PDA

View Full Version : Topkam vraag



Han55
28 maart 2020, 11:55
Hallo gitaarvrienden,

Ik hoor en lees vaak dat gitaarkenners bij een gitaar up-grade, als eerste de plastiek top kam willen vervangen door een van been of tusq (of iets dergelijks). Dit zou echt een behoorlijke verbetering zijn, zegt men.
Nu speel je volgens mij niet zo veel met open snaren, omdat je vaker de frets gebruikt bij akkoorden en gitaar solo,s. Hier heeft een top kam volgens mij geen invloed op het geluid.
Wie heeft hier ervaring mee? Is het inderdaad de moeite om deze aanpassing te doen en welk materiaal heeft dan jullie voorkeur?

Met vriendelijk groet,

Han

Tupelo
28 maart 2020, 12:06
Beetje fatsoenlijke topkam, en tenminste behoorlijk uitgesneden, zorgt ervoor beter stemvast te blijven en kan ook invloed uitoefenen op de veelgeprezen sustain.
Zelf nooit vervangen.
Ik hoor allerlei dingen over graphtech topkammen, hoe fijn & goed die zouden moeten zijn.
Zou ik er zelf aan beginnen iets te vervangen dan zou ik een LSR roller nut nemen; fijnste topkam die ik ooit heb gehad; geen gedoe wanneer je snaardiktes wisselt, stemvast, voelt voor mij ideaal.

https://www.thomann.de/pics/bdb/124298/13457046_800.jpg

Maar wat op mijn gitaren zit, dat werkt, en wat werkt dat hoef ik niet te vervangen.
Enige topkam waar ik minder tevreden over ben is een de benen topkam op mijn nylongitaar.
Lijkt alsof ze een karbonaatje daarvoor gebruikt hebben ofzo, kweenie... heb het idee dat ik was sustain misloop door de zachtheid ervan.

Rest te zeggen; heeft je gitaar een tremelo en gebruik je die ?
Maakt het mogelijk ook wat relevanter...

Fabrieksinstellingen
28 maart 2020, 12:44
Schijn je juist meer sustain van te krijgen doordat been harder is, dus dan heb je dat het langer klinkt wat je aanslaat.

Pepe
28 maart 2020, 12:44
Valt onder het kopje esoterie waar kabels, zephyr pickups en gouden aansluitpuntjes ook onder vallen.
Of er verschil is is niet relevant, enkel of je het wel of niet denkt te horen.
Ik heb indertijd een stapeltje Graph Tech black tusq (https://graphtech.com/pages/nuts)aangeschaft en dat werkt goed en meer kan ik daar ook niet over zeggen.

guitarkid2
28 maart 2020, 12:50
Voornamelijk voor stemming toch ?
Dat snaren makkelijker kennen glijen

Pepe
28 maart 2020, 12:59
Zeker, dat is functionaliteit maar dat is wat anders dan het geluid waar ts aan refereert en heeft bovendien ook effect wanneer er niet in open stemming gespeeld wordt.

telerocker
28 maart 2020, 16:47
Beetje fatsoenlijke topkam, en tenminste behoorlijk uitgesneden, zorgt ervoor beter stemvast te blijven en kan ook invloed uitoefenen op de veelgeprezen sustain.
Zelf nooit vervangen.
Ik hoor allerlei dingen over graphtech topkammen, hoe fijn & goed die zouden moeten zijn.
Zou ik er zelf aan beginnen iets te vervangen dan zou ik een LSR roller nut nemen; fijnste topkam die ik ooit heb gehad; geen gedoe wanneer je snaardiktes wisselt, stemvast, voelt voor mij ideaal.

https://www.thomann.de/pics/bdb/124298/13457046_800.jpg

Maar wat op mijn gitaren zit, dat werkt, en wat werkt dat hoef ik niet te vervangen.
Enige topkam waar ik minder tevreden over ben is een de benen topkam op mijn nylongitaar.
Lijkt alsof ze een karbonaatje daarvoor gebruikt hebben ofzo, kweenie... heb het idee dat ik was sustain misloop door de zachtheid ervan.

Rest te zeggen; heeft je gitaar een tremelo en gebruik je die ?
Maakt het mogelijk ook wat relevanter...

Ideaal op een strat met een vintagetrem. Op mijn HSS-strat zit ie ook al jaren.

pasqual
28 maart 2020, 22:09
https://www.thomann.de/pics/bdb/124298/13457046_800.jpg

Top topkam! Grote nadeel is dat je deze niet op dezelfde plaats kunt plaatsen als waar de normale topkam komt. Je zult dan heel precies moeten meten en een gedeelte uit de toets verwijderen.

Erik de Perik
29 maart 2020, 00:20
Is er weer eentje uit de categorie "de kenner weet genoeg."

Fun fact: Originele bursts hebben een plastic nut.

Pepe
29 maart 2020, 00:47
Dat heeft me ook altijd tegen gestaan van die serie.

Erik de Perik
29 maart 2020, 00:59
Reden waarom ik m'n burst heb weggegeven.

Napoje
29 maart 2020, 09:08
Is er weer eentje uit de categorie "de kenner weet genoeg."

Fun fact: Originele bursts hebben een plastic nut.

Er zit geen trem op dus dat zal niet veel uitmaken. Zo erg zijn plastic nuts nou ook weer niet.

Midwolda
29 maart 2020, 09:21
Lang leve de nulfret! :cheerup:

Powderfinger
8 april 2020, 22:17
Messing meende ik te horen (blegh!), maar verder heb ik het verschil nooit gehoord tussen plastic, been, tusq of roller nut. Ook het verschil in gevoel is minimaal en in alle materialen blijft een gitaar goed gestemd zolang alles goed is afgesteld.

Erik de Perik
8 april 2020, 22:24
Het wordt uitgebreid besproken in de Bullshit Academy.

Brum
8 april 2020, 22:30
Verschil is niet groot, maar wel te horen. Ondervonden ook. Het verschil is niet dusdanig dat je er een compleet andere gitaar voor terug krijgt.

Plastic slijt gewoon sneller in, minder hard materiaal. Da's het nadeel(tje) van een plastic topkam.

NLF
8 april 2020, 22:31
Nu speel je volgens mij niet zo veel met open snaren, omdat je vaker de frets gebruikt bij akkoorden en gitaar solo,s. Hier heeft een top kam volgens mij geen invloed op het geluid.

Precies zoals je zegt. Ik hoor op platen van ac/dc echt niet of het een benen of plastic topkam is hoor. Maar die mensen zullen er hier op het forum zeker rondlopen.

Erik de Perik
8 april 2020, 22:42
Verschil is niet groot, maar wel te horen. Ondervonden ook. Het verschil is niet dusdanig dat je er een compleet andere gitaar voor terug krijgt.

Plastic slijt gewoon sneller in, minder hard materiaal. Da's het nadeel(tje) van een plastic topkam.

Plastic is ook echt één materiaal.

Brum
8 april 2020, 22:51
Dat doet er nog niks aan af dat plastic topkammen wat sneller slijten.

Erik de Perik
8 april 2020, 23:02
Dat doet er nog niks aan af dat plastic topkammen wat sneller slijten.

Heb je zeker een punt, want alle plastics zijn gelijk.

telerocker
9 april 2020, 10:31
Zo'n rollerbridge koop je voor de stemstabiliteit, niet voor zijn metalen sound hè.

Tupelo
9 april 2020, 11:18
Precies, en omdat je niet hoeft te vijlen wanneer je eens met snaardikte wil experimenteren; alles past.

NLF
9 april 2020, 17:34
Heb je zeker een punt, want alle plastics zijn gelijk.

Je moet ze niet allemaal over één kam scheren!

Napoje
9 april 2020, 20:00
Titanium. Gewoon omdat het niet genoemd is en het beschikbaar is. Zwz gaan alle vijlen daarop kapot maar dan heb je iets wat je buurman niet heeft. En als je een neef hebt die bij een kernreactor werkt kan je misschien experimenteren met verarmd uranium. ... sustaaaaaain....

mrweird
9 april 2020, 20:30
tusq is iig niet kleurvast. Hij was been wit op een van mijn gitaren, maar nu nog geler dan het plafond van een verstokte zware shag roker..

alias
10 april 2020, 07:57
Heb zelf jarenlang topkammen gevijld van messing, been, ivoor en minder gebruikelijke materialen. Lekkerste qua combi van bewerkbaarheid, hardheid en goed glijden is wel brons!
Met rollernut geen ervaring, maar de langste sustain kreeg ik met een heftruck
en een gitaar van graniet.