PDA

View Full Version : topkam omdraaien?



bebe
8 augustus 2003, 08:47
Zoals ik jullie een tijdje terug liet weten heb ik een tokai 12-string rickenbacker gekocht. Maar omdat ik linkshandig speel zou ik de snaren moeten omdraaien; dus ik naar de gitaarwinkel nieuw topkammetje en maar beginnen te veilen. Maar in tegenstelling tot een 6-snarig kammetje in te veilen is dit voor een 12-snarig kammetje véél moeilijker om de paren zo dicht bijeen te krijgen zonder dat er stukjes topkam afbreken.
Bij mij mislukte het dus!!!! Nu vraag ik mij af of het veel kwaad zou kunnen als ik de originele topkam gewoon omdraai waardoor het iets aflopende kantje de andere kant op wijst, maar de snaarinveilingen wel goed komen te zitten. Of zou dit problemen geven?

Harry
8 augustus 2003, 09:38
ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat de hoek die de snaren moeten maken niet goed meer is. En misschien is daar wel iets aan te doen.

MarshallSG
8 augustus 2003, 09:42
Dan laat je hem toch ergens voor je maken.

fred dons
8 augustus 2003, 10:52
je intonatie zou niet meer kloppen als je hem omdraaid dus dat zou ik niet doen

wat ik doe als ik toevallig niet het juiste gereedschap bij de hand heb is
het nieuwe en het oude kammetje tegen elkaar houden en dan met een figuur zaag de de gleuven "doortrekken" een figuur zaag is breed genoeg voor de niet omwonden snaren en zaagt met name in grafiet uitstekend,
voor de omwonden snaren neem in een sleutel vijl om de gleuven te verbreden

succes