PDA

View Full Version : Gibson goes Fender



Wouter J
8 augustus 2003, 02:25
En dan bedoel ik in materiaal.

Fender heeft swamp Ash (essen hout) al vanaf het begin gebruikt. Gibson heeft het pacht op mahonie. De Voodoo series van Gibson worden van Swamp Ash gemaakt en ze slaan goed aan maar niet iedreen valt op dat mat zwart en bloed rood uiterlijk van de Voodoo series en dus hebben ze de Gibson Swamp ash les Paul en Swamp Ash Explorer uitgebracht voor de gene die van het geluid houden maar liever een naturel kleurtje willen.

Een goede beslissing vindt ik persoonlijk.

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lpsa_ns.jpg

http://www.gibson.com/products/gibson/xfactor/images/dxs_nsa.jpg

iam
8 augustus 2003, 06:32
ik vind het geheel er nogal 'onafgewerkt' uitzien...

alsof het een tussenfase is :-?

The Mule
8 augustus 2003, 07:25
Zo naturel ben ik er niet weg van, maar die Les Paul zou supermooi worden met een transparant wijnrode afwerking.

Scheelt wel enorm veel in gewicht t.o.v. mahonie dus de mensen die altijd zo klagen over zere rug en schouders kunnen nu ook Les Paul spelen. Heeft wel gevolgen voor de legendarische sustain en toon natuurlijk, in elk geval zal ie zich heel anders 'gedragen'.

BTW: zou dit ook niet een beetje een proefballonnetje van Gibson in reactie op de beschermde status van mahonie zijn?

closure
8 augustus 2003, 08:39
is wel mooi
moest ik geld hebben ik zou deze kiezen

Mithrandir
8 augustus 2003, 09:03
Ik vind die Les Paul zo niet mooi, krijg er een beetje een geitenwollensokken visioen bij. Een mooi lak laagje zou het beter doen. Die explorer vind ik er al iets beter uit zien, maar dat kan ook een andere lichtval zijn natuurlijk.

Het zou idd natuurlijk goed kunnen dat ze aan het experimenteren gaan me andere houtsoorten om te kijken of dat aanslaat en bevalt. Al hebben ze natuurlijk daar al wel een poging mee gedaan toen ze de smartwood serie uitbrachten, die waren wel van mahony + een exotisch hout, maar dan uit productie-bossen (of hoe noem je zo iets).

Ik ben wel benieuwd hoe ze klinken.

Harry
8 augustus 2003, 09:35
ik vind er niet zoveel aan, mooi lakje zou wel schelen. Maar dan zie ik toch liever een junior of een es in die kleur

Nocki
8 augustus 2003, 09:38
ik ben zelf gek van die naturel dingen. vandaar ook mn lp smartwood maar ik vind m idd toch een beetje bleekscheterig...

die smartwood is trouwens ook niet zo zwaar.
Nocki

MarshallSG
8 augustus 2003, 09:45
Ik vind ze niet echt geweldig. Een lakje zou wel wonderen doen.

De explorer is nog het mooist

Anders Destium
8 augustus 2003, 10:07
Ik ben niet zo'n fan van Ed Roman, maar ergens zit er meestal wel een kern van waarheid in...

http://www.edromanguitars.com/wood/swampash.htm

Worden "dure" Epi's niet ook van Swamp Ash gemaakt ipv Mahonie?

michielv
8 augustus 2003, 10:16
Volgens mij heeft Gibson al heel lang esdoorn gebruikt in gitaren. Bijvoorbeeld de Marauder, L6S, S1 etc. modellen en ik heb ook ergens in een boek een foto van een esdoorn Les Paul, een beetje in deze stijl (Fender jaren '70 stijl).

Is persoonlijk niet mijn smaak, maar ik wil toch een witte :D

SiNiSTRaL
8 augustus 2003, 11:19
t zijn net ikea gitaren man....
maar de explorer is dan nog wel het minst afgrijselijk :wink:

marc_o
8 augustus 2003, 11:35
Te gek!

Neals
8 augustus 2003, 13:07
mjah, ik vind ze ook niet zo heel erg mooi, tis iig de meest lelijke lespaul ooit denk ik.

Luca P
8 augustus 2003, 14:14
Bah, ze lijken wel op die jaren 70 Aria's en Ibanezzen1
En dan die toets zonder inleg of binding.

Anders Destium
8 augustus 2003, 14:21
Ik vraag me serieus af wat de kostprijs van deze gitaren is, er zit niets op of aan... :-?

Volgens mij zijn dit van die typische gitaren waarbij je vooral voor het logo op de headstock betaalt:

Heb jij een Gibson les paul?
Inderdaad!

Ik vind de Smartwood serie gaver dan deze, daar heb je tenminste nog een aparte top erop zitten qua kleur en textuur :wink:

Mithrandir
8 augustus 2003, 14:26
t zijn net ikea gitaren man....
maar de explorer is dan nog wel het minst afgrijselijk :wink:

Het zijn idd net ikea gitaren. Nu bij ikea: Løspøl, de gitaar voor bij uw billy boekenkast of uw bjorn beuken kliklaminaat.

Pickslide
8 augustus 2003, 18:37
Ik vind ze nog best ok hoor, zou er niet snel een kopen maar is weer es iets anders, Les Pauls van nu lijken allemaal zo op elkaar....

hoofd
8 augustus 2003, 18:44
Les Pauls van nu lijken allemaal zo op elkaar....

Gek is dat he. Vroeger had je nog wel 's een Les Paul die leek op een strat, maar nu lijken ze allemaal op LP's :-?

Anders Destium
8 augustus 2003, 20:13
Ja dat heb ik ook heel erg, zelfs de Les pauls van verschillende merken lijken op elkaar :-?

MarshallSG
8 augustus 2003, 20:16
Ik heb dat niet met LP's ik vind ze allemaal verschillend. Ik vind stratocasters allemaal op elkaar lijken.