PDA

View Full Version : Bariton gitaar topic



apekop
22 februari 2020, 08:51
Ik kon hier weinig vinden over bariton gitaren, vandaar dit topic.

Deel hier alles over je ervaringen met bariton gitaren:

-heb je er eentje? welke? en waarom heb je juist deze gekozen?
-welke muziekstijl speel je erop
-welke snaren
-speciale speeltechnieken
-is het een blijvertje of is er na een paar maanden de lol van af?

etc. etc.

Niet perse een plaatjes/foto topic, maar meer informatie over alles wat met bariton gitaren te maken heeft.

denis.hermans
22 februari 2020, 10:27
Weet er nier erg veel over maar een uitstekende en budgetvriendelijke keuze zijn de Danelectro baritongitaren.

Hou wel van de klank van baritongitaren. Het is vaak ook een alternatief voor standaardgitaren met een lage stemming. Voordeel is dat de snaarspanning intact blijft.

apekop
22 februari 2020, 11:28
Ik heb nu bij wijze van experiment mijn gitaar met 011 snaren omlaag gestemd naar B. Het gaat op zich, blijft redelijk in stemming, maar toch te flubberig. Misschien een setje bariton snaren, of een 7-snarig setje bestellen. Is voorlopig alleen om te kijken of ik de stemmingen voor langere tijd interessant genoeg vindt. Misschien is de interesse van voorbijgaande aard en ik heb al vrij veel gitaren.

Ben zelf nog aan het twijfelen tussen een bariton of een 12-snarige elektrische. Is natuurlijk totaal wat anders, maar ik ben aan het kijken wat ik het interessants vind. Ik zoek het trouwens niet in de metal hoek, maar meer de funk en fusion hoek (Mark Lettieri etc.).

Fusion
22 februari 2020, 11:43
Ik heb nu bij wijze van experiment mijn gitaar met 011 snaren omlaag gestemd naar B. Het gaat op zich, blijft redelijk in stemming, maar toch te flubberig. Misschien een setje bariton snaren, of een 7-snarig setje bestellen. Is voorlopig alleen om te kijken of ik de stemmingen voor langere tijd interessant genoeg vindt. Misschien is de interesse van voorbijgaande aard en ik heb al vrij veel gitaren.

Ben zelf nog aan het twijfelen tussen een bariton of een 12-snarige elektrische. Is natuurlijk totaal wat anders, maar ik ben aan het kijken wat ik het interessants vind. Ik zoek het trouwens niet in de metal hoek, maar meer de funk en fusion hoek (Mark Lettieri etc.).
11 in B standaard? Hopelijk niet op een standaard scale neck? Want da's zelfs voor mij (ik speel in E standaard op een 25.5" in 0.10 of soms zelfs 0.09) wel errug flubberig hoor.

Ik heb een bijna bariton gitaar, 2 eigenlijk. Twee versies van de Ibanez RGDIX6. Die zijn echt fantastisch, 2 van de beste gitaren die ik heb (overigens wél metal gitaren). Allebei 26.5". De ene staat in C# standaard met .11 en de ander staat nog lager in A standard met .14. Spelen allebei fantastisch. Beetje zelfde feel en spanning als 0.10 in 25.5" in E. Tip: gebruik de D'Addario string tension calculator heb ik ook gedaan om tot deze setjes te komen (min of meer)

heinz3110
22 februari 2020, 13:12
Ik had een bariton snarensetje van d'addario (013- 062) op een reservestratje van mij gezet en de boel naar b gestemd, dus een kwart lager. was ondanks dat de mensuur iets te kort lijkt voor die snaarspanning helemaal niet verkeerd. Klonk echt niet gek, maar merkte voor mijzelf dat ik er te weinig op speelde eigenlijk.Enige nadeel was natuurlijk dat ik de topkam wat meer moest uitvijlen voor de dikkere snaren...

Luke-wannabe
22 februari 2020, 14:39
Ik heb zelf een allparst baritone Telecaster hals gekocht en op een partscaster geschroefd. Is wel cool, maar ik moet hem nog een keer echt goed laten afstellen. Ook de snaren vind ik te dun, volgens mij zitten er 014's op nu... Maar ja ik speel normaal op 011's, in E, dus om dan een beetje vergelijkbare snaarspanning te krijgen moet je nog een stuk dikker. Als je normaal op 009 speelt is het denk ik wel te doen.
Er zitten trouwens Seymour Duncan lipsticks in die van mij. Krijg je toch een beetje Danelectro-ish soundje. Is wel cool.

Ik heb hem gemaakt omdat ik toen wat Bariton nummers speelde met Kirsten van Teijn, waar ik tot voor kort bij speelde. Werkt heel mooi, zo'n zware, lage gitaar onder een vrouwenstem.

