PDA

View Full Version : Gibson: 2003 Brazilian rosewood '59 LP, '61 SG Meastro, Goldtone GA30RVS en RVT20..



nidlaobud
28 maart 2020, 02:08
Mooi weer, dus goed moment voor een paar leuke foto's. Nee, niets wat op de foto te zien is staat te koop en daarom is het niet nodig om dit topic te verwijderen. :)

2003 Brazilian '59 Gibson LP: The Kiss..

Gibson SG '61 Meastro vibrola..

Gibson Goldtone GA30RVS..

Gibson GA20RVT..


https://i.postimg.cc/L4CcVMvw/11.jpg


https://i.postimg.cc/2jKtZ7Sf/22.jpg


https://i.postimg.cc/52SdLQrq/33.jpg


https://i.postimg.cc/Px6RKmbY/44.jpg


https://i.postimg.cc/YSzVLchX/55.jpg


https://i.postimg.cc/9QhHDYLQ/66.jpg


https://i.postimg.cc/m2MGZ5Nn/77.jpg


https://i.postimg.cc/2j1DM6qr/88.jpg


https://i.postimg.cc/bJMKpxG8/99.jpg

nidlaobud
28 maart 2020, 02:09
https://i.postimg.cc/mZzvV5qr/1010.jpg


https://i.postimg.cc/T2zZscMJ/1111.jpg

Brum
28 maart 2020, 06:57
Maar... Dit hadden we al gezien?

Fabrieksinstellingen
28 maart 2020, 12:24
Speel je er ook weleens op of zijn het fotomodellen?

Mitch
28 maart 2020, 13:16
Een Brazilian LP? Dus met zo'n getrimd snorretje? :D
Een toets is een toets hè, of het nou Pekinees palissander is of gebakken esdoorn of laurier. Het maakt verschil voor feel en uitstraling, meer niet.


en lieve mensen, ik moest mijn moderator krachten uit de mottenballen halen om het hier weer een beetje leesbaar te krijgen. Kunnen we gewoon niet reageren als we het stom vinden en anders vragen stellen of opmerkingen plaatsen? Bij voorbaat hartelijk dank...

nidlaobud
28 maart 2020, 13:34
🤭............

Luke-wannabe
28 maart 2020, 14:20
Nice!! Wat een vette SG. Zoiets wil ik ook nog 'ns. Custom shopper denk ik!?

nidlaobud
28 maart 2020, 14:22
Yes, een Custom Shop '61 VOS, maar men kan ook de Gibson USA-versie van dezelfde uitvoering kopen voor veel minder. Ik weet alleen niet hoe die twee zich tot elkaar vergelijken.

episua
28 maart 2020, 19:46
Fantastisch mooi spul!
Oh en er zit nogal wat verschil in de customshop sg die jij daar hebt een een reguliere sg hoor. Vooral de feel is echt anders, neckprofiel, balans etc etc
Goede smaak. Schitterende amp ook.

ildotore
29 maart 2020, 12:33
Ik zag hem voorbijkomen op het les paul forum...ik vind hem prachtig!
Houtsoort maakt wel degelijk uit voor de toets(alhoewel de meeste sound gewoon uit je vingers komt)
Maar in dit geval een goede belegging, ze doen een moord voor een 2003 braz in Usa.
geniet ervan..

Mitch
29 maart 2020, 13:17
Precies dat. In de VS doen ze er een moord voor :D
Ik doe niks af aan de schoonheid en kwaliteit van de spullen en het enthousiasme van de eigenaar, maar als de aankondiging"Brazilian'' al vóór de typering van de gitaar komt, dan weet je wel hoe laat het is. American boards slang ;)
Welk onderdeel van een gitaar nou precies waarvoor verantwoordelijk is, blijft een eindeloze discussie. Persoonlijk heb ik redelijk wat A/B vergelijkingen kunnen doen, maar er is niemand die effe een toets van de hals los dampt, er een andere op zet en dan een A/B doet, dus verschil in sound weet helemaal niemand.
Feel: ja natuurlijk. Uitstraling? Zeker! Toen ik een custom gitaar liet bouwen wilde ik ook ebben om precies die redenen. Ander voorbeeld: Pau Ferro werd jaren terug als exotisch alternatief gebruikt, vonden spec nerds ook leuk, maar nu wordt het ineens gebruikt voor MIM Fenders. En dan komt acuut de palissander politie om te zeggen dat het niet goed is :D
Maar voor de spec nerds, die per se vintage correct willen zijn, is het het aller belangrijkste. Nou sorry, daar ben ik te nuchter voor. Maar geen vrees, niet uit onwetendheid ;)

