PDA

View Full Version : Beste strat die geen Fender is?



apekop
6 maart 2020, 19:35
Wat is volgens jullie de beste niet-Fender strat vanaf pakweg 900 euro tot 3000?

En kom niet aan met Harley Benton is toch beter...:)
Mogen ook strat-achtige zijn zoals Musicman Silhoutette etc. Alleen 3 single coil versies graag.
Dit topic ook liever niet laten uitmonden in een Fender bash topic.

Als je iets noemt ook graag vermelden waarom hij zo goed is (en wellicht met welke andere strats je hem vergeleken hebt).

Brum
6 maart 2020, 19:56
Warmoth! En nee, dat bedoel ik niet flauw. Helemaal vrij in keuze van hout, vorm, dikte hals, hardware, elementen, etc. En bijna gegarandeerd een goed stuk hout, dat perfect in elkaar past. Dan hou je nog zo'n €1500,- over voor een leuk kleurtje. Moet lukken denk ik. Wil je zelf er helemaal niks aan doen, laat het dan een gitaarbouwer doen. Zit je nog steeds ruim binnen je budget.

Zwier is ook aan te raden. Erg veel goedkoper kan ik het eigenlijk niet bedenken onder de gerenommeerde gitaarbouwers in Nederland (niet zeggende dat het niet kan of bestaat). Kwaliteit gegarandeerd.

G&L. Als je niet kunt wachten en genoegen neemt met een fabrieksgitaar.

Suhr. Niet goedkoop, maar met een max van zo'n €3000,- moet het wel lukken. Is kwaliteitje.

Bolkedebeer
6 maart 2020, 19:59
Een claptonstrat.
V-Shape neck, Tremelo doet t niet en ingebouwde boost.
Geniaal apparaat.

Schuur het Fenderlogo dr af en je hebt jouw ideale strat.

Snap jouw vraag trouwens niet zo goed.
Heb je gewoon Fenderalergie of speelt er iets anders?

Pepe
6 maart 2020, 20:14
Ik ben fan van de '78/'84 Japanese renderings,
niet alles natuurlijk, ligt aan merk en serie,
daar heb ik de beste ervaringen mee,
als geld geen issue is zou ik het zoeken in een mid 90's Tom Anderson.

Ook fan van de G+L, vooral met MFD pickups maar dan ben je al uit stratsville.

Da Vinci
6 maart 2020, 20:18
MM zou ik eerder Cutlass zeggen. Maargoed, deze vraag is niet te beantwoorden. Ik vind MM eigenlijk altijd fantastisch. Suhr ook, maar vind ik qua feel meer vintage waarbij MM meer modern is naar mijn mening.

Maargoed, zo zijn er nog meerdere hele mooie gitaren in die prijsrange. De vraag is wat voor JOU het beste werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
6 maart 2020, 20:31
Tom Anderson en Suhr

denis.hermans
6 maart 2020, 22:06
@bolkedebeer : ik denk dat de ts niet absoluut een niet-fender wil kopen maar gewoon de vraag uit interesse stelt.

Napoje
6 maart 2020, 23:04
Blade... vooral die uit de jaren 90.

JVGM-music
6 maart 2020, 23:25
Shit...die van mij is uit 2001...zal je net zien...

budje
6 maart 2020, 23:52
Zwier. Maar ik kom uit Vlissingen, dus ik kan wat last hebben van positieve vooroordelen :sssh:

telecastermaster
7 maart 2020, 00:37
Blade... vooral die uit de jaren 90.


Ik heb er nooit op gespeeld maar altijd een crush voor gehad.
Lijkt me een tof instrument.

Maar hier zou ik het ook wel mee kunnen, vermoed ik zo.
Yamaha Pacifica 612VII Limited Edition; momenteel top off the line van Yamaha.
Ik heb zijn broertje, de PAC 611, en dat is een zeer competent instrument.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0916/0836/products/39817__10_383x@3x.progressive.jpg?v=1571460448

apekop
7 maart 2020, 01:28
@bolkedebeer : ik denk dat de ts niet absoluut een niet-fender wil kopen maar gewoon de vraag uit interesse stelt.

Exact! Ik was gewoon benieuwd naar de meningen hier.

apekop
7 maart 2020, 01:30
Nog ervaringen met Nash, Maybach of Grosh?

Luke-wannabe
7 maart 2020, 02:23
Sja als het geen Fender hoeft te zijn en het budget tot 3000 is... Nederlandse bouwer sowieso. Smitty ofzo, of Panucci. Sowieso Gun eigenlijk maar die maakt geen Strats.

telerocker
7 maart 2020, 03:35
Suhr, Anderson, Nash, Maybach, Grosh en enkele Ned. bouwers zijn al genoemd. Ik zou bij de 'toppers' ook Xotic en Schecter willen rekenen. De Xotic strats (wel 3 mille....) klinken imho erg goed. Ook de Schecter Nick Johnston is een prachtige gitaar, maar klinkt iets donkerder dan Fender CS. LSL-strats zitten qua vibe en sound dichter tegen het origineel aan. Dan heb je verder de Friedmans, de peperdure Macmulls en vast nog tig andere exoten. Een vroege Tokai is trouwens ook niet te versmaden.

the sure thing
7 maart 2020, 07:38
Zwier. Maar ik kom uit Vlissingen, dus ik kan wat last hebben van positieve vooroordelen :sssh:

+1. Sjak Zwier bouwt geweldige gitaren. Zeer goede prijs voor de kwaliteit van een custom shop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

the sure thing
7 maart 2020, 07:40
(...) . Een vroege Tokai is trouwens ook niet te versmaden.

Mee eens! Ik heb ooit een Tokai straat uit 1984 gehad en klonk geweldig. Wel een getordeerde hals.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

apekop
7 maart 2020, 07:51
Suhr, Anderson, Nash, Maybach, Grosh .

Ik zelf nog nooit op bovenstaande merken gespeeld. Dat was ook een van redenen om dit topic aan te maken. Je ziet ze bijna nooit in muziekzaken en al zeker niet bij elkaar om te vergelijken.
Waar zit precies het (kwaliteit en/of sound ) verschil in bij deze merken?

Ik zoek wel meer het traditionele strat geluid.

D3nnis
7 maart 2020, 08:05
Toch eens bij bijvoorbeeld Guitar King gaan kijken dan....kun je in ieder geval wat modellen van Fender, Fender CS, Suhr en Nash met elkaar vergelijken.

the sure thing
7 maart 2020, 10:43
+1 voor Guitar King in Boekel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
7 maart 2020, 10:50
Ja; zelf ga ik er liever niet meer naartoe.
Ik wil dan namelijk alles hebben en dat voelt vervelend :D

apekop
7 maart 2020, 11:15
Toch eens bij bijvoorbeeld Guitar King gaan kijken dan....kun je in ieder geval wat modellen van Fender, Fender CS, Suhr en Nash met elkaar vergelijken.

Ja, staat nog op de to do list. Ik ben er een paar jaar geleden al geweest maar toen alleen Fender CS's geprobeerd. Te gek, maar veel te duur.

guitarkid2
7 maart 2020, 11:30
Valt toch wel mee die prijzen ?
Gaa eens een masterbuild viooltje scoren of zo

apekop
7 maart 2020, 11:34
Valt toch wel mee die prijzen ?
Gaa eens een masterbuild viooltje scoren of zo

Ik vind 3500 voor een strat best veel....er zijn dagen dat ik het er niet aan uit geef.

D3nnis
7 maart 2020, 11:39
Dat sowieso, maar ik snap guitarkid2's punt wel; ik ken een contrabassist, en als je met die prijzen gaat vergelijken dan vallen wij gitaristen nog alles mee.
Toetsenisten kunnen er ook wel wat van trouwens.

arjanb01
7 maart 2020, 11:57
Inderdaad toetsen gear is ook duur. Een Nord kost ook bijna 3K.

apekop
7 maart 2020, 12:09
Dat sowieso, maar ik snap guitarkid2's punt wel; ik ken een contrabassist, en als je met die prijzen gaat vergelijken dan vallen wij gitaristen nog alles mee.
Toetsenisten kunnen er ook wel wat van trouwens.

Ik speel zelf ook contrabas, dus ik ken de prijzen. Maar bij een contrabas of een viool bouwen komt veel meer kijken dan bij een elektrische gitaar. Dus dat vergelijk gaat niet helemaal op. Maar goed, dat is een andere discussie.

D3nnis
7 maart 2020, 12:13
Maar bij een contrabas of een viool bouwen komt veel meer kijken dan bij een elektrische gitaar. Dus dat vergelijk gaat niet helemaal op.

Waarom gaat het vergelijk niet op? Die dingen zijn immers nog veel duurder?

almarvk
7 maart 2020, 12:19
Vandaag wat strats van Rebellion (geloof ik...). Zag er niet verkeerd uit, ook niet qua prijs.

Andere leuke bouwer, uit t noorden, is Hoekstra.

telerocker
7 maart 2020, 12:23
Ja; zelf ga ik er liever niet meer naartoe.
Ik wil dan namelijk alles hebben en dat voelt vervelend :D

Hahaha Dennis, same here! Mooie snoepwinkel. Ik ging daar eens heen met een jonge gitarist die eindelijk eens een goede buizenbak wilde. Tijdens zo'n middagje Boekel word je erg hebberig.

guitarkid2
7 maart 2020, 12:27
Ik speel zelf ook contrabas, dus ik ken de prijzen. Maar bij een contrabas of een viool bouwen komt veel meer kijken dan bij een elektrische gitaar. Dus dat vergelijk gaat niet helemaal op. Maar goed, dat is een andere discussie.
Nee
Je vergeet iets

Bij electrisch is de gitaar maar een deel van het geheel
Dus voor een real profi instrument totaal
Reken ik even slordig
5000 voor de amp en shit en 5000 voor de gitaar
Dan zitten we toch op "normale" prijzen voor een prroffessioneel instrument ?
Jij als prof zou dat toch moeten onderstrepen ?
Ondduidwlijker kan ik het niet maken
Leuker wel

telerocker
7 maart 2020, 12:32
Ja, staat nog op de to do list. Ik ben er een paar jaar geleden al geweest maar toen alleen Fender CS's geprobeerd. Te gek, maar veel te duur.

Als je het traditionele geluid zoekt, zou ik de Fender Performer en Ultra ook eens testen. De Performer is nog redelijk betaalbaar. Geldt trouwens ook voor de virusvrije Fret-King Corona strat.

