PDA

View Full Version : Pickups voor Gibson



NLF
1 april 2020, 06:17
Ik zoek een paar andere pickups voor de Flying V die ik nu gekocht heb (ja, ik heb er eindelijk eentje). Er zitten pickups in met veel output die vooral geschikt zijn voor metal enzo. Ik ben zelf nogal van de old school sounds hardrock en blues (AC/DC, Zeppelin, UFO, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Freddie King, ZZ Top whatever). Ik denk dat ik dus in de richting van PAF achtige pickups moet gaan zoeken. Heeft iemand een idee wat voor pickups ik zou kunnen overwegen? Het grote probleem is namelijk hetzelfde als met shampoo: er zijn ongelooflijk veel verschillende elementen te koop tegenwoordig. En dan niet alleen van Gibson maar ook van Seymour Duncan en alle andere bedrijven. Scheelt het allemaal zo veel? Of gaat het om details? Heeft iemand een mening over Burstbuckers, Gibson Classics, Angus Young signatures, SD Pearly Gates? Ik wil niet zo iemand worden die iedere week andere pickups in zijn gitaar heeft zitten maar gewoon spelen. Dus met andere woorden: ik kan (denk ik) met verschillende elementen overweg maar moet even door de bomen het bos gaan zien. Als ik nou een setje Burstbuckers koop, ben ik dan klaar? Of kan ik beter SD Pearly Gates pu's nemen, of steekt het niet zo nauw? O ja: plug doorgaans direct in, in verschillende versterkers.

Venlonaer
1 april 2020, 09:09
Ja scheelt enorm veel kwa pickups. Iedereen heeft wel zijn eigen smaak wat dat betreft.
In jou geval zou ik dan voor een allround setje gaan, iets wat veel gebruikt wordt.

Je noemde zelf al SD. Volgens mij is daar het meest gebruikt een SD2 in de neck en SD4 in de brug. Correct me if I'm wrong. Je zou i.i.g. veel Youtube filmpjes kunnen bekijken/luisteren. Krijg je een idee van de sound.

EDIT: Hier het linkje JB in de brug en Jazz in de neck; https://www.seymourduncan.com/pickup/hot-rodded-humbucker-set

Maar nogmaals, jou gitaar is anders, je amp is anders, de ambiance is anders. Dus ook de sound zal anders zijn.

Ikzelf ben bijvoorbeeld "fan" van Bare Knuckles Pickups. je zou ze eens kunnen emailen met je vraag/voorkeuren (setting van je gear en wat je eruit wilt halen kwa sound). Krijg altijd snel een passend antwoord van ze!

Mitch
1 april 2020, 10:10
Een setje met net onder (nek) en net boven (brug) de 8k is dan wel het lekkerst. Ja, oké, die waardes zeggen net alles, maar die zie je nog steeds het meest. Persoonlijk ben ik minder fan van Seymour Duncan, toch al gauw vrij stijf. Bareknuckle heeft mooie opties, karrevrachten vol met Amerikaanse bouwers natuurlijk, DiMarzio's 36th Anni zijn ook erg leuk, afijn, noem maar wat.

telerocker
1 april 2020, 11:08
Ik zoek een paar andere pickups voor de Flying V die ik nu gekocht heb (ja, ik heb er eindelijk eentje). Er zitten pickups in met veel output die vooral geschikt zijn voor metal enzo. Ik ben zelf nogal van de old school sounds hardrock en blues (AC/DC, Zeppelin, UFO, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Freddie King, ZZ Top whatever). Ik denk dat ik dus in de richting van PAF achtige pickups moet gaan zoeken. Heeft iemand een idee wat voor pickups ik zou kunnen overwegen? Het grote probleem is namelijk hetzelfde als met shampoo: er zijn ongelooflijk veel verschillende elementen te koop tegenwoordig. En dan niet alleen van Gibson maar ook van Seymour Duncan en alle andere bedrijven. Scheelt het allemaal zo veel? Of gaat het om details? Heeft iemand een mening over Burstbuckers, Gibson Classics, Angus Young signatures, SD Pearly Gates? Ik wil niet zo iemand worden die iedere week andere pickups in zijn gitaar heeft zitten maar gewoon spelen. Dus met andere woorden: ik kan (denk ik) met verschillende elementen overweg maar moet even door de bomen het bos gaan zien. Als ik nou een setje Burstbuckers koop, ben ik dan klaar? Of kan ik beter SD Pearly Gates pu's nemen, of steekt het niet zo nauw? O ja: plug doorgaans direct in, in verschillende versterkers.

