PDA

View Full Version : Nieuwe high end reverb pedalen



telecastermaster
12 december 2019, 22:47
Er wordt hier veelste weinig over gear gepraat. Daarom een topic over over high end reverbs. Ik zit er stiekem een beetje op te gassen, maar er is veel gaande op dit gebied. Behalve de Strymons zijn er nieuwkomers zoals de nieuwe Source Audio Ventris en Collider of GFI System Specular Tempus. Post daarom je ervaring, mening of vragen over deze pedalen hier.

https://images.musicstore.de/images/1600/gfi-system-specular-tempus_1_GIT0046859-000.jpg





https://images.musicstore.de/images/1600/source-audio-collider-delay-reverb_1_GIT0051476-000.jpg



https://images.musicstore.de/images/1600/source-audio-ventris-dual-reverb_1_GIT0043773-000.jpg



https://images.musicstore.de/images/0960/gfi-system-specular-reverb-v3_1_GIT0046858-000.jpghttps://images.musicstore.de/images/1600/boss-rv-500_1_GIT0042535-000.jpg

fuchs
13 december 2019, 00:38
Wat is high end? Ik heb vandaag de Fender Tre-Verb binnen gekregen en de eerste indruk is goed.

miyaru
13 december 2019, 07:41
@Telecastermaster: ze zien er allemaal redelijk uitgebreid uit, en zullen ook best heel mooi klinken. Maar als je een goede reverb tank hebt is het ook vaak heel mooi, als die de goede afmetingen heeft vind ik. Zelf gebruik ik al jaren met veel plezier een EHX Holy Grail - zeker geen High End, wel veel speel plezier! Ennuh, super makkelijk in gebruik die Holy Grail......

almarvk
13 december 2019, 09:52
Een Holy Grail is wel wat anders dan dat deze pedalen doen.

Ik vind het zelf wel gaaf die over de top effecten om hele soundscapes mee te maken. Alleen zo prijzig. Iemand tips voor een dergelijke onder de € 100?

glacius
13 december 2019, 10:01
Ik kan me herinneren dat, toen ik nog maar net gitaar speelde, ik niet zonder Reverb kon leven.
Kreeg van mijn ouders als kerstcadeau ooit een Holy Grail (de oude baksteen)

Inmiddels ben ik steeds minder en minder reverb gaan gebruiken, maar als het nodig is, voor een bepaald liedje. Dan is het een T-rex Creamer die ik gebruik.

Of het high end is? geen idee. maar het werkt voor mij.

Vaak vind ik het gebruik van veel reverb de boel rommelig maken. en ik hou al helemaal niet van pedalen met extreem veel instelmogelijkheden.

Mijn 2 centen.

Moskie
13 december 2019, 10:08
Ik Gas al een tijdje op een tube amp. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een amp die zelf geen reverb heeft (maar veder wel alles wat ik wil). Daardoor Gas ik ook direct op een Neunaber Immerse II. Oorzaak->gevolg-> pijn in de portemonnee ;)

dejohan
13 december 2019, 11:39
Een Holy Grail is wel wat anders dan dat deze pedalen doen.

Ik vind het zelf wel gaaf die over de top effecten om hele soundscapes mee te maken. Alleen zo prijzig. Iemand tips voor een dergelijke onder de € 100?

Ik hoor goeie dingen over de T Rex Hall of Fame en de Digitech Polara. Als ik me niet vergis doen ze allebei shimmer dingen.

miyaru
13 december 2019, 13:47
Ik zei ook niet dat mijn Holy Grail het zelfde doet, alleen dat ik er blij mee ben...... En ik houd niet van teveel knoppen LOL

telecastermaster
13 december 2019, 14:30
Wat is high end?

Goeie vraag. Ik zou zeggen, high end = vergelijkbaar met Strymon Big Sky.

De grap is natuurlijk wel dat de processing power steeds meer toeneemt en dat budget pedaaltje ook steeds beter gaan klinken.
Eigenlijk vraag ik mij het nut af van deze dure high end pedalen. Natuurlijk klinken de reverbs heel mooi maar over niet al te lange tijd zit Zoom ook op het niveau van Strymon Big Sky (oke die zijn dan weer nog verder met processing power).
Maar een voorbeeld daar van is de NuX Atlantic die volgens veel reviews toch heel dicht bij Strymon in de buurt komt.

Verder valt het mij op dat vrijwel alle reverb pedalen, ook de high ends, moeite hebben met het produceren van een goede spring reverb.

almarvk
13 december 2019, 14:39
Leuk om daar ook even een review ervan bij te pakken op Youtube.

Ik gebruik op m'n set deze pedalen samen
- Mooer AnaEcho
- Mooer Skyberb

Werkt dan ook wel goed. Tot irritatie van andere bandleden als alles over de top gaat :)

ZsaZsa
13 december 2019, 15:10
Goeie vraag. Ik zou zeggen, high end = vergelijkbaar met Strymon Big Sky.

