf 2x op een oude LP gespeeld (dus uit de jaren 57-60) en die hadden beslist iets speciaals (en waren verbazingwekkend licht). Daar kunnen de meeste gitaren niet tegenop, Tokai niet, Gibson zelf ook niet. Maar dan nog, ik blijf erbij dat het verschil tussen mij en Billy Gibbons / Jimmy Page / Peter Green niet in de gitaar, amp, kabels, pickups, plectrums en snaren zit. Dat zit in creativiteit, timing, muzikaliteit, ervaring, lef om voor grote en kleine groepen mensen vol overtuiging een show neer te zetten, songs kunnen schrijven etc.

Erik de Perik
20 april 2020, 20:37
Volgens mij is het alleen bij gitaren zo dat “Made in USA” iets bijzonders is. Iedere ander industrie weet al beter.
Dat een groot deel van de oorspronkelijke muziek op US instrumenten gemaakt is zal er zeker wat mee te maken hebben.

D3nnis
20 april 2020, 20:59
Volgens mij is het alleen bij gitaren zo dat “Made in USA” iets bijzonders is. Iedere ander industrie weet al beter.

Behalve vele Amerikanen zelf dan.

Erik de Perik
20 april 2020, 21:07
Die kregen ook wel in de gaten dat hun proudly in the USA piece of crap niet startte, terwijl de Nisan van de buren, ook proudly etc. wel altijd start.

Pepe
20 april 2020, 21:40
Ehhhh weet je zeker dat dat geen vochtmeter is?


Schreef ik 2 uur terug al. Is een vochtmeter, waarschijnlijk omdat een resonantiemeter niet bestaat.


Ik snap dat het naadloos afwisselen van serieuze met niet serieuze post af & toe tot verwarring leidt en dat is een nare eigenschap.

guitarkid2
20 april 2020, 22:01
Lees net wat ovet tap stemmen
Leuk
Vraag me af wat de gewenste Hz punten van bv een stratbody moeten zijn en of Fender daar überhaupt wel aan doet

Btw
Resonantiemeter is toch gewoon een stemapparaat ?

Pepe
20 april 2020, 22:11
Dat geklop op hout en matchen van neck & body is een van die dingen die customshop van factory onderscheid, zegt men
het geklop op hout is een oud luthier gebruik, ik ken het van vioolbouwers om schuring van steunposten en bovenbladen mede te bepalen maar dat zou je moeten vragen aan iemand die dat ook werkelijk doet.

the sure thing
20 april 2020, 23:01
Dat geklop op hout en matchen van neck & body is een van die dingen die customshop van factory onderscheid, zegt men
het geklop op hout is een oud luthier gebruik, ik ken het van vioolbouwers om schuring van steunposten en bovenbladen mede te bepalen maar dat zou je moeten vragen aan iemand die dat ook werkelijk doet.

Sjak Zwier klopt ook op hout


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Da Vinci
20 april 2020, 23:30
Ik kwam ooit eens met mijn EJ strat bij een gitaarbouwer voor een klein klusje. Begint er op te kloppen en doen. Beetje interessant kijken, keertje neus ophalen, nog een klopje. “Ik weet nu al hoe die gitaar klinkt” zegt ie. “Heel donker.” Gek voor een witte dacht ik nog. Begint te spelen en vervolgt “hmmm, dit had ik niet verwacht.”

Ik zeg nog; daarom gebruik ik altijd een resonantiemeter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pter
21 april 2020, 00:24
Zoiets als een autohandelaar tegen bandjes schopt.

Misery Signals
21 april 2020, 01:54
Tja ik kom hier soms tijden niet vanwege zulke bijdehante wijsneuzen zoals jij en die hiervoor die gelijk over de GGD begint. Walgelijk is het bijna te noemen de arrogantie waarmee veel figuren op een forum site zitten en alles als een of andere god moeten neer slaan. Ik heb gezocht en vond discussies van vaak 10 jaar en ouder en in die jaren kan er zat veranderen toch?

Ik heb zelf zat gitaren maar vroeg me toch af of de gitaar van 600 nu qua hout hetzelfde is als die van 1200? Of van andere kwaliteit hoewel het hetzelfde hout is want dit zie ik nergens op internet staan zo snel.

Daarnaast was ik daar gewoon benieuwd naar en heb ik het nergens over om zo goedkoop mogelijk uit te zijn alleen uitleg of er echt zoveel verschil in zit qua kwaliteit...

En volgens mij kan je er ook niet op klikken toch?

Het ging me net om de kritiek die jij kreeg op jouw topic.
Op zich vind ik het helemaal geen slecht onderwerp van jou.
Ik heb namelijk, itt mijn amps, redelijk goedkoop aangeschafte gitaren.

Men begon te kappen op het feit dat jij zogezegd een vraag stelt als al vaker voorbijgekomen is, terwijl ik aangaf dat ik het krijg van steeds dezelfde onderwerpen over die goedkope slaapkamerversterkers. Stond het amp forum vaak vol mee.

Soit, moest er steeds maar in elk topic achter multichannel high gainers van boven de 3000 Euro worden gevraagd in elk topic, zou ik hetzelfde zeggen als nu. Enkel, dat is het nu niet.

Nuja, dit zal ongeveer wel mijn laatste post geweest zijn hier. Succes met jouw topic hoor. Er is alleszins al wat zinvollers gezegd.

Fabrieksinstellingen
21 april 2020, 07:52
Ok doei 78910

grayfink
21 april 2020, 09:30
https://i.ibb.co/WWxQMD1/Graph-of-common-logarithm.jpg

guitarkid2
21 april 2020, 10:28
The captain en chappers hebben ter explanatie van die grafiek ergens een leuk filmpke staan ?
Toch ?

Mitch
21 april 2020, 10:41
Grafiekje is wel aardig, al is dat de laatste jaren wel veranderd.
Oké, het aller goedkoopste brol is nog steeds een brol, maar tot een jaar of wat terug had je ook bij middenklasse gitaren nog veel troep zitten. Tegenwoordig zijn de budget gitaren vaak al prima bespeelbaar. Dat is iets anders dan hemels klinkend, maar in ieder geval voldoen aan de basis eisen die je stelt aan een instrument. Beetje waarom jarenlang de Matsumoku brigade wierook tekort kwam "omdat ze zo goed gebouwd waren'' en maar niet begreep waarom anderen er dan niet van onder de indruk waren :listen:

De categorie E500-1500 nieuw zitten toch eigenlijk geen sufferdjes meer tussen en tussen 1500-2500 heeft het meer met specs, productie aantallen etc te maken. Alles daarboven kan alle kanten op. Daadwerkelijk veel handwerk, afdracht aan artiesten bij signatures, prijsstelling om in het exclusieve segment te blijven, etc etc.

Persoonlijk haal ik nergens mijn neus voor op, maar ik wil wel dat een gitaar ook echt fijn klinkt. Niet alleen dat -ie goed bespeelbaar is, niet kraakt en dat de knoppen het doen. Genoeg lui die het dan al wel prima vinden maar geen reden om het dan heilig te verklaren (zie de Matsumeuk verwijzing hierboven). Ik heb vaak genoeg met Epiphones of Squiers op het podium gestaan maar als ik er dan uiteindelijk niet extra vrolijk van werd gingen ze weer exit. Tijdens een optreden moet je toch ook een beetje blij worden van je instrument, amp, pedaal, whatever. Zeker in tijden waar het publiek vaker met de rug naar de band gedraaid staat en er consequent door de band heen geouwehoerd wordt :D

miyaru
21 april 2020, 10:48
Zeker in tijden waar het publiek vaker met de rug naar de band gedraaid staat en er consequent door de band heen geouwehoerd wordt

Dat is heel irritant ja, gebeurd ook bij serieus grote acts........

Ace 1.15.19
21 april 2020, 16:00
Dat heet helaas the Dutch Disease, en daar schaam ik mij persoonlijk héél erg diep voor.

Of beter gezegd: plaatsvervangende schaamte.

Duhsjaak
21 april 2020, 16:11
Janis Joplin (Concertgebouw 1 april 1969 dus niemand stond met de rug naar haar toe) klaagde al over de Luke warm ontvangst van het NL publiek.ik klaagde erover dat het hele optreden amper 40 minuten was, met 1 I nstrumentale intro en 1 liedje dat iemand uit de band zong. 6 liedjes van een artiest waarover geen kwaad woord gezegd mag worden.

Achteraf bleek ze dit arbeidsbesparende tempo altijd ten beste gaf.
NL publiek vindt het al 50 jaar heul cool om net te doen alsof t ze geen reet kan schelen en soms past de wereld act zich aan.

Maar ja, ik ben voorstander van goedkope gitaren. De goedkope gitaren van nu zijn eindeloos veel beter dan de dure zooi van vroeger.
- terug on topic
- mijn mening maar...

