PDA

View Full Version : Best bang for the buck stratocaster?



Oranjeaap
26 november 2019, 19:56
Ik heb een custom shop stratocaster. Veel bang, maar ook heel veel buck.

Maar wat zijn nu de best bang for the buck strats? Of voor wie het Engelse spreekwoord niet kent, bij welke strat krijg je het meeste waar voor je geld? Of nog anders geformuleerd, waar moet ik zijn voor de aller beste stratocaster voor het aller minste geld?

fuchs
26 november 2019, 20:06
Squier Classic Vibe

Fabrieksinstellingen
26 november 2019, 20:41
Squier Classic Vibe

+1 en tien tekens

apekop
26 november 2019, 22:51
Moet het om een Fender gaan? En moet het om een USA gaan? En in welke prijsklasse? Anders is het een te algemene vraag.

Napoje
26 november 2019, 23:33
Blade texas player of een g&l tribute legacy

Oranjeaap
26 november 2019, 23:36
Anders is het een te algemene vraag.

Dat is het inderdaad. Ben gewoon benieuwd naar jullie meningen.
Het mag van alles zijn.
Een gitaar van 1500 kan nog steeds bang for the buck zijn vergeleken met de andere opties in het segment.
Noem bijvoorbeeld de (oudere) Les Paul Studio, die is qua constructie identiek aan de Standard en Custom, met een stuk minder franjes. Wil je nog beter dan moet je echt al naar vintage of custom shop. Dus voor de prijs krijg je heel veel gitaar.

Midwolda
27 november 2019, 00:10
Een 80's Japan contemporary met een System-1 brug.

mrweird
27 november 2019, 00:28
Deze heb ik ooit gratis gekregen.. :D En hij klinkt eigenlijk best wel lekker
https://i.postimg.cc/pVmV1qR0/encore.jpg

Erik de Perik
27 november 2019, 01:22
Dit schijnt nogal wat te zijn:


https://www.youtube.com/watch?v=W3cKq7S3qKc

guitarkid2
27 november 2019, 10:07
Vin ik wel een heel persoonlijke vraag...

apekop
27 november 2019, 10:40
Dat is het inderdaad. Ben gewoon benieuwd naar jullie meningen.
Het mag van alles zijn.
Een gitaar van 1500 kan nog steeds bang for the buck zijn vergeleken met de andere opties in het segment.
Noem bijvoorbeeld de (oudere) Les Paul Studio, die is qua constructie identiek aan de Standard en Custom, met een stuk minder franjes. Wil je nog beter dan moet je echt al naar vintage of custom shop. Dus voor de prijs krijg je heel veel gitaar.

Beter zou je bijvoorbeeld kunnen vragen 'wat is de beste Fender strat in de prijsklasse 500 tot 1000 euro nieuwprijs?'. Anders krijg je te veel verschillende antwoorden en dan weet je nog niks.

Pepe
27 november 2019, 11:04
Ik vind het een verfrissende benadering, meeste waar voor je geld. Oftewel, je kan je er geen buil aan vallen.
Benadering is niet helemaal nieuw.
Guitar Player had lange tijd onder een review een vijftal punten zoals geluid, bespeelbaarheid, prijs en bang for the buck.
Dat heeft men vervangen voor het Kudos/Concerns systeem wat jammer is want BftB was lekker simpel.
De supermarkt noemt BftB Huismerk dus dan kom je kwa gitaar uit bij Harley Benton, het huismerk van onze Duitse dozenschuiver.
En je weet wat ze over Harley Benton zeggen, je kan je er geen buil aan vallen!
Succes!

Da Vinci
27 november 2019, 11:18
Voor 89 euro een complete gitaar. Hoeveel bang for the buck wil je hebben.
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16sb.htm

Ja, je kan ook het 15 voudige of nog veel meer uitgeven, dan heb je evenveel grondstoffen.

raabje
27 november 2019, 11:20
niet om een zuurpruim te zijn, maar....

Een strat is een modulaire gitaar, een bouwpakket. En je moet de onderdelen kiezen die je het meest aanspreken. Fender maakt zef al 101 soorten stratocasters, met een beetje geluk vind je er 1 die uit de fabriek aan al je eisen voldoet. En zo niet, dan pas je dat later zelf aan. Dat is allemaal algemeen bekend natuurlijk.

