PDA

View Full Version : Advies welke Pick-ups voor Epiphone Flamekat



Han55
8 maart 2020, 16:01
Hallo gitaarvrienden,

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Epiphone Flamekat. Een mooie gitaar, vind ik. Voor een mooie prijs op marktplaats gekocht.
Ik wil hem zeker niet wegdoen, maar ik ben niet echt kapot van de pick-up sound. Het zijn "New York" mini Humbuckers.
Ik heb echter geen zin om de gitaar radicaal te verbouwen en de pick-up gaten uit te zagen. Het moet eigenlijk zo passen.
Heeft iemand misschien een goede tip voor mij? Bijgevoegd wat foto's.

Met vriendelijk gitaar groet,

Han

https://blackdot.com.au/wp-content/uploads/2017/10/1462950466_gretsch_flame_kat_1.jpg
https://images.reverb.com/image/upload/s--ctUivodR--/f_auto,t_large/v1550666996/loelenr4em2cprbs8jsh.jpg

Erik de Perik
8 maart 2020, 16:12
Wat voor soort sound zoek je of mis je met deze pups? Ik zou een steve P90's er wel bij vinden passen, maar geen idee of die (in de dog ear versie) onzichtbaar in passen.

no 1 hops
8 maart 2020, 16:41
is hij nog origineel of heb je al met de potmeters getweakt?

Pepe
8 maart 2020, 17:12
Ik denk dat je eerst zelf wat onderzoek moet doen.

De originele Epi NY pickups waren single coils met navenante sound en unieke afmetingen.
De reissue Epi NY pickups kàn humbucking zijn (?) en misschien afmetingen van de Firebird/minihumbcker/P90 hebben.
Pas als je ons dat kan vertellen kan er een educated advies gegeven worden omtrent geluid wissels.

Han55
8 maart 2020, 18:07
De gitaar is nog origineel. Ik wordt wel enthousiast van Filtertron/TVJones sound. Maar het mag ook een single coil zoals van een TC zijn.

Plant
8 maart 2020, 19:03
Ik weet niet of dit model dezelfde wiring heeft als de Wildkat, de layout van de knoppen lijkt er wel op, dan zou de interne bekabeling weleens het probleem kunnen zijn.

Er zit nogal wat kabellengte in de gitaar verwerkt en dan ook nog vrij goedkope kabel met relatief hoge capaciteit. I.c.m. de hoogohmige elektronica vreet dat veel hoge tonen weg, algemene klacht is dat de gitaren standaard nogal muf klinken.

Op Internet is er ook best veel over te vinden, veel bezitters passen de wiring aan.

MarkS
8 maart 2020, 20:21
Allereerst die kabelboom idd een paar meter terugsnoeien, anders heeft iedere volgende stap weinig zin.

Er staat nog een setje Lollars op MP.

Heeft GFS anders niet iets in mini HB formaat?

Han55
8 maart 2020, 21:23
Ik heb idd wel op You Tube eea over de vele bedrading gezien. Misschien daar maar eens beginnen.

no 1 hops
9 maart 2020, 09:00
de epiphone probucker mini die hier en daar voor € 50 aangeboden wordt moet ook een goed vervanging zijn.
maar als het binnenwerk teveel sound weg snoept heeft dat ook niet het juiste effect.
kapjes eraf van deze kan ook positief uitpakken, en mits dat een goed resultaat geeft voor de nickel silver kapjes gaan, en niet de brass/chrome kapjes die de inductie verhogen en je geluid minder sprankelend maken

https://www.tdpri.com/threads/what-makes-an-epiphone-pickup-bad.696721/page-16#post-7515919

Orpheo
9 maart 2020, 12:02
www.axesrus.co.uk

Hun minihumbuckers zijn fan-fuckin-tastisch. Die gozer die die pups maakt, Craig, is echt een topgozer. Zijn pups behoren tot mijn all time favorieten en zijn mini's zijn zo, zo cool. Helder, yangly en met voldoende output voor net wat meer oompf maar zonder verlies van de helderheid. In het middenstandje zo heerlijk veel quack en treble detail.

man man man... geweldige pups.

Pepe
9 maart 2020, 12:32
Maar zijn ze een drop in for NY pickups Orph?

Orpheo
9 maart 2020, 13:05
Maar zijn ze een drop in for NY pickups Orph?

zo ver ik de specs heb kunnen vergelijken, ja.

Pepe
9 maart 2020, 13:55
Ok.. en ook humbucker?
Want als het anders gebouwd is, het er niet op lijkt en ook niet zo klinkt vraag je je af waarom ze dan zo noemen.

Bij de Fender widerange doen ze in ieder geval hun best om er visueel en sonicly gelijkenis aan te hangen ook al betekent dat je de helft van het binnenwerk vol moet kitten. :seriousf:

Orpheo
9 maart 2020, 14:42
Ok.. en ook humbucker?
Want als het anders gebouwd is, het er niet op lijkt en ook niet zo klinkt vraag je je af waarom ze dan zo noemen.