Vrie delijke groet, Gus

Erik de Perik
21 april 2020, 16:37
Grafiekje is wel aardig, al is dat de laatste jaren wel veranderd.
Oké, het aller goedkoopste brol is nog steeds een brol, maar tot een jaar of wat terug had je ook bij middenklasse gitaren nog veel troep zitten. Tegenwoordig zijn de budget gitaren vaak al prima bespeelbaar. Dat is iets anders dan hemels klinkend, maar in ieder geval voldoen aan de basis eisen die je stelt aan een instrument. Beetje waarom jarenlang de Matsumoku brigade wierook tekort kwam "omdat ze zo goed gebouwd waren'' en maar niet begreep waarom anderen er dan niet van onder de indruk waren :listen:

De categorie E500-1500 nieuw zitten toch eigenlijk geen sufferdjes meer tussen en tussen 1500-2500 heeft het meer met specs, productie aantallen etc te maken. Alles daarboven kan alle kanten op. Daadwerkelijk veel handwerk, afdracht aan artiesten bij signatures, prijsstelling om in het exclusieve segment te blijven, etc etc.

Persoonlijk haal ik nergens mijn neus voor op, maar ik wil wel dat een gitaar ook echt fijn klinkt. Niet alleen dat -ie goed bespeelbaar is, niet kraakt en dat de knoppen het doen. Genoeg lui die het dan al wel prima vinden maar geen reden om het dan heilig te verklaren (zie de Matsumeuk verwijzing hierboven). Ik heb vaak genoeg met Epiphones of Squiers op het podium gestaan maar als ik er dan uiteindelijk niet extra vrolijk van werd gingen ze weer exit. Tijdens een optreden moet je toch ook een beetje blij worden van je instrument, amp, pedaal, whatever. Zeker in tijden waar het publiek vaker met de rug naar de band gedraaid staat en er consequent door de band heen geouwehoerd wordt :D

Mijn ervaring is dat in het verleden er veel geknutseld werd aan de bekende A-merken en als je iets Aziatisch kocht, dan accepteerde je dat je er niet echt bij hoorde. Beetje zoals met Nike Air Max en Quick.
Toen hoorde je niemand over al dat geknutsel, want dat hoorde er gewoon bij, waardoor er nogal wat vintage spul doorboord, geschuurd en anders verbeterd zijn. Nu verklaren mensen je al voor gek als je nieuwe tuners op een gitaar van 200 EUR zet, terwijl je voor vaak een klein bedrag een goedkope gitaar een stuk beter maakt en dan is het nog steeds een goedkope gitaar. Een A-merk versleutelen snap ik minder, want je hebt tenslotte al een topper.

Sommige gitaren klinken en/of voelen speciaal, daar heb je als muzikant dan wat mee en dat kan met iedere gitaar. Bas Krumperman (wie kent hem niet) heeft hele albums volgespeeld op een Westone van een paar honderd gulden.

witterwit
21 april 2020, 17:58
Mijn ervaring is dat in het verleden er veel geknutseld werd aan de bekende A-merken en als je iets Aziatisch kocht, dan accepteerde je dat je er niet echt bij hoorde. Beetje zoals met Nike Air Max en Quick.
Toen hoorde je niemand over al dat geknutsel, want dat hoorde er gewoon bij, waardoor er nogal wat vintage spul doorboord, geschuurd en anders verbeterd zijn. Nu verklaren mensen je al voor gek als je nieuwe tuners op een gitaar van 200 EUR zet, terwijl je voor vaak een klein bedrag een goedkope gitaar een stuk beter maakt en dan is het nog steeds een goedkope gitaar. Een A-merk versleutelen snap ik minder, want je hebt tenslotte al een topper.

Sommige gitaren klinken en/of voelen speciaal, daar heb je als muzikant dan wat mee en dat kan met iedere gitaar. Bas Krumperman (wie kent hem niet) heeft hele albums volgespeeld op een Westone van een paar honderd gulden.

Gitaar van de Wehkamp.

lcvanderhelm
21 april 2020, 18:01
Volgens mij was de goedkoopste Westone toch eerder in de richting van 600 gulden.
Ik heb overigens ook jaren op een Westone Thunder 1a gespeeld maar ja niemand kent mij.

Pepe
21 april 2020, 18:13
Westones waren vooral lelijk maar was ook beetje tijdgeest, ik vond een hoop dingen lelijk in die tijd
maar... die gitarist van Hawkwind speelde op eentje, Eelco Gelling, Barry Hay kan ik me herinneren
van die spermpearl en crackle lava kleuren
brrr, voor de liefhebber
oja, underrated moet je er bij zeggen geloof ik


Kijken of ik die van Barry Hay ook kan vinden!

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/11174442_841498592586086_3385391021262580187_o.jpg ?_nc_cat=107&_nc_sid=2d5d41&_nc_ohc=cZfLaFZfUUQAX_zbA_q&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=7&oh=744410a7a9e8d357ff0627e172b094a7&oe=5EC5612D

telerocker
21 april 2020, 19:05
Toen ik een beetje centen had kon ik kiezen tussen een Westone en een Yamaha SG300. Keuze was snel gemaakt.

Erik de Perik
21 april 2020, 19:58
Gitaar van de Wehkamp.

Is een mooi verhaal, alleen verkocht Wehkamp volgens mij in die tijd geen elektrische gitaren. Verhaal gaat ook dat het Krumperman niet uitmaakt of hij links- of rechtshandig speelt, maar ik 'ken' hem toch als overwegend linkshandig en dat kon je zeker niet bij Wehkamp bestellen. Ik denk dat het meer om een kwaliteitsaanduiding gaat. Zoals ik de hekken op m'n werk wel eens "Mickey Mouse hekken"

Nahja hier links:

https://www.youtube.com/watch?v=UWgts1L9VCY

En hier waarschijnlijk rechtshandig: (solo begint rond 2:10)


https://www.youtube.com/watch?v=Q7eB2HXrxv4

NLF
21 april 2020, 20:03
Volgens mij is het alleen bij gitaren zo dat “Made in USA” iets bijzonders is. Iedere ander industrie weet al beter.
Dat een groot deel van de oorspronkelijke muziek op US instrumenten gemaakt is zal er zeker wat mee te maken hebben.

Amerika was de grootste industriële mogendheid in de 20-e eeuw. Engeland / British Empire in de 19-e. Duitsland en USA drongen Engeland van de troon. Japan ontwikkelde zich als eerste niet westers land tot industriële grootmacht en werd rond 1968 uit mijn hoofd de 2e economie in de wereld en nam positie (West) Duitsland over. Meeste Amerikaanse producenten (Martin, Gretsch, Richenbacher, Fender ook dacht ik) zijn gewoon van Duitse afkomst. Dus degelijkheid discipline hard werken precisie en zo. Duitse immigratie in VS heeft gevolgen gehad voor arbeidsethos en het belachelijk harde werken wat ze in USA doen.

De Japanse industrie was eind jaren 70 begin jaren 80 de Amerikanen de baas. Kijk bijvoorbeeld naar de autoindustrie. De Japanners hebben de oorlog economisch voortgezet. Dat kun je lezen in allerlei boeken over Japan die door McKinsey consultants en dat soort mensen geschreven zijn. Japan kan / kon alleen bestaan door grondstoffen te importeren en dan te produceren om van de winst de bevolking te voeden. Dat komt omdat Japan relatief dichtbevolkt is en wat betreft landbouw en visserij niet in staat is de eigen bevolking te voeden in tegenstelling tot bijvoorbeeld USA of Rusland. De reden voor de Japanners om geheel Azië te veroveren had daar ook mee te maken: gebieden in handen krijgen die voedsel en grondstoffen aan Japan moesten afstaan. Conflict met USA ontstond dus al vroeg in 20-e eeuw omdat Amerikanen in Pacific vrije doorgang wilden.

Maar goed. Het idee dat ze in Mexico of Korea geen soldeerbout in hun handen zouden kunnen houden is natuurlijk gelul van een dronken aardbei. Leo Fender heeft altijd goedkoop geproduceerd en zijn visie was een gitaar die je kon bouwen zoals Ford auto's bouwde. Gibson - van oorsprong bouwer van akoestische gitaren mandolines banjo's - heeft geprobeerd de ontwikkeling van elektrische gitaren bij te benen maar mislukte iedere keer (de Les Paul, de V, de Explorer, de Firebird, iedere keer moesten modellen worden aangepast, stopgezet of vielen de resultaten tegen). Gibson bouwde jazzgitaren (archtops) en in die tak van sport waren ze thuis en succesvol. Tegenwoordig is iedereen dat vergeten. Er wordt gedaan alsof die merken heilig zijn. Dat waren ze niet. Ik vind het te gekke instrumenten (Fender en Gibson) maar al die corksniffing is mijns inziens niet terecht.

Verder: Jeff beck speelde bij de Yardbirds eerst op een tele die van de band was en had geen eigen gitaar. Page speelde o.a. op een Danelectro. Goeiekoop ding voor slide (Levee breaks enzo). Pete Townshend bestelde een stuk of 25 gitaren in een muziekwinkel bij de start van een Amerikaanse tour en liet ze ophalen door een roadie en sloeg ze in de loop van de tour stuk voor stuk kapot. Hendrix stak zijn gitaar in de hens. Ergens klopt er volgens mij dus iets niet in dit topic of ik snap er gewoon geen reet van.

apekop
21 april 2020, 20:09
Daar gaan we weer

Inderdaad, hadden we pas geleden ook niet zo'n zelfde topic? Kennelijk is het toch wel erg interessant om over te praten aangezien er alweer 15 pagina's zijn in dit topic...