ildotore
29 maart 2020, 13:44
klopt precies wat je zegt, echter ik doelde op maple vs rosewood, ik mag hopen dat je daar na alle a/b vergelijkingen wel achter was gekomen dat maple wat snappier is en rosewood wat warmer.
Waar het rosewood vandaan komt is inderdaad totaal irrelevant en onderhevig aan mag niet mag niet en dus schaars en duur.
Ik ga lekker gitaar spelen..rock on!

Pepe
29 maart 2020, 14:29
ik mag hopen dat je daar na alle a/b vergelijkingen wel achter was gekomen

Ja Mitch, en zo niet dan nu toch wel!

Fabrieksinstellingen
29 maart 2020, 16:40
Ligt wel aan het soort grond en de zuurtegraad van de regen waarin die boom is gegroeid.
Lagen er blaadjes te rotten of was het omgeven door bloeiende viooltjes? En vergeet de rubber slang niet.
Het is net wijn, lekker en minder lekker.
Of je maakt er een mooi verhaal van, kan je er weer foto's van maken en naar turen.
Ben je dan een instagram gitarist, gaat om de looks. Rest niet relevant.
Geen dank.

arjanb01
29 maart 2020, 16:53
En hebben Gary Moore of Joe Bonamassa eroverheen gezeken, kan het zomaar zijn dattie 3 miljoen euro oplevert😂

nidlaobud
29 maart 2020, 18:05
Ik zag hem voorbijkomen op het les paul forum...ik vind hem prachtig!
Houtsoort maakt wel degelijk uit voor de toets(alhoewel de meeste sound gewoon uit je vingers komt)
Maar in dit geval een goede belegging, ze doen een moord voor een 2003 braz in Usa.
geniet ervan..

In eerste instantie gekocht als belegging. De eigenaar had hem nieuw gekocht en vrijwel nooit bespeeld. Dat kon ik begrijpen gezien vrijwel alles wat hij had vintage Fender was. Na mijn set-up was ik dusdanig verrast dat ik gelijk heb besloten de gitaar te willen houden. Het is fijn om te weten dat de gitaar veel meer waard is dan ik ervoor betaald heb. Het enige is dat ik gewoon voorzichtiger moet zijn tijdens het repeteren met de band, maar dat went wel.

Mitch
29 maart 2020, 19:00
Als het half belegging, half muzikaal gebruiksmateriaal is (wat ik me in dit geval voor kan stellen), zou ik voor repetities en raggen misschien ook iets eenvoudigers in huis halen?

@Pepe: het is altijd goed als zulke basiskennis even opgefrist wordt :D
Maar serieus hè, het is bijna alleen met esdoorn halzen dat mensen op zowel esdoorn als palissander toets hebben gespeeld, maar dan meestal ook weer met andere pickups, etc...hoeveel verschil kun je nou horen of denken te horen? Op mahonie halzen zit eigenlijk altijd palissander of ebben, op esdoorn palissander of esdoorn. Cocobolo lijkt heel sterk op ebben in hardheid en feel, pau ferro zit inderdaad meer in de palissander hoek. Maar hoeveel zo'n toets nou uitmaakt in sound? :confused:

ildotore
29 maart 2020, 19:37
Gewoon lekker spelen, deukje meer of minder doet niets aan de waarde af, sterker nog ik wantrouw altijd gitaren die er als nieuw uit zien.
Daar is de gitaar tenslotte voor gemaakt:)
En ik hoef mijn gelijk niet te halen mbt maple vs rosewood, het is nu eenmaal dat een appel anders smaakt dan een peer, kan er ook niets anders van maken :)