Fabrieksinstellingen
7 maart 2020, 15:21
John Mayer schijnt die van prs wel goed te vinden.

munkie
7 maart 2020, 16:10
Samengstelde Strats zoals Vox Humana, Allparts doen verbazend weinig op MP.

ateng
7 maart 2020, 16:39
Ik zoek wel meer het traditionele strat geluid.

Dan zou ik Suhr en Tyler laten staan want die vind ik te klinisch en steriel klinken. Heb een Blade RH-4 Violet gehad en mede door de actieve elementen ook heel steriel en kill.
Mijn Tokai uit ‘81 klinkt echt super zoals een strat moet klinken.

Erik de Perik
7 maart 2020, 17:07
Samengstelde Strats zoals Vox Humana, Allparts doen verbazend weinig op MP.

Werd laatst toch nog 1300 eur gevraagd voor een Vox Humana strat.

arjanb01
7 maart 2020, 17:13
Ik heb een Maybach Stradovari waarvan ik de brug pu heb vervangen door een dimarzio tone zone S. In combinatie met de Amber pickups ideal en echt combinatie vintage strat sound en bruut strak scheuren !

Napoje
7 maart 2020, 19:58
Dan zou ik Suhr en Tyler laten staan want die vind ik te klinisch en steriel klinken. Heb een Blade RH-4 Violet gehad en mede door de actieve elementen ook heel steriel en kill.
Mijn Tokai uit ‘81 klinkt echt super zoals een strat moet klinken.

Een blade heeft passieve elementen met een inschakelbaar actief circuit. Passief klinken ze ook prima. Ik heb vroeger een r4 gehad die idd wat meer hifi klonk. Mede doordat er een ebben toets opzat en de body van swampash was. Fender heeft vroeger ook een strat plus gemaakt die qua klank daar wel op leek. Ik heb nu een r3 met een alder body en een maple hals en die klinkt passief meer als een vintage strat. Het zit m dus niet in de elementen.

ateng
7 maart 2020, 21:32
Het zit m dus niet in de elementen.

Zeg ook dat het MEDE door de actieve elementen komt ;)

Infx
7 maart 2020, 21:54
Iets boven de 3000,- maar check zeker eens een Patrick J Eggle 96 ;)

apekop
8 maart 2020, 12:26
Nee
Je vergeet iets

Bij electrisch is de gitaar maar een deel van het geheel
Dus voor een real profi instrument totaal
Reken ik even slordig
5000 voor de amp en shit en 5000 voor de gitaar
Dan zitten we toch op "normale" prijzen voor een prroffessioneel instrument ?
Jij als prof zou dat toch moeten onderstrepen ?
Ondduidwlijker kan ik het niet maken
Leuker wel


Inderdaad duidelijke taal. Ik ken een violiste die heeft een strijkstok waarvan ze haar pensioen straks kan betalen. Ik durfde niet te vragen hoeveel die waard was maar ik schat dat dat bovenstaande de 20.000 zal zijn. Da's wat anders dan een plectrum voor een euro.

Een amp van 5000 euro? Die heb ik niet en ik was ook niet van plan om dat er aan uit te geven...:)

apekop
8 maart 2020, 12:29
Dan zou ik Suhr en Tyler laten staan want die vind ik te klinisch en steriel klinken. Heb een Blade RH-4 Violet gehad en mede door de actieve elementen ook heel steriel en kill.
Mijn Tokai uit ‘81 klinkt echt super zoals een strat moet klinken.

Blade Levinson RH uit jaren '80 met 3 single coils heb ik ook gehad. Leuke gitaar maar niet voor mij.
Ik dacht dat Suhr Classic toch vrij traditioneel klonk? Ik vind die van Scott Henderson in ieder geval wel tof...

guitarkid2
8 maart 2020, 12:34
Inderdaad duidelijke taal. Ik ken een violiste die heeft een strijkstok waarvan ze haar pensioen straks kan betalen. Ik durfde niet te vragen hoeveel die waard was. maar ik schat dat dat bovenstaande de 20.000 zal zijn. Da's wat anders dan een plectrum voor een euro.

Een amp van 5000 euro? Die heb ik niet en ik was ook niet van plan om dat er aan uit te geven...:)

zo zie je maar dat wij electrieke gitaristen best wel een beetje mazzel hebben

Maar on topic

Als ik ooit 3000 eu voor een strat zou willen uitgeven dan zou het , geheel based op de Rig Rundown van Wayne Krantz een Suhr worden

Duhsjaak
8 maart 2020, 13:42
Geen idee of er veel van verkochtzullen zijn, maar ik vind Ibanez Talman Prestige TM1730M nog altijd hoe een strat zou moeten klinken. Strak, helder, nooit schel, muzikaal en prima bespeelbaar.

Totdat GAS toeslaat koop ik m iet, want ik heb al een Iba strat kloon met 3 standen schakelaar. En daarop speel ik ook al te weinig.

Maar een fatsoenlijk geprijsde, geen Fender strat dat zou volgens mij deze kunnen zijn.
Good hunting metje zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus

Da Vinci
8 maart 2020, 13:48
Inderdaad duidelijke taal. Ik ken een violiste die heeft een strijkstok waarvan ze haar pensioen straks kan betalen. Ik durfde niet te vragen hoeveel die waard was maar ik schat dat dat bovenstaande de 20.000 zal zijn. Da's wat anders dan een plectrum voor een euro.

Een amp van 5000 euro? Die heb ik niet en ik was ook niet van plan om dat er aan uit te geven...:)

Dat gaat een karig pensioentje worden dan ben ik bang.

En de meeste profs hebben vaak een complete collectie gitaren, versterkers en pedalen.

Geen idee hoe dit bij bij veel andere instrumenten werkt overigens.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
8 maart 2020, 16:30
Blade Levinson RH uit jaren '80 met 3 single coils heb ik ook gehad. Leuke gitaar maar niet voor mij.
Ik dacht dat Suhr Classic toch vrij traditioneel klonk? Ik vind die van Scott Henderson in ieder geval wel tof...

Doet ie ook. En ook niet steriel. Dat hadden die Pro's wel een beetje.

rozh
8 maart 2020, 18:04
John Mayer schijnt die van prs wel goed te vinden.

hehe ja verbaasd me dat die niet eerder genoemd is. :P

Tupelo
8 maart 2020, 22:46
Hmm..
Voor mijzelf merk ik dat restwaarde een rol speelt, en juist dat ondermijnt 'een goede strat'.
Goede strat is imo het gemakkelijkst haalbaar door zelf te knutselen, als je dat kan, of door iets te laten assembleren.
Ben met Brum in dezen.
Warmothje maar.
Dwz als het om een gitaar gaat die op voorhand 'erin moet blijven.'
Uiteindelijk veroordeel je jezelf daartoe met assemblage, of je moet de afschrijving nemen op MP.
Ook al gezegd; maak daar gebruik van.
Kost 2ehands vaak minder dan de som der delen.
I

ateng
8 maart 2020, 23:16
Doet ie ook. En ook niet steriel. Dat hadden die Pro's wel een beetje.

Heb op 2 Suhr Classics gespeeld, een sunburst en een zwarte en vond ze beiden niet organisch, woody en traditioneel klinken.

telecastermaster
9 maart 2020, 09:34
Heb op 2 Suhr Classics gespeeld, een sunburst en een zwarte en vond ze beiden niet organisch, woody en traditioneel klinken.


Je moet ook een witte nemen. ;)

Napoje
9 maart 2020, 09:38
Traditioneel..... Je bedoelt veel ruis zeker.

Orpheo
9 maart 2020, 09:52
Suhr, Schecter, Anderson, PRS Silver Sky, Warmoth, Musikraft, Aristides 060...

arjanb01
9 maart 2020, 18:40
Of een sherwood green, plenty of woodiness 😁

telerocker
10 maart 2020, 02:20
Heb op 2 Suhr Classics gespeeld, een sunburst en een zwarte en vond ze beiden niet organisch, woody en traditioneel klinken.

Tja, een vriend van me heeft een Dakota Red classic die echt goed klinkt. Maar goed, misschien niet vintage genoeg naar jouw smaak.

Da Vinci
10 maart 2020, 07:43
Suhr, Schecter, Anderson, PRS Silver Sky, Warmoth, Musikraft, Aristides 060...

Staat een rode HSS Aristides op MP nu.
Zal wel niet heel woody klinken maar ik vind ‘t toch wel interessante gitaren. Maargoed, maar main gitaar is een Suhr.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
10 maart 2020, 13:13
Tja, een vriend van me heeft een Dakota Red classic die echt goed klinkt. Maar goed, misschien niet vintage genoeg naar jouw smaak.

Ooh ze klinken ook wel goed daar niet van alleen als je daarna over een Fender USA speelt dan hoor je dat de Suhr te netjes klinkt.

ateng
10 maart 2020, 13:19
Traditioneel..... Je bedoelt veel ruis zeker.


Hmmm... leg s uit?

edje kadetje
10 maart 2020, 15:29
Blade... vooral die uit de jaren 90.

Ik kan niet echt vergelijken met andere mogelijkheden. Maar ik ben al 20 jaar tevreden met m'n Blade uit de jaren '90.

apekop
10 maart 2020, 20:20
Ik speel ook al heel wat jaren op mij Haar strat, is mijn main gitaar. Maar toch blijf ik altijd op zoek naar nog een strat als tweede instrument. Fender CS blijft ook altijd lonken. Maar goed, ik heb geen haast en houd mijn ogen en oren open.

rozh
10 maart 2020, 21:00
Ik speel ook al heel wat jaren op mij Haar strat, is mijn main gitaar. Maar toch blijf ik altijd op zoek naar nog een strat als tweede instrument. Fender CS blijft ook altijd lonken. Maar goed, ik heb geen haast en houd mijn ogen en oren open.

ik heb dat ook met mn cs strat die mn main is ook. Wil er echt graag zo'n roze silver sky bij als backup, maarja even geen geld voor(eerst nog andere dingen kopen)

the sure thing
10 maart 2020, 21:25
Ik speel ook al heel wat jaren op mij Haar strat, is mijn main gitaar. Maar toch blijf ik altijd op zoek naar nog een strat als tweede instrument. Fender CS blijft ook altijd lonken. Maar goed, ik heb geen haast en houd mijn ogen en oren open.

Ja HAAR strats zijn lekker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

apekop
11 maart 2020, 08:45
Ja HAAR strats zijn lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Gelukkig heb ik er eentje met de oude Fender stijl headstock. Die headstocks die daarna kwamen en met name die laatste vind ik er niet uit zien.

Useless
11 maart 2020, 12:22
Ik ben een grote Suhr fan. Heb een strat en een tele. Beiden fantastische gitaren.

apekop
11 maart 2020, 22:39
Ik ben een grote Suhr fan. Heb een strat en een tele. Beiden fantastische gitaren.