Bij de Fender widerange doen ze in ieder geval hun best om er visueel en sonicly gelijkenis aan te hangen ook al betekent dat je de helft van het binnenwerk vol moet kitten. :seriousf:

De minihums van axesrus zijn 'echte' minihums met 2 kleine spoelen. die wideranges van ze, dat zeggen ze ook heel duidelijk, zijn retrofits zodat je in een gitaar waar wideranges in zitten, toch andere pups kan steken (ze zijn bezig om 'juiste' spoelen en magneten te vinden maar staat niet hoog op het prioriteitenlijstje).

Pepe
9 maart 2020, 14:47
De minihums van axesrus zijn 'echte' minihums met 2 kleine spoelen. die wideranges van ze, dat zeggen ze ook heel duidelijk, zijn retrofits zodat je in een gitaar waar wideranges in zitten, toch andere pups kan steken (ze zijn bezig om 'juiste' spoelen en magneten te vinden maar staat niet hoog op het prioriteitenlijstje).

Oh, ik zie dat ik je link van axesrus gemist heb dus ik reageer alsof we het hebben over de pickups van de topicstarter.
Ik dacht namelijk dat ie niet in zijn gitaar wilde hakken maar hij komt dan zelf met filtertrons aan dus dat zal wel meevallen met die eis.
Wat je axesrus betreft, ken ze niet maar goeie naam!

Han55
9 maart 2020, 18:36
Nee, liever niet in mijn gitaar hakken. Had het over de sound van de Filtertrons.
Heb wel even op de site van Axesrus gekeken. De Bourbon City mini lijkt wel ok.

Orpheo
10 maart 2020, 09:03
Nee, liever niet in mijn gitaar hakken. Had het over de sound van de Filtertrons.
Heb wel even op de site van Axesrus gekeken. De Bourbon City mini lijkt wel ok.
ik kan ze echt van harte aanbevelen. mocht je ze niks vinden of ze passen niet, stuur me dan maar een bericht, ik neem ze dan wel van je af; kan er vast wel een plek voor vinden.

Orpheo
10 maart 2020, 09:04
Nee, liever niet in mijn gitaar hakken. Had het over de sound van de Filtertrons.
Heb wel even op de site van Axesrus gekeken. De Bourbon City mini lijkt wel ok.

Niet hakken, dat snap ik wel, maar waarom niet netjes (laten) frezen? Malletje erop, bovenfreesje, gaan met die banaan. Waarom is dat een probleem? Gewoon om te snappen, niet om je te overtuigen ofzo.

Han55
10 maart 2020, 14:41
Ik wil de gitaar liefst zoveel mogelijk in originele staat houden of terug kunnen brengen. Vandaar.

Orpheo
10 maart 2020, 15:38
Ik wil de gitaar liefst zoveel mogelijk in originele staat houden of terug kunnen brengen. Vandaar.

Ook dat snap ik niet :cheerup::seriousf: Ik zie een gitaar als een stuk gereedschap. Ik heb zelf, bijvoorbeeld, mijn bovenfrees (een machine van bijna 1000E) op diverse punten aangepast omdat het zo meer bruikbaar was voor mijn doelen. Snap dus 'stock laten' niet zo goed.

Tupelo
10 maart 2020, 16:05
Ik snap dat ook niet zo.
Als het een peperdure & zeldzaam geworden relikwie is zijn de zaken anders, maar ach...
Juist geinig als custom axe johh, zo een Epiphone.

Han55
10 maart 2020, 17:22
Misschien heb jullie wel gelijk. Zou het kunnen doen.Tis ook geen dure Gibson tenslotte of zo. Maar kan eerst nog wat aan de bedrading doen en dan misschien de PU's van Axesrus. De zaag erin kan altijd nog, toch?

Erik de Perik
10 maart 2020, 18:26
Het schijnt dat die *kat Epiphones behoorlijk opknappen van nieuwe bekabeling.

Pepe
10 maart 2020, 22:39
Het schijnt dat die *kat Epiphones behoorlijk opknappen van nieuwe bekabeling.

Ja, dat was een forum consensusje destijds toen ik me inlas voor een Wildkat.
vond ik toch wel raar,
normaal gesproken gaat je gitaar door 2x6 meter kabel plus nog extra kabels & circuits van je pedalboard
-even een buffer buiten beschouwing gelaten-
dus 30 centimeter extra kabel in je gitaar als boosdoener makes no sense
en ik vraag me ook af hoeveel mensen een kat hebben, hoeveel mensen daar daadwerkelijk kabels van ingekort hebben zonde pickup swap en hoeveel daarvan daadwerkelijk een significant verschil konden waarnemen,
dat zijn er 2
but the mythe lives on forever

Erik de Perik
10 maart 2020, 22:44
Nou doe je net alsof gitaristen zichzelf graag wat wijsmaken....... :soinnocent:

Pepe
10 maart 2020, 22:47
Ohja, ik zie het nou ook
nou, dat is absoluut niet de bedoeling natuurlijk.

Erik de Perik
10 maart 2020, 22:58
Zeg dan dat het je spijt.

