PDA

View Full Version : Geluidsman?



purplejohn
1 februari 2020, 22:33
Hej,

Even een vraagje aan iedereen. Gisteravond weer een optreden gedaan met een van mijn bands. Je kent 't wel, weinig ervaring, dus wekenlang vooraf de setlist oefenen en uiteindelijk het podium op. De zaal had een eigen geluidsman die daar altijd wordt ingehuurd voor het geluid. Ondanks alle afspraken met deze knul toch een veel te korte soundcheck (voor ons dan, niet voor hem schijnbaar) weer een belabberd geluid op het podium en, na de opnames vandaag beluisterd te hebben, ook in de zaal. Volledig om zeep geholpen mix, het ene veel te hard, het andere veel te zacht, en daar een constante wisseling in. De hele set bezig geweest met wijzen, roepen en aangeven, maar de man had het veel te druk met zijn telefoon. Dit is de vijfde keer dat we daar gespeeld hebben, en alleen de eerste keer had de geluidsman oren aan z'n hoofd. Ik hoor veel om me heen dat het gros van de geluidsmannen arrogant en betweterig is, maar dit ontneemt me in ieder geval elk plezier in de spaarzame optredens die we doen. Mijn vraag is: hoe jullie ervaring hiermee? Of moeten we toch weer terug naar eigen PA en direct vanuit de versterkers spelen?

D3nnis
1 februari 2020, 23:01
De opnames, bevatten die het zaalgeluid, of zijn dat opnames uit de mengtafel?
In het laatste geval, als bv een versterker flink hard stond, en hij staat daarom zacht bijgeschoven (of uit) op de mengtafel, dan heb je al een verrotte balans natuurlijk. Tenzij hele grote zaal, of evt buiten.

Altijd met dezelfde geluidsman werken is ideaal. Hoeft het nog niet eens zijn eigen PA te zijn.

Erik de Perik
1 februari 2020, 23:43
In de loop der jaren eigenlijk alles wel meegemaakt, al was er vroegah de gesel van de smartfoon nog niet. Vaak wel frustrerende dingen meegemaakt, behalve met eigen geluidsman of geluid zelf vanaf het podium regelen (vraagt wel veel meer discipline van de bandleden). Tegenwoordig eigen PA met eigen licht- en geluidsmannen en die nemen het heel serieus. Krijg vaker te horen dat ik te zacht dan te hard sta.
Ik weet niet goed/helemaal niet wat je met "direct vanuit de versterkers spelen" bedoelt.

Plant
1 februari 2020, 23:47
Altijd met dezelfde geluidsman werken is ideaal. Hoeft het nog niet eens zijn eigen PA te zijn.

Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.

Ik heb als concertbezoeker vaak genoeg het geluid horen verkloten door meegebrachte 'technici' van de band zelf. Als er in diezelfde zaal een band speelt die door de lokale professionele geluidsman wordt geregeld, dan klinkt het een stuk beter.

Maar ja, je hebt professionele geluidsmannen en geluidsmannen die denken dat ze dat zijn ... en van die laatste zijn er nu eenmaal veel meer :roll:

Erik de Perik
2 februari 2020, 00:05
Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.

Ik heb als concertbezoeker vaak genoeg het geluid horen verkloten door meegebrachte 'technici' van de band zelf. Als er in diezelfde zaal een band speelt die door de lokale professionele geluidsman wordt geregeld, dan klinkt het een stuk beter.

Maar ja, je hebt professionele geluidsmannen en geluidsmannen die denken dat ze dat zijn ... en van die laatste zijn er nu eenmaal veel meer :roll:

Jaaaaaren terug een typerend voorbeeld meegemaakt op Plaspop Arnhem. Eerst speelde De Dijk over het Axls PA. De sound had weinig definitie, ging niet erg hard en regelmatig verschenen de rode ledjes (in die tijd was het nog hip om de staat van een processor aan het publiek te tonen). Daarna kwam TOP, ook met hun eigen geluidsman. Die deed een line check en de band begon. Hoewel er ruim 2 keer zoveel muzikanten op het podium stonden klonk de band vet, duidelijk en twee keer zo hard zonder clippen. Deze mixer was duidelijk handiger met EQ's en compressors. Duurde 3 nummers en toen stond het als een huis.

D3nnis
2 februari 2020, 09:26
Daar plaats ik toch kanttekeningen bij.
Een geluidsman die altijd in een bepaalde zaal met apparatuur werkt en de zaalakoestiek goed kent is - indien ie z'n werk goed doet natuurlijk! - te prefereren boven iemand die met de band meekomt.


Het probleem zit hem in het "indien ie z'n werk goed doet".
Op het (gebrek aan) niveau waar ik opereer zijn er wel wat bands die om kosten te drukken wél gebruik maken van (de spullen van) DJ Buurman Henkie. Dat doen we niet. Onze eigen geluidsman is geen verplichting voor degene die ons boekt, maar dan is er wel vantevoren contact met de betreffende geluidsman als we die niet al kennen.

Verder wil ik er weer de kanttekening bij plaatsen dat de eigen geluidsman, die de band kent, de nummers kent, weet wat de band voor ogen heeft, weer beter is dan de vaste persoon in de zaal, als ie zijn werk goed doet.
Het mooiste is dan als de vaste man van de zaal niet een dermate ego heeft dat ie probeert je eigen geluidsman te helpen ipv erbij te naaien.

Er zijn wat eigenwijze knoesten bij zeg.

NLF
2 februari 2020, 10:04
Het probleem is dat het eigenlijk best moeilijk werk is, misschien zelfs wel heel moeilijk werk. Het is echt een vak op zich. En meestal staat er inderdaad iemand achter de knoppen die er gewoon geen reet van kan. En daar ben je dan wel van afhankelijk. Zo iemand kan het helemaal verprutsen, niet alleen de sound, maar ook de sfeer voor de mensen die op het podium staan. Als je regelmatig live speelt is een eigen mixer die weet wat je wilt en met wie je vooraf en na afloop afspraken kunt maken wel heel fijn.