Aangezien Scott Henderson en Wayne Krantz allebei op Suhr spelen kan ik me ook niet voorstellen dat het klinisch klinkt....

Tupelo
12 maart 2020, 00:32
Misschien houden ze van klinisch ?

apekop
12 maart 2020, 09:56
Misschien houden ze van klinisch ?

Bij beide klinkt het zeker niet klinisch vind ik.

Napoje
12 maart 2020, 10:48
Bij sommige mensen die van vintage houden wordt alles wat dat niet is vaak afgedaan als klinisch en kil. Dat zei men ook over die lace sensors. Het is gewoon een wat moderner geluid in plaats van alle vintage ruis-kras bijgeluidje.

ateng
13 maart 2020, 10:04
Aangezien Scott Henderson en Wayne Krantz allebei op Suhr spelen kan ik me ook niet voorstellen dat het klinisch klinkt....

En waarom niet... omdat het Scott Henderson is? Hij speelt nog steeds op een Suhr omdat het zijn sound is waarschijnlijk en niet omdat hij voor een vintage sound gaat. Vind vooral zn cleansound niet vintage en organisch klinken tenminste niet op zn album Vibe Station.
Duidelijk te horen ook bij Michael Landau, heeft een tijdje ook Suhr en Tyler gespeeld en dat hoor je goed terug. Ben blij dat hij terug is gestapt naar zijn ‘63 strat :)

ateng
13 maart 2020, 10:07
Bij sommige mensen die van vintage houden wordt alles wat dat niet is vaak afgedaan als klinisch en kil. Dat zei men ook over die lace sensors. Het is gewoon een wat moderner geluid in plaats van alle vintage ruis-kras bijgeluidje.

Jij verstaat onder vintage dus ruis? Hmmm

apekop
13 maart 2020, 10:26
En waarom niet... omdat het Scott Henderson is?

Ja :)
Heb je een concreet voorbeeld van dat klinische (nummer en exacte tijd)? Ik hoor het namelijk niet.

Zo'n Michael Landau strat lust ik trouwens ook wel...

Brum
13 maart 2020, 10:47
Had er al iemand Warmoth geopperd?

D3nnis
13 maart 2020, 10:52
Had er al iemand Warmoth geopperd?Ja, jij :)

Useless
13 maart 2020, 12:15
Melancon heb ik ook, ook een zeer goede strat (custom). Zeer licht van gewicht.

Napoje
13 maart 2020, 17:13
Een hele fijne strat die voor de lol eens niet heel erg strat eruit ziet. En niet eens zo duur.

https://assets-global.website-files.com/586b4b53ca144c082c2ce7a8/5e0df2b6152007bc927b2379_SXGN_CHRBLU_main.png


https://www.reverendguitars.com/guitars/six-gun (https://www.reverendguitars.com/guitars/six-gun)

Tupelo
13 maart 2020, 17:36
Fijne specs moet ik zeggen, en idd betaalbaar, maar 't moet een keeper zijn, wil je niet later weer hoeven slijten op MP.

ateng
13 maart 2020, 19:36
Ja :)
Heb je een concreet voorbeeld van dat klinische (nummer en exacte tijd)? Ik hoor het namelijk niet.

Zo'n Michael Landau strat lust ik trouwens ook wel...
Hahaha goeie referentie van een vintage strat sound heb je dan :)

Nou ja persoonlijk vind ik het hele album wel als een niet vintage strat klinken. Heb gitaristen als Dan Patlansky, Michael Landau en natuurlijk Stevie Ray Vaughan en Hendrix als referentie... de Suhr’s die ik getest heb klonken naar mijn gehoor niet zoals ik van een strat verwacht.

Erik de Perik
13 maart 2020, 20:24
Fijne specs moet ik zeggen, en idd betaalbaar, maar 't moet een keeper zijn, wil je niet later weer hoeven slijten op MP.

De dag dat ik een gitaar op de specs interessant ga vinden....... gaat nooit komen.

apekop
13 maart 2020, 20:29
Hahaha goeie referentie van een vintage strat sound heb je dan :)

Nou ja persoonlijk vind ik het hele album wel als een niet vintage strat klinken. Heb gitaristen als Dan Patlansky, Michael Landau en natuurlijk Stevie Ray Vaughan en Hendrix als referentie... de Suhr’s die ik getest heb klonken naar mijn gehoor niet zoals ik van een strat verwacht.

Het hoeft van mij niet perse vintage te klinken, als het maar goed klinkt. Die gitaristen die jij noemt zijn wel totaal andere gitaristen dan Scott Henderson (op Michael Landau na misschien dan). Ik hou ook wel van die Hendrix sound, maar als het op fusion aankomt past die sound niet altijd. In dat geval is een iets klinischer/strakker geluid niet eens zo erg. Maar goed, ik bestempel dat Scott Henderson geluid niet als klinisch.

Brum
13 maart 2020, 20:58
Wat ik eigenlijk het hele draadje al mis is wat je nou precies wil. Ja, een strat. Duidelijk. Eentje met drie single coils, ook duidelijk. Maar verder? Houtsoorten? Dikte hals? Maakt de lak uit voor de bespeelbaarheid (en dan denk ik vooral aan de nek)? Toets? Het was ook een beetje waarom ik een Warmoth opperde. Niet om je perse die kant op te drukken, absoluut niet. Ik proef ook echt wel aan de hand van dit topic dat je liever een fabrieksgitaar wilt, om wat voor reden dan ook. Maar nu is het alleen een gooi maar wat merken in de rondte, als het maar een strat is topic. Ik weet niet of je daar wel een topic op een forum voor nodig hebt. Dan zou ik haast zeggen, kijk 's naar wat gitaristen die jij fijn vindt klinken of als voorbeeld hebt met een strat. Ik bedoel dit echt niet lelijk, absoluut niet. Maar je gaat hier mijns inziens niet veel wijzer van worden dan van een winkel met redelijk assortiment aan strats binnen lopen. Kan me niet voorstellen dat als je merkje A en B meekrijgt als meenemer in je besluit, dat je dan C overslaat in de winkel. Kan me ook niet voorstellen dat het A of B moet worden, omdat er een bepaald merkje op staat en op C niet en zo komt het ergens toch een beetje over.

Erik de Perik
13 maart 2020, 21:13
Ik vind Henderson nu wel beter klinken dan destijds qua tone. Maar als hij dan in dit filmpje zegt altijd een "6 screw bridge" te hebben geliked, is wel apart als je deze pictures kent.


https://www.youtube.com/watch?v=8SryegPZxl4

https://66.media.tumblr.com/249e729aadbd269a0defef6f321a1331/tumblr_mi0op419KN1ruyc66o1_1280.jpg

raabje
13 maart 2020, 21:29
Ik had een tijdje GAS voor deze Vintage V6 Icon Thomas Blug

https://vintageguitarsus.com/wp-content/uploads/2016/04/V6MRTB-1.jpg

https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Vintage-V6MRTBG-Blugocaster-Distressed-Vintage-wit/art-GIT0018611-000

Ik ging toen toch voor een Squier CV50, maar ik ben nog steeds wel benieuwd hoe deze speelt en klinkt.

apekop
13 maart 2020, 21:38
Wat ik eigenlijk het hele draadje al mis is wat je nou precies wil. Ja, een strat. Duidelijk. Eentje met drie single coils, ook duidelijk. Maar verder? Houtsoorten? Dikte hals? Maakt de lak uit voor de bespeelbaarheid (en dan denk ik vooral aan de nek)? Toets? Het was ook een beetje waarom ik een Warmoth opperde. Niet om je perse die kant op te drukken, absoluut niet. Ik proef ook echt wel aan de hand van dit topic dat je liever een fabrieksgitaar wilt, om wat voor reden dan ook. Maar nu is het alleen een gooi maar wat merken in de rondte, als het maar een strat is topic. Ik weet niet of je daar wel een topic op een forum voor nodig hebt. Dan zou ik haast zeggen, kijk 's naar wat gitaristen die jij fijn vindt klinken of als voorbeeld hebt met een strat. Ik bedoel dit echt niet lelijk, absoluut niet. Maar je gaat hier mijns inziens niet veel wijzer van worden dan van een winkel met redelijk assortiment aan strats binnen lopen. Kan me niet voorstellen dat als je merkje A en B meekrijgt als meenemer in je besluit, dat je dan C overslaat in de winkel. Kan me ook niet voorstellen dat het A of B moet worden, omdat er een bepaald merkje op staat en op C niet en zo komt het ergens toch een beetje over.

Wat ik wil? Eigenlijk een Fender CS. Maar aangezien ik geen zin heb om 3900 euro te betalen en niet eindeloos op zoek wil naar een goed 2ehands exemplaar ben ik aan het kijken naar goed klinkende alternatieven van vergelijkbaar nivo. Zonder weer in de oude discussie te verzanden of een CS nu wel of niet het beste is.

Iets samen stellen of in elkaar knutselen wil ik niet. Voor mij is een gitaar meer dan de som der delen of de specs.

Brum
13 maart 2020, 21:50
Dat je het liefst een Fender CS wil, dat is ook helemaal aan jou. Ik ga die discussie ook niet aan, omdat het simpelweg niet aan mij is.:) Maar ook, of zeker in het geval van een Fender CS, dan heb je toch een beeld van de specs? Die moet je dan zelf aangeven neem ik aan?

apekop
13 maart 2020, 22:01
Dat je het liefst een Fender CS wil, dat is ook helemaal aan jou. Ik ga die discussie ook niet aan, omdat het simpelweg niet aan mij is.:) Maar ook, of zeker in het geval van een Fender CS, dan heb je toch een beeld van de specs? Die moet je dan zelf aangeven neem ik aan?

Ik ben niet zo van de specs. Die zeggen ook niet alles.

jutter
13 maart 2020, 22:06
Wat ik wil? Eigenlijk een Fender CS. Maar aangezien ik geen zin heb om 3900 euro te betalen en niet eindeloos op zoek wil naar een goed 2ehands exemplaar ben ik aan het kijken naar goed klinkende alternatieven van vergelijkbaar nivo. Zonder weer in de oude discussie te verzanden of een CS nu wel of niet het beste is.


Kijk eens naar een puike 2ehands Music Man (Silhouette). Elke Fender Stratocaster die ik heb gehad was, na verloop van tijd, wel iets storends aan te vinden. Ook de CS. Ik weet dat geen enkele gitaar perfect is maar EBMM maakt echt supergitaren die, en nu ga ik tere zieltjes op hun tenen trappen, ik beter vind dan Fender CS.

