PDA

View Full Version : Jimi Hendrix



BramW
24 december 2019, 15:56
Hallo,
Voor mijn profiel werkstuk voor school onderzoek ik wat Jimi Hendrix zo bijzonder maakt en anders dan anderen.
Ook bekijk ik artiesten van nu de tijd die geinspireerd zijn door Hendrix. Dan bekijk ik wat deze artiesten uit Hendrix hebben overgenomen. Heeft iemand misschien iets wat voor mijn bruikbaar kan zijn? Websites, linkjes, informatie, ideeen voor moderne artiesten die geinspireerd zijn door Hendrix, etc?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Bram

Tabula Rasa
24 december 2019, 16:00
De oer-metal gitarist. Qua frasering vind ik hem vooral uniek. Hoe hij om de akkoorden heen danst in bijvoorbeeld Axis Bold as Love en Little Wing,


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
24 december 2019, 16:01
Je wil dus eigenlijk dat wij onderzoek gaan doen. Wel een mooie kerstgedachte.

Tabula Rasa
24 december 2019, 16:14
Je wil dus eigenlijk dat wij onderzoek gaan doen. Wel een mooie kerstgedachte.

Niet zo zeiken Erik.

Moderne artiesten, kijk vooral ook eens naar Poppa Chubby, maar eigenlijk is IEDERE gitarist beïnvloed door Hendrix.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

witterwit
24 december 2019, 16:30
Heel simpel; Google is your best Friend.

arjanb01
24 december 2019, 16:31
In ieder geval iets wat zijn gear betreft:

https://equipboard.com/pros/jimi-hendrix

Misschien heb je dr wat aan voor je werkstuk.

NLF
24 december 2019, 17:56
Ik denk dat het een combinatie van dingen is:

- Zijn manier van spelen was nogal onorthodox. Dat gold voor wel meer mensen in die tijd natuurlijk, en bovendien hoorde je in zijn spel heel duidelijk invloeden van anderen terug (dus 100 % origineel was ie zeker niet), maar voor die tijd was het revolutionair wat ie deed. Het zag er ook raar uit: iemand die linkshandig was met een rechtshandige gitaar en die zijn duim over de hals legde etc.
- Dat geldt ook voor z'n hele performance. De show die hij neerzette was (zeker voor toen) heel bijzonder. Nu zijn we daar aan gewend, destijds was het heel vernieuwend.
- Verder zijn het zijn songs: sommige gitaristen kunnen heel goed spelen maar kunnen niet goed nummers schrijven.
- En zijn albums en opnames: veel experimenteren met Eddie Kramer samen, nieuwe sounds zoeken etc.
- Zijn sound (dat is misschien wel het belangrijkste): zijn gebruik van feedback en geklooi met fuzz pedalen en wah wahs

Qua spel zijn er ook natuurlijk allerlei dingen te zeggen, maar er waren in die tijd genoeg mensen die ook heel goed konden spelen. En zeker als je buiten de rock kijkt (dus in de jazz en klassiek enzo) waren er ook genoeg mensen die veel beter konden speelden. Maar in zijn ding, die psychedelische drugs muziek, was het natuurlijk allemaal "mindblowing" wat ie deed.

Pepe
24 december 2019, 18:04
Wat TabRasa om de akkoorden heen dansen noemt is het gebruik van schuivende dubbelstops, zijn 7#9 chords en zijn poëtische frasering die weinig navolging kent omdat het, itt shredding, geen hoog kijk mij eens macho gehalte heeft. En zijn quasi nonchalante timing en stijl was behoorlijk intimiderend voor tijdgenoten als Townshend en Clapton.
Maar ook zijn songs waren nieuw, een combi van aardse blues & cosmic funk jazz die bijvoorbeeld nog steeds nadreunt in een band als de Red Hot Chili Peppers en Frusciante. En zijn gebruik van gear was uniek, de eerste gitarist die een whammy extreem gebruikt en tal van andere effecten zoals octa fuzz die nog niet eerder... afijn.. zo kan je wel doorgaan...

Tabula Rasa
24 december 2019, 18:39
Wat TabRasa om de akkoorden heen dansen noemt is het gebruik van schuivende dubbelstops...