Tupelo
22 februari 2020, 15:07
Zo een Squier VI geniet mijn aandacht.
Kriebelt bij namelijk ook wel om eens wat mee te doen.
Kom het geluid -geloof ik- veel tegen in Badalamenti / Lynch music.
En ik houd gewoon van wat knoeien met snaren...

apekop
22 februari 2020, 16:32
11 in B standaard? Hopelijk niet op een standaard scale neck? Want da's zelfs voor mij (ik speel in E standaard op een 25.5" in 0.10 of soms zelfs 0.09) wel errug flubberig hoor.

Ik heb een bijna bariton gitaar, 2 eigenlijk. Twee versies van de Ibanez RGDIX6. Die zijn echt fantastisch, 2 van de beste gitaren die ik heb (overigens wél metal gitaren). Allebei 26.5". De ene staat in C# standaard met .11 en de ander staat nog lager in A standard met .14. Spelen allebei fantastisch. Beetje zelfde feel en spanning als 0.10 in 25.5" in E. Tip: gebruik de D'Addario string tension calculator heb ik ook gedaan om tot deze setjes te komen (min of meer)

Ja, nog even B stemming op een standaard scale nek met 011. Is nog maar een experiment. Vandeweek even een 013 set bestellen. In principe zou je ook een standaard 010 set zonder de hoge E erop kunnen zetten en dan een lage B snaar erbij kopen. Toch?

apekop
22 februari 2020, 16:33
Zo een Squier VI geniet mijn aandacht.
Kriebelt bij namelijk ook wel om eens wat mee te doen.
Kom het geluid -geloof ik- veel tegen in Badalamenti / Lynch music.
En ik houd gewoon van wat knoeien met snaren...

Een Squier VI is dan weer een ander beestje, is geen bariton gitaar.

Erik de Perik
22 februari 2020, 18:44
Er staan nog wel eens baritons voor wehnag te koop, kun je het even uittesten en weer wegdoen als het tegenvalt.

MarkS
22 februari 2020, 19:27
Lijkt me best leuk voor Robert Smith riedeltjes...

apekop
22 februari 2020, 21:30
Ik vind deze nieuwe Rivolta wel iets hebben: https://www.premierguitar.com/articles/29830-rivolta-by-novo-guitars-introduces-new-2020-line-at-winter-namm-show

apekop
24 februari 2020, 11:51
Ik zie dat de bariton gitaren lopen van pakweg 27" tot 30". Is het zo dat een 29 of 30" vooral bedoeld is voor A stemming en een 27-28" voor B stemming? of kun je een 30" ook makkelijk in B stemmen zonder dat dit weer te veel snaar- en hals spanning heeft?

Fusion
24 februari 2020, 11:56
Nou ja, nogmaals, ik sta in A met 26.5, gaat echt prima. Hangt natuurlijk ook af van de snaardikte die je erop zet. Open duer: uiteindelijk gaat t erom wat jij lekker vindt spelen. Ik ken gitaristen die op 25.5" met dunne snaren naar B gaan. Ik kan er niets mee, ik wil qua tension/feel ongeveer een 0.10 setje op een 25.5" hals benaderen en dat lukt redelijk.

apekop
24 februari 2020, 12:10
Het gaat me eigenlijk vooral om andersom. B stemming op een 30". Met standaard bariton snaren 013/014 verwacht ik dat dat te veel snaar spanning op levert. Dan zal je weer 010 of 011 moeten gebruiken wat weer een andere feel en sound op levert, verwacht ik. Standaard worden 30" bariton gitaren in A stemming geleverd en door de meesten zo ook bespeeld. Maar ik zoek wat voor B stemming omdat ik dan lijnen van 6-snarige bas kan dubben. In dat geval ben je misschien beter af met een 27 of 28" (?). Ik ben er nog steeds niet over uit of ik de stap naar een bariton ga zetten maar ben me alvast aan het verdiepen....

Fusion
24 februari 2020, 13:03
Duidelijk. De Daddario String Tension calculator al gebuikt?

apekop
24 februari 2020, 13:44
Duidelijk. De Daddario String Tension calculator al gebuikt?

Nee, ga ik zo eens doen.

Deze al eens gezien? Alan Holdsworth met een 38" (!!) bariton gitaar met 31 frets. Dus ongeveer hetzelfde bereik als een 7 snarige.
Hij gebruikte hiervoor een gewone standaard snarenset. Schijnbaar vond hij de dikke snaren minder klinken en verkoos hij een hele lange hals met normale snaren. Ziet er maf uit zo'n lange hals! freaky..


https://www.youtube.com/watch?v=yb_MzIzznXM

FNaRK
24 februari 2020, 14:26
volgens mij doet Uli Jon Roth ook zoiets ?