Fobo
2 februari 2020, 11:05
Heb beide uitersten meegemaakt (in overwegend kleinere settings tot ongeveer max. 200 mensen); twee oudere gasten (uit Leiden) met redelijk gedateerde PA ingehuurd, in verschillende, soms moeilijke, geluidsettingen die in een poep en zucht een uitstekend podium- en zaalgeluid neerzetten en verder precies deden wat wij vroegen ("komt goed jochie"), tot aan nitwits met fancy spul, die er geen ruk verstand van hadden en tijdens het spelen ongevraagd effecten aan mijn gitaargeluid toevoegden ("ja joh, klinkt toch leuk?", not...).

D3nnis
2 februari 2020, 13:29
Precies wat Fobo zegt...

Leuke anekdote, we hebben ook ooit met een externe geluidsman gehad dat de geluidsman weg was. Die was direct na aanvang tweede set pleite :D

roger
2 februari 2020, 14:23
We hadden ooit een geluidsman die we Moulinex noemden...zegt genoeg. Was t nummer afgelopen hoorde je nog een minuut de echo nagalmen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
2 februari 2020, 14:46
wij hebben ook van alles meegemaakt. Vorige zomer wel een prettige ervaring gehad met een geluidsman die fancy shit had:
ging gewoon met een ipad in het publiek zitten en kon zo alles regelen klonk erg goed met minieme soundcheck

purplejohn
2 februari 2020, 15:20
Ja, volgens mij hoort dat ook gewoon zo. Niet ergens in een hoekje bij een mengtafel gaan zitten en er van uitgaan dat alles wel vanzelf loopt, ondanks drukke gebaren vanaf het podium.

Erik de Perik
2 februari 2020, 15:36
wij hebben ook van alles meegemaakt. Vorige zomer wel een prettige ervaring gehad met een geluidsman die fancy shit had:
ging gewoon met een ipad in het publiek zitten en kon zo alles regelen klonk erg goed met minieme soundcheck

Is toch redelijk standaard tegenwoordig dacht ik.

arjanb01
2 februari 2020, 16:11
Klopt. Wij hebben ook een vast geluidsbedrijf en die gebruiken een verhonger x32 plus tablet om de zaalmix op afstand te regelen. Supersnel en effectief.
Het echte fine tunen kun je toch pas als de zaal vol is met mensen. Daarom is imo een soundcheck vooral bedoeld om even snel te checken of alles zowel op het podium als in de zaal het doet.

arjanb01
2 februari 2020, 16:12
Klopt. Wij hebben ook een vast geluidsbedrijf en die gebruiken een behringer x32 plus tablet om de zaalmix op afstand te regelen. Supersnel en effectief.
Het echte fine tunen kun je toch pas als de zaal vol is met mensen. Daarom is imo een soundcheck vooral bedoeld om even snel te checken of alles zowel op het podium als in de zaal het doet.

rozh
2 februari 2020, 16:27
Is toch redelijk standaard tegenwoordig dacht ik.

kan wel, maar wij speelden vooral in kleinere zalen (studentenfeesten) waar we van hobbyist tot huistechnicus hebben gehad met verschrikkelijke situaties enz. hehe
Dit is vooral voor de wat grotere venues denk ik dan?

D3nnis
2 februari 2020, 16:29
Ik ken het ook juist van hele kleine optredens, waar weinig plaats is voor een mengtafel in de "zaal".

Duhsjaak
2 februari 2020, 22:10
Ik zal wel weer een beetje Tegen de draad in zijn?
Ik heb nooit (zelf) met een PA gespeeld.
De ervaringen met latere bands waren sterk wisselend.
De vaste geluidsboy zat iedere avond urenlang in de herrie en was doof of hard bezig doof te worden.
Soms probeerde hij de op het podium te hard staande combo of (berucht) dubbele marshall stack te compenseren door het zaal niveau op te draaien. Waardoor iedereen fluitende oren kreeg en hij alleen maar veel Dover werd.

Een beetje band kan een hoop voor zichzelf betekenen, door tijdens repetities of sound checks de zaak vanuit een centraal punt op te nemen. Een sound check van twee liedjes vertelt je genoeg.
Je hebt als band dan ook meer grip op het totale geluid en je bent minder afhankelijk van luimen en stokpaardjes van externe geluidmannen.

Als je dan toch je groepsgeluid nog verder wilt aanvullen, ga rustig je gang. Maar de basis heb je alvast in de hand.

3k (dacht ik) in Purmerend heeft het prima in de hand en ook in 013 heb ik heel fijne voorbeelden gehoord van zaalgeluid.
Ooit in het Concertgebouw een optreden van Captain Beefheart met een vriendin op de gang beluisterd omdat het zaalgeluid echt bestraffend hard was. Lees niet te doen.

In het kort:
- de resultaten lopen dramatisch uiteen
- probeer te zorgen dat de basis goed is en hou het ook zelf in de klauwen
Mijn idee maar...
Vriendelijke groet, Gus

skanky
2 februari 2020, 22:14
If you pay peanuts you get monkeys. Goede geluidstechnici kosten gewoon geld, voor hun (in dit geval mij) is het werk en daarvan moeten de vaste lasten en dergelijke van betaald worden.
En het is inderdaad gewoon een vak, ik bel ook een professionele loodgieter ipv buurman Henkie die laatst een youtubefilmpje over loodgieten geeft gekeken.

miyaru
2 februari 2020, 22:33
If you pay peanuts you get monkeys. Goede geluidstechnici kosten gewoon geld, voor hun (in dit geval mij) is het werk en daarvan moeten de vaste lasten en dergelijke van betaald worden.
En het is inderdaad gewoon een vak, ik bel ook een professionele loodgieter ipv buurman Henkie die laatst een youtubefilmpje over loodgieten geeft gekeken.

En zo is dat!!!!!!

D3nnis
2 februari 2020, 22:51
ipv buurman Henkie die laatst een youtubefilmpje over loodgieten geeft gekeken.

Verdraaid, jij kent henkie ook? :D

Plant
2 februari 2020, 22:52
Klopt. Wij hebben ook een vast geluidsbedrijf en die gebruiken een verhonger x32 plus tablet om de zaalmix op afstand te regelen...

Soms is spellingscontrole zo hilarisch :seriousf:

Erik de Perik
2 februari 2020, 23:30
Ik zal wel weer een beetje Tegen de draad in zijn?
Ik heb nooit (zelf) met een PA gespeeld.
De ervaringen met latere bands waren sterk wisselend.
De vaste geluidsboy zat iedere avond urenlang in de herrie en was doof of hard bezig doof te worden.
Soms probeerde hij de op het podium te hard staande combo of (berucht) dubbele marshall stack te compenseren door het zaal niveau op te draaien. Waardoor iedereen fluitende oren kreeg en hij alleen maar veel Dover werd.