Edit: oh ja, deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175389-Het-is-waar-goedkope-gitaren-kunnen-heel-goed-zijn

Erik de Perik
21 april 2020, 20:30
Inderdaad, hadden we pas geleden ook niet zo'n zelfde topic? Kennelijk is het toch wel erg interessant om over te praten aangezien er alweer 15 pagina's zijn in dit topic...

Edit: oh ja, deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175389-Het-is-waar-goedkope-gitaren-kunnen-heel-goed-zijn

Het is ook een interessant onderwerp. Waarom wordt er meer naar het merk dan naar de gitaar gekeken? Is dat niet altijd zo...??

Luke-wannabe
21 april 2020, 20:39
Mijn pa koopt een SX Stratje van €85,- en zegt dan: "geweldig ding, kan elke gitaar van €4000,- makkelijk aan!" Ik zeg dan: "Oh wat leuk, pa. Fijn dat je er zo blij mee bent!" Maar ik denk: "Wat een gelul..." Maargoed, is waarschijnlijk meer een uiting van blijdschap dan een serieus statement. Ik weet alleen wel dat mij Gun Telecaster echt afgrijselijk goed is, en dat ik nooit zo'n knaller van een gitaar vast heb gehad.

denis.hermans
22 april 2020, 08:46
Dus je verkoopt je Guild 😁?

apekop
22 april 2020, 08:54
Mijn pa koopt een SX Stratje van €85,- en zegt dan: "geweldig ding, kan elke gitaar van €4000,- makkelijk aan!" Ik zeg dan: "Oh wat leuk, pa. Fijn dat je er zo blij mee bent!" Maar ik denk: "Wat een gelul..." Maargoed, is waarschijnlijk meer een uiting van blijdschap dan een serieus statement.

Precies. Het 'goedkope gitaar is beter dan een dure' of 'mijn Squier is beter of net zo goed als een Fender Usa' argument wordt meestal beweerd door eigenaren van goedkope gitaren omdat ze dan nog meer het gevoel krijgen dat ze een koopje hebben gescoord. Of omdat ze geen geld hebben voor het 'echte' werk.

Bolkedebeer
22 april 2020, 08:59
Het is ook een interessant onderwerp. Waarom wordt er meer naar het merk dan naar de gitaar gekeken? Is dat niet altijd zo...??

Zag gisteren nog ergens een discussie op dit forum voorbijkomen over schoenen.
Dr Martens als ik me niet vergis.
Daar hadden bepaalde forumleden ook sterke meningen over.
Voor mij als nondeskundige op het gebied van lelijke schoenen gewoon een dertien in het dozijn zwart enkellaarsje.
Maar daar schijnen sommige experts anders over te denken.
Dr Martens veel beter dan zwart enkellaarsje van de wibra.
Terwijl sommige gitaarexperts hier dan weer blijven volhouden dat wibragitaren veel beter zijn dan welke Fender of andere merkgitaar.
Het kan verkeren.

no 1 hops
22 april 2020, 09:01
laten we eerlijk zijn, we zijn groepswezens en velen hechten belang aan bevestiging van hun keuze.
daar zijn vele psychologische zaken over geschreven die groepsgedrag, groepsdruk beschrijven.

maar veel van dat gedrag gaat ook terug naar onzekerheid, weet je wat je koopt en, weet je wat het doet en waarom iets wel goed werkt en wat niet?

dat de pa van Luke-wannabe blij is met die SX strat kan je misschien vertalen in dat bij die gitaar veel op pa zijn plek valt/voelt, en of dat deze voldoet aan waarvoor die zal worden gebruikt.

kijk naar de strijd der meningen over welke pc/besturingssysteem beter is, Apple, windows, linux.
ik mis zo nu en dan nog wel eens een windows programmaatje, maar gezien de steeds terugkerende update problemen van windows ben ik nu een stuk gelukkigere en minder gestresste Linux gebruiker.

maar dat kan alleen als ik mijn eigen keuzes durf te maken, en dat is voor velen toch nog wel eens een probleem

Bolkedebeer
22 april 2020, 09:08
Westones waren vooral lelijk maar was ook beetje tijdgeest, ik vond een hoop dingen lelijk in die tijd
maar... die gitarist van Hawkwind speelde op eentje, Eelco Gelling, Barry Hay kan ik me herinneren
van die spermpearl en crackle lava kleuren
brrr, voor de liefhebber
oja, underrated moet je er bij zeggen geloof ik

Kijken of ik die van Barry Hay ook kan vinden!

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/11174442_841498592586086_3385391021262580187_o.jpg ?_nc_cat=107&_nc_sid=2d5d41&_nc_ohc=cZfLaFZfUUQAX_zbA_q&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=7&oh=744410a7a9e8d357ff0627e172b094a7&oe=5EC5612D

Mijn eerste enigszins fatsoenlijke gitaar was een Westone RainbowII. Een soort van 335 ripoff.
Ik was lijp van BBking, vandaar.

Heb hem nog steeds. Mooie sunburst. Superlekkere hals. Klinkt verder nergens naar. Ook niet met Gibson pups die ik er ooit in mikte.
Was voor mij toen ik m kocht een grote upgrade tov mn peavey t-60.
Dat was pas echt een kutgitaar.
Zat wel een mooie koffer bij:seriousf:

D3nnis
22 april 2020, 09:26
maar gezien de steeds terugkerende update problemen van windows ben ik nu een stuk gelukkigere en minder gestresste Linux gebruiker.


Dat is ook zo wat.
Ik ben niet de meest veeleisende gebruiker, maar de laatste keer dat ik problemen gaaf met een Windows update kan ik me niet herinneren.

Maar ja, anders-dan-windows-gebruikers zijn op eoa manier enorm loyaal aan hun eigen gekozen dingetje. Dat is niet veel anders dan ik met mijn keuze voor windows omdat ik dat nu eenmaal wel snap.
Mijn vriendin heeft een iphone, apple watch en macbook, en ik snap al de ophemeling daarover dan weer niet. Het is net zo kut, maar dan anders.

Mijn werklaptop krijgt de meeste uren, en die wordt ook redelijk cpu intensief gebruikt en zo, en ik kan me de laatste windows vastloper niet eens herinneren.

Pter
22 april 2020, 09:33
Zag gisteren nog ergens een discussie op dit forum voorbijkomen over schoenen.
Dr Martens als ik me niet vergis.
Daar hadden bepaalde forumleden ook sterke meningen over.
Voor mij als nondeskundige op het gebied van lelijke schoenen gewoon een dertien in het dozijn zwart enkellaarsje.
Maar daar schijnen sommige experts anders over te denken.
Dr Martens veel beter dan zwart enkellaarsje van de wibra.
Terwijl sommige gitaarexperts hier dan weer blijven volhouden dat wibragitaren veel beter zijn dan welke Fender of andere merkgitaar.
Het kan verkeren.
Ik heb er ook maar een grafiekje van gemaakt:ok:
https://postimg.cc/xNjpBVPd

no 1 hops
22 april 2020, 09:52
Dat is ook zo wat.
Ik ben niet de meest veeleisende gebruiker, maar de laatste keer dat ik problemen gaaf met een Windows update kan ik me niet herinneren.

Mijn werklaptop krijgt de meeste uren, en die wordt ook redelijk cpu intensief gebruikt en zo, en ik kan me de laatste windows vastloper niet eens herinneren.ik werk met oude apparaten, die, toen je gratis kon upgraden van de windows upgrade checker wel een okay kregen.
maar dus later vaak na een versie upgrade weer problemen opleverden die dan weer alleen opgelost konden worden door een verse schone installatie.
ik heb nu dualboot windows 10 samen met peppermint linux.

de laatste release opdate van windows 10 duurde 12 uur incl downloaden en installeren, en met linux werk je echt gewoon door.
op mijn werk ook win10, in de zorgsector en moet je rapportages schrijven of lezen over bewoners.
je start op, moment geduld, installeren update en dan kan je gauw een half uur niets. (terwijl ik maar 15 minuten heb om alle rapportages te lezen van mijn cliënten over wat er de laatste tijd gebeurt is)

bewoners met Ipads, geweldig toch, dacht het niet.
zij kunnen niet lezen en als er dan een popup komt drukken ze maar wat om die weg te krijgen.
awell mannekee, laten we een upgrade doen waarna je met een wachtwoord weer toegang moet krijgen tot je icloud.
en weer drukken bewoners overal op totdat je te vaak het verkeerde wachtwoord hebt gegeven en de ipad gelockt is.
oftewel gegijzeld, want je moet weet niet wat aantonen dat die ipad van de bewoner is, uren aan de telefoon hangen etc omdat de wachtwoorden etc niet goed bewaard zijn (logisch, want tijdens in gebruikname wijst Apple daar ook niet op dat het belangrijk is die goed te bewaren)
als niet apple gebruiker denk je dan aan een factory reset, maar ja die ipad die van jou is, en het wel doet maar waar je niet meer mee werken kan heeft die functie niet meer.
volgens de helpdesk vanwege het diefstal gevaar (moet je maar beter op je spullen passen lijkt mij)
ik hou erover op ;-)

apekop
22 april 2020, 09:52
Ik heb er ook maar een grafiekje van gemaakt:ok:
https://postimg.cc/xNjpBVPd

Haha! Mss kun je ook even een grafiekje maken van goedkope gitaar aankopen versus het ego strelen door jezelf wijs te maken dat die beter is dan een dure?

