PDA

View Full Version : Telecaster met humbuckers: push/pull button inbouwen om te coilsplitten

Skindowz
28 januari 2020, 18:08
Hoi, ik heb een Fender Telecaster met 2 Seymour Duncan humbuckers. Ik zou deze graag willen kunnen splitten middels een (nieuwe) tonebutton met push/pull-functie. Kan iemand mij adviseren welke button ik nodig heb en kan iemand mij aan een soldeerschema (wiring diagram) helpen? Of nog beter; is er iemand in de buurt van Rotterdam die dit kan doen voor mij, uiteraard tegen betaling?

piezo
28 januari 2020, 19:47
Allereerst moet je even nagaan of jouw humbuckers makkelijk gesplit kunnen worden, dan hebben ze 4-conductor wiring, dus 4 draadjes + afscherming. Zo niet, dan moet de humbucker open en verbouwd, veel meer werk.

Voor humbuckers moet je een 500 kOhm schakelpot hebben, lineair of logaritmisch mag allebei. Kijk even wat voor tonepot er nu in zit, als je hetzelfde verloop wilt hebben. Verder moet de knop die je nu hebt, passen op de schacht van de nieuwe pot, gegroefd of met een klein schroefje, meestal gegroefd.

Kun je bijvoorbeeld kopen bij Vox Humana in Vlaardingen. Via het web bestellen van 1 schakelpot kost wellicht meer vanwege verzendkosten. Bijvoorbeeld deze https://www.thomann.de/nl/allparts_audio_taper_500k_push_pull_pot.htm
https://thumbs.static-thomann.de/thumb/thumb150x150/pics/prod/388509.jpg
Als jij de spullen aanlevert, wil ik het soldeerwerk wel voor je doen, fluitje van een cent, kost noppes.

(Behalve als de humbuckers verbouwd moeten dus, dan kost het me te veel tijd)

Skindowz
28 januari 2020, 20:24
Ha Piezo. Bedankt voor je reactie! De Humbuckers hebben 4 draden. Het zijn Seymour Duncan Distortion Mayem. Kan het dan zo gedaan worden dat via één push/pull button (ik neem aan de tone?) beide humbuckers worden gesplitst? Tof dat jij dat wil doen voor mij. Maar hoeft echt niet voor niets hoor.

piezo
28 januari 2020, 20:56
Met een push/pull zoals die op het plaatje kun je OF beide humbuckers tegelijk splitten OF slechts eentje OF afwisselend de ene of de andere (maar in het laatste geval is er altijd 1 in splitstand).

En ik doe het echt voor nop, stelt niks voor.

Voor dat soort kleine klusjes hadden we ooit zelfs een GN "hulpdienstcentrale" met door het land verspreide locaties. Damals, toen er nog genoeg actieve leden waren om dat de moeite waard te maken.

Erik de Perik
28 januari 2020, 21:57
Toen "poep" nog met een lange "oe" geschreven werd.

Ik vind trouwens een push/push potmeter fijner werken. Tijdens het spelen uiteraard, het soldeert hetzelfde.

piezo
28 januari 2020, 22:00
Push/push speelt inderdaad fijner. Maar moeilijker in de juiste variant te vinden en naar mijn ervaring meestal wat kwetsbaarder.

Skindowz
28 januari 2020, 22:34
Dan zou ik het liefst beide humbuckers tegelijk willen splitten. Moet ik een volume- of een tonepot kopen? Ik zal morgen even exact naar de schachtmaat kijken e.d. en dan bestellen. Heb je nog tips voor een Telecaster met humbuckers, als hij toch open ligt straks? 5-standen schakelaar of zoiets? :-). Als het spul binnen is wil ik graag met je afspreken. Nogmaals bedankt! Erg tof van je (y)

no 1 hops
29 januari 2020, 07:53
Dan zou ik het liefst beide humbuckers tegelijk willen splitten. toch zou je ik willen aanmoedigen hier nog eens over na te denken, want je gitaar wordt naar mijn mening veelzijdiger door bv alleen de neckpup richting single coil te sturen of de bridge pup.
de mix van een single coil achtige sound neck samen met humbucker bridge kan een hele interessante zijn, meer nog dan 2 split sounds samen.
denk ook eens aan een eventuele tele bridge achtige sound samen met de donkere neck humbucker, kan ook een mooie combinatie zijn.
tis maar een idee. ;-)