Een beetje band kan een hoop voor zichzelf betekenen, door tijdens repetities of sound checks de zaak vanuit een centraal punt op te nemen. Een sound check van twee liedjes vertelt je genoeg.
Je hebt als band dan ook meer grip op het totale geluid en je bent minder afhankelijk van luimen en stokpaardjes van externe geluidmannen.

Als je dan toch je groepsgeluid nog verder wilt aanvullen, ga rustig je gang. Maar de basis heb je alvast in de hand.

3k (dacht ik) in Purmerend heeft het prima in de hand en ook in 013 heb ik heel fijne voorbeelden gehoord van zaalgeluid.
Ooit in het Concertgebouw een optreden van Captain Beefheart met een vriendin op de gang beluisterd omdat het zaalgeluid echt bestraffend hard was. Lees niet te doen.

In het kort:
- de resultaten lopen dramatisch uiteen
- probeer te zorgen dat de basis goed is en hou het ook zelf in de klauwen
Mijn idee maar...
Vriendelijke groet, Gus

Het geluid van een perfect klinkende band kan door een beetje vervelend geluidspersoon in een handomdraai om zeep geholpen worden. Omgekeerd krijg je een slecht klinkende band heel moeilijk ok.

Erik de Perik
2 februari 2020, 23:37
kan wel, maar wij speelden vooral in kleinere zalen (studentenfeesten) waar we van hobbyist tot huistechnicus hebben gehad met verschrikkelijke situaties enz. hehe
Dit is vooral voor de wat grotere venues denk ik dan?

Voor iets meer dan 300 EUR heb je al een 16 kanaals digitale mixer die je met een app op je tablet via wifi bedient.

Fobo
3 februari 2020, 10:22
Soms is spellingscontrole zo hilarisch :seriousf:
Effe off topic: Op Catawiki werd afgelopen week een volksgitaar aangeboden...

showband
3 februari 2020, 12:59
de man had het veel te druk met zijn telefoon.

het kan zijn dat hij geen tablet had en de mixer digitaal is....
dan bedient ie hem uit de telefoon... Doe ik ook wel.

het probleem met geluidsmannen is dat je zowel technisch een beetje moet weten hoe de boel werkt/niet werkt
EN muzikaal moet begrijpen wat de band doet.
EN alle mensen van je af moet houden die zich er mee bemoeien. (zaalhouder, vriendin drummer, managerstypes, enz)

de twee meest voorkomende problemen:
-Starten met de band soundchecken en als laatste de zang en als allerlaatste de monitors....
(je weet wel, beginnen met het drumstel kick, snare hihat….)

-geluidsmannen die niet muzikaal genoeg zijn om te horen wat ontbreekt. (dat er van de drie blazers een niet aanstaat, of van de twee toetsenborden er een niet aanstaat enz)

verder is het zo dat er minstens net zo veel PA mensen te hard willen draaien als dat gitaristen te hard staan. :soinnocent:

Da Vinci
3 februari 2020, 16:17
Even afgezien van alles wat gezegd is; een filmpje terugkijken dat is opgenomen met een telefoon geeft totaal geen indruk van het zaalgeluid. Vaak verrekent dat enorm op de volumes, de richting van het microfoontje etc.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
4 februari 2020, 11:12
-geluidsmannen die niet muzikaal genoeg zijn om te horen wat ontbreekt. (dat er van de drie blazers een niet aanstaat, of van de twee toetsenborden er een niet aanstaat enz)

Of naar eigen smaak mixen.
Heb met mn band verschillende geluidsmannen gehad en allemaal heel goed alleen je merkt gewoon dat de 1 jaren voor een pop/rockband heeft gewerkt dus gitaar wat meer naar voren en alles in het algemeen wat rauwer gemixt. En een ander heeft heel lang met een '80/90 band mee gelopen en die mixt dan meer hifi achtig en gelikt met veel galm en compressie.

dejohan
4 februari 2020, 12:36
Wat ik niet begrijp is die hardnekkige gewoonte om een gitaar versterker achter je te zetten. Dat was handig is 1965 toen er geen PA's bestonden, maar in 1975 al achterhaald, en een ramp voor een evenwichtig podiumgeluid.

D3nnis
4 februari 2020, 12:39
Ik zet 'm meestal aan de zijkant als het even kan.

Erik de Perik
4 februari 2020, 13:59
Ook altijd aan de zijkant.

skanky
5 februari 2020, 00:56
Een van de bands die ik nu doe heeft gewoon geen enkele speaker meer op het podium staan. Iedereen op inears, bassist alleen op DI (en een backbeat rumble pack), gitaristen met Strymon Iridium en de drummer zonder sub maar met een buttkicker. Heerlijk mixen.

arjanb01
5 februari 2020, 06:32
Het is natuurlijk wel ideaal voor een geluidsman als er zo min mogelijk herrie van het podium afkomt.
Dan kan het zaalgeluid beter gemaakt worden doordat er geen inmenging door het podium is.
Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer😁
Misschien een elektronisch drumstel, maar als je met een drummer daarover begint ziet hij water branden 😂

D3nnis
5 februari 2020, 06:47
Het is natuurlijk wel ideaal voor een geluidsman als er zo min mogelijk herrie van het podium afkomt.
Dan kan het zaalgeluid beter gemaakt worden doordat er geen inmenging door het podium is.


Ik snap dat, maar toch ook niet, eigenlijk.
"Vroeger" had je ook bands die prima klonken, zonder modelling.
Nu kan dat ineens niet meer en geluid vanaf het podium is eng. Dat is wel vreemd.




Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer😁


Ik heb laatst een avondje akoestisch gespeeld, volledig in ear (mede daardoor ook helemaal geen last van feedback).
Wil ik nu ook elektrisch gaan proberen, maar dan vrees ik dat ik niet meer kan spelen met feedback.

arjanb01
5 februari 2020, 08:37
Inderdaad, als je volledig inear speelt heb je geen werkende speakers die kunnen feedbacken, ander netter geluid.
Da’s wel een nadeeltje vind ik.

Harald
5 februari 2020, 08:50
Toch best een probleem voor iemand als Santana... Ik houd er wel van (niet voor elke solo, maar soms) als het gitaargeluid op het randje van beheersbaar is. Je kunt dan spelen met je gitaargeluid, dat beïnvloedt de keuzes in de improvisatie. Als dat zacht kan, prima. Moet je wel jezelf kunnen horen. En ik moet mezelf ook kunnen horen als ik zacht aan sla.

JanVrm
5 februari 2020, 14:25
Met mijn eigen band spelen we in 7 van de 10 gevallen over de aangeboden installatie en bijbehorende geluidsman. Meestal valt dat best wel mee, als je maar duidelijk communiceert wat je wilt. Mijn ervaring met in-ears is dat het afstemmen soms wat langer duurt dan met wedges, maar als dat eenmaal goed staat heb je er daarna geen last meer van. Wanneer het ons gevraagd wordt zelf te regelen hebben we een vijftal geluidsbedrijven waar we op terug kunnen vallen en weten dat ze het prima doen.

Verder lopen de wensen van de bandleden ook niet altijd simultaan: waar de een na vijf minuten tevreden is, blijft de ander maar bezig met de geluidsman. De kunst is om op een gegeven moment gewoon te accepteren hoe het is en je niet af laten te leiden door details die je wat minder vindt, want dat straal je weer af op het publiek.

Probleem zijn vaker de gelegenheden met mindere akoestiek: veel glas, harde wanden, tegelvloeren, laag tentzeil, e.d., die lijken de drums alleen maar te versterken wat lastig is met het totaalvolume, vnl. de zang. Het is makkelijk om dan de geluidsman de schuld te geven, maar het moet altijd wel van 2 kanten komen.

Minder speakers op het podium is zeker een voordeel, uitgezonderd wanneer mensen vlak voor het podium staan of lopen, die horen vooral de drums klappen en onversterkte zang.

dejohan
5 februari 2020, 17:31
De kunst is om op een gegeven moment gewoon te accepteren hoe het is en je niet af laten te leiden door details die je wat minder vindt, want dat straal je weer af op het publiek.


Precies.

Ik vraag om die reden soms enkel een beetje drum en zang in de monitor. Die twee heb ik nodig om te volgen, de rest is voor de leuk, en zal ik met een beetje geluk op het podium ook wel horen.

Plant
5 februari 2020, 17:57
...
Het enige wat niet met plug-ins, Kempers of Helixen op te lossen is, is de drummer
Misschien een elektronisch drumstel, maar als je met een drummer daarover begint ziet hij water branden 

:ok:

https://media.sweetwater.com/images/items/750/MiniMegaDG-large.jpg?v=19c5c77d867ae9a8

Misschien niet zo gezellig (op het podium), maar efficiënt lijkt het me wel.

arjanb01
5 februari 2020, 18:15
Gaaf ding ! Ik heb de foto al naar onze drummer geappt 😁
Kijken of ik doodsbedreigingen ontvang 😆

skanky
7 februari 2020, 01:26
Nu sta ik met dat bandje wat ik mix ook niet in kroegen of jongerencentra. We staan over het algemeen in wat grotere zalen en festivals waar de PA ook dik voormekaar is. Maar omdat er alleen drumgeluid van het podium komt eis ik wel altijd in/front fills voor de eerste rijen, dat mogen dan ook gewoon wat monitorwedges op hun kant zijn maar anders hoor je daar inderdaad echt alleen maar drums.

showband
7 februari 2020, 11:12
Inderdaad, als je volledig inear speelt heb je geen werkende speakers die kunnen feedbacken, ander netter geluid.
Da’s wel een nadeeltje vind ik.

is een oplossing voor....
https://www.digitech.com/other/FREQOUT-V-00.html

arjanb01
7 februari 2020, 15:22
Aha, leuk. Wist niet dat dit bestond !
Kun je leuke dingen mee doen, beetje de inears van iedereen fokken door constant die feedback knop aan te trappen, leuk 😁

D3nnis
7 februari 2020, 16:16
Zo'n pedaal feedback modelling ding verhoud zich toch een beetje tot echte feedback als sex met een opblaaspop tov de real deal.
Alleen wanneer jij het wilt, en dan ook altijd wanneer jij het wilt.
Verder stukken minder gezeik.
En tóch altijd weer dat knagende gevoel dat het niet hetzelfde is, ondanks alle voordelen

NLF
7 februari 2020, 17:25
Het is ook allemaal een beetje dingen die heel simpel zijn (spijker hamer vork lepel) zo ingewikkeld mogelijk proberen te maken (dus ipv gitaar kabel versterker iets met digitale dingen, vervolgens geen speaker maar een ding in je oor en dan een pedaal om feedback te krijgen...). Maar ik snap op zich wel dat een geluidsman het op een podium het liefst stil wil hebben. Aan de andere kant: het verschilt ook een beetje per stijl. Als je drie blazers hebt, percussie, twee keyboards, backing vocals enzovoorts en het is "ontwikkelde muziek" dan is een mooie hifi mix op z'n plaats. Zijn het drie lui die hele harde rock muziek maken a la Motorhead dan is hier en daar een beetje overspraak ook niet zo heel erg, toch?

arjanb01
7 februari 2020, 17:51
Zo'n pedaal feedback modelling ding verhoud zich toch een beetje tot echte feedback als sex met een opblaaspop tov de real deal.
Alleen wanneer jij het wilt, en dan ook altijd wanneer jij het wilt.
Verder stukken minder gezeik.
En tóch altijd weer dat knagende gevoel dat het niet hetzelfde is, ondanks alle voordelen

Klopt, maar dat geldt ook voor modelling al snap ik het praktische ervan zeker wel. Snel op te bouwen, snel weer weg, consistent geluid al kun je met een modelling unit meer verkloten dan met een simpele buizenamp.

D3nnis
7 februari 2020, 18:23
Als je drie blazers hebt, percussie, twee keyboards, backing vocals enzovoorts en het is "ontwikkelde muziek" dan is een mooie hifi mix op z'n plaats.

Ik heb de afgelopen paar jaar best regelmatig met een paar blazers samen gespeeld. Saxofoon gaat nog wel, maar naast een trompet en trombone is het compleet nutteloos om dan zelf zo weinig mogelijk geluid te produceren als je het mij vraagt.
Wát een kabaal.