Jan Buurman
22 april 2020, 10:11
Was voor mij toen ik m kocht een grote upgrade tov mn peavey t-60.
Dat was pas echt een kutgitaar.
Zat wel een mooie koffer bij:seriousf:

Over die T-60 hoor ik dan weer andere verhalen. Het is voor een groot deel dus best persoonlijk.

Fabrieksinstellingen
22 april 2020, 10:23
QUOTE=apekop;3471345]Precies. Het 'goedkope gitaar is beter dan een dure' of 'mijn Squier is beter of net zo goed als een Fender Usa' argument wordt meestal beweerd door eigenaren van goedkope gitaren omdat ze dan nog meer het gevoel krijgen dat ze een koopje hebben gescoord. Of omdat ze geen geld hebben voor het 'echte' werk.[/QUOTE]



Misschien kan een goedkopere gitaar voor iemand net zo goed zijn als een duurdere. Het kan zomaar zijn dat mensen tevreden zijn met wat zij hebben.
Andere zijn continu bezig met hoe het beter kan, daarnaar toe leven en als ze het eenmaal hebben, is het orgasme voorbij en is er weer iets anders wat beter is.
Maar het genot van het neerkijken op lieden met goedkoper en slechter spul is er nog altijd, en die stumpers denken ook nog eens ervan te kunnen genieten, helaas weet de consument wel beter, het moet duurder en anders.
Zoals Chuck Palahniuk al zei: met wat veren in je kont ben je nog geen pauw. En nog wat fight club quotes.

Bolkedebeer
22 april 2020, 10:23
Over die T-60 hoor ik dan weer andere verhalen. Het is voor een groot deel dus best persoonlijk.

Persoonlijk is het altijd inderdaad.
Die t-60 van mij woog net zoveel als 2 jaren 70 les Paul customs. En ik had ruzie met de elementen.

apekop
22 april 2020, 10:39
QUOTE=apekop;3471345]
Maar het genot van het neerkijken op lieden met goedkoper en slechter spul is er nog altijd, en die stumpers denken ook nog eens ervan te kunnen genieten, helaas weet de consument wel beter, het moet duurder en anders.
.

Dat heb je mij nooit horen beweren. Tuurlijk kan je tevreden zijn met wat je hebt en zijn er ook prima goedkope gitaren. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig is? Maar ga dan niet beweren dat hij beter is dan een duurdere zonder dat je het zeker weet. De meeste van die opmerkingen van 'mijn goedkope Squier is beter dan een Fender usa of zelfs custom shop' komen van mensen die zelf nooit die gitaren hebben gehad of vergeleken.

guitarkid2
22 april 2020, 11:07
Wat zou blackie van de heer c gekost hebben Een paar honderd dollarkes
Zelfs in die tijd no money voor.......

Maar ot
Kijk goedkope gitaren prima maar een amp van onder 5 ruggen dat ken dus echt niet he ?
Dat is gewoon wetenschappelijk bewezen
Niks niet subjectief op stukken hout lopen kloppen
Meten is weten !

Napoje
22 april 2020, 13:59
De opmerkingen van 'mijn goedkope Squier is beter dan een Fender usa of zelfs custom shop' komen van mensen die zelf nooit die gitaren hebben gehad of vergeleken.

Waar heb je dat dan exact gelezen op dit forum? Kan je een linkje posten? Of verzin je het net zelf? Of moeten we het spreekwoordelijk lezen? Of ben he gewoon een resonant type?

Fabrieksinstellingen
22 april 2020, 14:34
De conclusie dat mensen helemaal blij zijn met een budget gitaar, alleen te rechtvaarden valt door het goedpraten van een aankoop of geen geld hebben, is wel wat bijzonder.
Ik vind het een vrij krachtig iets, tevreden zijn en niet continu streven naar meer of beter. Op wat voor manier dan ook, door te vergelijken of geld spenderen.

witterwit
22 april 2020, 14:58
Precies. Het 'goedkope gitaar is beter dan een dure' of 'mijn Squier is beter of net zo goed als een Fender Usa' argument wordt meestal beweerd door eigenaren van goedkope gitaren omdat ze dan nog meer het gevoel krijgen dat ze een koopje hebben gescoord. Of omdat ze geen geld hebben voor het 'echte' werk.

Slaat nergens op.

Luke-wannabe
22 april 2020, 16:13
Dus je verkoopt je Guild 😁?
Haha, die volg ik ff niet!! Maar nee, de Guild verkoop ik niet ;).

RoryVDW
22 april 2020, 17:19
Eigenlijk is het zinloos om goedkope gitaren te vergelijken met de dure
Beter is gewoon de gitaren van 300€ te vergelijken met deze van 300€.
En de gitaren van 1000€ met deze van 1000€
en dan pas heb je een overzicht van de kwaliteit van sommige merken.

witterwit
22 april 2020, 17:51
Heel juist.

Erik de Perik
22 april 2020, 18:36
ik werk met oude apparaten, die, toen je gratis kon upgraden van de windows upgrade checker wel een okay kregen.
maar dus later vaak na een versie upgrade weer problemen opleverden die dan weer alleen opgelost konden worden door een verse schone installatie.
ik heb nu dualboot windows 10 samen met peppermint linux.

de laatste release opdate van windows 10 duurde 12 uur incl downloaden en installeren, en met linux werk je echt gewoon door.
op mijn werk ook win10, in de zorgsector en moet je rapportages schrijven of lezen over bewoners.
je start op, moment geduld, installeren update en dan kan je gauw een half uur niets. (terwijl ik maar 15 minuten heb om alle rapportages te lezen van mijn cliënten over wat er de laatste tijd gebeurt is)

bewoners met Ipads, geweldig toch, dacht het niet.
zij kunnen niet lezen en als er dan een popup komt drukken ze maar wat om die weg te krijgen.
awell mannekee, laten we een upgrade doen waarna je met een wachtwoord weer toegang moet krijgen tot je icloud.
en weer drukken bewoners overal op totdat je te vaak het verkeerde wachtwoord hebt gegeven en de ipad gelockt is.
oftewel gegijzeld, want je moet weet niet wat aantonen dat die ipad van de bewoner is, uren aan de telefoon hangen etc omdat de wachtwoorden etc niet goed bewaard zijn (logisch, want tijdens in gebruikname wijst Apple daar ook niet op dat het belangrijk is die goed te bewaren)
als niet apple gebruiker denk je dan aan een factory reset, maar ja die ipad die van jou is, en het wel doet maar waar je niet meer mee werken kan heeft die functie niet meer.
volgens de helpdesk vanwege het diefstal gevaar (moet je maar beter op je spullen passen lijkt mij)
ik hou erover op ;-)

Weinig werkt tegen slecht beheer, waarvan de MS omgeving een ton meer nodig heeft dan Apple, maar de laatste is bezig de eerste op dat gebied in te halen.

Ik ben vooral erg blij met de iGuitar, die wel erg duur is.

Erik de Perik
22 april 2020, 18:43
Over die T-60 hoor ik dan weer andere verhalen. Het is voor een groot deel dus best persoonlijk.

Heb er destijds wel op gespeeld, maar snapte de electronica niet. Zou er best een willen hebben nu.


Dat heb je mij nooit horen beweren. Tuurlijk kan je tevreden zijn met wat je hebt en zijn er ook prima goedkope gitaren. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig is? Maar ga dan niet beweren dat hij beter is dan een duurdere zonder dat je het zeker weet. De meeste van die opmerkingen van 'mijn goedkope Squier is beter dan een Fender usa of zelfs custom shop' komen van mensen die zelf nooit die gitaren hebben gehad of vergeleken.

Wie beweert dat? Feit is dat een gitaar bij je moet passen en feit is dat het land van herkomst weinig te maken heeft met de kwaliteit. En die Custom Shop? Tjaah.... ik heb een tijdje op een '51 Tele CS gespeeld en die vond ik qua bespeelbaarheid echt lekker, maar dat kwam grotendeels door de afgeschuurde hals, iets dat ik ook prima kan. De montage en vooral afstelling zijn bij dat soort gitaren, net als bij Suhr en PRS, geweldig maar verklaren het prijskaartje niet. Da's marketing en daar zijn heel veel mensen gevoelig voor. Prestige... hey te gek wat je nu gekocht hebt!! Erkenning, etc.

Erik de Perik
22 april 2020, 18:45
Eigenlijk is het zinloos om goedkope gitaren te vergelijken met de dure
Beter is gewoon de gitaren van 300€ te vergelijken met deze van 300€.
En de gitaren van 1000€ met deze van 1000€
en dan pas heb je een overzicht van de kwaliteit van sommige merken.

