PDA

View Full Version : Kabels van rack naar (midi) board vraag



D3nnis
20 februari 2020, 18:29
In combinatie met mijn rack gebruik ik een midi controller. Tevens gebruik ik een tuner die naast mijn midi controller staat. Hier gaat alleen signaal naartoe (geen audio retour) vanuit mijn rack.
De controller wil graag 9V AC hebben, en de tuner 9V DC.

Op dit moment gebruik ik een 5-polige XLR; 3 polen voor midi en dan twee die naar de tip en sleeve van de jack gaan.

Verder een 230V kabel naar het board, waar dan een voeding voor 9VAC en een voeding voor 9VDC op zit, om daarmee beide apparaten van spanning te kunnen voorzien.

Het liefst zou ik de voedingen naar het rack verplaatsen zodat ik geen 230V naar mijn board hoef te leggen.
Dit zou echter betekenen dat ik dan naast midi en "tuner out" ook nog 9VAC en 9VDC door een relatief lange kabel moet transporteren. Is dat wel wijs om te doen, of kan ik het beter houden zoals ik het nu heb?

Het allerliefst zou ik zelfs nog 1 (multi)kabel hebben met alles erin, met 1 stekker aan elke kant, gemak dient de mens.
Het gaat dan om 2 aders tbv, 9VAC, 2 voor 9VDC, 2 voor audio, 3 voor midi = 9 aders. In 1 kabel kom je dan alsnel bij Harting stekkers oid uit?
Bovendien vraag ik me af hoe goed (met name) de 9VAC samen gaat met de audio in een multikabel.

Hoe zouden jullie dit doen?

Erik de Perik
21 februari 2020, 07:21
Ik heb midi en 9 volt voor m’n MidiMate gecombineerd via een standaard mikrofoonkabel.

D3nnis
21 februari 2020, 07:48
Hoe dan?
Kun je dan 9V potentiaalverschil over je midi source/sink zetten?
Er van uitgaande dat je een 3-polige xlr bedoelt...

Erik de Perik
21 februari 2020, 08:12
Ik moet nog ergens het schema hebben. Komt van Ernst Fliek trouwens, ik zag het ooit op de 19” set van Lex Bolderdijk.

harrie-beton
21 februari 2020, 10:43
Kan de tuner niet gewoon van je floorboard af? Ik zie overal die clip tuners verschijnen, ook bij grote artiesten. Ik heb persoonlijk ook het idee dat mijn tc electronic tuner op de hals nauwkeuriger is dan de floor tuner..

D3nnis
21 februari 2020, 11:39
Kan de tuner niet gewoon van je floorboard af?

Terechte vraag.....maar het antwoord is vooralsnog nee, want mijn ervaring tot nu toe is dat de clip on tuner (en niet alleen die van mij) niet (goed) werkt in een lawaaiige omgeving.
Zelfs met een akoestisch optreden heb ik daar al meer geklooi mee gehad dan ik wil, dus doe mij maar gewoon zo'n pedaalding. Ik zou nog kunnen overwegen om gewoon batterijen in de pedaltuner te stoppen natuurlijk.

cluseau
21 februari 2020, 12:17
Je kan de AC transporteren naar je pedal board. Deze AC gebruiken voor de controller en op het pedal board omzetten naar 9V DC. Dat is op zich een eitje. Scheelt weer een adapter en twee lijnen in je kabel.

HaroldA
21 februari 2020, 13:22
Welke controller heeft er AC nodig?

cluseau
21 februari 2020, 13:41
Welke controller heeft er AC nodig?



De controller wil graag 9V AC hebben, en de tuner 9V DC.



Lees en huiver

HaroldA
21 februari 2020, 13:42
Lees en huiver

Ik lees geen merk/type. Soms staat er op een adapter die van AC DC maakt "AC adapter"; misschien is het dus wel gewoon DC?

cluseau
21 februari 2020, 15:28
Ik lees geen merk/type. Soms staat er op een adapter die van AC DC maakt "AC adapter"; misschien is het dus wel gewoon DC?


Tja, ik ga slecht uit van wat gegeven is. :soinnocent:

D3nnis
21 februari 2020, 15:43
Het is een Rocktron All Access. De voeding is 9V AC, 2000mA, maar 1500mA schijnt voldoende te zijn, en er zijn zelfs berichten te vinden dat ie met 1000mA voeding ook genoegen neemt.
Of deze AC intern direct DC wordt gemaakt, of dat ie functioneel iets met die AC doet weet ik niet. Ik heb het ook nog niet aangedurfd om er zomaar onwetend een (gestabiliseerde) 9VDC voeding (van zeg 2500mA) aan te knopen.

cluseau
21 februari 2020, 17:44
Met AC kun je alle kanten nog op. Bied gewoon aan wat gevraagd wordt en zet de AC - welke volgens jouw ruim voldoende capaciteit heeft - om naar DC 9V. Koud kunstje en een leuk projectje om in een doosje te bouwen.


Jullie bouwen toch zo graag :hide:

D3nnis
22 februari 2020, 07:44
Koud kunstje

Voor iemand die weet wat ie doet wel ja :D

Voor mij echter.....ik heb gekeken hoe dat zou moeten -want zelfs dat wist ik niet- en het principe van een bruggelijkrichter met condensator begrijp ik wel, maar hoe je dan bepaalt welke componenten (waarde) je nodig hebt begrijp ik al niet.

