PDA

View Full Version : afstellen gibson



larsje
29 december 2019, 22:42
hoi,

Ik kon het zo even niet vinden, maar ben mijn gibson les paul aan het afstellen (hals, actie en intonatie). Kan iemand mij helpen aan de informatie om dat zelf te kunnen doen. Met name de hals afstelling. De actie en intonatie lukt wel. Alvast bedankt!
grt. Lars

purplejohn
29 december 2019, 22:45
https://www.google.com/search?q=GITAAR+AFSTELLEN&rlz=1C1SQJL_enNL856NL856&oq=GITAAR+AFSTELLEN&aqs=chrome..69i57j0l6j69i60.8547j1j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

dejohan
30 december 2019, 09:41
Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden. Zoek op "Setup Les Paul" ofzo.

mrweird
30 december 2019, 16:34
http://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php
Deze volg ik altijd..

Pepe
30 december 2019, 17:34
De hals afstelling is in principe voor elke gitaar hetzelfde.
Doorgaans wordt geadviseerd in het midden een paar mm holling (bij losse snaar) maar ik prefereer recht en de hoogte met de brug te regelen.
Ik heb het idee dat die paar mm holling een beetje outdated is.
Others may chip in.

Rinze
30 december 2019, 18:53
De hals afstelling is in principe voor elke gitaar hetzelfde.
Doorgaans wordt geadviseerd in het midden een paar mm holling (bij losse snaar) maar ik prefereer recht en de hoogte met de brug te regelen.
Ik heb het idee dat die paar mm holling een beetje outdated is.
Others may chip in.Ik hou altijd 0.3 mm ruimte tussen snaar (ingedrukt voor 1ste en 17 fret) en fret aan. Geeft naar mijn ervaring het beste compromis tussen bespeelbaarheid over de hele hals en ongehinderd trillen van de snaren.

De hals helemaal recht voelt anders aan en klinkt ook wat anders. Het voelt wat stijver en hoe rechter de hals hoe steiler het geluid: wat minder mid en wat meer hoog en laag. Bovendien heb je met een rechte hals dat de snaren toch wat hoger moeten worden afgesteld waardoor het vooral hoger op de hals wat zwaarder speelt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
30 december 2019, 18:57
Ik stel m'n gitaren tegenwoordig ook altijd met een minimale holling. Vind ik het prettigst.

larsje
30 december 2019, 19:17
Ik hou altijd 0.3 mm ruimte tussen snaar (ingedrukt voor 1ste en 17 fret) en fret aan. Geeft naar mijn ervaring het beste compromis tussen bespeelbaarheid over de hele hals en ongehinderd trillen van de snaren.

De hals helemaal recht voelt anders aan en klinkt ook wat anders. Het voelt wat stijver en hoe rechter de hals hoe steiler het geluid: wat minder mid en wat meer hoog en laag. Bovendien heb je met een rechte hals dat de snaren toch wat hoger moeten worden afgesteld waardoor het vooral hoger op de hals wat zwaarder speelt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dank je Rinze, en welke fret meet je dan?

mrweird
30 december 2019, 20:11
Dank je Rinze, en welke fret meet je dan?

Ik doe dit rond de 15e fret. Ook met de 0.3 holling in de hals. Als ik een hals recht zet moet ik de actie veel verder omhoog draaien om stringbuzz te voorkomen. Speelt niet lekker..

Pepe
30 december 2019, 21:01
Ik hou altijd 0.3 mm ruimte

dat zal 0.3 centimeter zijn neem ik aan.

Erik de Perik
30 december 2019, 21:19
dat zal 0.3 centimeter zijn neem ik aan.

Jij verpest ook alles...... :B

mrweird
30 december 2019, 21:30
dat zal 0.3 centimeter zijn neem ik aan.

Minimale actie 0.3 centimeter boven de hals en een 012 set! Het doet knap zeer maar hey, no pain no gain en een dikke sound jonge!

grayfink
30 december 2019, 21:52
dat zal 0.3 centimeter zijn neem ik aan.
Neen: 0,3 millimeter. 1e en 17e fret ingedrukt hé. Ben ooit eens met een vriend naar huize Rinze boven in Groningen gereden. Die vriend nam een PRS SE over. Rinze kan wel afstellen.