Op zich wel, maar er is niets mis aan om ook eens verticaal wat gitaren te vergelijken. Gelukkig gebeurt dat ook wel, maar de testers zijn niet altijd even interessant.

RoryVDW
22 april 2020, 20:09
Op zich wel, maar er is niets mis aan om ook eens verticaal wat gitaren te vergelijken. Gelukkig gebeurt dat ook wel, maar de testers zijn niet altijd even interessant.

Da klopt..volledig mee eens..

Erik de Perik
22 april 2020, 20:21
Da klopt..volledig mee eens..

Mooi dat we niet altijd ruzie hoeven te hebben Roy ;)

Pepe
22 april 2020, 20:37
naarmate ouder en meer ervaring krijg je andere inzichten,
bijvoorbeeld dat het instrument bepaald waar het geschikt voor is, en welke benadering daar bij past
het gaat niet om goed of slecht maar over wat je ermee kan
dat een stratocaster van 100 euro je hetzelfde laat spelen en doet klinken als een stratocaster van 5000 euro
maar een willekeurig jaguar of hollow body je wel degelijk anders laat spelen en doet klinken
snapt een beginner niet,
die denkt, ene strat is 100, de andere 400... wat moet ik doen!
wordt er ook nog geroepen, koop een Pacifica of Harley Benton telecaster
en vervolgens worden de houtsoorten en pickups erbij gehaald
ook leuk natuurlijk.

Erik de Perik
22 april 2020, 20:46
Ik denk dat jij samenvat wat ik al een tijd hier schrijf en wat mij veel enthousiaste fans heeft opgeleverd. Bedankt kerel, oprecht.

apekop
22 april 2020, 20:54
Waar heb je dat dan exact gelezen op dit forum? Kan je een linkje posten? Of verzin je het net zelf? Of moeten we het spreekwoordelijk lezen? Of ben he gewoon een resonant type?

Ik weet niet wat een resonant type is. Pin me niet vast op de exacte bewoording maar ik lees zulke opmerkingen over mijn Squier of andere budget gitaar is net zo goed als een Fender wel vaker op forums, niet alleen op dit forum. Dat mag iedereen natuurlijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

Mitch
22 april 2020, 20:56
Gevoelige snaar! Om die reden heb ik zo'n beetje iedere klassieker wel versleten de laatste jaren. Had ik alles hier gepost dan zou mij wispelturigheid worden verweten dus dat heb ik maar niet gedaan :D
Maar wat Pepe zegt: alleen een totaal ander type gitaar laat jou ook anders spelen. Of tenminste, nodigt daar meer toe uit.
Zo had ik, toen alle experimentjes de deur uit waren alleen nog jeuk voor een Jazzmaster wegens unieke vibrato, andere boventonen, dat soort dingen. Zo heeft ieder model weer wat en daar kun je voor kiezen om voor hoger of lager segment te gaan. Kijk ik nu naar de Jazzmaster: het nieuwe model Squier had nou net, na 60 jaar (!!) fabriek-af een aardige brug gekregen. Lijkt op mustang maar grotere zadels, diepere groef en de juiste radius. Staytrem brug knock-off zo u wilt. En vergeleken met de oudere Fender VM en huidige Squier J Mascis zit de trem op de "juiste" plek ipv dichter bij de brug. Voor mij precies de juiste ingrediënten, de rest regel ik zelf wel.
Ernaast hing een Fender Vintera, dubbele prijs. Beauty met matching headstock, maar voor mij de niet fijne maar vintage verantwoorde radius en dunne frets.
Je gaat mij niet horen zeggen dat mijn nieuwe Squiert beter is dan die "dure", de keus werd puur gemaakt op basis van persoonlijke smaak en eisen.

Overigens staat ie nu in de woonkamer gebroederlijk naast mijn duurste gitaar. Zonder ruzie of vooroordelen over en weer. Knap hè :listen:

Erik de Perik
22 april 2020, 21:08
Namaste toch...? ;)

dml
23 april 2020, 13:08
Dat heb je mij nooit horen beweren. Tuurlijk kan je tevreden zijn met wat je hebt en zijn er ook prima goedkope gitaren. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig is? Maar ga dan niet beweren dat hij beter is dan een duurdere zonder dat je het zeker weet. De meeste van die opmerkingen van 'mijn goedkope Squier is beter dan een Fender usa of zelfs custom shop' komen van mensen die zelf nooit die gitaren hebben gehad of vergeleken.

Werk je bij Dijkman Muziek in Amsterdam? Of bij Max Guitars in Den Haag?
Zo niet, het zou je met zo'n uitspraak niet misstaan.



naarmate ouder en meer ervaring krijg je andere inzichten,
bijvoorbeeld dat het instrument bepaald waar het geschikt voor is, en welke benadering daar bij past
het gaat niet om goed of slecht maar over wat je ermee kan


Zeker waar. Al heb ik het liefst één of twee (voor mij) kwalitatieve gitaren waarmee ik zoveel mogelijk kan. Ben ervan overtuigd dat, als je je gereedschap kent als de binnenkant van je broekzak, je een heel eind komt in allerlei stijlen.

Renin
23 april 2020, 13:58
Dat heb je mij nooit horen beweren. Tuurlijk kan je tevreden zijn met wat je hebt en zijn er ook prima goedkope gitaren. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig is? Maar ga dan niet beweren dat hij beter is dan een duurdere zonder dat je het zeker weet. De meeste van die opmerkingen van 'mijn goedkope Squier is beter dan een Fender usa of zelfs custom shop' komen van mensen die zelf nooit die gitaren hebben gehad of vergeleken.

Met deze uitspraak lijkt me niet zoveel mis? Ik heb bijv. 3 Fender Stratocaster gehad, waarbij de kwaliteit, feel en sound en overall kwaliteit wel behoorlijk verschillend waren. Ik heb geen CS relic gehad, maar ik zou nooit 4K aan een gitaar uitgeven. Laat staan aan een afgeragde, ook al is het beter. Een usa standard is voor mij goed genoeg. Is die dan beter dan een cs? Ws niet. Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik hem beter vond dan een Mexicaan. Is dat absoluut? Nee wetenschappelijk gezien houdt het op geen enkele wijze stand. Muziek is gelukkig emotie en geen wetenschap. Muziek maken dan ook en ik voel me lekker met de genoemde gitaar, dus speel ik lekker.

Misschien is een schecter strat wel beter, maar daar heb ik helemaal geen weet van gelukkig.

RoryVDW
23 april 2020, 14:38
Mijn eerste strato was een mexicaan..ik vond het een heel goeie gitaar..tot ik mijn eerste amerikaan kocht..De mexicaan heeft nog twee weken blijven staan, onbespeeld en dan verkocht...was toch merkelijk een verschil hoor.
Het zit hem in kleine details..maar zijn deze die het doen.

lcvanderhelm
23 april 2020, 17:40
Ik speel liever op duurdere gitaren,dan weet ik in ieder geval zeker dat het aan mij ligt dat ik nog steeds zo'n kutgitarist ben!

D3nnis
23 april 2020, 17:56
Ik speel liever op duurdere gitaren,dan weet ik in ieder geval zeker dat het aan mij ligt dat ik nog steeds zo'n kutgitarist ben!Herkenbaar!
Het nadeel is alleen dat alle rest dat dan ook weet :D

jerome
23 april 2020, 18:29
😂
Ja precies
Je kan dan beter op goedkope meuk spelen
Dan kan je je publiek melden dat het daar aan ligt dat t voor geen meter klinkt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
23 april 2020, 18:34
Er zijn hier natuurlijk al aardig wat topics over maar ik vind t uiteindelijk toch nog een leuke discussie geworden😂

Wat me opvalt is dat door de jaren de kwaliteit van nieuwe gitaren is veranderd.
Nieuwe goedkope gitaren zijn (gemiddeld en relatief) beter geworden.
Ik denk door betere kwaliteitscontrole in de fabrieken en ook door automatisering van de productieprocessen.
Hierdoor zijn de kwaliteitsverschillen onderling ook een stukje minder geworden.

Maar nieuwe middenklassers zijn naar mijn mening de laatste jaren minder geworden. Het goede toonhout is steeds schaarser geworden en het hout wordt steeds minder lang gedroogd/geconditoneerd (kostenbesparing) voordat het verwerkt wordt tot body’s en halzen.

Mijn ervaring is dat de verschillen tussen nieuwe goedkope gitaren en nieuwe middenklassers hierdoor (gemiddeld gezien) wel wat kleiner is geworden.

Ik blijf vinden dat de gitaren van hetzelfde merk/type, uitvoering en bouwjaar onderling nog behoorlijk kunnen verschillen.
Ik heb n aantal keren bij grote gitaarzaken n “testdag” gedaan en ik was elke keer verrast hoe groot de verschillen waren.

En sommige oude en of minder oude middenklassers klonken zo goed en sommige CS gitaren vielen mij zo tegen dat de grote meerprijs naar mij mening niet in verhouding met het verschil in klank en bespeelbaarheid.

