PDA

View Full Version : Gitaarsynthesizer



hega
29 januari 2020, 11:42
Ben momenteel op zoek naar een geschikte gitaarsynthesizer (zonder element).
Moet wel eerlijk zeggen dat ik deze over het algemeen erg prijzig vind.
Wil deze zowel voor gitaar als bas gaan gebruiken.
Zou de keuze willen gaan maken tussen;
- Boss SY-1
- EXH Mel9
- EHX Synth9
- Mooer E7

Wie heeft hier ervaringen mee?
En wie heeft nog andere tips, adviezen oid?

showband
29 januari 2020, 12:49
tip: check voor je zelf of je een polyfone wil of niet.

deze lijst zijn anders niet allemaal geschikt

er zijn er meer: bv Keeley Synth-1, pandaMidi Future Impact V3, Meris Enzo

ik vind de Source Audio C4 erg veelbelovend..... nog niet geprobeert
https://www.sourceaudio.net/what-are-they-building-in-there.html

hega
29 januari 2020, 13:38
hoi showband,

Heel erg bedankt voor je interessante en zeer nuttige reactie.
Wil zeker wel een polyfone gitaarsynth.
Ben erg onder de indruk van de Meris Enzo; wel wat prijzig trouwens.
Met de Keelay Synth-1 en PandaMidi Future Impact V3 heb ik vermoedelijk iets minder, om heel eerlijk te zijn.
Wat betreft de Source Audio C4; daar kan ik momenteel eigenlijk weinig over zeggen/schrijven.

Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de Boss Sy-1; maar dit kan ook snel weer veranderen :)

Harald
29 januari 2020, 15:27
IK heb de Boss SY1, vind het een leuk ding. Helaas lijkt hij moeite te hebben met mijn Maton. Dat zou een algemeen probleem met piezo elementen kunnen zijn. Zit in de aanzet van de noot. Op elektrisch gitaar zonder meer een leuk ding, reageert ook goed op alle mogelijke bends, en hammer on pull off of tapping stukken. Nadeel, geen presets. Er is wel een ouder groter broertje waarbij je wel presets kunt doen.

Toevallig net twee weken geleden wat opnames mee gemaakt met band. Maar de stukken met de SY1 moet ik nog mixen.

Fusion
29 januari 2020, 16:44
Wat is je doel ermee? Zijn er naast centjes nog andere redenen waarom je niet voor een 'echte' gitaarsynth (met element vaak idd) gaat? Dat kan nl ook allemaal best budget nog hoor.

hega
29 januari 2020, 17:08
Mijn doel is om vooral met koor,(sounds), strings en pads te gaan werken.
Twijfel momenteel tussen de Boss Sy1 en Mel9.
Heb er in ieder geval geen haast mee.

Heb liever geen element ivm evt beschadigingen.

Fusion
29 januari 2020, 17:12
Je kunt m ook mooi laten inbouwen. Maar goed is je eigen keuze uiteraard

Harald
29 januari 2020, 21:13
Element verhaal snap ik wel. En kwestie van ws. niet zo heel veel tijd voordat er leukere varianten met meer sounds en presets uitkomen gok ik.

De tracking van de SY-1 is erg goed. Eigenlijk is er sowieso geen sprake van tracking. Voor het geld een leuk ding. Maar met wat geduld pik je voor hetzelfde geld een tweedehandse gitaarsynth op.

Sjtevel
29 januari 2020, 21:27
Check ook zeker de digitech dirty robot.

Erik de Perik
29 januari 2020, 21:38
Mijn doel is om vooral met koor,(sounds), strings en pads te gaan werken.
Twijfel momenteel tussen de Boss Sy1 en Mel9.
Heb er in ieder geval geen haast mee.

Heb liever geen element ivm evt beschadigingen.

Synth pickup kun je ook plakken met tape of klittenband.

no 1 hops
30 januari 2020, 07:08
heb laatst bij mijn electronica winkel een gitaar gezien waar 2 strips langs de hals zijn geplakt en er moest geloof ik ook nog op de uiteinden van de frets de strips gesoldeerd worden.
vreemd systeem maar wat ik hoorde was iets van syntesizer geluiden/akkoorden zoals strings etc.
geen idee hoe dat systeem hete, wel dat later nog een andere gitaar is gebracht door iemand die daarvan onder de indruk was en het ook wilde proberen

hega
30 januari 2020, 09:18
Bedankt voor jullie toffe en informatieve reacties.
Er is in ieder geval genoeg keuze.
Raak zelf steeds gecharmeerder van de Sy-1.
Laat het nog even rustig bezinken.

