PDA

View Full Version : Nieuwe mixer voor repeteren nodig



JanVrm
4 maart 2020, 18:50
Tja, het is zover. Onze oude Crest Audio X-Rack mixer (https://www.worthpoint.com/worthopedia/crest-audio-rack-audio-mixer-mixing-1810779152) begint na een roerig leven symptomen van slijtage te vertonen (kraken / clippen). Heel jammer want het bedieningsgemak van dit apparaat is erg fijn.
Als fx gebruiken we nog een galm/delay effect, er zitten standaard geen effecten op deze mixer.
Al hebben we het live nooit toegepast, maar deze mixer heeft zelfs ingebouwde splitters zodat je ieder kanaal zo naar de main mixer kunt doorlussen.

We denken eraan om een nieuwe mixer te kopen. Digitaal of analoog, beide mogelijk. Het is (nog) niet de bedoeling dat de mixer meegaat naar optredens voor een vaste monitormix (hoewel als dit kan zonder al teveel trammelant valt dit nog te overwegen). Het prettigst is gewoon dat hij in het repetitiehok aangesloten blijft met vaste instellingen zodat we direct aan de slag kunnen bij een repetitie.

Onze band bestaat uit 4 leden, met soms een 5e in de vorm van een gasttoetsenist. Allemaal via in-ear-monitoring. Bij die Crest is dat ideaal, genoeg XLR-outputs om iedereen een mooie stereomix te geven. En dat zouden we graag zo houden als het even kan.

Aantal kanalen:
4 kanalen voor zang / communicatie onderling
2 kanalen voor stereo gitaar uit floorboard
1 kanaal voor basgitaar
1 kanaal voor semi-akoestische gitaar
3 kanalen voor drums (1 kick, 2 overheads)
2 kanalen voor keyboard

Voor wat betreft de AUX monitor outputs. Het liefst 4 tot 5 mensen stereo op de oortjes. Maar eventueel 4 is voldoende, als 1 of 2 extra eventueel mono gaan. In geval nog meer gastmuzikanten (komt 2x per jaar voor) kan ik eventueel via de headphone output een audiokabel naar een Jamhub (hebben we ook nog liggen) leggen die we dan als hoofdtelefoonversterker (6 outputs) kunnen gebruiken.

Dan wat betreft de money...mag niet te duur zijn. In eerste instantie denk ik aan apparaten van Soundcraft of iets uit de Behringer X Air-serie, maar misschien is er 'out of the box' wel een handigere toepassing voor onze repetitie?

Graag verneem ik jullie tips en ervaringen. Bij voorbaat dank.

Sjtevel
5 maart 2020, 00:20
Een zoom livetrak L-20 misschien?

Da Vinci
5 maart 2020, 11:51
Ik heb in mijn vorige band gespeeld met een Mackie DL1608. Nu speel ik op de grote broer DL32s.
Tussendoor nog even op een Behringer X-Air 12 gespeeld.

Ik vind het geweldig. Helemaal icm met IEM.
Die DL32s heeft 8 monitorkanalen en die zou je dus digitaal kunnen koppelen tot 4 stereo kanalen.

Geen interne splitters maar wij treden er mee op, sturen de main outs naar de FOH en onze geluidsman staat dan met een tablet in de zaal.

Bates15
5 maart 2020, 12:28
Soundcraft ui24r!!

showband
5 maart 2020, 12:36
je koopt voor bijna niets een fantastische tweedehands. Omdat iedereen ze er uit gooit voor digitaal.

wel digitaal? voor je behoefte is een XR18 voldoende, die ui24r is fors duurder maar werkt ook goed.
waarom deze twee? Omdat beide op ALLE merken telefoons/tablets werken.
de eerste omdat alle operating systems herkend worden. de tweede omdat ie via een HTML server werkt en daardoor ook merkonafhankelijk is in de aansturing.
i.t.t. A&H, presonus enz.

de duurdere ui24r is trouwens voor live softwarematig niet zo makkelijk te vergrandelen in een "FOH zaalmix deel" en een separaat "monitormixdeel". Waardoor je als band bij vergissingen de zaalmix kan verkloten ;)

Bates15
5 maart 2020, 15:26
All about dicipline :-) Ik wil de AntiGeluidsmannen topic niet extra voeden lol

De xr was ook het vermelden waard inderdaad.

harrie-beton
5 maart 2020, 17:20
Ook hier + 2 voor de X air 18. Geweldig in gebruik omdat hij een geheugen heeft.

Erik de Perik
5 maart 2020, 17:29
De sound van een Crest mixer ga je niet meer terug krijgen in hetgeen je hier als tips krijgt.

Ons PA is destijds overgestapt van een Soundcraft Ui24R naar Behringer X32 zaal en rack voor monitor, omdat de software en de wifi van de Soundcraft niet betrouwbaar waren.

Qua sound vind ik Behringer niet het beste in die prijsklasse. Ik zou sowieso eerder voor een 'echte' mixer gaan, dus eentje met faders en knoppen. Presonus heeft goedkope en zeer goed klinkende mixers met onboard effecten, Zoom is te duur en een outsider. Verder zou ik het zeker overwegen om jullie mixer eens te laten nakijken (het liefst door iemand die jou niet heel graag iets anders verkoopt ;) ) en een oude weinig gebruikte Mackie zou ook nog wat zijn. Qua sound lijken ze op Crest.

Bates15
5 maart 2020, 20:05
Ui24r en xr hebben beide belachelijk slechte on board wifi. Ik heb na 1 x gebruik beide op een losse router aangesloten.