ik ga ervan uit dat je waarschijnlijk een lespaul achtige drieweg pickups schakelaar hebt.
is het een een normale tele switch kan je ook denken aan een 4 weg switch die je, zoals ik gedaan heb N>N+B>B>N+B in serie.
in mijn geval single neck en humbucker bridge waarbij de brug serie/parallel kan worden geschakeld.
een wereld aan diverse sounds onder handbereik

Duhsjaak
29 januari 2020, 08:19
Er zijn maar twee gitaren waarop ik splitfuncties gebruik.
Één waarbij twee pups individueel te splitten zijn. Heel prettig alleen de hals pup te splitten.
Één waarbij de twee pups met een potmeter (dus door te draaien) van volledig hum naar volledig split te draaien zijn.

Ik ben geen humbuckerfan in de regel, maar wat de meeste humbuckers voor een splitgeluid ten beste geven word ik ook niet altijd blij van. Veel dunner en minder aanslag gevoelig dan een full blooded single coil.
Diverse manieren om gedeeltelijk te splitten hebben mijn voorkeur.

Ik snap dat dat op geen enkele manier te rijmen is met je vraag, maar voordat je aan het werk (laat) gaan, is het verstandig voor ogen te hebben welk resultaat/welk gebruik je van je gitaar wilt maken.

En tof dat aanbod om je te helpen. Gelijk doen.
Ben benieuwd wat de uitkomst is.

Vriendelijke groet, Gus

Skindowz
29 januari 2020, 08:24
Bedankt voor je bijdrage! Ik zal Piezo vragen het zo te splitten als jij voorsteld. Dat is inderdaad beter/veelzijdiger. Ik heb een standaard Tele switch.

Skindowz
29 januari 2020, 08:41
Ha Gus. Ik heb een Telecaster met 2 humbuckers en ik zou graag de mogelijkheid hebben om de echte Tele sound te benaderen.

Napoje
29 januari 2020, 10:22
Ha Gus. Ik heb een Telecaster met 2 humbuckers en ik zou graag de mogelijkheid hebben om de echte Tele sound te benaderen.

Dan moet je die humbuggles eruit halen en er tele elementen inzetten. Anders gaat het echt nie werk nie.

Skindowz
29 januari 2020, 12:35
Benaderen, niet evenaren. Ik zal nooit de originele Tele 'twang' krijgen met deze configuratie, maar ik wil wel naar single coil kunnen schakelen.

Skindowz
30 januari 2020, 14:31
Misschien ga ik toch overwegen om de humbuckers te verruilen voor de originele single coils...

Napoje
30 januari 2020, 15:25
Humbucker bij de hals zou ik laten zitten en splitten en alleen een telebrugelement nemen.

NLF
30 januari 2020, 15:35
Benaderen, niet evenaren. Ik zal nooit de originele Tele 'twang' krijgen met deze configuratie, maar ik wil wel naar single coil kunnen schakelen.

Mmmh ... Waar je naar toe gaat schakelen is een humbucker die gesplit is. Dat is iets anders dan een single coil. Het is ook niet een kwestie van benaderen, laat staan evenaren. Je moet weten wat je van die Tele wilt. Moet ie klinken als een tele? Of moeten er om de een of andere reden humbuckers in? Voor mij is een tele geen tele meer als er hb's in zitten. Als ik hb sound wil pak ik wel een andere gitaar. Splitten kan een idee zijn als je (heel) af en toe cleaner, helderder en dunner en veel minder hard wilt klinken. Als je voor die paar nummers een strat of "echte" tele pakt ben je er ook (die doen dat truckje alleen beter). Maar waarom heb je die hb's er eigenlijk inzitten? Ik neem aan dat je daar een reden voor hebt?