Pepe
10 maart 2020, 23:02
Een Willem Alexandertje?
Ik weet niet of we al zover zijn Erik.

Plant
10 maart 2020, 23:29
Ja, dat was een forum consensusje destijds toen ik me inlas voor een Wildkat.
vond ik toch wel raar,
normaal gesproken gaat je gitaar door 2x6 meter kabel plus nog extra kabels & circuits van je pedalboard
-even een buffer buiten beschouwing gelaten-
dus 30 centimeter extra kabel in je gitaar als boosdoener makes no sense...

Ik lees ergens iets over totaal 15 feet kabel wat overeen komt met ruim 4.5 meter. Nou zit dat wel verdeeld over de signaalpaden per pickup, dus per pickup naar buiten is het zomaar richting de helft dus al minder dramatisch. Maar het gaat kennelijk om meer dan 30cm.

Verder bepaalt niet alleen de kabellengte wat er wordt weggesnoept, maar ook de capaciteit per meter (aantal pF/m) van die kabel.

Er zijn ook gitaristen die 20 meter krulsnoer gebruiken en dat 'compenseren' met een treble booster voor in de keten :ok: Je hoeft niks aan te passen als je niet wilt.

Maar als je toch aan je gitaar gaat tweaken en zelfs denkt aan andere elementen, kun je misschien beter eens bij de goedkoopste verbetering beginnen.

edit: Je kunt je ook afvragen of die mastervolume nou wel zo nodig / handig is naast de reeds 2 volume controls. Als je die mastervolume (op plaatje linksboven, in gitaar de cutaway) weglaat en vanaf tone rechtstreeks naar de jack gaat ben je al wat ellende kwijt.

https://images.reverb.com/image/upload/s--A6FpC56d--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1487945253/omeysm8aar5alg1tn8ov.png

SantaX
11 maart 2020, 00:22
Je bent een held Plant. Ik speel al een aantal jaar met een kabeltje van 2 meter, zelf gesoldeerd - niet op bezuinigd, rechtstreeks in een Hotrod Deluxe. Vandaag voor het eerst sinds 3 a 4 jaar weer eens wat pedaaltjes er tussen gezet en ik hoor en voel het verschil direct. De 'twang' is er direct uit, maar inderdaad, met een kleine booster direct uit de gitaar, alla Brain May, heb je daar geen last van. Dadelijk maar eens kijken of we nog een printje hebben liggen en wat onderdeeltjes :ok:

Pepe
11 maart 2020, 00:59
Dat zeg ik juist, iemand roept op internet 15 feet en dat klinkt jaren later nog na
ik zeg er ook bij, ik ben zo iemand die niet alles klakkeloos gelooft wat internet zegt,

Maar mijn punt is, een beetje Gretsch of varitone Es zal al gauw dezelfde capaciteit hebben als een Ibanez met soortgelijke electronica.
Baat het niet schaadt het niet, is ook waar, afgezien dat het een KLERE klus is om electronica uit een F hole te frutten maar mijn zegen.

Noid
27 maart 2020, 10:23
Ik weet niet of dit model dezelfde wiring heeft als de Wildkat, de layout van de knoppen lijkt er wel op, dan zou de interne bekabeling weleens het probleem kunnen zijn.

Er zit nogal wat kabellengte in de gitaar verwerkt en dan ook nog vrij goedkope kabel met relatief hoge capaciteit. I.c.m. de hoogohmige elektronica vreet dat veel hoge tonen weg, algemene klacht is dat de gitaren standaard nogal muf klinken.

Op Internet is er ook best veel over te vinden, veel bezitters passen de wiring aan.

Heb 3 Wildkats gehad (2 natural, verkocht. 1 Royale, nog steeds in bezit). De donkere tone verschilde per gitaar, maar het klopt dat ze aan de donkere/doffe kant zijn. Lastig om de gitaar echt lekker versterkt te laten klinken.

De invloed van de bekabeling op de tone die een gebruiker heeft ervaren heeft deze grondig en uitgebreid gedocumenteerd in dit artikel: https://www.award-session.com/pdfs/Epiphone%20WildKat%20Tone%20Mods.pdf

En deze video laat het donkere geluid goed horen en wat andere bedrading kan doen: https://www.youtube.com/watch?v=jH4ZdxO9RsY

Het vervangen van de bedrading hoeft niet via een f hole: de pickup holes zijn aanzienlijk groter (dan nog is het niet de makkelijkkste/leukste klus denk ik).

Mitch
27 maart 2020, 13:05
Dion is een held! Ik wist dat ik het ergens had gezien en gehoord: daar was het dus.
Maar even zoveel credits naar Plant hoor ;)

Ik heb een tijd terug een P93 van Epi gehad. Pickups aangepast en toen kwam ik er achter dat ik de wiring had moeten aanpassen... dat ding had drie pickups met drie volumes en één toon. Als je gewoon naar 2x vol 2x tone gaat, heb je al een heel andere impedantie
*facepalm*
Afijn, moraal van deze blunder: inderdaad goed nadenken en zeker weten wat het probleem is, voordat je aan de oplossing begint.