Ik denk dat de bang for the buck vooral zit in de afwerking, hoe mooi zit de nek op de body, zijn de frets gepolijst en niet scherp, zit alles recht, tuners stemvast, stabiele tremelo, etc. Dat kan hit & miss zijn in dezelfde modellen reeks.

Nu heb ik al 2 stratocasters (standaard USA 2015, en CV50 uit 2018 ), en ik kreeg zowaar GAS voor de Vintage Icon Thomas Blug strat, de witte met relic. Dat lijkt me nog wel een mooie stratocaster om te hebben, nieuw voor ca. 444,- Alleen is het een beetje onzin om 3 stratocasters te hebben, ik moet dat idee weer kwijt zien te raken.

Kim Wilson
27 november 2019, 12:05
Een best goeie gitarist van dit forum, Michael AE, had de theorie dat hals en body bij elkaar moeten passen. De juiste hals op de juiste body zorgt voor de juiste resonantie in de gitaar, waardoor een gitaar zomaar beter dan gemiddeld kan worden. En die filosofie geloof ik wel. De ene strat speelt en klinkt anders dan de andere, ondanks dezelfde materialen en onderdelen.

Dus ja, ze zijn modulair, maar een willekeurige hals op een willekeurige body schroeven pakt niet per definitie het beste uit.

De Classic Players boden goeie waar voor hun geld toen ze net geïntroduceerd waren. Toen kostte zo’n strat of tele nog €650. Tegenwoordig lopen ze richting de €1000, en ik weet niet of het dan nog zo’n goeie deal is. Het zijn hele fijne gitaren, ik heb al 12 jaar zo’n ding en ze bieden serieus betere kwaliteit dan standaard Mexicanen, maar voor het geld van een nieuwe koop je ook een USA std tweedehands.

De meeste bang for the buck had ik overigens met een Chinese strat. Een Jack Benner van €80. Prachtige gitaar, 2-tone sunburst en het ding speelde en klonk te gek. Bijzondere gitaar was dat.

Da Vinci
27 november 2019, 12:34
niet om een zuurpruim te zijn, maar....

Een strat is een modulaire gitaar, een bouwpakket. En je moet de onderdelen kiezen die je het meest aanspreken. Fender maakt zef al 101 soorten stratocasters, met een beetje geluk vind je er 1 die uit de fabriek aan al je eisen voldoet. En zo niet, dan pas je dat later zelf aan. Dat is allemaal algemeen bekend natuurlijk.

Ik denk dat de bang for the buck vooral zit in de afwerking, hoe mooi zit de nek op de body, zijn de frets gepolijst en niet scherp, zit alles recht, tuners stemvast, stabiele tremelo, etc. Dat kan hit & miss zijn in dezelfde modellen reeks.

Nu heb ik al 2 stratocasters (standaard USA 2015, en CV50 uit 2018 ), en ik kreeg zowaar GAS voor de Vintage Icon Thomas Blug strat, de witte met relic. Dat lijkt me nog wel een mooie stratocaster om te hebben, nieuw voor ca. 444,- Alleen is het een beetje onzin om 3 stratocasters te hebben, ik moet dat idee weer kwijt zien te raken.

Ben het grotendeels met je eens hoor. Maar ik denk dan; van een USA Strat, of als je wil LP, mag je voor het geld ook wel verwachten dat de nek goed aan de body zit, frets gepolijst en niet scherp zijn, alles recht zit, tuners stemvast zijn, stabiele tremolo etc.
Vaak worden die gitaren ook aangeprezen als gitaren waarvan het hout met grootste zorg ik geselecteerd op tonale eigenschappen, gedroogd, voorzien van de beste materialen beschikbaar etc.
En dan zie je ineens een CS van 5 - 10 x dat bedrag en exact dezelfde argumenten. Dan denk ik wel eensm maar hoe zit het dan met die standard? Die heeft dat toch ook volgens jullie...?