D3nnis
7 februari 2020, 18:26
Klopt, maar dat geldt ook voor modelling al snap ik het praktische ervan zeker wel. Snel op te bouwen, snel weer weg, consistent geluid

Ja, zeker.
Voor mijn ene bandje is het niet zo'n issue, dat gaat al jaren prima, maar voor mijn andere bandje zit ik ook te denken om op modelling over te stappen.
Alternatief is een custom flightcase met daarin cabinet, top, wireless, en een compartiment voor een (klein) pedalboard.
Deksel eraf, spelen, deksel erop, zo de bus in rollen. Kei mooi, tot je het ooit in je eigen auto mee moet nemen :D

Tupelo
7 februari 2020, 20:38
Mijn twee slechtste geluidsmannen waren jongens van de straat en was bij een optreden in een oude SRV wagen.
Eentje zwerft er nu echt, de ander is kraker, wellicht dat de eerste toen ook al op straat leefde maar tijdelijk opvang kreeg.
Anyhoe.
Liefdadigheid van de kraakomgeving ?
Opgeblazen speakers van de SRV wagen. :ok:

Oh en midi in de mix terwijl de rest via microfoon gaat; ook altijd fijn.

NLF
8 februari 2020, 10:57
Ik heb de afgelopen paar jaar best regelmatig met een paar blazers samen gespeeld. Saxofoon gaat nog wel, maar naast een trompet en trombone is het compleet nutteloos om dan zelf zo weinig mogelijk geluid te produceren als je het mij vraagt.
Wát een kabaal.

Nee, ik zou het ook niet willen. Een vriend van mij heeft jaren in een ska band gespeeld met blazers die nogal veel dronken en dus ook een beetje vals speelden. Staat dan in je oren te toeteren :(

D3nnis
8 februari 2020, 11:00
Haha...remedie is om dan zelf nóg meer te drinken zodat je daar geen last van hebt :D

Da Vinci
9 februari 2020, 18:45
Het is ook allemaal een beetje dingen die heel simpel zijn (spijker hamer vork lepel) zo ingewikkeld mogelijk proberen te maken (dus ipv gitaar kabel versterker iets met digitale dingen, vervolgens geen speaker maar een ding in je oor en dan een pedaal om feedback te krijgen...). Maar ik snap op zich wel dat een geluidsman het op een podium het liefst stil wil hebben. Aan de andere kant: het verschilt ook een beetje per stijl. Als je drie blazers hebt, percussie, twee keyboards, backing vocals enzovoorts en het is "ontwikkelde muziek" dan is een mooie hifi mix op z'n plaats. Zijn het drie lui die hele harde rock muziek maken a la Motorhead dan is hier en daar een beetje overspraak ook niet zo heel erg, toch?

Zo ervaar ik het ook wel ja. Wij zijn met 14 bandleden en dan is iedere geluidsbron minder mooi meegenomen. Ook nooit behoefte gehad aan een eigen speakercab, maar in mijn vorige 4-mand band zette ik mijn Kemper altijd op een cabinet omdat het anders niet lekker overkomt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
9 februari 2020, 19:14
maar in mijn vorige 4-mand band zette ik mijn Kemper altijd op een cabinet omdat het anders niet lekker overkomt.


Voor jezelf of voor anderen?
Dat wil zeggen...jij speelt met IEM, toch?

Da Vinci
11 februari 2020, 14:31
Voor jezelf of voor anderen?
Dat wil zeggen...jij speelt met IEM, toch?

Voor anderen inderdaad. Met een rock band in een klein café waar je eigen versterker ook de zaalversterking is vind ik dat vanuit een actieve FRFR speaker - iig degene die ik heb gehad - niet goed overkomen. Stand alone al niet en in de mix al helemaal niet.
Dat maakte mijn moddeling evaringen altijd een beetje haat/liefde waardoor ik een paar keer geswitcht ben van moddeling naar buizen en weer terug.
Uiteindelijk overgestapt naar een powered Kemper met een Engl 212 eronder en dat is top. Niet iedereen in de band speelde in-ear dus ik had daar gewoon een speakercab voor staan met speakersim uit en ging zelf met speakersim aan met een lijntje naar de tafel voor mijn IEM.

D3nnis
11 februari 2020, 18:58
Voor anderen inderdaad. Met een rock band in een klein café waar je eigen versterker ook de zaalversterking is vind ik dat vanuit een actieve FRFR speaker - iig degene die ik heb gehad - niet goed overkomen.

Dat herken ik wel een beetje, alhoewel ik ook niet de top FRFR dingen heb gehoord denk ik.
Zelf wel ik nu nog wel wat uitgebreider aan de gang met modelling icm IEM, maar de tweedehands prijzen van Helix en Kemper (rack) zijn vaak heel hoog, en in geval van laag ook nog regelmatig nep, zo lijkt het.
Sommige tweedehands vraagprijzen snap ik ook niet; Non powered Kemper met remote kost €2150,- of zo? Bij en vraagprijs van rond de €2000,- haak ik dan sowieso al af, voor dat prijsverschil zou ik nieuw kopen.

Da Vinci
11 februari 2020, 19:55
Dat herken ik wel een beetje, alhoewel ik ook niet de top FRFR dingen heb gehoord denk ik.

Ja ik heb een Electro Voice, dat is niet echt de top maar ook niet echt heel goedkoop. Friedman had wel een FRFR monitor maar die was 1200 euro geloof ik. Dat is wel geld en een powered Kemper met traditioneel cabinet voldoet prima. Als je wil dat het als een gitaarcab klinkt, speel dan door een gitaarcab zou je haast zeggen... ;)
Hoor overigens wel aardige dingen van de Laney LFR-112 FRFR Active Cab. Dat ding ziet er iig uit als een gitaarcabinet dus dat deel heb je vast ;)
Als ik overnieuw zou moeten kiezen zou een Kemper Stage met zo'n ding zeker het proberen waard zijn.




