PDA

View Full Version : Van weelden royal overdrive



larsje
3 december 2019, 22:26
Ik heb vandaag dit pedaal binnen gekregen, mooie sound! Hij doet het op 9 volt, maar ik las dat je er ook een 19 volt adapter op kunt aansluiten. Hebben jullie ervaring wat dat met het geluid doet?

Erik de Perik
3 december 2019, 22:48
Wellicht dat Peter van Weelden dat weet.

Sjtevel
3 december 2019, 23:47
Ik vermoed dat je 18V bedoeld? Een hoger voltage op (analoge) drives geeft doorgaans meer headroom. Verzeker je echter wel dat je pedaaltje het hogere voltage aan kan, anders kan het je pedaaltje kosten. Even mailen naar de fabrikant is weinig moeite....

larsje
4 december 2019, 09:01
sorry 18 volt. Dank voor de antwoorden. Betekent meer headroom hetzelfde als bij buizenamps, dus langer clean? En wat is daar precies het nut van? Of is er ook een verschil in geluid, dynamiek, helderheid, etc.?

arjanb01
4 december 2019, 09:29
Meer headroom is in mijn beleving dat je sound wat opener, brighter wordt minder donker, minder gecomprimeerd.
Dus extra voltage kan zeker nut hebben als je van die sound houdt.

larsje
4 december 2019, 10:39
ik vind hem inderdaad wat geknepen klinken, ga het eens proberen.

Brum
4 december 2019, 11:47
Ik kan niet voor dit pedaal spreken, maar ik heb nooit echt een immens verschil gemerkt tussen 9 volt en 18 volt bij pedalen. Te verwaarlozen wat mij betreft. Bij een versterker ligt dat dan weer even anders, maar dan zijn de verschillen in vermogen ook wel even groter. In theorie zou je meer dynamiek moeten krijgen en een wat ander verloop van je gain.

Dirk_Hendrik
4 december 2019, 11:57
Ik kan niet voor dit pedaal spreken, maar ik heb nooit echt een immens verschil gemerkt tussen 9 volt en 18 volt bij pedalen. Te verwaarlozen wat mij betreft. Bij een versterker ligt dat dan weer even anders, maar dan zijn de verschillen in vermogen ook wel even groter. In theorie zou je meer dynamiek moeten krijgen en een wat ander verloop van je gain.

Bij (scheur)pedalen ligt het nogal aan hoe het pedaal is opgebouwd. Als het pedaal bestaat uit 1 of meerdere versterkertrappen die over hun nek gaan betekent een hogere spanning een ander moment waarop dat gaat gebeuren en da's dus hoorbaar/merkbaar. Heeft je pedaal echter een vastgelegde clipping (bv met clippingdiodes) dan zal dat clippen altijd op hetzelfde level gebeuren en ga je dus van die spanningsverhoging weinig merken.

Pepe
4 december 2019, 12:08
Ja? Toch nog wat te wensen?
Je zou verwachten dat je wel klaar was bij zo'n super expensive state of the art boutique dinges?

Erik de Perik
4 december 2019, 17:27
Ben wel benieuwd wat Van Weelden erover zegt.

Fabrieksinstellingen
4 december 2019, 18:55
Voor de voeding kun je elke gelijkstroomadapter tussen 9 en 18 volt gebruiken. Intern wordt de spanning
naar 24 volt gebracht, zodat het voor de klank niet uitmaakt welke voeding je gebruikt. Wel zal hij meer stroom trekken naarmate de aangeboden spanning lager is (zie specificaties). Het is belangrijk om dit na te gaan, want bij onvoldoende voeding schakelt het pedaal uit.

Eko
10 januari 2020, 10:11
Larsje, is dit pedaal beter gaan klinken met de 18V? Ik heb soortgelijke ervaring met een Boss RE-20. Dit pedaal werkt normaal op 9V, maar is enorm storingsgevoelig in een pedalboard. Ook apart gevoed vanuit een voedingsblok gaf hij bijgeluiden.
Ik had hem zelfs al gestuurd naar Boss/Roland in Almere voor reparatie. Daar kregen ze het beter, maar nog steeds niet helemaal goed. Op een aparte voeding was het bijgeluid wel weg.
Na veel zoeken op het net vond ik een draadje op een site in USA. Daar had men hetzelfde probleem en een technicus had het schema bekeken en gezien dat het pedaal werkt op spanningen tussen 9V en 24V. Het wordt intern afgeregeld naar de werkspanning ( als ik het goed begrepen heb.....). Op mijn pedalboard zit een gestabiliseerde voeding die ook 18V kan uitsturen en ik heb hem daar op staan nu. Sindsdien zijn alle problemen weg, storingsvrij, en werkt hij nu al meer dan 2 jaar perfect.

MarkS
10 januari 2020, 15:04
@ Larsje? Komt de "geknepenheid" echt voort uit wat je hoort, of zit het tussen de oortjes vanwege hetgene je heb gelezen over die 18V?

MarkS
10 januari 2020, 15:05
Larsje, is het pedal beter gaan klinken met de 18V? Ik heb soortgelijke ervaring met een Boss RE-20.
Storingsgevoelig & bijgeluiden vind ik toch iets anders dan wat meer headroom.

Fobo
10 januari 2020, 15:49
Headroom is m.i. het vermogen van een apparaat om een signaal onveranderd weer te geven / door te sturen, zonder negatieve invloeden als clipping. In die zin kun je het eigenlijk letterlijk vertalen als ruimte. Overdrachtelijk: In een grote ruimte kun je meer doen zonder iets te beschadigen dan in een klein hokje.
Zoiets...

the sure thing
10 januari 2020, 17:47
Ik kan niet voor dit pedaal spreken, maar ik heb nooit echt een immens verschil gemerkt tussen 9 volt en 18 volt bij pedalen. Te verwaarlozen wat mij betreft (...) .

+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Eko
11 januari 2020, 13:25
Geluidsverschil is er ook niet. De RE-20 gaf een slepend geluid in het tempo waarin de echo liep. Na verhoging van de spanning was dat weg.

telerocker
12 januari 2020, 01:57
+1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Dat is ook heel subtiel. Ik heb de Suhr Eclipse tegenwoordig op 18 volt staan. Misschien is er een tikje minder compressie dan op 9 volt, maar het is geen wereld van verschil. Hij klinkt nog steeds als een Eclipse. )))

Erik de Perik
12 januari 2020, 02:02
Ik zou dit soort dingen wel eens blind getest willen zien/horen.

the sure thing
12 januari 2020, 20:57
Dat is ook heel subtiel. Ik heb de Suhr Eclipse tegenwoordig op 18 volt staan. Misschien is er een tikje minder compressie dan op 9 volt, maar het is geen wereld van verschil. Hij klinkt nog steeds als een Eclipse. )))

Eindelijk een medestander.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Mitch
15 januari 2020, 15:54
Eindelijk een medestander.


Bij (scheur)pedalen ligt het nogal aan hoe het pedaal is opgebouwd. Als het pedaal bestaat uit 1 of meerdere versterkertrappen die over hun nek gaan betekent een hogere spanning een ander moment waarop dat gaat gebeuren en da's dus hoorbaar/merkbaar. Heeft je pedaal echter een vastgelegde clipping (bv met clippingdiodes) dan zal dat clippen altijd op hetzelfde level gebeuren en ga je dus van die spanningsverhoging weinig merken.

Het is geen kwestie van vóór of tegen, het werkt gewoon per pedaal anders, zie boven.

the sure thing
15 januari 2020, 20:41
Het is geen kwestie van vóór of tegen, het werkt gewoon per pedaal anders, zie boven.

