PDA

View Full Version : Looper



Outrage
4 januari 2020, 14:10
Ik ben de enige gitarist in de band waarin ik speel en ik wel graag wat extra sounds toevoegen. Ik speel met het idee om wat keyboardlijntjes te spelen op gitaar. Ik ben in functie daarvan op zoek naar een looper. Ik heb wat zitten rondkijken (vnl. tweedehands) en ik kom de boss RC-3 tegen, de boss RC-30, EHX 22500, Dittolooper (X4, X2). Idealiter zoek ik iets waarmee ik live lijntjes kan opnemen die het hele nummer door herhaald worden en akkoordenschema's voor verse, prechorus en chorus. Kan iemand mij wat advies geven welke looper mij dit kan bieden? De meest uitgebreide uit mijn lijstje lijkt mij de EHX 22500, maar de prijs is daar ook naar. Ik weet niet of ik al die funtionaliteiten nodig heb. Misschien heb ik voldoende aan de boss RC-3, bijvoorbeeld. Ideeën en ervaring zijn welkom.

LRS
5 januari 2020, 10:02
Ik heb ooit een Boss RC-20 gehad en vond em niet gebruiksvriendelijk genoeg. Nu heb ik een Palmer Encore Looper, en voor thuis te oefenen is het perfect. Maar... ik vind een looper in een band situatie gebruiken nog niet zo makkelijk. Dat heeft vnl te maken met het feit dat wij niet 100% steady zijn en we het ook niet nodig vinden om met click tracks te spelen. Dat betekent dat je het risico loopt om uit de maar te gaan ehh... loopen. Je band moet echt strakker dan strak spelen om je loopjes effectief te kunnen gebruiken.

Brum
5 januari 2020, 11:09
Klinkt als Digitech JamMan Solo XT, dan wel JamMan Stereo.

https://www.digitech.com/loopers-delay/JAMMAN+STEREO.html?dwvar_JAMMAN%20STEREO_color=Blu e-USA-Current#q=JamMan&start=1

https://www.digitech.com/loopers-delay/JamMan+Solo+XT.html?dwvar_JamMan%20Solo%20XT_color =Blue-GLOBAL-Current#q=JamMan&start=1

Midwolda
5 januari 2020, 11:30
+1 voor de JamMan Stereo. Veelzijdig, snel, makkelijk te snappen en te bedienen, klinkt uitstekend.

duckman
5 januari 2020, 11:50
de grootste uitdaging met een looper live met een band is dat het tempo constant moet blijven. De TC ditto "luistert" mee
https://www.tcelectronic.com/Categories/Tcelectronic/Guitar/Stompboxes/DITTO-JAM-X2-LOOPER/p/P0DAT#googtrans(en|en)

apekop
5 januari 2020, 20:15
de grootste uitdaging met een looper live met een band is dat het tempo constant moet blijven. De TC ditto "luistert" mee
https://www.tcelectronic.com/Categories/Tcelectronic/Guitar/Stompboxes/DITTO-JAM-X2-LOOPER/p/P0DAT#googtrans(en|en)

Inderdaad zonder click is het in een band erg lastig om je loops retestrak te krijgen.

the sure thing
5 januari 2020, 21:26
Inderdaad zonder click is het in een band erg lastig om je loops retestrak te krijgen.

Mee eens. Onze band is het nooit gelukt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Powderfinger
5 januari 2020, 22:27
Herkenbaar, haha. Tijdens een jam schema eerst als ritmetrack ingespeeld. Leek handig als geheugensteuntje. Al snel liepen de looper en ik niet meer gelijk met de rest. Kort overleg. Keyboard gaf 15 maten aan. We misten die andere eigenlijk ook niet echt. Looper toen maar uitgezet.

MarkS
6 januari 2020, 13:06
Cato van Dijck gebruikt live heel veel een RC-30.

Harald
6 januari 2020, 14:52
Synchronisatie met andere muzikanten is essentieel. Clicktrack werkt alleen als de looper ook op die click getriggerd wordt. Zet voor de gein eens een metronoom aan, en start hand/voetmatig een loop. Als dat ook maar minimaal uiteen loopt, ga je dat al heel snel horen. Wat dat betreft kun je, zonder midi synchronisatie, denk ik beter zonder click spelen. Maar, dan moeten je drummer en bassist die loops ook uitstekend kunnen horen.

Tenzij jullie veel improviseren zou een backing track dan al snel meer voor de hand liggen. Loops live inspelen heeft ook zijn nadelen, tenzij het echt korte stukjes zijn.

Brum
6 januari 2020, 16:57
Het kan zeker wel live, alleen moet je wel heel erg op elkaar ingespeeld zijn. Ik heb Russian Circles ooit live gezien. Dat is echt laag, over laag, over laag en alles blijft kneiterstrak. Toegegeven, ik zou het niet kunnen. Maar ja, dat is aan Outrage. Er zijn in ieder geval goeie pedalen aangedragen denk ik.

Harald
6 januari 2020, 18:55
Tuurlijk kan het live. Ideale geval is via clicktrack en alles gesynchroniseerd. Zonder die synchronisatie is goede monitoring essentieel. Wat dat betreft niet anders dan backing tracks.

Beetje oldschool demonstruktie van het belang van monitoring


https://www.youtube.com/watch?v=PKm_SdWak9A

apekop
7 januari 2020, 12:55
Tuurlijk kan het live. Ideale geval is via clicktrack en alles gesynchroniseerd. Zonder die synchronisatie is goede monitoring essentieel. Wat dat betreft niet anders dan backing tracks.


Er is wel een groot verschil want bij looping moet je zelf ook nog perfect strak loopen, anders loopt het ook in de soep. dat heb je bij backing tracks niet.

Als je zonder click werkt moet je een drummer hebben die jouw loops heel hard op de monitor heeft, anders overstemt de rest van het geluid de loops. Plus hij moet van zichzelf als heel strak zijn en niet in tempo versnellen. En dan moet hij zich ook nog continu op jouw loops focussen. Zonder koptelefoon wordt dat ook lastig. Het kan wel maar de omstandigheden moeten ideaal zijn anders gaat het geheid fout.

Outrage
10 januari 2020, 15:20
Bedankt voor de reacties. Ik had het issue ivm timing wat over het hoofd gezien. Ik heb het met de drummer al besproken en die ziet het helemaal zitten. Hij gebruikt vaak clicktraks in de band, we hebben enkele ideeën om met die timing aan de slag te gaan. Die ditto X2 jam lijkt me in dit opzicht erg interessant.