Brum
13 maart 2020, 22:10
Ik ben niet zo van de specs. Die zeggen ook niet alles.

Ja maar, als je een Fender CS wilt, zul je die toch moeten opgeven?

apekop
13 maart 2020, 22:15
Ja maar, als je een Fender CS wilt, zul je die toch moeten opgeven?

Waarom? Je kan ze ook kant en klaar in een winkel kopen of 2ehands.

@jutter: bedankt. De Silhouette schijnt inderdaad ook goed te zijn. Ik vind hem qua looks wel minder geslaagd.

ateng
13 maart 2020, 22:22
Het hoeft van mij niet perse vintage te klinken, als het maar goed klinkt. Die gitaristen die jij noemt zijn wel totaal andere gitaristen dan Scott Henderson (op Michael Landau na misschien dan). Ik hou ook wel van die Hendrix sound, maar als het op fusion aankomt past die sound niet altijd. In dat geval is een iets klinischer/strakker geluid niet eens zo erg. Maar goed, ik bestempel dat Scott Henderson geluid niet als klinisch.
Ach daar gaat het uiteindelijk om wat jij zoekt in een gitaar qua sound en wat t beste voor je werkt.
Voor mn ‘80 band werkt mn samengestelde Voxhumana gitaar het beste omdat ie wat moderner klinkt dan mn Tokai. Die is dan weer te gek voor SRV/Hendrix dingen.

Brum
13 maart 2020, 22:32
Waarom? Je kan ze ook kant en klaar in een winkel kopen of 2ehands.

Dat maakt het verhaal inderdaad anders. Ik ga van dat custom uit, dus voor jou gebouwd. Naar jouw specs.

jutter
13 maart 2020, 22:32
Waarom? Je kan ze ook kant en klaar in een winkel kopen of 2ehands.

@jutter: bedankt. De Silhouette schijnt inderdaad ook goed te zijn. Ik vind hem qua looks wel minder geslaagd.Dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk hou ik wel van iets afwijkends.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Erik de Perik
13 maart 2020, 23:10
Alos je iets laat bouwen denk ik dat je dan altijd voor iets afwijkende gaat. Anders hangt het al in de winkel.

Napoje
14 maart 2020, 02:41
Kijk eens naar een puike 2ehands Music Man (Silhouette). Elke Fender Stratocaster die ik heb gehad was, na verloop van tijd, wel iets storends aan te vinden. Ook de CS. Ik weet dat geen enkele gitaar perfect is maar EBMM maakt echt supergitaren die, en nu ga ik tere zieltjes op hun tenen trappen, ik beter vind dan Fender CS.

Er stond vorige week een zwarte silhouette op mp voor 700€ In prima conditie. Niet duur volgens mij

telerocker
14 maart 2020, 03:24
Ik zou stiekem toch eens naar de goedkope versie van de Schecter Nick Johnston kijken. Klinkt wat donkerder dan your average Fender, maar met een crispy amp kan dat zomaar een voordeel zijn.


https://www.youtube.com/watch?v=INXJQ3XhOEQ

apekop
14 maart 2020, 07:52
Die Schecter kon ik nog niet. Nick Johnson ook niet. Maar niks mis mee met die gitaar. Wel een beetje afgekeken van de Scott Henderson Suhr met die finish e headstock denk ik?

arjanb01
14 maart 2020, 08:10
Schecter bouwt hele mooie strats inderdaad !
Ibanez AZ serie al genoemd ? Heb ik nog steeds sluimerend GAS voor.

apekop
14 maart 2020, 08:17
Die Ibanez lijkt me ook leuk.


Er stond vorige week een zwarte silhouette op mp voor 700€ In prima conditie. Niet duur volgens mij

Is er eigenlijk veel verschil tussen de Silhouette en de Cutlass. Iemand beide al eens vergeleken? Of ervaring met de Cutlass?

jutter
14 maart 2020, 12:32
Er stond vorige week een zwarte silhouette op mp voor 700€ In prima conditie. Niet duur volgens mijKlopt. Maar die had een refret nodig. Kan je plusminus 250 bij op tellen. Maar dan nog is hij niet duur.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

jutter
14 maart 2020, 12:37
Schecter bouwt hele mooie strats inderdaad !
Ibanez AZ serie al genoemd ? Heb ik nog steeds sluimerend GAS voor.Zijn 2 soorten, Japan en Indonesië. De Japanse is duidelijk 'Beter maar daar betaal je ook voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

jutter
14 maart 2020, 12:45
Ik zou stiekem toch eens naar de goedkope versie van de Schecter Nick Johnston kijken. Klinkt wat donkerder dan your average Fender, maar met een crispy amp kan dat zomaar een voordeel zijn.


https://www.youtube.com/watch?v=INXJQ3XhOEQOei die is gaaf! Jammer dat er niet bij vermeld staat of de pickups keramische zijn of Alnico..


Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

D3nnis
14 maart 2020, 12:55
Zouden daar niet deze pickups in zitten?

https://www.schecterguitars.com/guitars/artist-models/nick-johnston-nj-atomics-detail

RoryVDW
14 maart 2020, 12:56
Waarom zou ik zoeken naar een beste strat die geen fenders...voor 800..900€ heb je een fender strat standard die echt goed klinkt .. wat is cs meer dan standaard? De prijs vooral...maar kwa speelbaarheid en klank???...en aan de klank kun je nog veel bijschaven..
En..hij blijft zijn geld waard..

telerocker
14 maart 2020, 13:25
Zouden daar niet deze pickups in zitten?

https://www.schecterguitars.com/guitars/artist-models/nick-johnston-nj-atomics-detail

Volgens de specs wel.

apekop
14 maart 2020, 22:25
Waarom zou ik zoeken naar een beste strat die geen fenders...voor 800..900€ heb je een fender strat standard die echt goed klinkt .. wat is cs meer dan standaard? De prijs vooral...maar kwa speelbaarheid en klank???...en aan de klank kun je nog veel bijschaven..
En..hij blijft zijn geld waard..

Ik wil iets wat ook echt weer een stap beter is dan mijn Haar strat...De Fender CS's die ik ooit zelf heb bespeeld vond ik zelf wel beter en fijner de standaard usa strats die ik heb gehad. Maar niet 3 keer beter uiteraard, terwijl de prijs wel 3 keer zo hoog is....niet dat de prijzen altijd in dezelfde procentuele verhouding lopen, maar toch.

the sure thing
15 maart 2020, 13:28
Ik wil iets wat ook echt weer een stap beter is dan mijn Haar strat...De Fender CS's die ik ooit zelf heb bespeeld vond ik zelf wel beter en fijner de standaard usa strats die ik heb gehad. Maar niet 3 keer beter uiteraard, terwijl de prijs wel 3 keer zo hoog is....niet dat de prijzen altijd in dezelfde procentuele verhouding lopen, maar toch.

Ik heb een keer LETTERLIJK een hele middag alleen maar Fender CS modellen getest bij KeesDee. Ik vond de verschillen onderling best groot. Wel met een Fender CS vertrokken.

Met als goede 2e de Fender RoadWorn series!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

YannickH
17 maart 2020, 14:28
ESP maakt(e) ook mooie relic strats. je kunt ze op sommige plaatsen nog vinden

Noid
18 maart 2020, 09:02
Parker Fly

apekop
18 maart 2020, 10:22
Parker Fly

Daar heb ik er twee van gehad (usa modellen). Leuke gitaren maar heeft werkelijk niks met een strat te maken.

@YannickH: ESP heb ik net even bekeken. Ziet er mooi uit, niet te overdreven relic. Je moet ze net 2ehands tegen komen.

jutter
18 maart 2020, 10:39
Daar heb ik er twee van gehad (usa modellen). Leuke gitaren maar heeft werkelijk niks met een strat te maken.

@YannickH: ESP heb ik net even bekeken. Ziet er mooi uit, niet te overdreven relic. Je moet ze net 2ehands tegen komen.

Nogal prijzige gitaren.

Napoje
18 maart 2020, 11:39
Ze schijnen heel goed te zijn maar je moet wel van het design houden. Ook niet goedkoop: Godin Passion.

https://images.reverb.com/image/upload/s--kWTEsEWi--/f_auto,t_large/v1548780022/iwqfcyr6yvq3tsbyf9nz.jpg

Napoje
18 maart 2020, 11:50
En is xotic al genoemd? geen idee of dat wat is maar ze zijn heel duur dus dan verwacht je ook wat...

https://www.thomann.de/nl/xotic_guitars_st-modellen.html

Useless
18 maart 2020, 12:13
Daar heb ik er twee van gehad (usa modellen). Leuke gitaren maar heeft werkelijk niks met een strat te maken.

@YannickH: ESP heb ik net even bekeken. Ziet er mooi uit, niet te overdreven relic. Je moet ze net 2ehands tegen komen.

Hier staat juist eentje
https://www.2dehands.be/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1526577411-esp-strat-custom-build-80ties-izgs.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

MarkS
18 maart 2020, 12:43
Ze schijnen heel goed te zijn maar je moet wel van het design houden. Ook niet goedkoop: Godin Passion.

https://images.reverb.com/image/upload/s--kWTEsEWi--/f_auto,t_large/v1548780022/iwqfcyr6yvq3tsbyf9nz.jpg
Geweldig goede gitaren die Godins.. Tools4Tones had vaak 2e hands Godins... Prijs is doorgaans een flink stuk lager...

Tupelo
18 maart 2020, 13:03
Probleem met alle goede gitaren die bang for the buck zijn, is dat je ze niet moet willen slijten.
Eastman, Godin, G&L, Blade... allemaal geinig wanneer je voor relatief weinig centen met enige kwaliteit wil spelen, maar godbehoede dat je er iets aan over wilt houden wanneer je eens iets anders zoekt en je gitaar op MP zet.

Napoje
18 maart 2020, 14:01
Probleem met alle goede gitaren die bang for the buck zijn, is dat je ze niet moet willen slijten.
Eastman, Godin, G&L, Blade... allemaal geinig wanneer je voor relatief weinig centen met enige kwaliteit wil spelen, maar godbehoede dat je er iets aan over wilt houden wanneer je eens iets anders zoekt en je gitaar op MP zet.

Daarom koop ik ook nooit een nieuwe gitaar maar wel iets uit bovenstaande categorie gebruikt in het kader van bang 4 the buck.

