PDA

View Full Version : Blije Nieuwe Jazzmasterdag!



heinz3110
8 januari 2020, 14:36
Nou ja, nieuw, ik heb deze als kerstcadeautje aan mezelf gedaan, dus heb 'm al een paar weken. Altijd al een jazzmaster willen hebben, en deze was prettig binnen budget en niet te vergeten linkshandig natuurlijk! Het is er een uit de American Professional Series met v-mod pickups en géén rhythmsectie dus voor de puristen onder ons wellicht niet interessant. Nu is er blijkbaar veel geschreven over het wel en wee van offsets en wat je blijkbaar wel en niet mag en moet doen, dat ze óf fantastisch óf compleet ruk zouden zijn, dus was wel wat huiverig om deze te bestellen.
http://members.ziggo.nl/krabmoer/web/jm-3-1280.jpg

Maar zo uit de koffer was de gitaar al "ok" bespeelbaar en het viel mij reuze mee hoe de v-mods klonken, en ook dat de 009's niet uit het mustangbrugje kletterden met de flauwe hoek die de snaren over de brug maakten. Afijn, na een paar dagen wist ik het wel en met 010's besnaard. De plastic hulsjes van de brug weggehaald zodat de brug mee zou bewegen bij gebruik van de trem, en hoger gezet voor een betere hoek van de snaren over de brug, en dus halshoek met de microtilt aangepast, en de tremveer afgesteld zodat de tremstop tenminste nut had.
http://members.ziggo.nl/krabmoer/web/jm-1-1280.jpg

En ik moet zeggen, zo'n jazzmaster heeft echt zijn eigen charme, ook al is deze niet geheel traditioneel maar ach. Halspickup is wat strattig maar dan dikker én pinniger en fel tele-ig op de brug en met de trem instant surf. Het tremsysteem vind ik trouwens bizar stemvast, ook voor de duikvluchtjes. Enig minpunt is de manier van bevestigen van de pickups met dat schuim eronder, niet echt super maar afijn, genoeg gezever, nog een plaatje:
http://members.ziggo.nl/krabmoer/web/jm-2-1280.jpg

Tupelo
8 januari 2020, 15:05
Mooi.
En bijzonder met die maple toets.
Ziet ze toch altijd met pallisander.
Trem is stemvast dus, nadat de brug mee beweegt ?
Op mijn Mustang is dat precies andersom.
Altijd weer de vraag in welke positie de brug terugkeert.
Ik heb ook nog altijd wel wat GAS voor een Jazzmaster of Jaguar.
Pickupwise ga ik voor de Jazzmaster, maar mensuurwijs Jaguar.
En een functionele tremelo speelt daarbij ook een rol.
Anyhoe.
Fijne gitaar lijkt mij.
Die professional series spreken mij ook best aan.
Veel plezier ermee !

Mitch
8 januari 2020, 15:45
Als ik dat zie krijg ik acuut heimwee naar een goeie Jazzmaster. Zeker die trem, heerlijk. Veel plezier ervan!

dejohan
8 januari 2020, 16:54
Hele mooie kleur!

Die serie heeft ook de juiste upgrades, de micro tilt is een geniaal idee voor een JM. Hebben ze goed over nagedacht.

Persoonlijk vind ik maple niet bij een JM passen (hebben voor zover ik weet altijd een rosewood neck gehad), maar dat is gekommaneuk van mijnentwege.

Dat Jazzmaster goed samengaan met "donkere" overdrive/fuzz (ala shoegaze), of met reverb is bekend.

Maar dat ze ook in de neckpositie dat soort twang hebben om in countrygebied te kunnen vertoeven, vond ik een verrassing
Doe er maar eens wat Chet Atkins of Cash op. Of check Chris Stapleton.

Oh, en vergeet "standje 9" niet. Als je Jazzmaster te treble is, probeer dan eens met de volumepot op 9.

heinz3110
8 januari 2020, 17:26
Dank allemaal :) @dejohan: Tja, clean istie sowieso fantastisch, inderdaad lekker twangy en in de midden en halspositie lekker voor funk, soul en aanverwanten . Voor heavy/semi-metal werk trouwens ook niet verkeerd, maar dan moet je de snaren achter de brug even afplakken. Overigens zit er standaard een treble-bleed op die héél ok is, dus standje "9" gaat hier niet op, zitten ook 500k pots in trouwens..

@Tupelo: Misschien dat die trem stemvast blijft vanwege de wat scherpere hoek over de brug door de microtilt waardoor de brug wel mee MOET met het gebruik van de arm? Ik weet het niet eigenlijk, maar was blij verrast dat de setup makkelijker was én het resultaat beter dan verwacht, incluis een redelijk goede sustain wat ik niet had verwacht, ook door alle spookverhalen op het internet... :D