Lenny Kravitz speelt al jaren met Bare Knuckle Mules in zijn V. Ik heb ze zelf in een full mahonie St. Blues zitten. Mooi spul..

Jan Buurman
1 april 2020, 11:51
V’s kunnen snel wat treblier zijn dacht ik. Daar kan je rekening mee houden. Je zou een googlesearch kunnen doen naar wat er vaak in V’s wordt geschroefd. Ter inspiratie.

PS: hier ook een Bare Knuckle fan. In mijn Explorer (beetje vergelijkbaar?) ligt een Bare Knuckle Crawler. Door de output zou ik mij niet al te veel laten leiden.

MarkS
1 april 2020, 13:02
In mijn 2016 Flying V Pro T zat een Burstbucker 3 (8.8 ) en een '57 Classic (7.8 )

benwave
1 april 2020, 15:36
Ik heb ook de Bare Knuckle Mules in mij Gibson les Paul standard, super geluid zou niets anders meer willen
Nooit zo dicht bij het geluid van Bonamassa geweest

Oranjeaap
1 april 2020, 17:54
Vraag 1000 mensen en je krijgt 1000 verschillende antwoorden.
Maar als je kijkt naar het grotere geheel van gitaarmodellen en pickup types dan klinkt elke PAF eigenlijk hetzelfde ( :hide: ).
Ik zou me dus niet stuk staren op de vele opties maar eerder iets zoeken dat goed in de markt ligt voor wanneer je de gitaar of de elementen ooit weer wil verkopen. Ik zou dan ook 2ehands kijken zodat je niet te veel geld kwijt bent als het toch niets is.

Persoonlijk ben ik erg fan van p90 elementen in een "all-mahogany" Gibson zoals de V. En volgens de puristen is een p90-in-humbucker-formaat geen p-90 maar ook die vind ik erg sterk. Bijvoorbeeld de P94 set van Gibson, daar heeft het brug element echt nog een stevige output en je kan er fantastisch mee rocken.

NLF
1 april 2020, 19:58
Vraag 1000 mensen en je krijgt 1000 verschillende antwoorden.

Ja daar was ik al bang voor, haha.

Ik denk dat ik het inderdaad zo een beetje ga aanpakken. Alles wat een beetje in de richting zit (Burstbucker, Classic, Angus Young singature) zal ik vermoedelijk wel mee uit de voeten kunnen (make things work). Als het maar geen super high output is die bedoeld zijn voor moderne metal enzo dan zal ik er wel iets mee kunnen. De rest zijn natuurlijk allemaal variaties op de PAF (meer output, meer hoog, meer hoog mid whatever).

Eens wat betreft de p 94. Daarmee zou deze nieuwe gitaar ook weer iets verschillen van mijn LP gitaar met 2 humbuckers als ik die in de neck zet.

LRS
1 april 2020, 22:36
Voor wat Gibson pickups betreft, de burstbuckers hebben een tophoog dat in een heldere gitaar wel eens wat schel danwel bijterig kan zijn. Niks dat niet is op te lossen met een tone pot maar toch. Ben zelf dan meer dan van de Classic ‘57 en Classic ‘57 plus (brug). Die hebben een meer smooth karakter. Minder dun zo je wilt. Let wel, in een wat donker klinkende gitaar kan een Classic ‘57 in de halspositie wel eens te wollig worden (jazzy?)

NLF
1 april 2020, 22:44
Voor wat Gibson pickups betreft, de burstbuckers hebben een tophoog dat in een heldere gitaar wel eens wat schel danwel bijterig kan zijn. Niks dat niet is op te lossen met een tone pot maar toch. Ben zelf dan meer dan van de Classic ‘57 en Classic ‘57 plus (brug). Die hebben een meer smooth karakter. Minder dun zo je wilt. Let wel, in een wat donker klinkende gitaar kan een Classic ‘57 in de halspositie wel eens te wollig worden (jazzy?)