Skindowz
30 januari 2020, 19:12
Ik heb Strat's en superstrats, maar had nog geen Telecaster. Ik had dus eigenlijk ook geen behoefte aan nog meer HH-gitaren, ik heb deze Tele genomen voor de 'looks'. Ik dacht er een splitter tussen te zetten en that's it! Niet dus! Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de humbuckers terug in de doos gaan en de originele single coils (die ik er gelukkig bij heb gekregen) terug moeten. De Tele speelt als een malle, dus wil ik nu ook de echte Tele-sound hebben. Het enige 'probleem' dat ik tot nu toe tegenkom, is dat de brug van de single coil 8 mm smaller is dan de brug van de humbucker. Ik hoop niet dat de schroefgaten hierdoor net zichtbaar worden. We gaan het meemaken...

Skindowz
30 januari 2020, 19:13
Humbucker bij de hals zou ik laten zitten en splitten en alleen een telebrugelement nemen.

Ze gaan allebei wieberen :-)

piezo
30 januari 2020, 20:52
Het enige 'probleem' dat ik tot nu toe tegenkom, is dat de brug van de single coil 8 mm smaller is dan de brug van de humbucker. Ik hoop niet dat de schroefgaten hierdoor net zichtbaar worden. We gaan het meemaken... Naar mijn ervaring zullen de hoefijzervormige gaten van de humbucker hoogte-stelschroeven langs de rand van de originele brugplaat deels zichtbaar zijn.
Maar als het je om het echte Tele geluid gaat, moet je dat maar voor lief nemen of het ding zien te ruilen voor eentje met 2x SC.

Aan de andere kant heb ik om dezelfde cosmetische reden eens een door mijzelf voorgestelde driehoeksruil bij nader inzien niet door laten gaan.

Maarre Skindowz, betekent je vorige post dat je mijn soldeer-assistentie niet langer nodig hebt? (Had je PB overigens al wel gezien)

Skindowz
30 januari 2020, 22:05
Maarre Skindowz, betekent je vorige post dat je mijn soldeer-assistentie niet langer nodig hebt? (Had je PB overigens al wel gezien)

Ik ben bang van wel. De SC's moeten in de plaats komen van de HB's. De HB's wil ik in mijn Ibanez Jem jr plaatsen. Ik zal eerst even kijken hoe ver ik zelf kom zodat ik jou niet méér hoef lastig te vallen dan nodig is...

NLF
31 januari 2020, 08:30
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de humbuckers terug in de doos gaan en de originele single coils (die ik er gelukkig bij heb gekregen) terug moeten. De Tele speelt als een malle, dus wil ik nu ook de echte Tele-sound hebben.

De Tele is een hele simpele no-nonsense gitaar: heel erg karakteristiek en ongelooflijk vet. Wezenlijk anders dan een strat. De pickups horen daar (in mijn ogen) inderdaad wel echt bij (bij het karakter van de tele). De sound heeft af en toe zo zijn beperkingen, en is soms te schel, maar er zijn zoveel dingen die je met een simpele tele goed kunt doen (rock, reggae, funk, country, slide, met effecten spelen, punk, slaggitaar) dat het bijna onvoorstelbaar is.

Napoje
31 januari 2020, 09:29
Te schel, daarvoor is toch de toneknop aanwezig?

NLF
31 januari 2020, 11:02
Te schel, daarvoor is toch de toneknop aanwezig?

Ja klopt. Je kunt het er een heel eind uitdraaien. Doe ik meestal ook. Hangt ook sterk van de amp en speaker af trouwens. Op een vox is ie sneller te schel dan op een tweed.

Braml
31 januari 2020, 12:31
Ik heb een telecaster met humbuckers (een blacktop) en ik heb exact deze mod gedaan met de volgende pot:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/PDB183-GTR02-504A2?qs=U%2FacTlguYxaijsCh4q%2FJCw==

Die pot is van uitstekende kwaliteit. Bij muziekwinkels als thomann en bax kun je alleen maar push/pull pots krijgen met een geribbelde as. Die is volgens mij geschikt voor knoppen van gibsons enzo. De pot uit de bovenstaande link heeft gewoon een ronde as, die voor telecaster knoppen geschikt is.