Ik begrijp sowieso niet dat er mensen zijn die een gitaar via internet kopen zonder er eerst op gespeeld te hebben.

Heb ik 1 keer gedaan, n redelijk zeldzame gebruikte Strat, een zelfde als ik al had, zelfde bouwjaar en specs, was t gewoon niet in vergelijking met de andere, na n jaar maar blijven proberen toch weer verkocht...😬










Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
23 april 2020, 18:53
Ik blijf vinden dat de gitaren van hetzelfde merk/type, uitvoering en bouwjaar onderling nog behoorlijk kunnen verschillen.
Ik heb n aantal keren bij grote gitaarzaken n “testdag” gedaan en ik was elke keer verrast hoe groot de verschillen waren.

En sommige oude en of minder oude middenklassers klonken zo goed en sommige CS gitaren vielen mij zo tegen dat de grote meerprijs naar mij mening niet in verhouding met het verschil in klank en bespeelbaarheid.

Ik begrijp sowieso niet dat er mensen zijn die een gitaar via internet kopen zonder er eerst op gespeeld te hebben.



Juist daarom koop ik altijd op marktplaats. Al die gitaren zijn stuk voor stuk door de verkoper uitgekozen nadat ze als beste waren bevonden. Zeer resonante exemplaren!

Slechte gitaren vind je niet op marktplaats. Zouden ze iets mee moeten doen, marketingwise.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
23 april 2020, 19:07
Precies, daarom heb ik er ook niet zo'n moeite mee om de hoofdprijs te betalen op marktplaats. Je weet gewoon dat het goed is, die zekerheid is wat waard.

arjanb01
23 april 2020, 19:22
Rare redenering.
Juist de gitaren die niet op marktplaats staan, zijn de goeie exemplaren omdat diegene ze juist bespeelt en niet verkoopt.
De meeste gitaren althans.

grayfink
23 april 2020, 19:43
Eigenlijk zou er een ironiesmiley moeten bestaan. :chicken:

jerome
23 april 2020, 20:24
Juist daarom koop ik altijd op marktplaats. Al die gitaren zijn stuk voor stuk door de verkoper uitgekozen nadat ze als beste waren bevonden. Zeer resonante exemplaren!

Slechte gitaren vind je niet op marktplaats. Zouden ze iets mee moeten doen, marketingwise.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Waar heb je over?!?
Volgens begrijp je me niet goed of je interpretatie is totaal anders wat ik bedoel....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
23 april 2020, 20:28
Juist daarom koop ik altijd op marktplaats. Al die gitaren zijn stuk voor stuk door de verkoper uitgekozen nadat ze als beste waren bevonden. Zeer resonante exemplaren!

en daarom doet hij hem nu weer weg, omdat het zijn beste gitaar is..:)
en beter dan een CS natuurlijk!


Slechte gitaren vind je niet op marktplaats. Zouden ze iets mee moeten doen, marketingwise.


:crazyhappy:

Pepe
23 april 2020, 20:29
https://media.proprofs.com/images/QM/user_images/2503852/1576485711.jpg

apekop
23 april 2020, 20:32
https://media.proprofs.com/images/QM/user_images/2503852/1576485711.jpg

Zonder smileys snappen mensen het tegenwoordig niet meer......

Pepe
23 april 2020, 20:42
Vroeger hadden geen smiley's
moest op gevoel, ging wel eens mis, werd je groot van zeiden ze dan
dat waren nog eens tijden meneer!

Napoje
23 april 2020, 22:33
Vroeger hadden geen smiley's
moest op gevoel, ging wel eens mis, werd je groot van zeiden ze dan
dat waren nog eens tijden meneer!

Vroeger had je geen harley benton custom shop. Wat een ellende zeg.

Rinze
23 april 2020, 22:36
Eigenlijk zou er een ironiesmiley moeten bestaan. :chicken:Welnee, waarom?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
24 april 2020, 00:40
Vroeger had je geen harley benton custom shop. Wat een ellende zeg.

Nu ook niet, maar het zou me niet verbazen als die er zou komen.

Pepe
24 april 2020, 00:50
Harley Benton IS een custom shop.
Het zou mij niet verbazen als ze met een goedkope lijn uit zouden komen. Proudly produced by the Democratic Republic of Congo.

https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/128/590x/secondary/Gripping-footage-shows-the-female-great-ape-sawing-a-branch-794570.jpg

witterwit
24 april 2020, 01:09
Mijn Richwood Gold Logo is 1000 x beter dan mijn Tokai Goldstar.

Erik de Perik
24 april 2020, 01:26
Harley Benton IS een custom shop.
Het zou mij niet verbazen als ze met een goedkope lijn uit zouden komen. Proudly produced by the Democratic Republic of Congo.

https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/128/590x/secondary/Gripping-footage-shows-the-female-great-ape-sawing-a-branch-794570.jpg

Hoeveel heb jij er al in jouw handen gehad? Gewoon interesse hoor.

Pepe
24 april 2020, 02:12
Ik heb er een pedaaltje van.

Erik de Perik
24 april 2020, 02:27
Ja ik ook, een OCD kopie.... lekker hè? ;)

telerocker
24 april 2020, 03:22
Harley Benton IS een custom shop.
Het zou mij niet verbazen als ze met een goedkope lijn uit zouden komen. Proudly produced by the Democratic Republic of Congo.

https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/128/590x/secondary/Gripping-footage-shows-the-female-great-ape-sawing-a-branch-794570.jpg

Dit type nijvere aap tref je nou net niet aan in de binnenlanden van Congo. Meer kans op Sumatra. Logistiek ook handiger, want dan zit je al een beetje in de buurt van de HB-fabrieken.

Napoje
24 april 2020, 04:31
Indonesië is binnenkort ook weer te duur. Dan wordt het idd congo of malawi. Dan kunnen de kenners weer roepen dat zij nog een harley benton uit surabaya hebben! De nieuwe 59 les pauls...

guitarkid2
24 april 2020, 09:22
Nieuwe 59 les pauls ?
Time travel ?
Fudk flau

munkie
24 april 2020, 16:23
Mijn Richwood Gold Logo is 1000 x beter dan mijn Tokai Goldstar.

Grapje? Ik heb mijn RW GL nog steeds, helemaal kapot gekustomijst :seriousf: Ik had ooit een Tokai GS Strat met essen body, had ik nooit moeten verkopen :mad: Wat een Strat!

Erik de Perik
24 april 2020, 17:26
Indonesië is binnenkort ook weer te duur. Dan wordt het idd congo of malawi. Dan kunnen de kenners weer roepen dat zij nog een harley benton uit surabaya hebben! De nieuwe 59 les pauls...

Wat mij wel opvalt is dat de HB's in het begin allemaal uit dezelfde fabriek in China kwamen, maar inmiddels vanuit diverse Aziatische landen. Kan me voorstellen dat Thomann dat wellicht ook doet om hetgeen dat zij doen wat ondoorgrondelijker te maken.

witterwit
24 april 2020, 18:02
Grapje? Ik heb mijn RW GL nog steeds, helemaal kapot gekustomijst :seriousf: Ik had ooit een Tokai GS Strat met essen body, had ik nooit moeten verkopen :mad: Wat een Strat!

Is ook een grapje; de tuners en het tremeloblok van een richwood zijn van een mindere kwaliteit. De nek en de body zijn vergelijkbaar en hebben ook exact de zelfde afmetingen. Geen "spientstrepen" in het hout. Allebei ook netjes afgewerkt.

nidlaobud
24 april 2020, 23:08
Hahahahahahaha

nidlaobud
24 april 2020, 23:09
Fijn Hops.

Ik erger mij er een beetje aan dat een jonge nieuwkomer (inschatting) die geïnteresseerd is in gitaren maar net komt kijken op een denigrerende manier ontvangen wordt. Ja, de vraag is waarschijnlijk al eens gesteld. Ja, je kan de zoekfunctie gebruiken. Maar als de hulpvaardige forumleden nu gewoon reageren en al de “doorgewinterde experts” nou gewoon even niet reageren.
We zijn allemaal als broekie begonnen en hebben waarschijnlijk allemaal “domme” vragen gesteld.

Wijs die jongen de weg of hou je kop.

Hahahahahahaha

Plant
25 april 2020, 00:23
Wat mij wel opvalt is dat de HB's in het begin allemaal uit dezelfde fabriek in China kwamen...

Weet je dit heel zeker?
Als er ergens 1 product of onderdeel uit verschillende fabrieken komt is het daar wel.
Gebeurt i.h.k.v. risicospreiding overigens hier ook hoor. In mijn vakgebied is het heel normaal dat een bedrijf switcht van leverancier. Laat de kwaliteit te wensen over over of kan even niet aan de vraag worden voldaan dan wordt er gewoon geschoven in de supply chain.

D3nnis
25 april 2020, 07:28
In mijn vakgebied is het heel normaal dat een bedrijf switcht van leverancier. Laat de kwaliteit te wensen over over of kan even niet aan de vraag worden voldaan dan wordt er gewoon geschoven in de supply chain.

Heb je het dan over standaard componenten of specifieke maakdelen?