Tupelo
18 maart 2020, 14:04
Ik zit ander einde van het spectrum, heb mijn blijvers al, van nieuwe aankopen wil ik zeker weten dat ik ze met enig gemak van de hand kan doen; zit ik straks met 12 gitaren, kan ik mijn kont niet langer keren in huis. :o

Pepe
18 maart 2020, 15:19
B4tB is een boekhouders term die niks zegt over de gitaar zelf.
Is prima natuurlijk als je gitaren zo beoordeelt maar om op te spelen heb je er niks aan.
Een merk als Heritage wordt daar ook vaak aan gekoppeld. Wat men dan bedoelt is, net zo goed, of beter dan Gibson maar goedkoper.
Zoiets zou je ook van (de oude) Hamer kunnen zeggen maar dan zeg je 'Gibsonkiller'.
Ik bedenk het niet. Of eigenlijk wel.
Afijn.
Yamaha. Bij dat merk zeg je altijd "Yamaha heeft nog nooit een slechte gitaar gemaakt!"
Ik neem het graag aan, lijkt me een hele klus om al die gitaren te testen.

Erik de Perik
18 maart 2020, 15:28
Daarom speelt iedereen ook op een Yamaha.

Napoje
18 maart 2020, 17:43
B4tB is een boekhouders term die niks zegt over de gitaar zelf.
Is prima natuurlijk als je gitaren zo beoordeelt maar om op te spelen heb je er niks aan.
Een merk als Heritage wordt daar ook vaak aan gekoppeld. Wat men dan bedoelt is, net zo goed, of beter dan Gibson maar goedkoper.
Zoiets zou je ook van (de oude) Hamer kunnen zeggen maar dan zeg je 'Gibsonkiller'.
Ik bedenk het niet. Of eigenlijk wel.
Afijn.
Yamaha. Bij dat merk zeg je altijd "Yamaha heeft nog nooit een slechte gitaar gemaakt!"
Ik neem het graag aan, lijkt me een hele klus om al die gitaren te testen.

Het gaat mij niet eens zozeer om bang 4 the buck. Ik wil gewoon een goede - moderne (ik heb helemaal niets met vintage) gitaar voor een redelijk bedrag. Eigenlijk niet meer dan 1000€. Dat vindt ik voor een niet pro eigenlijk.

Erik de Perik
18 maart 2020, 18:14
Met de huidige productiemethodes is dat heel haalbaar. Kom je bij vintage dan kom je in een wat minder eenvoudig te snappen wereld. Feitelijk niet veel anders dan de antiekhandel of die van klassieke auto's, waar de waan(zin) ook vaak regeert.

apekop
5 april 2020, 09:14
Probleem met alle goede gitaren die bang for the buck zijn, is dat je ze niet moet willen slijten.
Eastman, Godin, G&L, Blade... allemaal geinig wanneer je voor relatief weinig centen met enige kwaliteit wil spelen, maar godbehoede dat je er iets aan over wilt houden wanneer je eens iets anders zoekt en je gitaar op MP zet.

Een Fender is daarentegen wel waardevast, zeker een Custom Shop. Echt interessante CS gitaren verkopen best snel terwijl de bedragen vrij hoog zijn. Een merk als Suhr is ook wel redelijk waardevast en goed verkoopbaar. Maar een handgebouwde of geassembleerde gitaar is van een relatief onbekend merk is vaak moeilijk te verkopen, dus dat is een risico als je zo iets koopt inderdaad.

Brum
5 april 2020, 09:33
De vergelijking gaat een beetje mank. Een cs Fender is ook vier tot vijf keer zo duur dan bijv. een Warmoth (terwijl die Warmoth kwalitatief minstens zo goed is, zo niet; beter). Een handgebouwde gitaar van de bekende bouwers raak je ook echt wel kwijt voor een goeie prijs en ook daar weer; keren zo goedkoop dan een cs Fender. Waarom zouden pro's op die handgebouwde gitaren spelen?

D3nnis
5 april 2020, 09:43
Een handgebouwde gitaar van de bekende bouwers raak je ook echt wel kwijt voor een goeie prijs

Wie zijn "de bekende bouwers" dan?
Ernie Ball musicman heeft vaak al een veel groter gat zitten tussen nieuw en tweedehands dan Fender, om dan over de Nederlandse bouwers nog maar te zwijgen.

Brum
5 april 2020, 10:21
Zwier, Haar, Smitty, De Gier, enz. Die raak je echt wel kwijt hoor, daar is echt wel markt voor. Misschien iets meer geduld hebben, dat wellicht. Geldt ook voor assemblage gitaar a la Warmoth. En qua afschrijving, een cs Fender schrijft ook veel af. Misschien juist wel, gezien de nieuwwaarde voor niet al te veel mensen is weggelegd en loeren op het koopje.

edit: Zelf een Zwier gehad. Ook verkocht destijds. En de enige gitaar waar ik spijt van heb dat ik 'm verkocht heb, maar is niet anders. Geeft ook een levenslange garantie, dus ook als je 'm tweedehands koopt. Dat zegt wel iets over de kwaliteit ook. Doet Fender dat ook?

Ik heb met de beste wil ook nooit begrepen waarom de doorverkoop waarde op de eerste plaats zou moeten staan. Je wil toch de beste gitaar? Ik kijk liever naar een goeie optie, tegen de beste prijs, dan een goeie optie, maar vier keer zo duur. Ik snap die logica niet, maar zal wel persoonlijk zijn.

D3nnis
5 april 2020, 10:45
Zwier, Haar, Smitty, De Gier, enz. Die raak je echt wel kwijt hoor, daar is echt wel markt voor.

Ik heb een Kritz gehad. Aan de straatstenen niet kwijt te raken, dan moet je écht een liefhebber treffen. Valt niet mee.
Ik heb nog een Hillman. Goede gitaar. Henk vd Heuvel had toch een mooie staat van dienst, maar ook die gitaar is niet tegen een normale prijs te verkopen vrees ik. Nou wil ik die ook niet kwijt, dat scheelt.



Ik kijk liever naar een goeie optie, tegen de beste prijs, dan een goeie optie, maar vier keer zo duur.

Zit wat in hoor.
En 20% afschrijving op 4k is natuurlijk even veel geld als 40% op 2k.

Da Vinci
5 april 2020, 11:40
De vergelijking gaat een beetje mank. Een cs Fender is ook vier tot vijf keer zo duur dan bijv. een Warmoth (terwijl die Warmoth kwalitatief minstens zo goed is, zo niet; beter). Een handgebouwde gitaar van de bekende bouwers raak je ook echt wel kwijt voor een goeie prijs en ook daar weer; keren zo goedkoop dan een cs Fender. Waarom zouden pro's op die handgebouwde gitaren spelen?

In ieder geval niet vanwege de waardevastheid. Juist een Pascal Jacobsen met z’n Zwier dat niet wakker liggen van de restwaarde. De vraag is of hij überhaupt voor die gitaar betaald heeft. Of Bert Meulendijk voor zijn Folreden signature of Rob Winter voor zijn Haar of Marcel Fisser voor zijn Mellus waar hij in 2016 lyrisch over was maar sindsdien weer overleg met z’n Luke te zien is. Die gasten zijn gewoon bezig met hun inkomen en een sponsordeal kan daar aan bijdragen. Laat onverlet dat deze merken ook aardig waardevast zijn tegenwoordig, maar zie het verband met de pro’s in deze niet zo.

Snap wel dat ze gewild zijn hoor. Ze zitten qua prijs wel echt lager dan een Fender CS en helemaal in de huidige relic hype heb je van Haar, Smitty, Folreden, Mellus een relic strat/tele met prima specs voor een stuk minder geld dan een Fender relic CS.

Ga je wat meer richting Nick Huber en Patrick Eggle tel je ook zo 4-5k neer voor een gitaar en denk dat je daar toch heel wat meer op afschrijft dan een Fender of Gibson CS uit die prijsrange. Denk, als je iets kan zeggen over kwaliteit, Huber en Eggle waar een ander level zijn dan bijvoorbeeld Haar en Folreden, maar dat is dus geen garantie dat je gitaar meer of minder afschrijft.

Btw als ‘waarom er pro’s opspelen’ iets zegt over kwaliteit of waardevastheid komt Warmoth er nog het slechts vanaf volgens mij ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
5 april 2020, 12:37
Het verbaast je nog hoeveel pro's toch stiekem op een Warmoth spelen, of hebben gespeeld. Maar als ik het inkomen van een pro zou hebben, zou ik ook niet meer gaan voor zelf assemblage, zou ik me niet meer bezig houden. Dan keek ik ook eerder naar een Nik Huber of zo.

D3nnis
5 april 2020, 12:49
Maar als ik het inkomen van een pro zou hebben

Dat is dus weer zo wat....wanneer ben je pro?

Brum
5 april 2020, 13:13
Euh... Nou eh... Als je je brood ermee verdient?;) Een Pascal Jakobsen zal niet meer kijken naar wat ie koopt, als het maar kwaliteit is. In zijn geval Zwier en da's echt een puike bouwer. Persoonlijk vind ik 'm beter dan menig groot merk custom shop.

Da Vinci
5 april 2020, 14:27
Dat is dus weer zo wat....wanneer ben je pro?

Alles tussen Vai en die zwerver op het station waarbij gitaarspelen zijn voornaamste inkomstenbron is ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
5 april 2020, 20:30
Ik snap al dat warmoth aangeprijs hier niet zo. Warmoth maakt hele goede halsen en body’s maar geen gitaren dus wat wil je dan vergelijken? Een slecht geassembleerde of gematchte warmoth kan alsnog een kutgitaar worden, of iemand heeft er rare hardware opgezet zodat het niet bijzonder klinkt. En ik ben op beurzen vaak genoeg zulke exemplaren tegengekomen.

Erik de Perik
5 april 2020, 20:57
Toch worden er vaak Warmoth gitaren aangeboden, die uiteraard door iemand in elkaar geschroefd zijn. Hangt dus erg af van diens vakmanschap ja.

apekop
5 april 2020, 20:58
Ik snap al dat warmoth aangeprijs hier niet zo. Warmoth maakt hele goede halsen en body’s maar geen gitaren dus wat wil je dan vergelijken? Een slecht geassembleerde of gematchte warmoth kan alsnog een kutgitaar worden, of iemand heeft er rare hardware opgezet zodat het niet bijzonder klinkt. En ik ben op beurzen vaak genoeg zulke exemplaren tegengekomen.


Precies Warmoth is nog geen gitaar. Dus valt al af voor niet-zo handige harry. Of het nou beter is dan een CS is een andere discussie, zelf moet ik het eerst zien en horen. Je ziet zo vaak van die uitspraken, maar of het altijd berust op eigen ervaring is en hoe subjectief het is, dat is de vraag.