Pak bijvoorbeeld deze bruggelijkrichter:
https://www.conrad.nl/p/tru-components-tc-b40d-bruggelijkrichter-dil-4-80-v-1-a-eenfasig-1581967
Omdat in de specificaties staat dat de doorlaatspanning 1,1V is, werkt dat dan daardoor "automatisch" ook met 9VAC?

En is het dan verder zo simpel om na de gelijkrichter + condensator een 9V spanningsregelaar te zetten (opletten op de juiste minimale ingangsspanning)?

Erik de Perik
22 februari 2020, 09:13
Dit zou moeten werken:

https://www.conrad.nl/p/h-tronic-spanningsomvormer-module-ingangsspanning-bereik-4-4-24-24-vdc-vac-uitgangsspanning-bereik-12-2-191396?WT.mc_id=gshop&gclid=EAIaIQobChMIleKXgNvk5wIVV-d3Ch0FmAHqEAQYASABEgIuaPD_BwE&tid=1457103019_72081486373_pla-837542700882_pla-191396&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

cluseau
22 februari 2020, 09:53
Wel een buurman&buurman oplossing maar werkt wel idd.

Letop 500mA

D3nnis
22 februari 2020, 09:58
Die had ik ook gezien, maar maximaal 500mA, en ze geven aan in de handleiding dat de uitgangsspanning 3V lager moet liggen dan de ingangs (wissel)spanning.
Om dan 9VDC te kunnen verkrijgen, zou er blijkbaar 12VAC in moeten.
Eigenlijk maf dat ze zo'n midicontroller met AC voeden. Ik zag dat dat bij bijvoorbeeld de Voodoo Lab ground control pro ook zo is.
Anderzijds zie je dan weer controllers als de harley benton mp 100, die op 2 batterijen werken, waarbij een 9VDC aansluiting schittert van afwezigheid. Rare jongens, die midi figuren.

Ik ga toch eens een mailtje naar Rocktron sturen, misschien kan ik dat ding ook gewoon met 9VDC voeden, ben ik meteen klaar.

Erik de Perik
22 februari 2020, 10:32
Je gaat met 9V AC in die converter om DC voor je tuner te krijgen toch?
Ik heb een Rocktron MidiMate en die krijgt al zo’n 20 jaar 9V DC terwijl hij AC zou moeten hebben.

D3nnis
22 februari 2020, 10:54
Je gaat met 9V AC in die converter om DC voor je tuner te krijgen toch?

Verdraaid, goed opgemerkt!
Meer dan genoeg mA voor de tuner inderdaad.
Alleen die spanning is dan misschien nog iets dat roet in het eten gooit.

cluseau
22 februari 2020, 11:58
Die 9VAC is in werkelijkheid 12,6V piek. Dat gaat prima hoor. Ook zal het te voeden apparaat best werken op 8,5VDC.

Maar idd als je Rocktron ook werkt op DC ben je klaar. Zou ff een schema moeten zien van dat ding

D3nnis
22 februari 2020, 12:05
Die 9VAC is in werkelijkheid 12,6V piek. Dat gaat prima hoor. Ook zal het te voeden apparaat best werken op 8,5VDC.


Dat laatste denk ik ook wel.

Wat die 3V verschil betreft, ik kon niet echt terug vinden of je 9VAC x wortel2 - 3V moest doen, of 9VAC -3V.



Maar idd als je Rocktron ook werkt op DC ben je klaar. Zou ff een schema moeten zien van dat ding

Zou ik iets kapot kunnen maken als ik bij wijze van test er DC op zou knikkeren, of is dat niet bevestigend of ontkennend te zeggen zonder te weten hoe dat intern zit?

cluseau
22 februari 2020, 12:11
Dat laatste denk ik ook wel.

Wat die 3V verschil betreft, ik kon niet echt terug vinden of je 9VAC x wortel2 - 3V moest doen, of 9VAC -3V.



Zou ik iets kapot kunnen maken als ik bij wijze van test er DC op zou knikkeren, of is dat niet bevestigend of ontkennend te zeggen zonder te weten hoe dat intern zit?

1 De gegeven 9VAC is de effectieve waarde. De piekwaarde ligt 1,4 maal hoger.

2 Dat ligt er aan wat er achter de plug zit. Als daar een trafo aan hangt dan blaas je die op met DC. Is het zo dat er een gelijkrichter achter de plug zit dan zal hij gewoon op DC ook werken. Dat dingetje van Conrad zit eigenlijk in jouw controller achter de plug, zo simpel is het.

Maar zonder schema steek ik mijn nek niet uit.

D3nnis
22 februari 2020, 16:40
Wel een buurman&buurman oplossing maar werkt wel idd.


Waarom buurman & buurman eigenlijk?

cluseau
22 februari 2020, 18:07
Waarom buurman & buurman eigenlijk?

Nouja, niks bijzonders eigenlijk. Die zouden het ook zo oplossen. Ik denk natuurlijk al gauw aan een stukkie gaatjesprint waar je dat zo in elkaar plakt. en in een lucifer doosje giet :seriousf:.

Erik de Perik
22 februari 2020, 18:41
Ja maar dat ben jij en zo zijn wij :D