Zelf wel ik nu nog wel wat uitgebreider aan de gang met modelling icm IEM, maar de tweedehands prijzen van Helix en Kemper (rack) zijn vaak heel hoog, en in geval van laag ook nog regelmatig nep, zo lijkt het.
Sommige tweedehands vraagprijzen snap ik ook niet; Non powered Kemper met remote kost €2150,- of zo? Bij en vraagprijs van rond de €2000,- haak ik dan sowieso al af, voor dat prijsverschil zou ik nieuw kopen.


Ja dan waarschijnlijk met 'voor honderden euro's' profiles erbij ofzo...
Zag er toevallig van de week een voorbij komen voor 1600, non powered incl. remote en dat vond ik gevoelsmatig nog genoeg.

Erik de Perik
11 februari 2020, 21:34
Friedman monitor kost 911 bij Thomann. (https://www.thomann.de/nl/friedman_asm_12_active_monitor.htm)

Ik kwam deze nog tegen trouwens: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kemper-profiles-ca-1500-st-/1322177701-74-9476

En deze: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kemper-amp-profiler-rack-fast-neu-mit-ueber-500-profiles/1321198922-74-6424

VB betekent trouwens Verhandlungsbasis oftewel er valt over de prijs te praten.

Veel van modeling en ook merken als Friedman lijken mij vooral bedoeld te zijn voor allerlei vormen van zwaar metaal.

D3nnis
11 februari 2020, 22:10
Als ik overnieuw zou moeten kiezen zou een Kemper Stage met zo'n ding zeker het proberen waard zijn.

Echt waar?
Ik zou nog steeds liever voor de oorspronkelijke (rack)versie gaan, mooi samen met draadloos geval in rack, en iets beter bierbestendig (en nee, ik zelf knoei daar niet mee....)




Ja dan waarschijnlijk met 'voor honderden euro's' profiles erbij ofzo...
Zag er toevallig van de week een voorbij komen voor 1600, non powered incl. remote en dat vond ik gevoelsmatig nog genoeg.

Ja, dat heb ik ook wel. €1500,- inclusief remote zou ik nog wel ok vinden, maar daar boven wordt het toch al snel weer een overweging om toch maar nieuw te kopen , alhoewel dat toch weer meer dan €600,- hoger uit komt, toch ook best geld.

Erik de Perik
11 februari 2020, 22:20
Ik had bij bepaalde gigs een velletje plastic voor m'n rack hangen. Ooit bij een millennium feest zag ik iemand z'n bierglas steeds schuiner houden tot 'ie alles over m'n Midimate liet lopen. Die gaf rare tekens op de display, open gesloopt, elektrische verfbrander erover..... en hij deed het weer tot op de dag van vandaag. :rockon:

Da Vinci
11 februari 2020, 23:23
Veel van modeling en ook merken als Friedman lijken mij vooral bedoeld te zijn voor allerlei vormen van zwaar metaal.

Serieus? Ik zie redelijk wat voorbij komen van Michael Britt, Tone Junkie, Bert Meulendijk etc. en praktisch nooit metal.
Fractal vroeger wel regelmatig maar die lijken ook wat te verschuiven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
11 februari 2020, 23:32
Ik bedoel de hele range van modeling en niet alleen Kemper.

Da Vinci
11 februari 2020, 23:50
Echt waar?
Ik zou nog steeds liever voor de oorspronkelijke (rack)versie gaan, mooi samen met draadloos geval in rack, en iets beter bierbestendig (en nee, ik zelf knoei daar niet mee....)



Daar heb je natuurlijk een punt. Maar als je net als ik veel sjouwt en weinig speelt ga je daar anders over denken.
Maargoed, wie weet hoe het loopt. Wie weet sta ik over een tijd weer met een 4-mans formatie en een kroeg en ben ik weer blij met mijn powered Kemper, dus ik houd ‘m gewoon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
12 februari 2020, 12:25
Daar heb je natuurlijk een punt. Maar als je net als ik veel sjouwt en weinig speelt ga je daar anders over denken.

Zeker, de situatie bepaalt de eisen en wensen.
Ik heb nu een tijdje met mijn bandje geen vaste repetitieruimte gehad. Dat betekende dat ik mijn cabinetten en amp etc elke keer mee naar huis nam.
Met twee 4x12's sjouwen gaat dan rap terug naar 1, bijvoorbeeld, en dan nog ben je er op een gegeven moment wel klaar mee.

Kim Wilson
15 februari 2020, 09:19
Slechte ervaringen met geluidsmensen kunnen voor een groot deel worden voorkomen door jezelf voor te stellen, er vanuit gaan dat je samen moet werken en gewoon rustig aangeven wat je wil.

D3nnis
15 februari 2020, 09:51
"Voor een groot deel"...kun je daar een percentage aan hangen?
Mijn ervaring ligt daarmee tot nu toe zo op 50%, naar boven afgerond.
Geluidsmensen mogen alles tegen me zeggen wat ik moet doen om het totaalplaatje beter te krijgen, maar er lopen ook wel erg veel eigenwijze (en dove) knoesten bij.
En het allerbeste live (zaal) geluid waar ik ooit mee gespeeld heb was met een geluidsman met een relatief bescheiden setje, die tegen de muzikant zei "doe maar gewoon hoe je zelf lekker speelt, ik regel de rest wel." En zo geschiedde.
Jammer dat ie geen zin meer heeft in geklooi met bandjes met biergooiend publiek en zich toelegt op theater en musical :(

Kim Wilson
15 februari 2020, 11:14
Mijn ervaring is zeker 80%. Ik vind dat het ook van twee kanten moet komen. De geluidsman moet mij helpen, maar ik moet de geluidsman ook helpen. Ik probeer altijd rekening te houden met een ander, dus ook de positie van de geluidsman. En in bijna alle gevallen komen we tot een fijne samenwerking, ook die eigenwijze klonten ontdooien meestal wel.

Fobo
15 februari 2020, 11:27
Slechte ervaringen met geluidsmensen kunnen voor een groot deel worden voorkomen door jezelf voor te stellen, er vanuit gaan dat je samen moet werken en gewoon rustig aangeven wat je wil.
Goh, had ik dat maar geweten, had een hoop ellende bespaard...

Kim Wilson
15 februari 2020, 14:32
Het is een gave, denk ik.

Pepe
15 februari 2020, 15:09
Slechte ervaring met geluidsmannen kunnen vooral voorkomen worden door te werken met goede geluidsmannen.