Useless
27 november 2019, 13:22
Suhr Classic series. Redelijk wat geld maar voor mij de beste strats.

telerocker
27 november 2019, 13:39
Best bang for the buck kun je op elke prijsklasse toepassen, maar het is allemaal zo persoonlijk. Je pakt een gitaar op en voelt of het hem is of niet.
Suhr Classics zijn zeker te gek, net als Xotic. Onder de 1000 euro is ook heel veel goed spul te koop. Ik heb zelf een zwak voor Fret-King en de goedkope versie van de Schecter Nick Johnston is ook niet te versmaden. Blade en Squier CV zijn al genoemd, al vind ik de frets op de CV persoonlijk een showstopper. Persoonlijk, daar gaan we weer...

arjanb01
27 november 2019, 13:41
Maybach Stradovari, lekker lichte strats en klinken heel mooi !

munkie
27 november 2019, 13:46
Ik zie samengestelde Strats met goede onderdelen of bijv. Vox Humana Strats op MP en daar wordt relatief weinig op geboden. Vaak dure onderdelen qua hardware en pickups.

Verder de betere Jap kopieen zoals Fernandes en Tokai. Zijn wel duurder geworden.

Da Vinci
27 november 2019, 14:30
Altijd mooi, dit soort draadjes. De ene komt met een gitaar die redelijk wat meer bang heeft dat dat je obv de buck mag verwachten. De ander met een mega dure CS wie toch wel heel veel bang is maar de buck wel waard. En letterlijk alles daartussen met redelijk wat bang en qua buck is het nog te doen. Met wat losse flodders waarin mensen roepen wat ze zelf hebben wat dat is natuurlijk de allerbeste keuze anders hadden zij die niet gemaakt.

Ben nu al benieuwd naar de eindconclusie van TS :soinnocent:

telerocker
27 november 2019, 14:50
Altijd mooi, dit soort draadjes. De ene komt met een gitaar die redelijk wat meer bang heeft dat dat je obv de buck mag verwachten. De ander met een mega dure CS wie toch wel heel veel bang is maar de buck wel waard. En letterlijk alles daartussen met redelijk wat bang en qua buck is het nog te doen. Met wat losse flodders waarin mensen roepen wat ze zelf hebben wat dat is natuurlijk de allerbeste keuze anders hadden zij die niet gemaakt.

Ben nu al benieuwd naar de eindconclusie van TS :soinnocent:

Misschien had er een plafondprijs bij moeten staan. Bijv. best bang for the buck onder 800 euro.

raabje
27 november 2019, 16:09
https://www.musicradar.com/news/the-best-strat-style-guitars-under-dollarpound1000

https://www.musicradar.com/news/the-10-best-fender-stratocasters-our-pick-of-the-best-strat-guitars

Maar er zijn vast nog wel andere sites te vinden met dit soort lijstjes....

Oranjeaap
27 november 2019, 16:17
Ben nu al benieuwd naar de eindconclusie van TS :soinnocent:

Ik ben niet op zoek naar een eindconclusie.
Het is letterlijk zoals ik zei in mijn 1e post. Ik vroeg het me af, niet meer niet minder. Ipv met de onbeantwoorde gedachte naar bed te gaan besloot ik het hier te plempen om te zien wat jullie meningen zijn. Gewoon, een leuk discussie topic.

Ik zal zelf nog een paar duiten in het zakje doen, hoewel ik niet uit ervaring spreek begrijp ik dat algemeen volgende strats nog als bang for the buck beschouwd worden:
- London City
- Oudere Fender Road Worn series
- Eerste serie Fender Highway one

Pepe
27 november 2019, 17:20
London City had hele dunnen neckjes en de HO een totaal generiek geluid.
Beide gitaren waren populair onder beginners, my first strat en my first USA strat.
Ik zelf zou anytime en Tokai springy/goldstar of een Greco Super Real boven een van die gitaren kiezen maar daar heb je niet zoveel aan omdat die niet bij bosjes op Marktplaats verschijnen.
Volgens mij heeft Leon een RoadWorn en die is er niet ontevreden over na er ander pickups in gegooid te hebben.

Brum
27 november 2019, 18:01
Ouwe Ibanez Roadstar. Niet dat ik nou zo'n strat expert ben, maar voor de extra duit in het zakje.

Fobo
27 november 2019, 18:43
London City had hele dunnen neckjes en de HO een totaal generiek geluid.

Wat bedoel je met generiek geluid; kan me er even niets bij voorstellen....