Erik de Perik
5 maart 2020, 21:49
Ui24r en xr hebben beide belachelijk slechte on board wifi. Ik heb na 1 x gebruik beide op een losse router aangesloten.

X32 is niet veel beter.

Da Vinci
6 maart 2020, 09:40
Onze Mackie ook niet. Helemaal niet als als je er met een man of 8 aan wil.

Ik heb mijn Behringer X-Air 12 in een flightcase en aan de aan de achterkant van de de mixer heb ik met klitteband een sitecom router geplakt die ik nog had liggen en dat werkt probleemloos.

JanVrm
6 maart 2020, 15:01
Dank voor de tips.

Er is goede wifi in het oefenhok, dat moet dan toch ook geen probleem geven?

Da Vinci
6 maart 2020, 15:28
Dank voor de tips.

Er is goede wifi in het oefenhok, dat moet dan toch ook geen probleem geven?

Die wifi heb je niet nodig. Je logt via je smartphone / tablet in op de mixer via wifi en staat dus direct in verbinding met je mixer.

Dat betekent overigens dat je op dat moment ook geen toegang hebt tot een ander wifinetwerk voor internet. En ook niet 4g want voor zo ver ik weet is het of het een of het ander.
Voor mij betekent dat dus dat al mijn partijen ook offline beschikbaar moeten zijn in dropbox ;)

JanVrm
6 maart 2020, 18:36
Misschien domme vraag. Betreft deze mixer (https://www.thomann.de/nl/behringer_x_air_xr18.htm).

Je ziet naast de 6 AUX-en de 2 main outputs L/R.

Aangezien wij geen actieve speakers in de oefenruimte gebruiken...kunnen we die als een soort extra monitor mix gebruiken? Ik snap dat je dan beperkt bent tot de totaalmix, maar je zou dan 2 XLR's naar een kleine mixer kunnen trekken. Vanuit mijn multi-effect kan ik dan ook weer een stereo-signaal naar de kleine mixer brengen zodat ik mijn gitaarvolume nog steeds apart kan afstemmen.

Of staan er andere 'spanningen' op die outputs die dat verhinderen?

Bates15
7 maart 2020, 11:10
L/R kan je zeker als monitor uit gebruiken. Wel op letten dat je de aux pre-fader zet. Anders heeft het aanpassen van de kanaal volume gevolgen voor de Aux uitgang. Als je ook nog gebruik maakt van de Pan functie kan je met enige voorzichtigheid 8 monitors aansturen. 6 aux en L+R

tnijland
7 maart 2020, 12:52
Je zou in de band moeten inventariseren wie de mixer wil gaan bedienen. Want ik merk in onze band dat ik de eigenlijk enige ben die de techniek voor zijn rekening neemt. En als er een klein probleem is met de digitale mixer kijken de mede-muzikanten al snel de andere kant op omdat ze digibeet zijn. Hou daar wel rekening mee omdat er erg veel mogelijk is met een digitale mixer. Aan de andere kant, recording en mixen wordt ineens een hele leuke extra omdat Presonus geweldige software (Studio One) meelevert t.b.v. nabewerking. Als we nu een nummer goed spelen maak ik er soms een leuke opname van ;-)

Ik heb zelf de Presonus 16R rack mixer aangeschaft (mede op advies van Erik) en ben daar nog steeds erg blij mee omdat met name de geluidskwaliteit ontzettend goed is. Tussen opnames en live repeteren hoor je gewoon geen verschil en ook de microfoon preamps zijn erg goed.

Dat gezegd hebbende, als ik er weer eentje zou kopen, dan zou ik geen rack versie meer kopen maar de versie met fysieke knoppen (StudioLive III console). Die kost wel wat meer maar daar ga je gewoon geen spijt van krijgen qua kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.

miyaru
7 maart 2020, 21:40
Midas M32.........Goede geluidskwaliteit, en veel gebruiksgemak. Qua Pre-Amps stukken beter dan een Behringer X32 - maar dat is ook het prijsverschil. Toen ik nog een radio programma met veel live bands presenteerde deed mijn techneut de radiomix en de zaalmix, en de laatste werd door mij nog soms bij geregeld via een iPad. De M32 stond in een geluidscabine zodat de engineer in alle "rust" kon mixen, en de wifi had daar geen last van, zeker met een goede router er aan vast! We gebruikten ook de breakout box die via ethernet verbonden is.

Wat je er voor krijgt is het een klapper. Klinkt goed, handige interface en veel uitbreidingsmogelijkheden.

Erik de Perik
8 maart 2020, 02:44
Zo'n 3.500 eur voor een oefenruimte mixer....... waarom niet gelijk een Avid Venue?
TS overweegt een mixer van 425 EUR

miyaru
8 maart 2020, 07:24
Ik dacht verder: tegelijk voor optredens enzo..........Wellicht heb ik wat over het hoofd gezien! :hide:

miyaru
8 maart 2020, 07:27
Ja ik lees het net nog even over, en je hebt helemaal gelijk Erik!!!!! I geef het toe.......:makeup:

harrie-beton
8 maart 2020, 13:03
De xr18 is 375 euro. De Midas M32. 3300 euro....

miyaru
8 maart 2020, 13:58
Ja, Erik had me er al op gewezen, my mistake!:hide:

Erik de Perik
8 maart 2020, 14:52
Ja ik lees het net nog even over, en je hebt helemaal gelijk Erik!!!!! I geef het toe.......:makeup:

Nou vooruit, ik vergeef het je..... :harmony:

miyaru
8 maart 2020, 18:13
Dank je wel Erik, je bent te goed voor deze wereld.........