Brum
29 maart 2020, 20:04
Mwah, ik heb gitaren met esdoorn toets meegemaakt, die vrij donker klonken en al helemaal niet 'snappy'. En gitaren met palissander toets die erg helder klonken. Sterker, ik denk dat het een groot (ik noem het maar) misverstand is dat een esdoorn toets helderder dan een palissander toets klinkt. Alles op de gitaar doet er toe wat dat betreft. Maar ik denk ook dat het de gevormde perceptie is, omdat esdoorn toetsen dikwijls op enkelspoels gitaren zitten. Ik heb o.a. twee superstrats. Die met palissander toets klinkt overduidelijk meer helder, maar is ook een hele andere gitaar. Ik denk dat het gebruikte hout en de dikte van de hals meer doet voor zowel resonantie als helderheid. En die dunne plakjes esdoorn of palissander toetsen op een Fender of Gibson doen al minder. Als je het nou hebt over een dikke plak ebben, dan gaat dat wellicht wat doen met de helderheid. Maar dan nog steeds de hele som der delen, dus ook de rest van de gitaar blijft er toe doen.

Erik de Perik
30 maart 2020, 06:55
Toch is het heel logisch; licht hout klinkt helder en donker hout klinkt uhhh donker. Als je uit zo’n toets grote stukken hakt voor inlays dan is dat mooi en vintage. En zo heb je ook heel mooi hout en dat klinkt dan heel mooi.
Goed hout is altijd belangrijk samen met een goed verhaal.

Napoje
30 maart 2020, 09:38
Toch is het heel logisch; licht hout klinkt helder en donker hout klinkt uhhh donker. Als je uit zo’n toets grote stukken hakt voor inlays dan is dat mooi en vintage. En zo heb je ook heel mooi hout en dat klinkt dan heel mooi.
Goed hout is altijd belangrijk samen met een goed verhaal.

Ebben is heel heel donker maar klinkt behoorlijk helder....

Da Vinci
30 maart 2020, 10:02
En die dunne plakjes esdoorn of palissander toetsen op een Fender of Gibson doen al minder. Als je het nou hebt over een dikke plak ebben, dan gaat dat wellicht wat doen met de helderheid.

Geluid gaat om trilling toch. Nou raakt de snaar uberhaupt het fretboard niet dus het verschil wordt niet gemaakt obv contact met het hout. De snaar wordt gefret en de fret zit in het hout. In theorie zou het verschil dan in die overbrenging moeten zitten van snaar naar hout en terug via het fretje moeten zitten. Als dat de theorie is maakt het niet uit dat het maar een dun plakje is, fretdikte zou dan genoeg moeten zijn.

Venlonaer
30 maart 2020, 11:05
En toch snap ik niet (of juist wel) dat je nieuwe topics opent met de titel exact hetzelfde als je verkoopads...tenminste, je 59'er staat te koop als 1 van de 1000 gemaakt voor een schamele €8500...

(Doet niets af aan de beauty van het instrument, maar prop de fotos dan in het "post je collectie" topic).

Erik de Perik
30 maart 2020, 11:26
Ebben is heel heel donker maar klinkt behoorlijk helder....

Daar gaat m’n theorie.

ildotore
30 maart 2020, 13:16
Je theorie staat nog wel redelijk overeind hoor Erik, echter heeft ebbenhout een serieuze dichtheid net als esdoorn, dus heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen qua toon.
En ja voor alle niet waar roepers, bijna alles aan een gitaar kan de toon veranderen, echt super leuk om mee te prullen.
Een snaar resoneert door de stemmers, kop, hals, body, brug etc...welke richting weet ik niet , zon neird ben ik nu ook weer niet :)
Andere tuners, zadel, brug, materiaalsoort van de schroeven van de brug, de diepte van de schroeven etc etc
En de houtsoort van de toets is in grote mate verantwoordelijk voor de warmte van de sound.
Ik ben ook altijd van mening dat als je een gitaar koopt deze unplugged moet uitproberen in een stille ruimte.
Rosewood heeft mijn voorkeur, echter mijn ongelakte maple toets van mijn jem is niet te versmaden:)

D3nnis
30 maart 2020, 13:56
Je theorie staat nog wel redelijk overeind hoor Erik, echter heeft ebbenhout een serieuze dichtheid net als esdoorn, dus heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen qua toon.


