PDA

View Full Version : Snaren opleggen, hoeveel windingen?



SantaX
9 maart 2020, 03:55
Persoonlijk doe ik al jaren 0 windingen, maar de snaar invoeren terwijl het gat van de stemknop uitgelijnd is met de snaar en dan ongeveer 2 a 3 slagen, wat zich vertaalt in een paar mm draai. Sinds ik dit doe breek ik geen snaren meer (stom he?), stem ik veel en veel sneller, de 'rek' in het begin is er als je de snaar heel even over de hals een paar cm optrekt ook zo uit en dan blijven ze op toon. En het vervangen van een snaar gaat ook nog eens veel sneller. Zijn er meer mensen die dit doen, of andere vaste snaar-gewoonten?

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89469891_10222228620725019_6547726742818127872_o.j pg?_nc_cat=103&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=ccvL2Yv_r9YAX9tHxac&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=eb5d2eb9b1e1d1916a7b05c07dc8179f&oe=5E8DB264

Midwolda
9 maart 2020, 06:44
Knap. Als ik dat zo doe glijden ze er gegarandeerd uit. Ik zet ze er dan ook met twee a drie windingen op, de eerste boven de doorgestoken snaar en de rest er onder.

Brum
9 maart 2020, 07:37
Geen winding, alleen een bochtje? Dan lijkt het mij ook dat ze gegarandeerd gaan glijden. Zo zou ik geen podium op durven gaan. Ik houd +/- twee windingen bij de omwonden snaren aan, met alle windingen onder de doorgestoken snaar en +/- drie windingen bij de drie niet omwonden snaren. De windingen onder 'het gaatje' waar je de snaar hebt doorgestoken, duwen de snaar omhoog en dus vast. Even redelijk ferm oprekken bij de eerste keer stemmen en je zou geen stemmingproblemen moeten hebben.

LRS
9 maart 2020, 08:55
Omwonden snaren ca. 3-4 windingen om het asje (naar gelang de dikte van de snaar en de ruimte op het asje), onomwonden snaren ca. 5-8. Komen ze mooi laag op de as uit, hetgeen de hoek met de topkam maximaliseert. Mijn gitaren hebben (net als hun eigenaar) geen last van stemmingswisselingen. Kwestie van die dingen er netjes strak op winden en voor de eerste keer gebruik rustig oprekken/ opdrukken en na-stemmen. Daarna gewoon gaan met die banaan.

Orpheo
9 maart 2020, 08:56
Een halve wikkeling; ik heb alleen maar locking tuners. Schijt aan non-locking tuners. Echt, nooit, never ever meer non-locking, TENZIJ het een vintage rehash design is maar die vermijd ik ook haha

Fobo
9 maart 2020, 10:25
Wat Brum zegt. Kan me niet voorstellen dat de snaren, zoals bij TS, bij normaal gebruik goed blijven zitten.

MarkS
9 maart 2020, 10:28
Onlangs al door iemand anders in een ander topic aangehaald:


https://www.youtube.com/watch?v=j0Rcs1BK3Dg

Fusion
9 maart 2020, 11:20
Een halve wikkeling; ik heb alleen maar locking tuners. Schijt aan non-locking tuners. Echt, nooit, never ever meer non-locking, TENZIJ het een vintage rehash design is maar die vermijd ik ook haha
Ik heb ook 2 gitaren met locking tuners en idd, wil nooit meer iets anders. Snel, stemvast, perfect.

SantaX
9 maart 2020, 15:43
Kan me goed voorstellen dat mensen denken dat die snaren wegglijden, maar zonder gekheid - ik speel ook alweer meer dan 30 jaar - dit is hartstikke stemvast. Er zal vast een verklaring voor zijn, want de eerste keer heb ik dit noodgedwongen gedaan om dat er een knik in de snaar zat. Dat bleek te werken en had voordelen dus ben het blijven doen. Waarom ze blijven zitten weet ik dan weer niet, want het ziet er wel uit alsof het zo los kan gaan.

Pepe
9 maart 2020, 16:00
Ik ken de techniek, het idee is dat hoe meer windingen hoe meer er kan slippen,
is natuurlijk niet zo, als je vanaf het begin goed klemt maakt het niet uit hoeveel windingen daar wel of niet bij of achteraan komen.
goed klemmen is wel een vereiste, ik doe zelf de locking wind omdat... de naam zegt het al maar als de god zegene de grip wind voor je werkt, power 2 U.