Da's misschien wel een goeie tip. Ik heb zelf zo'n burstbucker in mijn Greco LP. Niet voor een speciale reden overigens hoor. Er zat een JB in toen ik m kocht. Wilde ik niet dus even gekeken wat er op Marktplaats was. Iemand had een classic te koop maar die was net verkocht en hij had die burstbucker ook nog. Dus die maar genomen. Ik dacht zal wel goed zijn. Maar ik vind m een beetje krasserig of iets dergelijks. Speel er gewoon mee door, daar niet van. Maar goed. Hoe kom ik er achter welke ik fijn vind? Ik hoop niet door jaren lang iedere week een andere pickup in mijn gitaren te zetten. Toch? De classic heeft ook iets minder output geloof ik.

Jan Buurman
1 april 2020, 23:33
Volgens mij moet je het basisgeluid van een V niet met een LP vergelijken. Ik heb een LP Custom en een Explorer en vereisen bij mij echt een ander type humbucker.
Bij mij heeft de LP een Bare Knuckles Holydiver en de explorer de Crawler. De Holydiver (mijn favo) klonk niet lekker in de Explorer.

telerocker
2 april 2020, 00:16
Ik heb ook de Bare Knuckle Mules in mij Gibson les Paul standard, super geluid zou niets anders meer willen
Nooit zo dicht bij het geluid van Bonamassa geweest

Op het BKP-forum heb ik al veel Gibson-owners langs zien komen met vragen over alternatieven voor Burstbuckers en - in iets mindere mate - de Classic 57's. Het draait bijna altijd uit op Mules en af en toe RiffRaffs.

NLF
2 april 2020, 08:37
Volgens mij moet je het basisgeluid van een V niet met een LP vergelijken. Ik heb een LP Custom en een Explorer en vereisen bij mij echt een ander type humbucker.

Nee OK snap m.

Maar goed. Het verschilt natuurlijk ook elke keer wat betreft amp en speakers (ik heb meerdere amps namelijk). Als de speakers schel zijn gaat alles wat een beetje schel is ook weer snel schel klinken. Of zoiets.

Ik kan natuurlijk ook zeggen ik knal er gewoon maar iets in en dan rock the hell out of it. Ik moet even kijken. Anders zet ik er gewoon iedere week een andere pu in :)

Misschien ergens een winkel waar je gitaren met verschillende pu's kunt uitproberen?

piezo
2 april 2020, 09:11
Misschien ergens een winkel waar je gitaren met verschillende pu's kunt uitproberen?Misschien een gat in de markt, dat gevuld moet worden. Idem voor luidspreker-kast-versterker combinaties. Als wij gitaristen daarvoor tenminste willen betalen - uurtarief voor montage en nog aan te schaffen materiaal.
En anders hebben we nog het ruiltopic... Ik heb nog wel wat pups, waarvan ik niet weet of ik ze nog eens ga gebruiken, zoals zebra burstbuckers #2 en #3.

Mijn ervaring is, dat echt àlles telt voor je geluid en dat je met Jijbuis vergelijkingen e.d. alleen maar een voorkeuze kunt maken. En overigens dat je ook met spullen, die in eerste instantie niet voldoen aan wat je wilde, na verloop van tijd toch leert er uit te halen wat er wèl in zit.

Erik de Perik
2 april 2020, 10:40
Mij lijkt een setje PAFs het meest logische.

Midwolda
2 april 2020, 10:47
Ik zat richting Alnico II te denken.

NLF
2 april 2020, 10:56
Er is tegenwoordig natuurlijk ook wel erg veel aanbod natuurlijk. Heeft voordelen, maar ook nadelen. Als er nu twee opties zouden zijn, dus PAF en Dimarzio Super Distortion kun je snel kiezen wat het best bij je past. Als er 100 opties zijn raak je sneller in de war (ik dan tenminste).

Erik de Perik
2 april 2020, 10:56
Volgens mij de meest gangbare magneet in een PAF.