Brum
5 april 2020, 21:02
Ik snap al dat warmoth aangeprijs hier niet zo. Warmoth maakt hele goede halsen en body’s maar geen gitaren dus wat wil je dan vergelijken? Een slecht geassembleerde of gematchte warmoth kan alsnog een kutgitaar worden, of iemand heeft er rare hardware opgezet zodat het niet bijzonder klinkt. En ik ben op beurzen vaak genoeg zulke exemplaren tegengekomen.

Nee hoor, Warmoth wordt allang niet meer aangeraden. De topicstarter heeft aangegeven dat ie dat niet zoekt en da's prima natuurlijk, want eigen keus. Assemblage kwam alleen even voor wat betreft de waardevastheid en dan is Warmoth de bekendste naam. Daarom kwam de naam nog een keer terug.

Brum
5 april 2020, 21:11
Precies Warmoth is nog geen gitaar. Dus valt al af voor niet-zo handige harry. Of het nou beter is dan een CS is een andere discussie, zelf moet ik het eerst zien en horen. Je ziet zo vaak van die uitspraken, maar of het altijd berust op eigen ervaring is en hoe subjectief het is, dat is de vraag.

Als we dan toch op Warmoth door gaan... :D Dit is exact de reden waarom ik naar een gerenommeerde gitaarbouwer ben gegaan met de vraag of hun voor en samen met mij een Warmoth gitaar wilden assembleren. Ik legde al mijn wensen neer en van daaruit zijn we tot een gitaar gekomen. Ik denk dat ik wel twee uur heb zitten babbelen voor we er uit waren wat er precies besteld moest worden. Zij hebben 'm verder afgebouwd en is een meer dan geweldige gitaar geworden. Voor mij dan uiteraard. Die gitaar heb ik nog steeds en gaat ook niet meer weg, da's m'n buddy for life zeg maar. Ik kwam destijds uit op zo'n €1400,-. Een kant-en-klare, feitelijk custom gitaar. Ik snap dat je het niet wilt en ik probeer je ook niet die kant op te duwen, maar ik zou het zo weer doen. Blind.

apekop
5 april 2020, 21:27
Als we dan toch op Warmoth door gaan... :D Dit is exact de reden waarom ik naar een gerenommeerde gitaarbouwer ben gegaan met de vraag of hun voor en samen met mij een Warmoth gitaar wilden assembleren. Ik legde al mijn wensen neer en van daaruit zijn we tot een gitaar gekomen. Ik denk dat ik wel twee uur heb zitten babbelen voor we er uit waren wat er precies besteld moest worden. Zij hebben 'm verder afgebouwd en is een meer dan geweldige gitaar geworden. Voor mij dan uiteraard. Die gitaar heb ik nog steeds en gaat ook niet meer weg, da's m'n buddy for life zeg maar. Ik kwam destijds uit op zo'n €1400,-. Een kant-en-klare, feitelijk custom gitaar. Ik snap dat je het niet wilt en ik probeer je ook niet die kant op te duwen, maar ik zou het zo weer doen. Blind.

Ok klinkt goed! Ja, het kan ook hit or miss zijn natuurlijk. Nu is het goed uitgepakt maar het had ook anders kunnen zijn en dan had je die onderdelen al en dan kun je niet meer terug. Ik wil liever eerst een gitaar proberen, liefst een weekje thuis, voordat ik hem koop. Dat kan in de praktijk lang niet altijd natuurlijk en ik heb ook wel eens wat gitaren en bassen via Ebay gekocht op de gok. Grappige is dat die uiteindelijk allemaal verkocht zijn na verloop van tijd. De gitaren en bassen die ik nu nog heb, heb ik allemaal van te voren kunnen testen.

Erik de Perik
5 april 2020, 21:31
M'n broer heeft een superstrat geheel naar wens door Peer D. van Warmoth onderdelen laten bouwen en is daar nooit echt happy mee geweest al zag hij er fantastisch uit. Ik heb een vrijwel identieke gitaar via ruil gekregen en iedereen incl. m'n broer vond die van mij beter klinken.

Brum
5 april 2020, 21:39
Misschien heb ik ook geluk gehad, ik weet het niet. Ik hoor en lees wel heel erg veel goede verhalen. Maar wie kraakt er in den beginne nou z'n nieuwe aanwinst af, dus wat zegt het. Ik heb ook een superstrat uit Warmoth onderdelen en daar kan ik geen vriendjes mee worden. Heel erg resonante gitaar, maar gewoon niet mijn gitaar. Teveel mee gerommeld om er wat van te maken ook. Ik wil nog graag een gestripte tele met humbucker, dat gaat absoluut een Warmoth worden.

En nou hou ik op over Warmoth!:D

jerome
17 april 2020, 17:05
Ik heb een keer LETTERLIJK een hele middag alleen maar Fender CS modellen getest bij KeesDee. Ik vond de verschillen onderling best groot. Wel met een Fender CS vertrokken.

Met als goede 2e de Fender RoadWorn series!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dat mijn ervaring ook.
De verschillen tussen gitaren van het zelfde model, type, uitvoering en bouwjaar kunnen behoorlijk groot zijn wat betreft klank en niet te vergeten persoonlijke smaak.
Van een andere boom gemaakt, de houtbewerker of assemblage medewerker een zware nacht gehad, houtworm in de body, alles beïnvloed het totaalresultaat, hoe die klinkt

En dat is voor mij ook de reden om nooit meer een gitaar zelf te bouwen of te laten bouwen, samen te stellen of n (nieuwe) gitaar te kopen zonder er eerst over gespeeld te hebben.

Als ik een Fender CS zou willen hebben zou ik naar een gitaarzaak gaan die er een aantal gebruikte heeft hangen en allemaal uitproberen.
Ben je waarschijnlijk duurder uit dan dat je er een op MP koopt maar je hebt meer kans dat er een vindt waar je hevig opgewonden van raakt en niet meer kan stoppen met spelen
En dan maakt dat prijsverschil van een paar 100 pleuroos toch niet meer uit.
En gebruikt zijn ze sowieso een pak goedkoper dan n nieuwe




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
17 april 2020, 17:48
En dat is voor mij ook de reden om nooit meer een gitaar zelf te bouwen of te laten bouwen, samen te stellen of n (nieuwe) gitaar te kopen zonder er eerst over gespeeld te hebben.
Mijn kennis van quantumfysica is ontoereikend om dit voor te kunnen stellen. :confused:

Tupelo
17 april 2020, 18:01
Anekdotisch als een oud verdwenen forumlid.
Ik was ooit bij Bax vestiging Rotterdam, wou een Fender Princeton Reverb proberen en daartoe diende ik eerst twee leden Bax personeel uit een oefencabine te vragen die een relatief goedkope Ibanez aan het uitproberen waren waarover zij eens waren dat het megaveel bang for the buck was.
Zijn de mensen die je dat ding gaan verkopen dus.
Persoonlijk ?
Ik vond het ding helemaal nergens naar klinken, als een typisch instap plankje met veel te schelle reactieve pups.
Amp klonk wel prima, maar ik heb 'm niet gekocht.
Oh ja, wat ik wil zeggen; het is verdomme ook heel erg persoonlijk ook.
Ik durf aan mezelf te twijfelen. :)

jerome
17 april 2020, 18:48
Mijn kennis van quantumfysica is ontoereikend om dit voor te kunnen stellen. :confused:

😂😂😂
Ik zie nu pas wat je bedoelt😂😂😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
17 april 2020, 23:01
Dat mijn ervaring ook.
De verschillen tussen gitaren van het zelfde model, type, uitvoering en bouwjaar kunnen behoorlijk groot zijn wat betreft klank en niet te vergeten persoonlijke smaak.
Van een andere boom gemaakt, de houtbewerker of assemblage medewerker een zware nacht gehad, houtworm in de body, alles beïnvloed het totaalresultaat, hoe die klinkt

En dat is voor mij ook de reden om nooit meer een gitaar zelf te bouwen of te laten bouwen, samen te stellen of n (nieuwe) gitaar te kopen zonder er eerst over gespeeld te hebben.

Als ik een Fender CS zou willen hebben zou ik naar een gitaarzaak gaan die er een aantal gebruikte heeft hangen en allemaal uitproberen.
Ben je waarschijnlijk duurder uit dan dat je er een op MP koopt maar je hebt meer kans dat er een vindt waar je hevig opgewonden van raakt en niet meer kan stoppen met spelen
En dan maakt dat prijsverschil van een paar 100 pleuroos toch niet meer uit.
En gebruikt zijn ze sowieso een pak goedkoper dan nieuw

Met alle punten eens!

apekop
4 juli 2020, 10:19
Iemand al ervaringen met de PRS Silver Sky? Of je hem nu mooi vindt of niet boeit niet (daar is al meer dan genoeg over gezegd op diverse Fora) wel hoe je hem vindt klinken en hoe hij speelt. Ik vind hem wel tof eigenlijk. Maar voor 2500 is er ruim keus in strats natuurljk. Voegt het nog iets toe aan Suhr of Fender CS bijvoorbeeld?

Pepe
4 juli 2020, 10:35
Gewoon dertien in een dozijn stratje, so far so good.
Maar de marketing druipt er van af, dat staat me enorm tegen.
Een gitaar moet 'iets' hebben om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Mag van alles zijn... looks, geluid, bespeelbaarheid, vibe.. whatever
Maar marketing is daar niet een van.
Maar ach, ik ben geen doelgroep, no fanboy material.

jutter
4 juli 2020, 10:37
Gewoon dertien in een dozijn stratje, so far so good.
Maar de marketing druipt er van af, dat staat me enorm tegen.
Een gitaar moet 'iets' hebben om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Mag van alles zijn... looks, geluid, bespeelbaarheid, vibe.. whatever
Maar marketing is daar niet een van.
Maar ach, ik ben geen doelgroep, no fanboy material.

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Pepe
4 juli 2020, 10:38
Dat ik geen fanboy materiaal ben?
Nee hoor.
En zo ja, heel fijn.

apekop
4 juli 2020, 10:54
Gewoon dertien in een dozijn stratje, so far so good.
Maar de marketing druipt er van af, dat staat me enorm tegen.
Een gitaar moet 'iets' hebben om zijn bestaansrecht te rechtvaardigen. Mag van alles zijn... looks, geluid, bespeelbaarheid, vibe.. whatever
Maar marketing is daar niet een van.
Maar ach, ik ben geen doelgroep, no fanboy material.