De grap is natuurlijk wel dat de processing power steeds meer toeneemt en dat budget pedaaltje ook steeds beter gaan klinken.
Eigenlijk vraag ik mij het nut af van deze dure high end pedalen. Natuurlijk klinken de reverbs heel mooi maar over niet al te lange tijd zit Zoom ook op het niveau van Strymon Big Sky (oke die zijn dan weer nog verder met processing power).
Maar een voorbeeld daar van is de NuX Atlantic die volgens veel reviews toch heel dicht bij Strymon in de buurt komt.

Verder valt het mij op dat vrijwel alle reverb pedalen, ook de high ends, moeite hebben met het produceren van een goede spring reverb.

Samengevat is High End de dure jongens.

telecastermaster
13 december 2019, 15:25
Precies. ;)

telerocker
13 december 2019, 20:54
Een vriend van me heeft de J. Rockett Boing die de spring reverb uit een Fender Deluxe moet imiteren. Hij vindt dat pedaal geweldig en gebruiksvriendelijk (slechts 1 knop!! ))). Of je dat high end moet noemen, weet ik niet, hij doet wel goed wat ie moet doen.

apekop
15 december 2019, 17:06
Ik ben zelf wel een ontzettende reverb en delay fan. Ik vind de meeste pedalen zoals die twee Spectrums (en ook sommige Strymon dingen wel goed klinken), maar ook een beetje te klinisch. Alsof het al te veel af is en alles wat je doet hetzelfde klinkt. Te veel tierlantijntjes zeg maar. De Neunaber wet reverb bijvoorbeeld vind ik wel goed klinken. Ik houd het echter even bij mijn H9 en Axe fx II. Ook meer dan genoeg mogelijkheden qua reverb en delay.

Erik de Perik
15 december 2019, 17:43
Ik heb een behoorlijke tijd zonder reverb gespeeld. Daar word je ook wijzer van.

apekop
15 december 2019, 18:02
Ik heb een behoorlijke tijd zonder reverb gespeeld. Daar word je ook wijzer van.


Wat ben je precies wijzer geworden dan?

D3nnis
15 december 2019, 18:05
Niks denk ik.
Ik heb nog nooit echt met reverb gespeeld, en ben niet wijs.

Erik de Perik
15 december 2019, 18:11
Wat ben je precies wijzer geworden dan?

Dat je jezelf beter hoort doordat je directer klinkt.

tmms
15 december 2019, 18:13
Trap er niet in, het zijn fascisten:D

apekop
15 december 2019, 19:03
Dat je jezelf beter hoort doordat je directer klinkt.

Goh........

Erik de Perik
15 december 2019, 19:09
Goh........

Had je meer verwacht?

telerocker
16 december 2019, 00:34
Als je clean speelt, hoor je jezelf toch wel, ook met reverb, tenzij het Twin is met de reverb op 10. Ik vind een beetje spring reverb op mijn cleane sound altijd wel lekker. Het inspireert ook meer als een gortdroog clean. 't Is net als griesmeelpudding, je kunt de bessensaus weglaten, maar het smaakt echt minder. )))

the sure thing
16 december 2019, 06:46
Als je clean speelt, hoor je jezelf toch wel, ook met reverb, tenzij het Twin is met de reverb op 10. Ik vind een beetje spring reverb op mijn cleane sound altijd wel lekker. Het inspireert ook meer als een gortdroog clean. 't Is net als griesmeelpudding, je kunt de bessensaus weglaten, maar het smaakt echt minder. )))

+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
16 december 2019, 06:53
Ik vind een beetje spring reverb op mijn cleane sound altijd wel lekker.

Thuis snap ik dat, en via koptelefoon al helemaal, maar gebruik je in een zaal ook reverb? Wordt dat dan niet te veel dubbelop?

telerocker
16 december 2019, 10:21
Thuis snap ik dat, en via koptelefoon al helemaal, maar gebruik je in een zaal ook reverb? Wordt dat dan niet te veel dubbelop?

Dat ligt aan de ruimte en deels ook aan de muziek. In een grote partytent gebruik ik wel wat reverb, in een galmbak van een zaal minimaal. Nu is de reverb op mijn Orange boven stand 1 sowieso bijna onbruikbaar, dus die komt niet boven 1 ;) Op mijn Diezel Schmidt heb ik reverbvolumes op alle kanalen. Clean met een tikje tubedriven reverb is wel lekker hoor, ook in de zaal. Op de drivekanalen gebruik ik geen tot minimaal reverb.

AriaProII
16 december 2019, 11:15
Ik heb een haat/liefde-verhouding met reverb. Met name door de 'mix'-knop; te laag, en je hoort geen effect. Te hoog, en je droge signaal verliest aan volume. Waarom niet gewoon de optie om het droge signaal ongemoeid laten, pedalenmakers?

apekop
16 december 2019, 11:23
Had je meer verwacht?

Ja, dit ligt wel erg voor de hand ;).

Erik de Perik
16 december 2019, 11:49
Ja, dit ligt wel erg voor de hand ;).