Ebben is gruwelijk veel zwaarder dan esdoorn.
Palissander ligt veel dichter bij esdoorn qua dichtheid....

ildotore
30 maart 2020, 14:23
Ebben is gruwelijk veel zwaarder dan esdoorn.
Palissander ligt veel dichter bij esdoorn qua dichtheid....

ja dus ? dan klopt het toch wat ik zeg? of wordt ik niu koekoek..
Toon van warm naar snappy is denk ik Pallisander,esdoorn. ebben.

Napoje
30 maart 2020, 14:25
Ik heb op een van mijn eerste bouwsels een toets van groenhart (op een limba hals). Dat is nog een stuk harder dan ebben en klinkt in mijn oren ook behoorlijk helder.

D3nnis
30 maart 2020, 15:01
ja dus ? dan klopt het toch wat ik zeg? of wordt ik niu koekoek..
Toon van warm naar snappy is denk ik Pallisander,esdoorn. ebben.

Ik denk dat jij koekoek wordt, óf ik ben het al.

Nog een keer:

echter heeft ebbenhout een serieuze dichtheid net als esdoorn, dus heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen qua toon.


Er staat "net als esdoorn" als we het over ebben hebben.
En aangezien ebben zowat een 2x zo hoge dichtheid heeft als esdoorn, terwijl palissander veel dichter bij esdoorn zit vwb dichtheid (hoger zelfs), kan ik de dichtheid niet direct koppelen aan de helderheid zoals hierboven beschreven.

Mitch
30 maart 2020, 15:34
Wel met zo'n Braziliaans stringetje hoor :cheerup:

Erik de Perik
30 maart 2020, 15:55
Ebben is heel heel donker maar klinkt behoorlijk helder....

Het is ook complete onzin wat ik schreef, maar past zo mooi bij dit soort topics. :cheerup:

Pepe
30 maart 2020, 16:10
Volgende keer er een ironie disclaimer bijzetten Erik want er komen ongelukken van.

ildotore
30 maart 2020, 16:17
volgens mij is dit topic een beetje "lost in translation" :)
Het zal me allemaal wat ..ik ga wat nuttigs doen.
De groeten en tot over 10 jaar weer.

Erik de Perik
30 maart 2020, 16:43
Volgende keer er een ironie disclaimer bijzetten Erik want er komen ongelukken van.

Ik dacht dat de inhoud voor zichzelf sprak.

Da Vinci
30 maart 2020, 17:05
Er staat "net als esdoorn" als we het over ebben hebben.
En aangezien ebben zowat een 2x zo hoge dichtheid heeft als esdoorn, terwijl palissander veel dichter bij esdoorn zit vwb dichtheid (hoger zelfs), kan ik de dichtheid niet direct koppelen aan de helderheid zoals hierboven beschreven.

We kunnen het al niet aan de kleur zien en nu is gewicht ook al niet relevant.

Dat kan ik er nu echt even niet bij hebben jongens!

D3nnis
30 maart 2020, 17:07
Ja, nu is het écht crisis :D

Brum
30 maart 2020, 19:12
Geluid gaat om trilling toch. Nou raakt de snaar uberhaupt het fretboard niet dus het verschil wordt niet gemaakt obv contact met het hout. De snaar wordt gefret en de fret zit in het hout. In theorie zou het verschil dan in die overbrenging moeten zitten van snaar naar hout en terug via het fretje moeten zitten. Als dat de theorie is maakt het niet uit dat het maar een dun plakje is, fretdikte zou dan genoeg moeten zijn.