Pepe
2 april 2020, 11:18
Paf is eigenlijk maar 1 pickupje, standard job noemde Gibson ze zoals Fender maar 1 stratocaster pickupje had,
pas mid '70 verschenen er varianten op hun standaard pickup en de eerste paf replica (van Larry Dimarzio)
Nu door de bomen het bos & is het bos door de bomen niet meer te zien.
enniehoe
tot eind zeventig hebben alle Flying V's dus die ene standaard humbucker, daarna kwamen de high output varianten.

Het verschil tussen al die paf's is de eq curve en die wordt ook gevormd door de gitaar waar die in zit,
helaas is de industrie niet zo professioneel dat men curves mee levert, geld ook voor drive pedalen,
dat zou veel te gemakkelijk zijn

Mitch
2 april 2020, 12:11
Volgens mij de meest gangbare magneet in een PAF.

Nou, pin me er niet opv ast, maar ik denk dat er vaker AlniCo 5 wordt gebruikt dan 2.
Geeft ook net wat meer helderheid en output. Als je dat combineert met een niet te sterk gewonden spoel heb je power, maar toch een wat opener klank. Output uit meer windingen halen geeft die toenemende congestie in de mids

telerocker
2 april 2020, 12:29
Nou, pin me er niet opv ast, maar ik denk dat er vaker AlniCo 5 wordt gebruikt dan 2.
Geeft ook net wat meer helderheid en output. Als je dat combineert met een niet te sterk gewonden spoel heb je power, maar toch een wat opener klank. Output uit meer windingen halen geeft die toenemende congestie in de mids

AIV (Mules) wordt ook gebruikt in PAF-copies

Pepe
2 april 2020, 12:36
Alnico II is het pinewood van de telecaster.

piezo
2 april 2020, 12:44
Als er nu twee opties zouden zijn, dus PAF en Dimarzio Super Distortion kun je snel kiezen wat het best bij je past. Ik vind eerlijk gezegd een PAF bij de hals en een SD bij de brug een geweldige combinatie, vooral omdat de middenstand dan ook heel bruikbaar is, veel meer dan bij 2 pups van hetzelfde type. En met een een beetje potjedraaien zijn ook alle standen zeer bruikbaar.
Maar pas op hè, het is maar ùn mening. En dan ook nog de mijne, heb je niks an.

NLF
2 april 2020, 13:21
Het leuke met pickups is ook dat je ze moeilijk kunt uitproberen. Je kunt best 5 pedaaltjes aanschaffen en dan een middag even gaan A B jen. Snoertje aansluiten, adaptertje erin, toch nog even het eerste pedaaltje proberen, hoe klonk nummer dire ook al weer en dan klaar is Kees.

Met die pickups moet je ze iedere keer opnieuw in je gitaar solderen en dan de snaren er weer opzetten. Of laten solderen, nog erger. Tsja. Moet je maar net zin in hebben. Ik wil gewoon iets wat vet klinkt. Als ik lang ga zitten pielen om dit helemaal uit te zoeken dan ben ik binnen de kortste keren gaar dat weet ik nu al. Moet ik nou toch niet de Pearly Gates? Of zouden de Burstbuckers beter zijn? Of gewoon de classics?

Het leukste is ook dat als je een dag echt kut speelt (en dat komt regelmatiog voor) het ook weer helemaal geen reet uitmaakt welke je er in zet. En dat is dan natuurlijk weer het moment waarop je meteen denkt: toch misschien maar andere pickups erin zetten?

NLF
2 april 2020, 13:24
Ik voel me nu eigenlijk net een soort mooie dame die een paar laarzen gaat passen in een schoenenwinkel. Helaas voor jullie ben ik dat niet. Het gaat over PAF en HB's ...

lcvanderhelm
2 april 2020, 18:18
Ik ben heel tevreden met mijn bareknuckle true grit elementen,ze zijn een stuk goedkoper dan de andere bareknuckle elementen en echt een instant rock geluid(denk aan Whitesnake).Bij mij zitten ze in een Gibson classic die van zich zelf tamelijk schel is(ook met classic 57 elementen).De originele elementen waren mij net iets te heavey,maar deze bevallen mij nog steeds goed
Ze lijken wel wat op JB's ook qua specs,maar net iets milder.