Erik de Perik
30 december 2019, 21:54
Oh daar hebben we weer een "neen".... :seriousf:

Pepe
30 december 2019, 22:24
Neen: 0,3 millimeter. 1e en 17e fret ingedrukt hé. Ben ooit eens met een vriend naar huize Rinze boven in Groningen gereden. Die vriend nam een PRS SE over. Rinze kan wel afstellen.

0,3 mm.. hoe meet je dat?

But seriously, het snelle antwoord is een beetje hol, een uitgebreider antwoord is dat het afhangt van het type gitaar, de snaren en persoonlijke voorkeur.
Ik heb ooit de Gibson specs aangehouden en dat werkt prima maar kan voor platte shreds of vintage Fender iets anders zijn.
Het idee is dat je de hals recht afstelt met losse snaren (zoals Gibson en Erlewine dat benadrukken) en daarna de snaren stemt zodat er een hele lichte bolling in de neck verschijnt (grosso modo want necken reageren niet hetzelfde en snaren zullen verschillen.

Voor de mensen die geloven in 0.3 mm hier de maten die Gibson aanhoud (http://archive.gibson.com/backstage/tech002printable.htm)

Erik de Perik
30 december 2019, 22:31
Zo doe ik het dus ook..... zonder snaarspanning vlak en dan de snaren erop.

D3nnis
30 december 2019, 23:31
Ik hou altijd 0.3 mm ruimte tussen snaar (ingedrukt voor 1ste en 17 fret) en fret aan.



Ik doe dit rond de 15e fret. Ook met de 0.3 holling in de hals. Als ik een hals recht zet moet ik de actie veel verder omhoog draaien om stringbuzz te voorkomen. Speelt niet lekker..

Effe voor de originele vraagsteller.....niet deze combinatie aanhouden, want snaar indrukken op 1 en 17, en dan 0,3mm holling meten op 15 is wat overdreven.
0,3mm ongeveer in het midden tussen 1 en 17.




0,3 mm.. hoe meet je dat?


Voelermaat.

larsje
31 december 2019, 14:59
dank allemaal - hij is nu afgesteld en speelt lekker. ik check het nog een keer met de gibson instellingen van Pepe.

Rinze
31 december 2019, 15:15
Effe voor de originele vraagsteller.....niet deze combinatie aanhouden, want snaar indrukken op 1 en 17, en dan 0,3mm holling meten op 15 is wat overdreven.
0,3mm ongeveer in het midden tussen 1 en 17.





Voelermaat.Dennis heeft gelijk!

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

denis.hermans
31 december 2019, 18:51
Waarschijnlijk een hele domme vraag maar : hoe hanteer je zo'n voelermaat correct6want ik denk dan bij zo,n kleine dikte

denis.hermans
31 december 2019, 18:55
Vervolg vorige post : bij zo'n kleine diktes heeft de minste afwijking in vb hellinghoek waarin je het maatje hanteert toch relatief grote gevolgen?

D3nnis
31 december 2019, 19:58
Dat is natuurlijk waar.
De truc is om met een zo dik mogelijk voelermaatpakket de snaar niet te laten bewegen, soort omgekeerde Jenga, voor mij is dat nauwkeurig genoeg.
Je zou ook een rei oid unnen gebruiken, dan kun je nog wat beter het voelermaat pakket er al dan niet onder frotten.

munkie
1 januari 2020, 14:28
Denk ook aan de afstelling van je pickups. Ik heb net de brugpickup van mijn Epi LP (Gibson 498) een paar mm hoger gezet. Wereld van verschil.

mrweird
1 januari 2020, 21:49
Effe voor de originele vraagsteller.....niet deze combinatie aanhouden, want snaar indrukken op 1 en 17, en dan 0,3mm holling meten op 15 is wat overdreven.
0,3mm ongeveer in het midden tussen 1 en 17.


Sorry klopt.. 15e fret meten is voor hoogte brug