PDA

View Full Version : Gek 'kracht-verlies' bij een bolt-on Charvel Model 2



JGD
28 december 2019, 14:29
Goedemiddag hoog geachte mede-gitaristen,

Ik heb een mooie tweedehands Charvel Model 2 gekocht, voor een aardig prijsje.
Hij ziet er mooi uit en speelt heerlijk.
Alleen, ik krijg hem niet echt mooi klinkend.

Op de een of andere manier blijft hij gewoon iets zwakker klinken dan mijn andere (ok, duurdere en neckthru) gitaren. Alsof mijn volume net niet helemaal open staat.

Ik heb er een EMG 81 in gedaan, een echte OFR zit er op, hij is goed afgesteld, de actie ietsjes hoog zodat hij mooi door zou moeten kunnen ronken. De hals-pen staat goed. Hij is geïntoneerd zodat noten elkaar niet weg kunnen drukken. Ik heb echt alles goed gedaan volgens mij (en heb best enige ervaring in afstellen, ik weet voor een niet-pro heel aardig wat ik doe volgens mij)

Ik heb echt alles nagelopen.
En ook een rondje aan 'alternatievere' oplossingen geprobeerd:
een EMG 18 volt mod, schuim achter de nut, schuim onder de pickup, de hals strakker tegen de body aankrijgen door de bouten 1/4 los te schroeven, een zwaarder tremblock, etc.
Al die bekende online-vindbare tips/trucs/mythes/probeersels.
Nog wat gespeeld met de pick-up hoogte ook uiteraard.

Ergens tussen nut en brug is er gewoon kracht-verlies.
De gitaar is best van enig gewicht, resoneert akoestisch flink, heeft een EMG 81, een OFR... Dit ding hoort te klinken als een beest.

Iemand enig idee waar ik nog naar kan kijken?
Iets anders dan afstelling, iets constructiefs met de hald/body verbinding ofzo?
Misschien toch ook de OFR nut plaatsen i.p.v. de lelijke authentieke Charvel lockingnut?

Ik heb het idee dat er iets ergens niet klopt, en dat het niet gewoon "de aard van het beestje" is.

Evt. tips zijn erg welkom!

Erik de Perik
28 december 2019, 15:05
Als je helemaal zeker weet dat de pickup ok is zou ik 'm eens rechtstreeks aansluiten dus zonder pot. Of probeer een andere pickup. Akoestisch is 'ie luid genoeg?

Pepe
28 december 2019, 15:15
Ja, de pots omleiden, kijken of het aan het circuit ligt.
Zo niet dan test je met een andere pickup.
Is het dan nog belabberd dan weet je dat het aan het hout ligt.
Dat een gitaar resoneert wil niet zeggen dat wat een pickup oppikt ook goed is, dat is geen 1 op 1 ding.
Je kan bijvoorbeeld last hebben van dode plekken en ik heb ook wel een meegemaakt dat de truss rod gebroken was en de decay/sustain verstoorde.

JGD
28 december 2019, 15:24
Dank zover!
Ik ga wat met de elektra testen dan.

Ik heb de hals al een keer bijgesteld, hij regaeerde:
is dat zonder meer een bewijs dat de trussrod niet gebroken is?
Of is dat helaas niet zo te concluderen?

Pepe
28 december 2019, 15:28
Als de neck reageert dan lijkt hij me niet gebroken. Maar mijn punt was, het kan aan de gekste dingen liggen, ik heb wel eens een gitaar daarom laten refretten.
Zo heb ik ook een SG die na de 14 fret doodslaat en ik denk dat het aan de toets ligt maar goed, blijft natte vinger

D3nnis
28 december 2019, 15:31
Je kan bijvoorbeeld last hebben van dode plekken en ik heb ook wel een meegemaakt dat de truss rod gebroken was en de decay/sustain verstoorde.

Maar dat laatste zou je ook onversterkt min of meer moeten merken, of toch niet?

Pepe
28 december 2019, 15:52
Zeker maar onversterkt speel je, ik in ieder geval, anders, dan zit je niet zo snel in single sustain mode en dat valt ook niet zo goed te horen.

D3nnis
28 december 2019, 15:55
O zo, ja, klinkt logisch.

JGD
28 december 2019, 16:12
Ik ben wat elektra aan het nalopen (gewoon voor de zekerheid) , maar eigenlijk heb ik totaal niet het idee dat het aan de EMG of 1 van z'n componenten ligt.

Je moet het eigenlijk horen/voelen.
Het is alsof de gitaar simpelweg haar power niet 100% doorgeeft aan de EMG.
Ik hoor een werkende EMG 81 (ik ken ze door en door na zo'n 24 jaar) en het is alsof een perfecte EMG gewoon niet genoeg binnenkrijgt, niet genoeg krachten/trillingen ontvangt (ik kan het niet duidelijker beschrijven).


Zal dan misschien toch het hout zijn?


Of zou het kunnen zijn dat de fretten op enig moment zo laag zijn dat de snaren gewoon geen resonantie genoeg meer hebben?
Ik bedoel, de gitaar is wel uit 1987...
Ik heb qua spelgevoel niet het idee dat ze op zijn maar ze zijn zeker niet vol en dik meer.

D3nnis
28 december 2019, 16:20
Zou het niet gewoon zoiets stoms kunnen zijn als een gecorrodeerde jack of zo?

JGD
28 december 2019, 16:45
Nope.
EMG81 is nieuw uit doos, incl. alle onderdelen (incl jack)

Erik de Perik
28 december 2019, 16:49
Hoe deed hij het met de vorige pickup?

D3nnis
28 december 2019, 16:54
Hoe deed hij het met de vorige pickup?Goede vraag.
Die 81's zijn sowieso geen allemansvrienden qua gitaren vind ik, in tegenstelling tot dat veel mensen beweren dat die in elke gitaar hetzelfde klinken.
Een kennis van me heeft ze in een door patrick koopman gebouwde LP, en ik heb zelden zo'n vet klinkende gitaar gehoord.
Zelf heb ik een 81 in een strat en in een SG gehad, allebei niks waard.

JGD
28 december 2019, 17:02
Geen idee eigenlijk, hahaha
Ik heb de vorige pick-up er meteen blind uitgesloopt.
Ik wil nooit iets anders dan een EMG 81.

lcvanderhelm
28 december 2019, 19:50
Heb je de potmeter ook vervangen?

JGD
28 december 2019, 20:22
Yup!
Gehele EMG set, quick connect, is nieuw uit doos correct gemonteerd.

Midwolda
28 december 2019, 20:29
Hoort daar ook een batterij bij?

Erik de Perik
28 december 2019, 22:24
2 zelfs, in zijn geval.


@JGD Maar heb je nu concreet al iets gedaan en zo ja, wat?

JGD
29 december 2019, 04:19
Hoort daar ook een batterij bij?

Oh... DAT is het! 🙄🤡.



Ja, zat gedaan.
Behalve de lange lijst acties uit mijn eerste post, heb ik wat elektra ge-dubbel-checked, de hals nog eens opnieuw gemonteerd, nogmaals de totale afstelling nagelopen.

Ik ga hem maar eens langs Vox Humana brengen voor wijze raad.
Misschien is het idd dood punt in de body, of te lage fretjes of iets anders constructiefs dat mijn leken-kennis te boven gaat.

Fobo
29 december 2019, 11:10
Heb wel eens gehoord dat - als een gitaar heel lang niet is bespeeld - de houtnerven meer 'tegen elkaar aan gaan liggen' waardoor de resonantie vermindert. Door veel te spelen zou dat effect weer afnemen.
Ik weet niet of dat verhaal klopt, maar indien wel, zou dat dan bij dit elektrieke geval wellicht ook aan de orde kunnen zijn?

JGD
29 december 2019, 12:00
Nu ja, veel spelen is gelukkig geen probleem hier 😊

lcvanderhelm
29 december 2019, 13:18
Laat hem dan gelijk instralen door Yomanda!

JGD
29 december 2019, 13:28
Ik onderneem dan liever activiteiten met Yolanthe.
En die activiteiten zullen niet fraai zijn kan ik je verzekeren.