Jan Buurman
2 april 2020, 19:25
Grappig. De True Gritt viel mij juist ontzettend tegen. Ik had hem in een Explorer zitten en het klonk echt heel plat. Vervangen door een Crawler en de sound kwam helemaal tot leven! Ik vond het verschil niet eens een nuance- verschil.

Brum
2 april 2020, 20:18
T-tops? Bij Zeppelin en oude AC/DC, sowieso veeeeeeel jaren '70 rock, denk ik meteen aan T-tops. De originele zijn nogal van den prijzige, maar bijv. de t-top klonen van een merk als Rautia Guitars is nog wel te doen.

https://www.rautiaguitars.net/t-top--70s.html

dml
2 april 2020, 20:21
Een setje 57/66 van EMG, en anders de RetroActive serie van hetzelfde merk.
En nee, in de verste verte niet te vergelijken met de good 'ole 81, 60, 85, 89 enz.

Erik de Perik
2 april 2020, 20:52
Ik heb een SD Pearly Gates op een HSS strat zitten en die bevalt echt heel goed, maar totaal andere gitaar natuurlijk. Op een LP heb ik het geijkte SD setje SH1n en SH4 oftewel 59 neck en JB bridge en vooral de JB vind ik veel te heet. Wellicht precies de sound die ik 30 jaar geleden van een bridge HB verwachtte, maar we're not in Kansas any more.
OBL pups klinken ook te gek. Bijvoorbeeld de serie die hij toen voor Gibson heeft gemaakt en die ik stock op m'n SG heb zitten.

piezo
3 april 2020, 00:04
Volgens mij de meest gangbare magneet in een PAF.


Nou, pin me er niet op vast, maar ik denk dat er vaker AlniCo 5 wordt gebruikt dan 2.


Gibson used Alnico magnets in PAFs, the same magnet as used in the P-90. Alnico has several different grades with different tonal properties. In original P.A.F. pickups the grades Alnico 2, 3, 4 and 5 were used (with Alnico 3 being the least common).

Grappig, dat laatste zal allemáál waar zijn, want Alnico magneten waren toen nog niet goedkoop en Gibson inkopers zullen dus gewoon voor de ogenschijnlijk best deal gegaan zijn (als een lekker wijf maar inbegrepen was bij hun door verkopers betaalde lunch, als toetje).

Om dit topic van NLF niet te laten ontsporen gaat het verhaal hier verder:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175963-Tis-maar-een-verhaaltje-over-aantrekkingskracht&p=3467842

NLF
3 april 2020, 09:04
Om dit topic van NLF niet te laten ontsporen gaat het verhaal hier verder:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175963-Tis-maar-een-verhaaltje-over-aantrekkingskracht&p=3467842

Het is niet erg als het ontspoort hoor. Ik ben jaren geleden zelf ook al ontspoord ...

Maar eeeh ... ik denk dat ik gewoon classics in al mijn humbucker gitaren gooi. Eventueel P94 proberen (kan natuurlijk ook in combi, bijvoorbeeld eentje bij de hals). (En ik kan er natuurlijk altijd een EQ pedaaltje en een booster achter hangen als ik toch net wat anders wil klinken).

Het is verder wel een prettig idee dat als ik nu bijvoorbeeld Pearly Gates erin stop dat ik dan ook meteen precies als Billy Gibbons klink :-)

NLF
3 april 2020, 09:04
Hebben die P 94 trouwens niet behoorlijk wat output? Zeker t.o.v. een classic 57?

Oranjeaap
3 april 2020, 18:39
Persoonlijk ben ik erg fan van p90 elementen in een "all-mahogany" Gibson zoals de V. En volgens de puristen is een p90-in-humbucker-formaat geen p-90 maar ook die vind ik erg sterk. Bijvoorbeeld de P94 set van Gibson, daar heeft het brug element echt nog een stevige output en je kan er fantastisch mee rocken.

Heb ze in mijn SG, vind ze geweldig.

Brum
3 april 2020, 20:36
De '59 van SD in de brug heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Is ook een prima PAF-achtige en goed betaalbaar. BK The Mule is al genoemd, ook een puike. Dimarzio PAF's zijn ook prima.

Out of the box zou ik bijv. een Dimarzio Super Distortion ook niet uitvlakken. De hoge output zegt ook niet alles. De Super Distortions kunnen ook prima clean met het terugdraaien van je tonepot en geven bij meer gain je versterker een beetje extra push. Hebben in mijn beleving iets meer laag en iets meer mid en klinken wat meer 'creamy' dan PAF's. Zijn ook zeker geen modern klinkende humbuckers en ook zeker veel gebruikt in de jaren '70.

NLF
3 april 2020, 21:14
Ja. Super Distortions zijn veel gebruikt, ook door gitaristen die ik te gek vind zoals Ace Frehley enzo. Tsja. Ik vind het vooral lastig dat er zoveel keus is. Daar raak ik (als control freak) van in de war.

telerocker
3 april 2020, 22:14
Het is niet erg als het ontspoort hoor. Ik ben jaren geleden zelf ook al ontspoord ...

Maar eeeh ... ik denk dat ik gewoon classics in al mijn humbucker gitaren gooi. Eventueel P94 proberen (kan natuurlijk ook in combi, bijvoorbeeld eentje bij de hals). (En ik kan er natuurlijk altijd een EQ pedaaltje en een booster achter hangen als ik toch net wat anders wil klinken).

Het is verder wel een prettig idee dat als ik nu bijvoorbeeld Pearly Gates erin stop dat ik dan ook meteen precies als Billy Gibbons klink :-)

Draadje, misschien heb je er iets aan.

https://forum.bareknucklepickups.co.uk/index.php?topic=8382.0

NLF
4 april 2020, 00:11
Ja ik moet idd even kijken. Het is een beetje een dilemma. Zeg ik >> ik ga zoeken voor de allerbeste sound die ik kan vinden of zeg ik zet er iets in wat goed genoeg is om mee uit de voeten te kunnen en ga ik daarna gewoon lekker spelen. ben er nog niet helemaal uit ...

Brum
4 april 2020, 06:53
Oh ja, deze was ik vergeten. Nog een t-top kloontje, van Brandonwound:

https://brandonwoundpickups.com/product/ttop-humbuckers/

D3nnis
4 april 2020, 07:31
BK The Mule is al genoemd, ook een puike.

Mules moet ik ook nog eens proberen.
Ik heb eigenlijk in het verleden altijd met rederij potente humbuckers gespeeld, moet ik toch eens mee experimenteren.
Toen Tim Mills van BKP een blauwe maandag bij Iced Earth speelde deed ie dat ook gewoon met Mules.



De hoge output zegt ook niet alles.

Dat lijkt wel waar te zijn; in mijn prs zit een setje 58/15LT elementen, en die worden toch niet als high output gezien, en toch scheelt het in daadwerkelijke output niet heel veel met mijn BKP nailbombs die ik in verschillende gitaren heb, afgaande op de peak / vu meter op bv fx unit en interface.
Minder compressie of zo, ik weet niet.

NLF
4 april 2020, 11:46
Soms moet je ook een beetje ergens tegen aan lopen natuurlijk. Dat je ergens bent en een gitaar in handen krijgt en je denkt, hey, klinkt wel lekker, welke pickups zijn dit? En dan heb je ze gevonden of zoiets.

piezo
4 april 2020, 11:53
Daar heb je dus niks aan. Op een andere gitaar zullen dezelfde elementen toch anders klinken.

piezo
4 april 2020, 12:13
Ik zoek een paar andere pickups voor de Flying V die ik nu gekocht heb (ja, ik heb er eindelijk eentje)... ...Ik wil niet zo iemand worden die iedere week andere pickups in zijn gitaar heeft zitten maar gewoon spelen. Aansluitend aan jouw beginpost, mijn vorige post en jouw post net daarvoor: Je hebt dus een droomgitaar gekocht, die je niet bevalt. Ga vooral zo door. Als de volgende set pickups niet bevalt, dan toch maar weer een ander setje en zo voort. Voor dat geld had je dus net zo goed meteen een goede gitaar kunnen kopen.

Brum
4 april 2020, 12:20
Waarom zou een gitaar niet jouw gitaar kunnen zijn, maar dat andere elementen je gitaar nog geschikter maakt voor je? Die zie ik dan even niet. Elementen kunnen een behoorlijk verschil maken, maar de gitaar blijft hetzelfde. Het is maar net of je het de gitaar waard vindt en da's ieder voor zich. Toch?

piezo
4 april 2020, 12:25
Laten we dit topic dan voor NLF hernoemen: "Het lang durende pickup twijfel topic".