Plant
25 april 2020, 12:36
Dat laatste.
Voorbeeld: ASML zorgt dat meerdere bedrijven in de regio exact dezelfde delen kunnen maken voor hun machines. Zo verschuiven ze rustig een deelproductie van bv. Neways naar Prodrive of andersom om maar een paar namen te noemen. Die 2 zitten notabene nog letterlijk naast elkaar ook :)

D3nnis
25 april 2020, 12:49
Hoe het nu is weet ik niet, want ik werk er al jaren niet meer, maar toen ik bij asml werkte waren er delen die bij 1 leverancier liggen en daar ook bleven omdat ze uiteindelijk samen met die leverancier zo ontwikkeld zijn zoals ze zijn, wat een ander niet per se zomaar over kan nemen.
Zeker waar het delen betreft die bij nameten volledig binnen specificatie liggen, en tóch getest moeten worden omdat 3 van de 10 dan tóch niet goed blijkt te zijn.
Nachtmerrie, zakelijk gezien.

Plant
25 april 2020, 17:33
Om zulke extreem kritische delen heb ik het dan niet.
Misschien was ASML hier een verkeerd voorbeeld, een gitaar is toch minder rocket science dan een EUV chipmachine.
Ik gok dat er in China zo 40 fabrieken zijn waar die HB gitaren werden gemaakt en dan nog modellen in meerdere fabrieken tegelijkertijd.

D3nnis
25 april 2020, 17:36
Om zulke extreem kritische delen heb ik het dan niet.
Misschien was ASML hier een verkeerd voorbeeld, een gitaar is toch minder rocket science dan een EUV chipmachine.

Klopt natuurlijk, maar ik vond het wel even een interessant zijsprongetje :)

Napoje
25 april 2020, 18:10
Iedereen gokt maar weer in hoeveel fabrieken harley benton gebouwd wordt. 40 nog wel. Dat zou een logistieke ramp zijn. Hoe groot denkt men dat de europese gitaarmarkt eigenlijk is? En voor we het weten is het weer harde waarheid. Net zoals de neef van forumlid x gehoord heeft dat squier in 25 fabrieken in vietnam gebouwd wordt. Blabla.

Zo komen de toonhout en resonantiefabeltjes ook de gitaarwereld in.

Pter
25 april 2020, 19:00
Volgens Wiki slechts 20 fabrieken
Harley Benton (https://youtu.be/H-Qgkl0x79E)

Plant
25 april 2020, 19:05
Zo'n fabriekje maakt niet alleen gitaren en ze kunnen vlot omschakelen naar vraag en andere producten.
Iets als dit zie ik hier nog niet gebeuren. (https://www.nu.nl/auto/6037250/chinese-autofabrikant-nu-grootste-producent-mondkapjes-ter-wereld.html)

Napoje
25 april 2020, 19:25
In brittanie wel

https://www.rtlnieuws.nl/sport/gp/artikel/5083666/f1-fabriek-mercedes-omgebouwd-voor-productie-beademingsapparatuur

witterwit
25 april 2020, 19:29
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=newssearch&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiYndbkjITpAhXOC-wKHfxFB_sQqQIILigAMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.destentor.nl%2Fzwolle%2Fwavi n-begint-in-hardenberg-met-productie-van-gezichtsmaskers-voor-de-zorg-10-000-per-dag~a5272ca0%2F&usg=AOvVaw0ksPULf7K5W5v5uzl7bjRf

Nederland.

Napoje
25 april 2020, 19:42
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=newssearch&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiYndbkjITpAhXOC-wKHfxFB_sQqQIILigAMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.destentor.nl%2Fzwolle%2Fwavi n-begint-in-hardenberg-met-productie-van-gezichtsmaskers-voor-de-zorg-10-000-per-dag~a5272ca0%2F&usg=AOvVaw0ksPULf7K5W5v5uzl7bjRf

Nederland.

Kunnen ze na de crisis mooi gitaren gaan bouwen.

D3nnis
25 april 2020, 19:47
Was Snijlab misschien toch net wat eerder.

https://snijlab.nl/en/n/534/25

Erik de Perik
25 april 2020, 19:48
High tech is sowieso relatief en de concentratie van echte high tech vind je in China.

Erik de Perik
25 april 2020, 19:49
Om zulke extreem kritische delen heb ik het dan niet.
Misschien was ASML hier een verkeerd voorbeeld, een gitaar is toch minder rocket science dan een EUV chipmachine.
Ik gok dat er in China zo 40 fabrieken zijn waar die HB gitaren werden gemaakt en dan nog modellen in meerdere fabrieken tegelijkertijd.

Ik zou niet naar een casino gaan als ik jou was.

Kim Wilson
25 april 2020, 20:06
Als je het verschil niet merkt tussen een gitaar van €600 en één van €1500, kun je je prima redden met een gitaar van €600. :)

Plant
25 april 2020, 21:26
Op m'n rekening zal ik het verschil wel merken ;)

Plant
25 april 2020, 21:28
Ik zou niet naar een casino gaan als ik jou was.

Ik doe nog aan geen enkele vorm van loterij mee, laat staan dat ik naar een casino ga ;)

the sure thing
26 april 2020, 08:33
Voor wat het waard is: mijn Fender Squier uit Japan (1987) doet qua bespeelbaarheid niet onder voor de Fender USA modellen, qua klank wel. Er zit nu een USA strat pickup setje op en ik hoor/voel geen verschil meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

apekop
26 april 2020, 09:05
Voor wat het waard is: mijn Fender Squier uit Japan (1987) doet qua bespeelbaarheid niet onder voor de Fender USA modellen, qua klank wel. Er zit nu een USA strat pickup setje op en ik hoor/voel geen verschil meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Ech nie! Haha

witterwit
26 april 2020, 15:40
Als je het verschil niet merkt tussen een gitaar van €600 en één van €1500, kun je je prima redden met een gitaar van €600. :)

Gaat dit over jezelf?:soinnocent:

the sure thing
26 april 2020, 16:14
Ech nie! Haha

Het is dat je ook bas speelt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
26 april 2020, 19:59
Als je het verschil niet merkt tussen een gitaar van €600 en één van €1500, kun je je prima redden met een gitaar van €600. :)

Een kenner weet genoeg.

dml
27 april 2020, 10:25
Als je het verschil niet merkt tussen een gitaar van €600 en één van €1500, kun je je prima redden met een gitaar van €600. :)

Ook als je het verschil wél merkt maar je het verschil geen € 900,- waard vindt, is dat wat mij betreft een legitieme reden om voor die van € 600,- te gaan. Sterker nog, er zijn gitaren die € 1500,- kosten maar het sowieso niet waard zijn; één van de merken die verschillende gitaren in die prijscategorie heeft, is al genoemd.

budje
27 april 2020, 11:56
Ik snap deze zinloze discussie niet zo, er zijn huizen van 80.000 en van 8.000.000 euro en dat snapt iedereen

spijkerbroeken van 20 en van 350 euro en dat snapt iedereen

autos van 12.000 tot vele miljoenen en dat snapt iedereen

maar als we het dan weer over gitaren hebben word het zo'n eindeloos verhaal

Het is dat ik al cola op heb, en geen chips in huis, want dat word vechten :-)

D3nnis
27 april 2020, 12:06
spijkerbroeken van 20 en van 350 euro en dat snapt iedereen


Ik snap meer van een gitaar van €5000,- dan van een spijkerbroek van €350,-, dat dan weer wel.

dml
27 april 2020, 12:19
Ik snap deze zinloze discussie niet zo, er zijn huizen van 80.000 en van 8.000.000 euro en dat snapt iedereen
spijkerbroeken van 20 en van 350 euro en dat snapt iedereen
autos van 12.000 tot vele miljoenen en dat snapt iedereen
maar als we het dan weer over gitaren hebben word het zo'n eindeloos verhaal
Het is dat ik al cola op heb, en geen chips in huis, want dat word vechten :-)

Dat komt omdat gitaristen:
a. oerconservatief zijn
b. graag willen laten zien welke spullen ze hebben
c. graag hun skills willen laten zien en horen
d. enorm overtuigd zijn van hun gelijk
e. onderling over niets anders kunnen praten dan gitaren, effecten en versterkers
f. eigenlijk best wel sneu zijn
g. denken dat ze een grotere schlong hebben dan hun collega-muzikanten
h. vinden dat vooral zij hoorbaar moeten zijn en daarom altijd harder dan de rest
i. vinden dat er in iedere song ruimte is voor een lange gitaarsolo
j. vinden dat de song om de solo geschreven moet worden
k. op het podium te allen tijde in de spotlight moeten staan
l. meer verstand van geluid hebben dan geluidstechnici
m. het verschil menen te kunnen horen tussen een 320kb mp3 en een WAV, en dan met name de gitaartrack
n. denken dat oude gitaren beter zijn
o. "anders" verwarren met "beter"
p. het verschil kunnen horen tussen twee identieke gitaren, echter met verschillende kleuren
q. graag praten over vibe, vintage en mojo
r. bij "Boutique" vooral niet denken aan een (kleding)winkeltje
s. denken dat handgebouwde, in epoxy gegoten effecten 2e hands minimaal € 500,- mogen kosten
t. (met enige moeite) vinden dat de bassist en de drummer live het tempo bepalen en niet de frontvrouw of -man
u. het liefst de bandleider is
v. denken dat vrouwelijk publiek initieel in hen geïnteresseerd is
w. ervan uitgaan dat een monitor in eerste instantie op het podium ligt om er je voet tegenaan of op te zetten
x. het liefst een grimas trekken bij een solo om het publiek ervan te overtuigen dat echte blues daadwerkelijk echte pijn is
y. vinden dat een 0.009-setje voor heaumueaux is
z. denken dat, als je een nummer iets sneller speelt, het automatisch meer swingt.

