Inloggen

View Full Version : Fender Upgrade.



wim60
7 augustus 2003, 20:00
Fender site gezien? De American standard is aan gepast, er zit nu ook een switch op die de elementen in serie zet of paralel mijn vraag: wat gebeurd er dan en wat doet dat met het geluid,leuk nieuws trouwens als je in februari een 5string heb gekocht!!

Anavrin
7 augustus 2003, 20:07
zoals ik 'm snap (want op de Fender site is het niet echt duidelijk), is dit een faseschakeling, en wat ik hiervan weet (van m'n nepstrat waar ik deze schakeling op heb gezet) is dat de elementen in de tussenstand feller klinken uit fase, dan in fase.

waarschijnlijk is dit niet het serie parallel verhaal wat je bedoelt, maar zo snap ik het....

Bazz
7 augustus 2003, 21:02
jep, zelfde probleem hiero, in mei een jazz gekocht.....
Maar wat ik ervan begreep gaat je jazz als een p klinken en vice versa, maar volgens mij kan dat nooit wat zijn.....
Al die nieuwe dingen, iedereen blijft toch wel voor het oude gaan, denk maar eens aan de tone/vol pot's, die kloppen dan denk ik ook niet meer....
Maar misschien heb ik het mis en is het de nieuwe trend :cry: :cry:
dan maar weer inruilen of sparen.... :(

bassopotmus
8 augustus 2003, 08:29
Niet zo moeilijk toch?

Je normale jazz heeft een paralelle schakeling, dus je 2 pup's gaan parallel naar je output, met deze knop kan je serieel gaan, dus van het type P-bass. eerst je signaal door je neck, dan aangedikt door je brug dan naar je tone-potje.
Dit is echter niet HET jazzgeluid. Ik denk dat fender dit heeft gedaan omdat dit een van de meest gedane jazzbass mods is.
Kan wel ergens een een schematje zoeken

Venomer
8 augustus 2003, 10:06
Het zal in elk geval wel een voordeel met bijbehorend Cruijffiaans nadeel zijn. Anders had iedere Jazz dit al lang geleden gehad.

niels_r
8 augustus 2003, 10:15
Lijkt me niet dat er nadelen aan zitten.. ik zou zo niet kunnen bedenken wat voor een nadeel het parallel of serieël schakelen zou hebben.

Groeten Niels

basswasp
8 augustus 2003, 10:19
Er lijkt me geen nadeel, 't is alleen een extra functie.
Overigens passen ze deze truuk ook bij Precisions toe, Precisions zouden erdoor meer richting een Jazz gaan klinken.

Clunk
8 augustus 2003, 12:57
waarom maken ze dan precisions en jazz bassen als ze toch hetzelfde gaan klinken :-? :???:

Pöl
8 augustus 2003, 12:58
Bij een Jazz valt het te overwegen, omdat de twee singlecoils daar elk apart ook al de snaren opvangen.

Bij een Precision vind ik het maar raar, omdat zo'n precision pickup eigenlijk toch wel samen MOET werken om alle snaren op te vangen...

Dat van die Jazz vind ik alleszins wel eens het proberen waard. En gemakkelijk gemod ook. Ga eens kijken of het kan bij m'n mexicaantje. Als ik ooit nog centjes heb.

basswasp
8 augustus 2003, 12:59
Nog een keer lezen...

ze krijgen de mogelijkheid om kwa geluid dichter bij elkaar te komen, natuurlijk gaan ze niet precies hetzelfde klinken :-?

Clunk
8 augustus 2003, 13:00
:( dat wil je toch niet...

Pöl
8 augustus 2003, 13:01
Trouwens, weet er iemand waar die S- switch ergens zit op de bas??

Clunk
8 augustus 2003, 13:02
nee, maar meestal tussen je knoppen gewoon... check gewoon www.fender.com :D

basswasp
8 augustus 2003, 13:12
:( dat wil je toch niet...
'tuurlijk wel, extra mogelijkheden met je bas... wie wil dat nou niet dan? :)

Clunk
8 augustus 2003, 13:28
ik dacht dat fender spelers altijd zo conservatief waren, alles passief moesten hebben.. maar ik heb nu zelf ook wel een geinige fender zien staan met dezelfde config als mijn ibi, een treble boost/cut, mid boost/cut bass boost/cut... etc. :) viel me meteen op, alleen jammer dat ie geen mahogany top heeft.. daar geil ik op :)

owja, jullie denken waar heeft ie het over.. tis dat nieuwe ding, uh.. Zone Bass® dacht ik :P

niels_r
8 augustus 2003, 15:31
Bij een Precision vind ik het maar raar, omdat zo'n precision pickup eigenlijk toch wel samen MOET werken om alle snaren op te vangen...


Ik dacht dat ook al en volgens mij bedoelt hij hier de 'luxe' uitvoering met een extra brugelement. Een split coil element van een precision moet je gewoon zien als één element (het zijn er twee die in serie zitten).

Groeten Niels

bassopotmus
8 augustus 2003, 19:59
:( dat wil je toch niet...
'tuurlijk wel, extra mogelijkheden met je bas... wie wil dat nou niet dan? :)

Guess who?

basswasp
9 augustus 2003, 11:11
Hmm? Let me think...

Clunk
10 augustus 2003, 01:31
weet je het al ??? :D

basswasp
10 augustus 2003, 13:26
Hmmm ;)