PDA

View Full Version : tabs vs akkoorden schema's



JanB
8 augustus 2003, 14:54
Het valt mij dat er nogal wat mensen zijn (hier en elders) die tabs en akkoordenschema's door elkaar halen. Zlefs sommige sites, die zich aanprijzen als tab-site bevatten grotendeels akkoordenschema's.

Nog even het verschil.

Tabs is een alternatief (aanvulling eigenlijk) voor noten. 6 ipv 5 balken,. Elke snaar naar een balk, met een cijfer wordt de positie van de te spelen noot aangegeven. Soms staan er akkoorden bij (in schema of tekening), en nog somser (..) tekst (lyrics). Idialiter staat het notenschrift boven de tabs, zodat de nootduur e.d. uit het notenschrift kan worden gelezen, en de tabs dienen als hulpmiddel bij het vinden van de juiste posititie.

Akkoordenschema's bevatten meestal de lyrics met daarbij de te spelen akkoorden. Soms zijn er akkoordenschema's die een intro of solo in tabs bevatten. Mag dan m.i. nog geen tab heten.

Verschil is best belangrijk, want als iemand een tab opent van b.v. Bohemian Rhapsody, dan verwacht ik een arrangement voor gitaar, en geen tekst met akkoorden. Ben ik de enige die dat opvalt of zit ik hier inde hitte door te draaien en ziften te muggen, of zoiets...?

Jan

Mithrandir
8 augustus 2003, 16:39
Nou, het klopt iig wat je zegt dus je draait niet echt door. Bij bijvoorlbeeld olga word er wel onderscheid gemaakt tussen tabs en chords, maar er zijn idd ook sources waar dat niet zo is. Alleen ik vind het wel een kleine beetje muggenziften ja.

ColtraneMatrix
14 augustus 2003, 15:21
pfff tabs

zonder de originele versie van een lied te hebben ben je met de tab zo goed als niets :-)

Dux
19 augustus 2003, 12:03
pfff tabs

zonder de originele versie van een lied te hebben ben je met de tab zo goed als niets :-)

Misschien wel true :) maar je hoeft iig geen 2 jaar notenstudie te hebben gehad voordat je iets kan spelen :-D En nu niet gelijk komen met "maar dat is helemaal niet zo! want ik heb het in 1 maand geleerd!". Fine, maar jij bent niet als de rest en niet iedereen is zo super als zijn medemens qua het aanleren van nootjes (wat toch een langdurigere zaak is dan tabulatie).

1 van de vele redenen denk ik waarom dat de gitaar toch wel 1 van de meest popi instrumenten is boven alles.

En wat het tab vs chord gedoe, tis idd zo dat veel sites het predikaat TabSite op zich nemen, maar tegenwoordig is de TERM "Tab" volgens mij gewoon uitgegroeid voor zowel akkoorden als echte tabulatuur? Vind wel dat je goed moet aangeven welke nummer alleen akkoorden bevat en welk tablatuur. Op tabsrus.nl kijk ik zelf gewoon wat er in staat, zit er een klein stukje tab in en de rest akkoorden dan beschouw ik het ook als een tab, je moet het ook beetje simpel houden voor de rest, en niet 40 verschillende predikaten aan gaan houden vind ik.

Ik heb liever 1 goed compleet nummer MET akkoorden EN MET stukken tab of helemaal dan 10 verschillende versies van een nummer met allerlei lossen stukken. Daarom probeer ik het ook op Tabsrus gewoon op 1 goeie complete versie te houden.