In the 1980s, Roth commissioned construction of custom guitars with additional frets from luthier (https://en.wikipedia.org/wiki/Luthier) Andreas Demetriou. Roth has had five of these "Sky" guitars made. To be able to emulate the high notes of a violin, all of the Sky Guitars contain extra frets. The first Sky Guitar (used on the album Beyond the Astral Skies) has 30 frets. Later versions of the Sky Guitar overcame the problem of the higher register frets becoming too narrow by widening the frets by whole steps for the highest notes. In an April 2001 Guitar Player (https://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_Player) magazine interview, Roth reports that the guitars are either fretless above the 30th fret or have whole step fret spacing above the 27th fret, with 35 effective (half step) frets

Fusion
24 februari 2020, 16:09
Nee, ga ik zo eens doen.

Deze al eens gezien? Alan Holdsworth met een 38" (!!) bariton gitaar met 31 frets. Dus ongeveer hetzelfde bereik als een 7 snarige.
Hij gebruikte hiervoor een gewone standaard snarenset. Schijnbaar vond hij de dikke snaren minder klinken en verkoos hij een hele lange hals met normale snaren. Ziet er maf uit zo'n lange hals! freaky..


https://www.youtube.com/watch?v=yb_MzIzznXM
Dude en dan nog steeds zulke stretches maken. Wat een baas was dat.

mountainman
24 februari 2020, 18:44
Het gaat me eigenlijk vooral om andersom. B stemming op een 30". Met standaard bariton snaren 013/014 verwacht ik dat dat te veel snaar spanning op levert. Dan zal je weer 010 of 011 moeten gebruiken wat weer een andere feel en sound op levert, verwacht ik. Standaard worden 30" bariton gitaren in A stemming geleverd en door de meesten zo ook bespeeld. Maar ik zoek wat voor B stemming omdat ik dan lijnen van 6-snarige bas kan dubben. In dat geval ben je misschien beter af met een 27 of 28" (?). Ik ben er nog steeds niet over uit of ik de stap naar een bariton ga zetten maar ben me alvast aan het verdiepen....

13-62 in B stemming gaat best op een 30" bariton. Zelfs met 14-68 in B heb ik het een tijdje volgehouden op mijn Danelectro. En dat terwijl ik nou niet bepaald sterk ben in mijn handen. Nu staat hij in A met 14-68. Toch net wat comfortabeler.

Erik de Perik
24 februari 2020, 18:59
Dude en dan nog steeds zulke stretches maken. Wat een baas was dat.

Zijn reach was legendarisch.

https://www.guitarplayer.com/technique/hands-like-holdsworth-improve-your-stretch-and-open-your-ears

apekop
25 februari 2020, 16:40
Zijn reach was legendarisch.

https://www.guitarplayer.com/technique/hands-like-holdsworth-improve-your-stretch-and-open-your-ears


Bedankt voor die link! blijft een held voor mij.

Voorlopig is de bariton liefde even over. De afgelopen week een aantal Mark Lettieri bariton nummers uitgezocht en gespeeld en toen ik daar mee klaar was mijn gitaar weer naar E gestemd. Ik vind die stemming wel leuk maar toch net wat te beperkt of zo. Misschien dan toch een keer een elektrische 12-snarige aanschaffen. Ik verwacht dat ik die vaker ga gebruiken. Maar 'it was fun while it lasted'.

Erik de Perik
26 februari 2020, 19:47
https://www.youtube.com/watch?v=jqV3eDQd5as

apekop
26 februari 2020, 22:33
Hij heeft me nog niet overtuigd..,Haha.

Erik de Perik
27 februari 2020, 00:30
https://www.youtube.com/watch?v=6oVZAKWHl_Y


:soinnocent:

apekop
27 februari 2020, 09:52
Ja die is tof. Een van de filmpjes die ik had uitgezocht en voor mij de reden om geďnteresseerd te raken in bariton gitaar. Maar het blijft toch een beetje bassistje pesten...haha

Erik de Perik
27 februari 2020, 10:33
Het is wat die Rhett Shull zegt, je bestrijkt beide gebieden met zo’n bariton.

apekop
27 februari 2020, 10:45
Het is wat die Rhett Shull zegt, je bestrijkt beide gebieden met zo’n bariton.

Klopt, met het gevaar dat je elkaar in de weg gaat zitten natuurlijk. Persoonlijk hou ik er niet van als een gitaar op dezelfde toonhoogte gaat zitten als een bas of eronder, zoals in sommige metal. Dan moet daar al een 5-snarige bas tegenover staan die de lijnen een octaaf lager kan meespelen, anders klinkt het niet voor mijn gevoel. Als een gitaar nog lager gaat, met lage F# zoals je wel eens ziet bij metal, dan haak ik af.

Ik zou als een experiment ook wel eens naar A willen stemmen. Alles een kwart hoger dan een normale gitaar. Maar dan heb je wel een 006 of 007 snaar nodig denk ik.