FransT
30 januari 2020, 09:51
Wellicht moet je ook eens kijken naar "MIDI Guitar 2"

[URL="http://www.jamorigin.com"]

Voor de prijs hoef je het niet te laten; max. €100,- afhankelijk van platform. Moet je nog wel de beschikking hebben over MIDI synths o.i.d. natuurlijk.

hega
30 januari 2020, 10:57
Jam origin is inderdaad erg tof.
Zou het evt ook voor basgitaar willen gaan gebruiken.

piezo
30 januari 2020, 13:17
heb laatst bij mijn electronica winkel een gitaar gezien waar 2 strips langs de hals zijn geplakt en er moest geloof ik ook nog op de uiteinden van de frets de strips gesoldeerd worden.
vreemd systeem maar wat ik hoorde was iets van syntesizer geluiden/akkoorden zoals strings etc.
geen idee hoe dat systeem hete, wel dat later nog een andere gitaar is gebracht door iemand die daarvan onder de indruk was en het ook wilde proberen
Het (al oude) idee daarachter is dat een fret en de ingedrukte snaar samen gaan fungeren als een schakelcircuit. Op grond daarvan kan de sensor de gespeelde noot bepalen. Zit nog wel meer aan vast, zoals geïsoleerde zadeltje en in het uiterste geval ook frets met 6 geïsoleerde segmenten.
Daarmee zou je de vertraging voorkomen die optreedt als eerst de gespeelde frequentie berekend moet worden om die dan om te zetten in een stuursignaal voor de synth (zoals bij Roland GR/Gk synths). Want hoe lager de toon hoe langer de golflengte en hoe groter de vertraging. Met een gitaar is dat nog net te doen, met een bas is de vertraging echt onaanvaardbaar.
Voor een bas kun je dus beter het "fretschakelsysteem" gebruiken. Voorbeeld: Peavey Midi Bass (Base?).

Voordeel van het trage "meetsysteem" is overigens de constante frequentie-tracking, waardoor opdrukken van de snaar ook overgedragen kan worden als pitch-bend.

Ik heb zelf alleen ervaring met Roland. En een heel klein beetje met die EHX micro-synth, wat feitelijk niet meer is dan een combi van een fuzz met een auto-wah. Hebben de hierboven genoemde synth-pedaaltjes dat ook als basis?

no 1 hops
31 januari 2020, 08:20
Het (al oude) idee daarachter is dat een fret en de ingedrukte snaar samen gaan fungeren als een schakelcircuit. Op grond daarvan kan de sensor de gespeelde noot bepalen. Zit nog wel meer aan vast, zoals geïsoleerde zadeltje en in het uiterste geval ook frets met 6 geïsoleerde segmenten.
Daarmee zou je de vertraging voorkomen die optreedt als eerst de gespeelde frequentie berekend moet worden om die dan om te zetten in een stuursignaal voor de synth (zoals bij Roland GR/Gk synths). Want hoe lager de toon hoe langer de golflengte en hoe groter de vertraging. Met een gitaar is dat nog net te doen, met een bas is de vertraging echt onaanvaardbaar.
Voor een bas kun je dus beter het "fretschakelsysteem" gebruiken. Voorbeeld: Peavey Midi Bass (Base?).

Voordeel van het trage "meetsysteem" is overigens de constante frequentie-tracking, waardoor opdrukken van de snaar ook overgedragen kan worden als pitch-bend.

Ik heb zelf alleen ervaring met Roland. En een heel klein beetje met die EHX micro-synth, wat feitelijk niet meer is dan een combi van een fuzz met een auto-wah. Hebben de hierboven genoemde synth-pedaaltjes dat ook als basis?klopt wat je zegt m.b.t. die fretjes die daarin meespelen, die persoon had zijn laptop of tablet bij zich waarmee hij via software of app wat liet horen.
zal eens vragen of de winkeleigenaar nog weet hoe dat systeem heet.

Harald
31 januari 2020, 12:36
Laptop, beetje hetzelfde nadeel als de Roland gitaarsynth systemen. Voorzover ik het begrijp is het een aparte signaalketen. Moet je dan weer apart versterken. Wat ik wel prettig vind van de SY-1 is dat het makkelijk in een compacte setup mee kan. Er is uiteraard best wat te zeggen voor aparte versterking van het synth-signaal trouwens. Maar al dat gesleep is ook niet altijd leuk.

Fusion
31 januari 2020, 13:15
Ik speel via een netjes ingebouwd GK3 live op een Roland GR30 en thuis via dezelfde GK3 op een Terratec Axon AX-10, daarmee kan ik dus zonder laptop mee te slepen mooie synth partijen spelen (idd apart uitversterken) of externe nog beter klinkende synts aansturen. Van piano tot drums tot allerlei mooie pads

piezo
31 januari 2020, 13:46
Ik GR-33 en doorge-MIDI-de synths (analoog) via Gk-2A, zowel ingebouwd als opgebouwd. (En ook omgebouwd trouwens, evenals de GR-33.)
@ Fusion. Leuk dat je Roland èn Axon hebt. Wat bevalt effectief beter en waarom?