Goed betalen is een manier om die aan te trekken. Maar goed betalen houd de slechte niet weg.
Ik heb het overigens maar zelden meegemaakt dat ik meer verdiende dan de geluidsman, het verschil tussen een werknemer en wanneer de werkgever een artiest is.

Wat altijd lastig is om kritiek te geven, dat resulteert gelijk in boze blikken van de band want die weten dat zoiets gelijk op de werksfeer en resultaat drukt. Heel raar, die beroepsgroep, hoe amateuristischer des te arroganter.

Fobo
15 februari 2020, 16:48
Het is een gave, denk ik.
En je bent er waarschijnlijk al lerende achter gekomen?

Kim Wilson
15 februari 2020, 17:21
Ja, maar niet alleen bij bands en geluidsmensen. Ik kan goed met mensen omgaan, en heb zelf ook wel geluid gedaan voor bandjes. Oog voor elkaar en elkaars werk is belangrijk, in elk vakgebied. Ik zeg niet dat anderen hier niet met mensen om kunnen gaan, maar ik zie wel heel vaak muzikanten die nog een hoop moeten doen aan hun communicatie richting mengtafel.

D3nnis
15 februari 2020, 18:16
muzikanten die nog een hoop moeten doen aan hun communicatie richting mengtafel.

Ik heb toch wel veel geluidsmensen meegemaakt die "meneer, zou ik iets meer bassdrum op mijn monitor mogen?" niet konden vertalen naar een actie waarbij er iets meer bassdrum op de monitor kwam.
Als iemand mij kan uitleggen hoe je dat dan moet communiceren, dan graag.

Maar uiteindelijk ben ik blij dat mijn beide bandjes met een vaste geluidsman werken die wel normaal zijn.

Fobo
15 februari 2020, 18:32
Ja, maar niet alleen bij bands en geluidsmensen. Ik kan goed met mensen omgaan, en heb zelf ook wel geluid gedaan voor bandjes. Oog voor elkaar en elkaars werk is belangrijk, in elk vakgebied. Ik zeg niet dat anderen hier niet met mensen om kunnen gaan, maar ik zie wel heel vaak muzikanten die nog een hoop moeten doen aan hun communicatie richting mengtafel.
Mijn reactie op jou was enigszins ironisch bedoeld. Daarbij: of jij goed met mensen om kunt gaan, is toch echt aan 'de ander' te beoordelen.
Je opmerkingen vind ik in dit kader een hoog 'open deur gehalte' hebben. TS vroeg overigens naar onze ervaringen met geluidsmensen.

Kim Wilson
15 februari 2020, 19:24
Dat is ook aan de ander. Ik hoef me ook niet te verdedigen, en ik hoef me ook niet op de borst te kloppen, maar ik krijg het terug van de mensen waarmee ik werk/heb gewerkt.

Ik ben me er ook wel van bewust dat het open deuren zijn hoor, maar die 50% van Dennis herken ik niet. Althans niet bij mezelf.

En hij vroeg idd om ervaringen met geluidsmensen. Nou, wat ik schreef waren mijn ervaringen. Dat een goeie communicatie en het besef van samenwerken de basis is, wat bij veel muzikanten ontbreekt. Dat is mijn ervaring.

arjanb01
15 februari 2020, 19:52
Wij hebben al een jaar of 4 een vast geluidsbedrijf die licht en geluid verzorgt bij onze optredens.
Voor het begin van elk nieuw seizoen is er een meeting tussen band en geluidsbedrijf en worden zaken besproken wat betreft geluid en licht voor elke nieuwe show die we elk jaar repeteren en gaan spelen.
Voordeel: alles is bedacht en geurende het jaar weet iedereen precies wat er aan licht en geluidsmix gedaan moet worden.
Resultaat: supersnelle soundchecks en constant geluid👍

Pepe
15 februari 2020, 22:21
Dat een goeie communicatie en het besef van samenwerken de basis is, wat bij veel muzikanten ontbreekt. Dat is mijn ervaring.

Ik snap daar niks van, werkt dat ook de andere kant op? Dat door een geluidsman met slechte communicatie skills je ook slecht gaat spelen?
Iemand die uit zichzelf al goed werkt is misschien ook wel fijn.

the sure thing
16 februari 2020, 07:43
Hej,

Even een vraagje aan iedereen. Gisteravond weer een optreden gedaan met een van mijn bands. Je kent 't wel, weinig ervaring, dus wekenlang vooraf de setlist oefenen en uiteindelijk het podium op. De zaal had een eigen geluidsman die daar altijd wordt ingehuurd voor het geluid. Ondanks alle afspraken met deze knul toch een veel te korte soundcheck (voor ons dan, niet voor hem schijnbaar) weer een belabberd geluid op het podium en, na de opnames vandaag beluisterd te hebben, ook in de zaal. Volledig om zeep geholpen mix, het ene veel te hard, het andere veel te zacht, en daar een constante wisseling in. De hele set bezig geweest met wijzen, roepen en aangeven, maar de man had het veel te druk met zijn telefoon. Dit is de vijfde keer dat we daar gespeeld hebben, en alleen de eerste keer had de geluidsman oren aan z'n hoofd. Ik hoor veel om me heen dat het gros van de geluidsmannen arrogant en betweterig is, maar dit ontneemt me in ieder geval elk plezier in de spaarzame optredens die we doen. Mijn vraag is: hoe jullie ervaring hiermee? Of moeten we toch weer terug naar eigen PA en direct vanuit de versterkers spelen?