Brum
4 april 2020, 12:30
Man, ik zou willen dat ik het kan, dat twijfelen. Dat had een hoop impulsieve aankopen gescheeld. Inclusief een hoop elementen. Toegegeven, het is niet bevorderlijk voor de inhoud van je portemonnee, maar de zoektocht was all part of the fun. En je leert nog 's wat.

piezo
4 april 2020, 12:33
Dan bent je een gelukkig mens, Brum.
Het heeft mij veel tijd gekost om te leren dat twijfel de grootste verspiller van levenstijd is. Het gitaarnet forum is een goede tweede.

Edit: O ja, nog even mijn onderschrift verversen. Deze is al sleets.

Pepe
4 april 2020, 12:36
Kwa langst durend topic, proud pickup swapper sinds 1975,
wanneer je dingen bewaard en maar lang genoeg doorgaat raakt alles wat uit de mode was er vanzelf weer in,
ik geloof ook niet zo in zoiets als holy grail pickup,
het is meer een kwestie van dingen naar je hand zetten, er het beste van maken,
af en toe koop je wat nieuws om dingen interessant te houden

NLF
4 april 2020, 12:37
Aansluitend aan jouw beginpost, mijn vorige post en jouw post net daarvoor: Je hebt dus een droomgitaar gekocht, die je niet bevalt. Ga vooral zo door. Als de volgende set pickups niet bevalt, dan toch maar weer een ander setje en zo voort. Voor dat geld had je dus net zo goed meteen een goede gitaar kunnen kopen.

Nee nee nee. Dat is echt onzin. De gitaar is prima en ik weet heel goed wat ik er wel of niet mee kan. Er zitten alleen high output elementen in en ik zit even te kijken wat ik er in zal zetten. Nou ja, doordat fabrikanten tegenwoordig 100 verschillende PAF pickups maken wordt dat wat lastiger dan wanneer ik uit twee of drie modellen zou kunnen kiezen. Snap je? Dan ben ik geneigd om te zeggen ik zet er gewoon maar een paar classics in.

NLF
4 april 2020, 12:38
[QUOTE=Pepe;3468097]
het is meer een kwestie van dingen naar je hand zetten, er het beste van maken,[/QUOTE

Ik denk dat hier wijze woorden worden gesproken.

NLF
4 april 2020, 12:40
Op een andere gitaar zullen dezelfde elementen toch anders klinken.

Ja dat is waar. Maar ja, misschien is dat ook wel fijn als de ene gitaar weer net iets anders klinkt dan de andere.

NLF
21 mei 2020, 00:03
Heb er dus een paar classics 57 ingezet en vandaag getest. Klinkt prima. Ga die pu's ook in mijn LP zetten denk ik.

Pepe
21 mei 2020, 00:13
Je leest nogal eens slechte dingen over die pickups maar geen idee waar dat vandaan komt want het zijn echt prima pickups, very Gibson like, van jazz tot metal te gebruiken

NLF
21 mei 2020, 00:47
Als je er slechte dingen over leest ga je het er denk ik ook in horen ... Ik zal er nog eens op spelen en kijken hoe het nu klinkt :-)

Pepe
21 mei 2020, 00:51
GP is vrij snobistisch
au principe, hoe duurder en lastiger te krijgen, des te beter,
dat geldt vooral voor pickups, bruggen en pedals
nog een level hoger heb je de ubersnobs, die kicken juist weer op hele goedkope zooi die allang niet meer te krijgen is
dus die Boss maar wel uit dat jaar met die sticker of die rat met die transistor want anders is het kut
men heeft het er maar druk mee

arjanb01
21 mei 2020, 06:34
Nog mooier: als een beroemde topgitarist bepaalde gear gebruikt of erover gepist heeft is het helemaal het beste wat er op gitaar gebied te krijgen is.
Raar volkje, gitaristen😆
Bij bassisten en drummers heb ik het idee dat dat snobisme minder is, die boeien het minder naar mijn idee.