PDA

View Full Version : Oprollen versterker kabel



Sonny
27 november 2019, 21:36
Ik ben in de markt voor een nieuwe versterker kabel en zit aan een 1 meter kabel of een 2 meter kabel te denken.

1 meter zou eigenlijk perfect zijn qua lengte, maar 2 meter is handiger voor als ik om welke reden dan ook de top op een afstandje van de cab wil plaatsen.

Stel dat ik voor de 2 meter kabel ga en wil hem enigszins losjes opgerold hebben hangen achter mijn cab, kan dit oprollen van de kabel dan voor storingen of iets dergelijks gaan zorgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Erik de Perik
27 november 2019, 21:39
Oh.... moeilijke zaak. Ik zou dan zeker voor 100% koper gaan in jouw kabel. 120% is waarschijnlijk beter.

maxdb
27 november 2019, 21:51
Zolang je 'm niet kruislings oprolt...

Erik de Perik
27 november 2019, 21:53
Kruislings is tricky ja. Wellicht dat je met een impedantie-ontkoppelaar in de buurt komt.

Fobo
27 november 2019, 23:02
Kruislings is tricky ja. Wellicht dat je met een impedantie-ontkoppelaar in de buurt komt.

Dat wel ja, maar parallelle oprolling geeft dan weer overmatige evenwijdige elektrostatische belasting; moet je niet onderschatten...

Brum
27 november 2019, 23:09
Oprollen, met groene tape vast zetten, niks aan het handje, klinkt nog beter ook.

Erik de Perik
27 november 2019, 23:11
Jij doet daar dan weer zo simpel over....!!!

Brum
27 november 2019, 23:23
Kan er ook niks aan doen. Groene tape is het antwoord.

telerocker
28 november 2019, 00:36
Groen klinkt gewoon beter. Je kan ook een groene kabel bestellen, ben je in één keer van alles af. Wel serieel oprollen en elke week even de knikjes eruit strijken.

D3nnis
28 november 2019, 09:35
Zou je dat niet op kunnen lossen met afgeschermde kabel met jackpluggen die voldoen aan EMC richtlijn 2014/30/EU?
Of werkt dat niet?

Brum
28 november 2019, 11:38
Ik ga nu een sterk verhaal vertellen, maar waar gebeurd. Tijdje geleden per ongeluk m'n speakerkabel gesloopt, bleef hangen bij het verrollen van m'n halfstack en echt dwars doormidden. Ik dacht ik heb niks te verliezen. Groene tape erom, deed het gewoon weer en klonk beter dan ooit.

glacius
28 november 2019, 14:58
Zou je dat niet op kunnen lossen met afgeschermde kabel met jackpluggen die voldoen aan EMC richtlijn 2014/30/EU?
Of werkt dat niet?

Ja alleen met de nieuwe NEN808BS, anders mag het niet.


Ik ga nu een sterk verhaal vertellen, maar waar gebeurd. Tijdje geleden per ongeluk m'n speakerkabel gesloopt, bleef hangen bij het verrollen van m'n halfstack en echt dwars doormidden. Ik dacht ik heb niks te verliezen. Groene tape erom, deed het gewoon weer en klonk beter dan ooit.

Nu weet ik het zeker! ik moet ook groene tape kopen. :ok:

Brum
28 november 2019, 15:04
Wel gaffa tape en RAL 6018. Daar gaan velen mee de fout in en denken dan onterecht dat groene tape niet werkt.

Jan Buurman
28 november 2019, 15:10
Arme TS. Hij weet niet wat hem overkomt! :-)

Remork1970
28 november 2019, 17:49
Mij lijkt het dat een niet opgerolde kabel leidt tot meer zwart tussen de noten, een hoogoplossend vermogen, en een filigrein hoog.
Maar ik kan ernaastzitten.

mvg,r

Plant
28 november 2019, 18:13
Ben ik de enige die de vraag niet vreemd vind?

Als het goed is weten we allemaal dat je een kabelhaspel moet afrollen alvorens deze aan te sluiten en te belasten i.v.m. warmte-ontwikkeling (in het meest extreme geval brandgevaar).

Nou zal een losjes opgerold snoer van 2 meter met alleen een versterker eraan niet zo'n vaart lopen, maar hou het wel in gedachten.

D3nnis
28 november 2019, 19:35
Mee eens Plant, maar het was zo leuk :)

purplejohn
28 november 2019, 20:49
Mee eens Plant, maar het was zo leuk :)

En het zet mij weer even op scherp. Heb vandaag al mijn blauwe tape de deur uit gedaan.

Kim Wilson
28 november 2019, 20:50
Ik vind de vraag ook niet zo gek. Ik heb me weleens kapot gezocht naar een enorme ruis, bleek dat mijn gitaarkabel over de versterker lag ter hoogte van de trafo. Nu is een trafo iets anders dan een losse netkabel van twee meter, maar storing is wel een raar iets.

Tabula Rasa
28 november 2019, 21:06
Ik vind de vraag ook niet zo gek. Ik heb me weleens kapot gezocht naar een enorme ruis, bleek dat mijn gitaarkabel over de versterker lag ter hoogte van de trafo. Nu is een trafo iets anders dan een losse netkabel van twee meter, maar storing is wel een raar iets.

Da’s opzich niet heel vreemd. Je gitaarsnoer met het zwakke signaal ga je storen en dat ga je door heel de versterker heen opvoeren.

Er is ook een reden dat de input op een versterker bijna altijd aan de zijkant zit, aan de kant van de preamp buisjes en dat de volgende stappen verder weg zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
28 november 2019, 21:20
Euh... Bij een Marshall niet hoor. En ik weet er nog wel meer.;)

Tabula Rasa
28 november 2019, 21:32
Euh... Bij een Marshall niet hoor. En ik weet er nog wel meer.;)

Zit daar de input vlakbij de eindtrap dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
28 november 2019, 21:41
In ieder geval niet bij de voorversterkerbuisjes en niet eens zo ver van de eindtrafo. Van links naar rechts de preamp buizen, door naar de eindbuizen en vlak daarna de input, aan de rechterkant als je er voor staat. Vergeef me mijn boerenkool technische praat, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.;) Ik heb ook veelal Marshalls gehad, maar ik heb eigenlijk nog nooit een buizenbak gehad waar het niet zo was.

edit: Net even wezen kijken. Bij bijv. Fenders is dat wel andersom ja, zit de input links.

Tabula Rasa
28 november 2019, 21:50
Ik ben juist vooral thuis in fenders. Zou wel het een en ander verklaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk