PDA

View Full Version : Gitaar klinkt vals bij bewegen?



zoldergitarist
29 februari 2020, 15:29
Ik heb onlangs een 'Jackson Pro Series Monarkh' gekocht maar heb een vreemd fenomeen. Als ik een akkoord aan sla en de gitaar beweeg of lift/optil dan begint hij vals te klinken een soort tremolo/chorus effect. Is dit normaal? Of zal ik hem terugsturen?

Groet Barry

Tupelo
29 februari 2020, 15:53
Klinkt als een geinig effect, maar zal niet de bedoeling zijn. :D
Stel mezelf voor wanneer ik wat feedback krijg op mijn gitaar en mijn bigsby zacht beweeg.
Vraag mezelf dus ook af of je brug stabiel is, of heb je de indruk dat het vanuit de pups komt ?
Then again; geen relevantie als je 'm terug kan sturen.

zoldergitarist
29 februari 2020, 16:06
Klinkt als een geinig effect, maar zal niet de bedoeling zijn. :D
Stel mezelf voor wanneer ik wat feedback krijg op mijn gitaar en mijn bigsby zacht beweeg.
Vraag mezelf dus ook af of je brug stabiel is, of heb je de indruk dat het vanuit de pups komt ?
Then again; geen relevantie als je 'm terug kan sturen.

Het is gewoon als ik hem bij de neck pak en omhoog duw of als hij tegen mijn buik ligt en hem naar voren kantel. Dan hoor je hem golven of hetzelfde wat je wel eens ziet als iemand een tremolo effect wil dat ze met de ene hand de hals vast hebben en bij de kop gaan duwen.

Brum
29 februari 2020, 16:12
Klinkt als een SG.:D Maar misschien iets met de halspen? Dat ie los zit of iets dergelijks? Je mag van Jackson in die prijsklasse toch wel verwachten dat de hals normaal vrij steady is.

Tupelo
29 februari 2020, 16:25
Lijkt me sowieso niet goed.
Als het inherent is, en een zwabbernek waarvan jij het hoort omdat je godweet over ongekende kracht bezit en daardoor steeds je nek bend ?
Zelfs dan.
Als je het niet onder controle krijgt ?
Maak gebruik van je recht het ding terug te sturen.

mountainman
29 februari 2020, 16:31
Op de website van Jackson (https://www.jacksonguitars.com/gear/shape/monarkh) hebben ze het over "a one-piece set maple neck with a scarf joint and pair of graphite reinforcement rods, providing stiffness and high stability to guard against temperature- and humidity-induced bending and warping".

Zou dat dan een aanvulling op de normale halspen zijn of een vervanging ervan?

Erik de Perik
29 februari 2020, 17:26
Volgens mij liggen die aan weerszijden van de halspen

Fobo
29 februari 2020, 22:17
Klinkt als een SG.:D Maar misschien iets met de halspen? Dat ie los zit of iets dergelijks? Je mag van Jackson in die prijsklasse toch wel verwachten dat de hals normaal vrij steady is.
Moest ik ook gelijk aan denken. Terugsturen/-brengen lijkt me het meest voor de hand liggen.

Erik de Perik
1 maart 2020, 00:55
Moest ik ook gelijk aan denken. Terugsturen/-brengen lijkt me het meest voor de hand liggen.

Dat zou ik ook doen ja.

zoldergitarist
1 maart 2020, 08:27
Ik ben gisteren nog even snel naar een gitaarbouwer geweest en de gitaar laten beoordelen. De gitaar was helemaal in orde en zag er verder netjes afgewerkt uit qua hals en fretwerk e.d. Ook heeft hij een "slinger" aan de halspen gegeven welke ook niet te strak of te los zat, niets mis mee. Het enige wat hij kon vinden waren de locking tuners welke van lage kwaliteit blijken te zijn en steeds 'uitlopen'. En omdat de hals zo smal is heb je wat "beweging" in de vorm van wat ik boven heb beschreven. Ik denk dan, zal ik nieuwe tuners kopen? Heb hem namelijk bij Bax in de aanbieding gekocht voor €480,-. Nu staat hij weer te koop voor €759,- dus ben ik nog steeds goedkoper uit zeg maar. Wat zouden jullie doen?

Brum
1 maart 2020, 08:37
Ik vind het eigenlijk toch een beetje tegenvallen van een merk als Jackson. Had ik, ondanks de prijsklasse, niet verwacht. Maar de vraag is in deze echt aan jou om te beantwoorden denk ik. Speelt ie wel fijn en klinkt ie verder goed? Vind je het daardoor waard, of niet?