Ha dat begrijp ik. Maar dat iemand uberhaubt al een blinde test wil uitvoeren (om het placebo effect eruit te filteren) ben ik blij om. Mijn voorstel is om eens een blinde test te doen op 9V/18V mogelijkheden en buffers vs true bypass


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

crazylay
16 januari 2020, 08:08
Ik heb een SD pickup booster die 9 en 18v optie heeft. Echter niet heel erg veel verschil. Heb het dus bij de standaard 9v gehouden.. scheelt weer een extra adapter.....

Mitch
19 januari 2020, 16:10
We hebben het vroeger wel eens gedaan hoor, 9/18V test. Niet blind, maar daar had je doof voor moeten zijn om het verschil niet te horen :D
Maar het verschilde absoluut per pedaal. Grappigste was de Fulltone OCD, waarbij een versie 2 een groot verschil had tussen 9/18V en de versie 4 nauwelijks.
Catalinbread DLS versie 2 hebben we toen ook geprobeerd, behoorlijk groot verschil. Vooral in dynamiek, maar door de mindere compressie maakt het ook voor de klank redelijk wat uit in je beleving. Versie 3 heb ik later ook gehad, ook redelijk veel verschil. Recent nog de SL drive van Xotic. Veel verschil in dynamiek. Maar ook deze paste in het rijtje "op 9V vind ik het niet veel soeps, op 18V wel lekker" maar uiteindelijk niet genoeg om te houden. Om alles weer in perspectief te plaatsen.

Tough
20 januari 2020, 09:26
''Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
Ik kan niet voor dit pedaal spreken, maar ik heb nooit echt een immens verschil gemerkt tussen 9 volt en 18 volt bij pedalen. Te verwaarlozen wat mij betreft (...) .''


+1

Brum
21 februari 2020, 15:46
Omdat ik om het hardst riep dat ik nog nooit echt een immens verschil heb gemerkt tussen 9v en 18v, vind ik dat ik deze ook even moet melden. Ik heb een Maxon VOP-9, die ik als booster voor een Splawn Quickrod/Pro Mod gebruik. Het pedaal heeft een interne switch, wat 'm omzet van 9v naar 18v. Achteraf wist ik dat, maar eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Vandaag even omgezet. Hij bleek op de 18v stand te staan, wat ik waarschijnlijk ooit zelf heb gedaan. Omgezet naar 9v en warempel, het is bij dit pedaal echt hoorbaar. De 9v vind ik in dit geval dan ook beter klinken, maar da's dan voorkeur en zo. Zoals eerder in dit topic gezegd, dat het wel verschilt in hoe het pedaal is opgebouwd moet ik bij deze onderschrijven. De Maxon VOP-9 is kennelijk zo'n gevalletje. Weer wat geleerd.:)

guitarkid
29 februari 2020, 01:31
Ik heb een Royal Overdrive gehad, op 18 V. Volgens van Weelden echt wel een verschil. Hij heeft het ook niet voor niets gedaan en bij een vergelijking met 9 V. vond ik het pedaal "opener" klinken met 18 V.
Wat overigens niet wegneemt dat ik het na een maand of wat weer verkocht heb. Ik kon er niet zoveel mee, terwijl ik er veel van verwachtte. Dat lag aan mij denk ik. Het is ook meer een pre-amp dan een pedaal, dingen zijn erg interactief en ik kreeg er eigenlijk maar één fatsoenlijke sound uit, terwijl al die gitaarhelden op YT er Plexi, Dumble en weet ik niet wat uithaalden. Maar, ik ben tevreden met mijn sound en gelukkig de mensen met wie ik veel speel ook!
En die vonden me ook minder klinken met de van Weelden... Ach, ik klink eigenlijk altijd hetzelfde, wat ik ook pak... Soms fijn, soms ook niet! ;)

Fabrieksinstellingen
29 februari 2020, 13:17
Als het intern tot 24 omgezet wordt, kan het geen verschil maken.