PDA

View Full Version : Bas-amp (top) als cleane gitaar-amp?



dml
22 maart 2020, 06:37
Ik zit met een scheef oog te kijken naar een simpel bastopje om te gebruiken als cleane gitaaramp. Die dingen worden steeds compacter. Enige wat mijns inziens een "probleem" kan zijn is de tone stack, maar zijn er nog andere uitdagingen, do's of don't's?
Zat te denken aan bijv. de TC Electronic BAM200, 1x12" cabje eronder en een CM Plexitone en gaan met die banaan.

Sjtevel
22 maart 2020, 12:31
Zolang de speaker het trek is dat geen probleem. Een losse poweramp kan natuurlijk ook.

dr.distortion
22 maart 2020, 12:34
En de Mooer baby bomb of equivalent? Check deze eens: https://www.thomann.de/nl/gitaren_eindniveaus.html

dml
22 maart 2020, 13:55
Een poweramp dus niet want de preamp (met toonregeling) is nodig voor het cleane geluid.

Sjtevel
22 maart 2020, 21:08
Dan weet je dus genoeg. Een lager Wattage speaker kan best, zolang je je oren maar blijft gebruiken. Gaat de speaker ‘farten’ draai je het volume terug.

Erik de Perik
22 maart 2020, 21:54
Nog iets compacter en je hebt een combo. Ik zou dan een gitaarcombo kiezen, omdat je er een gitaar op aansluit.

the sure thing
24 maart 2020, 07:50
Ha DML, wat je schrijft, kan. Ik heb thuis basversterkers en sluit er een gitaar op aan. Het klinkt echter wel heeel erg neutraal, omdat basversterkers vaak getuned zijn om zo neutraal mogelijk te klinken.

Het kan wel HARD, maar ik vind het persoonlijk te vlak, iets te steriel.

Ik zou mij wel kunnen voorstellen dat een goed multi effect wel goed kan werken op een neutrale steriele basversterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

heinz3110
24 maart 2020, 09:03
Er zijn zat compacte topjes die op gitaar zijn toegesneden én genoeg power kunnen hebben. Of zelfs in pedaalvorm zijn. DVMark, Quilter, Hotone, ik noem maar wat. Hier bijvoorbeeld:

https://www.thomann.de/nl/bovendelen_met_transistorversterker.html?price-first=0&ls=25&filter=true&feature-46895-first=20&feature-46895-last=250

dml
24 maart 2020, 17:10
Er zijn zat compacte topjes die op gitaar zijn toegesneden én genoeg power kunnen hebben. Of zelfs in pedaalvorm zijn. DVMark, Quilter, Hotone, ik noem maar wat. Hier bijvoorbeeld:

https://www.thomann.de/nl/bovendelen_met_transistorversterker.html?price-first=0&ls=25&filter=true&feature-46895-first=20&feature-46895-last=250

Ja ja, allemaal al gezien. Maar wijs dan eens eentje aan die het volgende heeft:
- 200 watt
- 3 bands eq
- past in je jaszak
- € 139,-

guitarkid2
24 maart 2020, 17:32
100 w bij 8 ohm
transistorren dus hoe hard echt ????

geen fx loop

maar te zeker een try waard voor 139 eutjes

Fobo
24 maart 2020, 18:47
Heb in de jaren negentig een poosje op een klein bascombo gitaar gespeeld. 'n Eén 12" speaker. Volgens mij zat er ook een line-out op. Ik kan de merknaam helaas niet herinneren, maar in die tijd vond ik het toch wel fors geprijsd. Voor jazz was het prima: warm en flat, wel beetje anoniem. Ook de bandbreedte vond ik voor gitaar vrij beperkt. Onze contrabassist heeft hem nog lang en tot volle tevredenheid gebruikt.
Maar goed, daar heb je niks aan...:chicken:

Plant
24 maart 2020, 19:38
Was dat Polytone (MiniBrute serie)?

Erik de Perik
24 maart 2020, 19:48
Jaren terug een tijd op met een Plexi op een 15" JBL gespeeld. Klonk clean te gek maar miste de dynamiek voor de lead een beetje.

Fobo
25 maart 2020, 10:16
Was dat Polytone (MiniBrute serie)?
Ja, inderdaad!!!:)

dml
3 mei 2020, 07:36
100 w bij 8 ohm
transistorren dus hoe hard echt ????

geen fx loop

maar te zeker een try waard voor 139 eutjes

En geprobeerd, experiment geslaagd, amp weer geretourneerd.
Clean dikke prima maar met oversturing merk je toch dat de tone stack niet geschikt daar voor is.