Het flauwe is, fender maakt zelf ook dubbel humbucker telecasters en stratocasters met push-pull pots, maar de pots die zij gebruiken zijn niet los te koop via muziekwinkels. Terwijl standaard pots van fender wel makkelijk te krijgen zijn. :(

piezo
31 januari 2020, 13:35
Braml, ik neem aan dat je die S1 switch bedoelt. Inderdaad jammer dat die niet los verkrijgbaar is, ook omdat het aantal aansluitmogelijkheden groter is dan bij een DPDT push-pull (4PDT?). Evengoed wordt zo'n S1 nogal eens verwijderd ook. Te kwetsbaar misschien?

Aansluitend aan een paar schakel-posts hierboven, in het verleden heb ik zeer complexe schakelschema's ontworpen en gebruikt. Mijn Mark Erlewine met een basis setup van 2x HB, 1x 3-standen-tuimelschakelaar, 1x Vol, 1x Tone had ik - zonder uiterlijke wijziging - van 3 standjes omgetoverd tot wel 13 verschillende, mede dankzij speciale Yamaha pots met 2 schijfjes, waarvan ik er dan eentje nog tot extra schakelschijfje had omgebouwd ook.

Resultaat? Ik was meer aan het schakelen dan aan het spelen. Was dit standje nou beter dan die, of toch liever die andere.
Dat wil je niet. Dezelfde gitaar heeft nu al jaren weer gewoon de basis opzet.

Inmiddels heb ik geleerd:
- Met 2 pickups, 1x 3-standenschakelaar, 1x volume, 1x tone kun je bijna alles!
- Waarom is 1x volume en 1x tone genoeg? Kijk naar de oude toppers als Jeff Beck, Roy Buchanan, alle jazz-grootheden en weet ik wat, die regel(d)en zowat àlles met die 2 knoppen, per muzikale frase een beetje bijstellen. Als je amp of overdrive daarmee kunt opschonen en kleuren, wat wil je dan nog meer? (Nou vooruit, een wahwah).
- Verder klank regelen met je aanslag (hardheid, positie, plectrum) en je toetshand (positie, snaarkeuze)
- hoogstens 1 extraatje zoals een coilsplit
- Meer pots alleen als je "stereo" speelt, maar dan moet je ook zowat alle andere apparatuur dubbel uitvoeren.

Schiet u maar ...

Braml
31 januari 2020, 17:08
Braml, ik neem aan dat je die S1 switch bedoelt. Inderdaad jammer dat die niet los verkrijgbaar is, ook omdat het aantal aansluitmogelijkheden groter is dan bij een DPDT push-pull (4PDT?). Evengoed wordt zo'n S1 nogal eens verwijderd ook. Te kwetsbaar misschien?

Aansluitend aan een paar schakel-posts hierboven, in het verleden heb ik zeer complexe schakelschema's ontworpen en gebruikt. Mijn Mark Erlewine met een basis setup van 2x HB, 1x 3-standen-tuimelschakelaar, 1x Vol, 1x Tone had ik - zonder uiterlijke wijziging - van 3 standjes omgetoverd tot wel 13 verschillende, mede dankzij speciale Yamaha pots met 2 schijfjes, waarvan ik er dan eentje nog tot extra schakelschijfje had omgebouwd ook.

Resultaat? Ik was meer aan het schakelen dan aan het spelen. Was dit standje nou beter dan die, of toch liever die andere.

- Waarom is 1x volume en 1x tone genoeg? Kijk naar de oude toppers als Jeff Beck, Roy Buchanan, alle jazz-grootheden en weet ik wat, die regel(d)en zowat àlles met die 2 knoppen, per muzikale frase een beetje bijstellen. Als je amp of overdrive daarmee kunt opschonen en kleuren, wat wil je dan nog meer? (Nou vooruit, een wahwah).
- Verder klank regelen met je aanslag (hardheid, positie, plectrum) en je toetshand (positie, snaarkeuze)
- Meer pots alleen als je "stereo" speelt, maar dan moet je ook zowat alle andere apparatuur dubbel uitvoeren.

Schiet u maar ...

Nee ik bedoel echt de push-pull pot. Maar ik heb dat ongeveer een jaar geleden gedaan, dus ik weet niet of die nu wel te verkrijgen zijn met een ronde as? Destijds waren die in ieder geval alleen met gekartelde as te verkrijgen, niet echt geschikt voor tele knobs.

