PDA

View Full Version : Simon & Patrick SP6 Cedar



Stringkiller
8 augustus 2003, 08:50
Ik heb sinds een week of drie een tweedehands Simon & Patrick SP6 Cedar gekocht voor 200 Eurootjes. Er is echt nooit op gespeeld en hij ziet er uit als nieuw. Ik had in eerste instantie verwacht dat het geluid bijna hetzelfde zou zijn als de Seagull S6, maar het verschilt toch nogal. Vreemd, zelfde hout, zelfde fabriek, bijna zelfde gitaar zou je denken. Het geluid is anders, maar ook erg mooi. Heeft iemand toevallig ook zo'n gitaar of weet iemand waar het verschil in kan zitten. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Gegroet. 8-)

angorawol
8 augustus 2003, 12:00
Simon & Patrick en Seagull is naar mijn weten niet dezelfde fabriek (atelier), wel behoren ze tot dezelfde groep. Ik vermoed dat zij dezelfde baas (Godin Guitars) hebben die de boekhouding, pr enz. doet. Dus eerder een constructie waar kleinere ateliers tot een groter geheel werden samengebracht. Maar de bouwers werken onafhankelijk van elkaar, tenminste dat is wat ik ervan maak. En dan is het wel logisch dat gitaren een andere klankkleur hebben.
Andere leden van deze constructie zijn allemaal Canadese ateliers (maar dat wist je al) uit de buurt van Quebec. Ik vind het trouwens vreemd dat een aantal 'namen' soortgelijke produkten op de markt brengen, als ze van dezelfde 'fabriek' kwamen zouden ze dat zeker nooit doen.
- Godin Guitars
- Seagull Guitars
- Simon & Patrick Guitars
- Art & Lutherie Guitars
- Norman Guitars
- La Patrie Guitars
Ieder heeft trouwens zijn eigen website.

http://www.lasido.com/

Trouwens bevalt je deze gitaar?

Stringkiller
8 augustus 2003, 12:29
Ja hij bevalt zeker. Ik had een Cort Earth 100 en tenopzichte daarvan is het zeker een verbetering. Ik vind de donkere kleur van het ceder en de tekening van het kersenhout op de zijkanten ook erg mooi. Maar het gaat tenslotte om het geluid. Inderdaad, Simon &Patrick komt niet uit dezelfde fabriek als Seagull, maar valt onder net als Seagull onder Godin (heb ik eens gehoord). Het geluid komt het beste tot zijn recht met een zacht (dun) plectrum vind ik. Ik heb er een setje 0,11 D'Addario snaren opliggen. Het geluid is warm en helder. Een mooi voorbeeld van een gitaar met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

angorawol
8 augustus 2003, 13:22
Zeker geen miskoop voor een € 200, met andere woorden.
Anyway, speel ze :lol:

Stringkiller
14 augustus 2003, 17:05
Verder niemand een reactie? Is er dan helemaal niemand diee een Simon & Patrick bespeelt en ervaringen kan uitwisselen?

Daywalker
14 augustus 2003, 21:41
Eind 2002 een S&P 6 cedar EQ B-Band gekocht, nog steeds tevreden en geen spijt dat ik voor deze gitaar gekozen heb. Keuze destijds gemaakt vanwege het geluid van de S&P. Door verkoper waren o.a. Yamaha, Sigma, Ibanez en Washburn gitaren uit de rek genomen, de S&P ziet er niet echt spannend uit maar zoals gezegd het geluid heeft de doorslag gegeven.

Ok for fingerpicking and playing the blues! Minder geschikt voor strumming vinden sommigen, maar als je hiervoor barre-akkoorden gebruikt dan galmt e.e.a. minder. Ik heb nu wel ook de behoefte aan een kleinere gitaar, die handelbaar blijft in een meer relaxte houding. Ik dacht aan het reisgitaartje van Washburn, de Rover o.i.d.

Misschien ook leuk om te weten, Simon & Patrick zijn de 2 zoons van de Canadese gitaar luthier Patrick Godin. De zoveelste merknaam uit de koker van de familie Godin en ze zijn allemaal klasse gitaren voor een redelijk betaalbare prijs. (ik heb voor mijn elect.acoustiche S&P 710 eurootjes betaald.)

angorawol
14 augustus 2003, 22:27
Het verschil in het geluid tussen een Simon & Patrick en een Seagull zit hem volgens mij in de bovenste ronding naast de hals, bij Seagull is deze ronding ronder waardoor de klank warmer wordt.
Dit wordt uitgelegd op hun website.

Jayjay
24 december 2007, 21:57
jawel ik heb er een!

En ik doe hem noooooit meer weg sterker nog..ik zoek er nog een paar!

Prima gitaar..hoe ouder hij wordt des te beter hij klinkt. Mijne doet echt NIET onder voor een Martin..maar dat zal wel een hoop gelazer geven als ik dat hier zeg...wel gevoelig voor stootjes..deukjes..beetje zwakke lak...maar ja daar krijg je toon voor terug.

B-Band is vrij bassy..moet de bas er een flink uit terug schroeven wil ik versterkt spelen (Peavey classic 50all tube).
Maar met een beetje tweaken krijg je het eric clapton unplugged geluid er prima uit!

Flipkoos
24 december 2007, 22:20
Hoi,

Ik heb een SP6 cedar gehad en heb nu een Seagull S6 cedar.
Het verschil bij die van mij is dat de back and sides van de Seagull van kersenhout zijn en de Simon and Patrick van Mahonie.

Beide een warm geluid, de SP nét iets mooier en uitgebalanceerder dan de Seagull...vind ik dan.
200 euries is geen geld trouwens! Elementje erin?

zjanke
24 december 2007, 23:03
Zou de topicstarter zijn gitaar nog hebben na 4 jaar? :chicken:

remcol
24 december 2007, 23:40
Zou de topicstarter zijn gitaar nog hebben na 4 jaar? :chicken:

nope......

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=273390#post273390

Flipkoos
25 december 2007, 01:03
Allemaal fineer Peter (kers of mahonie). Dat heeft geen effect op de klank in deze context

dan haal ik het er maar af...wel zo makkelijk op te ruimen, alleen een bovenblad...

hendrix2
25 december 2007, 10:44
Ik heb die gitaar ook, fantastisch ding. Maar inderdaad die lak gaat bij de minste aanraking stuk. Maar dat maakt mij niet erg veel uit.
Ik vond dat B.Band systeem juist niet bassig. Ik laat alle knopjes mooi in het midden staan en krijg echt een mooi gebalanceerd geluid. Al blijf ik wel een micro prefereren.
Het enige nadeel dat ik soms kan zien aan de gitaar is de hogere snaarspanning waardoor benden niet echt lekker gaat. Maar een echt nadeel is dat nu ook niet, aangezien ik die gitaar zuiver als begeleidingsinstrument gebruik.

Ik moet wel zeggen dat ik verschillende van deze gitaren heb geprobeerd en er zit echt soms een wereld van verschil op 2 identieke gitaren. Niet normaal! Ik had me tot voor een paar weken terug nooit kunnen voorstellen hoe groot dat verschil kon zijn. Let wel, beide gitaren waren goed hoor, maar toch vond ik ze heel anders.

Flipkoos
25 december 2007, 13:08
Haha, ik zie ook inderdaad nu pas dat dit een topic uit 2003 is... :P

hendrix2
25 december 2007, 14:23
Doet er niet toe :)
T zijn goede gitaren :hippie:

Flipkoos
25 december 2007, 18:13
Doet er niet toe :)
T zijn goede gitaren :hippie:

amen......