Heb je er ooit op gespeeld? anders kun je ook niet weten of hij 13 in een dozijn is.
Hij krijgt anders wel goede reviews overal, niet dat dat alles zegt, maar als het pongel was zou dat niet zo zijn. En de marketing boeit me verder niet zo, wel of het is een goede gitaar is.

Pepe
4 juli 2020, 11:00
Je kan alles dertien in een dozijn noemen hoor, daar heb je geen bep. vaardigheid voor nodig.

Ik heb net even de tekst én het promo filmpje van PRS bekeken
hilarisch hoe ze aan de ene kant willen benadrukken dat alles gebaseerd is op de Fender strat en aan de andere kant de naam Fender strat willen vermijden.
Moeten vermijden natuurlijk want oei, eieren lopen.

Maar goed, applaus voor PRS die EINDELIJK een ingang heeft gevonden in de Fender markt zonder dat Fender iets kan doen want dat akkefietje met de Gibson markt liet nare plekken achter.

apekop
4 juli 2020, 11:17
Je kan alles dertien in een dozijn noemen hoor, daar heb je geen bep. vaardigheid voor nodig.


Blijkbaar niet nee! :) :)
Ik was vooral op zoek naar mensen die hem misschien al ooit bespeeld hebben, minder naar meningen over het concept. Mij boeit alleen de gitaar op zich, hoe hij speelt en klinkt, niet al het gezeur erom heen en ook niet dat het een signature gitaar is, van wie dan ook. Ik zou ook niet weten welke muziekzaak in Nederland hem op voorraad heeft.

Da Vinci
4 juli 2020, 11:23
Heb je er ooit op gespeeld? anders kun je ook niet weten of hij 13 in een dozijn is.
Hij krijgt anders wel goede reviews overal, niet dat dat alles zegt, maar als het pongel was zou dat niet zo zijn. En de marketing boeit me verder niet zo, wel of het is een goede gitaar is.

Als je op bijvoorbeeld Thomann kijkt heeft iedere strat, van Harley Benton en Squiers tot custom shoppers en alles wat er tussen zit goede reviews.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
4 juli 2020, 11:23
Gezeur?
Niet gelijk in de boze witte man mode schieten! Tis een forum hè, dan reageert er van alles!


Maar eerlijk gezegd, ik dacht, er heeft niemand op die gitaar gespeeld en nou zijn we toch al weer een handvol reacties verder. Da's toch leuk?

apekop
4 juli 2020, 11:30
Gezeur?
Niet gelijk in de boze witte man mode schieten! Tis een forum hè, dan reageert er van alles!

haha..ik had het niet specifiek over jou, maar over al het gezeur op forums over de Silver Sky. Lijkt wel of mensen meer bezig zijn met een (vooropgezette) mening geven dan daadwerkelijk spelen. Voor mij is maar 1 ding belangrijk; is het een goede gitaar qua klank en bespeelbaarheid?

Pter
4 juli 2020, 11:36
De reviews bij Thomann zullen toch niet gemanipuleerd zijn..toch?
Edit: Dijkman lijkt er eentje te hebben en bij Guitarking hangen er 2.
https://www.dijkmanmuziek.nl/prs-jm-silver-sky-golden-mesa/

Little Jay
4 juli 2020, 11:43
Mijn ‘91 USA Standard heeft me altijd een ‘standaard’ strat sound opgeleverd. Prima gitaar: stabiel, stemvast, comfortabel te bespelen, zet ook goed door in bandverband. En was destijds (ook gekocht in ‘91, dus alweer bijna vintage, hahaha!) 1195 gulden, dus zo’n 550 euro omgerekend (weet niet of dat realistisch is, inflatie niet meerekenend). Prima gitaar en sound, maar grappig genoeg ook een beetje...tsja.... saai?

M’n partscaster (Squier nek, body en vibrato blok denk ik ook met Fender ‘57 Custom elementen) kosten in onderdelen zo’n 250 euro en klinkt en speelt minstens net zo goed! Sterker nog, ik vind ‘m zelfs iets ‘spannender’ klinken of zo. Maar ik heb wel veel werk moeten verrichten aan de frets (vlakken) en de fret-uiteinden, want die waren best kut. Nu is het perfect.

De Squier-partscaster heeft zo te zien een Agathis-houten body en de toets zal wel laurier zijn. Kennelijk is dat een prima combi qua tonewood!

Als je zelf wat vaardigheid ontwikkelt in het vlakken van frets en een beetje investeert in fret- en topkamvijlen, zijn heel veel goedkope gitaren - en vooral tele’s en strats - naar mijn mening toch wel om te turnen tot prima instrumenten!

Wat me wel opvalt is dat recente Aziatisch gitaren vaak lichter zijn. Jonger hout? En dat uit zich ook een beetje in de klank, die is wat lichter, brighter. En dat is soms ook best een goed ding 😉

(Zo dat was mijn zaterdagochtend-net-wakker-bijdrage 😆)

Fabrieksinstellingen
4 juli 2020, 11:56
Ik had er hier ooit eens iets over gelezen dacht ik en dat klopt dus.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?174357-Avontuur-China-Hong-Kong-en-de-PRS-Silver-Sky&highlight=Silver

Hoe je er een link van maakt weet ik niet.
Maar volgens mij zijn die dingen standaard uitverkocht, zal vast aan iets meer dan de hype liggen denk ik. Aangezien het best wat prijzig is, om te kopen vanwege een hype en wat leuke marketing.
Maar dat kan ook aan mijn gierigheid liggen.

apekop
5 juli 2020, 11:25
Ik had er hier ooit eens iets over gelezen dacht ik en dat klopt dus.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?174357-Avontuur-China-Hong-Kong-en-de-PRS-Silver-Sky&highlight=Silver

Hoe je er een link van maakt weet ik niet.
Maar volgens mij zijn die dingen standaard uitverkocht, zal vast aan iets meer dan de hype liggen denk ik. Aangezien het best wat prijzig is, om te kopen vanwege een hype en wat leuke marketing.
Maar dat kan ook aan mijn gierigheid liggen.

Sinner is er wel enthousiast over. Helaas lezen we in het topic niet of hij hem daadwerkelijk heeft aangeschaft en hoe de gitaar beviel. Heeft iemand hier ooit een Silver Sky vast gehad?

Ik wacht wel tot de hype een beetje over is en tot ze 2e hands voor 750 euro minder te koop staan.

rozh
5 juli 2020, 12:35
haha..ik had het niet specifiek over jou, maar over al het gezeur op forums over de Silver Sky. Lijkt wel of mensen meer bezig zijn met een (vooropgezette) mening geven dan daadwerkelijk spelen. Voor mij is maar 1 ding belangrijk; is het een goede gitaar qua klank en bespeelbaarheid?

Ik heb er een paar uitgeprobeerd in breda bij dijkmans, eerste indruk was niet OMGWOW, MAAR: dat komt omdat ik zelf een 60's customshop relic strat heb. Dus oneerlijk om een gitaar van 4300 met 2660eu te vergelijken.
Maar hij was wel leuk hoor, er was eigenlijk niks mis mee, speelde prima zag er leuk uit klonk lekker. Het is dat ik net een tworock gekocht heb maar ik denk dat ik hem ooit nog koop als backup strat.
Zeker nu ze leuke nieuwe kleuren hebben, want die ik probeerde was nog de eerste serie.

ik heb zelf een daphne blue strat met rosewood toets, dus misschien dat een roze met maple board nice is. Al vraag ik me af of die spierwitte silversky er nog komt met gelakte hals en kop waar hij wel eens live mee gespeeld heeft. De dodgem blue vind ik ook wel mooi en die paarse die ed sheeran had ook :P

apekop
5 juli 2020, 12:44
Ik heb er een paar uitgeprobeerd in breda bij dijkmans, eerste indruk was niet OMGWOW, MAAR: dat komt omdat ik zelf een 60's customshop relic strat heb. Dus oneerlijk om een gitaar van 4300 met 2660eu te vergelijken.
Maar hij was wel leuk hoor, er was eigenlijk niks mis mee, speelde prima zag er leuk uit klonk lekker. Het is dat ik net een tworock gekocht heb maar ik denk dat ik hem ooit nog koop als backup strat.
Zeker nu ze leuke nieuwe kleuren hebben, want die ik probeerde was nog de eerste serie.

ik heb zelf een daphne blue strat met rosewood toets, dus misschien dat een roze met maple board nice is. Al vraag ik me af of die spierwitte silversky er nog komt met gelakte hals en kop waar hij wel eens live mee gespeeld heeft. De dodgem blue vind ik ook wel mooi en die paarse die ed sheeran had ook :P

Kijk daar hebben we wat aan, echte ervaringen! Als ik het goed begrijp vind je je CS Fender toch een stuk beter dan de Silver Sky? Wat vind je precies beter? Voor hetzelfde bedrag als de PRS koop je namelijk ook een Fender CS 2ehands.

Tupelo
5 juli 2020, 12:50
Wat ik nog nooit geprobeerd heb, en waar ik wel nieuwsgierig naar ben als 't toch om een strat gaat die net ff anders is, is een Burns.

rozh
5 juli 2020, 13:04
Kijk daar hebben we wat aan, echte ervaringen! Als ik het goed begrijp vind je je CS Fender toch een stuk beter dan de Silver Sky? Wat vind je precies beter? Voor hetzelfde bedrag als de PRS koop je namelijk ook een Fender CS 2ehands.