D3nnis
1 maart 2020, 08:39
Volgens mij gaan andere tuners niet het verschijnsel oplossen dat in de eerste post staat geschreven.
Het is dus met name de vraag of je dit een probleem vindt of niet.
Nou heeft bijna elke gitaar dit verschijnsel wel in meer of mindere mate, maar als het echt veel is, zou dat toch best eens een irritatiepunt kunnen worden/blijven.

zoldergitarist
1 maart 2020, 08:54
Ik vind het eigenlijk toch een beetje tegenvallen van een merk als Jackson. Had ik, ondanks de prijsklasse, niet verwacht. Maar de vraag is in deze echt aan jou om te beantwoorden denk ik. Speelt ie wel fijn en klinkt ie verder goed? Vind je het daardoor waard, of niet?

Hij speelt heel erg fijn en klinkt, als hij op stemming blijft, geweldig met de Duncan's. Ik heb vergeten te vermelden dat hij ook steeds ontstemd mede door de slechte tuners.

zoldergitarist
1 maart 2020, 08:59
Volgens mij gaan andere tuners niet het verschijnsel oplossen dat in de eerste post staat geschreven.
Het is dus met name de vraag of je dit een probleem vindt of niet.
Nou heeft bijna elke gitaar dit verschijnsel wel in meer of mindere mate, maar als het echt veel is, zou dat toch best eens een irritatiepunt kunnen worden/blijven.

Ik heb vergeten te vermelden dat hij ook steeds ontstemd mede door de slechte tuners + de "zwevende" hals...Bewegen is ontstemmen. De gitaarboer moest ook steeds de locking schroeven strakker bij draaien.

Pepe
1 maart 2020, 09:00
... locking tuners welke van lage kwaliteit blijken te zijn en steeds 'uitlopen'.


Als je tuners niet goed werken moet je ze vervangen, no brainer.
Maar locking tuners die niet locken is een raar verhaal. Bovendien, als je een snaar opzet volgens de standaard locking methode (https://www.youtube.com/watch?v=oY-lHzx2nGg) zit die al goed vast en dan heb je nog de extra locking tuners...
Maar goed, van een afstandje valt er niet veel meer over te zeggen.

Fobo
1 maart 2020, 09:24
Als je tuners niet goed werken moet je ze vervangen, no brainer.
Maar locking tuners die niet locken is een raar verhaal. Bovendien, als je een snaar opzet volgens de standaard locking methode (https://www.youtube.com/watch?v=oY-lHzx2nGg) zit die al goed vast en dan heb je nog de extra locking tuners...
Maar goed, van een afstandje valt er niet veel meer over te zeggen.
Klopt; afgezien daarvan vormt het i.m.h.o. geen bijdrage aan het probleem war het om ging.

Harald
1 maart 2020, 09:43
Als het met de stemmechanieken opgelost is, en je de gitaar fijn vindt... Je moet wel gestemd kunnen spelen.

Hals bewegen is natuurlijk relatief. Als je de body van de gitaar tegenhoudt en dan met de hals beweegt kun je het als effect gebruiken. Maar als de reden dat het gebeurt te veel kracht op de hals, en te veel kracht op de body van de gitaar is, zou je verwachten dat je het bij al je gitaren hebt. Werkt wel meer bij de ene gitaar dan de andere.

Soms kun je bij sommige gitaren al verschil op de tuner zien als je de hals vast hebt, en dan loslaat (en dan bedoel ik zonder fretten), soms zelfs tussen hand aan stemknop of los.

Hamvraag, kun je het voor je laten werken, of werkt het tegen je. Er zijn genoeg gitaristen die het juist gebruiken, zoals Bill Frisell.

zoldergitarist
1 maart 2020, 10:02
Als je tuners niet goed werken moet je ze vervangen, no brainer.
Maar locking tuners die niet locken is een raar verhaal. Bovendien, als je een snaar opzet volgens de standaard locking methode (https://www.youtube.com/watch?v=oY-lHzx2nGg) zit die al goed vast en dan heb je nog de extra locking tuners...
Maar goed, van een afstandje valt er niet veel meer over te zeggen.

Ik heb nog een setje liggen en ga de locking methode proberen als in jou link. En dan de locking als extra lock

zoldergitarist
1 maart 2020, 10:04
Soms kun je bij sommige gitaren al verschil op de tuner zien als je de hals vast hebt, en dan loslaat (en dan bedoel ik zonder fretten), soms zelfs tussen hand aan stemknop of los.

Klopt Harald, dit heb ik nu ook maar iets meer dan op mijn andere gitaren. Misschien is deze wat gevoeliger omdat het een gelijmde hals is.

zoldergitarist
1 maart 2020, 11:55
De 'Locking methode' die Pepe aangaf lijkt te werken. Hij voelt nu veel stabieler aan, blijft beter op stemming (de hals moet nog een beetje wennen)en tijdens het bewegen van de gitaar heb ik nu weinig tot geen rare valse golven/tremolo effect meer:) In de toekomst maar eens een keer de tuners vervangen, alhoewel ik hier wel mee kan leven.
Bedankt allemaal !!