PDA

View Full Version : Snaren staan hoger gestemd ipv lager bij het stemmen



zoldergitarist
29 maart 2020, 11:59
Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat als ik mijn elektrische gitaar ga stemmen, sommige snaren hoger gestemd staan terwijl je verwacht dat ze juist lager onstemd zouden moeten zijn?
Alvast bedankt !
Groeten Barrie

Fusion
29 maart 2020, 12:10
Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe kan het dat als ik mijn elektrische gitaar stem, sommige snaren hoger gestemd staan terwijl je verwacht dat ze lager onstemd zouden moeten zijn?
Alvast bedankt !
Groeten Barrie
Duh je hebt verkeerd om vast

zoldergitarist
29 maart 2020, 12:18
Duh je hebt verkeerd om vast

Ach scheisse, ik had het niet door bedankt!

D3nnis
29 maart 2020, 12:19
Duh je hebt verkeerd om vastShit...koffie in mijn neus :D:D

Ik denk overigens dat het komt doordat als je speelt je snaren warmer zijn. Zet je je gitaar dan gestemd weg, koelt alles weer wat af, snaren krimpen, en resultaat is een hoger gestemde gitaar.

Brum
29 maart 2020, 12:25
Van hoger naar beneden toe gestemd?

Oranjeaap
29 maart 2020, 12:26
Ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs op te zeggen heeft want ik heb dit ook bij twee gitaren en vraag me al sinds ik begonnen ben met gitaar spelen af hoe dat eigenlijk kan. Bij een van de twee is de topkam echt bizar slecht ingesneden (Gibson Custom Shop, kwaliteit! ....NOT), misschien daar iets mee te maken. Ik denk dat de temperatuur misschien een invloed heeft, je pakt de gitaar uit een koude kamer, metaal krimpt als het koud is, dus de snaren staan strakker? Puur speculeren dit maar ben benieuwd.

lcvanderhelm
29 maart 2020, 12:38
Inderdaad gewoon een temperatuur en luchtvochtigheidsding.Zeker in de winter schommelt dat nou eenmaal behoorlijk.

Tupelo
29 maart 2020, 14:41
Luchtvochtigheid is de grootste factor bij mij thuis.
Ik stem iedere dag eigenlijk al mijn gitaren - neurose & tegelijkertijd speel je zo tenminste iedere dag.
Meet ook de luchtvochtigheid in huis.
Vooral wanneer het ineens flink droger is, dan slaat de boel uit.
Stomme is ik weet ff niet welke richting in, maar hoger is er ook eentje die 't gewoon flinkt doet op vanaf aanhoudend 5% verschil luchtvochtigheid (geloof vooral wanneer de graad dropt en dat was verleden week na nachtvorst circa 10%).
Overigens, leg je je gitaar in een koffer weg, dan heb je er een stuk minder last van.

Tupelo
29 maart 2020, 14:44
Kan tegenwoordig aardig het weer voorspellen adhv hoeveel en hoe intens ik moet stemmen trouwens. :sssh:

Fusion
29 maart 2020, 17:59
Ach scheisse, ik had het niet door bedankt!
Daar is GN vor Barry



;)

zoldergitarist
30 maart 2020, 08:33
Bedankt allemaal!! (Ben altijd bang dat er iets anders aan de hand is)