Nou vooruit, ik heb ook het idee dat m’n eten beter smaakt.

apekop
16 december 2019, 11:52
Nou vooruit, ik heb ook het idee dat m’n eten beter smaakt.

Met een beetje sambal erbij smaakt alles beter...

Jeroenvanhulsteijn
22 december 2019, 14:13
Ik heb niet veel ervaring met reverbs. Hield er nooit van en gebruikte liever digitale delays voor wat ambience.

De meest recente ervaringen zijn met een Boss FRV1, Behringer RV600 en een Source Audio Ventris (in deze volgorde). Oudere ervaringen zijn vooral met multi effects (Boss GX700, Roland GP100, TC G-Force, Vox Tonelab SE, Adrenalinn III, Digitech RP350).

Ik speel thuis in de bijkeuken op een transistor versterker van een paar watt en een 1x12" box met een hollow body gitaar.

De Boss FRV1 vond ik niks. Ik hou misschien ook niet van mechanische reverbs (spring / plate). Ik kon er niet zoveel mee en vond het al gauw teveel. Ik vind die Fender tube tanks prachtig om te zien, maar als die FRV er een beetje in de buurt komt, zal ik er mijn geld niet aan besteden.

De Behringer RV600 vond ik veel fijner werken dankzij de zeer bruikbare mix en tone knop. Het volume was wel vrij zacht als ik met de mix wat meer reverb indraaide. De trails gingen soms gepaard met wat bijgeluiden en klonken niet altijd even natuurlijk. Maar het was voor het eerst dat ik dacht; misschien is reverb toch ook wel leuk.

Toen kwam de Ventris voorbij op marktplaats. Wat ik interessant vond was de dual engine en de mix en tone knop. Nou, die functies maken het dus een heel fijn apparaat. Met de dual engine heb je dus twee volwaardige pedalen in 1 doosje. Er zitten 4 presets op. Per presets kun je voor beide engines een reverb instellen. Met een schakelaar kun je dan 1 van beide of beide tegelijk kiezen.
Ik heb voor alle presets dus 2 reverbs ingesteld die samen ook goed bruikbaar zijn. Waardoor je al legio mogelijkheden tot je beschikking hebt. Met de foot switchen van preset kan wel, maar je kunt niet selecteren of je reverb A, B of A+B gebruikt. Dat moet je met de neuro app instellen geloof ik of hij steeds switched naar A, of steeds naar B of naar A+B. Ook kun je met de app instellen of de A+B instelling serie/parallel ingezet wordt.
In het begin was alles wat over de top ingesteld door mij en naar mate ik er meer mee speelde werden de instelling ook wat bruikbaarder afgesteld.
Hele mooie trails. De leukste reverbs vind ik de lo-fi (die je met een beetje goede wil zelfs als overdrive kunt gebruiken), de modulation reverb waar een hele mooie tremolo in zet en een reverb waar een soort van arpeggiator aan hangt.
De plate reverb vind ik leuk voor slap back rockabilly achtige dingen.
De mix en tone knop zijn voor mij toch wel erg fijn. Ik vind reverb in het algemeen wel snel de directheid van je geluid weghalen. Daarom heb ik de mix ook liefst niet al te hoog (25% - 40%). Met de tone knop kun je mooi per delay wat fine tunen / compenseren.

Als je multi reverbs zoekt dan is dit wel een mooie. Ook lekker compact en ontelbare mogelijkheden.

almarvk
4 januari 2020, 19:27
Het type versterker maakt ook zo ontzettend veel uit. Heb een Nosimaker Nebula (reverb & delay) binnen. Op m'n Fender DeVille dik, op m'n Engl slapjes. Daarmee spelen helpt ook erg veel.

Heb even zitten tellen. Zit op 17 pedalen waarvan 5 delays. Daar moet ik toch 2 goede planken van kunnen maken voor beide versterkers.

apekop
4 januari 2020, 22:51
Je zou zeggen van wel...
5 delays? Waarom zoveel?

almarvk
5 januari 2020, 16:34
Waarom niet :D

Heb 2 boards, 2 verschillende type versterkers. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Beetje spelen en experimenteren ermee.

Tupelo
5 januari 2020, 17:00
Ik doe het ook voornamlijke met een Holy Grail.
Voel mezelf altijd een beetje op mijn pik getrapt wanneer gebruik van veel reverb synoniem is voor niet zo denderend kunnen spelen, jezelf verbergen yada..
Het hoort gewoon bij mijn genre.
Ben bijzonder pietleutig met veel string attention, kan 't ook gortdroog, maar reverb is mijn dingetje.
Een ander gaat voor tien drives.
Ik gebruik er willekeurig 1 en vooral geen.
Anyhoe.
Holy Grail dus.
Maar ook ik mis een echte spring reverb ervaring.
Amp situatie is Vibrochamp & AC4, dus tweemaal zonder reverb.
Zit er weleens aan te denken om maar gewoon een fender reverb unit aan te schaffen.
Zal t.z.t. ook wel gebeuren.
Is wat minder onderhevig aan digitale afschrijving, en klinkt tenminste als the real deal.