Fusion
31 januari 2020, 13:48
Die GR30 is echt enorm bang for buck, niet normaal. Redelijke tracking en qua pads enorm overtuigend in een live mix. Die Axon trackt nog wel een stapje beter, heeft ook goede sounds, maar is in rack formaat dos die neem ik nooit mee naar buiten. Da's eigenlijk t grote verschil hehe.

Wat heb je omgebouwd aan t element en de GR33?

piezo
31 januari 2020, 14:15
Gk-2 opbouw:
- extra output via pin-9 (Vrij bij Gk-2, helaas al bezet bij Gk-3) voor piezo of "stereo" pups
- extra input met schakeling om aanstuursignaal van snaar 6 te verwisselen voor iets anders

Gk-2 inbouw: vergelijkbaar met bovenstaande, maar nog wat meer, want daar kun je natuurlijk beter bij, vervanging van S1 en S2 signalen bijvoorbeeld

GR-33:
- 2 schakelaars erbij voor S1 en S2
- 2 schakelaars erbij voor UP/DOWN omdat ik dan geen losse footswitch nodig heb
- 4 schakelaars erbij voor extra functies (via DIN-5), zoals MIDI switching
- extra aansluitingen ala "break-out box"
- trigger-output voor synth-drums, digitaal en analoog

Nielsje
31 januari 2020, 14:31
Hoe het komt, weet ik niet.. Maar ik hang hier weer rond sinds een paar dagen en 'ineens' heb ik zin om een synth op m'n gitaar te knopen.
Hmm...

piezo
31 januari 2020, 14:39
Nieuw medisch fenomeen: zwangere vrouwen veroorzaken GAS-aanvallen bij hun mannen ...

Harald
31 januari 2020, 15:48
Hoe zit het met de versterking? Gitaar naar versterker, en synth apart naar andere versterker of mengtafel? Of kunnen beide op dezelfde versterker?

De Metheny oplossing met aparte rigs voor elke gitaar, en elk gitaarsynth geluid is voor de meeste gitaristen niet uitvoerbaar.

piezo
31 januari 2020, 16:15
Synth en gitaargeluid naar dezelfde gitaarversterker (buizen) is niet een goed idee, hoewel sommige gitaarsynths wel een EQ instelling kennen om dat te verbeteren. Maar dan nog wil je meestal versterker overdrive op je gitaar en niet op je synth. Synth apart naar de mengtafel of keyboard amp is dus beter.

Om het betaalbaar en heel compact te houden kun je ook gitaar spelen over een modeling amp en output daarvan èn synth output allebei sturen naar mengtafel of keyboard amp met voldoende inputs.

Fusion
31 januari 2020, 16:30
Gk-2 opbouw:
- extra output via pin-9 (Vrij bij Gk-2, helaas al bezet bij Gk-3) voor piezo of "stereo" pups
- extra input met schakeling om aanstuursignaal van snaar 6 te verwisselen voor iets anders

Gk-2 inbouw: vergelijkbaar met bovenstaande, maar nog wat meer, want daar kun je natuurlijk beter bij, vervanging van S1 en S2 signalen bijvoorbeeld

GR-33:
- 2 schakelaars erbij voor S1 en S2
- 2 schakelaars erbij voor UP/DOWN omdat ik dan geen losse footswitch nodig heb
- 4 schakelaars erbij voor extra functies (via DIN-5), zoals MIDI switching
- extra aansluitingen ala "break-out box"
- trigger-output voor synth-drums, digitaal en analoog
Snap de helft maar, klinot profi :D ;)

piezo
31 januari 2020, 16:35
Ach, het is meer dat ik als techneut het prutsen nu eenmaal niet kan laten: "Dat zou toch beter/meer moeten kunnen? Effe kijken hoe."

mountainman
16 februari 2020, 12:57
Mijn doel is om vooral met koor,(sounds), strings en pads te gaan werken.
Twijfel momenteel tussen de Boss Sy1 en Mel9.
Heb er in ieder geval geen haast mee.

Heb liever geen element ivm evt beschadigingen.

De mel9 is geen gitaarsynth. Die kan alleen mellotron geluiden imiteren. Dat doet-ie dan ook heel goed.
Voor jouw doel zou dat prima kunnen werken. Alleen als je akkoorden lang wil aanhouden moet je er iets van een EHX Superego of een Gamechanger plus pedaal bijschakelen.