budje
27 april 2020, 12:27
Wow, zo'n uitgebreid antwoord heeft nog nooit iemand gehad op gitaarnet gok ik ;)

ik zelf zou nog toevoegen dat ik "vroeger" toen ik nog optredens deed, met een goeie strat en een versterker waar ik het type van ben vergeten, dat de meeste gitaristen mijn geluid goed vonden, tot ze erachter kwamen dat mijn overdrive een plastic behringer was :cheerup: (boutique ho maar, maar bier- en crashbestendig: zeker weten)

Het beste? niet echt, maar dat hoor je eigenlijk niet in een propvolle kleine kroeg

Brum
27 april 2020, 12:40
Oei, ik kom maar tot de helft van de punten. Wat maakt me dat dan?:(

the sure thing
27 april 2020, 14:20
Dat komt omdat gitaristen:
a. oerconservatief zijn
b. graag willen laten zien welke spullen ze hebben
c. graag hun skills willen laten zien en horen
d. enorm overtuigd zijn van hun gelijk
e. onderling over niets anders kunnen praten dan gitaren, effecten en versterkers
f. eigenlijk best wel sneu zijn
g. denken dat ze een grotere schlong hebben dan hun collega-muzikanten
h. vinden dat vooral zij hoorbaar moeten zijn en daarom altijd harder dan de rest
i. vinden dat er in iedere song ruimte is voor een lange gitaarsolo
j. vinden dat de song om de solo geschreven moet worden
k. op het podium te allen tijde in de spotlight moeten staan
l. meer verstand van geluid hebben dan geluidstechnici
m. het verschil menen te kunnen horen tussen een 320kb mp3 en een WAV, en dan met name de gitaartrack
n. denken dat oude gitaren beter zijn
o. "anders" verwarren met "beter"
p. het verschil kunnen horen tussen twee identieke gitaren, echter met verschillende kleuren
q. graag praten over vibe, vintage en mojo
r. bij "Boutique" vooral niet denken aan een (kleding)winkeltje
s. denken dat handgebouwde, in epoxy gegoten effecten 2e hands minimaal € 500,- mogen kosten
t. (met enige moeite) vinden dat de bassist en de drummer live het tempo bepalen en niet de frontvrouw of -man
u. het liefst de bandleider is
v. denken dat vrouwelijk publiek initieel in hen geïnteresseerd is
w. ervan uitgaan dat een monitor in eerste instantie op het podium ligt om er je voet tegenaan of op te zetten
x. het liefst een grimas trekken bij een solo om het publiek ervan te overtuigen dat echte blues daadwerkelijk echte pijn is
y. vinden dat een 0.009-setje voor heaumueaux is
z. denken dat, als je een nummer iets sneller speelt, het automatisch meer swingt.

Ik hou van je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
27 april 2020, 15:32
Op mij is alleen e, f en p van toepassing, vind ik zelf.
En p klopt eigenlijk niet, want ze zijn dus niet identiek (toen ik mijn prs kocht wilde ik eigenlijk een groene, maar de rode klonk beter).

telerocker
27 april 2020, 16:56
Dat komt omdat gitaristen:
a. oerconservatief zijn
b. graag willen laten zien welke spullen ze hebben
c. graag hun skills willen laten zien en horen
d. enorm overtuigd zijn van hun gelijk
e. onderling over niets anders kunnen praten dan gitaren, effecten en versterkers
f. eigenlijk best wel sneu zijn
g. denken dat ze een grotere schlong hebben dan hun collega-muzikanten
h. vinden dat vooral zij hoorbaar moeten zijn en daarom altijd harder dan de rest
i. vinden dat er in iedere song ruimte is voor een lange gitaarsolo
j. vinden dat de song om de solo geschreven moet worden
k. op het podium te allen tijde in de spotlight moeten staan
l. meer verstand van geluid hebben dan geluidstechnici
m. het verschil menen te kunnen horen tussen een 320kb mp3 en een WAV, en dan met name de gitaartrack
n. denken dat oude gitaren beter zijn
o. "anders" verwarren met "beter"
p. het verschil kunnen horen tussen twee identieke gitaren, echter met verschillende kleuren
q. graag praten over vibe, vintage en mojo
r. bij "Boutique" vooral niet denken aan een (kleding)winkeltje
s. denken dat handgebouwde, in epoxy gegoten effecten 2e hands minimaal € 500,- mogen kosten
t. (met enige moeite) vinden dat de bassist en de drummer live het tempo bepalen en niet de frontvrouw of -man
u. het liefst de bandleider is
v. denken dat vrouwelijk publiek initieel in hen geïnteresseerd is
w. ervan uitgaan dat een monitor in eerste instantie op het podium ligt om er je voet tegenaan of op te zetten
x. het liefst een grimas trekken bij een solo om het publiek ervan te overtuigen dat echte blues daadwerkelijk echte pijn is
y. vinden dat een 0.009-setje voor heaumueaux is
z. denken dat, als je een nummer iets sneller speelt, het automatisch meer swingt.

De vraag is nu hoe ik dit op een tegeltje krijg :D

Erik de Perik
27 april 2020, 17:00
Ik snap deze zinloze discussie niet zo, er zijn huizen van 80.000 en van 8.000.000 euro en dat snapt iedereen

spijkerbroeken van 20 en van 350 euro en dat snapt iedereen

autos van 12.000 tot vele miljoenen en dat snapt iedereen

maar als we het dan weer over gitaren hebben word het zo'n eindeloos verhaal

Het is dat ik al cola op heb, en geen chips in huis, want dat word vechten :-)

Echte cola of zo maar wat....??


Dat komt omdat gitaristen:
a. oerconservatief zijn
b. graag willen laten zien welke spullen ze hebben
c. graag hun skills willen laten zien en horen
d. enorm overtuigd zijn van hun gelijk
e. onderling over niets anders kunnen praten dan gitaren, effecten en versterkers
f. eigenlijk best wel sneu zijn
g. denken dat ze een grotere schlong hebben dan hun collega-muzikanten
h. vinden dat vooral zij hoorbaar moeten zijn en daarom altijd harder dan de rest
i. vinden dat er in iedere song ruimte is voor een lange gitaarsolo
j. vinden dat de song om de solo geschreven moet worden
k. op het podium te allen tijde in de spotlight moeten staan
l. meer verstand van geluid hebben dan geluidstechnici
m. het verschil menen te kunnen horen tussen een 320kb mp3 en een WAV, en dan met name de gitaartrack
n. denken dat oude gitaren beter zijn
o. "anders" verwarren met "beter"
p. het verschil kunnen horen tussen twee identieke gitaren, echter met verschillende kleuren
q. graag praten over vibe, vintage en mojo
r. bij "Boutique" vooral niet denken aan een (kleding)winkeltje
s. denken dat handgebouwde, in epoxy gegoten effecten 2e hands minimaal € 500,- mogen kosten
t. (met enige moeite) vinden dat de bassist en de drummer live het tempo bepalen en niet de frontvrouw of -man
u. het liefst de bandleider is
v. denken dat vrouwelijk publiek initieel in hen geïnteresseerd is
w. ervan uitgaan dat een monitor in eerste instantie op het podium ligt om er je voet tegenaan of op te zetten
x. het liefst een grimas trekken bij een solo om het publiek ervan te overtuigen dat echte blues daadwerkelijk echte pijn is
y. vinden dat een 0.009-setje voor heaumueaux is
z. denken dat, als je een nummer iets sneller speelt, het automatisch meer swingt.

Ik ben toch veel minder gitarist dan ik dacht....... sad.

dml
27 april 2020, 17:58
Ik ben toch veel minder gitarist dan ik dacht....... sad.

Een stukje zelfreflectie in deze bijzondere tijden kan nooit kwaad.

Erik de Perik
27 april 2020, 19:55
Namaste :hippie:

Mitch
27 april 2020, 21:08
Een alfabet deed je toch alleen vroeger op jubileums? Zo zie je maar, niet alles was vroeger beter.

Pepe
27 april 2020, 22:47
Ik dacht dat je er eentje uit moest kiezen.

Erik de Perik
27 april 2020, 22:50
Zou logisch zijn maar dit is in het kader van zelfkastijding/bevlekking.

Pepe
27 april 2020, 22:52
Ik kies G.

Erik de Perik
27 april 2020, 23:01
Ik kies G.

Ik voel mij gevolgd.

budje
28 april 2020, 10:18
Echte cola of zo maar wat....??


Coca cola vanille ;)