Jij bent er ook een ster in hoor, om mensen dingen in de mond te leggen die ze niet zeggen.:seriousf: De toets maakt onderdeel uit van de nek, niet alleen dat stukje van fret naar fret. Als de hals van bijv. mahonie is en er zit een dunne plak van bijv. palissander op, dan zal dat plakje weinig verschil maken, al komt ie uit Brazilië. De dikker de toets, de meer je misschien invloed van de toets hoort. De gitaar kan 5k gekost hebben, met de meest mooie tropische termen, die toets doet maar weinig qua warmte, of helderheid. De hals als geheel veel meer, zo niet, het meest. Dat zo'n tropische Gibson zo warm klinkt (duhu, Brazilië!), zal eerder zijn omdat de gitaar verder grotendeels van mahonie is. Maar het staat wel goed voor de foto's uiteraard. Hoewel ik het verschil niet zie tussen de vorige serie foto's van een Les Paul en deze. Dacht echt even tegen dezelfde gitaren aan te zitten kijken, wat voor de helft dan ook zo is. Maar Brazilian rosewood dus, ik kijk er ineens heel anders tegenaan.:chicken:

Napoje
30 maart 2020, 19:50
Cubaans mahonie, das pas goed! Maar daar mogen de kapitalisten van gibson natuurlijk niet aankomen.

Erik de Perik
30 maart 2020, 19:53
Is ook grotendeels verdwenen in jachten en als haardhout.

D3nnis
30 maart 2020, 20:17
die toets doet maar weinig qua warmte, of helderheid. De hals als geheel veel meer, zo niet, het meest.

Waarom denk je dat?
Er speelt meer dan alleen massa; als je een toets hebt die relatief dun is tov de hals, maar die vervormt niet/nauwelijks onder een bepaalde kracht, dan heeft dat zo zijn invloed, en al helemaal als die "ver" van het midden af zit, zoals een toets, om eens een dwarsstraat te noemen.

Brum
30 maart 2020, 20:37
Ik vlak de invloed ook niet helemaal uit. Maar dingen als 'warmer' en andere superlatieven linken aan een toets als grote invloed, ik ben anders gaan denken daarover. Ook aan de hand van een middagje babbelen met een gitaarbouwer destijds.

Erik de Perik
30 maart 2020, 20:39
Bij een blindtest verdwijnen dit soort belangrijke verschillen meestal als sneeuw voor de zon.

Bolkedebeer
30 maart 2020, 21:05
Bij een blindtest verdwijnen dit soort belangrijke verschillen meestal als sneeuw voor de zon.

Spijker op z’n kop.
100%

Da Vinci
30 maart 2020, 23:32
Jij bent er ook een ster in hoor, om mensen dingen in de mond te leggen die ze niet zeggen.:seriousf: De toets maakt onderdeel uit van de nek, niet alleen dat stukje van fret naar fret. Als de hals van bijv. mahonie is en er zit een dunne plak van bijv. palissander op, dan zal dat plakje weinig verschil maken, al komt ie uit Brazilië. De dikker de toets, de meer je misschien invloed van de toets hoort. De gitaar kan 5k gekost hebben, met de meest mooie tropische termen, die toets doet maar weinig qua warmte, of helderheid. De hals als geheel veel meer, zo niet, het meest. Dat zo'n tropische Gibson zo warm klinkt (duhu, Brazilië!), zal eerder zijn omdat de gitaar verder grotendeels van mahonie is. Maar het staat wel goed voor de foto's uiteraard. Hoewel ik het verschil niet zie tussen de vorige serie foto's van een Les Paul en deze. Dacht echt even tegen dezelfde gitaren aan te zitten kijken, wat voor de helft dan ook zo is. Maar Brazilian rosewood dus, ik kijk er ineens heel anders tegenaan.:chicken:

Ik liet gewoon een redenering los over hoe een vermeend geluidsverschil al dan niet zou moeten ontstaan.
Als jij dat ervaart alsof er iets in de mond wordt gelegd ben jij blijkbaar ster in dingen op jezelf betrekken.

Edit; zit zelf overigens aan de kant van Erik wat betreft de blinde testen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
31 maart 2020, 07:32
Edit; zit zelf overigens aan de kant van Erik wat betreft de blinde testen.


Ik op zich ook, maar dan meer omdat er zo'n grote variatie is tussen stukken hout van hetzelfde soort, waardoor er een behoorlijke overlap zal zijn. Maar dat wil niet zeggen dat een modaal stuk esdoorn niet voor een helderder sound kan zorgen dan een modaal stuk palissander.
Ook wel met brum eens dat het een combinatie zal zijn van het hele samenstel van de hals.
Bij gitaren met dezelfde constructie, zelfde pickups en potmeters, zelfde brug, hebben mijn maple toets halzen meer tophoog dan mijn palissander toets halzen. Toeval dat dit voldoet aan het cliché? Misschien.....

Mitch
31 maart 2020, 08:26
Ik heb het geluk dichtbij een gitaarbouwer te wonen en dan krijg je ook wel eens leuke dingen mee. Jaren terug had hij twee gitaren gebouwd met keurig gedroogd hout uit dezelfde batch. Alles identiek hè, dus body, hals, toets. Hardware/pickups zelfde, wel een ander kleurtje. Klinkt één van die twee toch echt helderder dan de ander, ongeacht de bespeler :chicken: Het blijft een bewerking van een natuurproduct, er zijn altijd variabelen.
Ook wel eens een paar keer zitten tikken tegen hout. Tone tapping. Vond -ie zelf niet zo boeiend, goed drogen gaat boven alles, maar hij vond het wel leuk om een keer te laten horen. Toen hebben we ook toetsen meegenomen en het meest opvallende was dat ebben en cocobolo bijna hetzelfde klonken. En ja, er was ook wel een verschil tussen esdoorn en palissander, maar laten we het erop houden dat ik sindsdien meer van mening ben dat het verschil in feel en uitstraling belangrijker is :listen:

D3nnis
31 maart 2020, 08:30
Dat verschil in feel heb ik dan nooit kunnen ontdekken. Ik merk er tijdens het spelen echt helemaal niks van of een toets esdoorn, ebben of palissander is.

Da Vinci
31 maart 2020, 08:42
Maar dat wil niet zeggen dat een modaal stuk esdoorn niet voor een helderder sound kan zorgen dan een modaal stuk palissander.


Oh dat hoor mij ook niet zeggen. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het horen van die kleine nuances maar in 15 jaar gitaarfora heb ik wel geleerd dat zelfs de dikte van je schoenzolen nog enorme invloed heeft op het geluid. Alleen ik hoor het niet.

Maar er is ooit eens iemand geweest die dacht; laten we er eens een ander plakje hout op gooien. En toen heeft vastgesteld dat het voldoende nut heeft om er mee door te gaan. Inmiddels zijn we decennia verder er blijkt het nog steeds in een behoefte te voorzien.

Dat het invloed heeft geloof ik meteen. Of dat in percentages is uit te drukken en of het er in een blinde test uit te halen is... Voor mij denk ik niet.

D3nnis
31 maart 2020, 08:59
Oh dat hoor mij ook niet zeggen. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het horen van die kleine nuances maar in 15 jaar gitaarfora heb ik wel geleerd dat zelfs de dikte van je schoenzolen nog enorme invloed heeft op het geluid. Alleen ik hoor het niet.

Dat is alleen maar gunstig :)

Fobo
31 maart 2020, 10:11
Ik heb het geluk dichtbij een gitaarbouwer te wonen en dan krijg je ook wel eens leuke dingen mee. Jaren terug had hij twee gitaren gebouwd met keurig gedroogd hout uit dezelfde batch. Alles identiek hè, dus body, hals, toets. Hardware/pickups zelfde, wel een ander kleurtje. Klinkt één van die twee toch echt helderder dan de ander, ongeacht de bespeler :chicken: Het blijft een bewerking van een natuurproduct, er zijn altijd variabelen.

Zelfde ervaring met een Les Paul de Luxe. Het ene exemplaar was cherry-red uit 1978 en de andere zwart uit 1977. Zal niet dezelfde batch zijn geweest, maar het verschil in klank en sustainability was evident.