SantaX
9 maart 2020, 16:25
Die gaan we erin houden Pepe. "Endorsed by God" :cheerup: :hippie:

Buxtra
9 maart 2020, 17:15
Niet gehinderd door enige ervaring op een podium valt mij wel op dat alle snaren van al mijn gitaren (electrisch en akoestisch) goed klemmen. Zal waarschijnlijk komen door de nog vrij scherpe gaten van de tuningholes. Dit is bij al mijn gitaren, goedkope en duurdere.

Met aan zekerheid grenzende vermoedens: de slijtage van het gat speelt hier mogelijk een rol (dit is sig waardig, an sich en ook toepasbaar op relaties).

Bux.

Pepe
9 maart 2020, 17:32
De slijtage van het gat, dat klinkt als een titel van een nummer van Gus.
En dan gaat het die over die van het pensioen.

Oranjeaap
10 maart 2020, 19:16
Ik maak een knoopje, om dat te laten slagen heb je minstens 1 volle winding nodig. Vaak komt daar nog 1 tot 4 windingen bij voor de dunste snaren en maximaal 1 voor de dikste snaren. Ik bepaal de lengte die ik nodig heb altijd op gevoel dus het aantal windingen pakt altijd anders uit.
Het idee is hoe minder windingen hoe minder speling. Maar nu heb ik net de snaren van mijn strat vervangen en wil ik eens de pickguard vervangen en dan blijkt er dus niet genoeg speling te zijn om de snaren te laten zitten. Dus een groot aantal windingen heeft ook zijn voordelen hehe

Erik de Perik
10 maart 2020, 19:21
Op m'n locking nut gitaren draai ik veel windingen, door de nut maakt het niet uit en als je een snaar breekt, da's altijd bij de brug, dan kun je 'm snel weer gebruiken.
Op de andere gitaren let ik daar niet op.

Fusion
10 maart 2020, 21:20
Ik breek eigenlijk nooit snaren. Wat doe ik fout?

Erik de Perik
10 maart 2020, 21:36
Ik breek eigenlijk nooit snaren. Wat doe ik fout?

Waarschijnlijk alles maar sowieso iets met het breken van snaren.

piezo
10 maart 2020, 22:02
Snaren breken doorgaans tòch al niet bij de mechanieken, dus de wijze van opspannen lijkt mij dan ook weinig invloed te hebben.

En zonder te beweren dat mijn manier beter is, wellicht toch een eervolle vermelding waard:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

SantaX
11 maart 2020, 05:37
Bedacht me op dit idiote tijdstip
nog dat ik geen tremelo moet gebruiken, want dan schiet het denk ik wel los. Maar zo een pretstaaf kan ik sowieso niet mee overweg, dus zit er niet op. Al is de brug niet gefixeerd.

Powderfinger
12 maart 2020, 22:32
Tellen jullie dit? Is dat niet onnodig autistisch?

Met locking tuners klem ik de snaar zonder windingen. En anders druk ik 'm achter de kam naar beneden en dan wind ik 'm op tot m'n vinger de snaar niet meer vanzelf naar beneden kan drukken. Ik breek zelden een snaar en heb weinig tot geen stemproblemen.

SantaX
13 maart 2020, 17:34
Nee, dit is niet onnodig autistisch. Ik vind dit toch gewoon gepast autisme.

Tupelo
13 maart 2020, 18:06
Een halve wikkeling; ik heb alleen maar locking tuners. Schijt aan non-locking tuners. Echt, nooit, never ever meer non-locking, TENZIJ het een vintage rehash design is maar die vermijd ik ook haha
Kinda agree.
Heb vrede met de tuners op mijn ouwe meuk.
Werkt prima.
Maar een nieuwe gitaar (of gitaar die onvoldoende waard is om origineel te houden) ?
Locking tuners erop; meest stabiel & scheelt gekut.

Plant
13 maart 2020, 18:51
Knap. Als ik dat zo doe glijden ze er gegarandeerd uit. Ik zet ze er dan ook met twee a drie windingen op, de eerste boven de doorgestoken snaar en de rest er onder.

Ja, doe ik ook. Ik weet hoeveel overlengte ik nodig heb om een snaaruiteinde precies tussen 2 windingen te kunnen klemmen en that's it.

In het geval waarbij snaren een flinke knik naar beneden maken zoals hieronder afgebeeld de lage E, leid ik de eerste winding altijd onder de doorgestoken snaar door en dan de tweede winding erboven. Zo loopt die snaar een stuk rechter achter de nut en dat scheelt dan weer frictie.

https://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2016_06/BLOGS/Guitar-Shop-101/Aug16_PG_CLM_Guitar-Shop-101_Photo-4_WEB.jpg