PDA

View Full Version : Staartstuk van Tellson 13



Newpjeut
31 maart 2020, 12:05
Hallo,

Eigenlijk is mijn Tellson 13 een elektrische jazzgitaar. Maar ja, wel met een dikke akoestische body, dus...
Maar nu mijn probleem. De snaren lopen niet netjes over het midden van de hals, en dit komt doordat het metalen staartstuk niet precies in het midden aan de achterkant van de body is vastgeschroefd. Waarschijnlijk is dit omdat precies op die plek de twee zijdelen van de body aan elkaar zijn gelijmd, om ze dus niet uit elkaar te drukken.

Is dit een bekend verschijnsel bij dergelijke Duitse jazzgitaren van rond die tijd? Iemand dit eerder meegemaakt? En wat zou je er aan kunnen doen?
Een oplossing die ik zelf zie is door in het flapje van het staartstuk (dat aan de achterkant is bevestigd) twee concentrische gaten te boren, en het staartstuk hiermee te bevestigen (en dan wél netjes in het midden).
Maar als iemand anders een ander goed idee heeft, hoor ik het graag.

tot zover even,
groeten van Newpjeut uit Tollebeek.

mountainman
31 maart 2020, 12:30
Bij dit soort jazzgitaren ligt de brug toch gewoon los op de body? Waarschijnlijk heeft die een keer een tik gekregen waardoor hij is verschoven. Dus ik zou denken... even de snaren losser zetten, brug naar het midden schuiven, stemmen en klaar.

Fobo
31 maart 2020, 12:58
Bij dit soort jazzgitaren ligt de brug toch gewoon los op de body? Waarschijnlijk heeft die een keer een tik gekregen waardoor hij is verschoven. Dus ik zou denken... even de snaren losser zetten, brug naar het midden schuiven, stemmen en klaar.
Lijkt me wat te gemakkelijk; je snaren gaan dan immers in een (horizontale) hoek lopen, als de brug al niet vanzelf terug schuift.
Maar misschien fotootje...

mountainman
31 maart 2020, 13:18
Klopt, maar ik kreeg de indruk dat het om een paar millimeters gaat. Anders zou de gitaar onbespeelbaar zijn.

Verder moet er bij de constructie van een staartstuk dat niet volledig centraal staat toch rekening mee zijn gehouden dat er enige correctie mogelijk is.

En ja, een foto zou wel helpen.

Newpjeut
31 maart 2020, 14:02
Dat schuiven van de brug..., tja, je wilt ook dat het er goed uitziet. Daarom vind ik dat eigenlijk geen optie.
Het is milimeterwerk, maar toch wel essentieel hoger op de hals.

Ik wou een paar foto's toevoegen om het wat aanschouwelijker te maken. Maar die kan ik niet gewoon vanaf een kaartje uploaden? Moet dit dmv URL?

Erik de Perik
31 maart 2020, 14:09
Foto's ergens hosten en hier dan de link plaatsen.

Newpjeut
31 maart 2020, 14:23
Ik probeer ze vanaf mijn google Drive neer te zetten. Maar dat lukt niet. Dan maar zo...

https://drive.google.com/file/d/1t1QAHqqlQrDkK4VpEMHbi_i4fh7mrQPE/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/15yvoCLBriTVebFYYmnTobb_7BfRRILOH/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/19GFOo0t2zfuwsKdHI-Q58hMgMp4YzaQN/view?usp=sharing

mountainman
31 maart 2020, 14:40
Dat is inderdaad behoorlijk scheef. Maar het lijkt wel alsof je brug achterstevoren staat. De bassnaren horen aan de hoge kant te zitten. Zou dat misschien ook een rol spelen?

Struik
31 maart 2020, 15:44
Als je staartstuk zo off-center zit trekken de snaren de brug wel opzij ja, als de knop van de strap wel in het midden zit: op die lijn hoort de middelste schroef van je staartstuk ook te zitten. De Deutsche gründlichkeit was even op vakantie toe ze dit monteerden.
Daarnaast zit je brug inderdaad verkeerd om

Newpjeut
31 maart 2020, 15:55
Dank jullie wel. Die brug ga ik meteen omdraaien: nooit op gelet ook...
En wat die Deutsche Grundlichkeit betreft, ach, ze zaten nog midden in het wirtschaftswunder, en dan worden kwaliteitsnormen wel eens losgelaten.
Trouwens, nooit meer iets gehoord van dat merk Tellner. Iemand enig idee wat daarvan is geworden?
Verder is het overigens een beauty, vind ik. ik kan niet genoeg krijgen van dat nepschildpad als binding en dat Mother of Toiletseat op de kop.

Die pickguard heb ik zelf gemaakt trouwens, maar is nog lang niet goed. Ik zal binnenkort een nieuwe maken. Ik heb met een figuurzaagmachine verstek gezaagd omdat ik dacht dat dat handig zou zijn. Grote vergissing.