RoryVDW
31 maart 2020, 15:33
En dan kom je in een zaal vol volk..PA volbak en ne technieker die 'tspel een beetje naar zijn hand zet....en weg al jullie theorie kwa geluid...ik spreek nie van de kwaliteit en speelgevoel van de gitaar..maar puur geluid..ik sleutel soms dagen aan een geluid..content lijk een klein kind dat ik het nu gevonden heb..en in de zaal...alles weg...
Voor opnames is het wel anders...

D3nnis
31 maart 2020, 16:17
Je moet dat ook voor jezelf doen hè, niet voor die zaal vol barbaren :D

Je hebt natuurlijk gelijk, minnaar dat is een aloude discussie. Als ik zie waar ik voor speel....95% hoort echt niet of ik over eeet ik wat voor dure zooi speel, of over een behringer v-amp.
En van die overige 5% is er 4,9% die het niet interesseert want die komen voor een leuke avond en niet voor mijn gitaargeluid.

Maar toch is het gitaristen eigen om dan toch niet met die V-amp te spelen.

Da Vinci
31 maart 2020, 17:36
De enige die over het geluid van gitaristen zeiken zijn andere gitaristen. En als je een beetje pech hebt komen ze je het ook nog, al dan niet half bezopen, vertellen.

D3nnis
31 maart 2020, 17:38
Hahaha, ja, dat is waar, is altijd wel lachen.

RoryVDW
31 maart 2020, 18:07
De enige die over het geluid van gitaristen zeiken zijn andere gitaristen. En als je een beetje pech hebt komen ze je het ook nog, al dan niet half bezopen, vertellen.

Das er recht op zie..haha

Tupelo
31 maart 2020, 19:50
Dat verschil in feel heb ik dan nooit kunnen ontdekken. Ik merk er tijdens het spelen echt helemaal niks van of een toets esdoorn, ebben of palissander is.
Esdoorn merk ik wel; zonder relief, gladder, gelakt, plakkeriger, merk ik tijdens het spelen toch ook wel.
Niet persé positief, gewoon meer zweet en plak.
Rare is; volgende (electrische) gitaar toch mijn zinnen gezet op weereens een maple toets in huis. :D

Mitch
1 april 2020, 10:05
Als je palissander zou lakken voelt dat hetzelfde hoor ;)

O enneh....

De enige die over het geluid van gitaristen zeiken zijn andere gitaristen. En als je een beetje pech hebt komen ze je het ook nog, al dan niet half bezopen, vertellen.
+100 :seriousf:

nidlaobud
1 april 2020, 18:43
https://www.youtube.com/watch?v=nrEar7dgVwI&t=4s

Brum
1 april 2020, 18:52
De toets, nidlaobud... De toets... Die met die fretjes erop...

nidlaobud
1 april 2020, 19:18
Oh, okay, ik wacht wel even totdat jij een filmpje hebt gevonden waar hetzelfde wordt gedaan met de toets.

Brum
1 april 2020, 19:33
En wat doet jou denken dat ik iets moet?

riva
1 april 2020, 21:02
Super vette gitaar, alhoewel ze mooier zal zijn als dat oranje/rode een beetje is vergaan.ik zie het helemaal voor me.
Niet weg doen die gitaar!
Wb het rosewood, ik denk niet dat je men hier gaat overtuigen van een geluidsverchil.het zal inderdaad voornamelijk tussen de oren zitten, maar een verschil is er wel degelijk.
Groeten Jeroen en geniet ervan..

turboblues
22 januari 2021, 23:10
De enige die over het geluid van gitaristen zeiken zijn andere gitaristen. En als je een beetje pech hebt komen ze je het ook nog, al dan niet half bezopen, vertellen.
De anderen zullen gewoon zeggen dat de groep/band slecht is.
Zo kun je ook de pech hebben dat het een kut P.A.-installatie is waarover je moet spelen of gemixt worden door een incompetente geluidsman...de meeste mensen zullen het dan maar een kutband vinden.
Al wat je kan doen is zorgen dat de bron (je eigen versterker) top is en voor de rest hopen dat iedereen goed werk levert.