PDA

View Full Version : schroef gibson - probleem



larsje
11 maart 2020, 11:15
Ik heb een nogal dure gibson en wilde even checken wat te doen met een probleem met de schroef (voordat ik ga lopen aanklooien).
Ik heb er lockingstraps opgezet, echt een van de schroefgaten (in de body) is teveel uitgehold, waardoor de schroef niet meer pakt. Wat kan ik doen? Moet ik het opvullen met houtfiller ofzo?

Orpheo
11 maart 2020, 11:24
Ik heb een nogal dure gibson en wilde even checken wat te doen met een probleem met de schroef (voordat ik ga lopen aanklooien).
Ik heb er lockingstraps opgezet, echt een van de schroefgaten (in de body) is teveel uitgehold, waardoor de schroef niet meer pakt. Wat kan ik doen? Moet ik het opvullen met houtfiller ofzo?

Absoluut geen houtFILLER. Houtfiller is boter-en boterzacht.

Wat te doen?

Koop dit: https://www.historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=1514

walnoot 4mm rondhout. Kost geen zak. Dit is mooi hard hout (hard hout =/= hardhout, maar dat terzijde). Lijm die deuvel vast met titebond, maak 'm op maat, seal het uiteinde met #10 superglue (stewmac), i.e. waterdunne superglue, pas op dat je niet morst op je lak. Is schoon te maken achteraf maar is gewoon weer extra werk. Dan opnieuw boren en schroef netjes erin.

Of, je boort het gat nou écht netjes uit naar 5mm (eerst met een ruimer je lak en het randje breken), plug erin en schroeven maar.

Kost je financieel praktisch niks maar het kost wel wat tijd en kunde. Ik weet niet waar je zit, maar ik doe dit soort klusjes dagelijks en help je er graag bij.

Erik de Perik
11 maart 2020, 11:33
Paar luciferhoutjes of satestokjes in het gat drukken.

RoryVDW
11 maart 2020, 11:34
Heel eenvoudig.....houtstof halen bij timmerman. Dit mengen met doorzichtige houtlijm... zo maak je een zacht houtmengels en vul het gat ermee op. Na een uur is dit hard en kan je probleemloos de schroef opnieuw erin draaien.

Orpheo
11 maart 2020, 11:47
Heel eenvoudig.....houtstof halen bij timmerman. Dit mengen met doorzichtige houtlijm... zo maak je een zacht houtmengels en vul het gat ermee op. Na een uur is dit hard en kan je probleemloos de schroef opnieuw erin draaien.

Houtvuller dus. Bril...JANT... In een, zoals de T.S. zegt, prijzige Gibson.

Waarom kloten met luciferhoutjes of sateprikkers? Waarom niet gewoon een keurige, goede, restauratie van dit probleem? Dan heb je nooit meer een probleem op die plek.

larsje
11 maart 2020, 14:03
ik ga voor deze optie -;) je woont helaas net iets te ver weg. Heb ik naast die waterdunne superglue ook nog houtlijm (jij noemt dat titebond geloof ik) nodig?
Die Gibson was nieuw 4000 euro, best prijzig toch?

MarkS
12 maart 2020, 12:17
Paar luciferhoutjes of satestokjes in het gat drukken.

Precies dit dus. Maar dat is blijkbaar gekloot ipv bestellen bij een houthandel, Stewmac, lak ruimen, gat ruimen, etc.

Brum
12 maart 2020, 12:29
Ik stem ook op het stukje tandenstoker. Heb het zelf ook gedaan met een ouwe Gibson. Ga je niks van zien. Je hoeft ook niet het hele gat te dichten. Gaat erom dat de schroef weer pakt, meer niet.

rozh
12 maart 2020, 12:30
tandenstoker of lucifer werken erg goed, ook op mijn gibson en cs strat!

larsje
12 maart 2020, 12:30
Ik stem ook op het stukje tandenstoker. Heb het zelf ook gedaan met een ouwe Gibson. Ga je niks van zien. Je hoeft ook niet het hele gat te dichten. Gaat erom dat de schroef weer pakt, meer niet.

maar moet ik dan ook lijmen?

Fobo
12 maart 2020, 12:39
maar moet ik dan ook lijmen?

Nee, als je er voldoende in stopt zet het zich van zelf vast.

larsje
12 maart 2020, 12:40
klopt, hij is gemaakt -;)

Fobo
12 maart 2020, 12:44
klopt, hij is gemaakt -;)
Zo snel kan het gaan...;)

Oranjeaap
12 maart 2020, 15:19
Paar luciferhoutjes of satestokjes in het gat drukken.
Simpeler kan eigenlijk niet inderdaad.
1 lucifer in de lengte gespleten met een scherp mesje, aan beide kanten van het gat geplakt met klein beetje lijm. Zit al 6 jaar zo vast als een huis.

California Jam
12 maart 2020, 19:28
Toch zonde dat de TS een goed advies van iemand negeert, iemand die weet hoe je een dure gitaar op een nette manier moet herstellen en behandelen. Ik zou er ziek van zijn als een gitaar van mij in die prijsklasse zo'n mankement zou hebben en ik zou willen dat het gerepareerd wordt zoals zo'n gitaar verdiend. En door iemand die weet hoe het hoort.

Maar goed, TS is blij met een sateprikker in z'n gitaar van 4000 euro....

D3nnis
12 maart 2020, 19:32
Ik vind orpheo's manier ook verreweg de netste reparatie, maar aan de andere kant óók juist de manier waarmee je het meest "verandert" aan de gitaar.
Dat zit weliswaar onder de draagbandknop, maar dat zit die satéprikker ook.

Brum
12 maart 2020, 19:55
Toch zonde dat de TS een goed advies van iemand negeert, iemand die weet hoe je een dure gitaar op een nette manier moet herstellen en behandelen. Ik zou er ziek van zijn als een gitaar van mij in die prijsklasse zo'n mankement zou hebben en ik zou willen dat het gerepareerd wordt zoals zo'n gitaar verdiend. En door iemand die weet hoe het hoort.

Maar goed, TS is blij met een sateprikker in z'n gitaar van 4000 euro....

Die snap ik dan op mijn beurt niet. We hebben het niet over een complete satéprikker, maar over een heel klein stukje daarvan. Hout dus en je ziet er letterlijk helemaal niks van en doet ook niks af aan de gitaar. Het enige doel dat het dient is dat het schroefje weer pakt.

Napoje
12 maart 2020, 20:44
Waarom geen dikkere schroef? Los ook het probleem op. Of is dat niet vintage correct?

Erik de Perik
12 maart 2020, 20:54
Oke ik snap het dilemma en stel voor de prikker of tandenstoker eerst een week onder een piramide te leggen.

mrweird
12 maart 2020, 21:02
Nou ik heb zojuist even opgezocht waar de meeste tandenstokers van worden gemaakt, en dat is berkenhout! Is dat wel een "tone" wood? :D

Brum
12 maart 2020, 21:03
Waarom geen dikkere schroef? Los ook het probleem op. Of is dat niet vintage correct?

Dat past niet door de strap button/straplock.