Ik ben het trouwens wel met je eens over wat je daarna zegt. Ik gebruik die push-pull functie nooit. Ik laat hem altijd in humbucker stand staan. Misschien haal ik die push-pull pot er wel weer uit.

Duhsjaak
31 januari 2020, 18:55

Schiet u maar ...

Eens. Met een kleine toevoeging.
Jeff Beck
Syd Barrett
Jimmy Page
(Om maar es wat te noemen)
Hebben enige tijd en behoorlijk succesvol op de Esquire (dus 1 pick-up) gespeeld.

Ik denk dat veel ervan afhangt, wat je van een gitaar verwacht en wat je ermee wilt doen. Single coil schakelingen vind ik vrijwel zonder uitzondering ruk. Maar dat kan helemaal aan mij liggen.
Een Tele vergelijken met een gitaar met twee P90’s erop loopt altijd uit op een wat wonderlijke uitkomst. Zou ik je zeker afraden, die vergelijking. Zonde van je tijd.
Vriendelijke groet, Gus

maxdb
31 januari 2020, 23:45
Gus, je maakt me nieuwsschierig naar een tele met 2 P90's..

dml
31 januari 2020, 23:48
Twee van mijn vier Tele's zijn voorzien van Seymour Duncan Phat Cat's (P90 in HB-jas), dit zijn toch echt al een tijdje mijn meest bespeelde Tele's. Net een Explorer besteld, gaan waarschijnlijk ook Phat Cat's in.
Dus een Tele met 2 P90's is niks mis mee.

NLF
1 februari 2020, 08:59
Dus een Tele met 2 P90's is niks mis mee.

Is ook niet iets mis mee, net als er niet iets mis is met een Tele met 2 HB's of een Les Paul met drie strat pickups of wat dan ook. Is meer een kwestie van als je een tele hebt voor zus en een LP special voor zo, waarom dan ook een Tele met P90's of een LP met tele pickups. Of zoiets.

Duhsjaak
1 februari 2020, 09:18
Gus, je maakt me nieuwsschierig naar een tele met 2 P90's..

Als groot Amsterdam (of de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek - 7 maart 2020 uit het hoofd, zaterdag dus) geen probleem is, dan kom je er toch eentje lenen voor een half jaar? Kun je kijken of het idee werktvoor jou.
Ik doel op een gitaar die Midwolde ook heeft gehad van een Engelse gitaarbouwer die van geel Aziatische onderdelen gitaren bouwde.

Stuur maar een PM...
Vriendelijke groet, Gus

(Edit: ‘t is een thinline)

Skindowz
8 februari 2020, 14:22
De kogel is door de kerk... ik moet de humbuckers laten zitten. De brug voor een single coil is een stuk kleiner waardoor er schroefgaten zichtbaar zouden worden. Ik maak graag gebruik van het aanbod van Piezo en zal een push-pull schakelaar door hem laten plaatsen. Ik heb nog wel even advies nodig over de volgende zaken: er zitten nu 250K volume- en tone potmeter in. Moet ik deze omwisselen voor 500K? En moet de push-pull een volume of een tone potmeter zijn? En dan nog graag advies - of liever nog - een link van hetgeen ik moet aanschaffen. Alvast bedankt voor jullie expertise.

Als dit achter de rug is ga ik op jacht naar een Tele met single coils... :-)

Brum
8 februari 2020, 14:30
500K zou ik sowieso doen voor humbuckers. In oudere Gibsons zaten 350K potmeters en dat trekt al op niks. Maar goed, smaak en zo. De standaard is tegenwoordig in ieder geval wel 500K voor humbuckers.

Plant
8 februari 2020, 15:11
Misschien ga ik toch overwegen om de humbuckers te verruilen voor de originele single coils...

Ik heb al die tijd maar niet gereageerd, maar als je toch meer naar (de benadering van) single coils wil en splitten meteen aanpassing van circuit / componenten betekent, waarom zou je niet even kijken wat 'humbucker parallel wiring' doet.