Nja ik vind het toch beetje appels met peren vergelijken. als je een vintage look strat vergelijkt met een die nog glimt heb ik t zelfde gevoel. Het is misschien wat meer hifi ogend dan een vintagelook strat. weetje wel dat het spierwitte plastic er ook goedkoop uitziet enz. verder zeggen ze dat de tuners cheap ogen, was me destijds niet opgevallen.
qua sound is ie dat ook een beetje, ik vind het moeilijk t beschrijven.. het is niet echt steriel hifi dat t kut is, maar soort hifi met ziel en toch beetje vintageheid qua sound erin. Beetje vaag maar ik zal het anders beschrijven:
Voor liedjes als gravity en slow dancing zou ik altijd een vintage type strat pakken met bijv fat 50's zoals ik heb (customshop josefina campos fat 50's)
maar voor al die nummers zoals helpless en new light enz. zou ik dan die prs pakken, zit net wat meer in de bruikbare range oid.
Ligt wat lekkerder in de mix denk ik zonder aan je knoppen te draaien, terwijl bij mn eigen strat dr miss wat tone af zou moeten rollen oid.
speaking of tone
WAT WEL ECHT NICE IS: die volume en tone knoppen werken over de gehele range. bij mijn strat heb je toch een soort van 3 segmenten in dt volume ipv echt linear aan te passen is. Verder zit er ook een soort treble bleed op zodat je geen treble mist als je volume omlaag gaat. zelfde idee voor de tone.
Alledrie de pickups zijn hetzelfde en klinken echt goed, geen wolllige nek, geen icepicky bridge(heeft mijn strat ook niet maar sommige strats wel) midden positie is nice en goed bruikbaar.

apekop
5 juli 2020, 13:15
Nja ik vind het toch beetje appels met peren vergelijken. als je een vintage look strat vergelijkt met een die nog glimt heb ik t zelfde gevoel. Het is misschien wat meer hifi ogend dan een vintagelook strat. weetje wel dat het spierwitte plastic er ook goedkoop uitziet enz. verder zeggen ze dat de tuners cheap ogen, was me destijds niet opgevallen.
qua sound is ie dat ook een beetje, ik vind het moeilijk t beschrijven.. het is niet echt steriel hifi dat t kut is, maar soort hifi met ziel en toch beetje vintageheid qua sound erin. Beetje vaag maar ik zal het anders beschrijven:
Voor liedjes als gravity en slow dancing zou ik altijd een vintage type strat pakken met bijv fat 50's zoals ik heb (customshop josefina campos fat 50's)
maar voor al die nummers zoals helpless en new light enz. zou ik dan die prs pakken, zit net wat meer in de bruikbare range oid.
Ligt wat lekkerder in de mix denk ik zonder aan je knoppen te draaien, terwijl bij mn eigen strat dr miss wat tone af zou moeten rollen oid.
speaking of tone
WAT WEL ECHT NICE IS: die volume en tone knoppen werken over de gehele range. bij mijn strat heb je toch een soort van 3 segmenten in dt volume ipv echt linear aan te passen is. Verder zit er ook een soort treble bleed op zodat je geen treble mist als je volume omlaag gaat. zelfde idee voor de tone.
Alledrie de pickups zijn hetzelfde en klinken echt goed, geen wolllige nek, geen icepicky bridge(heeft mijn strat ook niet maar sommige strats wel) midden positie is nice en goed bruikbaar.

ok thanks. Ik ben trouwens niet perse een John Mayer fanboy. Alhoewel ik hem wel goed vind. Maar dat is niet de reden dat ik die Silver Sky wil proberen. Ik snap wel een beetje wat je zegt. Hij zal waarschijnlijk wat 'netter' klinken. Misschien beter in de mix inderdaad en wat egaler etc. Maar daardoor misschien ook wat karakter missen. Maar goed dat is een beetje gissen van mijn kant.

Ik denk dat ik in de vakantie maar eens een keer een Silver Sky ga proberen en vergelijken met een Fender CS. Ik ga echter toch geen 4500 voor een CS betalen weet ik al. De 2500 voor een Silver Sky vind ik al behoorlijk veel. Ik weet ook nog niet of die 7,25 radius wat voor mij is en hoe die tremelo bevalt (is toch wat anders dan een standaard strat trem die ik prefereer).

Zit bij de PRS de hals tone knop op op de midden pickup trouwens? of heeft de midden pickup geen tone knop?

rozh
5 juli 2020, 14:05
ok thanks. Ik ben trouwens niet perse een John Mayer fanboy. Alhoewel ik hem wel goed vind. Maar dat is niet de reden dat ik die Silver Sky wil proberen. Ik snap wel een beetje wat je zegt. Hij zal waarschijnlijk wat 'netter' klinken. Misschien beter in de mix inderdaad en wat egaler etc. Maar daardoor misschien ook wat karakter missen. Maar goed dat is een beetje gissen van mijn kant.

Ik denk dat ik in de vakantie maar eens een keer een Silver Sky ga proberen en vergelijken met een Fender CS. Ik ga echter toch geen 4500 voor een CS betalen weet ik al. De 2500 voor een Silver Sky vind ik al behoorlijk veel. Ik weet ook nog niet of die 7,25 radius wat voor mij is en hoe die tremelo bevalt (is toch wat anders dan een standaard strat trem die ik prefereer).

Zit bij de PRS de hals tone knop op op de midden pickup trouwens? of heeft de midden pickup geen tone knop?

ik heb ook geen 4500 voor mn strat betaald, beetje inruil shizzle en 2ehands enz. vind het veel geld idd die 2600, maar is wel oke als je naar andere vergelijkbare fenders kijkt.
Maare van die 7,25 radius heb ik niks gemerkt trouwens, heb zelf 9,5 op mn strat.
Tremolo zit vlak tegen de body aan, (bij mij strat ook) en gebruik die toch nooit.
toneknoppen zijn net zoals een normale strat

D3nnis
5 juli 2020, 14:34
toneknoppen zijn net zoals een normale strat

Ik heb een keer een review gelezen (die ik nu even niet meer kan vinden) waar in stond dat de ene toonknop voor het brugelement wad, en de andere voor hals/midden.

apekop
5 juli 2020, 14:58
Ik heb een keer een review gelezen (die ik nu even niet meer kan vinden) waar in stond dat de ene toonknop voor het brugelement wad, en de andere voor hals/midden.

Dat dacht ik zelf ook ergens gezien te hebben in een filmpje, maar ik weet het niet meer zeker. In iedere geval heeft de brug pickup sowieso een tone knop, en dan hals en midden een gedeelde toonknop dacht ik. Helaas zit bij de meeste strats de toonknop op het midden element. Ik vind het fijner op de brug pickup. Maar dat is makkelijk te veranderen als je handig bent met een soldeerbout natuurlijk.

Ik had iets gezien van een gast in een filmpje die de tremelo van de Silver Sky had verbogen omdat hij te dicht op de body stond...dat vind ik zelf ook niet fijn aangezien ik veel met de tremelo in de hand speel. Het is ook vaak zo bij Fender Deluxe strats.

Die hele witte slagplaat vind ik wat minder en ook die geverfde binnenkant van de onderste hoorn snap ik niet. Maar goed, de looks vind ik iets minder belangrijk...

Timotio
12 juli 2020, 02:40
Blijkbaar niet nee! :) :)
Ik was vooral op zoek naar mensen die hem misschien al ooit bespeeld hebben, minder naar meningen over het concept. Mij boeit alleen de gitaar op zich, hoe hij speelt en klinkt, niet al het gezeur erom heen en ook niet dat het een signature gitaar is, van wie dan ook. Ik zou ook niet weten welke muziekzaak in Nederland hem op voorraad heeft.

In ieder geval Kauffmann's Guitar Store in Alphen en The Fellowship in Dedemsvaart hebben ze, als je "live" wil testen

Napoje
12 juli 2020, 18:45
Dat dacht ik zelf ook ergens gezien te hebben in een filmpje, maar ik weet het niet meer zeker. In iedere geval heeft de brug pickup sowieso een tone knop, en dan hals en midden een gedeelde toonknop dacht ik. Helaas zit bij de meeste strats de toonknop op het midden element. Ik vind het fijner op de brug pickup. Maar dat is makkelijk te veranderen als je handig bent met een soldeerbout natuurlijk.

Ik had iets gezien van een gast in een filmpje die de tremelo van de Silver Sky had verbogen omdat hij te dicht op de body stond...dat vind ik zelf ook niet fijn aangezien ik veel met de tremelo in de hand speel. Het is ook vaak zo bij Fender Deluxe strats.

Die hele witte slagplaat vind ik wat minder en ook die geverfde binnenkant van de onderste hoorn snap ik niet. Maar goed, de looks vind ik iets minder belangrijk...

Als het een 1/1 kloon was geweest was het ook weer niet goed. Feit is dat ze bij prs prima gitaren kunnen bouwen. Maar of het jouw gitaar is hangt toch af van de mate waarop je hun eigen inbreng accepteert.

apekop
13 juli 2020, 09:00
Als het een 1/1 kloon was geweest was het ook weer niet goed. Feit is dat ze bij prs prima gitaren kunnen bouwen. Maar of het jouw gitaar is hangt toch af van de mate waarop je hun eigen inbreng accepteert.

Eigen inbreng vind ik prima, met name als het verbeteringen zijn. Voor mij hangt het meer af van de kwaliteit en de sound en of de gitaar je ligt. Kwaliteit zit wel goed bij PRS, de andere twee dingen zijn persoonlijk.

Tough
13 juli 2020, 12:42
Blade... vooral die uit de jaren 90.

Helemaal eens

apekop
13 juli 2020, 14:16
Helemaal eens


mwah. Die heb ik gehad, de Blade Levinston 3 single coil uit de jaren '90. prima gitaar, maar lijkt toch niet echt op een Fender strat qua sound. En die halzen zijn ook wel extreem dun, dat moet je net willen. Het was geen blijvertje.

Erik de Perik
13 juli 2020, 19:15
mwah. Die heb ik gehad, de Blade Levinston 3 single coil uit de jaren '90. prima gitaar, maar lijkt toch niet echt op een Fender strat qua sound. En die halzen zijn ook wel extreem dun, dat moet je net willen. Het was geen blijvertje.

Eensch. Die Blades waren toch eigenlijk ook bedoeld als een verbeterde Strat.... een Superstrat?

apekop
21 december 2020, 12:43
Er staan de laatste tijd best wat PRS strats op marktplaats. Ik wil daar geen conclusies aan verbinden, maar het valt me wel op....haha

arjanb01
21 december 2020, 17:16
Misschien omdat veel mensen stoppen met bands door Corona, maar dat het allemaal prs silver sky bespelers zijn is ook apart ja 😁

Napoje
21 december 2020, 20:01
Er staan de laatste tijd best wat PRS strats op marktplaats. Ik wil daar geen conclusies aan verbinden, maar het valt me wel op....haha

Lache man!

YannickH
21 december 2020, 21:45
Heb je zo´n silver sky al eens vast gehad?
Voelt imo super cheap aan. Vriend van me zei het en vond het raar maar ik heb ondertussen ook 1 bespeeld en de knobs en switchs op dat ding voelt echt cheaper aan dan op een 300€ epiphone...
Gitaar lag me echt niet. Keek er heel hard naar uit maar was super teleurgesteld door dat ding :(

apekop
21 december 2020, 23:36
Heb je zo´n silver sky al eens vast gehad?
Voelt imo super cheap aan. Vriend van me zei het en vond het raar maar ik heb ondertussen ook 1 bespeeld en de knobs en switchs op dat ding voelt echt cheaper aan dan op een 300€ epiphone...
Gitaar lag me echt niet. Keek er heel hard naar uit maar was super teleurgesteld door dat ding :(

Nee nog niet, maar dit klinkt niet veel belovend. Nog andere mensen die PRS ooit geprobeerd?