PDA

View Full Version : Hoe sluit je zo'n set aan??



raymyr
7 augustus 2003, 22:23
Je ziet en hoort weleens gitaristen die een batterij versterkers achter zich hebben staan: clean afgestelde bakken in combinatie met weer andere versterkers met een vette oversturing die via een effectenunit aangesloten zijn en weer teruggelust (??) worden enz. Het klinkt dan allemaal erg breed, vol en vet. Dat gaat echter allemaal toch nog steeds met één gitaarsnoertje naar zo'n hele batterij waar de nodige technici waarschijnlijk de handen aan vol hebben.
Stel, ik heb een cleane mono versterker, een overstuurde stereo versterker en een stereo effectenbak. Kan ik daarmee ook een vette, brede wall of sound mee maken?? Aansluitingsvraag dus!
Iemand ervaring?

shredneck
7 augustus 2003, 23:30
www.guitargeek.com


check al die rigs, zo sluiten de groten dat aan.

sash
8 augustus 2003, 01:23
Om antwoord te geven op je vraag:

Ze werken via loopers en a/b/x/y boxen. Check bv. www.loooper.com

raymyr
8 augustus 2003, 14:38
Om toch bij de les te blijven: Stel, je hebt een set als op http://guitargeek.com/rigview/427/ De 2e stack doet kennelijk niet mee.
Je ziet de achterkant niet, dus hoe wordt de 2e set dan aangesloten/doorgelust?

Concreet voorbeeld:

Een mono combo (clean)
een stereo pre-amp (overstuurd)
een stereo eindamp
een stereo effecten-unit (gedeelde fx-uitsturing)
een 4x12

WAT IS DE BASISAANSLUITING?

sash
8 augustus 2003, 23:21
Die oude Marshall's werden doorgelust via de voorkant. Kijk maar, 4 ingangen, een ervan gaat naar de andere ingang op de amp en hij staat erbij.

Om antwoord te geven op je laatste vraag:



gitaar > a/b box > clean combo
> preamp >effectending> eindtrap (19" neem ik aan?)

Via die a/b box kan je schakelen tussen die 2 dingen.

raymyr
9 augustus 2003, 10:43
Thanx. Maar ik heb toch nog vragen. Kun je met zo'n A/B box ook een clean én een overstuurd geluid tegelijk krijgen (via 2 amps dus)?

Mijn huidige set is nu zo aangesloten:

1e set (Mesa Boogie)
stereo preamp OUT L naar eindtrap
OUT R naar eindtrap
fx/loop send naar IN stereo fx processor
return A naar OUT LEFT stereo fx processor
return B naar OUT RIGHT stereo fx processor
gitaar INPUT
midi IN naar MIDI pedaal OUT
midi THRU naar midi IN stereo fx processor
stereo 4x12 (stereo geschakeld!)

Nu wil ik een 2e set erbij zetten (Marshall stack) met de voordelen van de fx processor en het midipedaal.

Die Marshall heeft alleen send en return, 2 filtered DI output en L + R ext. speaker.

De opzet is dus eigenlijk een 3-weg systeem: links clean, midden overstuurd en rechts clean (of andersom). Ron Huisen die mijn set lang geleden heeft geconfigureerd, had destijds ook zoiets maar dan met een cleane London City top erbij.

raymyr
10 augustus 2003, 11:50
Iemand nog een idee voor de aansluitingen?