PDA

View Full Version : Wie is eigenlijk de "pickup-autoriteit" van Nederland?



Oranjeaap
20 maart 2020, 11:57
Ik hou me niet zo bezig met boutique pickups en dergelijke, maar was eens benieuwd.
Zijn er eigenlijk grote namen in de pickup wereld die uit ons kleine landje komen?

Stiekem heb ik ook een waardevolle vintage pickup liggen die mogelijk een kleine reparatie nodig heeft, bij wie zou ik daar mee terecht kunnen?

Jan Buurman
20 maart 2020, 12:08
Orpheo heeft een hoop pick-upkennis.

showband
20 maart 2020, 13:39
op dit forum zitten toch eigenlijk alleen maar leden die overal verstand van hebben. ;)

Orpheo
20 maart 2020, 13:43
op dit forum zitten toch eigenlijk alleen maar leden die overal verstand van hebben. ;)

heb 6 jaar voor Seymour Duncan gewerkt en ben nu voltijd in de gitaarbouw aan het werk... overal verstand van? zeker niet. Maar op t gebied van gitaarbouw en pickups, joah ik weet behoorlijk wat ;)

@T.S.: je kan me een Pm sturen, dan kan ik je op afstand vrijblijvend helpen. Het hangt er namelijk heel erg vanaf welke pickup het is naar wie ik je door kan sturen (ik doe namelijk zelf eigenlijk geen herstellingen meer omdat ik een beetje meer balans wil tussen werk en prive, maar op afstand helpen kan altijd :) )

D3nnis
20 maart 2020, 14:44
"Dé" autoriteit wil ik niet zeggen, maar 4Seasons pickups doet wel reparatie.

Erik de Perik
20 maart 2020, 17:31
Vroegah zou ik je naar Ted Oberg gestuurd hebben, maar geen idee of hij nog wat doet.

De enige pup in mijn bezit die ik vintage zou willen noemen is/was een '50s P90 die door hem herbouwd is. Kan 'm alleen niet meer vinden....... :???:

Oranjeaap
22 maart 2020, 12:47
De vintage pickup(s) maar in mijn gitaar gezet en ze funtioneren nog, reparatie is niet nodig gelukkig.

Maar mijn vraag blijft hetzelfde, wie is / zijn "de autoriteit"?
Of hebben we dat eigenlijk niet in ons kikkerlandje?

D3nnis
22 maart 2020, 12:51
Wat doet/kan een "autoriteit"?

Pepe
22 maart 2020, 15:06
Geen wereld autoriteit maar er zijn wel wat mensen die lokaal bekend zijn als 'die maken wel eens een pickup'
25 jaar geleden was Ted Oberg de enige, daar heb ik wel dingen naar toe gebracht,
maar dat was ook meer van; we draaien er wat nieuw draad op en het kan weer jaren mee,
totaal geen rekening houdend met soort magneten/draad en andere minieme details waar de hedendaagse pickup goeroe zich nu mee kan onderscheiden,
de Creamery (https://www.creamery-pickups.co.uk/) is misschien het meest voor de hand liggend voor wat je wil
in Duitsland zitten er ook een paar maar wegens cork sniffing bla bla 3x zo duur.

Brum
22 maart 2020, 15:42
Ik heb Scheffer hier wel 's voorbij zien komen.

LRS
22 maart 2020, 16:52
Eric Smid (Smitty guitars, Nieuw Vennep) windt zijn pickups, naar mijn bescheiden mening niet onverdienstelijk. Ben zelf erg tevreden over een setje Blues ‘64 in m’n strat.

Oranjeaap
22 maart 2020, 17:19
Wat doet/kan een "autoriteit"?

Goeie vraag. De persoon die het beste werk levert? Die het meest weet? Die het hoogst in aanzien staat bij zijn vakgenoten en gitaristen alike?


Ik heb Scheffer hier wel 's voorbij zien komen.

Die is de laatste tijd flink reclame aan het maken op Marktplaats (en misschien wel elders). Tot voor kort nog nooit eerder van gehoord eigenlijk. Het is wel om de hoek voor mij

Dirk_Hendrik
23 maart 2020, 09:06
Ligt hier ook niet het gevaar op de loer dat de betreffende autoriteit degene gaat zijn die het hardst roept dat hij de kunst en kunde in huis heeft, onafhankelijk van of dat wel of niet zo is?

Ik denk bijvoorbeeld aan het forumlid (ik noem even geen namen) die een verschrikkelijk stoer verhaal hield over iets met op extreem lage temperatuur gekoeld zilverdraad als pickup wikkeldraad en hoe fantastisch dat zou zijn. Maar op de kritsche vragen van het hoe en waarom dat zo fantastisch zou zijn kwam alleen een reactie in de categorie "ik heb geen zin en geen tijd voor dat gezeik". Dan ben je m.i. stoer aan het doen met niks.

apekop
23 maart 2020, 10:59
Wat doet/kan een "autoriteit"?

https://www.woorden.org/woord/autoriteit ;)

no 1 hops
23 maart 2020, 12:58
volgens mij diegene die materiaal kennis heeft en weet wat die materialen doen als ze bijelkaar komen in verschillende vormen maten etc.
die dan ook nog jouw wens qua sound kan produceren.
ik ken er maar een enkele die ik dat talent, zonder allerlei hocus pocus, zie hebben, maar niet in nederland.