Charlie McD.
31 maart 2020, 17:34
In ieder geval ook dat staartstuk verplaatsen, anders wordt het niks. De resterende schroefgaatjes kan opvullen met het boorsel van de nieuwe gaatjes. Meng dat met een heel klein beetje seconde lijm en breng het in met een tandenstoker.

wietse
2 april 2020, 11:20
gewoon staartstuk verplaatsen want dit is wel heel erg slordig, Tellson gitaren werden gemaakt door Oscar Teller, het bedrijf bestaat nog steeds en bouwt tegenwoordig gitaren onder de Teller naam.

Little Jay
2 april 2020, 12:55
In ieder geval ook dat staartstuk verplaatsen, anders wordt het niks. De resterende schroefgaatjes kan opvullen met het boorsel van de nieuwe gaatjes. Meng dat met een heel klein beetje seconde lijm en breng het in met een tandenstoker.

Secondenlijm? Nee joh, gewoon witte houtlijm, dan kun je het er gewoon lekker met je vinger insmeren en daarna onder de kraan afspoelen.

Overigens heb ik dit al zo vaak gedaan en ik heb 3 soorten saté-prikkers, allemaal van verschillende dikte, zodat er meestal wel één is die praktisch extact past. Druppeltje houtlijm in het gat, satéprikker erin, eventueel tikje met een hamer(tje) en afsnijden. Als ze zichtbaar blijven dan even aanstippen met een kleurtje. Ik heb daarvoor verschillende van die testertjes in allerlei tinten. Eventueel kun je ook schuren en lakken, voor als het écht mooi moet.

Maar dat staartstuk moet echt verplaatst worden, ja........

Leuk gitaartje trouwens! Moet vast goed klinken met de P90s zo. En als ze nu ook lekker bespeelbaar wordt is het een leuke (low budget) jazzgitaar denk ik zo!

Little Jay
2 april 2020, 13:10
Ook wel leuk om de foto’s even zo te plaatsen:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200402/42fc08de46899d649e8a44c1dfa41fb6.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200402/f0da56155691a5ea5064078782229d81.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200402/755b38acaf1f49a4cfc01b5dd0915dd9.jpg

(Ik dacht trouwens gewoon de img-code bij de url te plaatsen maar dat werkt niet bij google kennelijk. Dus ik heb ze gedownload en geupload via tapatalk)

Napoje
2 april 2020, 13:42
Duh... gewoon anderhalve cm uit het lood!

Little Jay
2 april 2020, 17:01
Duh... gewoon anderhalve cm uit het lood!

‘t Is gewoon prutswerk.....

Erik de Perik
2 april 2020, 19:06
Tot zover de Deutsche Gründlichkeit.

motorhan
3 april 2020, 10:35
Is toch niet zo moeilijk de 3 schroefjes er uit te draaien en de brug op de goede plaats te positioneren een e.v. oud schroefgaatje dat in het zicht blijft kun je netjes wegwerken met en beetje stopwas. en al doe je er niks aan het resultaat is altijd beter danhet nu is.

succes.

Little Jay
3 april 2020, 22:49
Eens met motorhan!

Erik de Perik
4 april 2020, 01:40
Het is inderdaad een ingreep van niets. Maar wel met een positief effect!

jplm
5 april 2020, 10:14
Trouwens, nooit meer iets gehoord van dat merk Tellner.

Als ik zie hoe het zaakje gemonteerd zit verwonderd me dat niet. Het staartstuk zit zó ver uit het midden dan je, net zoals je schreef, bijna wel moet denken dat het om een goede reden gedaan is.

Newpjeut
6 juni 2020, 17:14
Dank jullie allemaal wel. Ik moet het nog doen, maar dat is inderdaad geen onmogelijke klus.

de gitaar is verder enorm mooi en degelijk gebouwd, dat die duitse grondigheid er echt wel in zit.

RB-1
7 juni 2020, 11:11
Wist je trouwens dat de hele constructie is afgeleid van het oorspronkelijke mandolineontwerp van Orville Gibson?
Hij gebruikte de bouwwijze van de viool met gestoken, gewelfde voor- en achterbladen om zo het -relatief- ielige geluid van de Napolitaanse of Portugese mandoline te verbeteren.
Door het succes van die instrumenten is Gibson daarna ook volgens dat principe gitaren gaan bouwen.
Die vervolgens door Jan en alleman op hun manier weer gekopieerd werden. Tot op de dag van vandaag.

Dat zelfs Gibson (in dit geval Weber, die destijds de productie voor Gibson deed) de boel niet altijd even netjes deed zie je bij mijn A5-L uit 1995. Ik heb er in de praktijk nooit iets van gemerkt en ik moet nog steeds de mandoline tegenkomen die zo lekker speelt en (voor het geld) zo lekker klinkt.

https://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-121491762020.jpg

Wel van invloed op het geluid is de passing van de voeten van de bridge op het bovenblad, er mag nergens lucht tussen zitten.
Zie de gele pijltjes:
https://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-134571762020.jpg
Succes met je modificatie!:ok: