PDA

View Full Version : Hoe dat ouderwetse studio basgeluid?



piezo
28 maart 2020, 07:51
In de 60-er jaren maar ook later nog werd voor opnames veel gebruik gemaakt van een specifiek basgeluid. Je hoort het bijvoorbeeld op de platen van de Mama's & Papa's, Beach Boys, Mancini etc.
Plectrum, veel compressie, echte laag weggesneden. Heel percussief en duidelijk. Vermoedelijk bedoeld voor AM radio of om de beperkte platenspeler elementen tegemoet te komen.
Iemand info of linkje om daar meer over te weten te komen? Han S?

Napoje
28 maart 2020, 08:46
https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1213884355384734&id=1038222976284207

Fusion
28 maart 2020, 09:24
Ik denk dat je t zelf aan aangeeft ;) Veel compressie, flink EQen, en de manier van spelen.

Harald
28 maart 2020, 09:43
Sponsje tussen de brug en de snaren proppen. De opname toen was heel simpel, denk dat die compressie alleen tapecompressie was, EQ zal heel erg meevallen. Heb je een oud cassettedeck? Die kun je evt. als old-school compressor gebruiken.

Verder, bekijk de Wrecking Crew docu. Daar komt dat sponsje ter sprake, met de muzikanten die al die dingen die je noemt opgenomen hebben.

Pepe
28 maart 2020, 09:44
Mute.
Carol Kaye is natuurlijk overal te horen dus dan lijkt het ook of iedereen het gebruikte maar bijna iedereen in rock bands sloopte zijn Fender foam mute er gelijk uit. Carol ook maar gebruikte haar eigen mute recept.

Die mute hoor je wel vaak bij non rock bassisten dus studio, big bands en top40 werk.
Little Green bag is bekend voorbeeld.

Danger mouse gebruikt een bass mute voor dat instant retro french movie feel,


https://www.youtube.com/watch?v=N0I0PiWiDqQ

Fusion
28 maart 2020, 09:45
Een tapereceorder EQt naturijk ook heel veel. Evenals een bas amp en cab uit die tijd Ik gaf tips om hetzelfde geluid met nu meer gangbare spullen te bereiken ;)

Fusion
28 maart 2020, 09:47
Mute.
Carol Kaye is natuurlijk overal te horen dus dan lijkt het ook of iedereen het gebruikte maar bijna iedereen in rock bands sloopte zijn Fender foam mute er gelijk uit. Carol ook maar gebruikte haar eigen mute recept.

Die mute hoor je wel vaak bij non rock bassisten dus studio, big bands en top40 werk.
Little Green bag is bekend voorbeeld.

Danger mouse gebruikt een bass mute voor dat instant retro french movie feel,


https://www.youtube.com/watch?v=N0I0PiWiDqQ
Luister op laptop dus niet goed maar kun je niet gewoon met plectrum spelen en afdempen? Daarklinkt dit best naar

arjanb01
28 maart 2020, 09:48
Dat basgeluid komt vooral door met plectrum aanslaan. Deden ze vroeger veel, vooral in de popmuziek van de jaren 60 en 70.

piezo
28 maart 2020, 10:02
Dank jullie wel. "Sponsje" wist ik eigenlijk wel, maar vergeten te vermelden. Bandverzadiging is een goeie tip, en legt meteen ook een lekker EQ sausje. Ik heb gelukkig nog verscheidene cassette- en tapedecks. Even kijken of ik het met spons-/palmmute, compressor en semi-para EQ ook voor elkaar kan krijgen.

piezo
28 maart 2020, 10:04
Plus een buizenamp natuurlijk, vind ik toch al het lekkers te voor bas.

harrie-beton
28 maart 2020, 10:10
kan aan mij liggen maar veel platen uit jaren 70 was de bas ook harder in de mix.
bv de band van Jesus Christ Superstar. Het dieptepunt mixen van een basgitaar is het Metallica album "Justice for all" in jaren 80.

Ik twijfel trouwens of iemand hier blind deze bandverzadiging kan horen. Het is vooral speelstijl en EQ. En mojo.

Pepe
28 maart 2020, 10:12
Luister op laptop dus niet goed maar kun je niet gewoon met plectrum spelen en afdempen? Daarklinkt dit best naar

Het recept is, Fender precision met foam mute, flatwounds en plectrum.
Meestal zaten mute bassisten maar als ze stonden hing de bas ergens onder hun kin.


https://www.youtube.com/watch?v=yTya6MOIhRU

D3nnis
28 maart 2020, 10:17
Het dieptepunt mixen van een basgitaar is het Metallica album "Justice for all" in jaren 80.

Haha, inderdaad.
Op youtube staan wel een paar leuke bass enhanced versies.
Nog steeds mijn favoriete metallica album..

piezo
28 maart 2020, 10:21
Het recept is, Fender precision met foam mute, flatwounds en plectrum.Heb ik! Plus een Fender buizenbak. Nou ja, de foam mute moet ik zoeken/maken en onder het brugdeksel klemmen.

Pepe
28 maart 2020, 10:23
Ik zeg foam maar in holland noemen we het gewoon schuimrubber.

Ik weet niet of het precies een Fender amp moet zijn, meestal ging een bas direct het console in maar veel hoog en weinig laag zal zeker helpen.

guitarkid2
28 maart 2020, 10:28
Izotope vinyl
Modo bass

showband
28 maart 2020, 14:05
hier en daar ook flatwounds en natuurlijk ouderwetse buizenbak met papieren 15inch conus

skanky
28 maart 2020, 22:36
Carol Kaye: P-Bass met flatwounds en schuim over de brug, harde plectrum, aanslaan bij de hals en niet bij de brug. Geen DI maar via een Versatone Pan-o-flex.
Bij de wrecking crew waren vaak 3 bassisten: Contrabas, P-Bass en Danelectro Longhorn. Dus het was niet een bass sound.