Helaas kunnen "professionals" het ook verkloten. In een gerenomeerde kleine zaal in Nijmegen was de vaste geluidsman van die tent aanwezig. Ik heb mijn mic spot al tijden met tape op mijn cab aangegeven. Gaat hij uitgebreid met een zaklamp in mijn cab schijnen of die plek wel de juise is! Hij mocht overduidelijk ons "genre" niet en liet dat ook de hele tijd merken. We hadden veel vrienden uitgenodigd (het was een soort jubileum van de band) en kregen veel te horen dat het geluid in de zaal ronduit klote was. Met de geluidsman was geen contact te krijgen/ alleen norse blikken naar ons en lachen met z'n eigen vrienden die langs kwamen. Meerderen zijn halverwege de acond weggegaan vanwege het klotegeluid. Hij heeft voor een deel wel onze avond verkloot....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
16 februari 2020, 09:17
Hej,

Even een vraagje aan iedereen. Gisteravond weer een optreden gedaan met een van mijn bands. Je kent 't wel, weinig ervaring, dus wekenlang vooraf de setlist oefenen en uiteindelijk het podium op. De zaal had een eigen geluidsman die daar altijd wordt ingehuurd voor het geluid. Ondanks alle afspraken met deze knul toch een veel te korte soundcheck (voor ons dan, niet voor hem schijnbaar) weer een belabberd geluid op het podium en, na de opnames vandaag beluisterd te hebben, ook in de zaal. Volledig om zeep geholpen mix, het ene veel te hard, het andere veel te zacht, en daar een constante wisseling in. De hele set bezig geweest met wijzen, roepen en aangeven, maar de man had het veel te druk met zijn telefoon. Dit is de vijfde keer dat we daar gespeeld hebben, en alleen de eerste keer had de geluidsman oren aan z'n hoofd. Ik hoor veel om me heen dat het gros van de geluidsmannen arrogant en betweterig is, maar dit ontneemt me in ieder geval elk plezier in de spaarzame optredens die we doen. Mijn vraag is: hoe jullie ervaring hiermee? Of moeten we toch weer terug naar eigen PA en direct vanuit de versterkers spelen?

Had je al verteld hoe die opnames gemaakt zijn? Als het ene te hard en het andere te zacht is en dit constant wisselt, zou het heel goed de limiter van het opname apparaat kunnen zijn.

Kim Wilson
16 februari 2020, 09:18
Ik snap daar niks van, werkt dat ook de andere kant op? Dat door een geluidsman met slechte communicatie skills je ook slecht gaat spelen?
Iemand die uit zichzelf al goed werkt is misschien ook wel fijn.
Ja, maar als jij niks aangeeft, kun je de geluidsman niet kwalijk nemen dat je een kutgeluid hebt op het podium. Het ging immers ook om het podiumgeluid.

Da Vinci
16 februari 2020, 09:19
Hoewel het door de bank genomen redelijk meevalt heb ik ook wel eens een keer met Disco Henkie moeten werken.
L-vorming café met het podium in de hoek van de L. De speakers kruislings over het podium. Gaat dat niet rondzingen vroeg ik nog... Maar dat moesten we gewoon aan hem overlaten.
Dat hadden we beter niet kunnen doen.

Tijdens het opbouwen vroeg ik om een monitorlijntje. Maar “alle ingangen zaten vol”. Doe dan maar een uitgang, oplossingsgericht als ik ben. Maar dat ging niet want alles zal vol bleef hij herhalen terwijl hij naar de ingangen wees.
Nog even proberen uit te leggen, maar dan kijk je eens goed in de poppetjes van z’n ogen en dan weet je dat het parels voor de zwijnen is. Gelukkig ging hij nog even roken dus heb ik met maar gauw zelf geregeld.

Geluid in de zaal was de rest van de avond keihard, op het podium kut want de zang stond praktisch uit ivm rondzingen. Verder een gezellige avond gehad tussen die boeren en de volgende ochtend even terug om de bassist op te halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
16 februari 2020, 10:08
Onkunde is 1 ding, maar arrogantie vind ik nog veel erger.
Net zoals die keer dat een geluidsmeneer zegt "wat wil jij nou, ik heb het geluid van Kane gedaan". Die verleden tijd vorm zal niet voor niks zijn geweest :D

Pepe
16 februari 2020, 10:39
Ja, maar als jij niks aangeeft, kun je de geluidsman niet kwalijk nemen dat je een kutgeluid hebt op het podium. Het ging immers ook om het podiumgeluid.

Sinds wanneer is de artiest verantwoordelijk voor het podium geluid?
Want dan wil ik daar ook voor betaald krijgen.
Ik snap dat wanneer je speciale wensen hebt dat kenbaar moet maken.
Maar om standaard een kutgeluid te krijgen wanneer je niks zegt... daar heb je geen geluidsman voor nodig, kan mevrouw Pepe ook.

showband
16 februari 2020, 14:53
als amateur of semi-prof zijn de meeste geluidsmensen die je tegenkomt ook amateur of semi-prof

elkaar wijzen op "hoe het zou moeten gaan" is daarom wel gezellig maar weinig zinvol.

het overgrote deel van de muzikanten heeft geen idee hoe ze de geluidsman moeten helpen zijn werk te doen. En zelfs de vaste gemeenplaatsen.
Die iedereen weet! Die lappen ze meestal bewust aan de laars omdat ZIJ dat beter weten. ("niet je versterker te hard zetten" bijvoorbeeld)

De geluismensen zijn geen haar beter maar werken vanuit een andere optiek. (een technische en zelden een muzikale)

minimaal een van de twee zal daar een handreiking in moeten doen. En ik zie hier alweer door diverse mensen nadrukkelijk uitspreken dat dat natuurlijk niet de muzikant moet zijn ;)

Kim Wilson
16 februari 2020, 17:26
Dat laatste. En de voorbeelden van Dennis zijn er idd ook, helaas. Hoeveel je ook meedenkt, het is verspilde moeite.

RoryVDW
27 februari 2020, 22:30
Onze band bestaat nu maar uit drie muzikanten. We treden hoofdzakelijk op in kroegen en kleine zaaltjes..met voorkeur van ons eigen kleine PA. We hebben een vaste geluidsman voor zaalgeluid met eigen mengpaneel. Voor podium zijn we overgeschakeld op een eigen rackmengpaneel. Al onze instrumenten en micros gaan via een splitter naar ons rackmengpaneel en naar mengpaneel zaal. De actieve monitoren worden aangesloten op ons rackmengpaneel en wijzelf regelen de monitoren. De menginstelling van de monitoren moeten nooit meer aangepast worden..staat altijd correct (al vanuit het repetitielokaal) Alleen volume wordt aangepast volgens rumoer in de zaal of kroeg. Zo hebben we het podiumgeluid mooi zelf in de hand. Het zaalgeluid is voor onze vaste geluidsman. Daar vertrouwen we op. Werkt best goed voor ons. Mijn gitaargeluid gaat via mijn multipedaal en rack rechtstreeks naar mengpaneel. Geen versterker meer..werkt perfect..maar je moet dan wel goede monitoring hebben.!