Je zet dan de draden van de losse spoelen niet in serie maar parallel. Met deze specifieke elementen heb ik geen ervaring, maar ik heb weleens een Dimarzio Dual Sound zo bedraad en dat vond ik veel beter werken dan een coilsplit.

Je zou het eens kunnen uitproberen op 1 of beide elementen, het kost niets anders dan alleen de draadjes parallel zetten. Onderaan rechts zie je welke draden dan bij elkaar moeten:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/6sbs-G1Rrsjt_Hlo7VN-OThIknxkwluIMYTrqkpDchmeNeBZh55Z3_xSOwtjMl3oovSQ9k Ed9A5jVYcfCsGmOR-jkRoea9AViQ

Je kunt het ook omschakelbaar maken tussen parallel / series maar dat gaat niet met 1 (push-pull) schakelaar voor 2 elementen.

Skindowz
8 februari 2020, 16:14
[QUOTE=Plant;3459773]Ik heb al die tijd maar niet gereageerd, maar als je toch meer naar (de benadering van) single coils wil en splitten meteen aanpassing van circuit / componenten betekent, waarom zou je niet even kijken wat 'humbucker parallel wiring' doet.

Bedankt voor je reactie! Dit lijkt mij een goed idee! Ik hoop dat Piezo dit ook leest en mij kan advisreren of dit mogelijk is, wellicht met 2 push-pull schakelaars.

piezo
8 februari 2020, 17:34
Ja hoor, met 2 push/pulls kun je beide elementen afzonderlijk serie/parallel schakelen.
En er zijn meer schakelaars mogelijk dan push/pulls, zoals een superswitch (= dubbele 5-standenschakelaar) om aparte coilsplits in een HH configuratie te maken of bijvoorbeeld de schakeling waarvoor PRS een 5-standen draaischakelaar gebruikte.

Om uit te proberen wat jij het lekkerst vind klinken zijn 2 push/pulls echter beter.

En wat hiervoor al gezegd is, ècht als single-coil zal een humbucker met een parallel- of coil-split-schakeling nooit klinken, maar of iets voor jou bruikbaar is, kun je alleen zelf bepalen.

Wel graag 2 push/pull 500 kOhm logpots (ook wel: audiotaper genaamd) kopen voor je humbucker gitaar.

Skindowz
8 februari 2020, 18:05
Ik heb besteld: 2x Allparts Audio Taper 500k Push/Pull Pot

Skindowz
19 februari 2020, 21:16
Het is voor elkaar! Piezo is zo vriendelijk geweest om voor mij 2 push/pull pots in te bouwen. Hierdoor is de Tele een stuk veelzijdiger geworden. Uiteraard heb ik niet de 'twang' van een echte Tele. Daarom ben ik nu hard op zoek naar een Telecaster SS voor erbij...

Piezo, nogmaals superbedankt! Je bent een vakman!

Braml
20 februari 2020, 10:42
Klasse man! 2 push/pull pots? Om beide pickups afzonderlijk te kunnen splitten?

Daarom ben ik nu hard op zoek naar een Telecaster SS voor erbij...

Dat gevoel heb ik dus ook met mijn Telecaster HH :seriousf:, alhoewel het bij mij misschien meer gas is?

M'n HH is zeker een blijver :rockon:

Skindowz
20 februari 2020, 19:54
Yep, beide pu's kunnen afzonderlijk in- en uit fase worden geschakeld. Ben inmiddels ook geslaagd voor een Fender Telecaster SS. Zaterdag ophalen :punk:

Braml
21 februari 2020, 10:42
Yep, beide pu's kunnen afzonderlijk in- en uit fase worden geschakeld. Ben inmiddels ook geslaagd voor een Fender Telecaster SS. Zaterdag ophalen :punk:

Netjes!

Wat voor een?

Skindowz
21 februari 2020, 19:44
Mexicaantje, 2008. Sunburst met maple neck. Als het bevalt zal ik wellicht tzt voor een gebruikte USA gaan...

Erik de Perik
21 februari 2020, 23:56
Die necks zijn altijd maple, maar je zult de toets bedoelen ;)

Die USA Fenders worden ook door Mexicanen gemaakt hoor.