Dit was voor mij een openbaring bij het leren gitaarspelen. Hiermee trek je een heel muziekstuk helemaal open. Hendrix was niet de eerste, maar voor mij wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
24 december 2019, 19:52
Frusciante is al genoemd als gitarist die zwaar geïnspireerd is door Hendrix. Maar bijv. ook een Mike McCready van Pearl Jam. En ook in de stonerrock hoor je veel Hendrix invloeden. Luister maar 's naar bands als Atomic Bitchwax of Earthless. Joe Satriani zou je ook zeker kunnen noemen. Zit 'm vooral in de manier van gebruik van bends en het spelen met feedback. En dat hoor je nog steeds overal, zit echt verweven door alles wat ook maar tegen rock aanschurkt, tot aan veel metal acts. Om maar niet te spreken over de grote Marshall stacks, wat zo ongeveer synoniem staat voor rock.

Dirk_Hendrik
27 december 2019, 11:49
Wat ook leuk is is om eens te kijken hoe de zang van Hendrix fungeerde als motivatie voor het ontwikkelen van autotune!

BramW
27 december 2019, 13:18
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Hier zal ik zeker wat aan hebben.

Erik de Perik
27 december 2019, 13:31
Frusciante is al genoemd als gitarist die zwaar geïnspireerd is door Hendrix. Maar bijv. ook een Mike McCready van Pearl Jam. En ook in de stonerrock hoor je veel Hendrix invloeden. Luister maar 's naar bands als Atomic Bitchwax of Earthless. Joe Satriani zou je ook zeker kunnen noemen. Zit 'm vooral in de manier van gebruik van bends en het spelen met feedback. En dat hoor je nog steeds overal, zit echt verweven door alles wat ook maar tegen rock aanschurkt, tot aan veel metal acts. Om maar niet te spreken over de grote Marshall stacks, wat zo ongeveer synoniem staat voor rock.

Hij speelde ook vaak op Fender versterkers, vooral in de studio maar ook live (Monterey bijv.). Verder nog even op Sunn. Voor zijn sound ook belangrijk dat hij linkshandig op een rechtshandige strat speelde en een halve of hele noot lager gestemd. Verder ook nog op een ES335, Flying V, Telecaster, Strat met Tele hals. Is de Univibe al genoemd?

dejohan
27 december 2019, 13:34
Inderdaad zoals gezegd, zijn double stop techniek, en het experimenteren met nieuw materiaal.

Check ook eens wat documentaires op Youtube.

Ik kan me nog ergens een stukje herinneren dat hij een Britse band zag (ik denk The Animals) die op Marshall speelde, iets wat men in de US niet kende, en dat Hendrix ab-so-luut zo'n Marshall wou hebben omdat hij de met US amps op 10 niet zo'n ruw geluid kreeg. Ik dacht zelfs dat dat de reden was waarom hij er mee instemde in de UK te gaan touren, omdat hij dan zo'n amp kreeg.

Erik de Perik
27 december 2019, 13:41
Volgens mij had Hendrix in de VS amper succes en in de UK was hij vrijwel direct een sensatie.

Pepe
27 december 2019, 14:03
Brian Auger heeft er wel eens over verteld, hoe Hendrix aan zijn Marshalls kwam.
Marshall is mede voor Pete Townshend ontworpen die vooral meer volume wilde dus dat Hendrix de eerste was die die amp opendraaide lijkt me een korreltje zout maar, entertaining nevertheless


https://www.youtube.com/watch?v=GdFIb_TDg4o

witterwit
27 december 2019, 14:06
Volgens mij had Hendrix in de VS amper succes en in de UK was hij vrijwel direct een sensatie.

Na Monterey was hij ook in de VS een sensatie.

Erik de Perik
27 december 2019, 14:10
Ja ok, maar hij is naar de UK vertrokken vanwege geen succes.

witterwit
27 december 2019, 15:38
Chas Chandler had hem mee genomen naar de UK; die zag wel wat in hem. Als muzikant.

witterwit
27 december 2019, 15:39
Chas Chandler was de bassist van The Animals; later ook nog manager van Slade.

Erik de Perik
27 december 2019, 15:55
Ja en de Eiffeltoren staat in Parijs ;)


Hendrix had een bandje "Jimmy James and the Blue Flames" en die speelden 6 dagen in de week bijna gratis/voor fooien. Daar kon de schoorsteen niet van branden. Het vriendinnetje van Keith Richards vond 'm helemaal te gek en stelde hem voor aan een aantal lui, waaronder Chandler, die diep onder de indruk was. Hij beloofde hem o.a. een ontmoeting met Clapton en toen zat Hendrix in een vliegtuig naar Londen.

arjanb01
27 december 2019, 16:05
....en de rest is history 😉
Gewoon die bio van hem lezen en daar staat alles in.
Over Hendrix gesproken, ik kreeg van de kerstman deze:

https://www.mupload.nl/img/i5ttcuyw6pae.jpeg

Een boek over alle 119 songs die Hendrix uitgebracht heeft. Ultiem boek voor de Hendrix adept als ik ben 😘

Brum
27 december 2019, 17:03
Volgens mij had Hendrix in de VS amper succes en in de UK was hij vrijwel direct een sensatie.