Pepe
27 november 2019, 18:56
generiek, non-descript, niks zeggend, vlak, saai, alledaags

Erik de Perik
27 november 2019, 19:03
Fender avri bijvoorbeeld. Ik ben niet zo thuis in al die verschillende neck shapes dus geen idee welke de mijne heeft, maar het schijnen allemaal wel prima gitaren te zijn. Wel rond de 1000 eur denk ik.

Qua Harley Benton heb ik nooit een Strat in handen gehad. Ibanez Roadstar herinner ik me als goed maar wel erg zwaar. Blades waren ook altijd goed. G&L ook.

dejohan
27 november 2019, 19:10
AVRI nieuw is al sneller 1500 euro.

Mocht ik een "al enkele jaren spelende beginner" adviseren zou ik met hem op zoek gaan naar een USA Standard Strat van zo'n 20 jaar oud, moet wel te vinden zijn voor zo'n 700 euro, plus een professionele afstelling en pickup upgrade.

Dan heb je een goed allround instrument waar je jaren mee verder kan.

Erik de Perik
27 november 2019, 19:34
Echt geen idee wat een nieuwe avri kost. Mijn '86 kocht ik voor 1100 met koffer en perfect afgesteld.

arjanb01
27 november 2019, 20:20
De American 65 original is de laatste update van de avri:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-american-original-60s-stratocaster-3-color-sunburst-rw?gclid=Cj0KCQiA2vjuBRCqARIsAJL5a-IM-qGI1N_muGFt5RIfUbRPphGg1TvVcHv7kkic5bbss20eTVD3-o0aAhjUEALw_wcB

Gave specs en ik zou het geld er zeker voor over hebben !

Erik de Perik
27 november 2019, 20:42
Ik heb niet zoveel met specs.

Brum
27 november 2019, 20:48
Ibanez Roadstar herinner ik me als goed maar wel erg zwaar.

Dan weet ik niet of dat exemplarisch is, of per model verschillend, gezien er vele versies zijn. Ik heb er eentje liggen (te verstoffen) en die is juist erg licht.

D3nnis
27 november 2019, 21:01
Alweer lang geleden, maar destijds hing er in een muziekzaak in den bosch een door André van der End gebouwde strat die grúwelijk gaaf was. Mooie figured top. En toen nuet apart duur.
Spijt dat ik 'm niet gekocht heb, minnaar dat was nog eens bang for the euro.

Erik de Perik
27 november 2019, 21:07
Dan weet ik niet of dat exemplarisch is, of per model verschillend, gezien er vele versies zijn. Ik heb er eentje liggen (te verstoffen) en die is juist erg licht.

Zal wel exemplarisch zijn dan ;)


Alweer lang geleden, maar destijds hing er in een muziekzaak in den bosch een door André van der End gebouwde strat die grúwelijk gaaf was. Mooie figured top. En toen nuet apart duur.
Spijt dat ik 'm niet gekocht heb, minnaar dat was nog eens bang for the euro.

Spijt over je minnaar moet je niet hebben Dennis :seriousf:

Peer wilde destijds (jaren '90) graag weer echt een gitaar bouwen, hij was een beetje klaar met het in elkaar prutsen van Warmoth spul. Kon toen een volledig custom LP met gestoken top, finish en hardware naar keuze voor 2500 gulden kopen. Ik had geen geld helaas. Dat is spijt.

D3nnis
27 november 2019, 21:09
Spijt over je minnaar moet je niet hebben Dennis :seriousf:


Haha, da's waar!
Ik moet mijn fijnmotorische skills weer eens aanscherpen, kut spellingscontrole :(

Erik de Perik
27 november 2019, 21:10
Haha, da's waar!
Ik moet mijn fijnmotorische skills weer eens aanscherpen, kut spellingscontrole :(

Oh je schreef "minar"....?

D3nnis
27 november 2019, 21:15
Eigenlijk "maar".
Wel geinig trouwens dat als ik in tapatalk swipe ik andere woorden krijg dan in bv mail. Wist ik helemaal niet dat dat zo werkt.

Erik de Perik
27 november 2019, 21:22
Merk ik ook hoor. Ik ben best verwend met Apple's automatisch aanvul systeem maar het nadeel is dat je ook slordiger gaat typen.

MarkS
27 november 2019, 22:02
Ouwe Ibanez Roadstar. Niet dat ik nou zo'n strat expert ben, maar voor de extra duit in het zakje.

Ibanez Blazers idem.