Hij is groot geworden in de UK. In het begin wilde dat niet vlotten in de US. Maar bijv. Woodstock ligt toch echt niet in de UK.;)

Erik de Perik
27 december 2019, 18:36
....en de rest is history ��
Gewoon die bio van hem lezen en daar staat alles in.
Over Hendrix gesproken, ik kreeg van de kerstman deze:

https://www.mupload.nl/img/i5ttcuyw6pae.jpeg

Een boek over alle 119 songs die Hendrix uitgebracht heeft. Ultiem boek voor de Hendrix adept als ik ben ��

Ik kan mij niet voorstellen dat alles in één boek staat. Wel (heel) veel maar nooit alles. Lui zoals Hendrix zijn zo legendarisch; tijdgenoten waren idolaat, apestoned, jaloers, etc. waardoor het echte verhaal daar moeilijk en misschien wel onmogelijk te achterhalen valt. Zo'n überfan als Uli Roth is notabene met Hendrix' ex getrouwd :???:


Hij is groot geworden in de UK. In het begin wilde dat niet vlotten in de US. Maar bijv. Woodstock ligt toch echt niet in de UK.;)

Ja ok, ik schreef het wat minder puntig, maar bedoel hetzelfde. Dat 'ie dan als UK sensatie naar Woodstock gaat is niet zo apart, toch?

Wat leuke wetenswaardigheden over JH op Woodstock (https://allthatsinteresting.com/jimi-hendrix-woodstock)

https://allthatsinteresting.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/jimi-hendrix-at-woodstock.jpg

arjanb01
27 december 2019, 18:46
Als ik die Woodstock foto van hem zo zie, valt me op hoe goed de beeld kwaliteit dankzij het daglicht, waarover ook in dat artikel gerept werd, is.
Ik had deze man graag live gezien en zou compleet in tranen zijn als ik Jimi nu live zou zien. Deze gitarist betekende zoveel voor mij, niet normaal gewoon.
Jammer dat ik 30 jaar te laat geboren ben, anders had ik hem zeker live gezien. Zou er een moord voor doen !

Erik de Perik
27 december 2019, 19:04
Woodstock is in 35mm gefilmd en da's overweldigend qua definitie en kleur.

Technisch gezien had ik erbij kunnen zijn, ik ben van '63 maar m'n ouders waren niet zo hip ;)

Weet nog wel dat ik als kind op de tv zag dat de Beatles uit elkaar waren, het zal rond '70 zijn geweest en m'n vader (die een wandelende muziekencyclopedie was maar dan qua klassiek, vooral Beethoven) zei dat dit een groot gemis was. Ik kende de band natuurlijk van de radio, we hadden net tv.

Erik de Perik
27 december 2019, 19:52
En de Dom staat in Utrecht ;)

Allemaal bekend bij mij, maar wat verandert het aan het idolaat zijn van Uli? Dannemann maakte een carrière als de "laatste vriendin van" en was behoorlijk geobsedeerd, mild uitgedrukt. Ik denk dat die 2 elkaar daarin vonden. En Uli als fanboy vond alles goed.

En voor wat betreft die "omstreden rol"... Hendrix en zijn hele 'hofje' zaten tot aan hun kruin onder de dope en hadden amper besef van de realiteit. Ik heb wel eens 'iets' meegemaakt in zo'n situatie en toen mocht het slachtoffer god op z'n blote knieën danken dat niet iedereen naar de klote was.

Interessant om te lezen:

https://www.independent.co.uk/life-style/a-rock-legend-unto-herself-1345098.html

guitarkid2
27 december 2019, 21:41
https://www.youtube.com/watch?v=T6K75RQqwDE

arjanb01
27 december 2019, 23:28
Eddie Kramer, ik kan ademloos naar die man luisteren als hij het over Hendrix en het opnemen in de studio heeft. Ook zo’n (nog levende) legende. 👌

miyaru
28 december 2019, 10:28
Ik ken de muziek van Hendrix al vanaf mijn kleuterjaren. Had drie vrij jonge ooms die er gek van waren, maar mijn Oma wilde de "herrie" niet in huis en dus brachten ze de platen mee naar ons huis, mijn ouders vonden het prima. Zo leerde ik al vrij vroeg Hendrix, Santana, Clapton etc kennen en was een mini hippie in die tijd. (ben van 65). Ik weet nog dat ik heel verdrietig was dat de Beatles stopten, en ben nog steeds fan van ze!

Zo'n 20 jaar geleden ben ik tijdens een stadstrip in Londen langs het huis van Dannemann gereden, het huis waar Jimi is overleden. Dat vond ik erg indrukwekkend.

Vroeger heb ik veel gelezen over Hendrix, maar zijn muziek verteld meer het verhaal over zijn ziel....... en ik vind Bold as love nog altijd mijn favo nummer, niet van deze wereld vind ik de solo's die er in zitten!

Tja en dan Eddie Kramer - wat een genie ook!!!!!

arjanb01
28 december 2019, 11:14
Ik ben jaloers op je. Ik wou dat ik rond 1950 geboren was. Zulke muziek wordt er tegenwoordig niet meer gemaakt.
Niet qua vernieuwing en inventiviteit als Hendrix dat kon.
Jammer dat hij mede kapot is gemaakt door Jeffries en ook Dannemann. Ook verhelderend artikel wat Erik postte over Dannemann versus Etchingham.
Etchingham geloof ik meer als het over Hendrix gaat dan die Dannemann.

miyaru
28 december 2019, 11:20
@Arjanb01: gelukkig is er een heel hoop muziek van Jimi - zo leeft hij voort!!! Ennuh, ik ben niet 65 - ik ben van '65. Luister nu op dit moment naar de "wind cries Mary" blijft ook prachtig!!!!!

harrie-beton
28 december 2019, 14:14
De biografie van Hendrix uit 1995 is veel minder positief.
Hendrix was een echte muzikant maar geen goede zakenman. Chandler en voor die Michael Jeffery waren klootzakken. Ze verdienden veel aan Jimi en sluisden ook geld weg naar de kaaiman eilanden. In de video vertelt Auger dat ook, hij wou ook niet met ze samenwerken. Door hebzucht en onkunde was Hendrix gesloopt in 3 jaar.



https://www.bol.com/nl/p/jimi-hendrix/1001004000652063/



https://www.bol.com/nl/p/jimi-hendrix/1001004000652063/

arjanb01
28 december 2019, 14:50
Er is ook nog een Classic Albums aflevering van het album Electric Ladyland. Door komen diverse muzikanten zoals Jack Cassidy, natuurlijk alle muzikanten van de experience voorbij en ook een Hammond speler, die me toch moddervet iets speelt uit dat album. Ben de naam ff kwijt maar beter wordt een Hammond groove niet. Kippenvel.

Erik de Perik
28 december 2019, 15:02
Steve Winwood

arjanb01
28 december 2019, 16:32
Nee, niet Steve Winwood.

miyaru
28 december 2019, 16:45
Ik weet wie je bedoeld, maar kan even niet op zijn naam komen. De beste man heeft nooit betaald gekregen voor de sessies die hij gespeeld heeft met Jimi. Maar man, wat kan hij spelen.......

witterwit
28 december 2019, 16:48
Ik weet wie je bedoeld, maar kan even niet op zijn naam komen. De beste man heeft nooit betaald gekregen voor de sessies die hij gespeeld heeft met Jimi. Maar man, wat kan hij spelen.......

Misschien Mike Finnigan

miyaru
28 december 2019, 16:51
Juist, dat is hem!!!!!:blast:

Erik de Perik
28 december 2019, 16:55
https://www.youtube.com/watch?v=nD4j9HxCORU

witterwit
28 december 2019, 16:57
Electric Ladyland is eigenlijk de ultieme rockplaat. [vind ik].

arjanb01
28 december 2019, 17:19
Misschien Mike Finnigan

Yesssss, thanx guys ! Dat is hem ! Wereldmuzikant !

BramW
11 januari 2020, 15:40
Ik heb mij werkstuk af. Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden!
Hier heb ik veel inspiratie uit gehaald en heeft me geholpen met mijn werkstuk.

Pepe
11 januari 2020, 15:49
https://media1.giphy.com/media/3o72FcJmLzIdYJdmDe/giphy.gif

witterwit
11 januari 2020, 17:45
Ik heb mij werkstuk af. Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden!
Hier heb ik veel inspiratie uit gehaald en heeft me geholpen met mijn werkstuk.

Ik hoop dat je ook een goede beoordeling krijgt op je werkstuk; echt Hendrix waardig.